Kaverin kanssa ajettiin kerran eräällä kuorma-
autolla ja ihmettelin jarrujen huonoa pitoa.
Toisin sanoen jarrut häipyivät ja hidastuvuus ei
ollut toivottua luokkaa. Tämä tapahtui siis aivan
tasaisella tiellä eikä missään Alpeilla.
Kaveri väitti, että kuorma-auton jarrut nyt vain
ovat sellaiset ominaisuuksiltaan, kun kysyin
syytä moiseen käytökseen. Sanoipa vielä, että
90km/h:sta tehtäessä täysjarrutus ei lopulta ole
jäljellä enää ollenkaan jarruja.
Minusta tämä kuulosti täysin uskomattomalta, että
maantiellä liikkuisi vajaajarruisia autoja. Miten
on, oliko auto liikennekelvoton vai oliko kaveri
oikeassa?
Tämä ei sitten ole mikään trolli, vaan tapaus
elävästä elämästä. Toivon asiallisia vastauksia.
Kuorma-auton ilmajarrut
6
2644
Vastaukset
- Diesel-fani
Rumpujarrullä kyllä tapahtuu jarrujen häipymistä.
Se ei kuitenkaan ole sanomaasi luokkaa. Kuorma-
autoilla saavutettavat hidastuvuudet kuormalla
ovat yleensä luokkaa 0,5 G:tä. Se että
liikenteessä on vehkeitä joilla hädin tuskin
pääsee 0,3 G:n hidastuvuuteen johtuu
epäkuntoisesta ajoneuvosta. Rumpujarruilla
kitkamateriaaleilla ja jarruvipujen kunnolla on
iso merkitys. Kitkamateriaaleja on hyvin
monenlaisia markkinoilla ja automaattivivut ovat
usein epäkunnossa, kun ei raaskita uusia niitä.
Valitettavasti liikenteessä on todella heikoilla
jarruilla varustettua raskasta kalustoa,
vaikkakin suurimmalla osalla kalustoa asiat ovat
suhtkoht kunnossa. Olen esimerkiksi testannut 4-
akselisen perävaunun jossa kolmessa pyörässä oli
jarrut eikä se varmaan ole mikään ennätys
varmasti on huonompiakin vehkeitä liikenteessä.
Raskaankaluston jarruille tehdään nykyään
kylläkin hyvät hidastuvuustarkastelut kerran
vuodessa se ei kuitenkaan riitä jos
käyttäjät/omistajat eivät tiedosta kunnossapidon
tärkeyttä. Esimerkiksi alb-venttiilin toimintaa
ei vielläkään yleiseti ymmärretä ja kaiken
huipuksi esimerkiksi kotimainen SISU:kin
harrastaa nousutelisissä autoissa alb-vivustoja
joka ei voikkaan toimia toivotulla tavalla.- Rahtari
raskaalle kalustolle enemmän maksuja ja laskekaa
taksoja-tässä on lopputulos. - Tare
Varsinkin autoilla joilla ajetaan paljon
kuraisissa olosuhteissa, on hyvin yleistä
jarrujen häipyminen. Nimittäin jarrurummun ja
vanteen väli on yleensä täynnä paskaa joten lämpö
ei pääse rummusta pois koska kurakerros on
eristeenä. Eräs tällainen tapaus tuli vastaan
korjaamolla ja vika korjaantui puhdistamalla
sonta pois rummun päältä. - Aloittelija
Ja mitä se tekee yhdistelmässä ?
- Insinööri
Aloittelija kirjoitti:
Ja mitä se tekee yhdistelmässä ?
ALB-venttiiliä on kuormituksen tunnistava
jarruvoimansäädin, eli suomeksi sanottuna mitä
enemmän kuormaa on akselin päällä, sitä enemmän
jarrupainetta jaetaan kyseisen akselin jarruille.
ALB-venttiiliä käytetään yleensä raskaissa
ajoneuvoissa taka-akselilla, joissa painoero
tyhjän ja täyden kuorman välillä on suuri.
- Kontio-mies
Kysymys Kontio.sisu vm.74 3' aksialainen.pitääkö tehdä se jarru testi oliko se vm. 73 ennen rekisteröidyt joihin ei tarvi vai onko se iän mukaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943762
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453144Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.972749Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572430- 1342397
- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172367Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212284Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232276- 642070