Olen aiemmin omistanut vain vanhoja katiskoja,
joiden hoidolla ole ollut niin väliä, mutta nyt
sain vihdoin hankituksi vähän uudemman (vm. 99)
kärryn.
Eli kertoisitteko uusia ja uudehkoja omistaneet,
kuinka kori tulisi pestä ja vahata, niin ettei
vielä siisti ja kiiltävä maalipinta
kärsisi/naarmuuntuisi ja että saisi hyvän
kestävän kiillon? Miten ne sen autokaupoissa
tekevät, kun siellä parivuotiaatkin autot
peilaavat vielä kuin uudet?
Kuinka usein kori tulisi vahata, ja kannattaako
välttää konepesua?
Mitkä ovat hyviä pesuaine- ja vahamerkkejä?
Pesu ja vahaus
29
6503
Vastaukset
- BMW
käyttävät ns.meikkaajia jotka puhdistavat ja
puunaavat auton läpi kotaisin. Osaavat kyllä
hommansa. Hienolta näyttää mutta eipä näytä enää
kun on 2 viikkoa ajettu.
pesuaineista ja vahoista sen verran, että itse
olen käyttänyt ensiksi Korrekin pesuvahaa
(keltainen pullo) saa lähes joka liikkeestä eikä
maksa paljon ja sen jälkeen Auto Glymin kultaista
niin jo vain alkaa kiiltää. Tuo Auto Glym on
tosin vähän tyyristä. Mutta kokeile niin näet
minkälainen jälki tulee. En usko, että pahemmin
vaurioittaa maalipintaa.- Zepter
aineita minäkin käytän.
Kesällä ulkona pestäessä, sa Korrekin kanssa olla
tarkkana. Vaikka suorassa auringon paisteessa en
pesekään, on Korrekilla taipumus kuivaa sangen
nopeasti ja siitä jää maalipintaan haaleita
laikkuja. Jotta em. laikuilta välttyisi, on autoa
huuhdeltava ja valeltava vedellä yhtämittaa.
Laikut tulevat vaikka pelkkä huuhteluvesi pääsisi
kuivahtamaan. Eli auto on pakko kuivata
välittömästi säämiskällä, jotta laikkuja ei
tulisi.
Samaa "ongelmaa" olen huomannut muissakin
pesuvahoissa. Lisäksi käytän kumi-ja muoviosissa
Autoglymin suoja-ainetta. Vahashampoo reagoi
tämän aineen kanssa ja vaha kuivaa muovilistojen
pintaan, ja jo muutaman pesukerran jälkeen ne
ovat selvästi haalistuneet.
Autoglymistä täytyy sanoa että ,vahana se on
ehdottomasti parasta. Niin pinta kuin vahan
levitys/poisto ovat loisvavia.
Kerran menin vahaamaan Turtlen värivahalla.
Levityksessä ei ollut mitään, ongelmaa mutta
kuivuneen vahan poistossa sitäkin enemmän. Kun
Autoglymillä riittää pelkkä sipaisu ja kuivunut
vaha irtoaa puuterin tavoin, piti Turtlea HANGATA
tosissaan. Kamalaa tahnaa...=(
Lopputuloskin oli huonompi kuin Autoglymin
jäljiltä. Toisaalta, maalipintakaan ei ole
haalistunut tai naarmuinen.
Laikkujen näkymiseen saattaa vaikuttaa
maalipintani. Vihreä helmiäisväri, tarkemmin
oliivin vihreä helmiäismetalli, on todella arka
väri ja siinä näkyvät kaikki jäljet. Pinimmätkin
pölyhiukkaset ja kastepisaran jäljet huomaa heti.
Toisaalta, kun pinta on puhdas, on väri todella
upea. Väri muuttuu valaistuksen mukaan ja illalla
keinovalossa auto on aivan eri värinen kuin
päivällä auringonvalossa.
Autoaan välinpitämättömästi hoitavan ihmisen
valinta se ei kyllä ole. - Zepter
Unohdin kysyä että minkälaisen määrän sinä
yleensä vahaa ostat ja paljonko se maksaa?
Itse ostan tutulta fixarilta keväisin litran
pullon ja maksaa tasan satasen. - nih
Zepter kirjoitti:
aineita minäkin käytän.
Kesällä ulkona pestäessä, sa Korrekin kanssa olla
tarkkana. Vaikka suorassa auringon paisteessa en
pesekään, on Korrekilla taipumus kuivaa sangen
nopeasti ja siitä jää maalipintaan haaleita
laikkuja. Jotta em. laikuilta välttyisi, on autoa
huuhdeltava ja valeltava vedellä yhtämittaa.
Laikut tulevat vaikka pelkkä huuhteluvesi pääsisi
kuivahtamaan. Eli auto on pakko kuivata
välittömästi säämiskällä, jotta laikkuja ei
tulisi.
Samaa "ongelmaa" olen huomannut muissakin
pesuvahoissa. Lisäksi käytän kumi-ja muoviosissa
Autoglymin suoja-ainetta. Vahashampoo reagoi
tämän aineen kanssa ja vaha kuivaa muovilistojen
pintaan, ja jo muutaman pesukerran jälkeen ne
ovat selvästi haalistuneet.
Autoglymistä täytyy sanoa että ,vahana se on
ehdottomasti parasta. Niin pinta kuin vahan
levitys/poisto ovat loisvavia.
Kerran menin vahaamaan Turtlen värivahalla.
Levityksessä ei ollut mitään, ongelmaa mutta
kuivuneen vahan poistossa sitäkin enemmän. Kun
Autoglymillä riittää pelkkä sipaisu ja kuivunut
vaha irtoaa puuterin tavoin, piti Turtlea HANGATA
tosissaan. Kamalaa tahnaa...=(
Lopputuloskin oli huonompi kuin Autoglymin
jäljiltä. Toisaalta, maalipintakaan ei ole
haalistunut tai naarmuinen.
Laikkujen näkymiseen saattaa vaikuttaa
maalipintani. Vihreä helmiäisväri, tarkemmin
oliivin vihreä helmiäismetalli, on todella arka
väri ja siinä näkyvät kaikki jäljet. Pinimmätkin
pölyhiukkaset ja kastepisaran jäljet huomaa heti.
Toisaalta, kun pinta on puhdas, on väri todella
upea. Väri muuttuu valaistuksen mukaan ja illalla
keinovalossa auto on aivan eri värinen kuin
päivällä auringonvalossa.
Autoaan välinpitämättömästi hoitavan ihmisen
valinta se ei kyllä ole.on kyllä vahana pirullisen tehokasta.
Tuttu automaalari kertoi, että jos illalla
kahdeksalta levittää Autoglymin pintaan, sen voi
vaikka jättää aamuun odottamaan ja vasta silloin
suorittaa kiillotuksen. Ottaa kuulemma paremmin
kiinni...
VÄhän hirvittää kokeilla, mutta kai maalari
tiesi, mistä puhui.
Pesuaineeksi voisin suositella melkein Esson
tehopesuainetta. Aine haisee automaattikoneiden
aineelta, mutta on iho- ja ympäristöystävällistä.
Pesuaine kannattaa suihkia kasteltuun pintaan ja
antaa vaikuttaa ehkä minuutti. Sitten hieromista
sienellä, kunnes pesuaine alkaa vaahtoutua, ja
sitten se huuhtelu.
Tapa paitsi irrottaa pien ja itikat, myös vanhan
vahan, eli tälleen sitä autoa ei kannata jättää.
MItä tulee kuivaukseen; säämiskällä ei tarvitse
saada pintaa "rutikuivaksi", vaan kuivuneet
pisaranjäljet jäävät ilmestymättä jo, kun sillä
säämiskällä tms. liinalla "rikotaan" pisarat
pitkin peltiä.
Kumi- ja muoviosien suojaukseen Autoglymin aineet
ovat ykkösiä, paitsi jos oikein autokauppakiillon
haluaa, on King´s Sprayn silikoni ykkönen.
Ja muoviosat käsitellään ENNEN vahausta, vahan
päälle roiskunut kuminsuoja-aine on aika ikävä
tapaus.
Zepter oli oikeassa muistuttaessaan, ettei
auringossa kannata puuhastella. Puun alle vaan.
Ja jos mahdollista, pese auto jossain muualla
kuin hiekalla. Huuhteluvaiheessa ainakin minulle
käy niin, että vesi lennättää pihasta hiekkaa
auton kylkeen, ja sehän tiedetään, mitä seuraa,
kun siihen sitten alkaa levittää vahaa... - myyntitykki
Zepter kirjoitti:
aineita minäkin käytän.
Kesällä ulkona pestäessä, sa Korrekin kanssa olla
tarkkana. Vaikka suorassa auringon paisteessa en
pesekään, on Korrekilla taipumus kuivaa sangen
nopeasti ja siitä jää maalipintaan haaleita
laikkuja. Jotta em. laikuilta välttyisi, on autoa
huuhdeltava ja valeltava vedellä yhtämittaa.
Laikut tulevat vaikka pelkkä huuhteluvesi pääsisi
kuivahtamaan. Eli auto on pakko kuivata
välittömästi säämiskällä, jotta laikkuja ei
tulisi.
Samaa "ongelmaa" olen huomannut muissakin
pesuvahoissa. Lisäksi käytän kumi-ja muoviosissa
Autoglymin suoja-ainetta. Vahashampoo reagoi
tämän aineen kanssa ja vaha kuivaa muovilistojen
pintaan, ja jo muutaman pesukerran jälkeen ne
ovat selvästi haalistuneet.
Autoglymistä täytyy sanoa että ,vahana se on
ehdottomasti parasta. Niin pinta kuin vahan
levitys/poisto ovat loisvavia.
Kerran menin vahaamaan Turtlen värivahalla.
Levityksessä ei ollut mitään, ongelmaa mutta
kuivuneen vahan poistossa sitäkin enemmän. Kun
Autoglymillä riittää pelkkä sipaisu ja kuivunut
vaha irtoaa puuterin tavoin, piti Turtlea HANGATA
tosissaan. Kamalaa tahnaa...=(
Lopputuloskin oli huonompi kuin Autoglymin
jäljiltä. Toisaalta, maalipintakaan ei ole
haalistunut tai naarmuinen.
Laikkujen näkymiseen saattaa vaikuttaa
maalipintani. Vihreä helmiäisväri, tarkemmin
oliivin vihreä helmiäismetalli, on todella arka
väri ja siinä näkyvät kaikki jäljet. Pinimmätkin
pölyhiukkaset ja kastepisaran jäljet huomaa heti.
Toisaalta, kun pinta on puhdas, on väri todella
upea. Väri muuttuu valaistuksen mukaan ja illalla
keinovalossa auto on aivan eri värinen kuin
päivällä auringonvalossa.
Autoaan välinpitämättömästi hoitavan ihmisen
valinta se ei kyllä ole.autoglymin "mustavaha" on loistava tuote, sattuu
tossa emännän autossa olemaan mustia laajoja
muoviosia ja niiden mustana pitämisessä on jonkun
verran vaivaa... Luin tai kuulin jotain, että
pesun jälkeen kannattaa käsitellä autoglymillä
muoviosat ensin ja sitten vasta vahata muu auto.
proseduuri kuullosti oudolle, mutta kun en
vahaamisen ystävä ole, niin kokeilin... ja katso
sehän toimii... tosin olin sen verran huolimaton
sen tavallisen auroglymin kanssa, että ne muovi
osat joutui lähes kokonaan käsittelemään
uudestaan.. mutta se on toinen juttu. Yllätys oli
melkoinen, kun muoviosat pysyivät suht pitkään
siedettävän näköisenä. Kokeile tätä järjestystä,
et pety. - pikkutarkka
nih kirjoitti:
on kyllä vahana pirullisen tehokasta.
Tuttu automaalari kertoi, että jos illalla
kahdeksalta levittää Autoglymin pintaan, sen voi
vaikka jättää aamuun odottamaan ja vasta silloin
suorittaa kiillotuksen. Ottaa kuulemma paremmin
kiinni...
VÄhän hirvittää kokeilla, mutta kai maalari
tiesi, mistä puhui.
Pesuaineeksi voisin suositella melkein Esson
tehopesuainetta. Aine haisee automaattikoneiden
aineelta, mutta on iho- ja ympäristöystävällistä.
Pesuaine kannattaa suihkia kasteltuun pintaan ja
antaa vaikuttaa ehkä minuutti. Sitten hieromista
sienellä, kunnes pesuaine alkaa vaahtoutua, ja
sitten se huuhtelu.
Tapa paitsi irrottaa pien ja itikat, myös vanhan
vahan, eli tälleen sitä autoa ei kannata jättää.
MItä tulee kuivaukseen; säämiskällä ei tarvitse
saada pintaa "rutikuivaksi", vaan kuivuneet
pisaranjäljet jäävät ilmestymättä jo, kun sillä
säämiskällä tms. liinalla "rikotaan" pisarat
pitkin peltiä.
Kumi- ja muoviosien suojaukseen Autoglymin aineet
ovat ykkösiä, paitsi jos oikein autokauppakiillon
haluaa, on King´s Sprayn silikoni ykkönen.
Ja muoviosat käsitellään ENNEN vahausta, vahan
päälle roiskunut kuminsuoja-aine on aika ikävä
tapaus.
Zepter oli oikeassa muistuttaessaan, ettei
auringossa kannata puuhastella. Puun alle vaan.
Ja jos mahdollista, pese auto jossain muualla
kuin hiekalla. Huuhteluvaiheessa ainakin minulle
käy niin, että vesi lennättää pihasta hiekkaa
auton kylkeen, ja sehän tiedetään, mitä seuraa,
kun siihen sitten alkaa levittää vahaa...minäkin olen kuullut parilta eri autofiksaajalta,
että Autoglymin kullanvärinen kovavaha toimii
parhaiten, kun sen jättää TAVALLISEN VAHAUKSEN
jälkeen (suosittelevat AG:n punaista vahaa) auton
pintaan yön yli vaikuttamaan. Lienee selvää, että
jos tämän tekee kotioloissa, on parempi omistaa
autotalli. Muutama tuntikin ulkona tuo auton
pintaan hienonhienoa hiekkapölyä, siitepölyä yms.,
joka toimii kiillotusvaiheessa kuin hiomatahna...
Autoglymin tuotteet ovat kyllä mainioita
(helppoja) käyttää ja mun mielestä ihan
riittoisia. Ovat tietty kalliimpia kuin Anttilan
Korrekit ja muut massatuotteet, mutta kumma juttu
että niin moni autoja ammatikseen puhdistava
käyttää vain AG:a. Pakko sen on olla hyvää kamaa.
Jos oikein kunnon putsin teen, käytän ensin
Korrekin Superwash Bio -liuotinta. Se on ymp.
ystävällinen ja poistaa mm. pien tosi tehokkaasti.
Sitten mustiin muoviosiin AG:n vihreää
Bumper Carea (sopii siis muuallekin kuin
vain puskureihin, eli peilien taustoihin,
kylkilistoihin jne). Sitten pesu mieluiten
vahattomalla sampoolla, kuivaus, vahaus AG:n
punaisella, kiillotus ja heti perään AG:n
kullanvärinen. Se sitten muhimaan yön yli ja
aamulla kiillotus.
Ja on kuulkaa hieno lopputulos. Arvatenkin aikaa
kuluu. Koko hommaan kotivehkeillä tehnynä ja
suurehkon perheauton kanssa tuollaiset 4 tuntia
(!!!), mutta on mun mielestä vaivan väärti. Tämä
show kerran keväällä ja kerran syksyllä,
"kevennetty" versio pari kertaa siinä välissä.
Kyllä sen näkee, jos esim. 5 vuotta vanhaa autoa
on koko ajan hoidettu näin eikä ole viety
konepesuun. Jos lommoja tai kiveniskuja ei ole,
maalipinta on vielä tosi komea. Joku arvostaa,
toinen vähät välittää.
Ja vielä: Autoglymin tuotteet on pikkuisen
hintavia, totta. Mun mielestä ovat kuitenkin aika
riittoisia. Esim. se kullanvärinen kovavaha maksaa
n. 100-110 mk / pullo, mutta kestääkin sitten aika
pitkään. Se on melkein vesimäistä, joten
levittäminen käy helposti ja pieni määrä riittää
isolle alalle. - Zepter
myyntitykki kirjoitti:
autoglymin "mustavaha" on loistava tuote, sattuu
tossa emännän autossa olemaan mustia laajoja
muoviosia ja niiden mustana pitämisessä on jonkun
verran vaivaa... Luin tai kuulin jotain, että
pesun jälkeen kannattaa käsitellä autoglymillä
muoviosat ensin ja sitten vasta vahata muu auto.
proseduuri kuullosti oudolle, mutta kun en
vahaamisen ystävä ole, niin kokeilin... ja katso
sehän toimii... tosin olin sen verran huolimaton
sen tavallisen auroglymin kanssa, että ne muovi
osat joutui lähes kokonaan käsittelemään
uudestaan.. mutta se on toinen juttu. Yllätys oli
melkoinen, kun muoviosat pysyivät suht pitkään
siedettävän näköisenä. Kokeile tätä järjestystä,
et pety.niin toiminkin. Ensin muoviosien hoitoaine, ei
siis mikään mustavaha, ja vasta sen jälkeen
levitetään vaha muille pinnoille.
Käyttämäni aine on muovin hoitoainetta. Vihreää
melko juoksevaa tahmeaa mönjää. Jos sillä
käsiteltyä pintaa ei muista kiillottaa, eli
muutaman tunnin jälkeen käydä osia uudelleen
puhtaalla liinalla läpi, jää aineeseen pöly
todella hyvin kiinni.
Ostin tuonkin fixarilta omaan pullooni, joten
ohjeita ei enää ole. Luin ne kyllä osto vaiheessa
purkin kyljestä mutta nyt en enää edes muista
mönjän nimeä...=) Autoglymiä se oli, sen muistan.
Olen ottanut tavaksi vahata myös taka-ja
sivulasit. Tuulilasiin en vahaa laita koska
vahattuun lasiin muodostuu pieniä pisaroita joita
pyyhkimien on vaikeampi poistaa.
Muista laseista vesi valuu ajon aika helpommin
pois pieninä pisaroina ja talvisin olen huomannut
sellaisen seikan että kuura ja jää eivät ole niin
lujaa kiinni kuin vahaamattomassa pinnassa.
Kuinka moni muu harrastaa samaa toimintaa?
Samalla vahaan tietysti pakoputkenpäät, vanteet
kynnykset, ovien sisäreunat, takaluukun reunat
niin itse luukusta kuin autostakin ja sen lisäksi
vielä nokkapellin sisäreunat joissa ei ole
pehmustemateriaalia. Samoin valot ja vilkut,
bensatankinluukku sisäpuolelta ja ulkopeilien
pinnat. Ylipäänsä kaiken johon vahaa voi
lykätä...=) Peilestäkin lähtee huuru nopeammin
kun ne ovat vahatut. - Zepter
nih kirjoitti:
on kyllä vahana pirullisen tehokasta.
Tuttu automaalari kertoi, että jos illalla
kahdeksalta levittää Autoglymin pintaan, sen voi
vaikka jättää aamuun odottamaan ja vasta silloin
suorittaa kiillotuksen. Ottaa kuulemma paremmin
kiinni...
VÄhän hirvittää kokeilla, mutta kai maalari
tiesi, mistä puhui.
Pesuaineeksi voisin suositella melkein Esson
tehopesuainetta. Aine haisee automaattikoneiden
aineelta, mutta on iho- ja ympäristöystävällistä.
Pesuaine kannattaa suihkia kasteltuun pintaan ja
antaa vaikuttaa ehkä minuutti. Sitten hieromista
sienellä, kunnes pesuaine alkaa vaahtoutua, ja
sitten se huuhtelu.
Tapa paitsi irrottaa pien ja itikat, myös vanhan
vahan, eli tälleen sitä autoa ei kannata jättää.
MItä tulee kuivaukseen; säämiskällä ei tarvitse
saada pintaa "rutikuivaksi", vaan kuivuneet
pisaranjäljet jäävät ilmestymättä jo, kun sillä
säämiskällä tms. liinalla "rikotaan" pisarat
pitkin peltiä.
Kumi- ja muoviosien suojaukseen Autoglymin aineet
ovat ykkösiä, paitsi jos oikein autokauppakiillon
haluaa, on King´s Sprayn silikoni ykkönen.
Ja muoviosat käsitellään ENNEN vahausta, vahan
päälle roiskunut kuminsuoja-aine on aika ikävä
tapaus.
Zepter oli oikeassa muistuttaessaan, ettei
auringossa kannata puuhastella. Puun alle vaan.
Ja jos mahdollista, pese auto jossain muualla
kuin hiekalla. Huuhteluvaiheessa ainakin minulle
käy niin, että vesi lennättää pihasta hiekkaa
auton kylkeen, ja sehän tiedetään, mitä seuraa,
kun siihen sitten alkaa levittää vahaa...auton pitämisestä minulla on huonoja kokemuksia.
Mökillä autoa on tullut yleensä pidettyä n.30
metriä korkean kuusen alla. En pidä enää. Syynä
se, että kuusesta valuu pihkaa auton päälle. Ja
voitte uskoa että se on todella lujaa pinnassa
kiinni!
Se venyy ja vanuu mutta ei suostu millään
irtoamaan. Ja yleensä pihkaa on kunnon klöntti,
ei mikään pikku pisara. Ja vielä keskellä auton
kattoa, josta sitä on kaikkein vaikein hangata
pois!
Auringossa ei kannata muuta tehdä kuin
korkeintaan imuroida auto. Pikkusiskoon
tummansiniseen Galantiin autoon ostin kerran
Carlaken aurinkovahaa. Levittäminen oli
ongelmatonta, mutta poisto ei enää Autoglymin
veroista. Kiiltokaan ei ollut kummoista vaikka
kuinka koneella pyöritin lampaan taljasta
valmistettua kiillotusliinaa.
Auringossa tummamaalipinta kuumeni niin, että
kylkeen ei voinut nojata...=) En suosittele.
Kiillotuskone on kyllä muuten oiva laite. Vahan
poiston jälkeen huolella kaikki pinnat läpi ja jo
alkaa kiiltoa löytymään. Hommassa pitää olla vain
todella varovainen. Jokainen tajuaa mitä siitä
seuraa jos kiillotuslaikka on likainen ja siinä
on yksikin kiven siru...=(
Ensimmäiseksi yleensä levitän muoviosien suoja-
aineen. Tämän jälkeen levitän itse vahan
mmalipinnoille, ikkunoille ja ylipäänsä joka
paikkaan. Tämän jälkeen muoviosien tarkastus,
jotta vahaa ei ole vahingossa päässyt niihin.
Tämän jälkeen tarpeelliseksi ajaksi, vähintään
kuitenkin 3-4 tunniksi "levolle". Yön yli en ole
vielä vahaa jättänyt. Pitääpä ensi kerralla
kokeillla kun tuo tallikin on.
Tämän jälkeen muovinsuoja-aineen
poisto/kiillotus. Tämä sen takia että vahapöly
tarttuu hoitoaineeseen todella hyvin. Sen jälkeen
vaha pois kiillotusliinoilla. Yhdellä ei kannata
työtä suorittaa vaan mielellään vaihtaa liinaa
mahdollisimman usein.
Lopuksi puhdas kiillotusliina koneeseen ja eikun
surraamaan...=)
Itse en ole ikinä vienyt autoani mihinkään
pesukoneeseen. Asiaa edesauttaa kyllä se että
itselläni on käytössä riittävän suuri, valoisa
talli myös talvisin, jossa on pesumahdollisuus.
Käsin autoa pestessä näkee aina uudet jäljet ja
mahdolliset naarmut. Lisäksi pesukoneet eivät
pääse joka paikkaan, jonne käsi ja sieni
pääsevät. Eikä kone muuten talvisin huuhtele
lokasuojien sisäreunoja eikä helmojen sisäosia.
Omassa takapuskurin sisään kertyy talvisin aivan
uskomattomat määrät kuraista sohjoa kuten myös
helmoihin. Vaikka eihän muovinen puskuri
mihinkään ruostu, on mukavampi kun tietää että
moskat ovat pois sieltäkin. - nih
Zepter kirjoitti:
auton pitämisestä minulla on huonoja kokemuksia.
Mökillä autoa on tullut yleensä pidettyä n.30
metriä korkean kuusen alla. En pidä enää. Syynä
se, että kuusesta valuu pihkaa auton päälle. Ja
voitte uskoa että se on todella lujaa pinnassa
kiinni!
Se venyy ja vanuu mutta ei suostu millään
irtoamaan. Ja yleensä pihkaa on kunnon klöntti,
ei mikään pikku pisara. Ja vielä keskellä auton
kattoa, josta sitä on kaikkein vaikein hangata
pois!
Auringossa ei kannata muuta tehdä kuin
korkeintaan imuroida auto. Pikkusiskoon
tummansiniseen Galantiin autoon ostin kerran
Carlaken aurinkovahaa. Levittäminen oli
ongelmatonta, mutta poisto ei enää Autoglymin
veroista. Kiiltokaan ei ollut kummoista vaikka
kuinka koneella pyöritin lampaan taljasta
valmistettua kiillotusliinaa.
Auringossa tummamaalipinta kuumeni niin, että
kylkeen ei voinut nojata...=) En suosittele.
Kiillotuskone on kyllä muuten oiva laite. Vahan
poiston jälkeen huolella kaikki pinnat läpi ja jo
alkaa kiiltoa löytymään. Hommassa pitää olla vain
todella varovainen. Jokainen tajuaa mitä siitä
seuraa jos kiillotuslaikka on likainen ja siinä
on yksikin kiven siru...=(
Ensimmäiseksi yleensä levitän muoviosien suoja-
aineen. Tämän jälkeen levitän itse vahan
mmalipinnoille, ikkunoille ja ylipäänsä joka
paikkaan. Tämän jälkeen muoviosien tarkastus,
jotta vahaa ei ole vahingossa päässyt niihin.
Tämän jälkeen tarpeelliseksi ajaksi, vähintään
kuitenkin 3-4 tunniksi "levolle". Yön yli en ole
vielä vahaa jättänyt. Pitääpä ensi kerralla
kokeillla kun tuo tallikin on.
Tämän jälkeen muovinsuoja-aineen
poisto/kiillotus. Tämä sen takia että vahapöly
tarttuu hoitoaineeseen todella hyvin. Sen jälkeen
vaha pois kiillotusliinoilla. Yhdellä ei kannata
työtä suorittaa vaan mielellään vaihtaa liinaa
mahdollisimman usein.
Lopuksi puhdas kiillotusliina koneeseen ja eikun
surraamaan...=)
Itse en ole ikinä vienyt autoani mihinkään
pesukoneeseen. Asiaa edesauttaa kyllä se että
itselläni on käytössä riittävän suuri, valoisa
talli myös talvisin, jossa on pesumahdollisuus.
Käsin autoa pestessä näkee aina uudet jäljet ja
mahdolliset naarmut. Lisäksi pesukoneet eivät
pääse joka paikkaan, jonne käsi ja sieni
pääsevät. Eikä kone muuten talvisin huuhtele
lokasuojien sisäreunoja eikä helmojen sisäosia.
Omassa takapuskurin sisään kertyy talvisin aivan
uskomattomat määrät kuraista sohjoa kuten myös
helmoihin. Vaikka eihän muovinen puskuri
mihinkään ruostu, on mukavampi kun tietää että
moskat ovat pois sieltäkin.en tiedä, kannattaako sitä autoa puun alla
jatkuvasti pitää.
Itselläni on pihassa helvetillinen koivu, jonka
varjossa autoa on mukava pestä/vahata. Tarpeeksi
iso puu antaa varjoa koko päivän, riittää kun
autoa peruuttelee aina auringon liikkuessa pätkän
johonkin suuntaan...
Tuosta koneellisesta kiillotuksesta vielä;
siinähän on juuri nuo vaarat, kivensirut ym.
Lisäksi täytyy tietää paljonko ja kauanko sitä
kiillotuskonetta voi käyttää, ilman että
maalipinta alkaa olla vaarassa. Teho on
arvaamaton!
Jos lampaankarvaa haluat, niin
kiillotusapuvälineenä on -tämä on tosi juttu-
aivan mahtava esimerkiksi jo käytöstä poistettu
PEHMEÄ villaneule tai PEHMEÄT villasukat. Jos on
pokkaa ostaa PEHMEÄT uudet villasukat, niin
suosittelen kokeilemaan.
Vanha konsti on joskus parempi kuin nussillinen
uusia. Sama pätee ikkunoihin; pesuaineen
levityksen jälkeen tollo sanomalehtipaperia
kuivaus/kiillotusavuksi. - Zepter
nih kirjoitti:
en tiedä, kannattaako sitä autoa puun alla
jatkuvasti pitää.
Itselläni on pihassa helvetillinen koivu, jonka
varjossa autoa on mukava pestä/vahata. Tarpeeksi
iso puu antaa varjoa koko päivän, riittää kun
autoa peruuttelee aina auringon liikkuessa pätkän
johonkin suuntaan...
Tuosta koneellisesta kiillotuksesta vielä;
siinähän on juuri nuo vaarat, kivensirut ym.
Lisäksi täytyy tietää paljonko ja kauanko sitä
kiillotuskonetta voi käyttää, ilman että
maalipinta alkaa olla vaarassa. Teho on
arvaamaton!
Jos lampaankarvaa haluat, niin
kiillotusapuvälineenä on -tämä on tosi juttu-
aivan mahtava esimerkiksi jo käytöstä poistettu
PEHMEÄ villaneule tai PEHMEÄT villasukat. Jos on
pokkaa ostaa PEHMEÄT uudet villasukat, niin
suosittelen kokeilemaan.
Vanha konsti on joskus parempi kuin nussillinen
uusia. Sama pätee ikkunoihin; pesuaineen
levityksen jälkeen tollo sanomalehtipaperia
kuivaus/kiillotusavuksi.säilytys puun alla riippuu luonnollisesti puusta.
Em. pihka kuusen alla autoa ei kannata pitää
mutto toisen puun alla voi. Esim. isovanhemmipien
pihassa on valtava tammi, joka on aivan loistava
paikka. Siitä puusta ei putoile mahlaa eikä
muutakaan ja varjo on niin suuri että koko auto
peittyy.
Oma killotuskone käy sangen hitailla
kierroksilla. Lisäksi se tekee vielä pientä pysty
suoraa liikettä, ja on halkaisijaltaan n.35 cm.
Se on ainoastaan juuri kiillotusta varten tehty,
eikä esim. vanha laikkakone. Laikkakoneessa on
aivan liikaa kierroksia ja usein kooltaan ne ovat
liian pieniä. Koneen huono puoli on lyhyt johto
ja se että sitä ei voi lukita päälle. Kun kone
tärisee, alkaa käsiä "kutittamaan" kun
verenkierto häiriintyy ja samlla pitäisi vielä
painaa nappia pohjassa. Toisaalta tätä estää
unohtamasta konetta päälle ja todennäköisesti
suojaa maalipintaa.
Itse käytän juuri lampaantaljasta tehtyjä
huppuja. Käytön jälkeen kunnon puristelu ja sen
jälkeen kunnon pesu päälle.
Ennen käyttöön ottoa luonnollisesti huppu
kannattaa tarkastaa ja lisäksi vielä puristella
huolella. Ainoa huono puoli on että tätä
toimintaa ne eivät kestä kuin muutaman kerran.
Synteettiset huput kestävät paljon paremmin pesua
mutta jotenkin tuntuu että lopputulos on parempi
aidoilla tuotteilla. Lisäksi uutena ne tahtovat
nukata voimakkaasti.
Villasukkia voi olla aika hankala pujottaa
kiillotuskoneen laikan paikalle.
Ennen konetta kiilotin vanhoilla, jo käytöstä
poistetuilla paksuilla kankailla. Ne olivat juuri
sopivan pehmeät ja nukkaamattomat. - nih
Zepter kirjoitti:
säilytys puun alla riippuu luonnollisesti puusta.
Em. pihka kuusen alla autoa ei kannata pitää
mutto toisen puun alla voi. Esim. isovanhemmipien
pihassa on valtava tammi, joka on aivan loistava
paikka. Siitä puusta ei putoile mahlaa eikä
muutakaan ja varjo on niin suuri että koko auto
peittyy.
Oma killotuskone käy sangen hitailla
kierroksilla. Lisäksi se tekee vielä pientä pysty
suoraa liikettä, ja on halkaisijaltaan n.35 cm.
Se on ainoastaan juuri kiillotusta varten tehty,
eikä esim. vanha laikkakone. Laikkakoneessa on
aivan liikaa kierroksia ja usein kooltaan ne ovat
liian pieniä. Koneen huono puoli on lyhyt johto
ja se että sitä ei voi lukita päälle. Kun kone
tärisee, alkaa käsiä "kutittamaan" kun
verenkierto häiriintyy ja samlla pitäisi vielä
painaa nappia pohjassa. Toisaalta tätä estää
unohtamasta konetta päälle ja todennäköisesti
suojaa maalipintaa.
Itse käytän juuri lampaantaljasta tehtyjä
huppuja. Käytön jälkeen kunnon puristelu ja sen
jälkeen kunnon pesu päälle.
Ennen käyttöön ottoa luonnollisesti huppu
kannattaa tarkastaa ja lisäksi vielä puristella
huolella. Ainoa huono puoli on että tätä
toimintaa ne eivät kestä kuin muutaman kerran.
Synteettiset huput kestävät paljon paremmin pesua
mutta jotenkin tuntuu että lopputulos on parempi
aidoilla tuotteilla. Lisäksi uutena ne tahtovat
nukata voimakkaasti.
Villasukkia voi olla aika hankala pujottaa
kiillotuskoneen laikan paikalle.
Ennen konetta kiilotin vanhoilla, jo käytöstä
poistetuilla paksuilla kankailla. Ne olivat juuri
sopivan pehmeät ja nukkaamattomat.tarttee kehitellä keinot.
Minulla kun ei kiillotuskonetta ole, pitää
kiillotus tehdä käsipelillä. Oman kämmenen
ympärille vedettynä villasukka on oikein passelin
kokoinen.
Totta kyllä, että hommaa on tuossakin, mutta
onpahan ansaittu urakkaolut vahauksen
päätteeksi...
Eikä siinä 190-mersussa nyt kuitenkaan NIIN
paljoa peltiä ole, etteikö tuota käsin
kiillottamista jaksaisi.
Onko mersun ovien alaosassa olevien
muovipaneelien pieniin naarmuihin jotain
patenttikonstia olemassa? Värivaha yli, vai mikä
auttaa? - myyntitykki
Zepter kirjoitti:
niin toiminkin. Ensin muoviosien hoitoaine, ei
siis mikään mustavaha, ja vasta sen jälkeen
levitetään vaha muille pinnoille.
Käyttämäni aine on muovin hoitoainetta. Vihreää
melko juoksevaa tahmeaa mönjää. Jos sillä
käsiteltyä pintaa ei muista kiillottaa, eli
muutaman tunnin jälkeen käydä osia uudelleen
puhtaalla liinalla läpi, jää aineeseen pöly
todella hyvin kiinni.
Ostin tuonkin fixarilta omaan pullooni, joten
ohjeita ei enää ole. Luin ne kyllä osto vaiheessa
purkin kyljestä mutta nyt en enää edes muista
mönjän nimeä...=) Autoglymiä se oli, sen muistan.
Olen ottanut tavaksi vahata myös taka-ja
sivulasit. Tuulilasiin en vahaa laita koska
vahattuun lasiin muodostuu pieniä pisaroita joita
pyyhkimien on vaikeampi poistaa.
Muista laseista vesi valuu ajon aika helpommin
pois pieninä pisaroina ja talvisin olen huomannut
sellaisen seikan että kuura ja jää eivät ole niin
lujaa kiinni kuin vahaamattomassa pinnassa.
Kuinka moni muu harrastaa samaa toimintaa?
Samalla vahaan tietysti pakoputkenpäät, vanteet
kynnykset, ovien sisäreunat, takaluukun reunat
niin itse luukusta kuin autostakin ja sen lisäksi
vielä nokkapellin sisäreunat joissa ei ole
pehmustemateriaalia. Samoin valot ja vilkut,
bensatankinluukku sisäpuolelta ja ulkopeilien
pinnat. Ylipäänsä kaiken johon vahaa voi
lykätä...=) Peilestäkin lähtee huuru nopeammin
kun ne ovat vahatut.jeps se on, jostain syystä sitä kutsutaan
mustaksi vahaksi, miksiköhän. Bumber care, taitaa
olla kauppanimi. - Zepter
nih kirjoitti:
tarttee kehitellä keinot.
Minulla kun ei kiillotuskonetta ole, pitää
kiillotus tehdä käsipelillä. Oman kämmenen
ympärille vedettynä villasukka on oikein passelin
kokoinen.
Totta kyllä, että hommaa on tuossakin, mutta
onpahan ansaittu urakkaolut vahauksen
päätteeksi...
Eikä siinä 190-mersussa nyt kuitenkaan NIIN
paljoa peltiä ole, etteikö tuota käsin
kiillottamista jaksaisi.
Onko mersun ovien alaosassa olevien
muovipaneelien pieniin naarmuihin jotain
patenttikonstia olemassa? Värivaha yli, vai mikä
auttaa?olen kokeillut takahelman kulmaan enkä oikein
pitänyt lopputuloksesta. Tahtoo tulla läikikästä
koska vaha ei levity muoviin samalla tavoin kuin
maalipinnalle. Toisekseen, värivaha pysyy myös
kuin tatti, eli jos sitä laittaa voi olla sangen
hankala päästä siitä eroon. Etenkin jos
lopputulos ei miellytä tai jos se haalistuu
pahasti.
Itse en värivahaa uskaltaisi laittaa niihin oven
muovihelmoihin. Ne ovat kuitenkin sen verran
isot, että jos lopputulos on huono, ei niitä voi
olla huomaamatta.
Itselläni takapuskurin muovilistaan
joku "onnellinen" on jättänyt pienen kolon. Se ei
enää erotu niin selvästi kun käsittelin listan
Autoglymin muovin hoitoaineella. Tarkemmalta
nimeltään se taitaa olla Bumber Carea. Jos vaikka
kokeilisit em. ainetta? Huolellinen levitys joka
paikkaan tasaisesti, niin pienimmät naarmut
ainakin lakkaavat erottumasta niin selvästi.
Toinen konsti voisi olla se, että kurvaat
lähimmän fixarin pakeille ja kysyt miten he
hoitavat kyseiset helmat. Heiltä löytyy varmasti
hyvä konsti siihen ja heiltä saattaa voida ostaa
myös aine siihen. Itse kävin kysymästä juuri
fixarilta mitä tehdä muovilistoille. Hän neuvoi
käyttämään tuota ainetta. Hän käsitteli listat
itse ilmaiseksi ja sen jälkeen myi aineen minulle
että voin seuraavalla kerralla tehdä homman
itse.
Vaikka minulla tuo konekin on, menee pelkkään
vahaus urakkaan aikaa n. 3 tuntia. Taidan tehdä
aika perusteellista jälkeä tai sitten tahti on
aika hidas. Siihen päälle vielä auton pesu ja
sisätilan puhdistus.
Kyllähän käsinkin auton kiillottaa mutta koneella
saa huomattavasti helpommalla vastaavan tai
paremman lopputuloksen. - BMW
Zepter kirjoitti:
Unohdin kysyä että minkälaisen määrän sinä
yleensä vahaa ostat ja paljonko se maksaa?
Itse ostan tutulta fixarilta keväisin litran
pullon ja maksaa tasan satasen.Kesällä ulkona pestäessä, sa Korrekin kanssa olla
tarkkana. Vaikka suorassa auringon paisteessa en
pesekään, on Korrekilla taipumus kuivaa sangen
nopeasti ja siitä jää maalipintaan haaleita
laikkuja. Jotta em. laikuilta välttyisi, on autoa
huuhdeltava ja valeltava vedellä yhtämittaa.
Laikut tulevat vaikka pelkkä huuhteluvesi pääsisi
kuivahtamaan. Eli auto on pakko kuivata
välittömästi säämiskällä, jotta laikkuja ei
tulisi.
Joo saman olen huomannut minäkin. Ehdottomasti
pitää kuivata heti. Ja muutenkin saa olla
varovainen sen korrekin kanssa ettei laita liikaa.
Autoglymin ostan tutun kautta Stockmann autosta
60,- taitaa olla 350 ml.
- Mondeo 2.0
Lintujen jättämät "jäljet" on syytä pyyhkiä
nopeasti pois, muuten maalipinta syöpyy.
Olen itse aina käyttänyt teflonia sisältäviä
nestemuotoisia vahoja esim "Turtle Wax" ja
yleensä 2-4 kertaa vuodessa vahannut ja pesu
tarpeen mukaan, talvella useammin jos tulee
ajettua paljon. Huomaat että vahaa on riittävästi
silloin kun vesi pysyy pisaroina ja valuu myös
pisaroina pois. Pese käsin pehmeällä
pesusienellä, itse ollut joskus kiireen takia
käyttänyt Shellin pehmoharjapesua, enkä huomannut
että siitä olisi ollut haittaa, mutta käsipesu on
kyllä paras vaihtoehto. Käytä liuotinainetta ja
laita sitä pahimpiin paikkoihin ennen pesua
saadaaksesi mahdollisiman paljon asfalttipikeä
pois ennen vahausta. Vahauksen yhteydessä lähtee
sitten viimeisetkin pilkut jos teet sen huolella.
Olen myös käyttänyt värivahaa jossa on mukana
joku ihme värikynä peittääkseni pieniä naarmuja,
aika tehokas kylläkin, en muista merkkiä mutta
Osaset-liikkeestä ostin. - Kannattaa
Itse olen vahannut autoni syksyllä ja keväällä.
Sen lisäksi olen pessyt auton n. kerran viikossa
tai sen mukaan kun olen katsonut auton pysyvän
puhtaana muutaman päivän (eli talvella
harvemmin). Pesemiseen olen käyttänyt
itsepesupaikkoja (joko pelkkää painepesuria tai
sitten likaisempaan autoon myös harjaa).
Huoltoasemien automaatteihin en ole autoa vienyt
vuosiin. Auto kiiltää ja vaihtoon viedessäni
jokaista autoani on kiitelty erittäin hyvin
pidetyksi. On myös vaikuttanut hyvityshintoihin,
kun olen verrannut muihin samaa mallia oleviin
autoihin. Vahana olen käyttänyt joko Korrekin
Teflon-vahaa tai sitten AutoGlymiä. - impala1968
Maalari joka maalasi autoni väitti, että useat
tarkat heput pesevät kuraisen auton vesiletkulla
ja paljaalla kädellä! Siis huuhtelevat ja
sivelevät kämmenellä kurat pois kyljistä,
sormissa tuntee jos välissä on hiekanmuru ja osaa
hellittää eikä tule tehtyä naarmuja. PAinepesurit
yms. härvelit sai tylyn tuomion naarmuttamisen
takia.
Oman autoni vahaan simonizin keltaisella!
Pirunmoinen hinkkaaminen mutta jälkikin on upea
ja kestää. Siinä ei ole silikonia joten kun taas
joskus 10 vuoden päästä autoni maalataan
uudestaan ei tartte taistella silikoonikuplien
kanssa. - 2 Much dB
Olin tässä taannoin puoli vuotta töissä ns.
autohoitolassa. Työnkuvaan kuului auton pesut,
myllytykset, vahaukset ja sisäsiivoukset. Suurin
osa meillä käyneistä autoista olikin Vaasan
Hartman Auton omistuksessa ja myyntiin menossa.
Eli juuri tämä paljon puhuttu Showroom Shine
saavutettiin meillä! Julkisesti ylistetty
AutoGlym ei pysty puoleenkaan siitä mitä
ammattilaiset käyttävät, eli AutoSmartia.
Tunnetustikin punainen väri on se kaikista
heikoin ja päivittäin tulee vastaan pikkuhiljaa
miltei valkoiseksi muuttuneita "punaisia" autoja.
Aurinko ja kaikki mahdolliset oksidit kuluttavat
ja haalentavat maalipintaa, oksidoivat! Oksidit
pystytään nostamaan myllyttämällä oikeilla
kemikaaleilla. Näin auton alkuperäinen väri
saadaan palautumaan. Uudessa autossasi ei
luultavasti tätä vikaa kuitenkaan ole. Uusiin
autoihin meillä oli tapana laittaa 4
vahakerrosta, joista jokaisella on oma
tarkoituksensa. Vahapinta kestää valehtelematta
1½ vuotta, mutta uudelleenvahausta suositellaan
vuoden välein, jottei vahapinta pääse kulumaan
kokonaan pois ja maali oksidoitumaan. Vahauksen
hinta oli n.700,- ja myllytys tarvittaessa lisää
n.200,-! Usko pois: itse et saa mitenkään yhtä
kaunista ja kestävää pintaa, kuin ammattilaiset
koneilla!- nih
kanssa kannattaa tosiaan olla tarkkana.
Kohtuullisella paineella ne vastaavat tietysti
normaalia puutarhaletkua, mutta kovemmalla
paineella voi käydä, kuten tuttavalleni: kaveri
käänsi 380V pesuriin epähuomiossa pikkuisen
liikaa tehoja ja alkoi suihkuttaa Hiacen helmaa;
katsahti hetkeksi muualle - suihku yhä helmaa
kohti- ja se siitä maalipinnasta. Alta tuli
näkyviin pohjamaali ja hitunen ruostetta.
En tiedä, onko Toyotan maali miten huonosti
kestävää sorttia, mutta tuon näkeminen kyllä vei
halut pestä omaa autoa kovilla painevehkeillä.
(Äsken poikkesin kyllä harjattomaan pikapesuun;
mersun katossa oli parinkin linnun jätökset ja
lisäksi puusta tippunutta tahmeaa möhnää...
tummansininen on hieno väri, mutta helvetillinen
pitää puhtaana.)
Mistäs noita Autosmartin tuotteita saa?
En asu pk-seudulla, eli turhaa selittää, että
Sörnäisten Teboililta. Mutta onko niitä ihan
yleisessä jakelussa vai pitääkö poiketa fiksarien
luo oman astian kera? - 2 Much dB
nih kirjoitti:
kanssa kannattaa tosiaan olla tarkkana.
Kohtuullisella paineella ne vastaavat tietysti
normaalia puutarhaletkua, mutta kovemmalla
paineella voi käydä, kuten tuttavalleni: kaveri
käänsi 380V pesuriin epähuomiossa pikkuisen
liikaa tehoja ja alkoi suihkuttaa Hiacen helmaa;
katsahti hetkeksi muualle - suihku yhä helmaa
kohti- ja se siitä maalipinnasta. Alta tuli
näkyviin pohjamaali ja hitunen ruostetta.
En tiedä, onko Toyotan maali miten huonosti
kestävää sorttia, mutta tuon näkeminen kyllä vei
halut pestä omaa autoa kovilla painevehkeillä.
(Äsken poikkesin kyllä harjattomaan pikapesuun;
mersun katossa oli parinkin linnun jätökset ja
lisäksi puusta tippunutta tahmeaa möhnää...
tummansininen on hieno väri, mutta helvetillinen
pitää puhtaana.)
Mistäs noita Autosmartin tuotteita saa?
En asu pk-seudulla, eli turhaa selittää, että
Sörnäisten Teboililta. Mutta onko niitä ihan
yleisessä jakelussa vai pitääkö poiketa fiksarien
luo oman astian kera?Olen Vaasasta! Itse asiassa, en tiedä kuinka
paljon AutoSmartin tuotteita on noin yleisessä
jakelussa, mutta käsittääkseni niitä on Matti
Meikäläisenkin mahdollisuus jostain ostaa.
Liikkeessämme kävi kuitenkin hyvin paljon
asiakkaita omien kannujen kanssa, tai sitten
ostamassa ihan kannullisia!
Kuitenkaan näiden aineiden käyttäminen kotona ei
ole sama kuin ammattilasien käsissä oikeilla
koneilla. Litrahintaa vahalle tulee keskimäärin
850,- ilman alv.:tä, joten tyyrisä on stöfkä!
Maalipinnan täyshoito n. 700,- näillä aineilla ei
siis ole kovin kallista -kerran vuoteen!
Se mitä sanoit painepesureista on aivan totta.
Niiden kanssa tulee olla varovainen, sillä
pieneltäkin tuntuva paine voi saada pahaa aikaan.
Tärkeintä on pitää pistooli koko ajan
liikenteessä. Meillä oli 150:n barin
korkeasyöttöpesuri, jolla tuli pestyä noin 500
autoa, joten kyllä se taito sieltä tuli. - Xantia
Voisitko antaa vinkkiä, että kannataako viedä
auto käsittelyyn, jos on selkeitä naarmuja? Eli
auttaako maalipinnassa oleviin esim: avain
nipusta tulleisiin naarmuihin tai "kakaroiden"
tekemiin naarmuihin. Naarmut ei ole maalipintaan
asti. - 2 Much dB
Xantia kirjoitti:
Voisitko antaa vinkkiä, että kannataako viedä
auto käsittelyyn, jos on selkeitä naarmuja? Eli
auttaako maalipinnassa oleviin esim: avain
nipusta tulleisiin naarmuihin tai "kakaroiden"
tekemiin naarmuihin. Naarmut ei ole maalipintaan
asti.Naarmunpoisto onnistuu uskomattoman hyvin juuri
tällä myllytys -operaatiolla! Pintanaarmut
lähtevä täysin ja hiukan syvemmät himmenee
huomattavsti! Peltiin tai pohjamaaliin asti
menneitä ei saa pois, mutta itse kehittelemäni
metodi tepsii jopa niihin. Korjauskynällä ennen
myllytystä nämä maalipinnan rikkoneet naarmut
piiloon, jonka jälkeen myllytys tasoittaa ne!
Jos olet lähelläkään Vaasaa liikenteessä,
kannattaa käydä SuperWax Oy:ssä. Siellä tehdään
autoista uusia!
- 2 Much dB
Äläkä sitten ikinä vie sitä autoas mihinkään
konepesuun. Ne jättää niin karseat jäljet
peltiin, että... Kuumavahaus jättää puolestaan
kaiken paskan allensa vaikuttamaan. Meillä pesut
tehtiin käsin, sienillä ja säädettävällä
painepesurilla! - MH
13 auton jälkeen on hiukka alkanut pesu ja
putsaus sujua...kaikki autoni ovat saaneet
jälleenmyydessä huippuhinnan juuri huippuhoidon
ansiosta.
Eli:
Ensiksi päälle vahat: alle aluksi AutoGlymin
uper Resin Polish-vaha, elvyttä pintaa. Päälle
saman merkin Extra Gloss Protection-
kestopinnoite; kiiltää! Pari kertaa vuodessa
riittää...
Pese auto aina käsin, talvella myös alusta
suolakeleillä. Hommaa tarkoitusta varten pari
sankoa, pesusieni ja shampoo. Shampooksi Auto
Glymin body conditioner-autoshampoo, "jatkaa"
vahauksen tehoa ja poistaa lian. Vältä
liuottimia, ellei ole pakko käyttää hankalan
pinttyneen suolakuran/pikijälkien takia. Jos
sulla ei ole omaa pesupaikkaa, on varmaan lähes
joka paikkakunnalla joko huoltoasemalla ti-halli
(Nesteellä ainakin)tai yksityisfirma. Suosittelen
pesua joka viikko. Kuivaa säämiskällä (joko aito
tai Autoglymin keinosäämiskä), se on ainoa tae
saada pinta jäämään läikättömäksi.
Älä unohda ovien taitekohtia, ne tulee myös
vahata ja pestä ruosteen estämiseksi. Käsittele 2
krt vuodessa myös ovitiivisteet silikonipuikolla,
samoin säännöllisesti tuulilasipyyhkimien
kumisulat väkevällä pesunesteellä (ei hio
hiekkaöly lasia). Älä myöskään unohda toki
vanteita ja kapseleita, nekin tulee käsitellä
samalla kun auto pestään/vahataan.
Näillä keinoilla autosi kiiltää ja on helppo
pestä. Rahaa uhraantuu vuodessa muutama satanen,
mutta ne mene aika helposti ihmisillä muutamasa
tunnissa kurkusta alas pubissa...- Jarkko
Myös Turtlen Top Coat on varsin hyvä
uudentyyppinen vaha. On täysin nestettä Auto
Glymin tapaan.
Kiillotus on hieman "tahmeampaa" kuin Glymillä.
Kumiosille silikonipuikot ei ole paras vaihtoehto
niissä olevan huonolaatuisen silikonin takia.
Esim. CRC-silokoni spreypullossa on hyvä.
Pesuaineista hyvä ja riittoisa vaihtoehto on
Kerniten MAGNET-X, vahaa sisältävä
pesuainetiiviste. Sitä käytetään 2-5% vahvuisena
veteen sekoitettuna. Miedompana se toimii
normaalin autoshampoon tapaan ja vahvempana
liuotinaineen tavoin.
Valitettavasti tuotetta ei ole vähittäismyynnissä
kuluttajille, vaan sitä myydään ainoastaan alan
yrityksille. - Puunaaja
Hyvältä kuulostaa, mutta mitenkäs pesu vahausten
välissä? Pelkkä huuhteluko vesiletkulla vai myös
shampoo?
Entäs sienen käyttö? Tuntuisi näin äkkiä
ajateltuna, että sieni vaan hieroo pieniä
hiekanjyväsiä maalipintaa vasten ja hioo. Eikö
harja ole parempi vaihtoehto?
- gonzales
Pöljää ajanhukkaa toi jatkuva auton puunaus;
v...ttu vaihtakaa tuo peltilehmä jota palvotte
jumalan tavoin uuteen joka vuosi, ei tartte
itkeä! Jos tekin idiootit autonnuolijat v..ttu
pistäisitten vaikka nuo autonpesuista säästyneet
rahat kehitysapuun tai maailman pakolaisavun
tilille, olis tää maapallo vähä parempi paikka
elää. hankkikaa elämä!- 1991
olisitko niin ystävällinen ja pistäisit sen
mikrosi kierrätykseen ja saamillasi rahoilla
tukisit kehitysmaiden ihmisiä.KIITOS
- gdgdddgd
http://www.uggboots4-uk.com ugg boots uk
http://www.uggboots4-uk.com ugg boots sale uk
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839