Kyykkääjät huomio

Apua tarvitseva

Onko jollekin tullut alaselkä kipeäksi kyykystä?
Jos on niin mistä te sen luulette tulleen kipeäksi?

Siis haluan saada faktatietoa eli vastailkaa jos teille on tullut selkä kipeäksi ja jos olette tietoisia siitä mikä sen on aiheuttanut.

17

11833

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loputtomiin

mulla tulee aina alaselkä kipeäksi kyykyssä. tai oikeastaan tuli, koska ennen kyykkäsin voimanostotyyliin eli perse taakse, jolloin ainoastaan perse ja alaselkä kipeytyivät. itseasiassa alaselkä meni aika paskaksi sen takia. nykyään kyykkäänkin korokkeet kantapäiden alla jolloin kipeytyy parhaiten etureidet ja pääsee alas asti. odotankin innolla millon polvet alkaa vittuilla...

• whatsxa

Siihen ettei perse kasva millään? Pitääkö siis sukat jalassa kyykätä, että persettä sais?

• vaihdoin liikkeen

Mulla alkoi alaselkäkivut kun tein lumitöitä lumentyöntimellä (nostin lunta sillä). Sitten vielä kyykkyä niin alaselkä oli 1-4 päivää semmonen joittei käsiä voinut pestä lavuaarissa kun selkään sattui toi etukeno. Kyykätessä tuntui kun otin tangon telineestä, jotta nyt ei selkä kestä. Olin aloittanut tekemään myös maastavetoa joten rasitusta tuli kai liikaa.
      Sitten mulla oli vielä huono tekniikka kun kyykkäsin. Polvet tuolla edessä, jolloin alaselkä on aina kovilla.
      Nyt olen opetellut toisenlaisen tekniikan. Aukaisen polvet ulospäin jolloin alaselkä pysyy suorassa. Mutta koska selän kunto on tärkeämpää kuin että kyykkäänkö 60 vai 100kiloa, olen päättänyt kyykkäillä harvoin ja tolla noin omalla painolla.
      Tommosella vipuvarsi hack-koneella saa kyllä prässiä paremman tuntuman ja tuntuu reisissä ihan hyvin (voittaa ainakin pelkät ojennus/koukistus treenit).

• monestipa hyvinkin

syynä ovat heikot alaselän lihakset. kyykyssä alaselkä joutuu koville ja jos heikkoutta löytyy,se on varma et tuntuu.
      itselläni aikoinaan kyykyssä alaselkä huuti leipää vaikka välillä tuntui ,et jaloissa vielä riitti voima,mutta selkä lopetti sarjat kesken.
      monet tuntuvat valittavan samaa juttua.
      muista en tiedä,mutta itselläni avain onneen löytyi alaselkää vahvistavista liikkeistä,joita hakattiin surutta "yötä päivää" ja alaselkä ongelmat olivat historiaa.taljassa läpivetoja,hyvää huomenta,selän ojennuksia ja kaikkea mikä vähänkään käy alaselkään,niin hyvää tuli ja tulee edelleen.
      suuri ongelma kyykyssä on heikko alaselkä,joita monet pohtivat tekniikkavirheiksi jne,voi se olla sitäkin mutta suurin syy on siis heikot lihat.

• samasta kärsinyt

joskus voi olla myös päinvastoin, eli selkä on suhteessa jalkoihin liian vahva, näin esim. itselläni. tein paljon juuri good-morningeja ja maastavetoa ja kaikkea mikä otti alaselkään ja kyykyssä ongelmana oli sitten lähes jokakerta liikkeen muuttuminen lähes good-morningmaiseksi kun alaselkä tykkäsi ottaa suurimman työn itselleen. ja paskaksihan se meni siitä ajan myötä. olenkin varmaan joku kummajainen kun etureidet näyttäisivät olevan heikoin alue.

• tapio kravatti
        samasta kärsinyt kirjoitti:

joskus voi olla myös päinvastoin, eli selkä on suhteessa jalkoihin liian vahva, näin esim. itselläni. tein paljon juuri good-morningeja ja maastavetoa ja kaikkea mikä otti alaselkään ja kyykyssä ongelmana oli sitten lähes jokakerta liikkeen muuttuminen lähes good-morningmaiseksi kun alaselkä tykkäsi ottaa suurimman työn itselleen. ja paskaksihan se meni siitä ajan myötä. olenkin varmaan joku kummajainen kun etureidet näyttäisivät olevan heikoin alue.

alaselkä ei koskaan ole liian vahva.jos alaselässä on voimaa,se ei koskaan ole haitaksi missään nostomuodossa,vaikka kyykky kaatuisi minne suuntaan hyvänsä,siitä on vain ja ainoastaan hyötyä.jaloista kun loppuu voima,niin nostot kaatuvat selälle, se on tietty selvä juttu,mutta tässäkin tapauksessa vahvasta selästä on vain hyötyä,että ne painot lopulta ylös tulevat.et ole mikään kummajainen vaan normaali treenaja,jolla on normaalit jutut.ei vahva selkä mitään hajoita.ei näitä voi erotella että vahva selkä tekee sitä ja heikko selkä tätä.nosto joko onnistuu tai ei ja aina se heikko paikka maksimeissa jostain löytyy.
        jouko aholakin totesi oman kyykkynsä olleen ensimmäiset parikymmentä senttiä jaloilla ja loput selällä. :)

• hpniemi

Kyykyssä käypi heleposti niin, että rautaa on liikaa --> viimosilla toistoilla et saa alhaalta lähtiessäsi tungettua lantiota heti eteen ja alle, jolloin se jää taakse ja kun nosto etenee hieman, olet asennossa, jossa paino tulee alaselälle.

Niin ei saa olla. Rautaa pitää olla sen verran, että pääset noustessasi raudan alle kunnolla.

*Tää on tärkein pointti.

Ja huomaa, että tolla tyylillä tulee selkä kipeeksi, vaikkei rautaa olisikaan mitään 80-100% vaan ihan 50% kuormalla saa selän rikki, jos ottaa sen tolleen alaselälle.

Toinen juttu on, että vatsa pitäs saada pidettyä sisäänvedettynä koko liikkeen ajan, jotta palkki on tukeva.

• Apua tarvitseva

Miten sä pystyt sitten lisäämään viikoittain rautaa juuri sen verran että voimataso kuitenkin nousee ja sitten välttääksesi tuon kriittisenpisteen ylittämisen?

Mulla lähtötasona on 5x80kg joka tulee nätisti ja tekniikka kasassa. 5-7,5kg viikossa ja kunnes on 130kg niin alkaa ensimmäiset kovat kyykyt. Tähän mennessä noita viikkoja on about 9-10 joista 1-2kevyttä viikkoa. Eli tämän jälkeen pyrin lisäämään 5kg-10kg vanhaan enkkaan ja siihen olen varannut seuraavat 4 viikkoa eli maksimissaan mulle tulee kierroksi 14 viikkoa joka on itselleni sopinut. Sen jälkeen pidän 2 viikkoa vapaata kyykystä.
        Eli tällä kertaa yritän 5 toistoa 145kg:lla ja nyt mulle tuli 5x135kg:ssa tuo alaselkä kipeeksi.

Mitä mieltä olet?

Niin hei mä en ottanut tässä kierrossa kovia maastavetoja ollenkaan, koska ajattelin saada nuo kilot kyykkyyn. Onko kenties alaselkä voinut tulla niin paljon heikommaksi? Olen ottanut noin 60% kuormituksilla vetoja sekä keskikroppaa ihan normaalisti.

Voi olla hei että mun vattalihakset ei oo saanut kunnon vahvistusta kyllä pieneenaikaan, koska mun mielestä maastaveto ottaa vattalihaksiin erilaisesti kuin kyykky ja muut "hilavitkutin" liikkeet. Voiko tässä olla heikkokohta?

• hpniemi
        Apua tarvitseva kirjoitti:

Miten sä pystyt sitten lisäämään viikoittain rautaa juuri sen verran että voimataso kuitenkin nousee ja sitten välttääksesi tuon kriittisenpisteen ylittämisen?

Mulla lähtötasona on 5x80kg joka tulee nätisti ja tekniikka kasassa. 5-7,5kg viikossa ja kunnes on 130kg niin alkaa ensimmäiset kovat kyykyt. Tähän mennessä noita viikkoja on about 9-10 joista 1-2kevyttä viikkoa. Eli tämän jälkeen pyrin lisäämään 5kg-10kg vanhaan enkkaan ja siihen olen varannut seuraavat 4 viikkoa eli maksimissaan mulle tulee kierroksi 14 viikkoa joka on itselleni sopinut. Sen jälkeen pidän 2 viikkoa vapaata kyykystä.
        Eli tällä kertaa yritän 5 toistoa 145kg:lla ja nyt mulle tuli 5x135kg:ssa tuo alaselkä kipeeksi.

Mitä mieltä olet?

Niin hei mä en ottanut tässä kierrossa kovia maastavetoja ollenkaan, koska ajattelin saada nuo kilot kyykkyyn. Onko kenties alaselkä voinut tulla niin paljon heikommaksi? Olen ottanut noin 60% kuormituksilla vetoja sekä keskikroppaa ihan normaalisti.

Voi olla hei että mun vattalihakset ei oo saanut kunnon vahvistusta kyllä pieneenaikaan, koska mun mielestä maastaveto ottaa vattalihaksiin erilaisesti kuin kyykky ja muut "hilavitkutin" liikkeet. Voiko tässä olla heikkokohta?

Jokainen on yksilö ja plaa plaa mutta on aika tyypillistä, että kyykyssä päästään tonne 150kBg:n paikkeille sarjoissa ja sen jälkeen alkaa useimmilla pikkuhiljaa oireilla selässä. Sama juttu penkissä, kun raudat nousee 120kg:n yli niin alkaa ukolla kuin ukolla pikkuhiljaa olkapäissä tuntua.

Tässä päästäänkin alkulähteille.

Kyykyssä keskipalkki on kaiken a ja o. Jos se pettää, asento muuttuu, vammariski kasvaa,tulokset ei parane.

Ongelmaa mutkistaa se, että sen pisteen kun saavutat, jossa keskipalkkisi voimat alkaa loppua, et saa vahvistettua keskipalkkia enää kyykyllä tai mavella. Se onkin huvittava juttu.

Oleellista on, että keskivartaloreeniä tehdään siten, että syvät lihakset (siis syvät vatsalihakset) saadaan parempaan kuntoon. On hassua, että moni kuvittelee esim. selän voiman tulevan suorasta selkälihaksesta. No, eihän siellä muita juuri olekaan tavallaan, mutta fysiologisesti pitää muistaa, että ainoat lihakset, jotka oikeasti kiinnittyvät selkänikamiin ja oikeasti antavat sen viimeisen tuen ja voiman keskivartalolle ovat syvät vatsalihakset. Ne juuri kiertyvät kylkien kautta kiinni selkään konkreettisesti.

Sama juttu lantionpohjan syvien lihasten kanssa.

Mun teoria on, että vahvistamalla keskipalkkia perinteisillä liikkeillä et pääse ongelmasta, vaan rikot enemmän selkääsi. Vahvistamalla mattojumpalla, kiertoliikkeillä yms. keskivartalon syviä lihaksia ja lantionpohjaa saat sinne sen tuen, joka pitää sut oikeassa asennossa sen kriittisen hetken, kun alat nousta pohjasta ja olet siinä alkuköökötyuksessä, ennekuin puristus siirtyy reisille ja pakaroille kunnolla.

Se on mun mielestä kyykyn vaarallisin vaihe se nousun alku, koska jos keskivartalo pettää vähänkin ja asento menee vääräksi, sitä ei ehkä edes huomaa, eikä sitä sen toiston kanssa voi enää korjata, mutta ylös on silti noustava.

Siis: keskivartaloreeniä syville lihaksille. Ei siis perinteistä vatsaa/selkää, vaan syviä.

Olkapäissä penkkimiehillä sama juttu, eli tietyn pisteen jälkeen olkapään sisus (kiertäjäkalvosimet) ei enää jaksa, stabiliteetti kärsii ja olkapäät alkaa oireilemaan. Vahvistamalla kiertäjiä erikoisliikkeillä saa tilanteen korjattua ja vammat ehkäistyä.

• kynis4life
        Apua tarvitseva kirjoitti:

Mitä mieltä olet?

millä helevatin ruisleivällä työ saatte kyykyn nousemaan 10 viikossa 50 kiloa?!? tv. lähtötaso 3x60kg

• Anonyymi
        hpniemi kirjoitti:

Jokainen on yksilö ja plaa plaa mutta on aika tyypillistä, että kyykyssä päästään tonne 150kBg:n paikkeille sarjoissa ja sen jälkeen alkaa useimmilla pikkuhiljaa oireilla selässä. Sama juttu penkissä, kun raudat nousee 120kg:n yli niin alkaa ukolla kuin ukolla pikkuhiljaa olkapäissä tuntua.

Kyykyssä keskipalkki on kaiken a ja o. Jos se pettää, asento muuttuu, vammariski kasvaa,tulokset ei parane.

Ongelmaa mutkistaa se, että sen pisteen kun saavutat, jossa keskipalkkisi voimat alkaa loppua, et saa vahvistettua keskipalkkia enää kyykyllä tai mavella. Se onkin huvittava juttu.

Oleellista on, että keskivartaloreeniä tehdään siten, että syvät lihakset (siis syvät vatsalihakset) saadaan parempaan kuntoon. On hassua, että moni kuvittelee esim. selän voiman tulevan suorasta selkälihaksesta. No, eihän siellä muita juuri olekaan tavallaan, mutta fysiologisesti pitää muistaa, että ainoat lihakset, jotka oikeasti kiinnittyvät selkänikamiin ja oikeasti antavat sen viimeisen tuen ja voiman keskivartalolle ovat syvät vatsalihakset. Ne juuri kiertyvät kylkien kautta kiinni selkään konkreettisesti.

Mun teoria on, että vahvistamalla keskipalkkia perinteisillä liikkeillä et pääse ongelmasta, vaan rikot enemmän selkääsi. Vahvistamalla mattojumpalla, kiertoliikkeillä yms. keskivartalon syviä lihaksia ja lantionpohjaa saat sinne sen tuen, joka pitää sut oikeassa asennossa sen kriittisen hetken, kun alat nousta pohjasta ja olet siinä alkuköökötyuksessä, ennekuin puristus siirtyy reisille ja pakaroille kunnolla.

Se on mun mielestä kyykyn vaarallisin vaihe se nousun alku, koska jos keskivartalo pettää vähänkin ja asento menee vääräksi, sitä ei ehkä edes huomaa, eikä sitä sen toiston kanssa voi enää korjata, mutta ylös on silti noustava.

Siis: keskivartaloreeniä syville lihaksille. Ei siis perinteistä vatsaa/selkää, vaan syviä.

Olkapäissä penkkimiehillä sama juttu, eli tietyn pisteen jälkeen olkapään sisus (kiertäjäkalvosimet) ei enää jaksa, stabiliteetti kärsii ja olkapäät alkaa oireilemaan. Vahvistamalla kiertäjiä erikoisliikkeillä saa tilanteen korjattua ja vammat ehkäistyä.

Pelkistetysti selkä / vatsa. Kaverini valitti kipuilevaa selkäänsä vaikka teki mm. maastavetoa, hyvää huomenta ja selän kaarijännityksiä.
        Teetin yksinkertaisen vatsatestin. Selinmakuulle. Jalat suoriksi. Ristiselkä kiinni lattiaan. Kantapäät irti lattiasta kymmenisen senttiä. Purista selkä kiinni lattiaan.
        Ai, ei onnistu. Selän kipuilu johtuu heikosta vatsasta.

Hieman samaan liittyvä asia. Vyön käyttäminen. Voimanostovyö tukee selkää. Kyllä. Välillisesti. Vyö tiukalle ja kyykky tai maastaveto vaiheessa pirunmoinen puristus vatsaonteloon tukemaan selkää.
        Vyö toimii siis vatsalihasten apuna. Käytin itse ainoastaan sub maksimi ja maksimi raudoilla.

• Anonyymi
        hpniemi kirjoitti:

Ei ole olemassa mitään yleispäteviä kilolukemia!
        Täysin yksilöstä riippuva asia.
        Meillä oli jaoston kokous punttisalissa.
        Samaan aikaan kaksi heppua treenasi muutaman kuukauden kuluttua tapahtuvaa inttiin menoa varten.
        Naamat punaisina pojat vetivät ähkien maasta 5:n sarjoja 50kg:lla. Siis tosissaan! Ei ollut lämmittelyä. Kyykkyä en nähnyt mutta luultavasti poikien selän kipeytymisraja on alempana kuin 150kg.
        Kaikesta näki, että pojat olivat panostaneet penkkiin. Penkissä, päkiöillä ponnistaen mave raudoilla, 50kg, 5:n sarjoja ja jälleen tosissaan. Toinen heppu hyytyi toisen sarjan jälkeen.
        Upea voimataso. Penkkiä ja mavea samoilla painoilla lyhyitä sarjoja.

Itse en ole koskaan treenannut penkkiä. Joskus huvin vuoksi kokeillut.
        Polvet jäykkänä tehtyyn pystypunnerrukseen varrattuna mave oli tupla.

• Anonyymi

Oma tilanne on sama, eli alaselkä niin kipeä, että kaikki haaveet "isoista" painoista voi unohtaa kun jo 60 kg lämmittelysarjassa selkä juilii vaikka ottaakin sen ns. oikealla tekniikalla. Minulla lähtökohtaisesti ongelma on ns. lievä notkoselkä eli voimanostosyvyydestä kyykättynä selkä automaattisesti kippaa (olen peilistä kattonut) riippumatta nostettavasta painosta. Isolla painolla liike korostuu ja nyt kun nostokokemusta on reilu parikymmentä vuotta alkaa syyt ja seuraukset kumuloitua. Selässä on pysyvä oireisto. Vasen pakara on välillä jäätävän kipeä ja takareisi kiristelee. Yleensä kipu on ristiluussa johon pakottaa levossa ja pienikin kumartelu aiheuttaa heikkouden tunnetta ja viiltävää kipua.

Tein lumitöitä reilun viikon jossa toi lumitaakka nostetaan lapiolla ja kierretään heitettäessä sivulle. Seurauksena armoton selkäkipu kun erehdyin vielä salilla maastavetoa tekemään. Onneksi selkä sanoi Stop jo lämmittelyssä eikä 50 kiloa suuremmalla painolla.

Selkää ei ole tutkittu ikinä mitenkään. Vain pakaraoireiston takia pääsin kunnalliselle fysioterapeutille, joka ei tuonut apua.

• Anonyymi

Oletko kokeillut etukyykkyä tai normitangon hack kyykkyä.
        Varsinkin etukyykky on selälle täysturvallinen.

• Anonyymi

Jos kyykkää syvempään kuin liikkuvuus sallii niin alaselkä pyöristyy ja kipeytyy.
      Jalka-asennon leveys? Tarttee varoa polvia! Jos haluaa kyykätä syvemmille polvikulmille niin kantapäiden alle hieman koroketta.
      Punttikengissä on jo hieman korkoa mutta tarvittaessa niiden lisäksi kantapäiden alle vaikkapa sentin luokkaa lautaa tai jotain riittävän tukevaa.

Pakaroiden kipeytyminen on terve ilmiö. Alaselän kipeytyminen on hälytys väärästä tekniikasta.

• Anonyymi

Mulla on ollut alaselkä kipeä ihan teinistä asti. Kyykkään nykyään kantapäät 50mm korotettuna. Tavallisissa kyykkykengissä on liian matala kanta. Fysioterapeuttini antoi tähän luvan.
      Hitaasti aivan pohjaan ja pelkillä reisillä ylös. Selkä on täysin suorassa.
      Käytän 60 kiloa painoa ja reisi on nyt 60cm ja kasvaa. Tähtään entiseen 65 cm.
      Vaihtelen etukyykyn ja takakyykyn välillä. Joskus teen hackia tangolla.
      Tekee mitä tekee kunhan ei satu.

• Anonyymi

Poikkeuksellisen järkevää olipa tulostavoite mikä tahansa!
        Kehumiseni koskee myös kyykkyvariaatioitasi.
        Toivottavasti mahdollisimman moni asiasta kiinnostunut lukisi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2138
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2078
    3. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1377
    4. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1196
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      145
      1170
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1153
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      834
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      59