avioero

toivo

hei
Ehkä kysymykseen on vastaus jossain tällä osastolla, mutta se on se, että saanko asua talossani kun haen eroa. Entä jos mieheni ei suostu muuttamaan?

13

1602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko teillä

      avioehto? Jos ei ole, et voi saada miestäsi muutamaan kodistaan.

      Voit eron yhteydessä hakea yhteiselämän lopettamista käräjäoikeudelta. Silloin käräjäoikeus katsoo kumpi asuntoa enemmän tarvitsee ja toinen muuttaa.

      Osituksessa voi toinen lunastaa talon itselleen maksamalla toisen ulos, jos ei,niin talo menee myyntiin ja rahat jaetaan, niin että molemmilla on yhtäpaljon omaisuutta. Tämä silloin, jos ei avioehtoa.

      • muita aiheita

        Eikö tästä juuri kirjoitettu tämän viikon alussa?
        Selatkaapa vähän vanhempia viestejä niin sieltä
        löytyy oikeatakin vastausta.


    • Saatte asua yhdessä niin pitkään kuin vain yhdessä niin sovitte. Avioeron hakeminen tai lopullinen tuomiokaan ei sitä muuta.

      Riitatilanteessa asian voi viedä tuomioistuimeen. Siitä on täällä muutama hyvä vastaus muualla.

    • Jos kysymys teidän yhteisestä kodista -- niin vaatii oikeuen päätöksen "häätää" toinen. Nimi ko. oikeusprosessille on "yhteiselämän päättäminen", ellei toinen tahdo muuttaa ja toinen sitä vaatii ... niin oikeus katsoo kumpi asuntoa tarvitsee enemmän.

      Jännä juttu, mutta avioehdolla tai sillä kumpi asunnon omistaa ei ole vaikutusta "yhteiselämän päättämiseen". Tietenkään omistusoikeus ei muutu mihinkään... ja päätös väliaikainen jos käräjäoikeus "määrää" esim. naisen asumaan yhteisessä kodissa, minkä mies saattaakin omistaa 100%:sti.

      Mikään laki ei myöskään estä puolisoita asumasta yhdessä avioeroprosessin ajan, tai vaikka vielä sen jälkeenkin.

      • oikein?

        eli voi erota puolisosta ja silti jatkaa yhdessä asumista.
        Voiko osituksen ja lasten huoltajuudetkin jättää sopimatta ja elää kuin ennenkin?


      • Eroton ero
        oikein? kirjoitti:

        eli voi erota puolisosta ja silti jatkaa yhdessä asumista.
        Voiko osituksen ja lasten huoltajuudetkin jättää sopimatta ja elää kuin ennenkin?

        Aivan varmasti voi erota ja jatkaa elämäänsä yhdessä kuin ennen. Mikään laki ei käske avioeron tullessa paria myös käytännössä eroamaan ja jakamaan omaisuuden. Kaikki voi jättää sopimatta, vaan liekö viisasta sitten... Teistä vain tulee avopari avioparin sijaan.


      • oikein? kirjoitti:

        eli voi erota puolisosta ja silti jatkaa yhdessä asumista.
        Voiko osituksen ja lasten huoltajuudetkin jättää sopimatta ja elää kuin ennenkin?

        Kyllä voi ... miksi sitten edes avioerottu?

        Useampi vuosi sitten avopari (perheessä lapsia) sai muistaakseni sosiaalietuuksia mitä aviopari ei saanut, käytäntö muuttunut nyt... mutta silloin olisi voinut ymmärtää "paperilla eroamisen" motiiveja.


      • siinä järkeä
        M36 kirjoitti:

        Kyllä voi ... miksi sitten edes avioerottu?

        Useampi vuosi sitten avopari (perheessä lapsia) sai muistaakseni sosiaalietuuksia mitä aviopari ei saanut, käytäntö muuttunut nyt... mutta silloin olisi voinut ymmärtää "paperilla eroamisen" motiiveja.

        mutta voisin kuvitella että sen tekisin vain osoittaakseni,ettemme enää kunnioita avioliittoon kuuluvia velvotteita ja voisi tuntea olevansa jotenkin vähemmän sidottu kamalaan kumppaniin.Jotenkin vaan ahdistaa...
        onko muuten enää avo ja avioliitoilla mitään eroa käytännössä??


      • siinä järkeä kirjoitti:

        mutta voisin kuvitella että sen tekisin vain osoittaakseni,ettemme enää kunnioita avioliittoon kuuluvia velvotteita ja voisi tuntea olevansa jotenkin vähemmän sidottu kamalaan kumppaniin.Jotenkin vaan ahdistaa...
        onko muuten enää avo ja avioliitoilla mitään eroa käytännössä??

        Onhan niissä eroja...

        Avoliitosta voi erota "heti", ja solmia vaikka sen aikana avioliittoon.

        Omaisuutta ei ositeta avoerossa, tilanne sikäli kuin avioehdollisessa avioerossa.

        Perinnönjakoon voi vaikuttaa testamentilla, mutta asia hyvä pitää avoliittolaisten mielessä.

        Avoliitossa syntyneen lapsen isyys on tunnustettava (jos siis tahtoo lapsensa huoltajaksi), avioliitossa syntyvän ei.

        Siinä nyt joitakin "eroja"...


      • melkonen "pommi"
        M36 kirjoitti:

        Onhan niissä eroja...

        Avoliitosta voi erota "heti", ja solmia vaikka sen aikana avioliittoon.

        Omaisuutta ei ositeta avoerossa, tilanne sikäli kuin avioehdollisessa avioerossa.

        Perinnönjakoon voi vaikuttaa testamentilla, mutta asia hyvä pitää avoliittolaisten mielessä.

        Avoliitossa syntyneen lapsen isyys on tunnustettava (jos siis tahtoo lapsensa huoltajaksi), avioliitossa syntyvän ei.

        Siinä nyt joitakin "eroja"...

        mjaa...eihän se pahalta kuullosta:)
        Mut miten se oikeesti tulkittaisiin,jos avioliittomme muutetaan avoliitoksi.Eikö ositusta ikinä tehtäisi niinkuin avioehdottomassa avioliitossa?Entä siitä ajasta joka on oltu naimisissa?
        Kenelle lapset kuuluvat avoliiton purkautuessa?


      • melkonen "pommi" kirjoitti:

        mjaa...eihän se pahalta kuullosta:)
        Mut miten se oikeesti tulkittaisiin,jos avioliittomme muutetaan avoliitoksi.Eikö ositusta ikinä tehtäisi niinkuin avioehdottomassa avioliitossa?Entä siitä ajasta joka on oltu naimisissa?
        Kenelle lapset kuuluvat avoliiton purkautuessa?

        Osituksen, ja siis avio-oikeuden suhteen asia hieman monimutkainen.

        Avio-oikeus lakaa kun avioerohakemuksen ekan vaiheen hakemus on jätetty, silti ositusta ei ole pakko tehdä. Jos lopullista eroa ei haeta, joko vedetän eropaperit pois tai vain jätetään hakematta toista vaihetta ... käsittääkseni avio-oikeus palaa "ennalleen".

        Mutta, jos ositus on toimitettu esim. harkinta-aikana, eikä lopullista eroa haetakaan ... jää ositus voimaan ja puolisoille syntyi tavallaan avioehto.

        Noh, kysymykseesi sitten ... jos avioeroatte, mutta jatkatte avoliitossa... voi toinen vaatia ositusta koska tahansa (ja ositettava omaisuus on se, joka oli kun erohakemus aikanaan jäetetty) ... tai omaisuuttanne ei koskaan ositeta, sitä siis ei laki velvoita.

        Avoliitossa lapsen vanhemmat ovat hänen yhteishuoltajiaan ... ja usein avoeron jälkeenkin, aivan kuten avioerossakin yleeensä huoltajuus sovitaan. Se kummasta vanhemmasta erossa tulee lapsen ensisijainen huoltaja, sovitaan avoerossa kuten avioerossakin.


      • vaivannäöstäsi
        M36 kirjoitti:

        Osituksen, ja siis avio-oikeuden suhteen asia hieman monimutkainen.

        Avio-oikeus lakaa kun avioerohakemuksen ekan vaiheen hakemus on jätetty, silti ositusta ei ole pakko tehdä. Jos lopullista eroa ei haeta, joko vedetän eropaperit pois tai vain jätetään hakematta toista vaihetta ... käsittääkseni avio-oikeus palaa "ennalleen".

        Mutta, jos ositus on toimitettu esim. harkinta-aikana, eikä lopullista eroa haetakaan ... jää ositus voimaan ja puolisoille syntyi tavallaan avioehto.

        Noh, kysymykseesi sitten ... jos avioeroatte, mutta jatkatte avoliitossa... voi toinen vaatia ositusta koska tahansa (ja ositettava omaisuus on se, joka oli kun erohakemus aikanaan jäetetty) ... tai omaisuuttanne ei koskaan ositeta, sitä siis ei laki velvoita.

        Avoliitossa lapsen vanhemmat ovat hänen yhteishuoltajiaan ... ja usein avoeron jälkeenkin, aivan kuten avioerossakin yleeensä huoltajuus sovitaan. Se kummasta vanhemmasta erossa tulee lapsen ensisijainen huoltaja, sovitaan avoerossa kuten avioerossakin.

        Kiitos,hienoa kun olet täällä.


    • erota

      jos mikään ei muutu?

      Ala vain elämään "omaa elämääsi" ja ole kuten ennen siis aviossa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      865
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe