Yleinen/katolinen kirkko on enemmän,kuin roomalaiskatolinen kirkko, nuorempana muistelen ortodoksista kirkkoa kutsutun Suomessa kreikkalaiskatoliseksi kirkoksi. Siis on erikseen roomalaiskatolinen ja kreikkalaiskatolinen kirkko.
Mikä on yleinen/ katolinen kirkko, omasta mielestäni se selviää alla olevasta lainauksesta varsin hyvin.
"Katolinen tarkoittaa maailmanlaajaa kristillistä uskoa, joka on ilmaistu ekumeenisissa uskontunnustuksissa sekä sitä tunnustavaa universaalia Kristuksen kirkkoa. Nikean-Konstantinopolin uskontunnustuksen mukaan kirkko on ”yksi, pyhä, katolinen ja apostolinen”. Katolisuus tarkoittaa, että kirkolla on uskossaan koko pelastus, että se on kaikkialle maailmaan levinnyt ja että sen tehtävä kohdistuu koko
ihmiskuntaan. Kristus perusti yhden kirkon koko ihmiskuntaa varten.
Athanasiuksen uskontunnustus lausuu, että pelastuakseen on pitäydyttävä katoliseen uskoon, mitä ilman joutuu kadotukseen. Katolisuus on pelastavan uskon määritelmä.
Kirkko ei ole vain paikallinen, vaikka se koostuu jumalanpalvelusyhteisöistä eli paikallisseurakunnista. Se ylittää ajan rajan apostoleihin taaksepäin sekä ikuisuuteen eteenpäin ja kattaa kristityt maantieteellisten, kansallisten ja kulttuuristen rajojen yli. Paikallisia seurakuntia ja kirkkoja liittävät toisiinsa hiippakuntarakenne sekä piispan virka. Yksi kirkko tai seurakunta ei voi tehdä ratkaisuja, jotka sotivat universaalisuutta vastaan. Se ei voi elää eristyksissä, sillä sen katolinen usko liittää sen toisiin kirkkoihin.
Kristuksen kirkon pirstoutuminen kirkkokuntiin ja lahkoihin on vastoin kirkon katolisuutta ja synnin seurausta. Vaurion korjaamiseen pyritään ekumeenisella työllä, opillisilla neuvotteluilla sekä yhteisellä todistuksella, palvelulla ja rukouksella.
Katolinen viittaa usein myös kristikunnan suurimpaan kirkkokuntaan, roomalaiskatoliseen kirkkoon, jonka jäseniä kutsutaan katolilaisiksi. Sana viittaa myös niihin Uuden testamentin epistoloihin eli kirjeisiin, joita ei ole kirjoitettu tietylle vastaanottajalle, vaan jotka ovat yleisiä, katolisia kirjeitä (1. ja 2. Pietarin kirje, 1. Johanneksen kirje, Juudaan kirje)"
http://www.evl.fi/sanasto/selitysK.htm#KATOLINEN
Mitkä on katolinen
24
1482
Vastaukset
- Tarkennusta
Suomalaisessa koulu- ja rippikouluopetuksessa esiintyvä väite ortodoksien ja kreikkalaiskatolisten olemisesta yhtä on virheellinen. Kreikkalaiskatoliset kuuluvat katolisen kirkon itäiseen riitukseen eli ovat paavin paimennettavia. Ortodoksit ovat eri kirkkoa.
- Peeedro
Siis meneekö se niin, että esim. Kreikassa olevat kristityt ovat jotenkin Paavin paimennettavia - vai missä se raja menee?
Entä tämä risti onko se vino poikkipuu aina merkki ortodoksiuudesta vai voiko sekin olla Paavin paimennettavia?
Mites tuo Athoksen väki? - Tarkennusta
Peeedro kirjoitti:
Siis meneekö se niin, että esim. Kreikassa olevat kristityt ovat jotenkin Paavin paimennettavia - vai missä se raja menee?
Entä tämä risti onko se vino poikkipuu aina merkki ortodoksiuudesta vai voiko sekin olla Paavin paimennettavia?
Mites tuo Athoksen väki?Siis meneekö se niin, että esim. Kreikassa olevat kristityt ovat jotenkin Paavin paimennettavia - vai missä se raja menee?
Kreikkalaiskatoliset kyllä, muut Kreikassa olevat kristityt eivät.
Entä tämä risti onko se vino poikkipuu aina merkki ortodoksiuudesta vai voiko sekin olla Paavin paimennettavia?
En ole varma tuosta poikkipuuasiasta.
Mites tuo Athoksen väki?
Athoksen väki on ortodoksista eli eivät ole kreikkalaiskatolisia. - Jerma
Tarkennusta kirjoitti:
Siis meneekö se niin, että esim. Kreikassa olevat kristityt ovat jotenkin Paavin paimennettavia - vai missä se raja menee?
Kreikkalaiskatoliset kyllä, muut Kreikassa olevat kristityt eivät.
Entä tämä risti onko se vino poikkipuu aina merkki ortodoksiuudesta vai voiko sekin olla Paavin paimennettavia?
En ole varma tuosta poikkipuuasiasta.
Mites tuo Athoksen väki?
Athoksen väki on ortodoksista eli eivät ole kreikkalaiskatolisia....poikkipuu taitaa olla venäläinen versio. muistuttaa niistä Jeesuksen kanssa ristiinnaulituista rikollisista: Toinen pilkkasi (siksi vinopuu alaspäin) ja toinen katui (siksi vinopuu ylöspäin) ja pelastui.
- No milk to day
kuka on syntymä ortodoksi ja on sitä edelleen. Hän vahvisti minulle, että aikaisemmin ainakin ortodokseja Suomessa nimitettiin kreikkaiskatolisiksi.
Sen verran tutkin tätä itäistä riitusta, että aikaisemmin Puolan ja entisten itöblokkien maiden kreikkalaiskatoliset kirkot, mitkä väkivalloin käännytettiin Rooman patriarkaatin alle olivat ortodoksisia kirkkoja ja monilla kirkoilla viimeaikoina on esiintynyt ajatuksia palata takaisin äitikirkon helmojen huomiin. - niin nimitettiin
No milk to day kirjoitti:
kuka on syntymä ortodoksi ja on sitä edelleen. Hän vahvisti minulle, että aikaisemmin ainakin ortodokseja Suomessa nimitettiin kreikkaiskatolisiksi.
Sen verran tutkin tätä itäistä riitusta, että aikaisemmin Puolan ja entisten itöblokkien maiden kreikkalaiskatoliset kirkot, mitkä väkivalloin käännytettiin Rooman patriarkaatin alle olivat ortodoksisia kirkkoja ja monilla kirkoilla viimeaikoina on esiintynyt ajatuksia palata takaisin äitikirkon helmojen huomiin.mutta nimitettiin väärin. Kuten täällä on jo valistettu niin kreikkalaiskatoliset ovat roomalaiskatoliseen kirkkoon kuuluva ryhmä. Siis Rooman paavin alaisia.
Ortodoksit (tai kreikkalaisortodoksit, Greek Orthodox) ovat sitten se ortodoksinen poppoo. Ja kuten tunnettua on on ortodokseilla enemmän kirkon päämiehiä kuin vain yksi.
Ja sitten termiin 'syntymäortodoksi': sellaista käsitettä ei tunneta. Kukaan ei ole syntymässään mitään muuta kuin ihminen. Luulenpa että myöskään kukaan ei siis ole roomalaiskatolinen syntyessään? Vaan hänet pitää ensin kastaa ja liittää kirkon yhteyteen. Vai olenko ymmärtänyt väärin? - riitus fani
niin nimitettiin kirjoitti:
mutta nimitettiin väärin. Kuten täällä on jo valistettu niin kreikkalaiskatoliset ovat roomalaiskatoliseen kirkkoon kuuluva ryhmä. Siis Rooman paavin alaisia.
Ortodoksit (tai kreikkalaisortodoksit, Greek Orthodox) ovat sitten se ortodoksinen poppoo. Ja kuten tunnettua on on ortodokseilla enemmän kirkon päämiehiä kuin vain yksi.
Ja sitten termiin 'syntymäortodoksi': sellaista käsitettä ei tunneta. Kukaan ei ole syntymässään mitään muuta kuin ihminen. Luulenpa että myöskään kukaan ei siis ole roomalaiskatolinen syntyessään? Vaan hänet pitää ensin kastaa ja liittää kirkon yhteyteen. Vai olenko ymmärtänyt väärin?Katolisessa Kirkossa on useita eri riituksia. Roomalainen riitus on niistä yksi, ja yleisin. Itäisten riitusten katoliset eivät ole roomalaiskatolilaisia (joka on muuten protestanttien keksimä nimi, eikä koskaan ilmesty Kirkon asiakirjoissa). Roomalaiskatolilaiseksi voisi kutsua ainoastaan niitä katolilaisia jotka viettävät Messua roomalaisen missaalin mukaan, jos sittenkään.
Siis: KATOLINEN KIRKKO
jonka osana ovat kirkot sui iuris, kuten vaikka ne maroniitit jotka nimim. rousku tuntee erittäin hyvin. Samoin läntinen osakirkko on osa KATOLISTA KIRKKOA, jota sitten roomalaiskatolilaiseksi (väärin) tituleerataan.
On vain yksi Katolinen Kirkko, jonka päänä on Kristus ja maallisena johtajana paavi. Kirkon katolisuus on yksi sen tunnusmerkeistä. Katekismuksesta osio 'Kirkko' voisi olla oiva lukukappale perjantai-illaksi. - Antero Avomieli
Peeedro kirjoitti:
Siis meneekö se niin, että esim. Kreikassa olevat kristityt ovat jotenkin Paavin paimennettavia - vai missä se raja menee?
Entä tämä risti onko se vino poikkipuu aina merkki ortodoksiuudesta vai voiko sekin olla Paavin paimennettavia?
Mites tuo Athoksen väki?Olen ymmärtänyt että munkit ym. Athoksella elävät, kuuluisivat ortodoksien konservatiivisimpaan suuntaan.
Osaako joku vastata, että onko Athos "niemi" tai "keinotekoinen saari", kummaksi sitä kutsutaan maantieteellisesti? - Serafima
Antero Avomieli kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että munkit ym. Athoksella elävät, kuuluisivat ortodoksien konservatiivisimpaan suuntaan.
Osaako joku vastata, että onko Athos "niemi" tai "keinotekoinen saari", kummaksi sitä kutsutaan maantieteellisesti?jolla sijaitsee Pyhän vuoren autonominen munkkitasavalta. Vuorella on useita luostareita. Athos kuuluu ekumeeniseen patriarkaattiin. Kaikki ortodoksit ovat konservatiivisia, mutta vanhan ajanlaskun kannattajat kaikkein vanhollisimpia.
- Turust
riitus fani kirjoitti:
Katolisessa Kirkossa on useita eri riituksia. Roomalainen riitus on niistä yksi, ja yleisin. Itäisten riitusten katoliset eivät ole roomalaiskatolilaisia (joka on muuten protestanttien keksimä nimi, eikä koskaan ilmesty Kirkon asiakirjoissa). Roomalaiskatolilaiseksi voisi kutsua ainoastaan niitä katolilaisia jotka viettävät Messua roomalaisen missaalin mukaan, jos sittenkään.
Siis: KATOLINEN KIRKKO
jonka osana ovat kirkot sui iuris, kuten vaikka ne maroniitit jotka nimim. rousku tuntee erittäin hyvin. Samoin läntinen osakirkko on osa KATOLISTA KIRKKOA, jota sitten roomalaiskatolilaiseksi (väärin) tituleerataan.
On vain yksi Katolinen Kirkko, jonka päänä on Kristus ja maallisena johtajana paavi. Kirkon katolisuus on yksi sen tunnusmerkeistä. Katekismuksesta osio 'Kirkko' voisi olla oiva lukukappale perjantai-illaksi.ottaa selvennyksen vuoksi käyttöön uniaatti nimitys, siis kirkot jotka tunnustavat Rooman paavin ylimmäksi maanpäälliseksi auktoriteetikseen, mutta käyttävät ns. itäistä riitusta ilman uskontunnustuksen filioque lisäystä.
Turust riitus fani kirjoitti:
Katolisessa Kirkossa on useita eri riituksia. Roomalainen riitus on niistä yksi, ja yleisin. Itäisten riitusten katoliset eivät ole roomalaiskatolilaisia (joka on muuten protestanttien keksimä nimi, eikä koskaan ilmesty Kirkon asiakirjoissa). Roomalaiskatolilaiseksi voisi kutsua ainoastaan niitä katolilaisia jotka viettävät Messua roomalaisen missaalin mukaan, jos sittenkään.
Siis: KATOLINEN KIRKKO
jonka osana ovat kirkot sui iuris, kuten vaikka ne maroniitit jotka nimim. rousku tuntee erittäin hyvin. Samoin läntinen osakirkko on osa KATOLISTA KIRKKOA, jota sitten roomalaiskatolilaiseksi (väärin) tituleerataan.
On vain yksi Katolinen Kirkko, jonka päänä on Kristus ja maallisena johtajana paavi. Kirkon katolisuus on yksi sen tunnusmerkeistä. Katekismuksesta osio 'Kirkko' voisi olla oiva lukukappale perjantai-illaksi.
Katolinen (yleinen) kirkko nimittää itseään äitikirkoksi ja kutsuu siitä eronneita kirkkoja takaisin yhteyteensä. Myös Raamattu tuntee yleisen naisen, jolla on paljon äitinsä kaltaisia tyttäriä. Sitä vastoin seurakunta, Kristuksen ruumis, on yksi, sillä Kristus ei ole jaettu. Yleiseksi sitä ei kutsuta.
Katolinen kirkko esittää itsensä Jumalan seurakuntana, jonka päänä olisi Jumalan Poika Herra Jeesus. Raamattu ei sensijaan puhu, että Kristuksella olisi seurakunnassaan sijaishallitsija. Sellainen virka kuin "Jumalan Pojan sijainen maan päällä" ei ole Jumalasta. Raamattu muuten suhtautuu kielteisesti kaikenlaisten sijaiskristusten (kreikaksi antikhristos) seuraamiseen.- on loukkaava
Turust kirjoitti:
ottaa selvennyksen vuoksi käyttöön uniaatti nimitys, siis kirkot jotka tunnustavat Rooman paavin ylimmäksi maanpäälliseksi auktoriteetikseen, mutta käyttävät ns. itäistä riitusta ilman uskontunnustuksen filioque lisäystä.
Turusttermi eikä sitä voi käyttää kaikista idän riituksista, katolisessa kirkossa. Tietyt katolisen kirkon riitukset idässä eivät koskaan olleet erossa paavista - joten heitä ei koskaan 'unioitu', otettu kirkon yhteyteen.
Jospa kutsuttaisiin idän riituksia oikealla nimellä. Ja lännen riitusta samoin. Kirkko on katolinen, riitukset ovat roomalaisia, bysanttilaisia jne jne. - Turust
on loukkaava kirjoitti:
termi eikä sitä voi käyttää kaikista idän riituksista, katolisessa kirkossa. Tietyt katolisen kirkon riitukset idässä eivät koskaan olleet erossa paavista - joten heitä ei koskaan 'unioitu', otettu kirkon yhteyteen.
Jospa kutsuttaisiin idän riituksia oikealla nimellä. Ja lännen riitusta samoin. Kirkko on katolinen, riitukset ovat roomalaisia, bysanttilaisia jne jne.kaikkiaan asia on varsin monimutkainen jota on vaikeaa tyhjentävästi selittää palstalla.
Uniaattikirkot ovat alun perin ortodoksisia paikalliskirkkoja, jotka vuosien 1550-1930 aikana liittyivät eri syistä katoliseen kirkkoon. Ne noudattavat ortodoksisen kirkon kaltaista jumalanpalvelusjärjestystä, mutta kuuluvat paavin alaisuuteen. Osa kuitenkin vain välillisesti patarkaattien kautta.
Kirkkojärjestykseltään uniaatit edustavat osittain itäisiä riittejä, mm. papit voivat olla naimisissa, mutta opillisesti ne kannattavat roomalaiskatolisen kirkon dogmeja.Suurin näistä kirkoista on Ukrainan kreikkalaiskatolinen kirkko.
Kreikkalaiskatolisia kirkkoja on siis edelleen olemassa.
Turust - idän riitukset
Turust kirjoitti:
kaikkiaan asia on varsin monimutkainen jota on vaikeaa tyhjentävästi selittää palstalla.
Uniaattikirkot ovat alun perin ortodoksisia paikalliskirkkoja, jotka vuosien 1550-1930 aikana liittyivät eri syistä katoliseen kirkkoon. Ne noudattavat ortodoksisen kirkon kaltaista jumalanpalvelusjärjestystä, mutta kuuluvat paavin alaisuuteen. Osa kuitenkin vain välillisesti patarkaattien kautta.
Kirkkojärjestykseltään uniaatit edustavat osittain itäisiä riittejä, mm. papit voivat olla naimisissa, mutta opillisesti ne kannattavat roomalaiskatolisen kirkon dogmeja.Suurin näistä kirkoista on Ukrainan kreikkalaiskatolinen kirkko.
Kreikkalaiskatolisia kirkkoja on siis edelleen olemassa.
Turusteivät ole uniaatteja. siksi LOUKKAAVA termi käy vain osasta katolisen kirkon itäisistä riituksista. jospa vain puhuisit katolisesta kirkosta, ja sen itäisistä osakirkoista.
- Turust
idän riitukset kirjoitti:
eivät ole uniaatteja. siksi LOUKKAAVA termi käy vain osasta katolisen kirkon itäisistä riituksista. jospa vain puhuisit katolisesta kirkosta, ja sen itäisistä osakirkoista.
jos puhumme unioiduista katolisista kirkosta. Nimittäin on olemassa myös luterilaisia unioituja kirkkoja, eräin perustein mm. Suomen ev.lut. lirkkoa voidaan pitää luterilaisena uniaatti kirkkona.
Sinakin voisit hieman täsmentää perustelujasi muutoinkin kuin väittää minun käyttävän LOUKKAAVIA termejä. Sanoin aikaisemmin ettei asia ole kovin yksiselitteinen.
Turust - vaikeaselkoista
Turust kirjoitti:
jos puhumme unioiduista katolisista kirkosta. Nimittäin on olemassa myös luterilaisia unioituja kirkkoja, eräin perustein mm. Suomen ev.lut. lirkkoa voidaan pitää luterilaisena uniaatti kirkkona.
Sinakin voisit hieman täsmentää perustelujasi muutoinkin kuin väittää minun käyttävän LOUKKAAVIA termejä. Sanoin aikaisemmin ettei asia ole kovin yksiselitteinen.
Turustkaikki katolisen kirkon idän riitukset eivät ole unioituja, tai uniaatteja. osa niistä on aina ollut yhteydessä paaviin. ehdotankin seuraavaa:
"katolisen kirkon itäinen riitus"
tai jos tahdot olla täsmällisempi
"katolisen kirkon bysanttilainen riitus"
(jos kyseessä on aidosti bysanttilainen riitus, muitakin idän katolilaisia kun on).
samoin "roomalaiskatolisen" sijaan voit puhua:
"katolisesta kirkosta"
(jos tarkoitat katolista kirkkoa johon kuuluvat kaikki ne osakirkot jotka ovat yhteydessä Rooman piispaan eli paaviin, ja tietysti se läntinen osakirkko joka on paavin alainen)
tai
"katolisen kirkon roomalaisesta riituksesta"
(jos tahdot puhua yksinomaan k.o. läntisestä osakirkosta).
voit lopettaa sanan "uniaatti" kokonaan, koska se on loukkaava. samoin roomalaiskatolinen on sanana protestanttien keksimä ja jo ihan siksi sopimaton. ole ystävällinen. - Selittäjä
vaikeaselkoista kirjoitti:
kaikki katolisen kirkon idän riitukset eivät ole unioituja, tai uniaatteja. osa niistä on aina ollut yhteydessä paaviin. ehdotankin seuraavaa:
"katolisen kirkon itäinen riitus"
tai jos tahdot olla täsmällisempi
"katolisen kirkon bysanttilainen riitus"
(jos kyseessä on aidosti bysanttilainen riitus, muitakin idän katolilaisia kun on).
samoin "roomalaiskatolisen" sijaan voit puhua:
"katolisesta kirkosta"
(jos tarkoitat katolista kirkkoa johon kuuluvat kaikki ne osakirkot jotka ovat yhteydessä Rooman piispaan eli paaviin, ja tietysti se läntinen osakirkko joka on paavin alainen)
tai
"katolisen kirkon roomalaisesta riituksesta"
(jos tahdot puhua yksinomaan k.o. läntisestä osakirkosta).
voit lopettaa sanan "uniaatti" kokonaan, koska se on loukkaava. samoin roomalaiskatolinen on sanana protestanttien keksimä ja jo ihan siksi sopimaton. ole ystävällinen."samoin roomalaiskatolinen on sanana protestanttien keksimä ja jo siksi ihan sopimaton."
Ymmärrän hyvin tuon, että joidenkin sanojen käyttö tuntuu pahalta. Minusta ja varmaan monista muistakin tuntuu pahalta, kun Liisa-Maria, tai joku muu, puhuu Luterilaisuuspalstallakin ev.-lut. puljusta. Olkaamme puolin ja toisin korrekteja. Puhukaamme mieluummin katolisesta ja luterilaisesta kirkosta. Eikö niin? - Turust
vaikeaselkoista kirjoitti:
kaikki katolisen kirkon idän riitukset eivät ole unioituja, tai uniaatteja. osa niistä on aina ollut yhteydessä paaviin. ehdotankin seuraavaa:
"katolisen kirkon itäinen riitus"
tai jos tahdot olla täsmällisempi
"katolisen kirkon bysanttilainen riitus"
(jos kyseessä on aidosti bysanttilainen riitus, muitakin idän katolilaisia kun on).
samoin "roomalaiskatolisen" sijaan voit puhua:
"katolisesta kirkosta"
(jos tarkoitat katolista kirkkoa johon kuuluvat kaikki ne osakirkot jotka ovat yhteydessä Rooman piispaan eli paaviin, ja tietysti se läntinen osakirkko joka on paavin alainen)
tai
"katolisen kirkon roomalaisesta riituksesta"
(jos tahdot puhua yksinomaan k.o. läntisestä osakirkosta).
voit lopettaa sanan "uniaatti" kokonaan, koska se on loukkaava. samoin roomalaiskatolinen on sanana protestanttien keksimä ja jo ihan siksi sopimaton. ole ystävällinen.kannalta hyvä keskustella loppuun. Minun tarkoitukseni ei ole lopulta ketään loukata. Asia ei vaan ole läheskään yksiselitteinen. Onko sinulla selkeä määritelmä univoiduille kirkoille? Minua kiinnostaa myös ns. Brestin unioni
Bysanttilainen liturgia (Itäinen riitus?) nyt kuitenkin on käytössä ainakin seuraavissa kirkoissa:
Albanian katolinen kirkko
Valko-Venäjän katolinen kirkko
Bulgarian katolinen kirkko
Bysanttilaiskatolinen kirkko Amerikassa
Tshekin katolinen kirkko
Kroatian bysanttilaiskatolinen kirkko
Georgian katolinen kirkko
Unkarin katolinen kirkko
Melkiittikatolinen kirkko
Romanian katolinen kirkko
Venäjän katolinen kirkko
Karpatho-ruthenialainen katolinen kirkko
Slovakian katolinen kirkko
Ukrainan kreikkalaiskatolinen kirkko
Voisitko sinä tai kuka muu tahansa luetella mitkä kirkot edellä mainitusta eivät ole ns. uniaattikirkkoihin kuuluvia? Kysyn tätä puhtaasti tietämättömyyttäni.
Muita liturgioita:
Antiokialainen liturgia:
Maroniittikatolinen kirkko
Syyrian katolinen kirkko
Syyrialais-malankarilainen katolinen kirkko
Kaldealainen liturgia:
Kaldealaiskatolinen kirkko
Syyrialais-malabarilainen katolinen kirkko
Armenialainen liturgia:
Armenian katolinen kirkko
Aleksandrialainen liturgia:
Koptilaiskatolinen kirkko
Etiopian katolinen kirkko
Minä en halua rähjätä kenenkään kanssa vaan selvitellä kaikella rakkaudella mielenkiintoisia katoliseen kirkkoon liittyviä historiallisia kysymyksiä.
Turust - Turust
Selittäjä kirjoitti:
"samoin roomalaiskatolinen on sanana protestanttien keksimä ja jo siksi ihan sopimaton."
Ymmärrän hyvin tuon, että joidenkin sanojen käyttö tuntuu pahalta. Minusta ja varmaan monista muistakin tuntuu pahalta, kun Liisa-Maria, tai joku muu, puhuu Luterilaisuuspalstallakin ev.-lut. puljusta. Olkaamme puolin ja toisin korrekteja. Puhukaamme mieluummin katolisesta ja luterilaisesta kirkosta. Eikö niin?jotka ovat neutraaleja. Kuitenkin myös ev.lut. kirkko käsittää olevansa katolinen. Miten nämä eri katolilaiset voi lopulta erottaa toisistaan? Muutoinhan ei voida ollenkaan puhua eri kirkoista. Mielestäni tarvitaan yleiskieliset nimitykset kustakin kirkosta.
Ev.lut. kirkon kolmannessa uskonkohdassa sanotaan mm. : "Kristillinen kirkko on yksi, pyhä, yhteinen ja apostolinen. Kirkko on yksi, koska sillä on yksi Herra ja yhteinen usko. Kirkko on pyhä, koska Pyhä Henki vaikuttaa sen keskuudessa.
Kirkko on yhteinen ja yleinen eli katolinen, koska se on lähetetty palvelemaan Jumalan sanalla kaikkia kansoja. Kirkko on apostolinen, koska se elää Jeesuksen ensimmäisten opetuslasten välittämästä evankeliumista."
Olen kuvitellut uskontunnustusten olevan edellämainituissa kirkoissa samansisältöinen.
Turust - koskaan
Selittäjä kirjoitti:
"samoin roomalaiskatolinen on sanana protestanttien keksimä ja jo siksi ihan sopimaton."
Ymmärrän hyvin tuon, että joidenkin sanojen käyttö tuntuu pahalta. Minusta ja varmaan monista muistakin tuntuu pahalta, kun Liisa-Maria, tai joku muu, puhuu Luterilaisuuspalstallakin ev.-lut. puljusta. Olkaamme puolin ja toisin korrekteja. Puhukaamme mieluummin katolisesta ja luterilaisesta kirkosta. Eikö niin?puhunut luterilaisten kirkollisesta yhteisöstä "puljuna". puhun asioista asioiden oikeilla nimillä.
- HarmaaEminenssi
No milk to day kirjoitti:
kuka on syntymä ortodoksi ja on sitä edelleen. Hän vahvisti minulle, että aikaisemmin ainakin ortodokseja Suomessa nimitettiin kreikkaiskatolisiksi.
Sen verran tutkin tätä itäistä riitusta, että aikaisemmin Puolan ja entisten itöblokkien maiden kreikkalaiskatoliset kirkot, mitkä väkivalloin käännytettiin Rooman patriarkaatin alle olivat ortodoksisia kirkkoja ja monilla kirkoilla viimeaikoina on esiintynyt ajatuksia palata takaisin äitikirkon helmojen huomiin.Taisipa nyt mennä vähän ajajnlasku sekaisin.
Puolan, kuten Baltiankin Katoliset kirkot syntyivät aikanaan Saksalaisten kalparitarien avustuksella. Tanskan prinssi Hamletista kertova näytelmä tapahtuu Tallinnassa, joka on alkujaan Tanskalaisten viikinkien perustama. Tälle pohjalle myöhemmin laskeutui kristinusko ja katolinen kirkko, joka hallitsi baltiassa aina nk. uskonpuhdistukseen saakka. Toisin kuin Suomessa, Baltiassa Katolinen kirkko on edelleen varsin voimakas. - HarmaaEminenssi
Katolista kirkkoa on hallinnut Paavi, aina sen perustamisesta alkaen. Kreikkalaiskatolinen kirkko erosi Katolisesta aikanaan Knstantinopolin vaikutuksesta. Tapahtumaa kutsutaan Suureksi Skismaksi. Kreikkalaiskatolisia on aluksi hallinnut Itä-Rooman kristitty keisari ja myöhemmin Konstantinopolin Patriakka.
Ovatko Kreikkalaiskatoliset sitten eri kuntaa kuin ortodoksit. Ortodoksinen kirkko on Kreikkalaiskatolisen pohjoinen muunnos. Se eriytyi alunperin Venäjän valtauskonnoksi ja on sieltä levinnyt Suomeen ja entisen Neuvostoliiton länsiosiin. Ukrainahan on Katolinen.
- on olemassa
"Kristuksen Kirkko on olemassa Katolisessa Kirkossa." -Vatikaanin Toinen kirkolliskokous
- Turust
Kreikkalaiskatoliset eli uniaatit eivät siis ole ortodokseja vaan Rooman alaisia.
Roomassa Gianicolon kukkulalla (aivan Villa Lanten lähellä) sijaitsee ukrainalainen Pyhän Josafatin kollegio ja hengellinen korkeakoulu. Kirkon tärkein pyhättö on Georgios Voittoisalle (tunnetaan lännessä Pyhän Yrjön nimellä) omistettu Svjatyi Jur Lvivissä.
Kreikkalaiskatoliset jumalanpalvelusmenot ja kirkkotaide ovat vuosisatojen kuluessa jonkin verran erkaantuneet ortodoksisesta lähtökohdastaan. Kreikkalaiskatolisuus on Länsi-Ukrainan valtauskonto, ja se leviää koko ajan itään päin. Yksistään vuonna 1994 Ukrainaan avattiin 31 uutta kreikkalaiskatolista luostaria — ortodoksisia ja katolisia luostareita perustettiin kumpiakin yksi.
Useimmat itäisten riitusten katoliset piispat ovat paavin alaisia epäsuorasti idän katolisten patriarkkojen kautta. Idän katoliset patriarkat hallitsevat Aleksandrian, Antiokian, Anteliasin, Bagdadin, Beirutin ja Damaskoksen patriarkaatteja. Lisäksi latinalaiseen riitukseen kuuluu piispoja, joilla on patriarkan arvo, mutta jotka kuuluvat Rooman patriarkaattiin: Lissabonin, Venetsian, Jerusalemin, Itä-Intian ja Länsi-Intian patriarkat.
Jotkut pitävät uniaatit nimitystä halvetavana. Krikkalaiskatolinen lienee ketään loukkaamaton nimitys.
Turust
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793