Osituksen päivämäärä

Kysymysmerkkinä

Moi,

Onko osituksen omaisuustilanteen määrittämä päivämäärä se, jolloin avioerohakemus on merkitty saadun käräjäoikeudessa vai se, jona puoliso sen lunastaa postista (kun nyt ei yhdessä sitä allekirjoitettu).

Tekisi mieli ostaa telkkari ja autokin tarvitaan nyt syksyn tullen, mutta ne ostaisin uudella, omalla lainarahalla.

11

3963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratkaisee

      Se, päivä jona päivänä hakemus kirjataan saapuneeksi käräjäoikeuteen, on osituspäivä. Tiedoksianto tapahtuu sitten milloin tapahtuu sen jälkeen.

      • -kypsä-

        JepJep


    • Eiköhän osituksen päivämäärä ole OSITUSASIAKIRJAN päivämäärä, ei avioerohakemuksen päivämäärä tai muukaan avioeron tiedoksisaantipäivä.

      Osituksen voi tehdä milloin vain avioeron ensimmäisen hakemuksen jälkeen ja pysyy voimassa vaikka toista käsittelyä avioerosta ei tehtäisikään eli avioliitto jää voimaan. Osituksen voi tehdä myöskin vasta avioeron voimaantulon jälkeen. Avioerohakemus tehdään käräjäoikeuteen ja ositussopimus vahvistetaan maistraatissa, siis jos sopimukseen päästään. Riitaisesta osituksesta en ota kantaa.

      • Lukutaito

        Nyt et kyllä tajunnut mitä alkuperäinen kysymyksellään tarkoitti. Kysymys oli siitä, minkä päivän mukaan ratkaistaan se, mitä ositettaviin varoihin kuuluu ja minkä päivän jälkeiset tapahtumat eivät enää vaikuta ositukseen sitä eikä tätä.


      • Ositussopimus tietenkin kirjataan sille päivälle kun se on laadittu. Tästähän ei ollut kysymys ... vaan siitä mitkä omaisuudet ja velat ovat mukana ko. laskelmassa. Ja ne ovat sen tilanteen mukaan, kun erohakemus jätetty oikeuteen (siis, jo ennen kuin harkinta-aika on alkanut).

        Jos sitten kovasti odotellaan sen ositussopimuksen kanssa, voi tuo ositushetken tilanteen muisteleminen tai selvittäminen mennä melko haasteelliseksi harjoitukseksi.

        Mutta, mitkän ei estä puolisoita yhdessä sopimasta ositushetkeksi jonkun muun kuin tuo erohakemuksen jättöpäivän.

        Harvemmin ositussopimusta rekisteröidään maistraattiin... mutta toki sen voi tehdä. Pätevän ositussopimuksen saa aikaiseksi ilmankin (tosin ne kaksi todistajaa on muistettava).

        Riitaisa ositus menee oikeuteen, minne toinen jättänyt vaatimuksen pesänjakajasta.


    • Ositushetki on sen päivän tilanne (mikä "jäädytetään") kun erohakemus on vastaanotettu käräjäoikeuteen. Silloin eroprosessi on vireillä.

      Sillä onko eroa haettu yhdessä tai vai toinen, ei vaikuta asiaan.

      Eli, osta vaan vapaasti palkka- tai lainarahoillasi vaikka mitä, ja jos lotossa lykästää ... niin ei sekään ole mukana osituksessa missä tasinkoja määritetään.

      • Itse kyllä tarkistaisin tilanteen asiantuntijalta tai kirjallisuudesta.

        Vast'ikään muutama kuukausi sitten ositussopimuksen laatineena ja sen maistraattiin rekisteröineenä en olisi ihan varma siitä, että tilanne "jäädyttyy" erohakemuksella. Juuri tämä asia ei omassani ollut oleellinen joten tämä asia ei jäänyt kirkkaasti mieleeni. Teimme sopimusosituksen, joten "jäädytyshetkikin" oli tavallaan sopimusasiaa.

        Olisin varovaisesti sitä mieltä, että "jäädytyshetki" voi ennen lopullista avioerotuomiota alkaa vasta siitä kun ositusta on vaadittu. Avioerohakemuksen voi tehdä ilman ositusvaatimustakin. Eikä oikeus määrää ositusta tehtäväksi ellei jompi kumpi osapuoli sitä vaadi.

        Ositussopimus on aina syytä rekisteröidä maistraatissa. Tosin silloin menettää mahdollisuuden "repiä paperit" jos muuttaakin mieltään osituksen osalta.


      • argonautti kirjoitti:

        Itse kyllä tarkistaisin tilanteen asiantuntijalta tai kirjallisuudesta.

        Vast'ikään muutama kuukausi sitten ositussopimuksen laatineena ja sen maistraattiin rekisteröineenä en olisi ihan varma siitä, että tilanne "jäädyttyy" erohakemuksella. Juuri tämä asia ei omassani ollut oleellinen joten tämä asia ei jäänyt kirkkaasti mieleeni. Teimme sopimusosituksen, joten "jäädytyshetkikin" oli tavallaan sopimusasiaa.

        Olisin varovaisesti sitä mieltä, että "jäädytyshetki" voi ennen lopullista avioerotuomiota alkaa vasta siitä kun ositusta on vaadittu. Avioerohakemuksen voi tehdä ilman ositusvaatimustakin. Eikä oikeus määrää ositusta tehtäväksi ellei jompi kumpi osapuoli sitä vaadi.

        Ositussopimus on aina syytä rekisteröidä maistraatissa. Tosin silloin menettää mahdollisuuden "repiä paperit" jos muuttaakin mieltään osituksen osalta.

        M36 on oikeassa "jäädytyshetken" ajankohdasta. Avioliittolain 90§:n mukaan:
        "Omaisuuden ositusta toimitettaessa on omaisuutena, johon toisella puolisolla ei ole avio-oikeutta, pidettävä:
        1) ...
        2) omaisuutta, jonka puoliso on ansainnut taikka saanut perintönä, lahjana tai testamentin nojalla sen jälkeen, kun avioeroa koskeva asia on tullut vireille."

        Suoritettu ositus myös lakkauttaa avio-oikeuden puolison omaisuuteen, joten se on senkin takia aiheellista rekisteröidä maistraattiin kuten avioehtokin. Mikäli ero ei astuisikaan voimaan jää ositus ja avio-oikeuden poituminen edelleen voimaan.


      • argonautti kirjoitti:

        M36 on oikeassa "jäädytyshetken" ajankohdasta. Avioliittolain 90§:n mukaan:
        "Omaisuuden ositusta toimitettaessa on omaisuutena, johon toisella puolisolla ei ole avio-oikeutta, pidettävä:
        1) ...
        2) omaisuutta, jonka puoliso on ansainnut taikka saanut perintönä, lahjana tai testamentin nojalla sen jälkeen, kun avioeroa koskeva asia on tullut vireille."

        Suoritettu ositus myös lakkauttaa avio-oikeuden puolison omaisuuteen, joten se on senkin takia aiheellista rekisteröidä maistraattiin kuten avioehtokin. Mikäli ero ei astuisikaan voimaan jää ositus ja avio-oikeuden poituminen edelleen voimaan.

        Ja tuossa hieman lisää vahvistusta:

        Eroasia on vireillä kun hakemuksen jättää käräjäoikeuteen (siitä se alkaa), osa prosessia on että aikanaan "erotettava" saa asiasta tiedon, jne. jne.

        *********************
        1 LUKU

        Yleisiä määräyksiä

        85 § (16.4.1987/411)

        Kun avioeroa koskeva asia on vireillä taikka kun avioliitto on purkautunut, omaisuuden ositus on toimitettava, jos puoliso tai kuolleen puolison perillinen sitä vaatii.

        Jos kumpaisellakaan puolisolla ei ole avio-oikeutta toistensa omaisuuteen, on omaisuuden osituksen sijasta toimitettava ainoastaan puolisoiden omaisuuden erottelu.

        Jos puolisoilla on yhteistä omaisuutta, on omaisuus vaadittaessa jaettava omaisuuden osituksessa taikka erottelussa.

        ********************


      • argonautti kirjoitti:

        M36 on oikeassa "jäädytyshetken" ajankohdasta. Avioliittolain 90§:n mukaan:
        "Omaisuuden ositusta toimitettaessa on omaisuutena, johon toisella puolisolla ei ole avio-oikeutta, pidettävä:
        1) ...
        2) omaisuutta, jonka puoliso on ansainnut taikka saanut perintönä, lahjana tai testamentin nojalla sen jälkeen, kun avioeroa koskeva asia on tullut vireille."

        Suoritettu ositus myös lakkauttaa avio-oikeuden puolison omaisuuteen, joten se on senkin takia aiheellista rekisteröidä maistraattiin kuten avioehtokin. Mikäli ero ei astuisikaan voimaan jää ositus ja avio-oikeuden poituminen edelleen voimaan.

        Laki ei sitä vaadi, ja yleensä se on aivan turhaa. Rekisteröimätön ositussopimus on aivan pätevä, kunhan ne kaksi esteetöntä todistajaa ovat allekirjoituksenne vahvistaneet omillaan.

        Avioehto jota eile rekisteröity maistraattiin ei ole pätevä, laki tästä hyvin yksiselitteinen.

        Miksi näin sitten lainsäätäjä päättänyt, lienee tässä:
        Avioehto laaditaan juuri ennen avoliittoa (yleensä), puolisot yleensä asuvat yhteisessä kodissa ja se avioehto on yhteisessä "asiakirjasalkussa". Jos toinen sen sitten hävittää, hakee eroa, niin on edes yksi paikka missä ehto on.
        Ositussopimus laaditaan kahtena kappaleensa, eikä yleensä puoloisot sen jälkeen enään asu yhdessä. Eli sen "hävittäminen" ketkun osapuolen osalta vaikeampaa.

        Mutta, ei tosiaan mikään estä rekisteröiästä mitään sopimusta maistraatissa.

        Ja totta sekin mistä kirjoitit, ositussopimus saa aikaan käytännössä avioehdon ... vaikkeivät puoloisot koskaan olisikaan hakeneet lopullista eroa. Hassu juttu, mutta jos tahtovat palauttaa avio-oikeudet, jouduvat tekemeään "antiavioehdon" ja rekisteröimään SEN maistraattiin.


    • Kysymysmerkkinä (ja nimimer...

      Kiitos, eiköhän asiat tästä etene oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      573
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe