Apua-Linux pois

Keltanokka

Nyt tarvitaan apua - hätä on suuri!

Latasin netistä DSL-Linuxin live-CD:n ja käynnistin PC:ni sillä. Kaikki meni OK, mutta...

Päätin kokeilla Linuxin asentamista USB-muistitikulle ja avasin ohjelman "Install to USB Pendrive". Luulin tehneeni kaiken ohjelman ohjeiden mukaan, mutta nyt näyttää siltä, että ko. ohjelma asensi Linuxin kovalevylle Windowsin päälle kun tietokoneeni käynnistyy aina Linuxilla, vaikka sekä CD, että USB-tikku ovat irti koneesta!

Miten aloittelija pystyy tarkistamaan onko Windowsista mitään jäljellä ja mahdollisesti jopa palauttamaan windowsin takaisin?

11

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----------

      Käynnistät koneen niin siinä alussa näkyy jos Windows on jäljellä.Jos ei näy niin Windows on historiaa.

    • ensiksi

      heti kun käynnistät koneen. Siinä saattaa olla vaihtoehto käynnistää Windowsiin eikä linuxiin. Jos näin on, ei välttämättä tarvi tehdä mitään. Jos kuitenkin haluat linuxin pois, niin Windowsin asennus-CD:llä on ohjelma fixmbr, jolla saat Windowsin käynnistymään kuten ennenkin. Sitten voit Windows-puolelta katsoa, minne linux asentui, ja varovasti poistaa sen.

      Älkää aloittelijat asennelko linuxia ilman kunnon perehtymistä tai osaavaa apua.

      • Keltanokka

        Näyttää siltä, että Windowsista ei ole enää jälkeäkään.

        Sitä ihmettelen, että asennus kävi todella nopeasti. - Ehkä kaikenkaikkiaan aikaa meni alle minuutin kun luulin asentavani sitä USB-tikulle.

        Minulla ei ollut missään nimessä tarkoitus asentaa Linuxia, vaan vain kokeilla sitä Live-CD:ltä. En vieläkään ymmärrä mikä meni pieleen kun Linux valtasi koko koneeni.


      • Keltanokka

        Kiitos nopeista vastauksista. Valitettavasti nyt näyttää siltä, ettei Windowsista ole jälkeäkään. Eli taitaa olla ainoa vaihtoehto asentaa Windows uusiksi.

        Minulla ei ollut missään nimessä tarkoituskaan asentaa Linuxia, vaan vain kokeilla sitä Live-CD:llä. - Ja kun se toimi CD:ltä hyvin, niin ajattelin siirtää sen USB-tikulle, jota ei olisi pitänyt yrittää, kun en tunne Linuxin hakemistorakennetta. Ilmeisesti se asentui jollekin Sda:lle?

        Ihmettelen vieläkin, että mikä mahtoi mennä pieleen. - ei olisi uskonut, että Linux valtaa koko tietokoneen noin minuutin kestävän asennuksen aikana!


      • Keltanokka kirjoitti:

        Kiitos nopeista vastauksista. Valitettavasti nyt näyttää siltä, ettei Windowsista ole jälkeäkään. Eli taitaa olla ainoa vaihtoehto asentaa Windows uusiksi.

        Minulla ei ollut missään nimessä tarkoituskaan asentaa Linuxia, vaan vain kokeilla sitä Live-CD:llä. - Ja kun se toimi CD:ltä hyvin, niin ajattelin siirtää sen USB-tikulle, jota ei olisi pitänyt yrittää, kun en tunne Linuxin hakemistorakennetta. Ilmeisesti se asentui jollekin Sda:lle?

        Ihmettelen vieläkin, että mikä mahtoi mennä pieleen. - ei olisi uskonut, että Linux valtaa koko tietokoneen noin minuutin kestävän asennuksen aikana!

        sda (tässä tapauksessa) tarkoittaa että otetaan levy käyttöön ilman osioita... Kun taas esim. sda1 olisi levyn ensimmäionen osio tai sda12 olisi kyseisen levyn 12. osio!
        Eli, kuten huomasit windowsin puuttuvan...


    • sulla on koneessa sata/sataII kovalevy(t)?
      Josta seuraa että ne ovat sd*, kuten USB-muistitkin...

      • Keltanokka

        Niin kuin äskeisessä vastauksessa kirjoittelin, niin luulin asentavani Linuxia Sda:lle, jota luulin muistitikuksi.


      • Keltanokka kirjoitti:

        Niin kuin äskeisessä vastauksessa kirjoittelin, niin luulin asentavani Linuxia Sda:lle, jota luulin muistitikuksi.

        sulla on koneessa IDE vai SATA levyt?


      • Keltanokka
        djmosse kirjoitti:

        sulla on koneessa IDE vai SATA levyt?

        Ainakin jos liittimien koosta sen voi päätellä.


      • äijänkäppänä
        Keltanokka kirjoitti:

        Ainakin jos liittimien koosta sen voi päätellä.

        näyttää mulla
        kiintolevy sda
        tikku sdb

        sorry jos paiskasit sda:lle


      • Keltanokka
        äijänkäppänä kirjoitti:

        näyttää mulla
        kiintolevy sda
        tikku sdb

        sorry jos paiskasit sda:lle

        Nyt koneessa sykkii taas XP joten kaikki taas toistaiseksi hyvin. Onneksi tiedostoista on hyvät varmuuskopiot toisella kovalevyllä, joten kaikki ei hävinnyt. Ohjelmat ja verkkoasetukset tosin täytyy vielä asentaa.

        Samaan koneeseen Windowsin asennus kesti 45 min. - Linux livahti sisään minuutissa! Tosin kyseessä oli yksi kevyimmistä Linux-jakeluista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe