ohituksesta tehottomalla autolla

Ekku

Mistähän lienee peräisin yleinen ajatus siitä
että autossa pitää olla paljon tehoa että sillä
pystyy "turvallisesti" ohittamaan?

Itse en ole vielä ikinä ajanut niin
heikkotehoisella autolla ettei sillä olisi ohi
päässyt kun tarvetta ilmenee. olen ajellut mm.
Suzuki altolla, diesel-Passatilla sekä
automaattivaihteisella pikkusubarulla.

Onhan se tietysti totta, että kyseisen
kaltaisilla autoilla EI tehdä siedettävää
ohitusta lähtemällä kuudenkympin vauhdista
suoraan rekan perästä rinnalle 5-vaihteella. Ei
se siinä paljon auta vaikka kaasu onkin pohjassa.

Jos taas puolestaan käytetään esim. 3-vaihdetta
ja hieman ennakoidaan niin helposti se ohitus
sujuu tehottomallakin autolla.

Jostain syystä ne ohitukset jotka "menevät
pitkäksi" tehdään useasti ns. paremman luokan
perheautoilla eikä näillä nuhapumpuilla. Taitaa
olla kysymys kuljettajien asennoitumisesta eikä
kaluston heikkoudesta?

19

2691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielipideautomaatti

      Puhut asiaa. Kyllä Datsun 100A:lla nuorempana
      ajellessa ohittaminen sujui siinä missä Saabeilla
      sittemmin. Jälkimmäisillä ei vain tarvitse
      vaihteita juuri hämmentää, jonka katson
      turvallisuuden parantumiseksi.

      Kuskit, lähinnä näiden asenneongelmat aiheuttavat
      ohitusvaaratilanteet, eivät autot. No ei tämä
      varmaan mikään uutinen kenellekään ollut.

      Sen sijaan huomio siitä, että nopeammat ja
      isommat autot aiheuttavat enemmän ohitusongelmia
      on osittain totta, osin psykologiaa. Näillä
      autoilla usein ajetaan paljon, kuski on (tai
      luulee olevansa) "keksimääräistä" paljonkin
      parempi ajotaidoiltaan, jne. Jos jossain
      viikonlopun paluuliikenteessä yksi auto sadasta
      ohittelee muuten tasaisessa liikennevirrassa,
      niin tokihan se pistää silmään. Tilastollisesti
      en usko minkään autoluokan sen kummemmin nousevan
      näissä asioissa esiin, hyvässä tai pahassa.

      Perspektiiviä kaikille suomalaisautoilijoille
      antaisi ajaminen keskieuroopan teillä, joilla
      liikennemäärät ja -ongelmat ovat eri sarjassa.
      Meidän teillämme sentään asiat sujuvat
      suhteellisen leppoisasti.

      Autokannan iän vaikutus liikennekulttuuriin
      ylipäänsä on kaksipiippuinen asia. Vanhemmilla
      autoilla ajavat nuoremmat ihmiset (pojat)
      provosoituvat meillä päin (Suomessa) järjettömän
      helposti siitä, että joku rohkenee heidät
      ohittaa. Viimeksi pari päivää sitten keski-
      suomessa ohitin 10 km/h rajoituksen alle
      kulkeneen auton täysin asiallisesti, hyvät
      näkyvyydet ja niin pois päin. Tästä
      suivaantuneena Corolla tuli seuruineen lippikset
      vinossa melkein puskuriin kiinni. Siinä
      roikkuivat, kunnes parin seuraavan ohituksen
      jälkeen hävisivät peileistä. Toivottavasti pojat
      ovat kunnossa ja kotonaan. Ja itse en ajanut
      ylinopeutta, mäkisellä tiellä vaan pidin
      matkavauhtia yllä. Ei tähän ilmiöön törmää kuin
      Suomessa.

      Lopuksi: se että jokainen julkkisylinopeussakko
      käsitellään ip-lehdistössä varmasti ruokkii
      kyseisten lippalakkikuskien kaahailuintoa. Kun
      Tapsat, Jaskat sun muut ajavat kovaa, niin miksen
      minäkin...

      • joka kestää

        "Perspektiiviä kaikille suomalaisautoilijoille
        antaisi ajaminen keskieuroopan teillä, joilla
        liikennemäärät ja -ongelmat ovat eri sarjassa.
        Meidän teillämme sentään asiat sujuvat
        suhteellisen leppoisasti."

        Tällainenhan onkin aina se pätevä
        vertailuperiaate. Periaatteessa voitaisiin siis
        ryhtyä vaikka teloittamaan kaikki punaisia päin
        kävelevät. Sitähän voisi perustella sillä, että
        arabimaissa teloitetaan paljon enemmän ihmisiä ja
        pienemmistä syista. Että hyvin meillä asiat
        olisi. Perspektiiviä pojat, perspektiiviä.


      • A9
        joka kestää kirjoitti:

        "Perspektiiviä kaikille suomalaisautoilijoille
        antaisi ajaminen keskieuroopan teillä, joilla
        liikennemäärät ja -ongelmat ovat eri sarjassa.
        Meidän teillämme sentään asiat sujuvat
        suhteellisen leppoisasti."

        Tällainenhan onkin aina se pätevä
        vertailuperiaate. Periaatteessa voitaisiin siis
        ryhtyä vaikka teloittamaan kaikki punaisia päin
        kävelevät. Sitähän voisi perustella sillä, että
        arabimaissa teloitetaan paljon enemmän ihmisiä ja
        pienemmistä syista. Että hyvin meillä asiat
        olisi. Perspektiiviä pojat, perspektiiviä.

        On aina ilo lukea hyvin jäsenneltyjä ja
        kirjoitettuja viestejä näillä palstoilla. Kiitos
        siitä.

        Tosin en osaa äskeisen viestin perusteella viedä
        keskustelua eteenpäin, joten palataan asiaan.


    • Iloinen veikko

      Aikoinaan Lefa -eli Manne-Mersulla (124 -
      koppainen 200 D) ohitelleena voin todeta että
      onnistunut ohitus Suomessa heikkotehoisella
      autolla perustuu aina yllätykseen.

      • Saab Aero

        niin lähde ohittamaan rekkaa esim. Suzuki Altolla
        tai muulla riisipussilla. JOs et halua hautaan:
        Älä ohita tai varmista, että esteetöntä
        ohitusmatkaa on vähintään 2 kilometriä.

        On se hullua edes yrittää ohitella jollain
        heikkotehoisella autolla tai dieselillä jos
        tietää, että vain hyvällä tuurilla mennään ohi.
        Siinähän uhraa pahimillaan koko perheensä.

        Kyllä se vaan on aivan turvallisuusseikka se
        ohituskiihtyvyys eikä mainoskikka.

        Kannattaisi vähän ajatella ennenkuin möläyttelee
        moisia. No pitäähän tietysti puolustaa
        sitä "tehokasta" Suzukiaan.

        Herätkää!


      • jormaliisa
        Saab Aero kirjoitti:

        niin lähde ohittamaan rekkaa esim. Suzuki Altolla
        tai muulla riisipussilla. JOs et halua hautaan:
        Älä ohita tai varmista, että esteetöntä
        ohitusmatkaa on vähintään 2 kilometriä.

        On se hullua edes yrittää ohitella jollain
        heikkotehoisella autolla tai dieselillä jos
        tietää, että vain hyvällä tuurilla mennään ohi.
        Siinähän uhraa pahimillaan koko perheensä.

        Kyllä se vaan on aivan turvallisuusseikka se
        ohituskiihtyvyys eikä mainoskikka.

        Kannattaisi vähän ajatella ennenkuin möläyttelee
        moisia. No pitäähän tietysti puolustaa
        sitä "tehokasta" Suzukiaan.

        Herätkää!

        Mistähän se sitten johtuu, että suomalaisilla
        autoilijoilla muiden huomioiminen liikenteessä on
        olematonta. Jonkun verran tiellä liikkuneena olen
        havainnut, että mitä isompi auto, sitä useammin
        tehdään törkeitä ohituksia ja kiilataan jonossa
        kahden auton "tiukkaan väliin" kun turbonkaan
        tehot eivät riitä koko letkan ohitukseen. Taitaa
        olla niin, että turvallisuus on kiinni ennen
        kaikkea kuskin korvien välistä - ei ahtopaineen
        tuomasta lisäpotkusta. Jos jotain saisi toivoa
        suomen teille, niin minä haluaisin rutkasti lisää
        kunnioitusta ja järjen käyttöä. Ei älyttömiä
        ohituksia vain ohittamisen vuoksi!


      • Ekku
        Saab Aero kirjoitti:

        niin lähde ohittamaan rekkaa esim. Suzuki Altolla
        tai muulla riisipussilla. JOs et halua hautaan:
        Älä ohita tai varmista, että esteetöntä
        ohitusmatkaa on vähintään 2 kilometriä.

        On se hullua edes yrittää ohitella jollain
        heikkotehoisella autolla tai dieselillä jos
        tietää, että vain hyvällä tuurilla mennään ohi.
        Siinähän uhraa pahimillaan koko perheensä.

        Kyllä se vaan on aivan turvallisuusseikka se
        ohituskiihtyvyys eikä mainoskikka.

        Kannattaisi vähän ajatella ennenkuin möläyttelee
        moisia. No pitäähän tietysti puolustaa
        sitä "tehokasta" Suzukiaan.

        Herätkää!

        Arvasinhan minä että joku vielä tällaisen
        kommentin laittaa. Pitäisikö siis mielestäsi
        ohittaminen kieltää kokonaan pienitehoisilta
        autoilta liikenneturvallisuuden nimissä?

        Samalla voisi varmaan kieltää "tehokkaat" autot
        ylinopeusriskin ja siitä aiheutuvien
        vaaratilanteiden vuoksi.

        Kyllä siitä hyvästä ohituskiihtyvyydestä on
        olemassa se haittapuoli, että sitä ohituspaikkaa
        ei tule harkittua kyllin tarkasti, kun luotetaan
        liikaa kaluston tehokkuuteen. Siten niitä
        varsinaisia vaaratilanteita syntyy.


      • 25kW/34hv
        Saab Aero kirjoitti:

        niin lähde ohittamaan rekkaa esim. Suzuki Altolla
        tai muulla riisipussilla. JOs et halua hautaan:
        Älä ohita tai varmista, että esteetöntä
        ohitusmatkaa on vähintään 2 kilometriä.

        On se hullua edes yrittää ohitella jollain
        heikkotehoisella autolla tai dieselillä jos
        tietää, että vain hyvällä tuurilla mennään ohi.
        Siinähän uhraa pahimillaan koko perheensä.

        Kyllä se vaan on aivan turvallisuusseikka se
        ohituskiihtyvyys eikä mainoskikka.

        Kannattaisi vähän ajatella ennenkuin möläyttelee
        moisia. No pitäähän tietysti puolustaa
        sitä "tehokasta" Suzukiaan.

        Herätkää!

        Kyllä se oikea aktiivinen turvallisuus löytyy
        ratin ja penkin välistä. Eipä ole kertaakaan
        sattunut vaaratilannetta ohittaessa, vaikka
        tehoja löytyy nimimerkkini verran. Ajaminen
        pienitehoisella autolla vain vaatii kuljettajalta
        vähän enemmän ajattelua...


    • Ehjin nahoin

      Kun alla oli Volvon S40 T4 eli 200 heppainen
      turbokone pienessä korissa, sillä mentiin
      herkästi ohi aina kun joku tuli perä edellä
      vastaan. Tämä ei tarkoita ylinopeudella ajamista,
      ainakaan suurella. Mutta aina ohitus oli
      turvallinen, nopea loikka rekankin sivuitse.
      Hyvää kiihtyvyyttä ei saa tietenkään ulosmitata
      ottamalla turhia riskejä, mutta jokainen sekunti
      pois naapurikaistalta on kotiin päin. Kun Volvo
      sitten vaihtui isoon maasturiin (melko laiskaan
      Volvoon verrattuna) asennemuutos tapahtui
      ensimmäisen 10 minuutin aikana. Montaakaan
      ohitusta en ole möhköllä tehnyt, mutta
      jälkeenpäin ajateltuna aiempi kova kiirus ei
      sinällään johtanut mihinkään, matka sujuu nytkin
      mukavasti, enkä toisaalta toivoisi, että se pikku
      Suzuki sattuisi nokakkain yli 2000 tonnin
      malmikasan kanssa. Voisi tehdä kipiää. Hitaalla
      pikkuautolla kannattaa pysyä omalla kaistalla,
      jos näyttää että ohitus on vähänkin riskaabeli.
      Joten hyvin ehtii rauhallisemminkin, kaipa se
      ohittelu oli enemmän vain hauskaa, kun pötyä
      pellin alta löytyi. Mennään auton ominaisuuuksien
      mukaan, niin sattuu vähemmän haavereita.

      • Ehjin nahoin

        Kyllä tuo maasturin paino on reilut 2000 kiloa
        tai 2 tonnia, voisi alkaa 2000 tonnilla jo tie
        pettää alta. Eli pianovihre.


      • Ekku

        No, se Suzuki oli sellainen kärjistetty
        esimerkki. Olen minä toki sellaisellakin jonkin
        aikaa ajanut ja kuten sanottu, aina silläkin
        pääsi ohi jos tarvetta ilmeni. Ei ne kaikki
        pikkuautot suinkaan aja alinopeuksia. Myös
        keskinopeudenkin saa suomalaisessa liikenteessä
        ihan riittävälle tasolle ilman "turhia" ohituksia.

        Tehokkaita autoja ei ole tullut harrastettua,
        mutta moottoripyöristä on kokemusta. Kyllä niissä
        sitä ohituskiihtyvyyttä piisaa, kun on vain
        järkeä käyttää sitä oikeissa tilanteissa. Se
        kyllä auttaa kun muistaa kuka siinä kolarissa jää
        alimmaiseksi!


      • Turboton

        Mikä teitä vaivaa. Oletteko kuulleet lentävästä
        ohituksesta. Myös 2CV ja VW 1200 ohitus sujuu
        vaivatta, ei siinä turboja kaivata alueella
        80km/h.
        Eräs tuttuni joutui muutama vuosi sitten
        sairaalaan Turun tiellä rekkaa ohittaessaan ja
        tappoi pari vastaantulijaa, vaikka ajoi Ferraria
        nopeus omien sanojen mukaan ohitushetkellä n.
        180, mutta kun vastaantulevalla sitikallakin oli
        poliisin ja näkijöiden mukaan ainakin 150 . Ei
        siinä ahtopaineet auttaneet. Omien sanojensa
        mukaan, ei olisi edes yrittänyt
        ohitusta "tavallisella autolla".


      • Saab Aero
        Turboton kirjoitti:

        Mikä teitä vaivaa. Oletteko kuulleet lentävästä
        ohituksesta. Myös 2CV ja VW 1200 ohitus sujuu
        vaivatta, ei siinä turboja kaivata alueella
        80km/h.
        Eräs tuttuni joutui muutama vuosi sitten
        sairaalaan Turun tiellä rekkaa ohittaessaan ja
        tappoi pari vastaantulijaa, vaikka ajoi Ferraria
        nopeus omien sanojen mukaan ohitushetkellä n.
        180, mutta kun vastaantulevalla sitikallakin oli
        poliisin ja näkijöiden mukaan ainakin 150 . Ei
        siinä ahtopaineet auttaneet. Omien sanojensa
        mukaan, ei olisi edes yrittänyt
        ohitusta "tavallisella autolla".

        Oli että järjenkäyttö on sallittua oli sitten alla
        40 hv Kupla tai 400 hv Ferrari. Pahimmat
        onnettomuudet aiheutuvat omien kykyjen
        yliarvioinnista.


      • lennu
        Saab Aero kirjoitti:

        Oli että järjenkäyttö on sallittua oli sitten alla
        40 hv Kupla tai 400 hv Ferrari. Pahimmat
        onnettomuudet aiheutuvat omien kykyjen
        yliarvioinnista.

        Sinä sen sanoit!!!!


    • Ibiza Turbo

      Heikkotehoisella autolla ohitus vaatii vaan
      enemmän valmistautumista kun tehokkaammalla.
      Täytyy osata ennakoida tulevaa ja välttää
      takapuskurissa roikkumista. Kun pitää vähän väliä
      siihen edessä olevaan rekkaan, maailma näyttää
      aivan erilaiselta. Näkee muutakin kuin rekan
      perän. Kun välimatkaa on riittävästi ja valitsee
      oikean vaihteen, voi ohitukseen kerätä mukavan
      alkuvauhdin ennen vastaantulijoiden kaistalle
      siirtymistä.

      Itse olen ajanut paljon heikkotehoisilla autoilla
      ja täytyy sanoa että se on opettanut ennakoivaa
      ajotapaa ja toisten liikkeiden ennakointitaitoa.
      Kun tuntee ajopelinsä, pieni tehottomuuskaan ei
      haittaa, kun pitää vielä järjen mukana, eikä
      ohittele järjettömissä paikoissa.

      • 25kW/34hv

        Yhdyn täysin viimeiseen lauseeseesi.


      • FVAF

        Samaa mieltä.


      • BMW-M

        Teho tuo aina turvallisuutta ohituksiin, koska
        reserviä riittää jos sattuu yllätys. Ei teho ja
        päättömyyskään kulje aina käsikädessä.
        Heikkotehoisella pääsee jos haluaa, mutta teho tuo
        turvallisuutta tilanteessa jota ei vain voi
        arvata!

        Turvallisuus on jokaisen päässä! Kerrankin hyvää
        ja asiallista juttua..


    • Kolmosella rinnalle

      Tällaisella autolla on hyvä
      treenata "turvallisia" ohituksia. Ei varmasti
      tule lähdettyä liian pieniin väleihin, vaan
      tyhjää suoraa pitää olla vähintään 2km. Varmasti
      jää selkäytimeen tämä tapa ohittaa tai olla
      ohittamatta, vaikka tulevaisuudessa omistaisikin
      hieman nopeamman kulkuneuvon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      90
      7286
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3851
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3460
    4. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2582
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      2518
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2393
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2309
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2209
    9. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      19
      1943
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1902
    Aihe