Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Oman pesän likaaminen

Rille

On olemassa käsite 'oman pesän likaaminen'.

Olen huomannut tuttavapiirissäni, että on hyvin vähän ihmisiä, jotka kykenevät arvioimaan/arvostelemaan omia perheenjäseniään objektiivisesti. Liian moni puolustelee ja vähättelee omien perheenjäsentensä tekoja, olivatpa ne kuinka ala-arvoisia tahansa. Ikään kuin oman perheenjäsenen arvostelu alentaisi myös omaa arvoa. Tämä ajattelu istuu kulttuurissamme syvässä.

Minulle perheenjäseneni ovat ihan samanlaisia kuolevaisia kuin muutkin ihmiset vikoineen päivineen. En pelkää sanoa heistä 'pahaa', jos koen siihen tarvetta.

Mitä mieltä olet, miten itse toimit tässä suhteessa?

23

3833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja se johtaa

      siihen, että välit menee lopulta.
      Mulla on suvussa jopa yksi raiskaaja jota ymmärretään koska "sen oma vaimo ei antanut".

      Mä haluaisin itse päättää omat mielipiteeni ihmisistä, valitettavasti veriside tuntuu olevan järjellistä keskustelua vakaampi peruste asioille.

      • muuten

        ...se aiheuttaa kummallisia tilanteita perheessä; perheen sisällä annetaan ymmärtää et ollaan tässä niin yhtä suurta perhettä mut totuus on usein toinen. Mä en kanssa ymmärrä tätä, et mielipiteen kertominen on kielletty, ja tekis susta jotenki huonomman ihmisen (- kun et osaa olla 'lojaali').

        Mul on esimerkki; mun isä sano kerran et kyllä hän on aina ihaillu poikaansa joka ei sorru alhaseen muitten haukkumiseen meiän perhessä; isäpappa ei tajunnu et hänen poikansa on kyllä haukkunu muita - vaan ei isälle.


      • kopioinu tän

        oikein tännekin tuolta perheet palstalta. Hienoa, olen imarreltu.
        Ap viestin kirjoittaja.


      • Rille
        kopioinu tän kirjoitti:

        oikein tännekin tuolta perheet palstalta. Hienoa, olen imarreltu.
        Ap viestin kirjoittaja.

        ...perhepalstaa (en edes tiedä missä sellainen on). Ikävä, jos sinulle tuli tunne, että tekstisi on kopioitu. Minä puolestaan ajattelen, että meitä on siis useampi samoin ajatteleva. (- ja eihän tässä ajatuksessa nyt sinänsä ole mitään niin ainutlaatuista...)


    • Kiertelemätön

      Hyvin usein törmännyt tähän.
      Että pahimmatkin mokat katsotaan
      läpi sormien, jos kyseessä perheenjäsenet.
      Olen sitä mieltä, ettei perhesiteet silti
      sais tehdä sokeaksi nähdä perheenjäsenten
      tekemiä vääryyksiä.
      Typerää ja läpinäkyvää puolustelua.
      Itse en toimi näin.

    • en kaartele

      Perheenjäsenet hyvin usein mielistelevät toisiaan, että 'kauhun tasapaino' saadaan ylläpidettyä - tätä kutsutaan läheisriippuvuudeksi.

      Sitten on se yksi perheenjäsen, joka ei hyväksy tällaista valheellisuutta - häntä kusutaan mustalampaaksi.

      On piristävää joskus kohdata perhe, jossa sanomisia ei valikoida; exäni ja hänen isänsä olivat kuin kissa ja koira, aina toisensa kimpussa. He saattoivat illalla (pienessä) haukkua toisensa alimpaan maanrakoon - seuraavana päivänä molemmat naureskelivat tapahtumille.

      • minä ihte

        Kyllä meilläkin perheen kesken saatetaan ottaa tiukastikin yhteen. Ikinä en silti ala haukkua/arvostella vanhempiani tai sisaruksiani ulkopuolisille. Perheen asiat eivät meillä yksinkertaisesti kuulu ulkopuolisille.

        Ja kyllä. Haukkukaa yksinkertaiseksi tai alkeelliseksi jos teille tulee siitä parempi olo, mutta kuolisin perheenjäsenteni vuoksi. Mitään niin kauheaa ei voisi tapahtua, että omani hylkäisin.

        Minua ahdistaisi tässä topicissa kirjoittavien ihmisten maailma. Onneksi on joku asia johon voi luottaa varauksetta.

        Ihmisarvo on yliarvostettua.


      • ihmiset...
        minä ihte kirjoitti:

        Kyllä meilläkin perheen kesken saatetaan ottaa tiukastikin yhteen. Ikinä en silti ala haukkua/arvostella vanhempiani tai sisaruksiani ulkopuolisille. Perheen asiat eivät meillä yksinkertaisesti kuulu ulkopuolisille.

        Ja kyllä. Haukkukaa yksinkertaiseksi tai alkeelliseksi jos teille tulee siitä parempi olo, mutta kuolisin perheenjäsenteni vuoksi. Mitään niin kauheaa ei voisi tapahtua, että omani hylkäisin.

        Minua ahdistaisi tässä topicissa kirjoittavien ihmisten maailma. Onneksi on joku asia johon voi luottaa varauksetta.

        Ihmisarvo on yliarvostettua.

        ...tässä 'topicissa' ovat vain realisteja. Asioita voi kokea ja katsella niin monelta kannalta, eikö?


      • ob valheellinen

        totaalisesti.


      • jos sopii
        ob valheellinen kirjoitti:

        totaalisesti.

        - niin, kaikkea voi väittää -ja olla perustelematta, helppoa ja kätevää kieltämättä!

        ...läheisriippuvudessa ihminen on ehdollistanut suhteensa henkilöön, josta on läheisriippuvainen; suhde toimii vain, kun kaksi ihmista pysyvät tietyssä samassa roolissaan. Tästä roolista poikkeaminen on edustaa uhkaa.


      • tenula
        minä ihte kirjoitti:

        Kyllä meilläkin perheen kesken saatetaan ottaa tiukastikin yhteen. Ikinä en silti ala haukkua/arvostella vanhempiani tai sisaruksiani ulkopuolisille. Perheen asiat eivät meillä yksinkertaisesti kuulu ulkopuolisille.

        Ja kyllä. Haukkukaa yksinkertaiseksi tai alkeelliseksi jos teille tulee siitä parempi olo, mutta kuolisin perheenjäsenteni vuoksi. Mitään niin kauheaa ei voisi tapahtua, että omani hylkäisin.

        Minua ahdistaisi tässä topicissa kirjoittavien ihmisten maailma. Onneksi on joku asia johon voi luottaa varauksetta.

        Ihmisarvo on yliarvostettua.

        Puhut asiaa.
        Lojaalisuus kunniaan!
        Esim.parisuhde on turmioon tuomittu kun molemmat haukkuu toinen toisiaan yleisesti.


    • mies..

      Sviddu mun pesä on likanen eikä jaksa hemmetti siivotakkaa, ei ainaskaan ennen kuin kuulen jonkun tulevan visiitille.

    • ekaa kertaa...

      silloin kun tein julkiseksi sen että mieheni hakkaa minua.

      hän syytti oman pesän likaamisesta.

      Paras asia mitä mulle on tapahtunut. nykyään oon uudelleen naimissa ja onnellinen.

      • sen...

        ...kuuleekin ekaa kertaa, jännä juttu sinänsä; eli se joka pelkää tulla paljastetuksi jostain negatiivisesta puhuu 'oman pesän likaamista' siinä pelossa et sen teko tulee ilmi...


    • Jarmo S.

      Tiedän täsmälleen mistä kirjoitat ja olen tullut aivan samaan tulokseen.
      Omat sukuni oli hyvin tiivis ja jollain tavoin ruokki toistensa henkisiä tuskia, vähättelyllä ja selän takana haukkumisina ja kateutena, enpä taida listaa jaksaa edes jatkaa.
      Esiintyi myös suoranaista muiden törkeää hyväksikäyttöä yhdeltä rikollisluontoiselta sukulaiselta, mutta häntä vaan piti ymmärtää yhteisestä sopimuksesta ja maksella hiljaa pois nieleskellen hänen aiheuttamansa vahingot. Muuten suku oli vihainen jos yritti "omaa pesää liata".
      No joo, muutin kauas pois vihdoin läksyni oppineena.
      En halua tuollaista sukua.
      Nyt perustan oman suksuni vaimon kanssa.
      Kaukana alkuperäisestä suvustani ja heidän ihmissuhde kieroutumistaan.
      He asuvat edelleen tiiviisti keskenään, että kyllä heillä puuhaa ja puhuttavaa riittää ilman minuakin.
      Ja jep, minua todellakin kuulemma kutsuttiin "mustaksi lampaaksi".
      Eli sinä Rille kirjoitit kuin suoraan minun elämästäni.

      • Rille

        Kiitos Jarmo viestistäsi, ja kiitos te kaikki muutkin hyvistä kannanotoistanne.

        Joku on sanonut, että perhe on siellä, missä sinua ymmärretään. Näin minäkin ajattelen; perhe ei välttämättä anna lohtua elämän ristiriitatilanteissa, vaan saattaa lisätä ahdistusta.

        En minä perheen merkitystä vähättelekään. Onhan niin, että jos sattuu jotakin poikkeuksellista, vaikkapa vakava sairastuminen, niin omaisethan ne usein välittävät. Ja tietenkin itsekin välittäisin.

        Mutta tässä on toinenkin puoli. Joskus vaikeudet perheessä myös erottavat; jos perheessä on henkilö, jolla on 'heikon' rooli, eli henkilö, jota tuetaan ja autetaan kaikissa tilanteissa, niin helposti voi käydä niin, että ei osata suhtautua, jos 'vahvan' roolin ottanut tarvitseekin yllättäen apua. Tai muuten vain, jos perheessä tapahtuu jotakin sellaista negatiivista, josta ei voida ulkopuolisille puhua, niin perheenjäsenet eivät välttämättä pysty olemaan toistensa tukena.

        Perheessä voi todellakin olla 'kieroutunutta' ajattelua, ja se paljastuu parhaiten sille, joka uskaltaa nähdä oman perheensä etäältä ja kyseenalaistaa 'perheidyllin', kuten sinä Jarmo olet tehnyt.


      • yksi rapu häipy
        Rille kirjoitti:

        Kiitos Jarmo viestistäsi, ja kiitos te kaikki muutkin hyvistä kannanotoistanne.

        Joku on sanonut, että perhe on siellä, missä sinua ymmärretään. Näin minäkin ajattelen; perhe ei välttämättä anna lohtua elämän ristiriitatilanteissa, vaan saattaa lisätä ahdistusta.

        En minä perheen merkitystä vähättelekään. Onhan niin, että jos sattuu jotakin poikkeuksellista, vaikkapa vakava sairastuminen, niin omaisethan ne usein välittävät. Ja tietenkin itsekin välittäisin.

        Mutta tässä on toinenkin puoli. Joskus vaikeudet perheessä myös erottavat; jos perheessä on henkilö, jolla on 'heikon' rooli, eli henkilö, jota tuetaan ja autetaan kaikissa tilanteissa, niin helposti voi käydä niin, että ei osata suhtautua, jos 'vahvan' roolin ottanut tarvitseekin yllättäen apua. Tai muuten vain, jos perheessä tapahtuu jotakin sellaista negatiivista, josta ei voida ulkopuolisille puhua, niin perheenjäsenet eivät välttämättä pysty olemaan toistensa tukena.

        Perheessä voi todellakin olla 'kieroutunutta' ajattelua, ja se paljastuu parhaiten sille, joka uskaltaa nähdä oman perheensä etäältä ja kyseenalaistaa 'perheidyllin', kuten sinä Jarmo olet tehnyt.

        Kyllä se pahimmillaan tyhmän suvun puristuksessa oli kuin rapukattilassa.
        Kun veden kuumetessa kattilassa, joku ravuista älyää lähteä kiipeämään kattilan reunaa ylöspäin, niin nämä muut kattilassa olevat ravuthan alkavat vetää sitä pois yrittänyttä kiehuvaan kattilaan takaisin .
        Lähtöäni yritettiin estää vähättelemällä "et sinä kuule siellä maailmalla pärjää",jne..
        "Onkse tullu pöljäksi,mitä?" ja muuta aivan ala-arvoista..
        Puhuin lähdöstäni paikkakunnalta kaksi vuotta etukäteen sukulaisilleni, mutta kukaan ei vähättelyä ja ivailua lukuunottamatta noteerannu haaveitani.
        Heitä varten minun piti olla saatavilla remonttimieheksi, autokuskiksi, rahanlainaajaksi, isähahmoksi, jne.., mutta itselleni ei aikaa tai tukea herunut vaikka keskellä yötäkin saatettiin soittaa "kun bensa oli loppunut" joltakin tien laitaan.
        No joo, kun sitten lähdin eipä kukaan ollut saattamassa. Pyysin muistaakseni että jos joku viitsisi tuoda 2 pahvilaatikkoa. Ei kukaan ehtinyt.
        Älytön helpotuksen tunne, oikein fyysinen, tuli välittömästi ihan koko kehooni ja mieleeni sitä mukaa kun sukulaisteni asuttama paikkakunta alkoi jäädä satojen kilometrien taakse.

        Vaihdoin puhelinnumeroni ja osoitetietoni, oli niin väsynyt ja kypsä siihen ilkeilyyn ja piruiluun ja hyväksikäyttöön.

        Uskon nyt myöhemmin että pelastin mielenterveyteni lähtemällä (masennus oli kyllä varmasti aika lähellä).

        Ja mikä parasta: sukulaiset olivat väärässä.
        Minä pärjäsin ja pärjään aivan loistavasti.
        Ja bonuksena ; olen tavattoman onnellinen elämässäni. Ilman sukulaisiani.


      • Rille
        yksi rapu häipy kirjoitti:

        Kyllä se pahimmillaan tyhmän suvun puristuksessa oli kuin rapukattilassa.
        Kun veden kuumetessa kattilassa, joku ravuista älyää lähteä kiipeämään kattilan reunaa ylöspäin, niin nämä muut kattilassa olevat ravuthan alkavat vetää sitä pois yrittänyttä kiehuvaan kattilaan takaisin .
        Lähtöäni yritettiin estää vähättelemällä "et sinä kuule siellä maailmalla pärjää",jne..
        "Onkse tullu pöljäksi,mitä?" ja muuta aivan ala-arvoista..
        Puhuin lähdöstäni paikkakunnalta kaksi vuotta etukäteen sukulaisilleni, mutta kukaan ei vähättelyä ja ivailua lukuunottamatta noteerannu haaveitani.
        Heitä varten minun piti olla saatavilla remonttimieheksi, autokuskiksi, rahanlainaajaksi, isähahmoksi, jne.., mutta itselleni ei aikaa tai tukea herunut vaikka keskellä yötäkin saatettiin soittaa "kun bensa oli loppunut" joltakin tien laitaan.
        No joo, kun sitten lähdin eipä kukaan ollut saattamassa. Pyysin muistaakseni että jos joku viitsisi tuoda 2 pahvilaatikkoa. Ei kukaan ehtinyt.
        Älytön helpotuksen tunne, oikein fyysinen, tuli välittömästi ihan koko kehooni ja mieleeni sitä mukaa kun sukulaisteni asuttama paikkakunta alkoi jäädä satojen kilometrien taakse.

        Vaihdoin puhelinnumeroni ja osoitetietoni, oli niin väsynyt ja kypsä siihen ilkeilyyn ja piruiluun ja hyväksikäyttöön.

        Uskon nyt myöhemmin että pelastin mielenterveyteni lähtemällä (masennus oli kyllä varmasti aika lähellä).

        Ja mikä parasta: sukulaiset olivat väärässä.
        Minä pärjäsin ja pärjään aivan loistavasti.
        Ja bonuksena ; olen tavattoman onnellinen elämässäni. Ilman sukulaisiani.

        Loisto vertaus tuo rapukattila!

        Ihmiset jotka kokevat tarvetta irtaantua tavalla tai toisella liian tiiviistä perheyhteisöstä, lähtevät. Kuka minnekin. Itse olen asunut vuosia ulkomailla.


      • Somra J.

        "No joo, muutin kauas pois vihdoin läksyni oppineena. En halua tuollaista sukua.
        Nyt perustan oman suksuni vaimon kanssa.
        Kaukana alkuperäisestä suvustani ja heidän ihmissuhde kieroutumistaan."

        Sinusta ja vaimostasiko tulee oman suksusi [sic] kantaisiä ja -äitejä? Onko vaimosi tehnyt myös saman, jättänyt oman sukunsa taakseen? Jos ei ole, niin silloin sinä olet poika kusessa, jos ajattelet oman sukusi perustamista. Nimittäin kuvittelemastasi suvusta tulee vain vaimosi suvun jatke ja sinä olet siinäkin suvussa se "musta lammas", ikuinen sivullinen.


      • järjetön kommentti
        Somra J. kirjoitti:

        "No joo, muutin kauas pois vihdoin läksyni oppineena. En halua tuollaista sukua.
        Nyt perustan oman suksuni vaimon kanssa.
        Kaukana alkuperäisestä suvustani ja heidän ihmissuhde kieroutumistaan."

        Sinusta ja vaimostasiko tulee oman suksusi [sic] kantaisiä ja -äitejä? Onko vaimosi tehnyt myös saman, jättänyt oman sukunsa taakseen? Jos ei ole, niin silloin sinä olet poika kusessa, jos ajattelet oman sukusi perustamista. Nimittäin kuvittelemastasi suvusta tulee vain vaimosi suvun jatke ja sinä olet siinäkin suvussa se "musta lammas", ikuinen sivullinen.

        Olipa tuo "somran" kommentti aivan vailla järven häivää!
        Suku voi muodostua myös läheisitä ihmisistä jotka välittävät aidosti=oma suku.

        Hyväksikäyttävien tai ilkeiden ihmisten keskellä ei tarvitse elää vaikka olisivat kuinka sukulaisia!

        Miksi "Somra J." katsoi aiheelliseksi "varoitella" ja otti lämpöä tuosta tekstistä (mikä oli loistava ja onnellisen ratkaisun tehneen ihmisen teksti)

        Tuli tunne että taisi "Somras J." olla juuri tuosta suvusta josta joku onnellinen pääsi miljoonan kilometrin päähän kohti onnellista elämää...


      • povaa viisas SOMRAS
        Somra J. kirjoitti:

        "No joo, muutin kauas pois vihdoin läksyni oppineena. En halua tuollaista sukua.
        Nyt perustan oman suksuni vaimon kanssa.
        Kaukana alkuperäisestä suvustani ja heidän ihmissuhde kieroutumistaan."

        Sinusta ja vaimostasiko tulee oman suksusi [sic] kantaisiä ja -äitejä? Onko vaimosi tehnyt myös saman, jättänyt oman sukunsa taakseen? Jos ei ole, niin silloin sinä olet poika kusessa, jos ajattelet oman sukusi perustamista. Nimittäin kuvittelemastasi suvusta tulee vain vaimosi suvun jatke ja sinä olet siinäkin suvussa se "musta lammas", ikuinen sivullinen.

        voi apua mikä idiootti tuo somras.
        "sinä poika olet kusessa", "sinä olet siinäkin suvussa musta lammas, ikuinen sivullinen"
        hyi helvetti! onneksi tuollaset "somrakset" ei kuulu mun sukuuni, ottaisin pesäeron heti vaikka olisin "ikuinen (sic) sivullinen"


    • ilman sukulaisia likaamassa

      Kuka on määrännyt että ihmisen pitäisi elää SAMOJEN ihmisten kanssa (sukuyhteisössä) KOKO elämänsä?
      Koska niin on tapana tehdä.
      No, muuten ihan ok, JOS on mahtavia tyyppejä siinä suvussa.
      Mutta tosiaan jos suku koostuu jostain ilkeistä "somra"-tapauksista, niin mitä muuta se elämä sitten on kuin pahaamieltä ja potutusta kun joutuu sukulaisten kanssa joulupyhät,häät,hautajaiset viettämään.
      Ymmärrän täysin että ihminen jolla on mahdollisuus häipyä tyhmien sukulöaisten joukosta tekee sen.
      Tottaki mukavampi/helpompi elää kivojen ja hyväätahtovien ihmisten keskellä joilla ei ole tarvetta nujertaa tai ilkeillä.

      • pakon edessä

        Kyllähän se on rankka ratkaisu katkaista sukulaisuussiteet.
        Mutta jos ei voi keskittyä yhtään omaan elämään kun jatkuvasti saa olla jännityksessä, että mitähän seuraavaksi.

        Kyllä, on varmasti onneksi monilla aivan ihania sukulaisia jotka ovat hyviä ja kannustavia tyyppejä, auttavat ja tykkäävät toisistaan aidosti.
        Sellainen on aivan mahtavaa ja niin sen pitää ollakkin.

        Mutta tosiaan, jos on ympärillä pelkkiä henkisiä verenimijöitä ja itsekkäitä vähättelijöitä niin kyllä se on viisasta,
        jos vain on mahdollisuus, pistää reppu selkään ja katsoa josko maailmalta löytyisi mukavampia ihmisiä ympärilleen. Tai elää ihan yksikseen.

        Surullistahan se toki on ja hyvin rankkaa katkaista henkiset siteet.
        Pakon edessähän ihminen yleensä sukunsa hylkää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe