Miksi väri ei pysy?

Mina*

Mikä siinä on, kun mun hiuksissa ei vain yksinkertaisesti pysy väri viikkoa kauempaa, ilman että lähtee lähes kokonaan pois, tai kuluu ainakin hirveästi. Olen kokeillut shampoita yms. värjätyille hiuksille, mutta mikään ei auta. Harmittaa, kun haluaisin kivan värin pysyvän kivannäköisenä pidempään.

12

6862

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä että

      olet käyttänyt shampoita ja hoitiaineita, joissa silikonia, joka tukkii hiukset niin ettei niissä väri pysy. Osta syväpuhdistavaa shampoota, pese sillä ja kokeile värjäystä uudestaan. Syväpesu voi olla tarpeen toistaa ennen kuin väri tarttuu.

      • Kettukarkki

        silikonin vika siis taas? mut mut, minä oon käyttänyt epäsäännöllisen säännöllisesti kampaamon syväpuhdistavaa ja ennen värjäystä eritoten, siltikään ei pysy väri, ei kampaamon eikä kaupan. ja tukkani on paksu ja karheahko, että lasimaisuuttakaan ei voi syyttää. voiko olla, että kauan käsitelty tukka ei vaan "ota" enää mitään vastaan?


      • Anonyymi
        Kettukarkki kirjoitti:

        silikonin vika siis taas? mut mut, minä oon käyttänyt epäsäännöllisen säännöllisesti kampaamon syväpuhdistavaa ja ennen värjäystä eritoten, siltikään ei pysy väri, ei kampaamon eikä kaupan. ja tukkani on paksu ja karheahko, että lasimaisuuttakaan ei voi syyttää. voiko olla, että kauan käsitelty tukka ei vaan "ota" enää mitään vastaan?

        Kampaamosta ostettu syväpuhdistava shampoo sisältää silikonia


      • Anonyymi
        Kettukarkki kirjoitti:

        silikonin vika siis taas? mut mut, minä oon käyttänyt epäsäännöllisen säännöllisesti kampaamon syväpuhdistavaa ja ennen värjäystä eritoten, siltikään ei pysy väri, ei kampaamon eikä kaupan. ja tukkani on paksu ja karheahko, että lasimaisuuttakaan ei voi syyttää. voiko olla, että kauan käsitelty tukka ei vaan "ota" enää mitään vastaan?

        Joo joo ei niille ole mitä teherä!


    • lattapää

      Oletko värjännyt itse vai käynyt kampaajalla?

      Oli miten oli, usein suomalaisessa tukassa kevytväri ilmeisesti toimii paremmin kuin kestoväri. Minun lasimaisessa tukassani ainakin kestää kevytväri paljon paremmin kuin kestoväri. Kestoväri jotenkin liukuu pois parissa viikossa, kevytväri kyllä luonnollisesti haalistuu, mutta "kasvaa juurikasvuna pois".

      • Mina*

        Itse yleensä värjään, pääsen kampaajalla käymään tosi harvoin, kun näin pitkän letin värjäys maksaa aika mukavasti.


      • kampaaja
        Mina* kirjoitti:

        Itse yleensä värjään, pääsen kampaajalla käymään tosi harvoin, kun näin pitkän letin värjäys maksaa aika mukavasti.

        Nykyiset shampoot ja hoitoaineet sisältävät silikoniyhdisteitä, jotka kaikki ovat vesiliukoisia. Joten ne eivät kerrostu hiukseen. Jos hiukset ovat todella lasimaiset ja hyväkuntoiset, ei välttämättä väri pure hiuksen suomukerroksen läpi kuitukerrokseen, jonne värimolekyylien pitäisi päästä. Kevytsävyjen hapete (n.3-4 %) on pieni verrattuna kestoväreihin, joten on kyllä ihme, jos pysyy paremmin hiuksessa, kuin kestovärit.
        Ja taas toisaalta jos hiukset ovat todella huonokuntoiset ja huokoiset, väri "liukenee" pois hiuksesta, koska hiuksen pintakerros (suomukerros)on liian auki ja värimolekyylit pääsevät yksinkertaisesti hiuksesta pois.


      • olet kampaaja
        kampaaja kirjoitti:

        Nykyiset shampoot ja hoitoaineet sisältävät silikoniyhdisteitä, jotka kaikki ovat vesiliukoisia. Joten ne eivät kerrostu hiukseen. Jos hiukset ovat todella lasimaiset ja hyväkuntoiset, ei välttämättä väri pure hiuksen suomukerroksen läpi kuitukerrokseen, jonne värimolekyylien pitäisi päästä. Kevytsävyjen hapete (n.3-4 %) on pieni verrattuna kestoväreihin, joten on kyllä ihme, jos pysyy paremmin hiuksessa, kuin kestovärit.
        Ja taas toisaalta jos hiukset ovat todella huonokuntoiset ja huokoiset, väri "liukenee" pois hiuksesta, koska hiuksen pintakerros (suomukerros)on liian auki ja värimolekyylit pääsevät yksinkertaisesti hiuksesta pois.

        niin sinun pitäisi tietää, että hoitoaineissa ja shampoissa käytetään kyllä veteen liukenemattomiakin silikoneja edelleen. Ja niitä käytetään yhtälailla marketti- kuin kampaamotuotteissakin. Kaikki silikonit liukenevat kuitenkin shampoon sisältämiin sulfaatteihin, joten sinänsä on samantekevää ovatko silikonit vesiliukoisia vai eivät. Eli mitkään silikonit eivät kerrostu hiukseen. Tuosta väriasiasta olen samaa mieltä kanssasi. Oikein lasimaiseen ja hyväkuntoiseen hiukseen väri ei pureudu kunnolla ja toisaalta huonokuntoisesta hiuksesta se valuu ulos... Samaahan väitetään hoitoaineiden esim. kosteudensitojista ja ym. "hoitavista aineista", hyväkuntoiseen hiukseen ne eivät pääse imeytymään ja huonokuntoisessa ne eivät pysy sisällä...


      • toinen kampaaja
        olet kampaaja kirjoitti:

        niin sinun pitäisi tietää, että hoitoaineissa ja shampoissa käytetään kyllä veteen liukenemattomiakin silikoneja edelleen. Ja niitä käytetään yhtälailla marketti- kuin kampaamotuotteissakin. Kaikki silikonit liukenevat kuitenkin shampoon sisältämiin sulfaatteihin, joten sinänsä on samantekevää ovatko silikonit vesiliukoisia vai eivät. Eli mitkään silikonit eivät kerrostu hiukseen. Tuosta väriasiasta olen samaa mieltä kanssasi. Oikein lasimaiseen ja hyväkuntoiseen hiukseen väri ei pureudu kunnolla ja toisaalta huonokuntoisesta hiuksesta se valuu ulos... Samaahan väitetään hoitoaineiden esim. kosteudensitojista ja ym. "hoitavista aineista", hyväkuntoiseen hiukseen ne eivät pääse imeytymään ja huonokuntoisessa ne eivät pysy sisällä...

        että joissakin hiuksissa kevytvärit pysyvät kestoväriä kauemmin. Erityisesti kovin vaalennetussa tai huonokuntoisessa hiuksessa. Hiuksessa ei aina ole mitään mihin tarttua kun hiuksia on vaalennettu riittävästi, siksi aina vaalentava kestoväri ei aina tahdo pysyä. Joskus apu voi löytyä jopa pelkästään sähkövarauksella hiuksiin tarttuvasta väristä, eli suoraväristä. Nämä on niitä harvinaisempia tapauksia, mutta näitäkin on. Ja esim Goldwellin Elumenia kannattaisi tässä tapauksessa kokeilla, sitä sen enempää mainostamatta! Ja muutamassa koulutuksessa ja koulussakin muutamia vuosia sitten väitettiin ettei tämän päivän kampaamoshampoissa tai hoitoaineissa enää käytetä veteen liukenemattomia silikoneja. Opettajamme mukaan markettituotteista fructiksessa ja pantenessa käytetään silikoneja joista on usein haittaa värin ja permanentin yhteydessä.


      • sinäkin
        toinen kampaaja kirjoitti:

        että joissakin hiuksissa kevytvärit pysyvät kestoväriä kauemmin. Erityisesti kovin vaalennetussa tai huonokuntoisessa hiuksessa. Hiuksessa ei aina ole mitään mihin tarttua kun hiuksia on vaalennettu riittävästi, siksi aina vaalentava kestoväri ei aina tahdo pysyä. Joskus apu voi löytyä jopa pelkästään sähkövarauksella hiuksiin tarttuvasta väristä, eli suoraväristä. Nämä on niitä harvinaisempia tapauksia, mutta näitäkin on. Ja esim Goldwellin Elumenia kannattaisi tässä tapauksessa kokeilla, sitä sen enempää mainostamatta! Ja muutamassa koulutuksessa ja koulussakin muutamia vuosia sitten väitettiin ettei tämän päivän kampaamoshampoissa tai hoitoaineissa enää käytetä veteen liukenemattomia silikoneja. Opettajamme mukaan markettituotteista fructiksessa ja pantenessa käytetään silikoneja joista on usein haittaa värin ja permanentin yhteydessä.

        oikeasti olet kampaaja ja erotat inci-luettelosta silikonit (tai edes ne yleisimmin käytetyt, erilaisia yhdisteitä kun on tuhansia), niin tiedät sinäkin, että myös kampaamotuotteissa käytetään veteen liukenemattomia silikoneja. Tuotteita kauppaavat kouluttajat nyt puhuvat kaikennäköistä omista tuotteistaan, jotta saavat niitä kaupattua. Heidän puheisiinsa ei kannata koskaan sataprosenttisesti uskoa! Marketti- ja kampaamotuotteissa käytetään ihan samoja silikoneja, oli ne sitten vesiliukoisia tai ei. Ja kuten jo aiemmin sanoin vesiliukoisuudella ei ole mitään merkitystä, shampooseen ne kaikki liukenevat, myös ne Fructisin ja Pantenen silikonit. Silikoneista ei sinänsä ole mitään haittaa hiukselle, paitsi jos on allergikko niin kuin minä (silikoniallergia on muuten aika harvinainen) tai jos silikonia on tuotteessa ihan valtava määrä, jolloin se saattaa tehdä hiuksista veltot ja raskaat, ikäänkuin likaisen oloiset. Kaikkiin hiuksiin tämäkään ei päde, vaan silikonia saa olla ihan miten paljon tahansa ja tuote toimii ihan hyvin.

        Olen siis itse joutunut silikoniallergiani vuoksi ottamaan aika tarkasti selvää siitä, mitä erilaiset silikonit ovat, joten tiedän kyllä mistä puhun. Ja olen myös itsekin kampaajakoulutuksen saanut. Tässä taas näkee sen kuinka huonosti kampaajat oikeasti tietävät, mitä heidän myymänsä tuotteet sisältävät. Minullekin eräs kampaaja yritti kaupata silikonittomana hoitoainetta, jossa inci-luettelossa melkein ensimmäisenä oli Dimethicone...

        En nyt sano tätä millään pahalla, mutta ei luulisi olevan niin hirveän vaikeaa ihan itse ja oma-aloitteisesti ottaa selvää mitä ne inci-luetteloon merkityt ainesosat oikein ovat, eikä vain luottaa jonkun tuotekonsulentin puheisiin kauppaamistaan tuotteista. Tietoja löytyy kyllä ihan googlettamalla ja on olemassa kirjojakin, joista voi katsoa esim. Mercona Dictionary (voi olla väärinkirjoitettu, en ole pitkään aikaan teosta enää lueskellut...)

        Tässä kuitenkin lista yleisesti esiintyvistä silikoneista ja niiden liukoisuudesta:



        Hiustuotteissa esiiintyviä silikoneja ja niiden liukoisuus naturallycurlyn mukaan:

        Amodimethicone - Ei ole yksinään vesiliukoinen
        Amodimethicone (and) Trideceth-12 (and) Cetrimonium Chloride - Yhdistelmä, joka on vesiliukoinen (ks.pelkkä amodimethicone)
        Behenoxy Dimethicone - Osittain vesiliukoinen
        Cetearyl methicone - Ei ole vesiliukoinen
        Cetyl Dimethicone - Ei ole vesiliukoinen
        Cyclomethicone - Ei ole vesiliukoinen
        Cyclopentasiloxane - Ei ole vesiliukoinen
        Dimethicone - Ei ole vesiliukoinen
        Dimethicone Copolyol - Vesiliukoinen
        Dimethicone copolyol - Vesiliukoinen
        Dimethiconol - Ei ole vesiliukoinen
        Hydrolyzed Wheat Protein Hydroxypropyl Polysiloxane - Vesiliukoinen
        Stearoxy Dimethicone - Osittain vesiliukoinen
        Stearyl Dimethicone - Ei ole vesiliukoinen
        Trimethylsilylamodimethicone - Ei ole vesiliukoinen
        Lauryl methicone copolyol -Vesiliukoinen


      • miiii
        toinen kampaaja kirjoitti:

        että joissakin hiuksissa kevytvärit pysyvät kestoväriä kauemmin. Erityisesti kovin vaalennetussa tai huonokuntoisessa hiuksessa. Hiuksessa ei aina ole mitään mihin tarttua kun hiuksia on vaalennettu riittävästi, siksi aina vaalentava kestoväri ei aina tahdo pysyä. Joskus apu voi löytyä jopa pelkästään sähkövarauksella hiuksiin tarttuvasta väristä, eli suoraväristä. Nämä on niitä harvinaisempia tapauksia, mutta näitäkin on. Ja esim Goldwellin Elumenia kannattaisi tässä tapauksessa kokeilla, sitä sen enempää mainostamatta! Ja muutamassa koulutuksessa ja koulussakin muutamia vuosia sitten väitettiin ettei tämän päivän kampaamoshampoissa tai hoitoaineissa enää käytetä veteen liukenemattomia silikoneja. Opettajamme mukaan markettituotteista fructiksessa ja pantenessa käytetään silikoneja joista on usein haittaa värin ja permanentin yhteydessä.

        jospa tunkeudun tähän ketjuun niin ei tarvi uutta keskustelua tehdö, kun kuitenkin on sama ongelma.
        eli tukka on värinpoistojen ja vaalennuksien jälkeen hyvin vaalea, mutta latvojen pientä kuivuutta lukuunottamatta ihmeen hyvässä kunnossa. tarkotuksena ois päästä lähelle omaa väriä eli vaaleaan maantienväriin, tuhkan sävyyn..laitoin viikko sitten garnier nutrissen sävyn 8.31 grapefruit. aikasemmin värjännyt sävyllä 10.13. lopputulos oli hyvä, tosi lähelle omaa sävyä ja ihanan tuhkainen. mutta nyt tuo väri on haalistunut lähes kokonaan?! kannattaisko mun nyt kokeilla jotain kevyt-/suoraväriä? oisko ehdotuksia? löytyiskö esim tuolta mainitulta elumenilta tuhkaisia sävyä? myydäänkö marketeissa? pitäiskö laittaa tummempaa sävyä kuin tuo 8? ja se vähän pelottaa että vetääkö vihreeks..tuolla sävyllä ei ainakaan niin käynyt :) toivottavasti joku osaa auttaa.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe