Pesu ja vahaus

Puunaaja

Olen aiemmin omistanut vain vanhoja katiskoja,
joiden hoidolla ole ollut niin väliä, mutta nyt
sain vihdoin hankituksi vähän uudemman (vm. 99)
kärryn.

Eli kertoisitteko uusia ja uudehkoja omistaneet,
kuinka kori tulisi pestä ja vahata, niin ettei
vielä siisti ja kiiltävä maalipinta
kärsisi/naarmuuntuisi ja että saisi hyvän
kestävän kiillon? Miten ne sen autokaupoissa
tekevät, kun siellä parivuotiaatkin autot
peilaavat vielä kuin uudet?

Kuinka usein kori tulisi vahata, ja kannattaako
välttää konepesua?

Mitkä ovat hyviä pesuaine- ja vahamerkkejä?

29

6503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BMW

      käyttävät ns.meikkaajia jotka puhdistavat ja
      puunaavat auton läpi kotaisin. Osaavat kyllä
      hommansa. Hienolta näyttää mutta eipä näytä enää
      kun on 2 viikkoa ajettu.

      pesuaineista ja vahoista sen verran, että itse
      olen käyttänyt ensiksi Korrekin pesuvahaa
      (keltainen pullo) saa lähes joka liikkeestä eikä
      maksa paljon ja sen jälkeen Auto Glymin kultaista
      niin jo vain alkaa kiiltää. Tuo Auto Glym on
      tosin vähän tyyristä. Mutta kokeile niin näet
      minkälainen jälki tulee. En usko, että pahemmin
      vaurioittaa maalipintaa.

      • Zepter

        aineita minäkin käytän.

        Kesällä ulkona pestäessä, sa Korrekin kanssa olla
        tarkkana. Vaikka suorassa auringon paisteessa en
        pesekään, on Korrekilla taipumus kuivaa sangen
        nopeasti ja siitä jää maalipintaan haaleita
        laikkuja. Jotta em. laikuilta välttyisi, on autoa
        huuhdeltava ja valeltava vedellä yhtämittaa.

        Laikut tulevat vaikka pelkkä huuhteluvesi pääsisi
        kuivahtamaan. Eli auto on pakko kuivata
        välittömästi säämiskällä, jotta laikkuja ei
        tulisi.

        Samaa "ongelmaa" olen huomannut muissakin
        pesuvahoissa. Lisäksi käytän kumi-ja muoviosissa
        Autoglymin suoja-ainetta. Vahashampoo reagoi
        tämän aineen kanssa ja vaha kuivaa muovilistojen
        pintaan, ja jo muutaman pesukerran jälkeen ne
        ovat selvästi haalistuneet.

        Autoglymistä täytyy sanoa että ,vahana se on
        ehdottomasti parasta. Niin pinta kuin vahan
        levitys/poisto ovat loisvavia.

        Kerran menin vahaamaan Turtlen värivahalla.
        Levityksessä ei ollut mitään, ongelmaa mutta
        kuivuneen vahan poistossa sitäkin enemmän. Kun
        Autoglymillä riittää pelkkä sipaisu ja kuivunut
        vaha irtoaa puuterin tavoin, piti Turtlea HANGATA
        tosissaan. Kamalaa tahnaa...=(

        Lopputuloskin oli huonompi kuin Autoglymin
        jäljiltä. Toisaalta, maalipintakaan ei ole
        haalistunut tai naarmuinen.

        Laikkujen näkymiseen saattaa vaikuttaa
        maalipintani. Vihreä helmiäisväri, tarkemmin
        oliivin vihreä helmiäismetalli, on todella arka
        väri ja siinä näkyvät kaikki jäljet. Pinimmätkin
        pölyhiukkaset ja kastepisaran jäljet huomaa heti.
        Toisaalta, kun pinta on puhdas, on väri todella
        upea. Väri muuttuu valaistuksen mukaan ja illalla
        keinovalossa auto on aivan eri värinen kuin
        päivällä auringonvalossa.

        Autoaan välinpitämättömästi hoitavan ihmisen
        valinta se ei kyllä ole.


      • Zepter

        Unohdin kysyä että minkälaisen määrän sinä
        yleensä vahaa ostat ja paljonko se maksaa?

        Itse ostan tutulta fixarilta keväisin litran
        pullon ja maksaa tasan satasen.


      • nih
        Zepter kirjoitti:

        aineita minäkin käytän.

        Kesällä ulkona pestäessä, sa Korrekin kanssa olla
        tarkkana. Vaikka suorassa auringon paisteessa en
        pesekään, on Korrekilla taipumus kuivaa sangen
        nopeasti ja siitä jää maalipintaan haaleita
        laikkuja. Jotta em. laikuilta välttyisi, on autoa
        huuhdeltava ja valeltava vedellä yhtämittaa.

        Laikut tulevat vaikka pelkkä huuhteluvesi pääsisi
        kuivahtamaan. Eli auto on pakko kuivata
        välittömästi säämiskällä, jotta laikkuja ei
        tulisi.

        Samaa "ongelmaa" olen huomannut muissakin
        pesuvahoissa. Lisäksi käytän kumi-ja muoviosissa
        Autoglymin suoja-ainetta. Vahashampoo reagoi
        tämän aineen kanssa ja vaha kuivaa muovilistojen
        pintaan, ja jo muutaman pesukerran jälkeen ne
        ovat selvästi haalistuneet.

        Autoglymistä täytyy sanoa että ,vahana se on
        ehdottomasti parasta. Niin pinta kuin vahan
        levitys/poisto ovat loisvavia.

        Kerran menin vahaamaan Turtlen värivahalla.
        Levityksessä ei ollut mitään, ongelmaa mutta
        kuivuneen vahan poistossa sitäkin enemmän. Kun
        Autoglymillä riittää pelkkä sipaisu ja kuivunut
        vaha irtoaa puuterin tavoin, piti Turtlea HANGATA
        tosissaan. Kamalaa tahnaa...=(

        Lopputuloskin oli huonompi kuin Autoglymin
        jäljiltä. Toisaalta, maalipintakaan ei ole
        haalistunut tai naarmuinen.

        Laikkujen näkymiseen saattaa vaikuttaa
        maalipintani. Vihreä helmiäisväri, tarkemmin
        oliivin vihreä helmiäismetalli, on todella arka
        väri ja siinä näkyvät kaikki jäljet. Pinimmätkin
        pölyhiukkaset ja kastepisaran jäljet huomaa heti.
        Toisaalta, kun pinta on puhdas, on väri todella
        upea. Väri muuttuu valaistuksen mukaan ja illalla
        keinovalossa auto on aivan eri värinen kuin
        päivällä auringonvalossa.

        Autoaan välinpitämättömästi hoitavan ihmisen
        valinta se ei kyllä ole.

        on kyllä vahana pirullisen tehokasta.
        Tuttu automaalari kertoi, että jos illalla
        kahdeksalta levittää Autoglymin pintaan, sen voi
        vaikka jättää aamuun odottamaan ja vasta silloin
        suorittaa kiillotuksen. Ottaa kuulemma paremmin
        kiinni...
        VÄhän hirvittää kokeilla, mutta kai maalari
        tiesi, mistä puhui.

        Pesuaineeksi voisin suositella melkein Esson
        tehopesuainetta. Aine haisee automaattikoneiden
        aineelta, mutta on iho- ja ympäristöystävällistä.
        Pesuaine kannattaa suihkia kasteltuun pintaan ja
        antaa vaikuttaa ehkä minuutti. Sitten hieromista
        sienellä, kunnes pesuaine alkaa vaahtoutua, ja
        sitten se huuhtelu.
        Tapa paitsi irrottaa pien ja itikat, myös vanhan
        vahan, eli tälleen sitä autoa ei kannata jättää.

        MItä tulee kuivaukseen; säämiskällä ei tarvitse
        saada pintaa "rutikuivaksi", vaan kuivuneet
        pisaranjäljet jäävät ilmestymättä jo, kun sillä
        säämiskällä tms. liinalla "rikotaan" pisarat
        pitkin peltiä.

        Kumi- ja muoviosien suojaukseen Autoglymin aineet
        ovat ykkösiä, paitsi jos oikein autokauppakiillon
        haluaa, on King´s Sprayn silikoni ykkönen.

        Ja muoviosat käsitellään ENNEN vahausta, vahan
        päälle roiskunut kuminsuoja-aine on aika ikävä
        tapaus.

        Zepter oli oikeassa muistuttaessaan, ettei
        auringossa kannata puuhastella. Puun alle vaan.
        Ja jos mahdollista, pese auto jossain muualla
        kuin hiekalla. Huuhteluvaiheessa ainakin minulle
        käy niin, että vesi lennättää pihasta hiekkaa
        auton kylkeen, ja sehän tiedetään, mitä seuraa,
        kun siihen sitten alkaa levittää vahaa...


      • myyntitykki
        Zepter kirjoitti:

        aineita minäkin käytän.

        Kesällä ulkona pestäessä, sa Korrekin kanssa olla
        tarkkana. Vaikka suorassa auringon paisteessa en
        pesekään, on Korrekilla taipumus kuivaa sangen
        nopeasti ja siitä jää maalipintaan haaleita
        laikkuja. Jotta em. laikuilta välttyisi, on autoa
        huuhdeltava ja valeltava vedellä yhtämittaa.

        Laikut tulevat vaikka pelkkä huuhteluvesi pääsisi
        kuivahtamaan. Eli auto on pakko kuivata
        välittömästi säämiskällä, jotta laikkuja ei
        tulisi.

        Samaa "ongelmaa" olen huomannut muissakin
        pesuvahoissa. Lisäksi käytän kumi-ja muoviosissa
        Autoglymin suoja-ainetta. Vahashampoo reagoi
        tämän aineen kanssa ja vaha kuivaa muovilistojen
        pintaan, ja jo muutaman pesukerran jälkeen ne
        ovat selvästi haalistuneet.

        Autoglymistä täytyy sanoa että ,vahana se on
        ehdottomasti parasta. Niin pinta kuin vahan
        levitys/poisto ovat loisvavia.

        Kerran menin vahaamaan Turtlen värivahalla.
        Levityksessä ei ollut mitään, ongelmaa mutta
        kuivuneen vahan poistossa sitäkin enemmän. Kun
        Autoglymillä riittää pelkkä sipaisu ja kuivunut
        vaha irtoaa puuterin tavoin, piti Turtlea HANGATA
        tosissaan. Kamalaa tahnaa...=(

        Lopputuloskin oli huonompi kuin Autoglymin
        jäljiltä. Toisaalta, maalipintakaan ei ole
        haalistunut tai naarmuinen.

        Laikkujen näkymiseen saattaa vaikuttaa
        maalipintani. Vihreä helmiäisväri, tarkemmin
        oliivin vihreä helmiäismetalli, on todella arka
        väri ja siinä näkyvät kaikki jäljet. Pinimmätkin
        pölyhiukkaset ja kastepisaran jäljet huomaa heti.
        Toisaalta, kun pinta on puhdas, on väri todella
        upea. Väri muuttuu valaistuksen mukaan ja illalla
        keinovalossa auto on aivan eri värinen kuin
        päivällä auringonvalossa.

        Autoaan välinpitämättömästi hoitavan ihmisen
        valinta se ei kyllä ole.

        autoglymin "mustavaha" on loistava tuote, sattuu
        tossa emännän autossa olemaan mustia laajoja
        muoviosia ja niiden mustana pitämisessä on jonkun
        verran vaivaa... Luin tai kuulin jotain, että
        pesun jälkeen kannattaa käsitellä autoglymillä
        muoviosat ensin ja sitten vasta vahata muu auto.
        proseduuri kuullosti oudolle, mutta kun en
        vahaamisen ystävä ole, niin kokeilin... ja katso
        sehän toimii... tosin olin sen verran huolimaton
        sen tavallisen auroglymin kanssa, että ne muovi
        osat joutui lähes kokonaan käsittelemään
        uudestaan.. mutta se on toinen juttu. Yllätys oli
        melkoinen, kun muoviosat pysyivät suht pitkään
        siedettävän näköisenä. Kokeile tätä järjestystä,
        et pety.


      • pikkutarkka
        nih kirjoitti:

        on kyllä vahana pirullisen tehokasta.
        Tuttu automaalari kertoi, että jos illalla
        kahdeksalta levittää Autoglymin pintaan, sen voi
        vaikka jättää aamuun odottamaan ja vasta silloin
        suorittaa kiillotuksen. Ottaa kuulemma paremmin
        kiinni...
        VÄhän hirvittää kokeilla, mutta kai maalari
        tiesi, mistä puhui.

        Pesuaineeksi voisin suositella melkein Esson
        tehopesuainetta. Aine haisee automaattikoneiden
        aineelta, mutta on iho- ja ympäristöystävällistä.
        Pesuaine kannattaa suihkia kasteltuun pintaan ja
        antaa vaikuttaa ehkä minuutti. Sitten hieromista
        sienellä, kunnes pesuaine alkaa vaahtoutua, ja
        sitten se huuhtelu.
        Tapa paitsi irrottaa pien ja itikat, myös vanhan
        vahan, eli tälleen sitä autoa ei kannata jättää.

        MItä tulee kuivaukseen; säämiskällä ei tarvitse
        saada pintaa "rutikuivaksi", vaan kuivuneet
        pisaranjäljet jäävät ilmestymättä jo, kun sillä
        säämiskällä tms. liinalla "rikotaan" pisarat
        pitkin peltiä.

        Kumi- ja muoviosien suojaukseen Autoglymin aineet
        ovat ykkösiä, paitsi jos oikein autokauppakiillon
        haluaa, on King´s Sprayn silikoni ykkönen.

        Ja muoviosat käsitellään ENNEN vahausta, vahan
        päälle roiskunut kuminsuoja-aine on aika ikävä
        tapaus.

        Zepter oli oikeassa muistuttaessaan, ettei
        auringossa kannata puuhastella. Puun alle vaan.
        Ja jos mahdollista, pese auto jossain muualla
        kuin hiekalla. Huuhteluvaiheessa ainakin minulle
        käy niin, että vesi lennättää pihasta hiekkaa
        auton kylkeen, ja sehän tiedetään, mitä seuraa,
        kun siihen sitten alkaa levittää vahaa...

        minäkin olen kuullut parilta eri autofiksaajalta,
        että Autoglymin kullanvärinen kovavaha toimii
        parhaiten, kun sen jättää TAVALLISEN VAHAUKSEN
        jälkeen (suosittelevat AG:n punaista vahaa) auton
        pintaan yön yli vaikuttamaan. Lienee selvää, että
        jos tämän tekee kotioloissa, on parempi omistaa
        autotalli. Muutama tuntikin ulkona tuo auton
        pintaan hienonhienoa hiekkapölyä, siitepölyä yms.,
        joka toimii kiillotusvaiheessa kuin hiomatahna...

        Autoglymin tuotteet ovat kyllä mainioita
        (helppoja) käyttää ja mun mielestä ihan
        riittoisia. Ovat tietty kalliimpia kuin Anttilan
        Korrekit ja muut massatuotteet, mutta kumma juttu
        että niin moni autoja ammatikseen puhdistava
        käyttää vain AG:a. Pakko sen on olla hyvää kamaa.

        Jos oikein kunnon putsin teen, käytän ensin
        Korrekin Superwash Bio -liuotinta. Se on ymp.
        ystävällinen ja poistaa mm. pien tosi tehokkaasti.
        Sitten mustiin muoviosiin AG:n vihreää
        Bumper Carea (sopii siis muuallekin kuin
        vain puskureihin, eli peilien taustoihin,
        kylkilistoihin jne). Sitten pesu mieluiten
        vahattomalla sampoolla, kuivaus, vahaus AG:n
        punaisella, kiillotus ja heti perään AG:n
        kullanvärinen. Se sitten muhimaan yön yli ja
        aamulla kiillotus.

        Ja on kuulkaa hieno lopputulos. Arvatenkin aikaa
        kuluu. Koko hommaan kotivehkeillä tehnynä ja
        suurehkon perheauton kanssa tuollaiset 4 tuntia
        (!!!), mutta on mun mielestä vaivan väärti. Tämä
        show kerran keväällä ja kerran syksyllä,
        "kevennetty" versio pari kertaa siinä välissä.

        Kyllä sen näkee, jos esim. 5 vuotta vanhaa autoa
        on koko ajan hoidettu näin eikä ole viety
        konepesuun. Jos lommoja tai kiveniskuja ei ole,
        maalipinta on vielä tosi komea. Joku arvostaa,
        toinen vähät välittää.

        Ja vielä: Autoglymin tuotteet on pikkuisen
        hintavia, totta. Mun mielestä ovat kuitenkin aika
        riittoisia. Esim. se kullanvärinen kovavaha maksaa
        n. 100-110 mk / pullo, mutta kestääkin sitten aika
        pitkään. Se on melkein vesimäistä, joten
        levittäminen käy helposti ja pieni määrä riittää
        isolle alalle.


      • Zepter
        myyntitykki kirjoitti:

        autoglymin "mustavaha" on loistava tuote, sattuu
        tossa emännän autossa olemaan mustia laajoja
        muoviosia ja niiden mustana pitämisessä on jonkun
        verran vaivaa... Luin tai kuulin jotain, että
        pesun jälkeen kannattaa käsitellä autoglymillä
        muoviosat ensin ja sitten vasta vahata muu auto.
        proseduuri kuullosti oudolle, mutta kun en
        vahaamisen ystävä ole, niin kokeilin... ja katso
        sehän toimii... tosin olin sen verran huolimaton
        sen tavallisen auroglymin kanssa, että ne muovi
        osat joutui lähes kokonaan käsittelemään
        uudestaan.. mutta se on toinen juttu. Yllätys oli
        melkoinen, kun muoviosat pysyivät suht pitkään
        siedettävän näköisenä. Kokeile tätä järjestystä,
        et pety.

        niin toiminkin. Ensin muoviosien hoitoaine, ei
        siis mikään mustavaha, ja vasta sen jälkeen
        levitetään vaha muille pinnoille.

        Käyttämäni aine on muovin hoitoainetta. Vihreää
        melko juoksevaa tahmeaa mönjää. Jos sillä
        käsiteltyä pintaa ei muista kiillottaa, eli
        muutaman tunnin jälkeen käydä osia uudelleen
        puhtaalla liinalla läpi, jää aineeseen pöly
        todella hyvin kiinni.

        Ostin tuonkin fixarilta omaan pullooni, joten
        ohjeita ei enää ole. Luin ne kyllä osto vaiheessa
        purkin kyljestä mutta nyt en enää edes muista
        mönjän nimeä...=) Autoglymiä se oli, sen muistan.

        Olen ottanut tavaksi vahata myös taka-ja
        sivulasit. Tuulilasiin en vahaa laita koska
        vahattuun lasiin muodostuu pieniä pisaroita joita
        pyyhkimien on vaikeampi poistaa.

        Muista laseista vesi valuu ajon aika helpommin
        pois pieninä pisaroina ja talvisin olen huomannut
        sellaisen seikan että kuura ja jää eivät ole niin
        lujaa kiinni kuin vahaamattomassa pinnassa.

        Kuinka moni muu harrastaa samaa toimintaa?

        Samalla vahaan tietysti pakoputkenpäät, vanteet
        kynnykset, ovien sisäreunat, takaluukun reunat
        niin itse luukusta kuin autostakin ja sen lisäksi
        vielä nokkapellin sisäreunat joissa ei ole
        pehmustemateriaalia. Samoin valot ja vilkut,
        bensatankinluukku sisäpuolelta ja ulkopeilien
        pinnat. Ylipäänsä kaiken johon vahaa voi
        lykätä...=) Peilestäkin lähtee huuru nopeammin
        kun ne ovat vahatut.


      • Zepter
        nih kirjoitti:

        on kyllä vahana pirullisen tehokasta.
        Tuttu automaalari kertoi, että jos illalla
        kahdeksalta levittää Autoglymin pintaan, sen voi
        vaikka jättää aamuun odottamaan ja vasta silloin
        suorittaa kiillotuksen. Ottaa kuulemma paremmin
        kiinni...
        VÄhän hirvittää kokeilla, mutta kai maalari
        tiesi, mistä puhui.

        Pesuaineeksi voisin suositella melkein Esson
        tehopesuainetta. Aine haisee automaattikoneiden
        aineelta, mutta on iho- ja ympäristöystävällistä.
        Pesuaine kannattaa suihkia kasteltuun pintaan ja
        antaa vaikuttaa ehkä minuutti. Sitten hieromista
        sienellä, kunnes pesuaine alkaa vaahtoutua, ja
        sitten se huuhtelu.
        Tapa paitsi irrottaa pien ja itikat, myös vanhan
        vahan, eli tälleen sitä autoa ei kannata jättää.

        MItä tulee kuivaukseen; säämiskällä ei tarvitse
        saada pintaa "rutikuivaksi", vaan kuivuneet
        pisaranjäljet jäävät ilmestymättä jo, kun sillä
        säämiskällä tms. liinalla "rikotaan" pisarat
        pitkin peltiä.

        Kumi- ja muoviosien suojaukseen Autoglymin aineet
        ovat ykkösiä, paitsi jos oikein autokauppakiillon
        haluaa, on King´s Sprayn silikoni ykkönen.

        Ja muoviosat käsitellään ENNEN vahausta, vahan
        päälle roiskunut kuminsuoja-aine on aika ikävä
        tapaus.

        Zepter oli oikeassa muistuttaessaan, ettei
        auringossa kannata puuhastella. Puun alle vaan.
        Ja jos mahdollista, pese auto jossain muualla
        kuin hiekalla. Huuhteluvaiheessa ainakin minulle
        käy niin, että vesi lennättää pihasta hiekkaa
        auton kylkeen, ja sehän tiedetään, mitä seuraa,
        kun siihen sitten alkaa levittää vahaa...

        auton pitämisestä minulla on huonoja kokemuksia.

        Mökillä autoa on tullut yleensä pidettyä n.30
        metriä korkean kuusen alla. En pidä enää. Syynä
        se, että kuusesta valuu pihkaa auton päälle. Ja
        voitte uskoa että se on todella lujaa pinnassa
        kiinni!

        Se venyy ja vanuu mutta ei suostu millään
        irtoamaan. Ja yleensä pihkaa on kunnon klöntti,
        ei mikään pikku pisara. Ja vielä keskellä auton
        kattoa, josta sitä on kaikkein vaikein hangata
        pois!

        Auringossa ei kannata muuta tehdä kuin
        korkeintaan imuroida auto. Pikkusiskoon
        tummansiniseen Galantiin autoon ostin kerran
        Carlaken aurinkovahaa. Levittäminen oli
        ongelmatonta, mutta poisto ei enää Autoglymin
        veroista. Kiiltokaan ei ollut kummoista vaikka
        kuinka koneella pyöritin lampaan taljasta
        valmistettua kiillotusliinaa.

        Auringossa tummamaalipinta kuumeni niin, että
        kylkeen ei voinut nojata...=) En suosittele.

        Kiillotuskone on kyllä muuten oiva laite. Vahan
        poiston jälkeen huolella kaikki pinnat läpi ja jo
        alkaa kiiltoa löytymään. Hommassa pitää olla vain
        todella varovainen. Jokainen tajuaa mitä siitä
        seuraa jos kiillotuslaikka on likainen ja siinä
        on yksikin kiven siru...=(

        Ensimmäiseksi yleensä levitän muoviosien suoja-
        aineen. Tämän jälkeen levitän itse vahan
        mmalipinnoille, ikkunoille ja ylipäänsä joka
        paikkaan. Tämän jälkeen muoviosien tarkastus,
        jotta vahaa ei ole vahingossa päässyt niihin.
        Tämän jälkeen tarpeelliseksi ajaksi, vähintään
        kuitenkin 3-4 tunniksi "levolle". Yön yli en ole
        vielä vahaa jättänyt. Pitääpä ensi kerralla
        kokeillla kun tuo tallikin on.

        Tämän jälkeen muovinsuoja-aineen
        poisto/kiillotus. Tämä sen takia että vahapöly
        tarttuu hoitoaineeseen todella hyvin. Sen jälkeen
        vaha pois kiillotusliinoilla. Yhdellä ei kannata
        työtä suorittaa vaan mielellään vaihtaa liinaa
        mahdollisimman usein.

        Lopuksi puhdas kiillotusliina koneeseen ja eikun
        surraamaan...=)

        Itse en ole ikinä vienyt autoani mihinkään
        pesukoneeseen. Asiaa edesauttaa kyllä se että
        itselläni on käytössä riittävän suuri, valoisa
        talli myös talvisin, jossa on pesumahdollisuus.

        Käsin autoa pestessä näkee aina uudet jäljet ja
        mahdolliset naarmut. Lisäksi pesukoneet eivät
        pääse joka paikkaan, jonne käsi ja sieni
        pääsevät. Eikä kone muuten talvisin huuhtele
        lokasuojien sisäreunoja eikä helmojen sisäosia.

        Omassa takapuskurin sisään kertyy talvisin aivan
        uskomattomat määrät kuraista sohjoa kuten myös
        helmoihin. Vaikka eihän muovinen puskuri
        mihinkään ruostu, on mukavampi kun tietää että
        moskat ovat pois sieltäkin.


      • nih
        Zepter kirjoitti:

        auton pitämisestä minulla on huonoja kokemuksia.

        Mökillä autoa on tullut yleensä pidettyä n.30
        metriä korkean kuusen alla. En pidä enää. Syynä
        se, että kuusesta valuu pihkaa auton päälle. Ja
        voitte uskoa että se on todella lujaa pinnassa
        kiinni!

        Se venyy ja vanuu mutta ei suostu millään
        irtoamaan. Ja yleensä pihkaa on kunnon klöntti,
        ei mikään pikku pisara. Ja vielä keskellä auton
        kattoa, josta sitä on kaikkein vaikein hangata
        pois!

        Auringossa ei kannata muuta tehdä kuin
        korkeintaan imuroida auto. Pikkusiskoon
        tummansiniseen Galantiin autoon ostin kerran
        Carlaken aurinkovahaa. Levittäminen oli
        ongelmatonta, mutta poisto ei enää Autoglymin
        veroista. Kiiltokaan ei ollut kummoista vaikka
        kuinka koneella pyöritin lampaan taljasta
        valmistettua kiillotusliinaa.

        Auringossa tummamaalipinta kuumeni niin, että
        kylkeen ei voinut nojata...=) En suosittele.

        Kiillotuskone on kyllä muuten oiva laite. Vahan
        poiston jälkeen huolella kaikki pinnat läpi ja jo
        alkaa kiiltoa löytymään. Hommassa pitää olla vain
        todella varovainen. Jokainen tajuaa mitä siitä
        seuraa jos kiillotuslaikka on likainen ja siinä
        on yksikin kiven siru...=(

        Ensimmäiseksi yleensä levitän muoviosien suoja-
        aineen. Tämän jälkeen levitän itse vahan
        mmalipinnoille, ikkunoille ja ylipäänsä joka
        paikkaan. Tämän jälkeen muoviosien tarkastus,
        jotta vahaa ei ole vahingossa päässyt niihin.
        Tämän jälkeen tarpeelliseksi ajaksi, vähintään
        kuitenkin 3-4 tunniksi "levolle". Yön yli en ole
        vielä vahaa jättänyt. Pitääpä ensi kerralla
        kokeillla kun tuo tallikin on.

        Tämän jälkeen muovinsuoja-aineen
        poisto/kiillotus. Tämä sen takia että vahapöly
        tarttuu hoitoaineeseen todella hyvin. Sen jälkeen
        vaha pois kiillotusliinoilla. Yhdellä ei kannata
        työtä suorittaa vaan mielellään vaihtaa liinaa
        mahdollisimman usein.

        Lopuksi puhdas kiillotusliina koneeseen ja eikun
        surraamaan...=)

        Itse en ole ikinä vienyt autoani mihinkään
        pesukoneeseen. Asiaa edesauttaa kyllä se että
        itselläni on käytössä riittävän suuri, valoisa
        talli myös talvisin, jossa on pesumahdollisuus.

        Käsin autoa pestessä näkee aina uudet jäljet ja
        mahdolliset naarmut. Lisäksi pesukoneet eivät
        pääse joka paikkaan, jonne käsi ja sieni
        pääsevät. Eikä kone muuten talvisin huuhtele
        lokasuojien sisäreunoja eikä helmojen sisäosia.

        Omassa takapuskurin sisään kertyy talvisin aivan
        uskomattomat määrät kuraista sohjoa kuten myös
        helmoihin. Vaikka eihän muovinen puskuri
        mihinkään ruostu, on mukavampi kun tietää että
        moskat ovat pois sieltäkin.

        en tiedä, kannattaako sitä autoa puun alla
        jatkuvasti pitää.
        Itselläni on pihassa helvetillinen koivu, jonka
        varjossa autoa on mukava pestä/vahata. Tarpeeksi
        iso puu antaa varjoa koko päivän, riittää kun
        autoa peruuttelee aina auringon liikkuessa pätkän
        johonkin suuntaan...


        Tuosta koneellisesta kiillotuksesta vielä;
        siinähän on juuri nuo vaarat, kivensirut ym.
        Lisäksi täytyy tietää paljonko ja kauanko sitä
        kiillotuskonetta voi käyttää, ilman että
        maalipinta alkaa olla vaarassa. Teho on
        arvaamaton!

        Jos lampaankarvaa haluat, niin
        kiillotusapuvälineenä on -tämä on tosi juttu-
        aivan mahtava esimerkiksi jo käytöstä poistettu
        PEHMEÄ villaneule tai PEHMEÄT villasukat. Jos on
        pokkaa ostaa PEHMEÄT uudet villasukat, niin
        suosittelen kokeilemaan.

        Vanha konsti on joskus parempi kuin nussillinen
        uusia. Sama pätee ikkunoihin; pesuaineen
        levityksen jälkeen tollo sanomalehtipaperia
        kuivaus/kiillotusavuksi.


      • Zepter
        nih kirjoitti:

        en tiedä, kannattaako sitä autoa puun alla
        jatkuvasti pitää.
        Itselläni on pihassa helvetillinen koivu, jonka
        varjossa autoa on mukava pestä/vahata. Tarpeeksi
        iso puu antaa varjoa koko päivän, riittää kun
        autoa peruuttelee aina auringon liikkuessa pätkän
        johonkin suuntaan...


        Tuosta koneellisesta kiillotuksesta vielä;
        siinähän on juuri nuo vaarat, kivensirut ym.
        Lisäksi täytyy tietää paljonko ja kauanko sitä
        kiillotuskonetta voi käyttää, ilman että
        maalipinta alkaa olla vaarassa. Teho on
        arvaamaton!

        Jos lampaankarvaa haluat, niin
        kiillotusapuvälineenä on -tämä on tosi juttu-
        aivan mahtava esimerkiksi jo käytöstä poistettu
        PEHMEÄ villaneule tai PEHMEÄT villasukat. Jos on
        pokkaa ostaa PEHMEÄT uudet villasukat, niin
        suosittelen kokeilemaan.

        Vanha konsti on joskus parempi kuin nussillinen
        uusia. Sama pätee ikkunoihin; pesuaineen
        levityksen jälkeen tollo sanomalehtipaperia
        kuivaus/kiillotusavuksi.

        säilytys puun alla riippuu luonnollisesti puusta.
        Em. pihka kuusen alla autoa ei kannata pitää
        mutto toisen puun alla voi. Esim. isovanhemmipien
        pihassa on valtava tammi, joka on aivan loistava
        paikka. Siitä puusta ei putoile mahlaa eikä
        muutakaan ja varjo on niin suuri että koko auto
        peittyy.

        Oma killotuskone käy sangen hitailla
        kierroksilla. Lisäksi se tekee vielä pientä pysty
        suoraa liikettä, ja on halkaisijaltaan n.35 cm.
        Se on ainoastaan juuri kiillotusta varten tehty,
        eikä esim. vanha laikkakone. Laikkakoneessa on
        aivan liikaa kierroksia ja usein kooltaan ne ovat
        liian pieniä. Koneen huono puoli on lyhyt johto
        ja se että sitä ei voi lukita päälle. Kun kone
        tärisee, alkaa käsiä "kutittamaan" kun
        verenkierto häiriintyy ja samlla pitäisi vielä
        painaa nappia pohjassa. Toisaalta tätä estää
        unohtamasta konetta päälle ja todennäköisesti
        suojaa maalipintaa.

        Itse käytän juuri lampaantaljasta tehtyjä
        huppuja. Käytön jälkeen kunnon puristelu ja sen
        jälkeen kunnon pesu päälle.
        Ennen käyttöön ottoa luonnollisesti huppu
        kannattaa tarkastaa ja lisäksi vielä puristella
        huolella. Ainoa huono puoli on että tätä
        toimintaa ne eivät kestä kuin muutaman kerran.
        Synteettiset huput kestävät paljon paremmin pesua
        mutta jotenkin tuntuu että lopputulos on parempi
        aidoilla tuotteilla. Lisäksi uutena ne tahtovat
        nukata voimakkaasti.

        Villasukkia voi olla aika hankala pujottaa
        kiillotuskoneen laikan paikalle.

        Ennen konetta kiilotin vanhoilla, jo käytöstä
        poistetuilla paksuilla kankailla. Ne olivat juuri
        sopivan pehmeät ja nukkaamattomat.


      • nih
        Zepter kirjoitti:

        säilytys puun alla riippuu luonnollisesti puusta.
        Em. pihka kuusen alla autoa ei kannata pitää
        mutto toisen puun alla voi. Esim. isovanhemmipien
        pihassa on valtava tammi, joka on aivan loistava
        paikka. Siitä puusta ei putoile mahlaa eikä
        muutakaan ja varjo on niin suuri että koko auto
        peittyy.

        Oma killotuskone käy sangen hitailla
        kierroksilla. Lisäksi se tekee vielä pientä pysty
        suoraa liikettä, ja on halkaisijaltaan n.35 cm.
        Se on ainoastaan juuri kiillotusta varten tehty,
        eikä esim. vanha laikkakone. Laikkakoneessa on
        aivan liikaa kierroksia ja usein kooltaan ne ovat
        liian pieniä. Koneen huono puoli on lyhyt johto
        ja se että sitä ei voi lukita päälle. Kun kone
        tärisee, alkaa käsiä "kutittamaan" kun
        verenkierto häiriintyy ja samlla pitäisi vielä
        painaa nappia pohjassa. Toisaalta tätä estää
        unohtamasta konetta päälle ja todennäköisesti
        suojaa maalipintaa.

        Itse käytän juuri lampaantaljasta tehtyjä
        huppuja. Käytön jälkeen kunnon puristelu ja sen
        jälkeen kunnon pesu päälle.
        Ennen käyttöön ottoa luonnollisesti huppu
        kannattaa tarkastaa ja lisäksi vielä puristella
        huolella. Ainoa huono puoli on että tätä
        toimintaa ne eivät kestä kuin muutaman kerran.
        Synteettiset huput kestävät paljon paremmin pesua
        mutta jotenkin tuntuu että lopputulos on parempi
        aidoilla tuotteilla. Lisäksi uutena ne tahtovat
        nukata voimakkaasti.

        Villasukkia voi olla aika hankala pujottaa
        kiillotuskoneen laikan paikalle.

        Ennen konetta kiilotin vanhoilla, jo käytöstä
        poistetuilla paksuilla kankailla. Ne olivat juuri
        sopivan pehmeät ja nukkaamattomat.

        tarttee kehitellä keinot.
        Minulla kun ei kiillotuskonetta ole, pitää
        kiillotus tehdä käsipelillä. Oman kämmenen
        ympärille vedettynä villasukka on oikein passelin
        kokoinen.
        Totta kyllä, että hommaa on tuossakin, mutta
        onpahan ansaittu urakkaolut vahauksen
        päätteeksi...

        Eikä siinä 190-mersussa nyt kuitenkaan NIIN
        paljoa peltiä ole, etteikö tuota käsin
        kiillottamista jaksaisi.

        Onko mersun ovien alaosassa olevien
        muovipaneelien pieniin naarmuihin jotain
        patenttikonstia olemassa? Värivaha yli, vai mikä
        auttaa?


      • myyntitykki
        Zepter kirjoitti:

        niin toiminkin. Ensin muoviosien hoitoaine, ei
        siis mikään mustavaha, ja vasta sen jälkeen
        levitetään vaha muille pinnoille.

        Käyttämäni aine on muovin hoitoainetta. Vihreää
        melko juoksevaa tahmeaa mönjää. Jos sillä
        käsiteltyä pintaa ei muista kiillottaa, eli
        muutaman tunnin jälkeen käydä osia uudelleen
        puhtaalla liinalla läpi, jää aineeseen pöly
        todella hyvin kiinni.

        Ostin tuonkin fixarilta omaan pullooni, joten
        ohjeita ei enää ole. Luin ne kyllä osto vaiheessa
        purkin kyljestä mutta nyt en enää edes muista
        mönjän nimeä...=) Autoglymiä se oli, sen muistan.

        Olen ottanut tavaksi vahata myös taka-ja
        sivulasit. Tuulilasiin en vahaa laita koska
        vahattuun lasiin muodostuu pieniä pisaroita joita
        pyyhkimien on vaikeampi poistaa.

        Muista laseista vesi valuu ajon aika helpommin
        pois pieninä pisaroina ja talvisin olen huomannut
        sellaisen seikan että kuura ja jää eivät ole niin
        lujaa kiinni kuin vahaamattomassa pinnassa.

        Kuinka moni muu harrastaa samaa toimintaa?

        Samalla vahaan tietysti pakoputkenpäät, vanteet
        kynnykset, ovien sisäreunat, takaluukun reunat
        niin itse luukusta kuin autostakin ja sen lisäksi
        vielä nokkapellin sisäreunat joissa ei ole
        pehmustemateriaalia. Samoin valot ja vilkut,
        bensatankinluukku sisäpuolelta ja ulkopeilien
        pinnat. Ylipäänsä kaiken johon vahaa voi
        lykätä...=) Peilestäkin lähtee huuru nopeammin
        kun ne ovat vahatut.

        jeps se on, jostain syystä sitä kutsutaan
        mustaksi vahaksi, miksiköhän. Bumber care, taitaa
        olla kauppanimi.


      • Zepter
        nih kirjoitti:

        tarttee kehitellä keinot.
        Minulla kun ei kiillotuskonetta ole, pitää
        kiillotus tehdä käsipelillä. Oman kämmenen
        ympärille vedettynä villasukka on oikein passelin
        kokoinen.
        Totta kyllä, että hommaa on tuossakin, mutta
        onpahan ansaittu urakkaolut vahauksen
        päätteeksi...

        Eikä siinä 190-mersussa nyt kuitenkaan NIIN
        paljoa peltiä ole, etteikö tuota käsin
        kiillottamista jaksaisi.

        Onko mersun ovien alaosassa olevien
        muovipaneelien pieniin naarmuihin jotain
        patenttikonstia olemassa? Värivaha yli, vai mikä
        auttaa?

        olen kokeillut takahelman kulmaan enkä oikein
        pitänyt lopputuloksesta. Tahtoo tulla läikikästä
        koska vaha ei levity muoviin samalla tavoin kuin
        maalipinnalle. Toisekseen, värivaha pysyy myös
        kuin tatti, eli jos sitä laittaa voi olla sangen
        hankala päästä siitä eroon. Etenkin jos
        lopputulos ei miellytä tai jos se haalistuu
        pahasti.

        Itse en värivahaa uskaltaisi laittaa niihin oven
        muovihelmoihin. Ne ovat kuitenkin sen verran
        isot, että jos lopputulos on huono, ei niitä voi
        olla huomaamatta.

        Itselläni takapuskurin muovilistaan
        joku "onnellinen" on jättänyt pienen kolon. Se ei
        enää erotu niin selvästi kun käsittelin listan
        Autoglymin muovin hoitoaineella. Tarkemmalta
        nimeltään se taitaa olla Bumber Carea. Jos vaikka
        kokeilisit em. ainetta? Huolellinen levitys joka
        paikkaan tasaisesti, niin pienimmät naarmut
        ainakin lakkaavat erottumasta niin selvästi.

        Toinen konsti voisi olla se, että kurvaat
        lähimmän fixarin pakeille ja kysyt miten he
        hoitavat kyseiset helmat. Heiltä löytyy varmasti
        hyvä konsti siihen ja heiltä saattaa voida ostaa
        myös aine siihen. Itse kävin kysymästä juuri
        fixarilta mitä tehdä muovilistoille. Hän neuvoi
        käyttämään tuota ainetta. Hän käsitteli listat
        itse ilmaiseksi ja sen jälkeen myi aineen minulle
        että voin seuraavalla kerralla tehdä homman
        itse.

        Vaikka minulla tuo konekin on, menee pelkkään
        vahaus urakkaan aikaa n. 3 tuntia. Taidan tehdä
        aika perusteellista jälkeä tai sitten tahti on
        aika hidas. Siihen päälle vielä auton pesu ja
        sisätilan puhdistus.

        Kyllähän käsinkin auton kiillottaa mutta koneella
        saa huomattavasti helpommalla vastaavan tai
        paremman lopputuloksen.


      • BMW
        Zepter kirjoitti:

        Unohdin kysyä että minkälaisen määrän sinä
        yleensä vahaa ostat ja paljonko se maksaa?

        Itse ostan tutulta fixarilta keväisin litran
        pullon ja maksaa tasan satasen.

        Kesällä ulkona pestäessä, sa Korrekin kanssa olla
        tarkkana. Vaikka suorassa auringon paisteessa en
        pesekään, on Korrekilla taipumus kuivaa sangen
        nopeasti ja siitä jää maalipintaan haaleita
        laikkuja. Jotta em. laikuilta välttyisi, on autoa
        huuhdeltava ja valeltava vedellä yhtämittaa.

        Laikut tulevat vaikka pelkkä huuhteluvesi pääsisi
        kuivahtamaan. Eli auto on pakko kuivata
        välittömästi säämiskällä, jotta laikkuja ei
        tulisi.
        Joo saman olen huomannut minäkin. Ehdottomasti
        pitää kuivata heti. Ja muutenkin saa olla
        varovainen sen korrekin kanssa ettei laita liikaa.

        Autoglymin ostan tutun kautta Stockmann autosta
        60,- taitaa olla 350 ml.


    • Mondeo 2.0

      Lintujen jättämät "jäljet" on syytä pyyhkiä
      nopeasti pois, muuten maalipinta syöpyy.
      Olen itse aina käyttänyt teflonia sisältäviä
      nestemuotoisia vahoja esim "Turtle Wax" ja
      yleensä 2-4 kertaa vuodessa vahannut ja pesu
      tarpeen mukaan, talvella useammin jos tulee
      ajettua paljon. Huomaat että vahaa on riittävästi
      silloin kun vesi pysyy pisaroina ja valuu myös
      pisaroina pois. Pese käsin pehmeällä
      pesusienellä, itse ollut joskus kiireen takia
      käyttänyt Shellin pehmoharjapesua, enkä huomannut
      että siitä olisi ollut haittaa, mutta käsipesu on
      kyllä paras vaihtoehto. Käytä liuotinainetta ja
      laita sitä pahimpiin paikkoihin ennen pesua
      saadaaksesi mahdollisiman paljon asfalttipikeä
      pois ennen vahausta. Vahauksen yhteydessä lähtee
      sitten viimeisetkin pilkut jos teet sen huolella.
      Olen myös käyttänyt värivahaa jossa on mukana
      joku ihme värikynä peittääkseni pieniä naarmuja,
      aika tehokas kylläkin, en muista merkkiä mutta
      Osaset-liikkeestä ostin.

    • Kannattaa

      Itse olen vahannut autoni syksyllä ja keväällä.
      Sen lisäksi olen pessyt auton n. kerran viikossa
      tai sen mukaan kun olen katsonut auton pysyvän
      puhtaana muutaman päivän (eli talvella
      harvemmin). Pesemiseen olen käyttänyt
      itsepesupaikkoja (joko pelkkää painepesuria tai
      sitten likaisempaan autoon myös harjaa).
      Huoltoasemien automaatteihin en ole autoa vienyt
      vuosiin. Auto kiiltää ja vaihtoon viedessäni
      jokaista autoani on kiitelty erittäin hyvin
      pidetyksi. On myös vaikuttanut hyvityshintoihin,
      kun olen verrannut muihin samaa mallia oleviin
      autoihin. Vahana olen käyttänyt joko Korrekin
      Teflon-vahaa tai sitten AutoGlymiä.

    • impala1968

      Maalari joka maalasi autoni väitti, että useat
      tarkat heput pesevät kuraisen auton vesiletkulla
      ja paljaalla kädellä! Siis huuhtelevat ja
      sivelevät kämmenellä kurat pois kyljistä,
      sormissa tuntee jos välissä on hiekanmuru ja osaa
      hellittää eikä tule tehtyä naarmuja. PAinepesurit
      yms. härvelit sai tylyn tuomion naarmuttamisen
      takia.
      Oman autoni vahaan simonizin keltaisella!
      Pirunmoinen hinkkaaminen mutta jälkikin on upea
      ja kestää. Siinä ei ole silikonia joten kun taas
      joskus 10 vuoden päästä autoni maalataan
      uudestaan ei tartte taistella silikoonikuplien
      kanssa.

    • 2 Much dB

      Olin tässä taannoin puoli vuotta töissä ns.
      autohoitolassa. Työnkuvaan kuului auton pesut,
      myllytykset, vahaukset ja sisäsiivoukset. Suurin
      osa meillä käyneistä autoista olikin Vaasan
      Hartman Auton omistuksessa ja myyntiin menossa.
      Eli juuri tämä paljon puhuttu Showroom Shine
      saavutettiin meillä! Julkisesti ylistetty
      AutoGlym ei pysty puoleenkaan siitä mitä
      ammattilaiset käyttävät, eli AutoSmartia.
      Tunnetustikin punainen väri on se kaikista
      heikoin ja päivittäin tulee vastaan pikkuhiljaa
      miltei valkoiseksi muuttuneita "punaisia" autoja.
      Aurinko ja kaikki mahdolliset oksidit kuluttavat
      ja haalentavat maalipintaa, oksidoivat! Oksidit
      pystytään nostamaan myllyttämällä oikeilla
      kemikaaleilla. Näin auton alkuperäinen väri
      saadaan palautumaan. Uudessa autossasi ei
      luultavasti tätä vikaa kuitenkaan ole. Uusiin
      autoihin meillä oli tapana laittaa 4
      vahakerrosta, joista jokaisella on oma
      tarkoituksensa. Vahapinta kestää valehtelematta
      1½ vuotta, mutta uudelleenvahausta suositellaan
      vuoden välein, jottei vahapinta pääse kulumaan
      kokonaan pois ja maali oksidoitumaan. Vahauksen
      hinta oli n.700,- ja myllytys tarvittaessa lisää
      n.200,-! Usko pois: itse et saa mitenkään yhtä
      kaunista ja kestävää pintaa, kuin ammattilaiset
      koneilla!

      • nih

        kanssa kannattaa tosiaan olla tarkkana.
        Kohtuullisella paineella ne vastaavat tietysti
        normaalia puutarhaletkua, mutta kovemmalla
        paineella voi käydä, kuten tuttavalleni: kaveri
        käänsi 380V pesuriin epähuomiossa pikkuisen
        liikaa tehoja ja alkoi suihkuttaa Hiacen helmaa;
        katsahti hetkeksi muualle - suihku yhä helmaa
        kohti- ja se siitä maalipinnasta. Alta tuli
        näkyviin pohjamaali ja hitunen ruostetta.
        En tiedä, onko Toyotan maali miten huonosti
        kestävää sorttia, mutta tuon näkeminen kyllä vei
        halut pestä omaa autoa kovilla painevehkeillä.

        (Äsken poikkesin kyllä harjattomaan pikapesuun;
        mersun katossa oli parinkin linnun jätökset ja
        lisäksi puusta tippunutta tahmeaa möhnää...
        tummansininen on hieno väri, mutta helvetillinen
        pitää puhtaana.)

        Mistäs noita Autosmartin tuotteita saa?
        En asu pk-seudulla, eli turhaa selittää, että
        Sörnäisten Teboililta. Mutta onko niitä ihan
        yleisessä jakelussa vai pitääkö poiketa fiksarien
        luo oman astian kera?


      • 2 Much dB
        nih kirjoitti:

        kanssa kannattaa tosiaan olla tarkkana.
        Kohtuullisella paineella ne vastaavat tietysti
        normaalia puutarhaletkua, mutta kovemmalla
        paineella voi käydä, kuten tuttavalleni: kaveri
        käänsi 380V pesuriin epähuomiossa pikkuisen
        liikaa tehoja ja alkoi suihkuttaa Hiacen helmaa;
        katsahti hetkeksi muualle - suihku yhä helmaa
        kohti- ja se siitä maalipinnasta. Alta tuli
        näkyviin pohjamaali ja hitunen ruostetta.
        En tiedä, onko Toyotan maali miten huonosti
        kestävää sorttia, mutta tuon näkeminen kyllä vei
        halut pestä omaa autoa kovilla painevehkeillä.

        (Äsken poikkesin kyllä harjattomaan pikapesuun;
        mersun katossa oli parinkin linnun jätökset ja
        lisäksi puusta tippunutta tahmeaa möhnää...
        tummansininen on hieno väri, mutta helvetillinen
        pitää puhtaana.)

        Mistäs noita Autosmartin tuotteita saa?
        En asu pk-seudulla, eli turhaa selittää, että
        Sörnäisten Teboililta. Mutta onko niitä ihan
        yleisessä jakelussa vai pitääkö poiketa fiksarien
        luo oman astian kera?

        Olen Vaasasta! Itse asiassa, en tiedä kuinka
        paljon AutoSmartin tuotteita on noin yleisessä
        jakelussa, mutta käsittääkseni niitä on Matti
        Meikäläisenkin mahdollisuus jostain ostaa.
        Liikkeessämme kävi kuitenkin hyvin paljon
        asiakkaita omien kannujen kanssa, tai sitten
        ostamassa ihan kannullisia!
        Kuitenkaan näiden aineiden käyttäminen kotona ei
        ole sama kuin ammattilasien käsissä oikeilla
        koneilla. Litrahintaa vahalle tulee keskimäärin
        850,- ilman alv.:tä, joten tyyrisä on stöfkä!
        Maalipinnan täyshoito n. 700,- näillä aineilla ei
        siis ole kovin kallista -kerran vuoteen!
        Se mitä sanoit painepesureista on aivan totta.
        Niiden kanssa tulee olla varovainen, sillä
        pieneltäkin tuntuva paine voi saada pahaa aikaan.
        Tärkeintä on pitää pistooli koko ajan
        liikenteessä. Meillä oli 150:n barin
        korkeasyöttöpesuri, jolla tuli pestyä noin 500
        autoa, joten kyllä se taito sieltä tuli.


      • Xantia

        Voisitko antaa vinkkiä, että kannataako viedä
        auto käsittelyyn, jos on selkeitä naarmuja? Eli
        auttaako maalipinnassa oleviin esim: avain
        nipusta tulleisiin naarmuihin tai "kakaroiden"
        tekemiin naarmuihin. Naarmut ei ole maalipintaan
        asti.


      • 2 Much dB
        Xantia kirjoitti:

        Voisitko antaa vinkkiä, että kannataako viedä
        auto käsittelyyn, jos on selkeitä naarmuja? Eli
        auttaako maalipinnassa oleviin esim: avain
        nipusta tulleisiin naarmuihin tai "kakaroiden"
        tekemiin naarmuihin. Naarmut ei ole maalipintaan
        asti.

        Naarmunpoisto onnistuu uskomattoman hyvin juuri
        tällä myllytys -operaatiolla! Pintanaarmut
        lähtevä täysin ja hiukan syvemmät himmenee
        huomattavsti! Peltiin tai pohjamaaliin asti
        menneitä ei saa pois, mutta itse kehittelemäni
        metodi tepsii jopa niihin. Korjauskynällä ennen
        myllytystä nämä maalipinnan rikkoneet naarmut
        piiloon, jonka jälkeen myllytys tasoittaa ne!
        Jos olet lähelläkään Vaasaa liikenteessä,
        kannattaa käydä SuperWax Oy:ssä. Siellä tehdään
        autoista uusia!


    • 2 Much dB

      Äläkä sitten ikinä vie sitä autoas mihinkään
      konepesuun. Ne jättää niin karseat jäljet
      peltiin, että... Kuumavahaus jättää puolestaan
      kaiken paskan allensa vaikuttamaan. Meillä pesut
      tehtiin käsin, sienillä ja säädettävällä
      painepesurilla!

    • MH

      13 auton jälkeen on hiukka alkanut pesu ja
      putsaus sujua...kaikki autoni ovat saaneet
      jälleenmyydessä huippuhinnan juuri huippuhoidon
      ansiosta.

      Eli:
      Ensiksi päälle vahat: alle aluksi AutoGlymin
      uper Resin Polish-vaha, elvyttä pintaa. Päälle
      saman merkin Extra Gloss Protection-
      kestopinnoite; kiiltää! Pari kertaa vuodessa
      riittää...

      Pese auto aina käsin, talvella myös alusta
      suolakeleillä. Hommaa tarkoitusta varten pari
      sankoa, pesusieni ja shampoo. Shampooksi Auto
      Glymin body conditioner-autoshampoo, "jatkaa"
      vahauksen tehoa ja poistaa lian. Vältä
      liuottimia, ellei ole pakko käyttää hankalan
      pinttyneen suolakuran/pikijälkien takia. Jos
      sulla ei ole omaa pesupaikkaa, on varmaan lähes
      joka paikkakunnalla joko huoltoasemalla ti-halli
      (Nesteellä ainakin)tai yksityisfirma. Suosittelen
      pesua joka viikko. Kuivaa säämiskällä (joko aito
      tai Autoglymin keinosäämiskä), se on ainoa tae
      saada pinta jäämään läikättömäksi.

      Älä unohda ovien taitekohtia, ne tulee myös
      vahata ja pestä ruosteen estämiseksi. Käsittele 2
      krt vuodessa myös ovitiivisteet silikonipuikolla,
      samoin säännöllisesti tuulilasipyyhkimien
      kumisulat väkevällä pesunesteellä (ei hio
      hiekkaöly lasia). Älä myöskään unohda toki
      vanteita ja kapseleita, nekin tulee käsitellä
      samalla kun auto pestään/vahataan.

      Näillä keinoilla autosi kiiltää ja on helppo
      pestä. Rahaa uhraantuu vuodessa muutama satanen,
      mutta ne mene aika helposti ihmisillä muutamasa
      tunnissa kurkusta alas pubissa...

      • Jarkko

        Myös Turtlen Top Coat on varsin hyvä
        uudentyyppinen vaha. On täysin nestettä Auto
        Glymin tapaan.
        Kiillotus on hieman "tahmeampaa" kuin Glymillä.

        Kumiosille silikonipuikot ei ole paras vaihtoehto
        niissä olevan huonolaatuisen silikonin takia.
        Esim. CRC-silokoni spreypullossa on hyvä.

        Pesuaineista hyvä ja riittoisa vaihtoehto on
        Kerniten MAGNET-X, vahaa sisältävä
        pesuainetiiviste. Sitä käytetään 2-5% vahvuisena
        veteen sekoitettuna. Miedompana se toimii
        normaalin autoshampoon tapaan ja vahvempana
        liuotinaineen tavoin.
        Valitettavasti tuotetta ei ole vähittäismyynnissä
        kuluttajille, vaan sitä myydään ainoastaan alan
        yrityksille.


      • Puunaaja

        Hyvältä kuulostaa, mutta mitenkäs pesu vahausten
        välissä? Pelkkä huuhteluko vesiletkulla vai myös
        shampoo?

        Entäs sienen käyttö? Tuntuisi näin äkkiä
        ajateltuna, että sieni vaan hieroo pieniä
        hiekanjyväsiä maalipintaa vasten ja hioo. Eikö
        harja ole parempi vaihtoehto?


    • gonzales

      Pöljää ajanhukkaa toi jatkuva auton puunaus;
      v...ttu vaihtakaa tuo peltilehmä jota palvotte
      jumalan tavoin uuteen joka vuosi, ei tartte
      itkeä! Jos tekin idiootit autonnuolijat v..ttu
      pistäisitten vaikka nuo autonpesuista säästyneet
      rahat kehitysapuun tai maailman pakolaisavun
      tilille, olis tää maapallo vähä parempi paikka
      elää. hankkikaa elämä!

      • 1991

        olisitko niin ystävällinen ja pistäisit sen
        mikrosi kierrätykseen ja saamillasi rahoilla
        tukisit kehitysmaiden ihmisiä.KIITOS


    • gdgdddgd

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      348
      2805
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1046
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    9. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe