Magnesiumin saanti

mgmg

Kertokaahan vhh-laiset miten huolehditte riittävästä magnesiumin saannista. Itse en tahdo millään keksiä miten saisin tuon 350mg päivässä kasaan. Pähkinöitä ei vatsa oikein kestä ja sokeritonta suklaata en pysty maun takia syömään.

17

1102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Apteekista

eikä maksa paljon, n. 12-16 eur / 180 tabl.

• liikaa?

minä syön pähkinöitä ja suklaata ja silloin tällöin magnesium-tabun, voinko saada liikaa?

• tässäkin.
    • Kiril

ovat kasvikset, liha ja kala. Magnesium on hieman ongelmallinen kun kukaan ei oikein tarkkaan tiedä miten ja kuinka nopeasti se imeytyy ja mikä on tarve? Tiedän, että monet ottavat tablettien muodossa lisää. Itse en ole vielä ottanut. Yritän tutustua aiheeseen, koska se on mielenkiintoinen.

• mgmg

Olen silloin tällöin syönyt noita tabletteja, mutta en usko että ne imeytyvät yhtä hyvin kuin ruoasta saatu. Olen muutenkin sitä mieltä että ruoan tulisi olla luonnollista eikä mitään laboratoriotavaraa. Kasviksia, lihaa ja kalaa tulee syötyä runsaasti, mutta tuota suositeltua määrää ei niistä tule täyteen. Pellavan siemeniä syön myös, mutta niitäkin kehoitetaan syömään yksi ruokalusikallinen päivässä koska niissä on raskasmetalleja.

• Kiril
        mgmg kirjoitti:

Olen silloin tällöin syönyt noita tabletteja, mutta en usko että ne imeytyvät yhtä hyvin kuin ruoasta saatu. Olen muutenkin sitä mieltä että ruoan tulisi olla luonnollista eikä mitään laboratoriotavaraa. Kasviksia, lihaa ja kalaa tulee syötyä runsaasti, mutta tuota suositeltua määrää ei niistä tule täyteen. Pellavan siemeniä syön myös, mutta niitäkin kehoitetaan syömään yksi ruokalusikallinen päivässä koska niissä on raskasmetalleja.

koskevan virallisia suosituksia 300-400mg ja joissain suosituksissa pitäisi olla 600g. Minä en näe syödä mitään varmuuden tai suositusten mukaan, koska suositukset joille annetaan virallinen leima, ovat yleensä vaarallisia.

• miksi?
        mgmg kirjoitti:

juuri pellavan siemenistä väitetään moista. Mihin se perustuu? Itse ostan vain luomupellavan siemeniä, ja luulisi niiden olevan ihan hyviä.

Mutta miksi tosiaan vain pellavan siemenet on huonoja. Onhan noitä monia muitakin siemeniä ja jyviä. Mitä eroa on pellavan siemenillä verrattuna vehnään ja rukiiseen? Mistä saa tietää raskasmetellien määrät, fineli ei niitä halua ilmoittaa.

• pellavansiemenistä
        mgmg kirjoitti:

Luin tuon tiedon pellavansiementen raskasmetallipitoisuudesta jo varmaan 10 vuotta sitten eräästä lehdestä, jossa neuvottiin kasvisruokavaliolle ryhtyvää.

Samalla sen sisäisti vegetaristiksi ryhtynyt aikuinen lapseni, ja tänäkin päivänä hän muistaa tuon rajoituksen "ei enempää kuin ruokalusikallinen". Hän nauttii aika usein sen määrän, muttei enempää, per pv.

• viestissä
        pellavansiemenistä kirjoitti:

Luin tuon tiedon pellavansiementen raskasmetallipitoisuudesta jo varmaan 10 vuotta sitten eräästä lehdestä, jossa neuvottiin kasvisruokavaliolle ryhtyvää.

Samalla sen sisäisti vegetaristiksi ryhtynyt aikuinen lapseni, ja tänäkin päivänä hän muistaa tuon rajoituksen "ei enempää kuin ruokalusikallinen". Hän nauttii aika usein sen määrän, muttei enempää, per pv.

esitin muutaman kysymyksen asiaan liittyen. Osaatko sinä vastata, vai onko kyseessä vain vuosien takainen asia, millä ei enää ole todellisuus pohjaa esim luomuviljellyn pellavansiemenen kohdalla?

• pellavansiemenistä
        viestissä kirjoitti:

esitin muutaman kysymyksen asiaan liittyen. Osaatko sinä vastata, vai onko kyseessä vain vuosien takainen asia, millä ei enää ole todellisuus pohjaa esim luomuviljellyn pellavansiemenen kohdalla?

Enpä yhtään tiedä, miksi juuri pellavansiemeniin kertyy raskasmetalleja. Enkä tiedä, auttaako luomuviljely vähentämään niitä. Itse en voisi juuri enempää niitä päivittäin syödä, sillä eiks ne aiheuta löysää 'vatsaa'?

Mä olen alkanut käyttää magnesiumin puutteeseen Emgesan-tabletteja, koska minulle tulee helposti suonenvetoa uidessa, mutta ei ole tullut enää, kun käytän magnesiumia enemmän.

Ennen sain magnesiumin kalkkitableteista, nyt käytän toista valmistetta, jossa ei ole sitä. Sain kalsiumtableteista ennen liian vähän magnesiumia, koska suonenvetoa tuli, vaikka join vettä runsaasti ennen uimista.

• kuitujen takia
        pellavansiemenistä kirjoitti:

Enpä yhtään tiedä, miksi juuri pellavansiemeniin kertyy raskasmetalleja. Enkä tiedä, auttaako luomuviljely vähentämään niitä. Itse en voisi juuri enempää niitä päivittäin syödä, sillä eiks ne aiheuta löysää 'vatsaa'?

Mä olen alkanut käyttää magnesiumin puutteeseen Emgesan-tabletteja, koska minulle tulee helposti suonenvetoa uidessa, mutta ei ole tullut enää, kun käytän magnesiumia enemmän.

Ennen sain magnesiumin kalkkitableteista, nyt käytän toista valmistetta, jossa ei ole sitä. Sain kalsiumtableteista ennen liian vähän magnesiumia, koska suonenvetoa tuli, vaikka join vettä runsaasti ennen uimista.

Minä käytän pellavansiemeniä kuitujen takia, enkä mangnesiumin, mutta siitä huolimatta kiinnostaa miksi vain pellavansimenet on "leimattu". Luulisi että muutkin siemenet ja jyvät olisi vastaavassa asemassa, varsinkin kun niitä käytetään huomattavasti enemmän.

Mulla ne ei aiheuta löysää vatsaa, vaan ovat hyviä kuituja noin 2rkl päivässä.

Suonenvetoa ei ole ollut, joten magnesiumia saan varmaan ihan riittävästi.

• Skäribo?
        miksi? kirjoitti:

juuri pellavan siemenistä väitetään moista. Mihin se perustuu? Itse ostan vain luomupellavan siemeniä, ja luulisi niiden olevan ihan hyviä.

Mutta miksi tosiaan vain pellavan siemenet on huonoja. Onhan noitä monia muitakin siemeniä ja jyviä. Mitä eroa on pellavan siemenillä verrattuna vehnään ja rukiiseen? Mistä saa tietää raskasmetellien määrät, fineli ei niitä halua ilmoittaa.

Muistaakseni sillä on tietoa asiasta, mutta mitään vastausta ei ole kuulunut???

• kerää kadmiumia
        kuitujen takia kirjoitti:

Minä käytän pellavansiemeniä kuitujen takia, enkä mangnesiumin, mutta siitä huolimatta kiinnostaa miksi vain pellavansimenet on "leimattu". Luulisi että muutkin siemenet ja jyvät olisi vastaavassa asemassa, varsinkin kun niitä käytetään huomattavasti enemmän.

Tässä pellavansiemenistä, ja alempana on kadmiumista, jota se kerää maaperästä:
        http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/080305_c.htm

PELLAVAA EI SAA KÄYTTÄÄ LIIKAA

Vaikka pellavalla näyttäisikin olevan paljon terveysvaikutuksia, sitä ei saa käyttää liikaa.

- Pellava kerää maaperästä kadmiumia, ja jotta kadmiumin määrä pysyisi rajallisena, on ajateltu, että pari ruokalusikallista on sopiva määrä. Siitä määrästä saa jo päivän tarpeeseen huomattavan määrän rasvahappoja ja antioksidantteja.

- Jos pellavaa lisää leipään, niin voi ajatella, että noin 10 prosenttia leivän painosta on sopiva määrä. Silloin kun ihminen syö tietyn määrän leipää päivässä, niin ei mennä yli sen suosituksen.

(ote Akuutin nettisivulta)

• on runsaasti
        kuitujen takia kirjoitti:

Kun pistin hakusanoiksi kadmium ja pellavansiemen, sain mm. tällaisen:
        http://www.sini-pellava.fi/FAQ.htm

Siinä lisää tietoa kadmiumista. Suositellut määrät per pv pellavansiemeniä vaihtelevat, mutta tässä se on 0,5 dl. Eiköhän se ole pari ruokalusikallista.

Kokonaiset pitää liottaa, muuten siemenistä ei pääse imeytymään mitään. Siemen on niin hyvin pakattu suojakuoren sisään, että voi kuulemma vielä itää senkin jälkeen, kun on mennyt läpi ruoansulatuskanavan kokonaisena! Rouhetta ei tarvitse liottaa, mutta senkin saa liottaa n. 15 minsaa.

• VHH-peikko
        on runsaasti kirjoitti:

Kun pistin hakusanoiksi kadmium ja pellavansiemen, sain mm. tällaisen:
        http://www.sini-pellava.fi/FAQ.htm

Siinä lisää tietoa kadmiumista. Suositellut määrät per pv pellavansiemeniä vaihtelevat, mutta tässä se on 0,5 dl. Eiköhän se ole pari ruokalusikallista.

Kokonaiset pitää liottaa, muuten siemenistä ei pääse imeytymään mitään. Siemen on niin hyvin pakattu suojakuoren sisään, että voi kuulemma vielä itää senkin jälkeen, kun on mennyt läpi ruoansulatuskanavan kokonaisena! Rouhetta ei tarvitse liottaa, mutta senkin saa liottaa n. 15 minsaa.

15ml, eli 3rkl on 0,45dl.
        Tuossa tulikin jonkin verran tietoa pellavan siemenistä (täytyy tutustua paremmin myöhemmin) mutta muiden tuotteiden raskasmellipitoisuuksista ei vielä kukaan ole osannut kertoa.

• on runsaasti
        VHH-peikko kirjoitti:

15ml, eli 3rkl on 0,45dl.
        Tuossa tulikin jonkin verran tietoa pellavan siemenistä (täytyy tutustua paremmin myöhemmin) mutta muiden tuotteiden raskasmellipitoisuuksista ei vielä kukaan ole osannut kertoa.

tän pellavalinkin antoi sullekin .....vhh:n vastustaja!! Hih! Sopii se silti meidänkin rintamalla lisäämään kuituja ja parantamaan kolesteroliarvoja! :) Mut älä mee poistattaan mun hyvää linkkiä, vaik sait sen ...vhh:n viholliselt... :D

• VHH-peikko
        on runsaasti kirjoitti:

tän pellavalinkin antoi sullekin .....vhh:n vastustaja!! Hih! Sopii se silti meidänkin rintamalla lisäämään kuituja ja parantamaan kolesteroliarvoja! :) Mut älä mee poistattaan mun hyvää linkkiä, vaik sait sen ...vhh:n viholliselt... :D

mikä on ongelmasi, mutta ehkä kerrot sen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      64
      2618
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      27
      2594
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      15
      1694
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1407
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1406
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      101
      1359
    7. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1173
    8. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1106
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1083
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      59
      995
    Aihe