kihlasormus takaisin

M74hki

Ex avovaimo ei suostu antamaan kihlasormustani takaisin, haluaisin pitää sen muistona koska mukavia hetkiä oli kuitenkin 95% 6 vuoden ajasta. Rahakaan ei kelpaa. Ihme homma. Miksi en saa vanhaa sormustani takaisin...sanoo tekosyyksi että hukkaisin sen.

11

2147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hemmo1970

      1. sillä sormuksella on paljon tunnearvoa myös hänelle.
      2. voi pelätä, että hukkaat sen
      3. on voinut muuttaa sen jo rahaksi :(

      oli miten oli, sitä sormusta tuskin enää kaipaat puolenkaan vuoden kuluttua.
      uusia tulee (ja menee), sellaista elämä on.

    • N-27HKI

      On toikin nyt kanssa. Mä en ainakaan haluaisi pitää ex-avomiehen kihlasormusta edes muistona, mutta jos ex-mieheni haluaisi pitää sormuksen, niin siitä vaan. Antaa palaa. Jos sä olet kerran ostanut sen sormuksen, niin etkö sä voi käyttää perusteluina sitä, että sä olet ostanut sen. Silloinhan se on omistusmielessä sinun. Eiks je?

    • Eriikka

      että haluatko omasi vai naisen pitämän sormuksen takaisin? Mielestäni molemmat pitävät omansa ja tekevät niillä, mitä lystäävät.

      • Kato lakikirjasta

        Kyllä kihjalaislahjat ja kihlasormukset tulisi palauttaa antajilleen. En myöskään käsitä mitä hitto nainen tekee ex-kihlattunsa sormuksella?
        Sen "romukauppa" arvokin on todella pieni alkuperäiseen verrattuna.

        Avioliittojen sormukset menevät muistaakseni
        (jopa) osituksen mukaan jos pikku tarkkoja ollaan.
        Tai toisena vaihtoehtona olen kuullut etä raamatullista lausetta "kunnes erottaa" on käytetty hyväksi tapellessa avioliiton sormuksista. Joskus kun juttelin erään tuomarin kanssa niin hän oli hyväksynyt tämän kirkollisen
        näkemyksenkin sormuksien palauttamisen syynä => avioliitto purkaantui, ei ollut kirkollista tarvetta osoittaa enää avioliiton olemassa olosta.

        Mutta, noi sormuksia on ilmeisesti jaettu täässä maassa vähän yhdellä jos toisella perusteella.


      • mitä lakikirja sanoo
        Kato lakikirjasta kirjoitti:

        Kyllä kihjalaislahjat ja kihlasormukset tulisi palauttaa antajilleen. En myöskään käsitä mitä hitto nainen tekee ex-kihlattunsa sormuksella?
        Sen "romukauppa" arvokin on todella pieni alkuperäiseen verrattuna.

        Avioliittojen sormukset menevät muistaakseni
        (jopa) osituksen mukaan jos pikku tarkkoja ollaan.
        Tai toisena vaihtoehtona olen kuullut etä raamatullista lausetta "kunnes erottaa" on käytetty hyväksi tapellessa avioliiton sormuksista. Joskus kun juttelin erään tuomarin kanssa niin hän oli hyväksynyt tämän kirkollisen
        näkemyksenkin sormuksien palauttamisen syynä => avioliitto purkaantui, ei ollut kirkollista tarvetta osoittaa enää avioliiton olemassa olosta.

        Mutta, noi sormuksia on ilmeisesti jaettu täässä maassa vähän yhdellä jos toisella perusteella.

        mutta ei mulle olisi tullut mieleenkään ainakaan että ex olisi pyytänyt sormusta takaisin, no mitä nyt ehkä leikillään olisi saattanut pyytää. Eikö se nyt ole itsestäänselvyys että sormukset jäävät kantajilleen ellei toisin sovita. Mulla ainakin tallessa ja ihan exän tiedossa paikkakin, jossa se on säilytyksessä ja onpa hän joskus jälkeenpäin "tarkistanutkin" että onko se vielä siellä samassa paikassa =)

        Se kumpi sormukset on maksanut on ostanut sen toisen sormuksen sille toiselle osapuolelle, EI itselleen .


      • noin?
        Kato lakikirjasta kirjoitti:

        Kyllä kihjalaislahjat ja kihlasormukset tulisi palauttaa antajilleen. En myöskään käsitä mitä hitto nainen tekee ex-kihlattunsa sormuksella?
        Sen "romukauppa" arvokin on todella pieni alkuperäiseen verrattuna.

        Avioliittojen sormukset menevät muistaakseni
        (jopa) osituksen mukaan jos pikku tarkkoja ollaan.
        Tai toisena vaihtoehtona olen kuullut etä raamatullista lausetta "kunnes erottaa" on käytetty hyväksi tapellessa avioliiton sormuksista. Joskus kun juttelin erään tuomarin kanssa niin hän oli hyväksynyt tämän kirkollisen
        näkemyksenkin sormuksien palauttamisen syynä => avioliitto purkaantui, ei ollut kirkollista tarvetta osoittaa enää avioliiton olemassa olosta.

        Mutta, noi sormuksia on ilmeisesti jaettu täässä maassa vähän yhdellä jos toisella perusteella.

        Missä lakikirja semmoista sanoo? Meinaan, kun kihlautumisella ei nykyään ole juurikaan merkitystä noin virallisesti, niin missä kohden lainsäätäjä huolehtii kihlasormuksista? ;-)


    • ihmettä

      SINÄ sillä sormuksella teet? Ennen vanhaan sormukset palautettiin aina, koska kaikilla ei ollut varaa ostaa uutta sormusta uudelle tulevalle puolisolleen... mutta sinä tarjosit siitä rahaakin??

      Jos sanoit vieväsi ex-naisystäväsi vihille ja peruitkin lupauksesi, anna hänen pitää edes sormuksensa - se on hänen oma asiansa, miksi hän haluaa pitää sen. Millainen mies syö sanansa ja ruikuttaa vielä sormuksen perään? Anna olla.

      • M74hki

        Haluaisin siis oman sormukseni sen mitä käytin kihloissa ollessamme itselleni muistoksi. Hän saa tietenkin pitää omansa.


      • M74hki
        M74hki kirjoitti:

        Haluaisin siis oman sormukseni sen mitä käytin kihloissa ollessamme itselleni muistoksi. Hän saa tietenkin pitää omansa.

        Enkä mä viitsi asiasta enää puhuakkaan jos joskus palutuu niin ihan kiva mutta eipä sillä väliä...


    • heitä pois

      sama vaikka kiskasis pöntöstä alas - niin tein minä vihkisormukselle.

    • Muistini mukaan on vanha tapa, joka oli myös kirjoitettuna vanhaan avioliittolakiin, että kihlauksen purkautuessa sormukset palautuvat antajalleen. Siis se sormus jota mies käytti kihloissa oltaessa palautuu naiselle ja päinvastoin.

      Sama koskee myös mahdollisia muita kihlauksen perusteella annettuja ja saatuja lahjoja. Mikäli on sukulaisilta ja ystäviltä saatuja kihlajaislahjoja tulisi nekin palauttaa antajalleen.

      Tapoja voi tietysti noudattaa tai olla noudattamatta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe