Dentiplus?!

aikarölli

"En ole mikään määkivä lammas, on suussani yksi iso hammas..."

-Siis, eihän minun asiani vielä yhtä huonosti ole, kuin Röllillä, mutta silti.

Eli, ongelmani on tämä; Minulle on sattunut sellainen ikävä kehityshäiriö, että hampaistani puuttuu kiille melkein kokonaan.
(Siis se suojaava kova kerros) Muutamasta hampaasta kiille puuttuu kokonaan, mutta suurimmassa osassa sitä on, mutta huolestuttavan vähän.
Tämä aiheuttaa sitten sen, että hampaani ovat tavallista pehmeämpää tavaraa ja reikiintyvät todella helposti.
Reijät pureutuvat todella äkkiä hampaisiin, mikäli hoito ei ole riittävää.

Lapsena totuin käymään hammaslääkärillä paikattavana miltein viikon jokaisena arkipäivänä. (Minä en turhia pelkää =))

Nyt kuitenkin minusta on tullut "mukavuudenhaluisempi".
Suuri muutosinhoni kuitenkin aiheutui siitä, kun pari vuotta sitten käväisin kunnallisella hammaslääkärillä ja se perhana hioi oikeasta kulmahampaastani yli puolet pois. Sillä tekosyyllä, että "hampaan kärki ei tule kestämään". (vaikka johan se oli kestänyt jo ainakin 9 vuotta.) Kun tajusin, että hampaasta on jäljellä enää pieni, terävä tappi, hurjistuin.
Ravasin hammaslääkärillä yhtenään, mutta kunnallisella sanoivat että "kaikkeen tottuu" ja että "ei se paikka-aine pysyisi siinä".
Minuun suhtauduttiin todella halveksuvasti vain siksi, että tahdoin saada menetetyn hampaanpuolikkaan edes jossain muodossa takaisin.
Hammas oli erityinen "ajatteluhammas", eli pureksin sillä silloin, kun oikein ajattelin jotakin, mutta kun nyt yritin purra kulmahampaalla, tuntui että koko kallo meni vinoon.
Tämä saattaa kuulostaa vähäiseltä, mutta silloin se oli helevetin iso juttu.

Minun oli mentävä erikoishammaslekurille, ja tämä täti teki minulle todella hyvän hampaan.
Muistan, kuinka hämmästynyt olin siitä, että sain peilin käteen ja hän kysyi minulta ihan vakavissaan, että "miltä tuntuu? Onko hyvä?"
Ja hyvä se oli. Enemmänkin!
Kunnallisesta hammaslääkäristä minulle jäi pahamaku suuhun, mutta erikoishammaslääkäriä ylistän yhä, sillä tekihän hän sentään minulle aivan kelpo hampaan, eikä paljoa edes siitä veloittanut.
Kotiin lähtiessä olisi tehnyt mieli tanssia hänen työpaikkansa pihalla irlantilaisia kansantansseja silkasta riemusta ja huutaa kiitos. Uskallukseni ei kuitenkaan moiseen riittänyt, vaan vein hammaskorjaajalleni seuraavalla viikolla kiitoslahjan.

Ja asiaan siis!
Kulmahampaan tapaus aiheutti minulle sen, etten juuri kestä muutoksia.
Arki menee täsmälleen aina samalla tavalla,
kotona tavarat ovat tietyssä järjestyksessä,
ja jos jokin liikahtaa, enkä saa sitä takaisin enää paikoilleen, minulle tulee oikeasti paha olo, kun olen huoneessa, jonka sisustus on muuttunut niin, että tiedän sen.

Tämä on aika hankala juttu, sillä minulla on paljon pölyjä kerääviä vanhoja kirjoja, joita rakastan siihen malliin, etten raaski niistä luopua. Kuitenkaan en voi lukea niitä, vaikka haluaisin, koska en kestä sitä, että järjestys muuttuisi. Aika hullua, tiedän.
Keittiö, eteinen ja kylpyhuone ovat ainoat paikat, joissa muutoksia suvaitsen, sillä pakko on.
Makuuhuone on pahin mikään ei saa liikahtaakkaan!Minullaon pieni hylly, jossa istuu pieniä koriste-esineitä.
Koriste-esineiden paikat erottaa hyvin nykyään pölystä, jos esine sattuu vähänkin liikahtamaan, voin vaivatta siirtää sen paikalleen.
Typerää, tiedän.
Omituisuuksieni vuoksi edes kumppanini ei suostu muuttamaan yhteen kanssani, vaan arvelee, että on hyvä, että minulla on oma koti, jossa moin "mittailla rakkaiden pölypalleroideni paikat millintarkkuudella". =)

Mitä ihmettä höpäjän?
Ei ollut todellakaan tarkoitus kerrata koko elämääni tässä, mutta anteeksi nyt vain, kun tuli kuin tuutista.

Perimmäinen aate oli kysyä teiltä, teitähän on kuitenkin aika monta, varmasti joku teistä tietää ja saattaa viisaudellaan häikäistä minut.
Siispä kysyn:

Aiheuttaako sellainen lääke, kuin "dentiplus" todella syljenerityksen lisääntymistä?

Hammaslääkäri suositteli sitä minulle,
mutta netistä luin, että sylkeä alkaa tulla lisää ja ajatus on on minusta aivan inhottava.
Jo nyt nieleskelen ja tuskailen liiallisen syljenerityksen vuoksi, joten pahentaisiko
Dentiplus vaivaani?
Nyt on dentiplussat ostettu, mutten vielä uskalla ottaa käyttöön, kun missään ei sanota, että miten paljon sitä pitää nauttia, että kuola alkaa "valua".
Olen mielestäni ihan tarpeeksi kuolaturpa jo nyt, enkä toivoisi syljenerityksen lisäystä, mutta hampaiden vuoksi pitäisi dentiplussaa käyttää.
APUVA!

12

4029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikarölli

      Jesta, mikä hölösuu... Siis hölösormi olen!
      Luin jostain netistä, että hampaiden päivittäinen pesu ei riitä, mutta onko se totta? Kuinka ihmeessä voin estää heikkojen hampaideni reikiintymisen, kun en enää kestä uusia paikkoja.
      Hammaslääkärissä käynti ei enää tunnu missään, juurihoito ilman puudutusta sai minut huomaamaan, että kipu on paikatessa olematonta, lähes vain kuviteltua.
      Mutta ne paikat!
      En vain siedä muutoksia, en kotona enkä varsinkaan suussa.

      KUINKA VOIN ESTÄÄ HAMPAIDENI REIKIINTYMISEN?!
      Jos tiedät vastauksen tähän, ole niin kiltti ja vastaa.

      • skäribo

        Ensinnäkin, kirjoituksesi oli kiva ja persoonallinen. :)

        Normaalisti pesu kaksi kertaa päivässä riittää pitämään hampaat kunnossa. Mutta jos on jokin erityisvaiva - kuten sinulla ja minulla - niin dentiplus (muitakin merkkejä on, esim. Fludent) auttaa pitämään kiilteen kunnossa.

        Tarkoitus on ottaa yksi imeskelytabletti aamuin illoin hampaiden pesun jälkeen, ja sen lisäksi yksi tabletti aina ruokailun jälkeen. Myös kulaus vettä tai juustonpalanen auttavat kiillettä kestämään happohyökkäyksen, jos joskus ei ole sitä pilleriä saatavilla.

        Kokeile vain rohkeasti, lupaan että kannattaa! :)


    • skäribo

      siksi, että olen astmaatikko, ja inhalaattori kuluttaa kiillettä.

      En ole koskaan huomannut, että nämä imeskelytabletit aiheuttaisivat syljen erityksen lisääntymistä. Päin vastoin, ovat sen verran makean makuisia, että usein tulee jano kun on sellaisen ottanut.

      Kokeile vain rohkeasti, ne kyllä vahvistavat kiillettä!

      • aikarölli

        Kiitos vastauksistanne!
        Noiden juttujen ansiosta uskallan kokeilla vihdoinkin sitä dentiplussaa.


    • sinulla on

      Aspergerin oireyhtymä. Jos et sitä tiedä, niin mene ihmeessä testiin.

      • aikarölli

        Vai aspergerin oireyhtymä!
        Enpä ole aijemmin moisesta kuullut, mutta selvitänpä oitis, mistä on kyse.


      • aikarölli

        Selvitykset hoidettu.
        Aspergeriä siis epäillään kohdallani sen vuoksi, että minulla on pakkomielle järjestykseen? Näinkö on?
        Kyllähän minulla joku vika päässä täytyy olla, mutta ei ihan mitään noin vakavaa, kuten aspergerin oireyhtymä. :)

        Vika vissiin johtunee vain siitä järkytyksestä, jonka jouduin kokemaan hampaani vuoksi ja herkkänä ihmisenä se oli minulle todella kova isku, yritän kyllä kovasti päästä tästä pakko-oireilusta eroon, olen jopa sopinut itseni kanssa, että muutan olohuoneen järjestystä... Sitten joulukuussa!

        Yritän päästä pienin askelin eroon mielipuolisesta järjestys-pakkomielteestäni. :)


      • kun diagnoosi
        aikarölli kirjoitti:

        Selvitykset hoidettu.
        Aspergeriä siis epäillään kohdallani sen vuoksi, että minulla on pakkomielle järjestykseen? Näinkö on?
        Kyllähän minulla joku vika päässä täytyy olla, mutta ei ihan mitään noin vakavaa, kuten aspergerin oireyhtymä. :)

        Vika vissiin johtunee vain siitä järkytyksestä, jonka jouduin kokemaan hampaani vuoksi ja herkkänä ihmisenä se oli minulle todella kova isku, yritän kyllä kovasti päästä tästä pakko-oireilusta eroon, olen jopa sopinut itseni kanssa, että muutan olohuoneen järjestystä... Sitten joulukuussa!

        Yritän päästä pienin askelin eroon mielipuolisesta järjestys-pakkomielteestäni. :)

        selvisi! Nyt voit harjaannuttaa itsesi irti aspergerin syndroomasta! Näin ne oireyhtymät paranee ihan kuin itsestään, kun potilas vaan saa siihen tilaisuuden ja näin säästyy euroja ja taas euroja yhteiskunnan varoista! Hienoa!


      • oireyhtymä
        kun diagnoosi kirjoitti:

        selvisi! Nyt voit harjaannuttaa itsesi irti aspergerin syndroomasta! Näin ne oireyhtymät paranee ihan kuin itsestään, kun potilas vaan saa siihen tilaisuuden ja näin säästyy euroja ja taas euroja yhteiskunnan varoista! Hienoa!

        Totta maar, on.
        Eurot säästyy ja mikäs siinä.


      • Anonyymi
        oireyhtymä kirjoitti:

        Totta maar, on.
        Eurot säästyy ja mikäs siinä.

        Olipa vanha keskustelupalsta.
        Ihan mukava lukea tuota pitkää aloitusta. Tai ei kovin montaa vastausta saanut.
        On sitten vanha lääke.
        Ihan apteekin lehdestä näin mainoksen ja sitä yritin kuvailla. Ei ollut, kun löysinkin myöhemmin lehden mainoksen.
        Sitten viime käynnilläni kerroin siitä ja tilasivatkin minulle sen DENTIPLUS. Sopiikuivalle suulle. Minä nimenomaan siksi ostin. (Nyt maistoinkin, ihan ok. makuinen)
        Minulla yöllä kuivuu suu, jotain vastaavaan ostanutkin. Joku HA+P ei ollut paremman makuista. Yöllä sitten imeskelen, en uskalla jättää suuhun. Tuo kyllä aika pieni kooltaan. Jospa auttaisi.
        Minulla pölypalleroita, vaikea yhden käden kanssa pyyhkiä koriste-esineitä ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa vanha keskustelupalsta.
        Ihan mukava lukea tuota pitkää aloitusta. Tai ei kovin montaa vastausta saanut.
        On sitten vanha lääke.
        Ihan apteekin lehdestä näin mainoksen ja sitä yritin kuvailla. Ei ollut, kun löysinkin myöhemmin lehden mainoksen.
        Sitten viime käynnilläni kerroin siitä ja tilasivatkin minulle sen DENTIPLUS. Sopiikuivalle suulle. Minä nimenomaan siksi ostin. (Nyt maistoinkin, ihan ok. makuinen)
        Minulla yöllä kuivuu suu, jotain vastaavaan ostanutkin. Joku HA P ei ollut paremman makuista. Yöllä sitten imeskelen, en uskalla jättää suuhun. Tuo kyllä aika pieni kooltaan. Jospa auttaisi.
        Minulla pölypalleroita, vaikea yhden käden kanssa pyyhkiä koriste-esineitä ym.

        ,,, niin luin tuosta kuivasta suusta. Se nimenomaan voi aiheuttaa hampaiden reikiintymisen ja kaikkea vaikeuksia.
        Kyllä minulla aamuisin kielikin on kuin hiekkapaperia, ihme ettei hampaat pahempana. Ehkei "Aikarölli" enää lue näitä kommenteja.
        On sitten vaikka muille kuivasuille, joka eksyy tänne.
        HYVÄÄ KESÄÄ!


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe