Mistähän lienee peräisin yleinen ajatus siitä
että autossa pitää olla paljon tehoa että sillä
pystyy "turvallisesti" ohittamaan?
Itse en ole vielä ikinä ajanut niin
heikkotehoisella autolla ettei sillä olisi ohi
päässyt kun tarvetta ilmenee. olen ajellut mm.
Suzuki altolla, diesel-Passatilla sekä
automaattivaihteisella pikkusubarulla.
Onhan se tietysti totta, että kyseisen
kaltaisilla autoilla EI tehdä siedettävää
ohitusta lähtemällä kuudenkympin vauhdista
suoraan rekan perästä rinnalle 5-vaihteella. Ei
se siinä paljon auta vaikka kaasu onkin pohjassa.
Jos taas puolestaan käytetään esim. 3-vaihdetta
ja hieman ennakoidaan niin helposti se ohitus
sujuu tehottomallakin autolla.
Jostain syystä ne ohitukset jotka "menevät
pitkäksi" tehdään useasti ns. paremman luokan
perheautoilla eikä näillä nuhapumpuilla. Taitaa
olla kysymys kuljettajien asennoitumisesta eikä
kaluston heikkoudesta?
ohituksesta tehottomalla autolla
19
2691
Vastaukset
- mielipideautomaatti
Puhut asiaa. Kyllä Datsun 100A:lla nuorempana
ajellessa ohittaminen sujui siinä missä Saabeilla
sittemmin. Jälkimmäisillä ei vain tarvitse
vaihteita juuri hämmentää, jonka katson
turvallisuuden parantumiseksi.
Kuskit, lähinnä näiden asenneongelmat aiheuttavat
ohitusvaaratilanteet, eivät autot. No ei tämä
varmaan mikään uutinen kenellekään ollut.
Sen sijaan huomio siitä, että nopeammat ja
isommat autot aiheuttavat enemmän ohitusongelmia
on osittain totta, osin psykologiaa. Näillä
autoilla usein ajetaan paljon, kuski on (tai
luulee olevansa) "keksimääräistä" paljonkin
parempi ajotaidoiltaan, jne. Jos jossain
viikonlopun paluuliikenteessä yksi auto sadasta
ohittelee muuten tasaisessa liikennevirrassa,
niin tokihan se pistää silmään. Tilastollisesti
en usko minkään autoluokan sen kummemmin nousevan
näissä asioissa esiin, hyvässä tai pahassa.
Perspektiiviä kaikille suomalaisautoilijoille
antaisi ajaminen keskieuroopan teillä, joilla
liikennemäärät ja -ongelmat ovat eri sarjassa.
Meidän teillämme sentään asiat sujuvat
suhteellisen leppoisasti.
Autokannan iän vaikutus liikennekulttuuriin
ylipäänsä on kaksipiippuinen asia. Vanhemmilla
autoilla ajavat nuoremmat ihmiset (pojat)
provosoituvat meillä päin (Suomessa) järjettömän
helposti siitä, että joku rohkenee heidät
ohittaa. Viimeksi pari päivää sitten keski-
suomessa ohitin 10 km/h rajoituksen alle
kulkeneen auton täysin asiallisesti, hyvät
näkyvyydet ja niin pois päin. Tästä
suivaantuneena Corolla tuli seuruineen lippikset
vinossa melkein puskuriin kiinni. Siinä
roikkuivat, kunnes parin seuraavan ohituksen
jälkeen hävisivät peileistä. Toivottavasti pojat
ovat kunnossa ja kotonaan. Ja itse en ajanut
ylinopeutta, mäkisellä tiellä vaan pidin
matkavauhtia yllä. Ei tähän ilmiöön törmää kuin
Suomessa.
Lopuksi: se että jokainen julkkisylinopeussakko
käsitellään ip-lehdistössä varmasti ruokkii
kyseisten lippalakkikuskien kaahailuintoa. Kun
Tapsat, Jaskat sun muut ajavat kovaa, niin miksen
minäkin...- joka kestää
"Perspektiiviä kaikille suomalaisautoilijoille
antaisi ajaminen keskieuroopan teillä, joilla
liikennemäärät ja -ongelmat ovat eri sarjassa.
Meidän teillämme sentään asiat sujuvat
suhteellisen leppoisasti."
Tällainenhan onkin aina se pätevä
vertailuperiaate. Periaatteessa voitaisiin siis
ryhtyä vaikka teloittamaan kaikki punaisia päin
kävelevät. Sitähän voisi perustella sillä, että
arabimaissa teloitetaan paljon enemmän ihmisiä ja
pienemmistä syista. Että hyvin meillä asiat
olisi. Perspektiiviä pojat, perspektiiviä. - A9
joka kestää kirjoitti:
"Perspektiiviä kaikille suomalaisautoilijoille
antaisi ajaminen keskieuroopan teillä, joilla
liikennemäärät ja -ongelmat ovat eri sarjassa.
Meidän teillämme sentään asiat sujuvat
suhteellisen leppoisasti."
Tällainenhan onkin aina se pätevä
vertailuperiaate. Periaatteessa voitaisiin siis
ryhtyä vaikka teloittamaan kaikki punaisia päin
kävelevät. Sitähän voisi perustella sillä, että
arabimaissa teloitetaan paljon enemmän ihmisiä ja
pienemmistä syista. Että hyvin meillä asiat
olisi. Perspektiiviä pojat, perspektiiviä.On aina ilo lukea hyvin jäsenneltyjä ja
kirjoitettuja viestejä näillä palstoilla. Kiitos
siitä.
Tosin en osaa äskeisen viestin perusteella viedä
keskustelua eteenpäin, joten palataan asiaan.
- Iloinen veikko
Aikoinaan Lefa -eli Manne-Mersulla (124 -
koppainen 200 D) ohitelleena voin todeta että
onnistunut ohitus Suomessa heikkotehoisella
autolla perustuu aina yllätykseen.- Saab Aero
niin lähde ohittamaan rekkaa esim. Suzuki Altolla
tai muulla riisipussilla. JOs et halua hautaan:
Älä ohita tai varmista, että esteetöntä
ohitusmatkaa on vähintään 2 kilometriä.
On se hullua edes yrittää ohitella jollain
heikkotehoisella autolla tai dieselillä jos
tietää, että vain hyvällä tuurilla mennään ohi.
Siinähän uhraa pahimillaan koko perheensä.
Kyllä se vaan on aivan turvallisuusseikka se
ohituskiihtyvyys eikä mainoskikka.
Kannattaisi vähän ajatella ennenkuin möläyttelee
moisia. No pitäähän tietysti puolustaa
sitä "tehokasta" Suzukiaan.
Herätkää! - jormaliisa
Saab Aero kirjoitti:
niin lähde ohittamaan rekkaa esim. Suzuki Altolla
tai muulla riisipussilla. JOs et halua hautaan:
Älä ohita tai varmista, että esteetöntä
ohitusmatkaa on vähintään 2 kilometriä.
On se hullua edes yrittää ohitella jollain
heikkotehoisella autolla tai dieselillä jos
tietää, että vain hyvällä tuurilla mennään ohi.
Siinähän uhraa pahimillaan koko perheensä.
Kyllä se vaan on aivan turvallisuusseikka se
ohituskiihtyvyys eikä mainoskikka.
Kannattaisi vähän ajatella ennenkuin möläyttelee
moisia. No pitäähän tietysti puolustaa
sitä "tehokasta" Suzukiaan.
Herätkää!Mistähän se sitten johtuu, että suomalaisilla
autoilijoilla muiden huomioiminen liikenteessä on
olematonta. Jonkun verran tiellä liikkuneena olen
havainnut, että mitä isompi auto, sitä useammin
tehdään törkeitä ohituksia ja kiilataan jonossa
kahden auton "tiukkaan väliin" kun turbonkaan
tehot eivät riitä koko letkan ohitukseen. Taitaa
olla niin, että turvallisuus on kiinni ennen
kaikkea kuskin korvien välistä - ei ahtopaineen
tuomasta lisäpotkusta. Jos jotain saisi toivoa
suomen teille, niin minä haluaisin rutkasti lisää
kunnioitusta ja järjen käyttöä. Ei älyttömiä
ohituksia vain ohittamisen vuoksi! - Ekku
Saab Aero kirjoitti:
niin lähde ohittamaan rekkaa esim. Suzuki Altolla
tai muulla riisipussilla. JOs et halua hautaan:
Älä ohita tai varmista, että esteetöntä
ohitusmatkaa on vähintään 2 kilometriä.
On se hullua edes yrittää ohitella jollain
heikkotehoisella autolla tai dieselillä jos
tietää, että vain hyvällä tuurilla mennään ohi.
Siinähän uhraa pahimillaan koko perheensä.
Kyllä se vaan on aivan turvallisuusseikka se
ohituskiihtyvyys eikä mainoskikka.
Kannattaisi vähän ajatella ennenkuin möläyttelee
moisia. No pitäähän tietysti puolustaa
sitä "tehokasta" Suzukiaan.
Herätkää!Arvasinhan minä että joku vielä tällaisen
kommentin laittaa. Pitäisikö siis mielestäsi
ohittaminen kieltää kokonaan pienitehoisilta
autoilta liikenneturvallisuuden nimissä?
Samalla voisi varmaan kieltää "tehokkaat" autot
ylinopeusriskin ja siitä aiheutuvien
vaaratilanteiden vuoksi.
Kyllä siitä hyvästä ohituskiihtyvyydestä on
olemassa se haittapuoli, että sitä ohituspaikkaa
ei tule harkittua kyllin tarkasti, kun luotetaan
liikaa kaluston tehokkuuteen. Siten niitä
varsinaisia vaaratilanteita syntyy. - 25kW/34hv
Saab Aero kirjoitti:
niin lähde ohittamaan rekkaa esim. Suzuki Altolla
tai muulla riisipussilla. JOs et halua hautaan:
Älä ohita tai varmista, että esteetöntä
ohitusmatkaa on vähintään 2 kilometriä.
On se hullua edes yrittää ohitella jollain
heikkotehoisella autolla tai dieselillä jos
tietää, että vain hyvällä tuurilla mennään ohi.
Siinähän uhraa pahimillaan koko perheensä.
Kyllä se vaan on aivan turvallisuusseikka se
ohituskiihtyvyys eikä mainoskikka.
Kannattaisi vähän ajatella ennenkuin möläyttelee
moisia. No pitäähän tietysti puolustaa
sitä "tehokasta" Suzukiaan.
Herätkää!Kyllä se oikea aktiivinen turvallisuus löytyy
ratin ja penkin välistä. Eipä ole kertaakaan
sattunut vaaratilannetta ohittaessa, vaikka
tehoja löytyy nimimerkkini verran. Ajaminen
pienitehoisella autolla vain vaatii kuljettajalta
vähän enemmän ajattelua...
- Ehjin nahoin
Kun alla oli Volvon S40 T4 eli 200 heppainen
turbokone pienessä korissa, sillä mentiin
herkästi ohi aina kun joku tuli perä edellä
vastaan. Tämä ei tarkoita ylinopeudella ajamista,
ainakaan suurella. Mutta aina ohitus oli
turvallinen, nopea loikka rekankin sivuitse.
Hyvää kiihtyvyyttä ei saa tietenkään ulosmitata
ottamalla turhia riskejä, mutta jokainen sekunti
pois naapurikaistalta on kotiin päin. Kun Volvo
sitten vaihtui isoon maasturiin (melko laiskaan
Volvoon verrattuna) asennemuutos tapahtui
ensimmäisen 10 minuutin aikana. Montaakaan
ohitusta en ole möhköllä tehnyt, mutta
jälkeenpäin ajateltuna aiempi kova kiirus ei
sinällään johtanut mihinkään, matka sujuu nytkin
mukavasti, enkä toisaalta toivoisi, että se pikku
Suzuki sattuisi nokakkain yli 2000 tonnin
malmikasan kanssa. Voisi tehdä kipiää. Hitaalla
pikkuautolla kannattaa pysyä omalla kaistalla,
jos näyttää että ohitus on vähänkin riskaabeli.
Joten hyvin ehtii rauhallisemminkin, kaipa se
ohittelu oli enemmän vain hauskaa, kun pötyä
pellin alta löytyi. Mennään auton ominaisuuuksien
mukaan, niin sattuu vähemmän haavereita.- Ehjin nahoin
Kyllä tuo maasturin paino on reilut 2000 kiloa
tai 2 tonnia, voisi alkaa 2000 tonnilla jo tie
pettää alta. Eli pianovihre. - Ekku
No, se Suzuki oli sellainen kärjistetty
esimerkki. Olen minä toki sellaisellakin jonkin
aikaa ajanut ja kuten sanottu, aina silläkin
pääsi ohi jos tarvetta ilmeni. Ei ne kaikki
pikkuautot suinkaan aja alinopeuksia. Myös
keskinopeudenkin saa suomalaisessa liikenteessä
ihan riittävälle tasolle ilman "turhia" ohituksia.
Tehokkaita autoja ei ole tullut harrastettua,
mutta moottoripyöristä on kokemusta. Kyllä niissä
sitä ohituskiihtyvyyttä piisaa, kun on vain
järkeä käyttää sitä oikeissa tilanteissa. Se
kyllä auttaa kun muistaa kuka siinä kolarissa jää
alimmaiseksi! - Turboton
Mikä teitä vaivaa. Oletteko kuulleet lentävästä
ohituksesta. Myös 2CV ja VW 1200 ohitus sujuu
vaivatta, ei siinä turboja kaivata alueella
80km/h.
Eräs tuttuni joutui muutama vuosi sitten
sairaalaan Turun tiellä rekkaa ohittaessaan ja
tappoi pari vastaantulijaa, vaikka ajoi Ferraria
nopeus omien sanojen mukaan ohitushetkellä n.
180, mutta kun vastaantulevalla sitikallakin oli
poliisin ja näkijöiden mukaan ainakin 150 . Ei
siinä ahtopaineet auttaneet. Omien sanojensa
mukaan, ei olisi edes yrittänyt
ohitusta "tavallisella autolla". - Saab Aero
Turboton kirjoitti:
Mikä teitä vaivaa. Oletteko kuulleet lentävästä
ohituksesta. Myös 2CV ja VW 1200 ohitus sujuu
vaivatta, ei siinä turboja kaivata alueella
80km/h.
Eräs tuttuni joutui muutama vuosi sitten
sairaalaan Turun tiellä rekkaa ohittaessaan ja
tappoi pari vastaantulijaa, vaikka ajoi Ferraria
nopeus omien sanojen mukaan ohitushetkellä n.
180, mutta kun vastaantulevalla sitikallakin oli
poliisin ja näkijöiden mukaan ainakin 150 . Ei
siinä ahtopaineet auttaneet. Omien sanojensa
mukaan, ei olisi edes yrittänyt
ohitusta "tavallisella autolla".Oli että järjenkäyttö on sallittua oli sitten alla
40 hv Kupla tai 400 hv Ferrari. Pahimmat
onnettomuudet aiheutuvat omien kykyjen
yliarvioinnista. - lennu
Saab Aero kirjoitti:
Oli että järjenkäyttö on sallittua oli sitten alla
40 hv Kupla tai 400 hv Ferrari. Pahimmat
onnettomuudet aiheutuvat omien kykyjen
yliarvioinnista.Sinä sen sanoit!!!!
- Ibiza Turbo
Heikkotehoisella autolla ohitus vaatii vaan
enemmän valmistautumista kun tehokkaammalla.
Täytyy osata ennakoida tulevaa ja välttää
takapuskurissa roikkumista. Kun pitää vähän väliä
siihen edessä olevaan rekkaan, maailma näyttää
aivan erilaiselta. Näkee muutakin kuin rekan
perän. Kun välimatkaa on riittävästi ja valitsee
oikean vaihteen, voi ohitukseen kerätä mukavan
alkuvauhdin ennen vastaantulijoiden kaistalle
siirtymistä.
Itse olen ajanut paljon heikkotehoisilla autoilla
ja täytyy sanoa että se on opettanut ennakoivaa
ajotapaa ja toisten liikkeiden ennakointitaitoa.
Kun tuntee ajopelinsä, pieni tehottomuuskaan ei
haittaa, kun pitää vielä järjen mukana, eikä
ohittele järjettömissä paikoissa.- 25kW/34hv
Yhdyn täysin viimeiseen lauseeseesi.
- FVAF
Samaa mieltä.
- BMW-M
Teho tuo aina turvallisuutta ohituksiin, koska
reserviä riittää jos sattuu yllätys. Ei teho ja
päättömyyskään kulje aina käsikädessä.
Heikkotehoisella pääsee jos haluaa, mutta teho tuo
turvallisuutta tilanteessa jota ei vain voi
arvata!
Turvallisuus on jokaisen päässä! Kerrankin hyvää
ja asiallista juttua..
- Kolmosella rinnalle
Tällaisella autolla on hyvä
treenata "turvallisia" ohituksia. Ei varmasti
tule lähdettyä liian pieniin väleihin, vaan
tyhjää suoraa pitää olla vähintään 2km. Varmasti
jää selkäytimeen tämä tapa ohittaa tai olla
ohittamatta, vaikka tulevaisuudessa omistaisikin
hieman nopeamman kulkuneuvon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t907286- 353851
- 453460
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402582- 2192518
- 402393
- 1292309
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292209Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna191943- 451902