Yövuorojen terveysriskit

Ex Yökukkuja

Kenenkään ei pitäisi tehdä yövuoroja, ainakaan säännöllisesti ja pitkiä aikoja.
Yötyöhön liittyy valtavia terveydellisiä riskejä jotka pidemmällä aikavälillä lisäävät sairastuneisuutta ainakin aikuisiän diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin, pahalaatuiseen masennukseen ja jopa syöpään.

Ihminen on "suunniteltu" nukkumaan yönsä.
Jos ihminen valvoo koko yön hänen elämänrytminsä poikkeaa luonnon muovaamasta elinrytmistä. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että ihmisen maksa ei polta siihen kertyneitä sokereita ollenkaan (koska maksaan kertyneiden sokereiden palaminen tapahtuu vain ihmisen nukkuessa klo. 01.00 - 05.30 välisenä aikana). Tämä taas johtaa vuodesta toiseen öitä valvovilla maksan toimintahäiriöihin, ruoansulatushäiriöihin ja pahimmassa tapauksessa aikuisiän diabeteksen puhkeamiseen. Viimemainitun sairauden puhkeaminen olisi vihonviimeinen piste lopettaa yötyö. Jos näin ei kuitenkaan tehdä, voi öiden valvominen ja maksaan kertyvien sokereiden lisääntyminen johtaa vieläkin vakavampiin seurauksiin, munuaisten vajaatoimintaan ja sitä seuraaviin sairauksiin... jopa syöpään.

Näin minulle kerrottiin lääkärin toimesta joka suositteli yötyön lopettamista heti, koska minulla todettiin aikuisiän diabetes.

Yötyö on myrkkyä elimistöllesi.

33

7665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20v vuorot.

      mitäs tohon muuta lisäämään, faktaa mitä faktaa! Ihan sama mitä ihmiset tälläpalstalla kirjoittelee, tuo on tieteellinen tosiasia ,ihmisen kroppa valittaa, monen sitä juurikaan tiedostaessa !!!!

    • ei sitten ollenkaan

      Minä ainakin nukun aina yövuorossa. Pyrin nukkumaan vähintään 4 tuntia. Pahin haitta on kun yövuorojen aikaan ei voi oikein juopotella.

    • Oisko

      Olen ollut keskeytymättömässä vuorotyössä kohta 2-vuotta ja kiloja on tullu melkein 10kg lisää vaikka työ on aika fyysiista (paljon fyysisempaa verrattuna edelliseen) Samoin uusi työkaveri sanoi ollut puoli vuotta tullut 5kg lisää ja työ on fyysisempaa. Meillä hiki lentää väänetään pulttii ja mennää rappuja 20m:iin useasti edestakaisin ym. Oisko noi painon nousut yötyöstä peräisin ? En mielestäni syö enempää !! Enkä juokkaan koska 2-viikkoa tulee oltua selvinpäin kierrossa (entiseen pe-la juomiseen ym ylensyömiseen)!!

    • Yökkötär

      Kuolllaan me muutenkin täällä...ei ketään ellää ikuisesti.. et sillee..

      • on.

        Mutta onhan se kivaa elää terveenä mahdollisimman pitkään, jos kerran pääsee siihen itse vaikuttamaan. Isäni teki kolmivuoroa pitkään ja diabetes tuli ym. Itse valitsin juuri sen takia päivätyön ja terveenä olen ollut, toisin kun isäni tässä iässä.


      • yöllä aina
        on. kirjoitti:

        Mutta onhan se kivaa elää terveenä mahdollisimman pitkään, jos kerran pääsee siihen itse vaikuttamaan. Isäni teki kolmivuoroa pitkään ja diabetes tuli ym. Itse valitsin juuri sen takia päivätyön ja terveenä olen ollut, toisin kun isäni tässä iässä.

        Kyllähän se on nii etteivät nuo yövalvomiset ole kovin terveellisiä. Mutta minkäs teet jos töissä haluat olla ja aika moni ala tänä päivänä on semmoisia jossa vaaditaan yötyötä. Ja töitähän täytyy tehdä elääkseen, aina ei voi valita.


      • ok mulle
        yöllä aina kirjoitti:

        Kyllähän se on nii etteivät nuo yövalvomiset ole kovin terveellisiä. Mutta minkäs teet jos töissä haluat olla ja aika moni ala tänä päivänä on semmoisia jossa vaaditaan yötyötä. Ja töitähän täytyy tehdä elääkseen, aina ei voi valita.

        Mulla ainakin yövuoro sopii tosi hyvin!Olen aina ollut yökyöpeli ja saan hyvin unen aamulla ja nukun jopa klo 16.00 iltapäivään.Teen 3-vuorotyötä ja koen, että aamuvuorot kaikkein pahimpii, kun en malta mennä nukkumaan ajoissa.Unet jäävät aamuvuoroviikoilla 4-5 tuntiin!Iltavuorossa taas tulee lähinnä nukuttua töiden jälkeen ja ei saa mitään aikaiseksi!Olen keski-ikäinen yksin asuva.2 kissaa, joten perhe ei kärsi ja saan itse muodostaa oman rytmini!


      • kitina
        on. kirjoitti:

        Mutta onhan se kivaa elää terveenä mahdollisimman pitkään, jos kerran pääsee siihen itse vaikuttamaan. Isäni teki kolmivuoroa pitkään ja diabetes tuli ym. Itse valitsin juuri sen takia päivätyön ja terveenä olen ollut, toisin kun isäni tässä iässä.

        kyllä yötyön haitat tiedetään,se on selvää, mutta kuka hoitaisi esim. sairaat, poliisin tehtävät ym. yöllä tehtävät työt?? kyllä diabeteksen syntyyn vaikuttaa perintötekijät,ja tietenkin myös omat ruokatavat. kuten painon nousuunkin ! oiskohan reipas liikkuminen jäänyt vähemmälle yö tai vuorotyön ansiosta ?
        Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita, tekeekö yötyötä vaiko ei.
        itse olen tehnyt vuosikymmeniä kolmivuoro työtä
        vielä olen hengissä , voin jopa hyvin


      • jepulis

        Yökkötär , et taida "tykätä" itsestäsi !!!!!


      • näin...
        kitina kirjoitti:

        kyllä yötyön haitat tiedetään,se on selvää, mutta kuka hoitaisi esim. sairaat, poliisin tehtävät ym. yöllä tehtävät työt?? kyllä diabeteksen syntyyn vaikuttaa perintötekijät,ja tietenkin myös omat ruokatavat. kuten painon nousuunkin ! oiskohan reipas liikkuminen jäänyt vähemmälle yö tai vuorotyön ansiosta ?
        Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita, tekeekö yötyötä vaiko ei.
        itse olen tehnyt vuosikymmeniä kolmivuoro työtä
        vielä olen hengissä , voin jopa hyvin

        Diabetesta ei ole sukurasitteena ja lääkäri oli kuulemma sanonut isälleni, että kolmivuoron takia tauti puhkesi. Isäni siirettiin kahteen vuoroon ja eläkkeelle jäi melko aikaisin.


      • Yökkötär
        jepulis kirjoitti:

        Yökkötär , et taida "tykätä" itsestäsi !!!!!

        Ei kyse ole siitä että tykkään itsestäni.. en vaan pelkää työtä enkä elämää. EN mä pelkää tehä yövuoroa. En tekis yötä, jos pelkäisin kovin tauteja yms.. voihan tauhdin saada päivälläkin hoito-alalla, kuten jonkun tartunnan.. esim..


      • tytti
        Yökkötär kirjoitti:

        Ei kyse ole siitä että tykkään itsestäni.. en vaan pelkää työtä enkä elämää. EN mä pelkää tehä yövuoroa. En tekis yötä, jos pelkäisin kovin tauteja yms.. voihan tauhdin saada päivälläkin hoito-alalla, kuten jonkun tartunnan.. esim..

        kylmäluonteinen ihminen.
        Kun et välitä itsestäsi et myöskään toisista.
        Mielestäni vaihda alaa.


      • yökkötär
        tytti kirjoitti:

        kylmäluonteinen ihminen.
        Kun et välitä itsestäsi et myöskään toisista.
        Mielestäni vaihda alaa.

        En mitenkäään oo kylmä, jos teen yövuoroa. Jos ei joku toinen kykene sitä tekemään niin se on sit oi voi.. olen vain työtäpelkäämätön ja asenne on minusta hyvä. Monet pomot arvostaa tota asennetta. Ilmankos työttömii on paljon jos pelkäät työntekoa..


      • tytti
        yökkötär kirjoitti:

        En mitenkäään oo kylmä, jos teen yövuoroa. Jos ei joku toinen kykene sitä tekemään niin se on sit oi voi.. olen vain työtäpelkäämätön ja asenne on minusta hyvä. Monet pomot arvostaa tota asennetta. Ilmankos työttömii on paljon jos pelkäät työntekoa..

        Yövuoron tekeminen ei tee kylmäksi, mutta asenne ei väliä heijastuu kirjoituksistasi.
        Edellinen kirjoittaja kirjoitti, että et taida tykätä itsestäsi,niin ymmärsit senkin väärin vastauksestasi päätellen.
        Kun et välitä mistään niin miksi hoidat toisia??
        Menisit muuhun työhön. Potilaat kärsii.


      • Yökkötär
        tytti kirjoitti:

        Yövuoron tekeminen ei tee kylmäksi, mutta asenne ei väliä heijastuu kirjoituksistasi.
        Edellinen kirjoittaja kirjoitti, että et taida tykätä itsestäsi,niin ymmärsit senkin väärin vastauksestasi päätellen.
        Kun et välitä mistään niin miksi hoidat toisia??
        Menisit muuhun työhön. Potilaat kärsii.

        Kuule olen ihan oikealla alalla.., mut sä et taida tietää mistään mitään.. sulla on väärä asenne ja huono itsetunto... kyllä mä itestäni välitän ja myös muista. Siis mikä vattu siinä jos en pelkää sairastua noihin tauteihin.. mä osaan kyl huolehtii omasta terveydestä ja myös muitten. Ole hiljaa kun et tiedä mistään mitään.


      • Menikkii
        Yökkötär kirjoitti:

        Kuule olen ihan oikealla alalla.., mut sä et taida tietää mistään mitään.. sulla on väärä asenne ja huono itsetunto... kyllä mä itestäni välitän ja myös muista. Siis mikä vattu siinä jos en pelkää sairastua noihin tauteihin.. mä osaan kyl huolehtii omasta terveydestä ja myös muitten. Ole hiljaa kun et tiedä mistään mitään.

        Kyllä sinä Yökkötär oot ihan oikealla alalla. Eihän täällä voisi tehdä mitään, jos alkaisi kaikkia asioita pelkäämään. Sairautta se on, jos pelkää kaikkia asioita. Eikä tuossa ollut kyllä kysymys siitä, että olisit jotenkin kylmä. Kaikki eivät vaan tiedä mitä puhuu. Tyhmiä sellaiset ovat. Tsemppiä työhösi. Teet arvokasta työtä!!! =)


      • tytti
        Yökkötär kirjoitti:

        Kuule olen ihan oikealla alalla.., mut sä et taida tietää mistään mitään.. sulla on väärä asenne ja huono itsetunto... kyllä mä itestäni välitän ja myös muista. Siis mikä vattu siinä jos en pelkää sairastua noihin tauteihin.. mä osaan kyl huolehtii omasta terveydestä ja myös muitten. Ole hiljaa kun et tiedä mistään mitään.

        oikealla alalla omasta mielestä ja minulla väärä asenne,en tiedä mistään mitään ja huono itsetunto.
        On siinä toisia ymmärtävä yökkö.
        Voi poloista.


      • yökaapeli

        Kuulostaa aika nuoren mielipiteeltä. Kummasti se terveys vaan alkaa kiinnostaa viimeistään siinä vaiheessa kun se alkaa brakata. Sitä aikaista kuolemaa saattaa edeltää hyvin hankalia vuosia työssä ja vapaalla johtuen aikaisesta ikääntymisestä ja sen aiheuttamista vaivoista. Eli käy periaattessa läpi saman rumban kuin muut ikääntyvät mutta aiemmin. Harvoin sitä noin vain kuolee varoittamatta täysin terveenä.

        Mutta saahan jokainen tehdä elämällään niinkun haluaa.


      • Yökkötär
        tytti kirjoitti:

        oikealla alalla omasta mielestä ja minulla väärä asenne,en tiedä mistään mitään ja huono itsetunto.
        On siinä toisia ymmärtävä yökkö.
        Voi poloista.

        Jos nyt kuitenkin keskittysisit omaan elämään ja omiin asioihisi. Sun tarttis ahkee jokin rauhoittava lääke.. aika sairasta tekstiä sulta tulee..


      • Emilia_Erikoinen
        ok mulle kirjoitti:

        Mulla ainakin yövuoro sopii tosi hyvin!Olen aina ollut yökyöpeli ja saan hyvin unen aamulla ja nukun jopa klo 16.00 iltapäivään.Teen 3-vuorotyötä ja koen, että aamuvuorot kaikkein pahimpii, kun en malta mennä nukkumaan ajoissa.Unet jäävät aamuvuoroviikoilla 4-5 tuntiin!Iltavuorossa taas tulee lähinnä nukuttua töiden jälkeen ja ei saa mitään aikaiseksi!Olen keski-ikäinen yksin asuva.2 kissaa, joten perhe ei kärsi ja saan itse muodostaa oman rytmini!

        Itsekin ilta/yöihmisenä pidän yövuoroista, juuri 2 yötä takana ja nyt edessä 2 vapaata. Teen 3-vuorotyötä terveyskeskuksessa ja minusta myös aamuvuorot ovat niitä pahimpia. Olen paljon väsyneempi sellaisen viikon jälkeen, kun olen tehnyt 4-6 aamua kuin sellaisen viikon jälkeen, missä on ollut iltoja ja jopa öitäkin välissä. Aamuvuoron jälkeen minulla on "paukut aivan loppu" ja simahdan sohvalle puoleksi tunniksi. Sen jälkeen pystyy illemmalla tekemään jotain kivaa. Yövuoroon mennessä minulle sopii ensimmäisen yön liitteeksi aamupätkä, josta on ollut usein keskustelua, että se ei ole suositeltava. Minulle sopii se, että teen osastolla töitä 7-11 ja lähden sitten nukkumaan. Nukun 12.30-15 ja uudelleen iltapäivällä 17-19.30. Siis tosi hyvin nukun päivällä. Mikäli yöt jatkuvat, niin nukun 8-13 ja uudelleen 16-19.30. Viimeisen yön jälkeen yritän selvitä 8-13 unilla, mutta jos uni voittaa, niin sitten vain n. 30-60 minuutin torkut illemmalla. Näin unirytmi kääntyy helposti takaisin normaaliksi päivärytmiksi. Perhekään ei tästä kärsi, koska perhettä ei vielä ole, avomies on ja tulevaisuudessa ehken muksujakin, mutta niiden aikaan töitä pitää muutenkin miettiä uudelleen.


    • Yökkötär

      Ihmiset valittaa silloin, kun ei ole töitä. SITTE ku on töitä, siitäki valitetaan.. olkaamme tyytyväisii edes jostakin.. se ei pelaa joka pelkää..

    • Sandman

      Itse olen tehnyt 11v pelkkää säännöllistä yötyötä, rytmillä 5 yötä töissä, viisi vapaalla.
      Terveystarkastuksissa ei ole ilmennyt suurempia ongelmia, tosin välillä (talvisin) kroppa tuntuu kaipaavan takaisin päivävuoroon ja oikuttulee välillä unihäiriöinä.

      Vaihtoehtona nyk työpaikassa olisi epäsäännöllinen 2-vuorotyö ja raskaat klo 7 alkavat aamuvuorot. Nyt raskainta on (ajoittain)
      valvominen sinänsä, työ huom kevyempää kuin päivävuorossa. Ja palkka tietysti parempi.

      Toistaiseksi yövuorot jatkuu, ainakin se on säännöllistä. Asia tietty toinen jos terveyden kanssa ilmenee ongelmia.

      • mutta kylläpä

        kuulostaa helpolta. Sullahan on säännöllinen työ vaikkakin tuskin vapaalla nukut päivät ja valvot yöt. Kuitenkin joka toinen viikko lähes viikon vapaa, kyllähän siinä jo ehtii ladata akkuja. Meillä se on pahimmillaan 1 vapaa yöviikon jälkeen eli nuku siinä sunnuntaista puolet ja ole heti valmis seuraavana päivänä iltavuoroon, siinä se "viikonloppu".


      • Sandman
        mutta kylläpä kirjoitti:

        kuulostaa helpolta. Sullahan on säännöllinen työ vaikkakin tuskin vapaalla nukut päivät ja valvot yöt. Kuitenkin joka toinen viikko lähes viikon vapaa, kyllähän siinä jo ehtii ladata akkuja. Meillä se on pahimmillaan 1 vapaa yöviikon jälkeen eli nuku siinä sunnuntaista puolet ja ole heti valmis seuraavana päivänä iltavuoroon, siinä se "viikonloppu".

        Siksipä juuri teen mieluummin säännöllistä yötyötä koska vuorotyön koin vielä raskaammaksi.
        Hyvin yksilöllistä tietysti kuinka erilaiset työvuorot kokee, omassa työpaikassani moni ei tekisi yötöitä vaikka mikä olisi.


    • osa ei

      nii. jos elimistö oireilee nii sit on ongelmii. turha muuten stressata.

    • on.

      Totuushan on, että ihminen on päiväeläin ja elimistö toimii sen mukaan. Kaikki muu on turhaa selittelyä, että joku on poikkeus ym.

    • TAKUU!

      Ajoin viinikalla kemikaali rekkaa 18v,seurauksena diabetes2 ja olen sprttinen/liikkuva38v. En tiedä näistä sairauksista mikä johtuu d2:sta mikä kemikaaleista mutta kyllä tuolla rytmien vaihdoksilla oli VARMASTI osuutta asiaan! RYTMIT vaihtui sen mukaan kun kaveri tuli maaliin..klo:01.00 tai 04.00 tai o7.00jne.sen jälkeen työ vuoro n18h. (monesti)

      • Jadesoturi

        Itse tein yövartijan töitä 5v. 20 työyötä/kk. Sitten huomasin että päivätöitäkin vois koittaa. Huomasin vasta oikean päivärytmin jälkeen, mikä muutos kehossa yms. oli ollut kaikki ne vuodet.

        Nyt olen kaikin puolin terveempi, energisempi, ruokahalu ja ruoansulatus parempi, seksielämä puolison kanssa kukoistaa, en ole ärtyisä, lievä "masennus" on poissa, lievä päänsärky on poissa, olen harvemmin flunssassa ym. Eikä se palkkakaan tuntuvasti pudonnut.

        Onneksi kuitenkin löytyy vielä niitä hulluja jotka yötöitä tekee.(o:


      • säälittävää
        Jadesoturi kirjoitti:

        Itse tein yövartijan töitä 5v. 20 työyötä/kk. Sitten huomasin että päivätöitäkin vois koittaa. Huomasin vasta oikean päivärytmin jälkeen, mikä muutos kehossa yms. oli ollut kaikki ne vuodet.

        Nyt olen kaikin puolin terveempi, energisempi, ruokahalu ja ruoansulatus parempi, seksielämä puolison kanssa kukoistaa, en ole ärtyisä, lievä "masennus" on poissa, lievä päänsärky on poissa, olen harvemmin flunssassa ym. Eikä se palkkakaan tuntuvasti pudonnut.

        Onneksi kuitenkin löytyy vielä niitä hulluja jotka yötöitä tekee.(o:

        tekstiä suollat. Jos et yötöitä kestä niin älä vikise vaan hoida omia hommiasi ;)


      • Krechet
        Jadesoturi kirjoitti:

        Itse tein yövartijan töitä 5v. 20 työyötä/kk. Sitten huomasin että päivätöitäkin vois koittaa. Huomasin vasta oikean päivärytmin jälkeen, mikä muutos kehossa yms. oli ollut kaikki ne vuodet.

        Nyt olen kaikin puolin terveempi, energisempi, ruokahalu ja ruoansulatus parempi, seksielämä puolison kanssa kukoistaa, en ole ärtyisä, lievä "masennus" on poissa, lievä päänsärky on poissa, olen harvemmin flunssassa ym. Eikä se palkkakaan tuntuvasti pudonnut.

        Onneksi kuitenkin löytyy vielä niitä hulluja jotka yötöitä tekee.(o:

        Ihana kuulla että tuollaiset oireet tulee oikeastikkin yötyön takia, oon kohta 3vuotta tehny pelkkää yötyötä (20yötä/kk) ja samanlaisia oireita... ajattelin että se vaan tuntuu siltä että kaikki on huonommin elämässä:) Onneksi ei ole vaimoa/tyttöystävää ettei hänen tarvitse kärsiä osaltaan siitä. No mutta ammatin vaihtoa suunnitellessa illalla taas töihin:)


    • ei ole oikein

      Samaa mieltä kanssasi. Minullakin puhkesi diabetes, sain ihosyövän ja masennuksen. Nukuin päivisin huonosti jos ollenkaan, välillä raahauduin paikalle nukahtamislääkkeen alaisena, sillä aina ei stressiltä nukahtanut ajoissa. Ihmettelen tuota miten yövuorolaiset saavat muka katsella leffoja, surffailla netissä ja jutella mukavia pitkin yötä? Minä ainakin tein 9 h yötä jatkuvalla kiireellä, en edes ruokataukoa kerinnyt pitää tai jos pidin, minua jo odotettiin "sorvin" ääreen. Lopulta katkesin. Eihän päivälläkään nukuta töissä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1415
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1127
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      967
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      867
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      830
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      733
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe