Hei siskot!
Kaipaisin vinkkejä pakkaamiseen. Olen lähdössä Itävaltaan ensi viikon alussa ja matkalaukut kaivan pian esiin. Kertokaa, ihan mitä vain, apua pakkaamiseen.
Miten muistan kaiken oleellisen?
Miten vaatteet pysyvät mahdollisimman sileinä?
Mitä alle, mitä päälle?
Kiitoksia kaikille vastaajille.
Pakkaaminen
9
1577
Vastaukset
- päin itävaltaan?
Minäpä asustelen Rottenmanissa Steiermarkissa.
Liezen,Trieben,Admont,Selzthal jne..ovat l#himpiä paikkoja. Linziin puol toista tuntia junalla, Graziin vähän vähemmän.
Otappa yhteyttä, jos kiinnostaa!
t. [email protected] - *Steph*
Itse lähden sunnuntaina ja laukkuja(1 iso lentolaukku) olen täyttellyt joka päivä aina vähäsen. Mä ainakin tein listan, että mitä pitää ottaa mukaan. Aina kun olen jonkun jutun laukkuun pistänyt, olen asian listalta yliviivannut. Kaikki ei tietenkään pidä listojen tekemisestä.. Ylipäänsä olen yrittänyt käyttää koko laukun hyväksi, että pakkailen aika tiivisti taskut yms. Mites te muut?
- liian täyteen
pakata koska tilaa täytyy olla kaikelle mitä ostat perillä ;D
- Mimmu
Onnea matkaan. Matkustan itse aika paljon ja nyt olen au pairina Saksassa. Pakattuani purin sen kerran ja puolitin tavaramäärän. Kenkiä otin muutamat erilaiset. Mitään turhan monimutkaista ei kannata pakata, esim. juhlavaatteita. Niitä voi ostaa paikan päältä. Tuo lista on ihan hyvä juttu, itsekin tein listan tavaroista, joita ei saa unohtaa. Itse matkalaukun pakkaaminen sun täytyy hoitaa parhaaksi katsomallasi tavalla. Kliseinen neuvo on, että kanna rahat mieluummin mukanasi ja ota myös välttämättömät hygieniatarvikkeet jotakin päällepantavaa koneeseen. Eipähän tarivtse ihmetellä, jos laukku tuleekin itseäsi myöhemmin.
Sileinä...hmh,se ei ole kuin se päivä, joten normaalit vaatteet eivät kyllä rypisty. Rullaamallahan ne sileinä pysyy. Laita niin kuin normaalisti ne on sun vaatekaapissa.. - pakkaaja
Osta vaatteita varten sellaisia tyhjiöpusseja, jollaisia mainostettiin kauan sitten ostoskanavilla. Sai ainakin Prismasta pari vuotta sitten. Ilman puristaminen niistä ulos on aika työlästä, mutta kun siinä onnistuu, vaatteet vievät paljon vähemmän tilaa ja pysyvät kohtuusileinä. Auttoi huomattavasti kun piti saada sisarelle mahdollisimman paljon maallista omaisuutta mukaan, kun muutti USA:an ja vain kaksi matkalaukkua sai viedä koneeseen (tosin sitten tuli se painorajoituskin vastaan).
Muistamisessa listat auttaa aika hyvin - tosin minä ainakin hoksaan aina kesken pakkaamisen että listalta unohtui jotain.
Ja jos on useampi matkalaukku, ne pitää muistaa pakata tasaisesti. Jos laittaa kaiken painavan toiseen laukkuun, sitä ei jaksa raahata. Laukunsisäisestikin pitäisi pakata tasaisesti, ettei toinen pää paina enemmän kuin toinen - hankala kantaa. Tiiviys on myös hyvä, eli tavarat eivät hirveästi saisi päästä liikkumaan laukussa. - *Steph*
Tuli tässä vielä mieleen kertoa, että ite ainakin pakkasin laukkuun sellasia vaatteita, jotka voi heittää roskiin uusien tullessa tilalle. Tietty en kuitenkaan mitään rääsyjä, loppuunkulutettuja sinne laukkuun tunkenut, vaan ihan tavallisia paitoa yms., joista voi tarvittaessa luopua.
- ranskatar
...jouduin purkaa koko laukun vikana iltana n. klo 23 kun tajusin että tavaraa on 10 kg liikaa. Ellen siis halua maksaa 10e per kilo. Aluks yritin pakata järjestelmällisesti ja siististi mut lopulta tungin vaan tavaraa sinne missä oli tilaa. Tein listaa koko vikan viikon ajan,lisäsin jokapäivä jotain uutta. Kaikki paksummat vaatteet jouduin jättämään suomeen. Ja tietty täällä sato koko ekan viikon ja oli n. 14c! Perhe lähetti sitten loput kamat perästä. Katotaan vaan paljon maksaa kun kotiudun täältä!
- vähän lisää
Perusjuttu mutta ei ehkä kaikille selvä:
laittakaa painavimmat tavarat käsimatkatavaroihin. Vaikka kaikkialla sanotaan, että käsimatkatavaroita saa olla vain yksi, niin käytännössä tämä joustaa. (no, jenkkilän lennoista tällä hetkellä en tiedä, taitaa olla vähän tiukempaa:)) Mutta noin niinkun yleisohjeena että reppuun painavat jutut (esim. sanakirjat) ja muut raskaat tavarat. Reppu niin täyteen kuin mahdollista ja se käsimatkatavaraksi. Sen lisäksi voi normaalisti aivan hyvin viedä tietokoneen ja/tai pienen käsilaukun matkustamoon. Harvoin tulee sanomista, itselleni ei kertaakaan.
Kiloja voi kikkailla vähemmäksi myös esim. pukemalla matkavaatteiksi painavimmat: raskaimmat kengät jalkaan, housuista farkut (paksut farkut painavat helposti kilon!) ja paksuin neule päälle tai jos on siihen liian kuuma, niin vyötärölle roikkumaan.
Yleisin moka on varmaan kantaa aivan liian paljon kenkiä mukana. Au pair tarvitsee pakollisena oikeastaan vain
- yhdet hyvät ulkoilukengät
- yhdet siistit kaupunkikengät
(- yhdet "juhlintakengät")
- yleensä sisäkengät
Kaikki muu on plussaa ja kenkiä jos mitä on helppo ostaa ulkomailta lisää. Valikoima ja hintakin yleensä päihittää suomen mennen tullen, eli näitä ei ihan tosi kannata kantaa liikaa!
Turhaa kantaa au pair -paikkaan:
- pyyhkeet ja petivaatteet (jollei joku outo perhe erikseen sano, että eivät näitä tarjoa!)
- shampoot jne., ota vain pienet matkapakkaukset ekaksi päiväksi, sen jälkeen voi joko ostaa paikan päältä tai saat ne perheeltä. Ovat painavia ja vievät ihan turhaa tilaa!
- tarkista etukäteen mitä kylpyhuoneen varustukseen kuuluu. Usein esim. hiustenkuivaaja on jo varattu au pairin käyttöön eli on turha tuoda toista mukana.
- Jätä kesällä talvivaatteet vielä kyydistä pois ja pyydä kotiväkeä lähettämään ne myöhemmin.
- Ja talvella kesävaatteille sama homma.
- fgh
Kunitse lähdin vuodeksi au pairiksi pakkasin vain yhden pienehkän matkalaukun, reppu tietty oli kans selässä. Isäntäperhe ihmetteli kun tulivat lentokentälle vastaan. Silti oli takaisin tullessa niin paljon tavaraa että onnenkantamoinen oli kun yksi tuttavani muutti usasta suomeen samaan aikaan ja sain hänen muuttokonttiinsa pakata suurimman osan kamppeistani! Eli siis takaisin on varmasti tulossa enemmän kuin mitä mukaan otat, varaudu siihen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047