Miksi väri ei pysy?

Mina*

Mikä siinä on, kun mun hiuksissa ei vain yksinkertaisesti pysy väri viikkoa kauempaa, ilman että lähtee lähes kokonaan pois, tai kuluu ainakin hirveästi. Olen kokeillut shampoita yms. värjätyille hiuksille, mutta mikään ei auta. Harmittaa, kun haluaisin kivan värin pysyvän kivannäköisenä pidempään.

12

9131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä että

      olet käyttänyt shampoita ja hoitiaineita, joissa silikonia, joka tukkii hiukset niin ettei niissä väri pysy. Osta syväpuhdistavaa shampoota, pese sillä ja kokeile värjäystä uudestaan. Syväpesu voi olla tarpeen toistaa ennen kuin väri tarttuu.

      • Kettukarkki

        silikonin vika siis taas? mut mut, minä oon käyttänyt epäsäännöllisen säännöllisesti kampaamon syväpuhdistavaa ja ennen värjäystä eritoten, siltikään ei pysy väri, ei kampaamon eikä kaupan. ja tukkani on paksu ja karheahko, että lasimaisuuttakaan ei voi syyttää. voiko olla, että kauan käsitelty tukka ei vaan "ota" enää mitään vastaan?


      • Anonyymi
        Kettukarkki kirjoitti:

        silikonin vika siis taas? mut mut, minä oon käyttänyt epäsäännöllisen säännöllisesti kampaamon syväpuhdistavaa ja ennen värjäystä eritoten, siltikään ei pysy väri, ei kampaamon eikä kaupan. ja tukkani on paksu ja karheahko, että lasimaisuuttakaan ei voi syyttää. voiko olla, että kauan käsitelty tukka ei vaan "ota" enää mitään vastaan?

        Kampaamosta ostettu syväpuhdistava shampoo sisältää silikonia


      • Anonyymi
        Kettukarkki kirjoitti:

        silikonin vika siis taas? mut mut, minä oon käyttänyt epäsäännöllisen säännöllisesti kampaamon syväpuhdistavaa ja ennen värjäystä eritoten, siltikään ei pysy väri, ei kampaamon eikä kaupan. ja tukkani on paksu ja karheahko, että lasimaisuuttakaan ei voi syyttää. voiko olla, että kauan käsitelty tukka ei vaan "ota" enää mitään vastaan?

        Joo joo ei niille ole mitä teherä!


    • lattapää

      Oletko värjännyt itse vai käynyt kampaajalla?

      Oli miten oli, usein suomalaisessa tukassa kevytväri ilmeisesti toimii paremmin kuin kestoväri. Minun lasimaisessa tukassani ainakin kestää kevytväri paljon paremmin kuin kestoväri. Kestoväri jotenkin liukuu pois parissa viikossa, kevytväri kyllä luonnollisesti haalistuu, mutta "kasvaa juurikasvuna pois".

      • Mina*

        Itse yleensä värjään, pääsen kampaajalla käymään tosi harvoin, kun näin pitkän letin värjäys maksaa aika mukavasti.


      • kampaaja
        Mina* kirjoitti:

        Itse yleensä värjään, pääsen kampaajalla käymään tosi harvoin, kun näin pitkän letin värjäys maksaa aika mukavasti.

        Nykyiset shampoot ja hoitoaineet sisältävät silikoniyhdisteitä, jotka kaikki ovat vesiliukoisia. Joten ne eivät kerrostu hiukseen. Jos hiukset ovat todella lasimaiset ja hyväkuntoiset, ei välttämättä väri pure hiuksen suomukerroksen läpi kuitukerrokseen, jonne värimolekyylien pitäisi päästä. Kevytsävyjen hapete (n.3-4 %) on pieni verrattuna kestoväreihin, joten on kyllä ihme, jos pysyy paremmin hiuksessa, kuin kestovärit.
        Ja taas toisaalta jos hiukset ovat todella huonokuntoiset ja huokoiset, väri "liukenee" pois hiuksesta, koska hiuksen pintakerros (suomukerros)on liian auki ja värimolekyylit pääsevät yksinkertaisesti hiuksesta pois.


      • olet kampaaja
        kampaaja kirjoitti:

        Nykyiset shampoot ja hoitoaineet sisältävät silikoniyhdisteitä, jotka kaikki ovat vesiliukoisia. Joten ne eivät kerrostu hiukseen. Jos hiukset ovat todella lasimaiset ja hyväkuntoiset, ei välttämättä väri pure hiuksen suomukerroksen läpi kuitukerrokseen, jonne värimolekyylien pitäisi päästä. Kevytsävyjen hapete (n.3-4 %) on pieni verrattuna kestoväreihin, joten on kyllä ihme, jos pysyy paremmin hiuksessa, kuin kestovärit.
        Ja taas toisaalta jos hiukset ovat todella huonokuntoiset ja huokoiset, väri "liukenee" pois hiuksesta, koska hiuksen pintakerros (suomukerros)on liian auki ja värimolekyylit pääsevät yksinkertaisesti hiuksesta pois.

        niin sinun pitäisi tietää, että hoitoaineissa ja shampoissa käytetään kyllä veteen liukenemattomiakin silikoneja edelleen. Ja niitä käytetään yhtälailla marketti- kuin kampaamotuotteissakin. Kaikki silikonit liukenevat kuitenkin shampoon sisältämiin sulfaatteihin, joten sinänsä on samantekevää ovatko silikonit vesiliukoisia vai eivät. Eli mitkään silikonit eivät kerrostu hiukseen. Tuosta väriasiasta olen samaa mieltä kanssasi. Oikein lasimaiseen ja hyväkuntoiseen hiukseen väri ei pureudu kunnolla ja toisaalta huonokuntoisesta hiuksesta se valuu ulos... Samaahan väitetään hoitoaineiden esim. kosteudensitojista ja ym. "hoitavista aineista", hyväkuntoiseen hiukseen ne eivät pääse imeytymään ja huonokuntoisessa ne eivät pysy sisällä...


      • toinen kampaaja
        olet kampaaja kirjoitti:

        niin sinun pitäisi tietää, että hoitoaineissa ja shampoissa käytetään kyllä veteen liukenemattomiakin silikoneja edelleen. Ja niitä käytetään yhtälailla marketti- kuin kampaamotuotteissakin. Kaikki silikonit liukenevat kuitenkin shampoon sisältämiin sulfaatteihin, joten sinänsä on samantekevää ovatko silikonit vesiliukoisia vai eivät. Eli mitkään silikonit eivät kerrostu hiukseen. Tuosta väriasiasta olen samaa mieltä kanssasi. Oikein lasimaiseen ja hyväkuntoiseen hiukseen väri ei pureudu kunnolla ja toisaalta huonokuntoisesta hiuksesta se valuu ulos... Samaahan väitetään hoitoaineiden esim. kosteudensitojista ja ym. "hoitavista aineista", hyväkuntoiseen hiukseen ne eivät pääse imeytymään ja huonokuntoisessa ne eivät pysy sisällä...

        että joissakin hiuksissa kevytvärit pysyvät kestoväriä kauemmin. Erityisesti kovin vaalennetussa tai huonokuntoisessa hiuksessa. Hiuksessa ei aina ole mitään mihin tarttua kun hiuksia on vaalennettu riittävästi, siksi aina vaalentava kestoväri ei aina tahdo pysyä. Joskus apu voi löytyä jopa pelkästään sähkövarauksella hiuksiin tarttuvasta väristä, eli suoraväristä. Nämä on niitä harvinaisempia tapauksia, mutta näitäkin on. Ja esim Goldwellin Elumenia kannattaisi tässä tapauksessa kokeilla, sitä sen enempää mainostamatta! Ja muutamassa koulutuksessa ja koulussakin muutamia vuosia sitten väitettiin ettei tämän päivän kampaamoshampoissa tai hoitoaineissa enää käytetä veteen liukenemattomia silikoneja. Opettajamme mukaan markettituotteista fructiksessa ja pantenessa käytetään silikoneja joista on usein haittaa värin ja permanentin yhteydessä.


      • sinäkin
        toinen kampaaja kirjoitti:

        että joissakin hiuksissa kevytvärit pysyvät kestoväriä kauemmin. Erityisesti kovin vaalennetussa tai huonokuntoisessa hiuksessa. Hiuksessa ei aina ole mitään mihin tarttua kun hiuksia on vaalennettu riittävästi, siksi aina vaalentava kestoväri ei aina tahdo pysyä. Joskus apu voi löytyä jopa pelkästään sähkövarauksella hiuksiin tarttuvasta väristä, eli suoraväristä. Nämä on niitä harvinaisempia tapauksia, mutta näitäkin on. Ja esim Goldwellin Elumenia kannattaisi tässä tapauksessa kokeilla, sitä sen enempää mainostamatta! Ja muutamassa koulutuksessa ja koulussakin muutamia vuosia sitten väitettiin ettei tämän päivän kampaamoshampoissa tai hoitoaineissa enää käytetä veteen liukenemattomia silikoneja. Opettajamme mukaan markettituotteista fructiksessa ja pantenessa käytetään silikoneja joista on usein haittaa värin ja permanentin yhteydessä.

        oikeasti olet kampaaja ja erotat inci-luettelosta silikonit (tai edes ne yleisimmin käytetyt, erilaisia yhdisteitä kun on tuhansia), niin tiedät sinäkin, että myös kampaamotuotteissa käytetään veteen liukenemattomia silikoneja. Tuotteita kauppaavat kouluttajat nyt puhuvat kaikennäköistä omista tuotteistaan, jotta saavat niitä kaupattua. Heidän puheisiinsa ei kannata koskaan sataprosenttisesti uskoa! Marketti- ja kampaamotuotteissa käytetään ihan samoja silikoneja, oli ne sitten vesiliukoisia tai ei. Ja kuten jo aiemmin sanoin vesiliukoisuudella ei ole mitään merkitystä, shampooseen ne kaikki liukenevat, myös ne Fructisin ja Pantenen silikonit. Silikoneista ei sinänsä ole mitään haittaa hiukselle, paitsi jos on allergikko niin kuin minä (silikoniallergia on muuten aika harvinainen) tai jos silikonia on tuotteessa ihan valtava määrä, jolloin se saattaa tehdä hiuksista veltot ja raskaat, ikäänkuin likaisen oloiset. Kaikkiin hiuksiin tämäkään ei päde, vaan silikonia saa olla ihan miten paljon tahansa ja tuote toimii ihan hyvin.

        Olen siis itse joutunut silikoniallergiani vuoksi ottamaan aika tarkasti selvää siitä, mitä erilaiset silikonit ovat, joten tiedän kyllä mistä puhun. Ja olen myös itsekin kampaajakoulutuksen saanut. Tässä taas näkee sen kuinka huonosti kampaajat oikeasti tietävät, mitä heidän myymänsä tuotteet sisältävät. Minullekin eräs kampaaja yritti kaupata silikonittomana hoitoainetta, jossa inci-luettelossa melkein ensimmäisenä oli Dimethicone...

        En nyt sano tätä millään pahalla, mutta ei luulisi olevan niin hirveän vaikeaa ihan itse ja oma-aloitteisesti ottaa selvää mitä ne inci-luetteloon merkityt ainesosat oikein ovat, eikä vain luottaa jonkun tuotekonsulentin puheisiin kauppaamistaan tuotteista. Tietoja löytyy kyllä ihan googlettamalla ja on olemassa kirjojakin, joista voi katsoa esim. Mercona Dictionary (voi olla väärinkirjoitettu, en ole pitkään aikaan teosta enää lueskellut...)

        Tässä kuitenkin lista yleisesti esiintyvistä silikoneista ja niiden liukoisuudesta:



        Hiustuotteissa esiiintyviä silikoneja ja niiden liukoisuus naturallycurlyn mukaan:

        Amodimethicone - Ei ole yksinään vesiliukoinen
        Amodimethicone (and) Trideceth-12 (and) Cetrimonium Chloride - Yhdistelmä, joka on vesiliukoinen (ks.pelkkä amodimethicone)
        Behenoxy Dimethicone - Osittain vesiliukoinen
        Cetearyl methicone - Ei ole vesiliukoinen
        Cetyl Dimethicone - Ei ole vesiliukoinen
        Cyclomethicone - Ei ole vesiliukoinen
        Cyclopentasiloxane - Ei ole vesiliukoinen
        Dimethicone - Ei ole vesiliukoinen
        Dimethicone Copolyol - Vesiliukoinen
        Dimethicone copolyol - Vesiliukoinen
        Dimethiconol - Ei ole vesiliukoinen
        Hydrolyzed Wheat Protein Hydroxypropyl Polysiloxane - Vesiliukoinen
        Stearoxy Dimethicone - Osittain vesiliukoinen
        Stearyl Dimethicone - Ei ole vesiliukoinen
        Trimethylsilylamodimethicone - Ei ole vesiliukoinen
        Lauryl methicone copolyol -Vesiliukoinen


      • miiii
        toinen kampaaja kirjoitti:

        että joissakin hiuksissa kevytvärit pysyvät kestoväriä kauemmin. Erityisesti kovin vaalennetussa tai huonokuntoisessa hiuksessa. Hiuksessa ei aina ole mitään mihin tarttua kun hiuksia on vaalennettu riittävästi, siksi aina vaalentava kestoväri ei aina tahdo pysyä. Joskus apu voi löytyä jopa pelkästään sähkövarauksella hiuksiin tarttuvasta väristä, eli suoraväristä. Nämä on niitä harvinaisempia tapauksia, mutta näitäkin on. Ja esim Goldwellin Elumenia kannattaisi tässä tapauksessa kokeilla, sitä sen enempää mainostamatta! Ja muutamassa koulutuksessa ja koulussakin muutamia vuosia sitten väitettiin ettei tämän päivän kampaamoshampoissa tai hoitoaineissa enää käytetä veteen liukenemattomia silikoneja. Opettajamme mukaan markettituotteista fructiksessa ja pantenessa käytetään silikoneja joista on usein haittaa värin ja permanentin yhteydessä.

        jospa tunkeudun tähän ketjuun niin ei tarvi uutta keskustelua tehdö, kun kuitenkin on sama ongelma.
        eli tukka on värinpoistojen ja vaalennuksien jälkeen hyvin vaalea, mutta latvojen pientä kuivuutta lukuunottamatta ihmeen hyvässä kunnossa. tarkotuksena ois päästä lähelle omaa väriä eli vaaleaan maantienväriin, tuhkan sävyyn..laitoin viikko sitten garnier nutrissen sävyn 8.31 grapefruit. aikasemmin värjännyt sävyllä 10.13. lopputulos oli hyvä, tosi lähelle omaa sävyä ja ihanan tuhkainen. mutta nyt tuo väri on haalistunut lähes kokonaan?! kannattaisko mun nyt kokeilla jotain kevyt-/suoraväriä? oisko ehdotuksia? löytyiskö esim tuolta mainitulta elumenilta tuhkaisia sävyä? myydäänkö marketeissa? pitäiskö laittaa tummempaa sävyä kuin tuo 8? ja se vähän pelottaa että vetääkö vihreeks..tuolla sävyllä ei ainakaan niin käynyt :) toivottavasti joku osaa auttaa.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe