Taas edun kannattavuudesta

etuetu

Lyhyesti: rahapalkka 3500e/kk, työajoa vajaa 1000km vuodessa, omaa ajoa n 30tkm vuosi.

kannattaako käyttöetu jos

a) rahapalkkaan lisätään verotusarvo
b) rahapalkasta poistetaan verotusarvo
c) puolet edun verotusarvosta poistetaan rahapalkasta ?

Käytännössäkö näin : autoedun nettovaikutus palkkaan on noin puolet verotusarvosta ?

jos palkkaa 3500 sisältäen autoedun 600e, käteen jää 300e vähemmän kuin että maksaisi vastaavasta rahapalkasta verot ?

21

17304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TyösuhdeDIesel

      Jos palkka 3500 sisältäen autoedun 600 euroa, käteen jää TASAN 600 euroa vähemmän kuin ilman autoetua. Vero lasketaan verotettavasta bruttopalkasta 3500 euroa riippumatta siitä, tuleeko osa palkasta autona vai ei.

      Tässä laskuesimerkki:

      1. Ei autoetua
      rahapalkka (3500 €) miinus vero 35% (0,35 x 3500 € = 1225 €) = nettopalkka rahana 2275 €.

      2. Autoetu 600 €/kk
      rahapalkka (3500 € - 600 € = 2900 €) miinus vero
      (0,35 x 3500 € = 1225 €) = nettopalkka rahana 1675 €.

      Nettopalkkojen ero 2275 € - 1675 € = 600 €.

      Työsuhdeautoilija ajaa uudella autolla. Hänellä ei ole huolia vakuutusten, huoltojen tai renkaiden kustannuksista. Vapaan autoedun kannattavuutta voi arvioida vaikka näin: Laske uuden auton arvonalenema plus korko pääomalle, plus polttoaine 30000 km:lle, plus verot plus vakuutukset. Tuskin kuudella sadalla eurolla per kuukausi ajelet kovenkaan kummoisella kiesillä. Nyt voit ajella esimerkiksi 2-litraisella Peugeot 407:lla.

      Jos kyseessä on auton käyttöetu, niin arvioi uudelleen. 600 €/kk verotusarvolla auto voi olla esimerkiksi Opel Vectra 2.8 V6 Turbo Sport. Sellaisen lyhentäminen plus vakuutukset maksaisivat hyvinkin sen 600 €/kk.

      Kannattaa tarkistaa, että työnantajasi hyväksyy työsuhdeautoon runsaan puoleisen omien kilometrien arviosi (kilometrit vaikuttavat leasing-sopimuksen hiontaan).

      • Näinkin voi olla

        Eli jos saat autoedun rahapalkan päälle, eli verotettava tulosi onkin 3500 Eur 600 Eur, niin maksat veroja 35% 3500 Eurosta ja käytännössä 50% tuosta 600 Eurosta, eli maksat veroja 300 Euroa enemmän kuin ilman autoetua. Tällöin itse asiassa maksat autoedusta 300 Ekee kuussa, jolloin se on todella kannattavaa.


      • TDI alla

        Hyvä esimerkki, mutta sen verran täsmentäisin, että rahapalkasta vähennetään kyllä leasing-vuokra, eikä edun verotusarvoa!
        Vuokra ja verotusarvo kyllä lähes poikkeuksetta poikkeavat euromääräisesti toisistaan.

        Oma esimerkki (paitsi palkka tietysti tässä alakanttin:-)
        Rahapalkka 4500€
        Käyttöedun (75tkm/3v) vuokrasta 75% -438€
        =4062€
        Käyttöedun verotusarvo 470€

        Verotettava ansio 4532€
        Verot (esim tuolla 35 vero-%:lla) 1587€

        Käteen jäävä netto (4062-1587) 2475€


      • pallopuu
        TDI alla kirjoitti:

        Hyvä esimerkki, mutta sen verran täsmentäisin, että rahapalkasta vähennetään kyllä leasing-vuokra, eikä edun verotusarvoa!
        Vuokra ja verotusarvo kyllä lähes poikkeuksetta poikkeavat euromääräisesti toisistaan.

        Oma esimerkki (paitsi palkka tietysti tässä alakanttin:-)
        Rahapalkka 4500€
        Käyttöedun (75tkm/3v) vuokrasta 75% -438€
        =4062€
        Käyttöedun verotusarvo 470€

        Verotettava ansio 4532€
        Verot (esim tuolla 35 vero-%:lla) 1587€

        Käteen jäävä netto (4062-1587) 2475€

        Minun täytyy sanoa että ihmettelen näitä kirjoituksia leasing hinnan mukaisestaverotusarvosta.
        Työnantajan kanssa on tietenkin sovittavissa mitä vaan mutta autoedun verotusarvon laskee verottaja ja se verotetaan palkansaajalta. Leasing hinnalla tai sopimuksella ei ole sen kanssa mitään tekemistä jos työnantaja hankkii leasingsopimuksella työntekijälleen ajoneuvon. Työnantaja voi myös ostaa auton ihan itselleen ilman mitään leasingsotkua.

        En myöskään keksi tilannetta jolloin kannattaisi ottaa käyttöetuauto jos edun arvo vähennetään bruttopalkasta.Paitsi jos väkisin haluaa selkeästi kalliimman auton kuin mihin on itsellä varaa osamaksulla tai pankkilainalla. Muuten kannattaa ostaa itse halvempi ja kohta onkin jo auton omistaja. Jos saa edun arvon nykyisen palkan päälle eikä vastaavaa korotusta muuten saa niin sitten kannattaa miettiä.


      • TyösuhdeDiesel
        TDI alla kirjoitti:

        Hyvä esimerkki, mutta sen verran täsmentäisin, että rahapalkasta vähennetään kyllä leasing-vuokra, eikä edun verotusarvoa!
        Vuokra ja verotusarvo kyllä lähes poikkeuksetta poikkeavat euromääräisesti toisistaan.

        Oma esimerkki (paitsi palkka tietysti tässä alakanttin:-)
        Rahapalkka 4500€
        Käyttöedun (75tkm/3v) vuokrasta 75% -438€
        =4062€
        Käyttöedun verotusarvo 470€

        Verotettava ansio 4532€
        Verot (esim tuolla 35 vero-%:lla) 1587€

        Käteen jäävä netto (4062-1587) 2475€

        Käytäntö vaihtelee työnantajasta toiseen.

        Nykyisessä, samoin kuin edellisessä työaikassani vähennetään verotusarvo, ei leasing-vuokraa.


    • autoetuilijamyös

      Oma mielipide;

      jos täysietu niin kannattaa ottaa, paljon omaa
      ajoa. Vielä jos saat sen palkan päälle.

      Käyttöetu ei niin hyvä, kärsit kuitenkin polttoaineista mutta et aja omaa.
      Tässä tapauksessa jos arvostat huoletonta ja osittain vapaata ajamisen iloa oma firman auto.

      Jos taas haluat "omistaa" auton josta jää jonkin
      pääoma jokatapauksessa, osta oma uudehko.

      • No mutta

        No mutta onhan käyttöedun vuokra ja verotusarvo vastaavasti kuitenkin alempia kuin samalle autolle ja vuosittaiselle km-määrälle täysedussa!


      • laatu vuokraan
        No mutta kirjoitti:

        No mutta onhan käyttöedun vuokra ja verotusarvo vastaavasti kuitenkin alempia kuin samalle autolle ja vuosittaiselle km-määrälle täysedussa!

        Ei ole käyttöetuautolla sen alempaa vuokraa kuin vapaan edun autollakaan. Ei polttoaine sisälly leasingvuokraan. Toki polttoaine laskutetaan useimmiten leasingfirman kautta, mutta auton varsinaisen vuokran kanssa sillä ei ole tekemistä.


    • etuetu

      Eli homma meneekin niin että käyttöetuauton saisi, liisarista 80 % joutuu maksamaan itse ja sitähän ei lisätä palkkaan..

      onko johtopäätös siis ettei kannata tai pari edellisten kaltaista loistavaa laskuesimerkkiä valaisisi asiaa kummasti.

      Jos liisarihinnasta 80 % olisi 500, miten verotusarvo huomioidaan jos kerran maksan sen 500e itse.

      3500 - liisari 500 = 3000 verotusarvo 500 = bruttotulot 3500 - 500 - verot vai ?

      • Autoetuilijajokaeietuile

        Siis mitä ihmettä oikein kysyt?

        Jos sinä maksat liisarin melkein kokonaan tarkoittaa se että SINÄ liisaat auton vaikka kuinka kertoisit sen olevan työsuhdeauto vai kuinka? Ei siihen tarvita työnantajaa väliin koska yksityishenkilökin voi kyllä liisata. Niin ja työnantaja saa vielä vähentää työsuhdeauton verotuksessa joten nehän meinaa tehdä tienestiä sun kustannuksella =D

        Mulla on käyttöetuauto, en aja vuodessa kuin 17000km ja työajoja vain nimeksi. Sain dieselin. Mitään rajoitteita ei ollut työnantajan puolelta mallilla, merkillä eikä värillä. En maksa mitään ylläpitokuluja yms. vain ja ainoastaan dieselin. Tunnen saaneeni autoEDUN.


      • Meillä 75%

        Palkastasi vähennetään 80% liisarista , verotusarvo lisätään näin saatuun uuteen palkkaan. Käytännössä 80% liisingmaksu = verotusarvo (käyttöetu) jolloin maksat veroja 3500 Eken tulojen mukaan. Käteen vaan jää vähemmän rahaa juuri tuon autoedun verran. Eli kallis on, älä ota.


      • Oktaavia ylempää

        Kannattaako vaiko ei kannata, lienee ainainen ikuisuuskysymys. Meillä työnantaja maksaa etuauton vuokrasta 25%. Jos vaihtaisi omaakin autoa 3v välein, niin siinä ja siinä, kannattaako veiko ei. Itse olen kuitenkin käyttöetu deieseliin päätynyt seuraavista lisäsyistä:

        - Iso työnantaja neuvotellut edullisemman leasing vuokran kuin mitä omatoiminen leasing-vuokraaja saisi
        - 3v kuluttua ei jälleenmyynti huolia
        - ei tarvitse murehtia auton arvonalenemisesta (jos tippuu enempi kuin oli arvioinut; edellinen oli 3v jälkeen tiputtanut sen verran reilusti arvostaan, että olisi kannattnut olla kyllä leasing)
        - Ei muita käyttökustannuksia itselle kuin polttoaine(työnantajaleasing-yhtiö vastaa mm. seuraavista kustannuksista: ulkopesu 2*kk, kerran vuodessa sisäpesu, huollot, korjaukset (sijaisauto veloituksetta huollon/korjauksen ajaksi), renkaiden vaihto ja säilytys, lasinpesunesteen ja öljyn yms. lisäykset, pyyhkijänsulat, mahdollisesti kuluneiden renkaiden uusiminen, käyttövoimavero (=dieselvero), vakuutukset)
        - autoilu rennompaa: ei itketä (ainakaan yhtä paljon) parkkipaikka kolhut tai jos lapsi kaatoi mehut verhoilulle...


      • edellisessä
        Oktaavia ylempää kirjoitti:

        Kannattaako vaiko ei kannata, lienee ainainen ikuisuuskysymys. Meillä työnantaja maksaa etuauton vuokrasta 25%. Jos vaihtaisi omaakin autoa 3v välein, niin siinä ja siinä, kannattaako veiko ei. Itse olen kuitenkin käyttöetu deieseliin päätynyt seuraavista lisäsyistä:

        - Iso työnantaja neuvotellut edullisemman leasing vuokran kuin mitä omatoiminen leasing-vuokraaja saisi
        - 3v kuluttua ei jälleenmyynti huolia
        - ei tarvitse murehtia auton arvonalenemisesta (jos tippuu enempi kuin oli arvioinut; edellinen oli 3v jälkeen tiputtanut sen verran reilusti arvostaan, että olisi kannattnut olla kyllä leasing)
        - Ei muita käyttökustannuksia itselle kuin polttoaine(työnantajaleasing-yhtiö vastaa mm. seuraavista kustannuksista: ulkopesu 2*kk, kerran vuodessa sisäpesu, huollot, korjaukset (sijaisauto veloituksetta huollon/korjauksen ajaksi), renkaiden vaihto ja säilytys, lasinpesunesteen ja öljyn yms. lisäykset, pyyhkijänsulat, mahdollisesti kuluneiden renkaiden uusiminen, käyttövoimavero (=dieselvero), vakuutukset)
        - autoilu rennompaa: ei itketä (ainakaan yhtä paljon) parkkipaikka kolhut tai jos lapsi kaatoi mehut verhoilulle...

        Siis "työnantajaleasing-yhtiö" piti olla "työnantaja/leasing-yhtiö", eli siis jompi kumpi noista vastaa noista luetelluista käyttökustannuksista)

        No tietysti voisi nyt ajatella että esim. pesuun ja renkaan vaihtoon ajamisestakin koituu kustannuksia - kun aika on myös tunnetusti "rahaa"...


      • vai mit'
        Oktaavia ylempää kirjoitti:

        Kannattaako vaiko ei kannata, lienee ainainen ikuisuuskysymys. Meillä työnantaja maksaa etuauton vuokrasta 25%. Jos vaihtaisi omaakin autoa 3v välein, niin siinä ja siinä, kannattaako veiko ei. Itse olen kuitenkin käyttöetu deieseliin päätynyt seuraavista lisäsyistä:

        - Iso työnantaja neuvotellut edullisemman leasing vuokran kuin mitä omatoiminen leasing-vuokraaja saisi
        - 3v kuluttua ei jälleenmyynti huolia
        - ei tarvitse murehtia auton arvonalenemisesta (jos tippuu enempi kuin oli arvioinut; edellinen oli 3v jälkeen tiputtanut sen verran reilusti arvostaan, että olisi kannattnut olla kyllä leasing)
        - Ei muita käyttökustannuksia itselle kuin polttoaine(työnantajaleasing-yhtiö vastaa mm. seuraavista kustannuksista: ulkopesu 2*kk, kerran vuodessa sisäpesu, huollot, korjaukset (sijaisauto veloituksetta huollon/korjauksen ajaksi), renkaiden vaihto ja säilytys, lasinpesunesteen ja öljyn yms. lisäykset, pyyhkijänsulat, mahdollisesti kuluneiden renkaiden uusiminen, käyttövoimavero (=dieselvero), vakuutukset)
        - autoilu rennompaa: ei itketä (ainakaan yhtä paljon) parkkipaikka kolhut tai jos lapsi kaatoi mehut verhoilulle...

        Siis onko niin että olet hankkinut leasingauton josta maksat 75% itse ja työnantaja loput?


      • mutta et ymmärrä?
        vai mit' kirjoitti:

        Siis onko niin että olet hankkinut leasingauton josta maksat 75% itse ja työnantaja loput?

        Etkö ymmärrä lukemaasi?


      • niinpä,niin
        mutta et ymmärrä? kirjoitti:

        Etkö ymmärrä lukemaasi?

        NO jos se on tuolla tavoin niin mitä tekemistä tällä käytännöllä on työsuhdeauton kanssa?


    • olet

      ylipalkattu, jos et pysty itse laskemaan

      • Näitäkin on

        Kateutta se tuokin on, eli joudut kertomaan omasi kahdella että pääset näihin kysyjän summiin


    • metsässä

      Jos palkka on 3500 rahana tai 2900 rahana 600 autona, saat pelkän rahapalkan tapauksesa 600 enemmän käteen. Vero on sama kummassakin tapauksessa mutta pidätys otetaan rahasta.

    • olla totta!

      Jos palkkasi tosiaan on 3500 €/kk, niin toki osaat asian itsekin laskea esimerkiksi Excelin avulla!

    • Huiskaus

      Voisin lisätä vielä yhden vaihtoehdon:

      Bruttopalkasta vähennetään _koko_ leasingvuokra. Tämän jälkeen laskennallisesti lisätää autoedun arvo bruttopalkkaan.

      Lopputuloksena siis
      esim. 3500-600(vuokra) 500(käyttöedun arvo)=3400, mistä maksetaan verot.Käytännössä kk-kulu asettuu jonnekin noiden välimaastoon, todnäk. n. 570-580€ tienoille tuossa esimerkissä. Kuitenkin n. 1/4-osa nettopalkasta.

      Ei kovin motivoiva "auton käyttöetu". Lisäksi tuo laskee vähän myös työttömyyskorvauksia, eläkkeitä, äitiyspäivärahoja yms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3527
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      157
      2143
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1845
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1756
    5. 80
      1175
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      320
      1136
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      132
      1031
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      73
      919
    Aihe