Tilasin Painonvartijoiden Syö ja nauti cd-romin. Olen tässä itsekseni nyt reilut pari viikkoa laskenut pisteitä ja hyvin on mennyt. Paitsi että paino ei ensimmäisen viikon jälkeen ole laskenut. Pisteissä olen pysynyt täysin, mielummin laskenut ne yläkanttiin. Ensimmäisellä viikolla lähti reilu kilo, nyt sitten junnataan siinä.
Liikuntaa olen lisäännyt, kerran viikossa harrastan tanssia 2h ja lisäksi pari kertaa viikossa reipas lenkki. Kasvisten ja hedelmien määrää olen lisännyt huimasti, vettä juon 2-3 litraa päivässä. Vaaleata leipää/ pullaa en syö ollenkaan. Ruisleipää 30% levitteellä syön pari viipaletta päivässä. Nyt ei vatsakaan enää toimi yhtä hyvin kuin ennen vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi käydä toisin päin.
Liikuntapisteitä en ole syönyt ja nyt olen säästänyt pisteitä tällä viikolla lauantaita varten koska silloin on tarkoitus lähteä juhlimaan. Kolmena päivänä olen säästänyt nyt yhteensä 11 pistettä liikuntapisteet päälle.
Alkaa vaan pikkuhiljaa usko loppumaan, sillä syön varmaan kaloreita yli puolet vähemmän kuin ennen ja paino silti hinaa entisissä lukemissa.
Esimerkki eilisistä syömisistä:
Aamulla: 1.5 dl rasvatonta jugurttia (0.1%)
Lounas: kaksi keskikokoista perunaa, muutama lihapala karjalanpaistista, porkkanaa, parsakaalia
Välipala jäi välistä, join vain kupin kahvia
Päivällinen: lasagnea josta laitoin 9 pistettä, koska söin ehkä vähän enemmän kuin yksi annos
Iltapala: 2 dl rasvatonta jugurttia (0.1%), kaksi palaa ruisleipää 30% levitteellä ja pari viipaletta ohuen ohutta kinkkua, omena.
Muut päivät ovat kulkeneet hyvin samalla mallilla. Pisteitä saan syödä 24 päivässä, pituutta on, mutta on myös painoa, BMI melkein 30, joten pitäisi kyllä olla mistä tippua.
Viunkkejä, kokemuksia?
painonvartijoita?
5
893
Vastaukset
- pisteillijä
Eli ihan ensimmäiseksi sanon, että mulla myös mahtavsti tuota painoa ja on todellakin, mistä pudottaa. Toinen juttu, olen kokoenut saman.
Pisteilyssä on mahdollista huijata itseään kahdella tavalla.
1. Et punnitse/ mittaa annoksiasi tarkasti ja paino ei putoa, sillä syöt yli tarpeesi. Aluksi siis kannattaa mitata tarkkaan, annokset ovat yleensä melko pieniä ja silmä harjaantuu oikean määrän arviointiin nopeasti :) Itse yllätyin alussa, miten vähän vaikkapa laatikkoruokaa 1 dl tosiaakin on.
2. Tässä vaihtoehdossa kyse on jälleen mittaamisesta eli syöt liian vähän ja elimistö menee silloin sässtöliekille. Elimistö tarvitsee energiaa ja hyvää rasvaa (esim. oliiviöljy, kasvipohjaiset margariinit), jotta se suostuu polttamaan rasvaa ja oikeata laihtumista tapahtuu.
Jos syö liian vähän, niin elimistö luulee, että ravintoa ja hyviä rasvoja ei ole saatavilla ja se ei raaski luopua silloin ylimääräisistäkään.
3. Painonvartijoissa korostetaan myös terveellisiä valintoja painonhallinnan ja -pudotuksen tukena. Tämä tarkoittaa sitä, että syöt runsaasti kasviksia ja nollan pisteen tuotteita, jotta energiamäärä tulee täyteen. Myös hyvien rasvojen saannista kannattaa huolehtia sekä nesteen saannista eli reilusti vettä kehiin.
Itse olen se oivaltanut vasta nyt. On aika kurjaa vetää lounaaksi viineri tai puolikas pizza ja puputtaa loppupäivä salaattia ja appelsiinia. paino juuttuu ja laihduttaja vihaiseksi muuttuu :)
Nykyään valitsen fikusmmin: Esim. pari perunaa, desi jotain kastiketta, reilu kasa salaattia ja ruisleipä kyytipojaksi. Sitten riittää pisteet myöhemmin vaikkapa pullapitkon palaan tai kasvisrasvajäätelöön.
Totaalikieltäytymisestä ei mielestäni ole apua, nautintoja pitää ja saa olla. Tuskin kukaan koko elämäänsä laihtumisen jälkeenkään herkuitta viettää? Kysymys on ennemminkin kokonaisuuden hallinnasta, kohtuudesta ja valinnoista. Ne ovat juuri ne asiat, joiat laihduttaja joutuu monesti kantapään kautta oppimaan.
Itselläni paino putosi alussa useamman kilon viikossa runsaan ylipaino vuoksi, mutta nyt noin 500-800g viikossa ja mistään ei ole tarvinut kieltäytyä. Tavoitteenani pysyvä painonhallinta, tämä ei ole kuuri, vaan uusi elämäntapa.
Tsemppiä sinulle! - PistePetra
"lasagnea josta laitoin 9 pistettä, koska söin ehkä vähän enemmän kuin yksi annos"
Annokset pitää mitata/punnita TARKKAAN - erityisesti lasagnen kaltaiset hyvin energiapitoiset ruoat - jotta varmasti tietää paljonko pisteitä niistä menee.
Suosittelen, että ostat elektronisen talousvaakan, jolla näet annoskoot grammalleen. Toinen hyvä on taskulaskinta muistuttava pistelaskuri.- alkup.
Saivartelua ehkä, mutta tarkennan silti.
Eli Syö ja nauti ohjelmassa on hyvä pistelaskin, josta katson esim jugurttien tai muiden sisältämät pisteet. Ja on hyvä kun saa nimenomaan annoskoon mukaiset pisteet! Vaakakin löytyy... (En tosin punninnut lasagnea)
Laitan nyt eilisen päivän pisteet vielä selvennykseksi
jugurtti=1p
Karjalanpaisti perunat= 6p (vaikka paistia oli vähän alle desi, merkitsin silti sen 1.5 dl mukaan 4p)
Lasagnea vähän reilut 2 dl, kuitenkin alle 2.5(!) josta merkkasin 9p
Valion rasvaton jugurtti 1.5p, leivät 3p, omena 1p
Yhteenä: 21.5
Kokonaispistemäärä saa olla 24.
Edellisenä päivänä söin
aamulla: omena 1p
Lounas 3 ruisleipäviipaletta, 30% levitettä, 3 viipaletta ohuen ohutta possupaistia 4p
Välipala: Valion rasvaton jugurtti 1.5p
Päivällinen: Tonnikala(vedessä)pastaa tomaattimurskasta (tumma pasta, 1dl kastiketta) 4.5p
Iltapala: 6 luumua 2p,omena 1p. karjalanpiirakka 30%levitteellä 4p, Valion sokeritonta mansikkakeittoa 1.5dl, 0p.
Yht: 18p
Tuossakin laskin mielestäni vähän reilummin noita pisteitä joten mistä niitä vielä tulee liikaa? - pisteet
alkup. kirjoitti:
Saivartelua ehkä, mutta tarkennan silti.
Eli Syö ja nauti ohjelmassa on hyvä pistelaskin, josta katson esim jugurttien tai muiden sisältämät pisteet. Ja on hyvä kun saa nimenomaan annoskoon mukaiset pisteet! Vaakakin löytyy... (En tosin punninnut lasagnea)
Laitan nyt eilisen päivän pisteet vielä selvennykseksi
jugurtti=1p
Karjalanpaisti perunat= 6p (vaikka paistia oli vähän alle desi, merkitsin silti sen 1.5 dl mukaan 4p)
Lasagnea vähän reilut 2 dl, kuitenkin alle 2.5(!) josta merkkasin 9p
Valion rasvaton jugurtti 1.5p, leivät 3p, omena 1p
Yhteenä: 21.5
Kokonaispistemäärä saa olla 24.
Edellisenä päivänä söin
aamulla: omena 1p
Lounas 3 ruisleipäviipaletta, 30% levitettä, 3 viipaletta ohuen ohutta possupaistia 4p
Välipala: Valion rasvaton jugurtti 1.5p
Päivällinen: Tonnikala(vedessä)pastaa tomaattimurskasta (tumma pasta, 1dl kastiketta) 4.5p
Iltapala: 6 luumua 2p,omena 1p. karjalanpiirakka 30%levitteellä 4p, Valion sokeritonta mansikkakeittoa 1.5dl, 0p.
Yht: 18p
Tuossakin laskin mielestäni vähän reilummin noita pisteitä joten mistä niitä vielä tulee liikaa?Heippa!
Ainakin silloin (2 vuotta sitten), kun itse olin painonvartijoissa, sanottiin, että kaikki pisteet on tärkeää syödä. Paino voi jäädä junnaamaan paikalleen ihan yhtä lailla sen vuoksi, että syö liian vähän kuin siksi, että syö liikaa.
Tästä syystä ei ole järkevää laskea pisteitä yläkanttiin (jos syöt alle desin ja pisteet on annettu puolelletoista, niin voisit ehkä vähentää merkkaamiasi pisteitä esim puolikkaalla).
Ja toinen asia oli se, että pisteitä voi toki säästää myöhempää (saman viikon aikana tapahtuvaa) käyttöä varten, mutta niitä saisi säästää korkeintaan 4 päivässä ja 12 viikossa...
Että näin, kyllä se siitä!
Tsemppiä!!!
- Suklaapupu
Ei kannata masentua jumituksesta laihdutuksen aikana. Jokaiselle keventäjälle tulee välillä vaiheita, jolloin paino ei meinaa laskea sitten millään. Tällöin pitää vain pysyä tiukkana eikä luovuttaa. Kyllä se paino siitä alkaa hetken päästä taas laskemaan.
Jos ruoansulatuksesi on hidastunut, voi jumitus johtua siitä. Kannattaa popsia ruoansulatusta nopeuttavia ruokia, jos vaikka siten vatsa alkaisi toimimaan. Esim. luumuja sanotaan hyväksi avuksi kovalle vatsalle.
Mutta aina ei jumitus johdu mistään näkyvästä syystä, kuten ruoansulatuksen hidastumisesta. Itselläni on paino pysynyt kuukauden päivät samoissa lukemissa, vaikka olen syönyt vähemmän kuin kulutan ja ruoansulatuskin on ollut normaali. Eiköhän paino jatka kohta taas putoamistaan, kun pysyn vain tiukkana. En aio pienen jumituksen takia vaihtaa pois terveellistä elämäntapaani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375126- 823646
- 403062
- 613005
- 102946
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562363- 411848
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91790Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1411733- 181731