...suomessa.
Olen ammatiltani hitsari. Piena- ja levyluokat voimassa myös hapolle ja rosterille Migillä ja puikolla.
Töihin lähdin heti peruskoulusta päästyäni enkä oo sen jälkeen koulun penkillä istunu, vaan olen pätevöitynyt ammattiini työssäni.(tosin luokat hitsatiin aikuiskoulutuskeskuksessa ja siinä oli myös teoriaa)
Tämän päivän Suomessa saan valita työpaikkani eikä tarvitse juuri hakemuksia lähetellä, kun eri firmojen rekrytoijat juoksee mun perässä. Ja eikä ihme. 28-vuotias, luokat kunnossa ja kohta 12 vuoden yhtäjaksoinen työkokemus takana. Palkkakin on 2200-3000 euroo kuussa, rippuen miten jaksaa painaa ylityötä.
Yksikään yliopisto tai amk suomessa ei anna pätevyyttä mun ammattiini, vaan edustan itse alani ylintä osaamista. Ei tarvitse pelätä että joku ekonomi, inssi tai joku muu yliopiston hömppämaisteri menee mun edelle koska sellaista ekonomia tai inssiä en oo vielä tavannu joka osaisi puikon sytyttää saati hitsata sillä niin että röntenistä läpi menisi.
Kuinkahan monella amk tai yliopisto ihmisellä on 28-vuotiaana jo maksettu asunto-osake, kaksi autoo ja prätkä ?
edustan alani ylintä osaamista...
66
4613
Vastaukset
- mutta
Kyllä, metallialan KTM-toimarina voisin ottaa sinut ehkäpä töihin...tai sitten irtisanoa. Hitsaamisesta en ymmärrä mitään - toisaalta - eipä minun tarvitsekaan, koska asia ei minua kiinnosta.
Se kirjoitetaan muuten "r-ö-n-t-g-e-n", ei "rönten". - Ytrewq
Hyvä, että sinulla on käynnyt tuuri, onnitteluni.
Luuletko, että jos kukaan ei kouluttautuisi, niin kaikki olisivat sinun asemassasi?
Jos hitsareita olisi paljon enemmän, niin sinunkin palkkasi voisi olla "hieman" alempi. - Bru
Sinulla on syytäkin olla ylpeä ammattitaidostasi. Tuota hieman hyökkäävää tyyliäsi tahtoisin kommentoida sen verran, että kyllä tämä maailma silti tarvitsee niitä insinöörejäkin, sillä ketäs muuten suunnitteluvirheistä voisi kirota... Mutta aivan yhtä paljon tarvitaan heitä, jotka ne suunnitelmat toteuttavat, eli minun mielestäni ei hirveästi pitäisi yrittääkkään asetella ammatteja tärkeysjärjestykseen.
Ja kyllä muuten osaan puikolla hitsata, (ja migillä, tigillä, ja kaasulla), mutta en tosin vielä olekkaan valmis insinööri...- tyroneracer
...voin kertoa esimerkiksi meidän pajan tilanteen.
Kun meidän pajaan palkattiin pari vuotta sitten uusi insinööri laskemaan saumojen a-mittoja piirustuksiin, niin paikkaa haki yli sata hakijaa. Näin mulle kerrottiin.
ja paikan sai insinööri jolla oli takanaan vuosien kokemus hitsarina eräässä konepajassa. Oli vasta vanhemmalla iällä lukenut inssiksi. Ja totta vie osaa äijä hitsata vieläkin.
Eli kaikkein varmin tie hyvään duuniin on hankkia ammattipätevyys ammattikoulun tai työkokemuksen(parempi) kautta, tehdä vuosia käytännön työtä ja sitten hakea ylempään koulutukseen. Menet takuuvarmasti ohi kaikkien lukion kautta insinööreiksi lukeneiden. - tyroneracer
tyroneracer kirjoitti:
...voin kertoa esimerkiksi meidän pajan tilanteen.
Kun meidän pajaan palkattiin pari vuotta sitten uusi insinööri laskemaan saumojen a-mittoja piirustuksiin, niin paikkaa haki yli sata hakijaa. Näin mulle kerrottiin.
ja paikan sai insinööri jolla oli takanaan vuosien kokemus hitsarina eräässä konepajassa. Oli vasta vanhemmalla iällä lukenut inssiksi. Ja totta vie osaa äijä hitsata vieläkin.
Eli kaikkein varmin tie hyvään duuniin on hankkia ammattipätevyys ammattikoulun tai työkokemuksen(parempi) kautta, tehdä vuosia käytännön työtä ja sitten hakea ylempään koulutukseen. Menet takuuvarmasti ohi kaikkien lukion kautta insinööreiksi lukeneiden....vaikka mulla ei löydy muita koulutodistuksia kuin peruskoulun päästötodistus ja hitsausluokkapaperit, niin silti mun työ- kokemuksella voisi hakea insinöörikouluun tai vaikka yliopistoon jos haluaisin.
- Räkä
tyroneracer kirjoitti:
...vaikka mulla ei löydy muita koulutodistuksia kuin peruskoulun päästötodistus ja hitsausluokkapaperit, niin silti mun työ- kokemuksella voisi hakea insinöörikouluun tai vaikka yliopistoon jos haluaisin.
AMK- ja yliopisto edellyttää toisen asteen tutkinnon suorittamista tai ylioppilastutkintoa. Vaikka osaat hommasi erittäin hyvin, joudut pänttäämään kieliä ja luonnontieteitä.
- tyroneracer
Räkä kirjoitti:
AMK- ja yliopisto edellyttää toisen asteen tutkinnon suorittamista tai ylioppilastutkintoa. Vaikka osaat hommasi erittäin hyvin, joudut pänttäämään kieliä ja luonnontieteitä.
Tuo vaadittavan ammattitutkinnon voi suorittaa työelämässä. Työkokemus puhuu.
ja sen todistuksen voi kirjoittaa myös sun työnantaja. - Räkä
tyroneracer kirjoitti:
Tuo vaadittavan ammattitutkinnon voi suorittaa työelämässä. Työkokemus puhuu.
ja sen todistuksen voi kirjoittaa myös sun työnantaja.Saatko työkokemusta yleissivistävistä aineista?
- AMK-opiskelut juuri aloittanut
Räkä kirjoitti:
Saatko työkokemusta yleissivistävistä aineista?
Nimittäin olen samalla luokalla kaverin kanssa joka on käynyt ainoastaan peruskoulun (ei se kyllä mitään osaakkaan, mutta aloittipa opiskelut kuitenkin).
- Räkä
Olen koneinsinööri. Tehnyt asentajan hommia ja toiminut luokkahitsarin apulaisena. Luokkia en ole hitsannut eikä tuloksia röntgenillä kuvattu. Puikko palaa ja Miginkin viritän. Riittää kotitaloushommiin jos välineet omistaisin.
2200-3000 on aloittavan koneinsinöörin kk.palkka. Nousee iän myötä ilman kattoa. Työ on leppoisaa toimistossa istumista, kädet pestään kuselta tullessa, ei mennessä. Valaistus ja viherkasvit tuovat viihtyisyyttä tilaan. Siivoja käy ne kastelemassa. Kahvi on hyvää moccamasterilla valmistettuna. Ylitöitä ei tarvitse painaa 3000e/kk saavuttaakseni. Se on mun kk-palkka!
Kun hitsaat autoklaavia projektiini tulen moikkaamaan sua konepajalle. Katselen vähänaikaa pönttöä ja palaan konttorille kahville. Olen paikalla kun painelaitedokumentaatio tarkistetaan. Olen paikalla kun se otetaan käyttöön. Minä hyväksyn laskun.
Ilman insinööriä et työllistyisi. Joku on laatinut työkuvat joiden perusteella hitsaat laitteen kokoon. Joku on laitteen suunnitellut, laskenut rasitukset ja kriittiset kohdat. Joku on miettinyt miten se valmistetaan ja mistä! Joku on laskenut työn hinnan ja millä hinnalla konepaja sen luovuttaa. Joku maksaa laskun ja siitä saat oman osuutesi jonka olet työnantajasi kanssa sopinut. Siis ilman meitä korkeakoulupellejä ei tarvittaisi sinuakaan hitsaamaan. ja monet AMK-pellet menevät sinun edelle koska me loppujen lopuksi sinunkin palkkasi maksamme. Voimme aina vaihtaa toimittajaa tai todeta ettemme halua sinua hitsaamaan meille tulevaa laitetta!
Ja mitä 28v maksettuihin autoihin, omakotitaloon ja prätkään tulee niin asuntolainaa kannattaa olla kun sen voi korkojen osalta vähentää verotuksessa. Auto ja prätkä on mukavia kustannuksia tai oikeastaan tulonsiirtoja valtiolle. Minä käytän senkin rahan matkusteluun ja nautiskeluun. Kerran täällä eletään ja mitään ei mukaan saa.- tyroneracer
Yksikään amk-inssi tai Yliopistopelle ei voi viedä multa duunia siitä yksinkertaisesta syystä, koska ne ei osaa hitsata luokka vaatimusten mukaisesti.
Esimerkiksi Aker-finnyards alihankkijoineen palkkaa tämän vuoden aikana 1000 uutta työntekijää, ja niistä 90% on hitsareita. Miksi ei amk-inssejä tai yliopiston porukkaa ? Koska niiden osaaminen harvoin riittää edes Migin käyntiin laittoon.
Kuten tuo metallin KTM tuossa alussa mainitsi, hän ei yliopistokoulutuksestaan huolimatta tiedä hitsaamisesta mitään. Eli kuten sanoin, edustan itse alani ylintä osaamista suomessa.
Olen aina sanonut että kannattaa hankkia sellainen ammatti, jota kuka tahansa ei osaa tehdä. Jostain syystä hitsaushommat ei kiinnosta nykynuoria ja siitä syystä meitä on paljon vähemmän kysyntään nähden.
Nykyajan insseissä on se vika (minkä työantajat myöntävät) ettei niilä ole hajuakaan miten hommat tehdään käytännössä. Toisin oli ennen.
Meidänkin pajan suunittelijat on kaikki entisiä hitsareita, kymmeniä vuosia saumoja tehneitä ja tietävät varmasti miten hommat tehdään käytännössä. Kun aina silloin tällöin kun tulee kiire ja apua tarvitaan, niin meidän inssit vetävät itsekin haalarit päälle ja tulevat apuun. - tyroneracer
...sullakin on käytännön kokemusta "oikeasta työstä" tuon luokkahitsarin apurina.
ja luuletko että olisit nyt tuossa upeassa toimistossasi jos sulle ei sitä olisi ollut.
Monet vanhemman polven insinooreistä ja muut hyväliksaisissa toimistotöissä olevat ovat aikanaan ammattikoulun kautta olleet vuosia käytännön hommissa ennen ylempään koulutukseen hakeutumista. - Räkä
tyroneracer kirjoitti:
Yksikään amk-inssi tai Yliopistopelle ei voi viedä multa duunia siitä yksinkertaisesta syystä, koska ne ei osaa hitsata luokka vaatimusten mukaisesti.
Esimerkiksi Aker-finnyards alihankkijoineen palkkaa tämän vuoden aikana 1000 uutta työntekijää, ja niistä 90% on hitsareita. Miksi ei amk-inssejä tai yliopiston porukkaa ? Koska niiden osaaminen harvoin riittää edes Migin käyntiin laittoon.
Kuten tuo metallin KTM tuossa alussa mainitsi, hän ei yliopistokoulutuksestaan huolimatta tiedä hitsaamisesta mitään. Eli kuten sanoin, edustan itse alani ylintä osaamista suomessa.
Olen aina sanonut että kannattaa hankkia sellainen ammatti, jota kuka tahansa ei osaa tehdä. Jostain syystä hitsaushommat ei kiinnosta nykynuoria ja siitä syystä meitä on paljon vähemmän kysyntään nähden.
Nykyajan insseissä on se vika (minkä työantajat myöntävät) ettei niilä ole hajuakaan miten hommat tehdään käytännössä. Toisin oli ennen.
Meidänkin pajan suunittelijat on kaikki entisiä hitsareita, kymmeniä vuosia saumoja tehneitä ja tietävät varmasti miten hommat tehdään käytännössä. Kun aina silloin tällöin kun tulee kiire ja apua tarvitaan, niin meidän inssit vetävät itsekin haalarit päälle ja tulevat apuun.Vai ei voi viedä hommia. Ei hitsaushommin me ryhdytäkään vaan viedään valmistus itämeren eteläosaan. Saadaan luokkasaumaa puolet halvemmalla. Esim. YIT valmistaa Diesel-projektin (Neste Oil, Porvoo) putkiston esivalmisteet puolassa ja vain asennus tehdään paikanpäällä kotimaisin voimin jos ei niitäkään aina ole.
Puhut työnantajista kuten Lauri Ihalainen eilen A-Plus -ohjelmassa. Hyvin suppealla sektorilla ja vain oman taustan huomioiden. Ihalainen on kirvesmies. Jatkossa palveluala tulee olemaan suurin työllistäjä ja kovin palkanmaksaja. - Räkä
tyroneracer kirjoitti:
...sullakin on käytännön kokemusta "oikeasta työstä" tuon luokkahitsarin apurina.
ja luuletko että olisit nyt tuossa upeassa toimistossasi jos sulle ei sitä olisi ollut.
Monet vanhemman polven insinooreistä ja muut hyväliksaisissa toimistotöissä olevat ovat aikanaan ammattikoulun kautta olleet vuosia käytännön hommissa ennen ylempään koulutukseen hakeutumista.Mutta ehkä toisessa toimistossa. Kokemusta on kemianteollisuuden tehtävistä mm.asennuksista, kunnossapidosta ja käyttöhommista. Koska mun ei tarvitse hitsata eikä miettiä millä seos-suhteella laitosta ajtetaan olen hyvin unohtanut käytännön hommat niiltä ajoilta. Arvoni ovat muuttuneet, mm. puoluekanta on kääntynyt lähes toiselle laidalle. Ei työkokemuksesta haalarit päällä ole haittaakaan ollut. Mutta ehdottomana vaatimuksena se ei ole ollut. Tupla-inssiAMK ja muita sopivia opintoja sopivalla työkokemuksella ja firmaa vaihtamalla olen päätynyt tänne!
- tyroneracer
Räkä kirjoitti:
Vai ei voi viedä hommia. Ei hitsaushommin me ryhdytäkään vaan viedään valmistus itämeren eteläosaan. Saadaan luokkasaumaa puolet halvemmalla. Esim. YIT valmistaa Diesel-projektin (Neste Oil, Porvoo) putkiston esivalmisteet puolassa ja vain asennus tehdään paikanpäällä kotimaisin voimin jos ei niitäkään aina ole.
Puhut työnantajista kuten Lauri Ihalainen eilen A-Plus -ohjelmassa. Hyvin suppealla sektorilla ja vain oman taustan huomioiden. Ihalainen on kirvesmies. Jatkossa palveluala tulee olemaan suurin työllistäjä ja kovin palkanmaksaja.Nyt lainaan aker-finnyardsin rekrytointipäällikköä Markku Lehtovaaraa.
Syyt miksi metallihommia ei viedä Puolaan tai vastaavaan on monia syitä.
Yksi on juuri nuo luokka-ja osaamisvaatimukset. Asiakkaat vaativat työn tekeviltä Hitsareilta parhaita mahdollisia luokkia. (lakisaumat).
ja puolassa ei ole tarpeeksi osaavaa tarjontaa.
Puolassa a-luokan aines ei jää paskapalkoille puolaan vaan lähtee Saksaan, ranskaan ja Norjaan jossa kysyntää on. Ja kaksinkertaisella palkalla suomeen nähden.
Ulkomainen vuokratyövoima antaa vain osa-aikaisen ratkaisun mutta ei ole Aker-finnyardsille tulevaisuuden turva, koska vuokratyövoima tulee suomeen verotussyistä vain puolen vuoden pätkissä. Edessä on aina joka 6:s kuukausi uusi perehdytysjakso, joka maksaa rahaa. (kaikki taloon tulevat hitsarit hitsaa luokat ennen työhön ryhtymistä olivat paperit kunnossa tai ei.)
Kolmas syy on itse telakan infrasstruktuuri, joista aker-finn yardsin vaatimukset täyttää vain suomen norjan ja ranskan telakat. Suurimmat botskit tehdään suomen telakoilla joissa nyt on työn alla 18 laivaa.
60 % Aker-yardsin voitosta tehdään helsingin, Turun ja Rauman telakoilla. - tyroneracer
tyroneracer kirjoitti:
Nyt lainaan aker-finnyardsin rekrytointipäällikköä Markku Lehtovaaraa.
Syyt miksi metallihommia ei viedä Puolaan tai vastaavaan on monia syitä.
Yksi on juuri nuo luokka-ja osaamisvaatimukset. Asiakkaat vaativat työn tekeviltä Hitsareilta parhaita mahdollisia luokkia. (lakisaumat).
ja puolassa ei ole tarpeeksi osaavaa tarjontaa.
Puolassa a-luokan aines ei jää paskapalkoille puolaan vaan lähtee Saksaan, ranskaan ja Norjaan jossa kysyntää on. Ja kaksinkertaisella palkalla suomeen nähden.
Ulkomainen vuokratyövoima antaa vain osa-aikaisen ratkaisun mutta ei ole Aker-finnyardsille tulevaisuuden turva, koska vuokratyövoima tulee suomeen verotussyistä vain puolen vuoden pätkissä. Edessä on aina joka 6:s kuukausi uusi perehdytysjakso, joka maksaa rahaa. (kaikki taloon tulevat hitsarit hitsaa luokat ennen työhön ryhtymistä olivat paperit kunnossa tai ei.)
Kolmas syy on itse telakan infrasstruktuuri, joista aker-finn yardsin vaatimukset täyttää vain suomen norjan ja ranskan telakat. Suurimmat botskit tehdään suomen telakoilla joissa nyt on työn alla 18 laivaa.
60 % Aker-yardsin voitosta tehdään helsingin, Turun ja Rauman telakoilla....tehdä joitain putken pätkiä kuin maailman suurinta laivaa.
- tyroneracer
Räkä kirjoitti:
Mutta ehkä toisessa toimistossa. Kokemusta on kemianteollisuuden tehtävistä mm.asennuksista, kunnossapidosta ja käyttöhommista. Koska mun ei tarvitse hitsata eikä miettiä millä seos-suhteella laitosta ajtetaan olen hyvin unohtanut käytännön hommat niiltä ajoilta. Arvoni ovat muuttuneet, mm. puoluekanta on kääntynyt lähes toiselle laidalle. Ei työkokemuksesta haalarit päällä ole haittaakaan ollut. Mutta ehdottomana vaatimuksena se ei ole ollut. Tupla-inssiAMK ja muita sopivia opintoja sopivalla työkokemuksella ja firmaa vaihtamalla olen päätynyt tänne!
...vaatimuksena vaadita yhtään käytännön työkokemusta.
Ei meidänkään firmaan vaadittu inssiltä mitään hitsauskokemusta. Mutta se hakija, jolla sitä kumminkin oli meni niiden edelle joilla sitä ei ollut. - Räkä
tyroneracer kirjoitti:
...tehdä joitain putken pätkiä kuin maailman suurinta laivaa.
Ovat 1500lbs:n paineluokkaa. Ei ihan pikkujuttuja!
- Räkä
tyroneracer kirjoitti:
Nyt lainaan aker-finnyardsin rekrytointipäällikköä Markku Lehtovaaraa.
Syyt miksi metallihommia ei viedä Puolaan tai vastaavaan on monia syitä.
Yksi on juuri nuo luokka-ja osaamisvaatimukset. Asiakkaat vaativat työn tekeviltä Hitsareilta parhaita mahdollisia luokkia. (lakisaumat).
ja puolassa ei ole tarpeeksi osaavaa tarjontaa.
Puolassa a-luokan aines ei jää paskapalkoille puolaan vaan lähtee Saksaan, ranskaan ja Norjaan jossa kysyntää on. Ja kaksinkertaisella palkalla suomeen nähden.
Ulkomainen vuokratyövoima antaa vain osa-aikaisen ratkaisun mutta ei ole Aker-finnyardsille tulevaisuuden turva, koska vuokratyövoima tulee suomeen verotussyistä vain puolen vuoden pätkissä. Edessä on aina joka 6:s kuukausi uusi perehdytysjakso, joka maksaa rahaa. (kaikki taloon tulevat hitsarit hitsaa luokat ennen työhön ryhtymistä olivat paperit kunnossa tai ei.)
Kolmas syy on itse telakan infrasstruktuuri, joista aker-finn yardsin vaatimukset täyttää vain suomen norjan ja ranskan telakat. Suurimmat botskit tehdään suomen telakoilla joissa nyt on työn alla 18 laivaa.
60 % Aker-yardsin voitosta tehdään helsingin, Turun ja Rauman telakoilla.koska olet tottunut katselemaan kehitystä vain hyvin kapeasta kulmasta. Mutta taloudellisten skenaarioiden tutkiminen on saanut minut ymmärtämään että nykyinen teknologiateollisuus tulee muuttumaan suomessa 2015 mennessä.
Talous nousee kohisten puolassa ja palkat nousevat sen mukana. Kohta eesti ja puola menevät ohitse suomalaisista htsareista. On halvempaa tuottaa suomessa jos täällä kukaan suostuu tekemään töitä puolalaisille?
Prototaloudesta voit löytää etsimäsi. Niin löysin minäkin! - tyroneracer
Räkä kirjoitti:
Ovat 1500lbs:n paineluokkaa. Ei ihan pikkujuttuja!
...joissa voidan käyttää kakkosdivisioonan osaamista.
Minkä luulet olevan syynä miksi karibian meren varustamot tilaa laivansa suomesta eikä kiinasta ? Älä väitä ettei siellä ole suuria telakoita tai työvoimaa.
Miksi meksikonlahden (shell ja exxon) öljykentät tilaa lauttansa Porin mäntyluodon technip Offshore finlandilta eikä jostain halpavalmistajalta ?
tai miksi meidän konepajan pääasiakkaat, lähinnä lähi-idässä ja eteläamerikassa tilaavat betoninmurskaimensa täältä Joensuusta eikä omista halppislafkoistaan ?
Syy selittyy yhdellä sanalla. Osaaminen. - tyroneracer
Räkä kirjoitti:
koska olet tottunut katselemaan kehitystä vain hyvin kapeasta kulmasta. Mutta taloudellisten skenaarioiden tutkiminen on saanut minut ymmärtämään että nykyinen teknologiateollisuus tulee muuttumaan suomessa 2015 mennessä.
Talous nousee kohisten puolassa ja palkat nousevat sen mukana. Kohta eesti ja puola menevät ohitse suomalaisista htsareista. On halvempaa tuottaa suomessa jos täällä kukaan suostuu tekemään töitä puolalaisille?
Prototaloudesta voit löytää etsimäsi. Niin löysin minäkin!riittää työtä jatkossakin.
Aina ammattitaitoiselle hitsarille työtä löytyy.
Mua on jopa taivuteltu töihin norjaan (lähes kolminkertainen palkka) mutta vielä olen ollut tyytyväinen liksaani suomessa. - Yx Yliopistopelle
tyroneracer kirjoitti:
Yksikään amk-inssi tai Yliopistopelle ei voi viedä multa duunia siitä yksinkertaisesta syystä, koska ne ei osaa hitsata luokka vaatimusten mukaisesti.
Esimerkiksi Aker-finnyards alihankkijoineen palkkaa tämän vuoden aikana 1000 uutta työntekijää, ja niistä 90% on hitsareita. Miksi ei amk-inssejä tai yliopiston porukkaa ? Koska niiden osaaminen harvoin riittää edes Migin käyntiin laittoon.
Kuten tuo metallin KTM tuossa alussa mainitsi, hän ei yliopistokoulutuksestaan huolimatta tiedä hitsaamisesta mitään. Eli kuten sanoin, edustan itse alani ylintä osaamista suomessa.
Olen aina sanonut että kannattaa hankkia sellainen ammatti, jota kuka tahansa ei osaa tehdä. Jostain syystä hitsaushommat ei kiinnosta nykynuoria ja siitä syystä meitä on paljon vähemmän kysyntään nähden.
Nykyajan insseissä on se vika (minkä työantajat myöntävät) ettei niilä ole hajuakaan miten hommat tehdään käytännössä. Toisin oli ennen.
Meidänkin pajan suunittelijat on kaikki entisiä hitsareita, kymmeniä vuosia saumoja tehneitä ja tietävät varmasti miten hommat tehdään käytännössä. Kun aina silloin tällöin kun tulee kiire ja apua tarvitaan, niin meidän inssit vetävät itsekin haalarit päälle ja tulevat apuun."Yksikään amk-inssi tai Yliopistopelle ei voi viedä multa duunia---"
No tuskinpa kovinkaan moni Yliopistopelle haluaisikaan viedä duuniasi. Ja tuskinpa voisit sinäkään viedä duunia Yliopistopelleiltä - tosin et kyllä välttämättä haluaisikaan niiden hommia... mutta entä sitten? Eikös tärkeintä ole löytää semmoinen duuni jossa itse viihtyy?
Jos olet tyytyväinen palkkaasi ja pidät työstäsi - ja voit vielä olla suhteellisen varma työsi jatkumisesta - niin mikäs sinun on ollessa. Jätkällä on asiat hyvin, ja hyvä niin. Nauti siitä! :) - Ins. opisk. Sörsselssön
tyroneracer kirjoitti:
Yksikään amk-inssi tai Yliopistopelle ei voi viedä multa duunia siitä yksinkertaisesta syystä, koska ne ei osaa hitsata luokka vaatimusten mukaisesti.
Esimerkiksi Aker-finnyards alihankkijoineen palkkaa tämän vuoden aikana 1000 uutta työntekijää, ja niistä 90% on hitsareita. Miksi ei amk-inssejä tai yliopiston porukkaa ? Koska niiden osaaminen harvoin riittää edes Migin käyntiin laittoon.
Kuten tuo metallin KTM tuossa alussa mainitsi, hän ei yliopistokoulutuksestaan huolimatta tiedä hitsaamisesta mitään. Eli kuten sanoin, edustan itse alani ylintä osaamista suomessa.
Olen aina sanonut että kannattaa hankkia sellainen ammatti, jota kuka tahansa ei osaa tehdä. Jostain syystä hitsaushommat ei kiinnosta nykynuoria ja siitä syystä meitä on paljon vähemmän kysyntään nähden.
Nykyajan insseissä on se vika (minkä työantajat myöntävät) ettei niilä ole hajuakaan miten hommat tehdään käytännössä. Toisin oli ennen.
Meidänkin pajan suunittelijat on kaikki entisiä hitsareita, kymmeniä vuosia saumoja tehneitä ja tietävät varmasti miten hommat tehdään käytännössä. Kun aina silloin tällöin kun tulee kiire ja apua tarvitaan, niin meidän inssit vetävät itsekin haalarit päälle ja tulevat apuun."Nykyajan insseissä on se vika (minkä työantajat myöntävät) ettei niilä ole hajuakaan miten hommat tehdään käytännössä. Toisin oli ennen. "
Tähän varmaan on suurimpana syynä ennakkoharjottelun puuttuminen AMK:sta. Ennen 90-luvun AMK-uudistusta tekuun pääsi hakemaan vasta kahden vuoden työkokemuksen saatuaan.
Itse kun hain amk:uun ammattikoulun käytyäni ja reilun vuoden työkokemusta keränneenä, en saanut työkokemuksesta kuin 5 lisäpistettä. Sisäänpääsyssä on selvä painotus lukion käyneille ja niille, jolla ei ole vielä juurikaan työkokemusta.
Ristiriitaista, eikö totta? - hjfj
tyroneracer kirjoitti:
Yksikään amk-inssi tai Yliopistopelle ei voi viedä multa duunia siitä yksinkertaisesta syystä, koska ne ei osaa hitsata luokka vaatimusten mukaisesti.
Esimerkiksi Aker-finnyards alihankkijoineen palkkaa tämän vuoden aikana 1000 uutta työntekijää, ja niistä 90% on hitsareita. Miksi ei amk-inssejä tai yliopiston porukkaa ? Koska niiden osaaminen harvoin riittää edes Migin käyntiin laittoon.
Kuten tuo metallin KTM tuossa alussa mainitsi, hän ei yliopistokoulutuksestaan huolimatta tiedä hitsaamisesta mitään. Eli kuten sanoin, edustan itse alani ylintä osaamista suomessa.
Olen aina sanonut että kannattaa hankkia sellainen ammatti, jota kuka tahansa ei osaa tehdä. Jostain syystä hitsaushommat ei kiinnosta nykynuoria ja siitä syystä meitä on paljon vähemmän kysyntään nähden.
Nykyajan insseissä on se vika (minkä työantajat myöntävät) ettei niilä ole hajuakaan miten hommat tehdään käytännössä. Toisin oli ennen.
Meidänkin pajan suunittelijat on kaikki entisiä hitsareita, kymmeniä vuosia saumoja tehneitä ja tietävät varmasti miten hommat tehdään käytännössä. Kun aina silloin tällöin kun tulee kiire ja apua tarvitaan, niin meidän inssit vetävät itsekin haalarit päälle ja tulevat apuun."Yksikään amk-inssi tai Yliopistopelle ei voi viedä multa duunia siitä yksinkertaisesta syystä, koska ne ei osaa hitsata luokka vaatimusten mukaisesti."
Hmm, miksi amk-insinöörin tai yliopistossa ylemmän korkeakoulutuktinnon suorittaneen pitäisi osata hitsata.
Samaa logiikkaa käyttäen:
"Yksikään amispelle ei voi viedä multa asianajajan duunia siitä yksinkertaisesta syystä, koska ne eivät ole suorittaneet oikeustieteellistä tutkintoa"
Vaikka, tässä se amiksen ajattelutapa taas nähtiin. MOT. - Räkä
tyroneracer kirjoitti:
...joissa voidan käyttää kakkosdivisioonan osaamista.
Minkä luulet olevan syynä miksi karibian meren varustamot tilaa laivansa suomesta eikä kiinasta ? Älä väitä ettei siellä ole suuria telakoita tai työvoimaa.
Miksi meksikonlahden (shell ja exxon) öljykentät tilaa lauttansa Porin mäntyluodon technip Offshore finlandilta eikä jostain halpavalmistajalta ?
tai miksi meidän konepajan pääasiakkaat, lähinnä lähi-idässä ja eteläamerikassa tilaavat betoninmurskaimensa täältä Joensuusta eikä omista halppislafkoistaan ?
Syy selittyy yhdellä sanalla. Osaaminen.Ei ihan kakkosluokka mene TUKES:lta läpi. Öljynjalostamo ei ole omakotitalo tai murskain. Egosi on kova ja järkyttäminen on vaikeaa. Tiedän koska jaksan kyseenalaistaa kantasi.
Suomi sattui saamaan hyvän risteilijäbuumin vaikutuksesta ja valtion tukiaisilla tilauksia muutaman vuoden päähän. Fincantierin telakka on vaikea voitettava ja väitätkö italialaisten olevan huonoja hitsareita? Wärtsilän siirrettyä turun moottoritehtaan triesteen alkoi valtava parku sen huonosta osamisesta ja työmoraalista. Nyt kukaan ei kyseenalaista ratkaisua. Päinvastoin, ihmetellään miksi ei tehty aiemmin siirtoa.
Suomessa on telakoilla osaamista jota ei ole muualla, arktisessa merenkulussa. Mutta se on puhtaasti engineering-osaamista missä hitsareilla ei ole mitään merkitystä. Ei hitsarit kehitä jäissäkulkemisjärjestelmää vaan mollaamasi insinöörit. Mollaamiesi insinöörien panostuksesta sinullekin riittää hitsattavaa! Paina se kalloon kolli!
Niillä ex-hitsareilla työkuvien piirrossa ei ole mitään tekemistä tuotteiden myynnin kannalta. - Räkä
tyroneracer kirjoitti:
...vaatimuksena vaadita yhtään käytännön työkokemusta.
Ei meidänkään firmaan vaadittu inssiltä mitään hitsauskokemusta. Mutta se hakija, jolla sitä kumminkin oli meni niiden edelle joilla sitä ei ollut.pätee kaikkeen? Myönnän hitsauksen kokoonpanokuvien piirtämisessä tarvittavan kokemusta "oikeasta työstä koska muuten voi tulla mahdottomia kuvia valmistukseen. Koska elät syrjässä pohjois-karjalassa ja elämänkokemus on rajoittunut hyvin suppealle et voi käsitää viestieni kaikkia tarkoituksia.
Puhut työtarjouksista norjaan. Minä taas norjan tehtävistä töistä. Meissä on se ero että sinä joudut menemään paikanpäälle tekemään työsi. Minun ei tarvitse poistua konttorilta norjaan. Silti palkka on sama.
Kiva kun mainitsit pohjoiskarjalan. Sieltä onkin kiva räksyttää asuntojen hinnoilla. Samoinkuin paikallisesti "kovalla" palkallasi. Täällä olisit yksi reppuhitsari muiden joukossa. Elämäntapamme ovat liian erilaiset jotta kiihkoton keskustelu olisi mahdollista. Ainoita yhteneviä meillä on sama ikä (olen 29) ja suunnilleen sama palkka (3000e/kk). Muuta yhtenevyyttä en keksi! - hänelle
Räkä kirjoitti:
Ei ihan kakkosluokka mene TUKES:lta läpi. Öljynjalostamo ei ole omakotitalo tai murskain. Egosi on kova ja järkyttäminen on vaikeaa. Tiedän koska jaksan kyseenalaistaa kantasi.
Suomi sattui saamaan hyvän risteilijäbuumin vaikutuksesta ja valtion tukiaisilla tilauksia muutaman vuoden päähän. Fincantierin telakka on vaikea voitettava ja väitätkö italialaisten olevan huonoja hitsareita? Wärtsilän siirrettyä turun moottoritehtaan triesteen alkoi valtava parku sen huonosta osamisesta ja työmoraalista. Nyt kukaan ei kyseenalaista ratkaisua. Päinvastoin, ihmetellään miksi ei tehty aiemmin siirtoa.
Suomessa on telakoilla osaamista jota ei ole muualla, arktisessa merenkulussa. Mutta se on puhtaasti engineering-osaamista missä hitsareilla ei ole mitään merkitystä. Ei hitsarit kehitä jäissäkulkemisjärjestelmää vaan mollaamasi insinöörit. Mollaamiesi insinöörien panostuksesta sinullekin riittää hitsattavaa! Paina se kalloon kolli!
Niillä ex-hitsareilla työkuvien piirrossa ei ole mitään tekemistä tuotteiden myynnin kannalta.Amis se vaan (LUULEE) tienaa(vansa) enemmän
- tyroneracer
Räkä kirjoitti:
pätee kaikkeen? Myönnän hitsauksen kokoonpanokuvien piirtämisessä tarvittavan kokemusta "oikeasta työstä koska muuten voi tulla mahdottomia kuvia valmistukseen. Koska elät syrjässä pohjois-karjalassa ja elämänkokemus on rajoittunut hyvin suppealle et voi käsitää viestieni kaikkia tarkoituksia.
Puhut työtarjouksista norjaan. Minä taas norjan tehtävistä töistä. Meissä on se ero että sinä joudut menemään paikanpäälle tekemään työsi. Minun ei tarvitse poistua konttorilta norjaan. Silti palkka on sama.
Kiva kun mainitsit pohjoiskarjalan. Sieltä onkin kiva räksyttää asuntojen hinnoilla. Samoinkuin paikallisesti "kovalla" palkallasi. Täällä olisit yksi reppuhitsari muiden joukossa. Elämäntapamme ovat liian erilaiset jotta kiihkoton keskustelu olisi mahdollista. Ainoita yhteneviä meillä on sama ikä (olen 29) ja suunnilleen sama palkka (3000e/kk). Muuta yhtenevyyttä en keksi!...vielä enemmän kuin täällä.
- tyroneracer
hjfj kirjoitti:
"Yksikään amk-inssi tai Yliopistopelle ei voi viedä multa duunia siitä yksinkertaisesta syystä, koska ne ei osaa hitsata luokka vaatimusten mukaisesti."
Hmm, miksi amk-insinöörin tai yliopistossa ylemmän korkeakoulutuktinnon suorittaneen pitäisi osata hitsata.
Samaa logiikkaa käyttäen:
"Yksikään amispelle ei voi viedä multa asianajajan duunia siitä yksinkertaisesta syystä, koska ne eivät ole suorittaneet oikeustieteellistä tutkintoa"
Vaikka, tässä se amiksen ajattelutapa taas nähtiin. MOT....koska en ole koskaan siellä päivääkään istunu.
- Räkä
tyroneracer kirjoitti:
...vielä enemmän kuin täällä.
Mahdatko tienata. Älä sekoita urakkapalkkioita, päiväahoja, matkakorvauksia, ylityökorvauksia perus palkkaan. Kerro rehellisesti mikä on palkka ilman lisiä? Ilmeisesti 2200e/kk. Insinööri saa saman 37.5h viikossa.
- tyroneracer
Räkä kirjoitti:
Mahdatko tienata. Älä sekoita urakkapalkkioita, päiväahoja, matkakorvauksia, ylityökorvauksia perus palkkaan. Kerro rehellisesti mikä on palkka ilman lisiä? Ilmeisesti 2200e/kk. Insinööri saa saman 37.5h viikossa.
...mun peruspalkka.
Lisiä saan just noista keikkaduuneista jos pitää lähteä jonnekin muualle hallista. Noista keikoista maksetaan myös päivärahat.
Ylityöt sit maksetaan meidän firmassa rahana metallin sopparin mukaan. Ja niitä olen tehnyt paljon saadakseni nykyisen asuntoni ja autoni maksettua.
Meidän firma kärsii työvoimapulasta (hitsareita) ja sen takia ylitöihin jopa "määrätään", vaikka tilauskanta on ennnätyksellinen niin pomon mukaan yhdellekkään asiakkalle ei ole varaa myydä ei oota. Mutta niin pitkään kuin rahana maksetaan niin kaikki on ok.
Sit saadaan vielä tuotantolisiä aina kun firma on tahkonu massia riittävästi. - Räkä
tyroneracer kirjoitti:
...mun peruspalkka.
Lisiä saan just noista keikkaduuneista jos pitää lähteä jonnekin muualle hallista. Noista keikoista maksetaan myös päivärahat.
Ylityöt sit maksetaan meidän firmassa rahana metallin sopparin mukaan. Ja niitä olen tehnyt paljon saadakseni nykyisen asuntoni ja autoni maksettua.
Meidän firma kärsii työvoimapulasta (hitsareita) ja sen takia ylitöihin jopa "määrätään", vaikka tilauskanta on ennnätyksellinen niin pomon mukaan yhdellekkään asiakkalle ei ole varaa myydä ei oota. Mutta niin pitkään kuin rahana maksetaan niin kaikki on ok.
Sit saadaan vielä tuotantolisiä aina kun firma on tahkonu massia riittävästi.Oikein olla myymättä eioota. Menetetyn asiakkuuden takaisin saanti on vaikeaa. Kuitenkin palkallasi on turha rehennellä koska se on insinöörien lähtöpalkka. Lisät ja tuotantopalkkiot bonukset maksetaan yrityskohtaisesti. Olet palkkakehityksen huipulla kun me olemme vasta alussa. Olemme ennen viisikymppisiä ohittaneet menetetyissä ansioissa duunareiksi jääneet. Ja lisäksi olemme saaneet unohtumattomat opiskeluvuodet jotka ovat kasvattaneet enemmän kuin työelämä. Kaikkea ei voi mitata rahassa.
Muuten, on tullut selväksi ettei insinööreillä ole luokkapätevyyksiä hitsata. - tyroneracer
Räkä kirjoitti:
Oikein olla myymättä eioota. Menetetyn asiakkuuden takaisin saanti on vaikeaa. Kuitenkin palkallasi on turha rehennellä koska se on insinöörien lähtöpalkka. Lisät ja tuotantopalkkiot bonukset maksetaan yrityskohtaisesti. Olet palkkakehityksen huipulla kun me olemme vasta alussa. Olemme ennen viisikymppisiä ohittaneet menetetyissä ansioissa duunareiksi jääneet. Ja lisäksi olemme saaneet unohtumattomat opiskeluvuodet jotka ovat kasvattaneet enemmän kuin työelämä. Kaikkea ei voi mitata rahassa.
Muuten, on tullut selväksi ettei insinööreillä ole luokkapätevyyksiä hitsata....eihän minuakaan estä mikään hakemasta lisää koututusta jos mielisin joskus hankkia leivän helpommalla.
Aivan kuten tuo meidän uusi inssi jonka mainitsin. Meni amkiin vasta aikuisiällä pitkän hitsarin uran jälkeen (yli nelikymppinen) ilmeisesti jotain aikuisopiskelua/iltaopiskelua tai jotain sellaista.
Hänen mukaansa 20 vuoden työ kokoonpanohitsauksessa antoi todella paljon eväitä inssinopintoja ja työtä varten. - jorjor
tyroneracer kirjoitti:
riittää työtä jatkossakin.
Aina ammattitaitoiselle hitsarille työtä löytyy.
Mua on jopa taivuteltu töihin norjaan (lähes kolminkertainen palkka) mutta vielä olen ollut tyytyväinen liksaani suomessa.kovat on palkat norjassa! helv...
en usko! mitä, siis jotain 6000€ pillipiiparille?! - Räkä
jorjor kirjoitti:
kovat on palkat norjassa! helv...
en usko! mitä, siis jotain 6000€ pillipiiparille?!Vaikka sinne uudelle kaasukentälle keskelle jäämerta, suomeksi lumikki. 12h vuoro kaksi viikkoa putkeen ja sitten kahdeksi kotiin. Meri myrskyää, tuulee 30m/s ja yhtäpaljon pakkasta. Kyrpä otsassa saa hitsata. Siitä maksetaan. Mieluummin istun pienemmällä palkalla toimistossa.
- jorjor
Räkä kirjoitti:
Vaikka sinne uudelle kaasukentälle keskelle jäämerta, suomeksi lumikki. 12h vuoro kaksi viikkoa putkeen ja sitten kahdeksi kotiin. Meri myrskyää, tuulee 30m/s ja yhtäpaljon pakkasta. Kyrpä otsassa saa hitsata. Siitä maksetaan. Mieluummin istun pienemmällä palkalla toimistossa.
sama mulle kiitos... taitaa olla ammatinvalintakysymyksen lisäksi kysymys työpaikanvalinnasta...
- inssi
Onnitteluni että nautit ja olet ylpeä työstäsi, itse pyrin aikoinaan samaan opintojeni kautta. Juuri tuosta syystä istuin siellä koulunpenkillä 4,5 vuotta. Olen jo ehtinyt kokeilemaan mm. metallihommia, matkapuhelintuotantoa, piirilevytuotantoa ja kemianteollisuutta ja kaikissa paikoissa työnkuva alkoi yksinkertaisesti kyllästyttämään ja toistamaan itseään pidemmän päälle.
Onhan sitä rahaakin kiva saada työstään, mutta itselleni merkitsee huomattavasti enemmän se, että kertaakaan ei ole oman alan töihin tarvinnut mennä aamu-6:ksi ns. ky**ä otsassa eikä työpaikalle saavuttuani vetää enää niitä hikisiä turvakenkiä ja työhaalareita päällensä ja mennä sinne meluisaan halliin kuuntelemaan pauketta ja pärinää. Saan nyt samantasoista palkkaa, mutta istun mukavassa ilmastoidussa konttorissa päivätyössä, juuri niissä vaatteissa kuin haluan ja saan jatkuvasti älyllisesti haastavia tehtäviä ratkottavakseni.
Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. - Riksu
On hyvä, että Suomestakin löytyy osaavia suorittavan tason ammattilaisia (amk- ja opistotaso), mutta jonkun täytyy pitää koko palapeli koossa ja sen vaativuustaso ylittää kyllä edellä mainittujen osaamistason. Käytännössä siihen tarvitaan joku relevantin yliopistotutkinnon suorittanut.
- dagbetr qer
Sinä se et tunnu tajuavan kuinka luokattomia nuo heittosi ovat. Tunnen myötähäpeää puolestasi, arvoisa akateeminen...
- Riksu
dagbetr qer kirjoitti:
Sinä se et tunnu tajuavan kuinka luokattomia nuo heittosi ovat. Tunnen myötähäpeää puolestasi, arvoisa akateeminen...
Kieltäminen on luonnollinen reaktio hyväksymisen edellä.
Minä tiedän, että olen oikeassa ja niin tiedät sinäkin. - sthwrthjhwnr
Riksu kirjoitti:
Kieltäminen on luonnollinen reaktio hyväksymisen edellä.
Minä tiedän, että olen oikeassa ja niin tiedät sinäkin.ja tunnut olevan epäkypsempi kuin luulinkaan... sinulla on vielä kovin paljon opittavaa työelämästä ja siellä toimimisesta
- tyroneracer
...olen varma että jos migin eteesi saisit menisi homma arpomiseski jo säätöjä virittäessä.
Eli se siitä akateemisen ylemmästä osaamisesta.
Tämän jutun pontti on se että edustan alani ylintä osaamista suomessa ja se on totta. Kukaan akateeminen ei osaa mun hommaa paremmin. Kaikkein vähiten inssi. Piirustukset se kyllä tekee mutta laitapa se hitsaaman se niin ei tuoteesta tulekaan sellaista kuin itse piirsi. - Räkä
tyroneracer kirjoitti:
...olen varma että jos migin eteesi saisit menisi homma arpomiseski jo säätöjä virittäessä.
Eli se siitä akateemisen ylemmästä osaamisesta.
Tämän jutun pontti on se että edustan alani ylintä osaamista suomessa ja se on totta. Kukaan akateeminen ei osaa mun hommaa paremmin. Kaikkein vähiten inssi. Piirustukset se kyllä tekee mutta laitapa se hitsaaman se niin ei tuoteesta tulekaan sellaista kuin itse piirsi.Hitsaaminen ei ole ainoa liittämismuoto. Tuote voidaan suunnitella siten ettei sitä tarvitse hitsata lainkaan.
Olen insinööri ja osaan MIG:n käytön aika hyvin joten yleistyksesi on huono. Jos vastavuoroisesti sinä joutuisit minun hommiini ei saataisi tuotetta edes hitsattavaksi. Koska hitsarit eivät voi ymmärtää insinöörin tehtäviä ja insinöörin työn tärkeyttä yrityksessä.
Olet kovasti yrittänyt korostaa ylivertautta huonolla menestyksellä. Poistu tyylikkäästi näyttämöltä sinne MIG:n viereen. Ehkä pystyt säilyttämään työsi pohjoiskarjalassa jos me insinöörit keksimme lisää hitsattavaa sulle. Kuten on jo esitetty. Hitsareita ei olisi ilman insinöörejä! Aivan sama missä hitsattavat rakenteet valmistetaan. Engineering-työ tehdään siellä missä osataan parhaiten. - tyroneracer
Räkä kirjoitti:
Hitsaaminen ei ole ainoa liittämismuoto. Tuote voidaan suunnitella siten ettei sitä tarvitse hitsata lainkaan.
Olen insinööri ja osaan MIG:n käytön aika hyvin joten yleistyksesi on huono. Jos vastavuoroisesti sinä joutuisit minun hommiini ei saataisi tuotetta edes hitsattavaksi. Koska hitsarit eivät voi ymmärtää insinöörin tehtäviä ja insinöörin työn tärkeyttä yrityksessä.
Olet kovasti yrittänyt korostaa ylivertautta huonolla menestyksellä. Poistu tyylikkäästi näyttämöltä sinne MIG:n viereen. Ehkä pystyt säilyttämään työsi pohjoiskarjalassa jos me insinöörit keksimme lisää hitsattavaa sulle. Kuten on jo esitetty. Hitsareita ei olisi ilman insinöörejä! Aivan sama missä hitsattavat rakenteet valmistetaan. Engineering-työ tehdään siellä missä osataan parhaiten.Tuo juuri näyttää että et tiedä juurikaan mitään hitsaamisesta.
Totta kai kuka tahansa voi käynnistää koneen ja kauniin sauman vetää mutta kun on röntgenin aika niin niitä huokosia kun ei saisi olla.
Etenkin täytelangassa niitä tulee todella helposti jos vähänkin säädöt, kuljetusnopeus ja valokaaren asento eivät ole synkassa toisiinsa.
Ei aker-finnyards ja lukuisat muut pienemmät firmat huvikseen suomessa PÄTEVIÄ hitsareita etsi. - Räkä
tyroneracer kirjoitti:
Tuo juuri näyttää että et tiedä juurikaan mitään hitsaamisesta.
Totta kai kuka tahansa voi käynnistää koneen ja kauniin sauman vetää mutta kun on röntgenin aika niin niitä huokosia kun ei saisi olla.
Etenkin täytelangassa niitä tulee todella helposti jos vähänkin säädöt, kuljetusnopeus ja valokaaren asento eivät ole synkassa toisiinsa.
Ei aker-finnyards ja lukuisat muut pienemmät firmat huvikseen suomessa PÄTEVIÄ hitsareita etsi.Turha selittää hitsauksen teorioita. Kävin ne läpi valmistustekniikassa ja kokemusta on liittämisestä hitsauksella. Koska hitsaushöyryt ovat sumentaneet ajatteluasi pitänee muistuttaa ettei hitsaus ole ainoa liittämismuoto. Niittaamalla ja ruuveilla/pulteilla saadaan levyt myös kasaan ilman lämpökäsittelyn tarvetta jälkeenpäin. Osa voidaan myös valaa ja työstää sopivaksi.
Nyt on hitsaajista kysyntää suotuisien vientikauppojen ansiosta. Vaikka hitsarit ja muut siellä verstaalla kovasti uhoavat ja väittävät olevansa korvaamattomia, ilman osaavaa tuotekehitystä ja myyntiä ei olisi laivoja hitsattavana. Risteilijöitä ei voi verrata bulkkituotettuihin rahtilaivoihin. Niissä on paljon yksittäisiä rakenneratkaisuja joihin käytetty engineering-määrä on isompi kuin rakentamiseen kuluva. - tyroneracer
Räkä kirjoitti:
Turha selittää hitsauksen teorioita. Kävin ne läpi valmistustekniikassa ja kokemusta on liittämisestä hitsauksella. Koska hitsaushöyryt ovat sumentaneet ajatteluasi pitänee muistuttaa ettei hitsaus ole ainoa liittämismuoto. Niittaamalla ja ruuveilla/pulteilla saadaan levyt myös kasaan ilman lämpökäsittelyn tarvetta jälkeenpäin. Osa voidaan myös valaa ja työstää sopivaksi.
Nyt on hitsaajista kysyntää suotuisien vientikauppojen ansiosta. Vaikka hitsarit ja muut siellä verstaalla kovasti uhoavat ja väittävät olevansa korvaamattomia, ilman osaavaa tuotekehitystä ja myyntiä ei olisi laivoja hitsattavana. Risteilijöitä ei voi verrata bulkkituotettuihin rahtilaivoihin. Niissä on paljon yksittäisiä rakenneratkaisuja joihin käytetty engineering-määrä on isompi kuin rakentamiseen kuluva...muuta ?
- Räkä
tyroneracer kirjoitti:
..muuta ?
Aloitit väittämällä ettei insinööri voi viedä työtäsi. Sanoin että voi. Insinööri hankkii rakenteen muualta tai muulla tavoin valmistettuna. Hitsari on korvattu! Voin siis viedä työsi mutta luokkasaumaa en osaa hitsata! Asia kiteytettynä. Voimmeko lopettaa väittelyn!
- Manteli..
Mihinköhän tälläkin keskustelulla taas pyrittiin? Haluttiin näyttää, että "mul menee paremmin kun teil ja kävin vähemmän kouluja". Tässä tulee vastaan taas se juttu, että kaikkia tarvitaan. Miksi tulla elvistelemään jollain duunarin hommillaan, kun se ei ole mitään toista hommaa arvokkaampi. Ja rahaa kuin roskaa vai? No minä arvostan enemmän viihtyvyyttä ja kutsumusta ammattiin. En voisi kuvitellakaan, että olisin jotain muuta kuin opettaja. Psykologiasta ja uskonnosta haluan tietää kaiken mahdollisen. Ei ole mitään muuta ammattia olemassa, joka voisi voittaa tämän. Viehän koulutus monta vuotta, mutta mitä sitten. Mielenkiintosia asioitahan siellä yliopiston luennoilla käsitellään. En vaihtais missään nimessä osaani sun kanssas.
- hyvä valinta
Nimittäin ammattinsa osaavia hitsaajia tarvitaan, ja on aina tarvittu. Työ on tarkkaa ja tunnetusti ketju on niin heikko....jne. Eli laatuajattelu korostuu.
Teen itse käsitöitä kotosalla ja metallityöt ovat olleet aina lähellä sydäntäni. Siinä näkee konkreettiset työnsä tulokset.
Minun oli pakko kone- ja metallitekniikan alalla valita tuo teoriapuoli. Hitsailu onnistuu, mutta vain ulkosalla. Sisätiloissa jos hetkisen oleskelen käryissä niin tämän äijän saa intuboida.
Ammatinvalintaan vaikuttavat monesti myös terveydelliset seikat. Jauhopölylle allerginen ei juuri voi tehdä leipurin töitä vaikka kuinka haluaisi.
- maksettuna
niin aika paljon ihmettelen. Taitaa kaikki olla aika romuja?
- on on
Asunto: homevaurioista kärsivä rintamamiestalo syrjäkylillä.
Auto: Ford taunus, ei mene seuraavasta katsastuksesta läpi.
prätkä: tunturi tiger aqua tehoputkella.
- tyroneracer
...en ole väittämässä että tienaisin enemmän kuin inssit tai mun työni olisi jotenkin arvokkaampaa kuin heidän.
Tarkoitus on tuoda esille se seikka, että ei ole olemassa mitään ylempää ammattiryhmää joka voisi mennä mun edelle työhaastattelussa mun ammattiini. Edustan itse voimassa olevilla hitsausluokilla ja yli 10-vuoden työkokemuksella ammattini ylintä mahdollista osaamista.
Mutta amk-inssi ei edusta alansa ylintä osaamista, koska amk-inssi joutuu aina taipumaan diplomi-inssille kun töitä etsitään.
Sama juttu kaupan puolella sun muussa toimistoduunissa. Kaikenmaailman datanomit, merkonomit, oikonomit, tradenomit, filosofit sun muut tappelee samoista hommista.
Mutta mitkään noista eivät ole vuosien mittaisesta koulutuksestaan huolimatta pätevä mun työhöni. Mun duunin voi viedä vain toinen vielä parempi ja pätevämpi hitsari.- hitsailussa
Joka päivä oon iltasella hitsaillu mattotelinettä vaimolle, ja nyt alkaa homma sujumaan kun ei puikko ole koko ajan kiinni.
Yks kaveri kävi kattomassa ja kokeili ittekin, sanoi että aikamoisia magneettipuikkoja nämä. No kai ne on jotain halpoja rutil-puikkoja, ei 5 kilon pakka maksanut kuin alle kympin.
Lekalla osia hakkaamalla tuntuu olevan osat kiinni hyvin toisissaan, sauma tunkeutuu aika hyvin 2mm puikolla ja 70A virralla, sulattaa selvästi hitsattavia osia.
Mutta kerro ny uteliaalle miten ne laivat hitsataan?
Lohkot ja osat jauhekaarella hallissa, ulkona kokoonpanot paksulla puikolla vai?
Kannattais muuten varmaan ostaa invertteri tuon muuntajan tilalle...? - Räkä
Voit amispalstalla aukoa päätäsi omasta pätevyydestä. Täällä AMK-palstalla tulet saamaan paskaa käteen ja pahasti. Ei me insinöörit olla viemässä hitsareiden hommia. Olisimme tyytyneet parin vuoden ammattikouluun tai menneet seuraksesi suoraan työhön.
Osoitat myös täydellisen tietämättömyytesi, oikeammin typeryytesi, väittäessäsi ettei amk-inssit edusta ylintä osaamista tai joudumme taipumaan dippainsseille. Älä naurata. Ne ovat kaksi täysin eri tutkintoa. Työtehtävä määrittelee monesti kumpi kannattaa palkata. Itse ohitin dippainssejä nykyistä tehtävää hakiessa. Samoin on käynyt monessa muussakin paikassa.
Älä nolaa itseäsi enää! - tyroneracer
hitsailussa kirjoitti:
Joka päivä oon iltasella hitsaillu mattotelinettä vaimolle, ja nyt alkaa homma sujumaan kun ei puikko ole koko ajan kiinni.
Yks kaveri kävi kattomassa ja kokeili ittekin, sanoi että aikamoisia magneettipuikkoja nämä. No kai ne on jotain halpoja rutil-puikkoja, ei 5 kilon pakka maksanut kuin alle kympin.
Lekalla osia hakkaamalla tuntuu olevan osat kiinni hyvin toisissaan, sauma tunkeutuu aika hyvin 2mm puikolla ja 70A virralla, sulattaa selvästi hitsattavia osia.
Mutta kerro ny uteliaalle miten ne laivat hitsataan?
Lohkot ja osat jauhekaarella hallissa, ulkona kokoonpanot paksulla puikolla vai?
Kannattais muuten varmaan ostaa invertteri tuon muuntajan tilalle...?...mukana
70 ampeerii kaksmilliselle on ihan ok.
Mitä enemmän virtaa niin sitä vähemmän puikkontartuu kiinni. Ja toisin päin, mitä vähemmän virtaa sitä vähemmän puikko polttaa läpi reiän. 2-millin vahvuuteen poltaa reiän aika äkkiä, joten joudut liikkumaan rivakasti. Mikä taas altistaa enemmän virheille. Itse laittaisin 60 ampeerii ja etenisin hitaammin.
Puikolla kuljetus aina vetämällä ettei valokaari puhalla kuonaa sauman alle. (huokoset) Ja mahdollisimman pieni valokaari. Juuri ja juuri siinä ettei tartu kiinni.
Tosin noissa mattotelineissä tai vastaavissa riittää se että saumat hoitaa asiansa. Mutta onhan hyvännäköinen aina hyvän-näköinen.
Meidän lafkassa puikkoa käytetään vain jos migin käyttö on todellakin mahdotonta tai vaikeaa (ulkona tai jossain ahtaassa tilassa). On sen verran hidasta ja tarkuutta vaativaa touhua. - tyroneracer
Räkä kirjoitti:
Voit amispalstalla aukoa päätäsi omasta pätevyydestä. Täällä AMK-palstalla tulet saamaan paskaa käteen ja pahasti. Ei me insinöörit olla viemässä hitsareiden hommia. Olisimme tyytyneet parin vuoden ammattikouluun tai menneet seuraksesi suoraan työhön.
Osoitat myös täydellisen tietämättömyytesi, oikeammin typeryytesi, väittäessäsi ettei amk-inssit edusta ylintä osaamista tai joudumme taipumaan dippainsseille. Älä naurata. Ne ovat kaksi täysin eri tutkintoa. Työtehtävä määrittelee monesti kumpi kannattaa palkata. Itse ohitin dippainssejä nykyistä tehtävää hakiessa. Samoin on käynyt monessa muussakin paikassa.
Älä nolaa itseäsi enää!...varmaan sun aikaisempi työkokemus.
Kuten sanoin. meidänkin firmaan inssin hommiin kaveri tuli amk.sta ja meni ohi valmistuneiden diplomiäijien.
Mutta äijä olikin työskennelly hitsarina lähes 20 vuotta ennen amkiin menoa. - Räkä
tyroneracer kirjoitti:
...varmaan sun aikaisempi työkokemus.
Kuten sanoin. meidänkin firmaan inssin hommiin kaveri tuli amk.sta ja meni ohi valmistuneiden diplomiäijien.
Mutta äijä olikin työskennelly hitsarina lähes 20 vuotta ennen amkiin menoa.Sillä ei ole mitään merkitystä olenko ollut kentällä hommissa vai en. Tutkintoja pystyy muokkaamaan omien mieltymysten mukaan ja sitä taas vahvistaa harjoittelulla. Oikea harjoittelupaikka nousujohteisena ja sopivat valinnaiset yhdessä ensimmäisen oikean työpaikan kanssa vaikuttavat myöhempään.
Valitaanko dippa- tai AMK-inssi vaikuttavat mm. yrityksen tausta ja perinteet ja tehtävään liittyvä teorian tausta. Joissain yrityksissä on perinteisesti tietyssä tehtävässä tietyn taustan omaava henkilö. Silloin ei ole kokemuksella mitään väliä. Konepuolen tuotekehityksestä löytyy paljon eritasoisia tehtäviä. akselin dynaamisen kineettisen mallinnuksen ja siihen kohdistuvien rasitusten mallintaminen on valtava prosessi jonka hallintaan on pakko olla DI koska AMK ei riitä koulutuksensa puolesta. Sensijaan työkuvien piirto tuotannolle on perushommaa johon riittää AMK-insinöörikin. Välissä on tuhansia erilaisia tehtäviä ja toimenkuvia joiden väliin käy DI tai AMK -inssi. Väite DI:n syrjäyttävän AMK.n on tuulesta temmattu ja huono. - tyroneracer
Räkä kirjoitti:
Sillä ei ole mitään merkitystä olenko ollut kentällä hommissa vai en. Tutkintoja pystyy muokkaamaan omien mieltymysten mukaan ja sitä taas vahvistaa harjoittelulla. Oikea harjoittelupaikka nousujohteisena ja sopivat valinnaiset yhdessä ensimmäisen oikean työpaikan kanssa vaikuttavat myöhempään.
Valitaanko dippa- tai AMK-inssi vaikuttavat mm. yrityksen tausta ja perinteet ja tehtävään liittyvä teorian tausta. Joissain yrityksissä on perinteisesti tietyssä tehtävässä tietyn taustan omaava henkilö. Silloin ei ole kokemuksella mitään väliä. Konepuolen tuotekehityksestä löytyy paljon eritasoisia tehtäviä. akselin dynaamisen kineettisen mallinnuksen ja siihen kohdistuvien rasitusten mallintaminen on valtava prosessi jonka hallintaan on pakko olla DI koska AMK ei riitä koulutuksensa puolesta. Sensijaan työkuvien piirto tuotannolle on perushommaa johon riittää AMK-insinöörikin. Välissä on tuhansia erilaisia tehtäviä ja toimenkuvia joiden väliin käy DI tai AMK -inssi. Väite DI:n syrjäyttävän AMK.n on tuulesta temmattu ja huono....ettei 20-vuoden kokemus hitsauksesta ja piirustusten lukemisesta auta jos saumojen a-mittoja ja lämpölaajenemista lasketaan ? Olet väärässä.
Tiedän että ne lasketaan matikan kaavoilla mutta kun tämän meidän inssin ei tarvitse niitä edes laskea kun se tietää jo etukäteen minkälainen, kuinka vahva hitsausliitos millekin ainevahvuudelle ja teräkselle tehdään. Tiesi jo ennen amkiin menoa.
Ja saman voin sanoa itsestäni. tietyt asiat ne vain jää selkäytimeen.
Mutta ilmeisesti me puhutaan eri asioista. Minä puhun kokonpanohitsauksella tehtävistä työkappaleista. - tyroneracer
tyroneracer kirjoitti:
...ettei 20-vuoden kokemus hitsauksesta ja piirustusten lukemisesta auta jos saumojen a-mittoja ja lämpölaajenemista lasketaan ? Olet väärässä.
Tiedän että ne lasketaan matikan kaavoilla mutta kun tämän meidän inssin ei tarvitse niitä edes laskea kun se tietää jo etukäteen minkälainen, kuinka vahva hitsausliitos millekin ainevahvuudelle ja teräkselle tehdään. Tiesi jo ennen amkiin menoa.
Ja saman voin sanoa itsestäni. tietyt asiat ne vain jää selkäytimeen.
Mutta ilmeisesti me puhutaan eri asioista. Minä puhun kokonpanohitsauksella tehtävistä työkappaleista....annetaanko hitsauspiirustusten suunnittelu jollekin vasta-valmistuneelle amk-insiinöörille vai koko ikänsä työtään tehneelle ammattilaiselle.
- Räkä
tyroneracer kirjoitti:
...ettei 20-vuoden kokemus hitsauksesta ja piirustusten lukemisesta auta jos saumojen a-mittoja ja lämpölaajenemista lasketaan ? Olet väärässä.
Tiedän että ne lasketaan matikan kaavoilla mutta kun tämän meidän inssin ei tarvitse niitä edes laskea kun se tietää jo etukäteen minkälainen, kuinka vahva hitsausliitos millekin ainevahvuudelle ja teräkselle tehdään. Tiesi jo ennen amkiin menoa.
Ja saman voin sanoa itsestäni. tietyt asiat ne vain jää selkäytimeen.
Mutta ilmeisesti me puhutaan eri asioista. Minä puhun kokonpanohitsauksella tehtävistä työkappaleista....ettei 20-vuoden kokemus hitsauksesta ja piirustusten lukemisesta auta jos saumojen a-mittoja ja lämpölaajenemista lasketaan ? Olet väärässä.
Missä muka väitän tuollaista.
a-mitta riippuu mm. levynvahvuudesta, -materiaalista ja kohdistuvista rasituksista. Nyrkkisäännöt oppii hitsaamattakin rakennesuunnitteluun. - Räkä
tyroneracer kirjoitti:
...annetaanko hitsauspiirustusten suunnittelu jollekin vasta-valmistuneelle amk-insiinöörille vai koko ikänsä työtään tehneelle ammattilaiselle.
Hitsattavien konerakenteiden nyrkkisäännöt ovat yksiselitteisiä ja ne oppii nopeasti työn ohessa. Olin yhden kesän maanrakennuskoneiden suunnittelussa niitä tekemässä. Valitettavasti nämä ikänsä työtä tehneet ammattilaiset sortuivat kokemattomuuteen piirustusten tuotannossa.
Hitsauspuikon ääreltä on vaikea siirtyä toimistoon tekemään piirustuksia. Käytännön työn siirtäminen paperille ymmärrettävään muotoon ei ole niin helppoa kuin luulet. Se vastavalmistunut voi hyvinkin laatia ymmärrettävimpiä piirustuksia kuin ex-hitsari. - wooch
Räkä kirjoitti:
Sillä ei ole mitään merkitystä olenko ollut kentällä hommissa vai en. Tutkintoja pystyy muokkaamaan omien mieltymysten mukaan ja sitä taas vahvistaa harjoittelulla. Oikea harjoittelupaikka nousujohteisena ja sopivat valinnaiset yhdessä ensimmäisen oikean työpaikan kanssa vaikuttavat myöhempään.
Valitaanko dippa- tai AMK-inssi vaikuttavat mm. yrityksen tausta ja perinteet ja tehtävään liittyvä teorian tausta. Joissain yrityksissä on perinteisesti tietyssä tehtävässä tietyn taustan omaava henkilö. Silloin ei ole kokemuksella mitään väliä. Konepuolen tuotekehityksestä löytyy paljon eritasoisia tehtäviä. akselin dynaamisen kineettisen mallinnuksen ja siihen kohdistuvien rasitusten mallintaminen on valtava prosessi jonka hallintaan on pakko olla DI koska AMK ei riitä koulutuksensa puolesta. Sensijaan työkuvien piirto tuotannolle on perushommaa johon riittää AMK-insinöörikin. Välissä on tuhansia erilaisia tehtäviä ja toimenkuvia joiden väliin käy DI tai AMK -inssi. Väite DI:n syrjäyttävän AMK.n on tuulesta temmattu ja huono.Räkä olet ihmeellinen AMK-inssi kun voit tunnustaa, että AMK ei tosiaankaan valmista sinne vaativimpiin metallipuolen suunnittelu tehtäviin.
Monesti vaan nykyään riittävällä työkokemuksella varustettuja Kone-DI:tä on niin paljon, että heistä iso osa päätyy hakemaan noita entisiä insinööritason paikkoja samalla osakseltaan vieden töitä AMK-insseiltä. Ja kyllähän se niin on, että hyvä insinööri voittaa perushommissa huonon DI:n helposti. - wooch
tyroneracer kirjoitti:
...annetaanko hitsauspiirustusten suunnittelu jollekin vasta-valmistuneelle amk-insiinöörille vai koko ikänsä työtään tehneelle ammattilaiselle.
Monesti pitää kyllä laatia ne laskut ihan vaan jo sen tähden, että firman johto ja viranomaiset(vakuutus) antavat luvan rakenteen toteuttamiseen, perstuntumalla hitsaamalla ja asettelemalla tukia sinne tänne ei pitkälle päästä.
Ja kyllä mieluummin antaisin piirustusten teon koko ikänsä työtä tehneelle ammattilaiselle..
Tosin saattaisin kyllä useasti miettiä jos sieltä ammattilaisen todistuksesta löytys ykkönen koneensuunnittelusta ja lujuuslaskennasta ja sieltä keltanokalta viitoset.. - Räkä
wooch kirjoitti:
Räkä olet ihmeellinen AMK-inssi kun voit tunnustaa, että AMK ei tosiaankaan valmista sinne vaativimpiin metallipuolen suunnittelu tehtäviin.
Monesti vaan nykyään riittävällä työkokemuksella varustettuja Kone-DI:tä on niin paljon, että heistä iso osa päätyy hakemaan noita entisiä insinööritason paikkoja samalla osakseltaan vieden töitä AMK-insseiltä. Ja kyllähän se niin on, että hyvä insinööri voittaa perushommissa huonon DI:n helposti.Ei ainoastaan DI:n taitoja vaativia paikkoja niin paljoa ole. Puhutaan promillimääristä kaikista suunnittelu/tuotekehitys tehtävien määrästä. Se että on DI ei ole mikään tae päästä ns. vaativaan hommaan. Edellisessä paikassa DI:t ei erottunut "perusinssistä" kuin pikkaisen isommalla palkalla. Ketjun aloittaja ei sivistymättömyyttään vain ymmärtänyt kaikkea kirjoittamaansa. Siksi piti perusjuttuja kertoa itsekin.
- etti
tää on aivan turha keskustelu! kohta tänne änkää joku 25 vuotias muutaman vuoden taksia ajanut lippispää joka alkaa hehkuttaa, että ei vuosia opiskelleet logistiikot hänen töitään vie, olen kuningas! mulla on sentään b-kortti ja taksilupa, edustan alani huippua.
- Ex. hitsailija
etti kirjoitti:
tää on aivan turha keskustelu! kohta tänne änkää joku 25 vuotias muutaman vuoden taksia ajanut lippispää joka alkaa hehkuttaa, että ei vuosia opiskelleet logistiikot hänen töitään vie, olen kuningas! mulla on sentään b-kortti ja taksilupa, edustan alani huippua.
Yrityksissä erilaista osaamista omaavat yksilöt osallistuvat organisoidusti yhteisen päämäärän toteuttamiseen!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043065Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461294Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481196Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121158Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119989Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793