Eli miten se tehdään? Olen nyt soittanut n.6 vuotta, ja on tullut vähän epäröityä teenkö ihan oikein. Ensimmäinen opettajani oli muutenkin ammattitaidoton, eikä hän kertonut miten se pitäisi puhdistaa. Ite olen jotain kuivaillut ja joskus kiillotellut. Nyt on onneksi hyvä ope, mutta ei sitä enää tällasta kehtaa siltä kysyä :)
poikkihuilun puhdistus
8
6663
Vastaukset
- yophigoj
Upotetaan suolaveteen ja vähän keitellään.
- jukkernawt
Kuivaaminen joka soiton jälkeen on tärkeää. Joskus voi myös paksua talouspaperia kevyesti vedellä läppien ja reikien välistä läppiä samalla kevyesti painaen. Sormista tuleva rasva olisi hopeapinnan takia hyvä aina pyyhkiä soiton jälkeen rungosta. Koneiston kanssa on oltava tarkkana, ei saa painaa liikaa eikä saisi pitää kiinni koneistosta kun asettaa osia yhteen/poistaa.
- Vilpertti
Käytetään kuulemma myös risloja(eli "tupakkapaperia")...
- amateur
En nyt tiedä mitä puhdistuksella tarkoitit, mutta soiton jälkeen hyvin vettä imevä rätti (puuvillaharsoa tms.) puikkoon ja sitten suukappale kuivaksi sillä. Varo ettet naarmuta eli älä päästä puikkoa raapimaan huilun sisäosaa ja mielellään puinen puikko.
Muiden osien sisäpuolen kuivauksessa on kätevä sellainen liina missä on paino narun päässä (helppo vetää putken läpi).
Sitten ulkopuolelta läpistä rungosta sormenjäljet tiiviimmällä kankaalla.
Läpät on tosiaan hyvä kuivata Rizla-paperilla: paperi läpän väliin ja läppä kiinni. Paperin vetämistä en suosittele, tyynyjen pinta on aika ohut ja voi rispaantua.
Kuivaus ja pinnan pyyhkiminen olisi hyvä tehdä joka soittokerran jälkeen. Tuolla konstilla on minulla pysynyt soitin hyvässä kunnossa (huollossa kehuttu). Huollossa (ammattikorjaajalla) on hyvä käyttää säännöllisesti (jopa vuosittain) tarkistettavana niin soitin pysyy pitempään hyvässä kunnossa.- Huilun aloittanut
Heips. Oon just alottanu huilun soiton (fonin lisäksi) mutta kun puhdistan huilua niin musta tuntuu etten saa sitä puhdistettua sieltä suuosan ihan päästä. Olisko jotain vinkkejä?
- Kisutti
http://www.thomann.de/fi/stoelzel_reinigungsset_493426.htm
Tällasella saa sen suukappaleen pään puhistettua. - I<3music
Heips! Oon soittanu poikkihuilua nyt 4,5 vuotta ja kysyisin vaan et tietääkö joku, voiko huilun vaan upottaa veteen (kun haluu puhdistaa huilun oikeen kunnolla ulkoa päin)? Mietin vaa et meneekö ne keltaset "tyynyt" siellä läppien alla siitä jotenki huonoks tai jotai? :)
- mielibidee
Puhdista se huilu upottamatta veteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733364Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91891Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2241279- 1311088
- 1001023
- 60964
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil67946Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6905- 84889
- 34820