Darwinismi vs. kreationismi

ii-li

Parasta aikaa TV:stä on menossa ohjelma kreationismista ja darvinismista.

Amerikassa asiasta on noussut maanlaajuinen sota. Minä en muuta osaa sanoa kuin, että taas kerran amarikkalaiset todistavat uskomattoman omituisuutensa. Kehitysoppia opettavat luonnontieteen opettajat voidaan haastaa oikeuteen!

Olen uskova kristitty. Kehitysoppi ei sodi millään tavalla uskoani eikä mitään kristillisyyttä vastaan. Miten voi olla mahdollista, että uskonnosta ja tieteestä voidaan rakentaa moinen taistelupari. Miksi kukaan viitsii vaivata mieltään sellaisella asialla?

Raamatussa on luomiskertomus. Se on hyvin lyhyt. Se on kirjoitettu ties miten monta tuhatta vuotta sitten. Se on kirjoitettu sen ajan ihmisille heidän kielellään. Miten se voi kumota tieteellisen tutkimuksen.

Minä kannatan ajatusta, että Jumala loi lajien kehityksen. Luomiskertomus Raamatussa on hyvin kaunis. Mitä väliä sillä on, onko se otettava kirjaimellisesti? Kenen uskon se kaataisi?

20

1422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kalle-Aaretti

Paitsi "Oikeassaolijoiden"

• Olen lapsesta asti

vakaasti uskonut Jumalaan, siihen, että hän on Luoja, kaiken, koko maailman Isä, hyvyys ja turva.

Epäilyksiä on ollut, olenko kuvitellut itselleni turvaajan? Kuten Aaro Hellaakoski:

"Jumala, Henki, sinutko kieltäisin
      siksi vain, koska et mahtunut majaan,
      jonka sinun asunnoksesi kaavailin.
      Itseviisaana, arkana kunniastaan
      henkeni on kapinoinut sinua vastaan
      nähden voimasi melko heikon, vajaan.
      Ethän kykene rakennusmestariksi,
      et edes kunnolliseksi poliisiksi,
      vastaamaan et, kun kysyn: "Miksi? Miksi?"

Jos olen kapinoinut sinua vastaan,
      katso, uhmani haipuu.
      Tosin ei vielä liene selvinnyt,
      sinäkö loit mun, vai sinut ihmisen kaipuu,
      mutta sen tiedän, ja osannen ottaa lukuun:
      sinua vailla kuulumme susien sukuun..."

(Kirjoitin muististani, saattaa olla virheitä!)

Neljä viimeistä riviä olivat minulle murrosiässä merkitykselliset.

Mutta Darvinin kehitysoppiin olen myöskin suhtautunut kertomallasi tavalla,
      se ei mielestäni ollenkaan ole ristiriidassa Jumalan luomistyön kanssa.

• eli "intelligentti design" ei ole tiedettä vaan uskonnollinen käsitys/suuntaus.
      Kehitysoppi taas on tiedettä.
      Kyllä kai luulisi että ihmisillä voi olla omat käsitykset uskonasioissa ja silti voida tehdä tutkimustyötä tieteen hyväksi, edellyttäen tietenkin ettei sekoita uskoansa tieteellisiin metodeihin työssään.

• "Kreationismi ei ole tiedettä vaan uskonnollinen käsitys/suuntaus"!

Sivumennen tuntuu aika huikealta, että tämän hetken hallitsevan supervallan
        keulakuva liputtaa kreationismin idean puolesta.

• capt.cöpenick kirjoitti:

"Kreationismi ei ole tiedettä vaan uskonnollinen käsitys/suuntaus"!

Sivumennen tuntuu aika huikealta, että tämän hetken hallitsevan supervallan
        keulakuva liputtaa kreationismin idean puolesta.

Kreationismin kannattajat haluavat jopa ottaa uskonsa biologian opetussunnitelmaan ja kaikista mieluiten näkisivät että kehitysoppi poistettaisiin kokonaan koulujen opetussuunnitelmista!

Todella ristiriitaista kun ajattelee kuinka moni amerikkalainen tiedemies on esim. saanut nobel-palkinnon juuri kehitysoppi taustatukenaan!

• MdK-MdK kirjoitti:

Kreationismin kannattajat haluavat jopa ottaa uskonsa biologian opetussunnitelmaan ja kaikista mieluiten näkisivät että kehitysoppi poistettaisiin kokonaan koulujen opetussuunnitelmista!

Todella ristiriitaista kun ajattelee kuinka moni amerikkalainen tiedemies on esim. saanut nobel-palkinnon juuri kehitysoppi taustatukenaan!

Kun joku dementikko pyysi mainitsemaan edes yhden nobelpalkinnon saajan, jolla olisi ollut kehitysoppi taustatukenaan, ei siis teologia/kreationismi.
        Einstein oli sitä mieltä että Jumala ei pelaa noppaa. Ilman tuota ajatusta hän tuskin olisi päätynyt suhteellisuusteoriaan, josta hänet sitten palkittiinkin. Siis Nobelpalkinnolla.

• MdK-MdK kirjoitti:

Kun joku dementikko pyysi mainitsemaan edes yhden nobelpalkinnon saajan, jolla olisi ollut kehitysoppi taustatukenaan, ei siis teologia/kreationismi.
        Einstein oli sitä mieltä että Jumala ei pelaa noppaa. Ilman tuota ajatusta hän tuskin olisi päätynyt suhteellisuusteoriaan, josta hänet sitten palkittiinkin. Siis Nobelpalkinnolla.

Einstein oli saksalais-amerikkalainen fyysikko, jos dementiasta kärsivä on senkin unohtanut ;)

• Tankavaari

Jos ja kun osapuolet pitävät pilkun tarkasti kiinni siitä mitä kirjoitettu on, tuloksena on tappelu. Taitaa vielä olla etteivät innokkaimmat ole tutustuneet sen enempää vastustajan kuin omienkaan argumentteihin.

Raamatun luomiskertomus on helppo kumota tieteellisin perustein. Toisaalta tiedemiehet väittelevät voiko elämää syntyä "itsestään".

Filosofiassa on ratkaisemattomia kysymyksiä. Jumala on yksi niistä.

• Uskomaton

saa koskaan selville alkuperäänsä, aina jää jäljelle kysymys mistä alku on tullut. Siksi on
      monille helppo selitys, että jokin jumala on
      meidät luonut. Uskovaisella on vielä raamattu,
      joidenkin ihmisten kirjoittama kirja, jonka
      tekstiin he luottavat sokeasti ja löytävät
      sieltä asiaan kun asiaan selityksen. Evoluutio
      kehitysoppi on tiedettä, mutta ei sekään pysty
      koskaan vastaamaan kysymykseen mistä olemme tulleet. Jäljelle jää vain uskonto tai uskomukset.
      Kymmenen käskyä on käypänen vielä tähänkin päivään,siinä on joku tai jotkut viisaat antaneet
      elämänohjeet jotka voin minäkin allekirjoittaa
      pääosin.

• soilike

Nyt, tietääksemme, on ensimmäistä kertaa kehittynyt eläin , joka pystyy ajattelemaan , tutkimaan, näkee kauemmas, kuin koskaan aiemmin

Uskonnot ovat ihmisten tekemiä tarinoita
      Kristinusko, islam, budhismi, hinduismi ja lukemattomat muut uskonnot, joita ihmiskunta on kehittänyt omaksi lohdukseen. Kaikissa on kaikkivaltias.

Totuus voi olla paljon suurempi, kuin mitä ihmisen rajallinen käsityskyky pystyy käsittelemään.

Uskon, että on olemassa kaikkivaltias , tietävä äly, luoja, joka ohjaa koko kosmostamme, eikä pelkästään meidän pikkuriikkistä lajiamme, pikkuriikkisen pallomme pinnalla

Tunnustan, että aamuisin pyydän, että varjele mua taas , kuten ennenkin, mutta pyynnön lähetän ilman osoitetta.

• Reino

Paavithan olivat pitkään sitä mieltä, että maa on litteä. En tiedä ovatko muuttaneet jo kantaansa?

• Likka123

Minäkin voin uskoa samalla kertaa evoluutio-oppiin ja Raamatun luomiskertomukseen.Uskon, että olen Luojan luoma yksilö, en sokean sattumuksen tulos.Raamatun mukaan ihminen on Jumalan kuva. Jumalalle tuhat vuotta on kuin yksi päivä.Koen oloni turvalliseksi, ja uskon olen saanut lahjana.

• vaarivaari*

Tuolla "yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä" ja sama vielä tuhannenteen potenssiin muutaman kerran, selittyy koko evoluutio luojan luomaksi (miljardien vuosien ajalta) - kunhan sen mieltää todellakin yli 2000 vuotta sitten eläneille (paimentolaisille) kirjoitetuksi.

Vanha jumaluuden matemaattinen selitys liittyy ulottuvuuksiin, joita me havaitaan 3 ja ollaan neljännessä (aika) kuin ajopuita. Sellainen olio, joka hallitsee esimerkiksi 5 ulottuvuutta ja siinä ajan edestakaisin, on meille jumalallista alkuperää - vaikka ulottuvuuksia tiedetään olevan ainakin 10 (tai 23?)!

• Huuha

Jotakuinkin samoja raiteita kulkevat myös minun ajatukseni. Itse asiassa ihmettelen myös sitä, onko muka todella kristinuskon surma, jos Kristus ei noussutkaan kuolleista tai ei tehnytkään ihmetekoja. Mielestäni ei ole,sanoma on muussa kuin ylösnousemuksessa ja ihmeteoissa.

• mielestä

veriuhrit kuuluvat pakanauskontoihin, eivät kristinuskoon, rakkauden ja hyvyyden oppiin.

Pääsiäisenä kiitän Jumalaa luonnon uudestisyntymisestä taaskin.

• Verneri Vaari

Evolutioteoria on niin aukollinen että sitä tuskin voi kutsua teoriaksi, pikemmin uskonnoksi. Se perustuu väärennettyihin ja täysin puutteellisiin "todisteisiin".

Uskovaisille jotka uskovat kehitysoppiin vain tämmöinen heitto: Alussa Jumala loi.....
      ....hän loi alkuliemen (oikeastaan kiven) omaksi kuvakseen?
      Kuulostaa jumalanpilkalta vai mitä. Mietikää vähän.

Jos kiinnostaa voi käydä katsomassa muutamaa
      kiinnostavaa asiaa tästä linkistä:

www.kp-art.fi/taustaa/
      Kirja 1
      Kappale: Uskomuksia ja uskotteluja ihmisestä

Terv. Verneri Vaari

• ...

Kompataan.

Uskonto kun on vain uskontoa, se aina jotenkin riidassa tieteen kanssa.

Mutta ei munkaan mielestä luomisoppi ole häävi, se vain on tehty sen ajan käsitysten mukaan.. Se sitten eri asia, uskooko Hooveriin, vaiko Mieleen, ei kiinnosta. Jokaisella oma pölynimuri.

=DW=

Äänestä Ihmisten Puoluetta!

• ?______

Mistä kaivoit 5 = viisi vuotta vanhan aloituksen?

• ...
        ?______ kirjoitti:

Mistä kaivoit 5 = viisi vuotta vanhan aloituksen?

Vastaus.

Kun menee tämän palstan aloitussivulle, yllempänä oikealla on linkki: "arkisto".

=DW=

Äänestä Sinäkin Ihmisten Puoluetta!

• ?_________
        ... kirjoitti:

Vastaus.

Kun menee tämän palstan aloitussivulle, yllempänä oikealla on linkki: "arkisto".

=DW=

Äänestä Sinäkin Ihmisten Puoluetta!

No jo kai sen jokainen tietää, mutta eikö tämä päivä sinulle riitä, enkä äänestä, äänestän sylikoirien puoluetta, äänestäkää muutkin!

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3328
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2767
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2316
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2288
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2211
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2206
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      1997
    8. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      1983
    9. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1934
    10. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      88
      1741
    Aihe