USA BMW:n valomuutokset

Katsastusta odotellessa

Onko kellään kokemuksia USA-mallisen BMW:n valomuutostöistä, kun auto tuodaan muuttoautona? Etenkin etuvilkkujen osalta... Olen tuomassa X3:a, jossa on periaattessa yhteneväinen E46 eli 3-sarjan kanssa.

1. Autossa on DOT-hyväksytyt xenonit, jotka pitäisi kelvata sellaisenaan. Pesureita ei nykyisellään enää muuttoautoihin vaadita.
2. Autossa on keltaiset sivuvilkut sivulokarin edessä, pitäisi kelvata sellaisenaan
3. Pitää asentaa takasumuvalo

4. Entä etuvilkut / parkit? Eli autossa on yhdistetty etuvilkku ja parkki samassa polttimossa, jonka väri on keltainen. Parkit siis ovat keltaiset, vilkku eteen ja sivulle keltainen.

Ongelman aiheuttaa keltaiset parkit, joten vaihdoin testimielessä polttimon valkoiseksi. Koska umpiossa on keltainen sivuheijastin, on vilkku etuviistoon ja sivulle edelleen keltainen, parkki valkoinen, mutta myös vilkku eteenpäin on valkoinen. Onko tuo ongelma? Säännöt vaatinevat keltaisen vilkun eteen, mutta sovelletaanko tuota vaatimusta muuttoautoihin (samaisessa pykälässä on myös kohtia, joita ei sovelleta muuttoautoihin, mutta tavallinen lukija ei niitä tekstistä tiedä).

Etuvilkun polttimo ei ole kaksilankainen vaan yksilankainen 21W. Eli parkeille tulee alennettua jännitettä, jotta ovat himmeät. Vilkun ja parkin eroja hoitaa LCM eli valojen ohjausyksikkö. Onko tuo mahdollisesti uudelleenohjelmoitavissa?

15

5661

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koska

Ajovalon pinta ei lämpene ollenkaan ja esim. aamulla kuura ei sula pois myös rankassa lumisateessa ajettaessa lampput muurautuu lumesta umpeen menettäen lopuksi kaiken valotehon.

• joku

Eli ei pesurit ole pakollisia.

tuo parkkijuttu onkin paha.. mutta se pitäisi miltei kysyä joltain katsastusviranomaiselta. Sillä itsellä on käsitys, että muuttoauton ollessa kysessä, ovat määräykset paljon väljemmät.

• Katsuri
        joku kirjoitti:

Eli ei pesurit ole pakollisia.

tuo parkkijuttu onkin paha.. mutta se pitäisi miltei kysyä joltain katsastusviranomaiselta. Sillä itsellä on käsitys, että muuttoauton ollessa kysessä, ovat määräykset paljon väljemmät.

Pesurit on pakolliset ksenonien kanssa, ei muuten, mut muuttoauton kohdalla tilanne voi olla toinen, ei voi kaikkee muistaa. Ja ne parkit pitää nykysääntöjen mukaan laittaa erilleen suuntavaloista just sen värieron takia.

• mph
        Katsuri kirjoitti:

Pesurit on pakolliset ksenonien kanssa, ei muuten, mut muuttoauton kohdalla tilanne voi olla toinen, ei voi kaikkee muistaa. Ja ne parkit pitää nykysääntöjen mukaan laittaa erilleen suuntavaloista just sen värieron takia.

Pesurit on selkeät: niistä on olemassa ohjeistus katsastuskonttoreilla, joka kertoo miten sääntöjä sovelletaan. Niitä ei katsastuksen läpäisemiseksi muuttoautoissa tarvita edes xenonien yhteydessä. Eri asia sitten, jos käytännössä ne on tarpeelliset muista syistä asentaa...

• MB tuonti

Kyllä parkit pitää olla katsastuksessa ihan omat eikä vilkkupulttimot.
      Sama tilanne on Japanista tuoduissa autoissa.
      Joissain automerkeissä (MB) on johdotukset valmiina eurooppalaiselle parkkikytkennälle.
      Vanhemmissa autoissa joissa ei ollut xenon valoja piti umpioon porata parkkipolttimolle oma reikä jotta vilkku saadaan toimimaan erillisenä. Parkkienhan on oltava koko ajan päällä ajovalojen kanssa, jos ajovalopolttimo palaa jää vielä himmeä parkkivalo umpioon turvallisuutta nostamaan. Kannattaa teettää merkkiliikkeessä muutostyö.

• on kyllä

uudelleenohjelmoitavissa. Lisää polttimoita ei tietysti softalla saa generoitua.

• Ron Jmy

LCM minun e46 (-02) jenkeista ei Laakkoset saaneet uudelleenohjelmoitua millaan (Hertsika&Espoo)

Ratkaisuni:
        Piuhat US-etuvilkkuihin poikki seka oik etta vasen. No, nyt ei etuvilkut enaa toimi eika parkkivalojakaan ole. Seuraavaksi varastat virtaa takavilkkujen piuhoista ja kytket etuvilkkuihin. Nyt vilkut toimii.

Parkeille on ostettava istukka ja laitettava umpioon. Minun mallissa oli valmiit paikat istukoille. Sitten varastat virtaa takavaloista ja kytket etuparkkeihin. Nyt ne toimii.

Yksi ongelma jaljella: Vikamoduli kertoo etta etuparkit rikki (koska leikkasit poikki alkup. etuparkkien piuhat) Ratkaisu: laitat jonnekin piiloon kaksi 5W polttimoa ja kytket ne niihin alkuperaiseen parkkijohtoon.

• mph
        Ron Jmy kirjoitti:

LCM minun e46 (-02) jenkeista ei Laakkoset saaneet uudelleenohjelmoitua millaan (Hertsika&Espoo)

Ratkaisuni:
        Piuhat US-etuvilkkuihin poikki seka oik etta vasen. No, nyt ei etuvilkut enaa toimi eika parkkivalojakaan ole. Seuraavaksi varastat virtaa takavilkkujen piuhoista ja kytket etuvilkkuihin. Nyt vilkut toimii.

Parkeille on ostettava istukka ja laitettava umpioon. Minun mallissa oli valmiit paikat istukoille. Sitten varastat virtaa takavaloista ja kytket etuparkkeihin. Nyt ne toimii.

Yksi ongelma jaljella: Vikamoduli kertoo etta etuparkit rikki (koska leikkasit poikki alkup. etuparkkien piuhat) Ratkaisu: laitat jonnekin piiloon kaksi 5W polttimoa ja kytket ne niihin alkuperaiseen parkkijohtoon.

Kiitos kokemuksista.

Tuo vaikuttaa yksinkertaiselta toteutukselta. Olen vielä varovaisen toiveikas LCM:n ohjelmointia ajatellen, koska esim. X5-mallissa vuoden 2005 jälkeen se on ollut ohjelmoitavissa uudelleen. Jos olisi tuuria, että uusi versio olisi myös mallivuoden 2006 X3:ssa käytössä...

Sisemmissä etuvaloissa (päivävalot) on myös X3:ssa paikat parkeille, joten asennuksen pitäisi olla aika helppoa.

Lisäsitkö takasumuvalon laittamalla sille oman katkaisijan vai vaihdoitko aluperäisen kytkimen? Ymmärtääkseni myös takasumuvalolle paikka on olemassa, mutta pitää lampun istukka laittaa ja vetää piuhat.

Teetitkö muutokset liikkeessä vai teitkö itse? Pelkäänpä, ettei merkkihuolto suostu kaappailuja tekemään vaan seuraavat maahantuojan ohjeita, jotka kehottavat kokoamaan kaiken alkuperäisistä komponenteista, jolloin hinta karkaa aika korkeaksi.

• Ron Jeremy
        mph kirjoitti:

Kiitos kokemuksista.

Tuo vaikuttaa yksinkertaiselta toteutukselta. Olen vielä varovaisen toiveikas LCM:n ohjelmointia ajatellen, koska esim. X5-mallissa vuoden 2005 jälkeen se on ollut ohjelmoitavissa uudelleen. Jos olisi tuuria, että uusi versio olisi myös mallivuoden 2006 X3:ssa käytössä...

Sisemmissä etuvaloissa (päivävalot) on myös X3:ssa paikat parkeille, joten asennuksen pitäisi olla aika helppoa.

Lisäsitkö takasumuvalon laittamalla sille oman katkaisijan vai vaihdoitko aluperäisen kytkimen? Ymmärtääkseni myös takasumuvalolle paikka on olemassa, mutta pitää lampun istukka laittaa ja vetää piuhat.

Teetitkö muutokset liikkeessä vai teitkö itse? Pelkäänpä, ettei merkkihuolto suostu kaappailuja tekemään vaan seuraavat maahantuojan ohjeita, jotka kehottavat kokoamaan kaiken alkuperäisistä komponenteista, jolloin hinta karkaa aika korkeaksi.

Itse tein kaiken (kun ei edes oma merkkiliike osaa!)

Tilasin jo jenkeissa istukan (alkup.) takasumuvalolle seka katkaisijan eli euromallin varaosat. Tilasin Pacific BMWsta Californiassa vaikka itse asuin itarannikolla. Vaidoin molemmat itse jo jenkeissa. Piuhan joudut vetamaan ja se on tyolasta. LCMssa on paikka varattuna takasumuvalin piuhalle. Tarvitset sopivan BMW-piuhanliittimen. Paikan numero ja piuhan varaosanumero loytanet jenkkiBMW-palstoilta hakusanalla "rear fog" jne.

Sun pitaisi ehka deaktivoida jenkeissa viela nuo daytime running lights ennen kuin tulet Suomeen. Se on systeemina mainio = lahettaa pienella teholla virtaa kaukovaloille mutta ei liene sallittua Suomessa korvaamaan valopakko-puolivalot. Suome laki ei tunne tata systeemia, ovat vahan jaljessa.

• mph
        Ron Jeremy kirjoitti:

Itse tein kaiken (kun ei edes oma merkkiliike osaa!)

Tilasin jo jenkeissa istukan (alkup.) takasumuvalolle seka katkaisijan eli euromallin varaosat. Tilasin Pacific BMWsta Californiassa vaikka itse asuin itarannikolla. Vaidoin molemmat itse jo jenkeissa. Piuhan joudut vetamaan ja se on tyolasta. LCMssa on paikka varattuna takasumuvalin piuhalle. Tarvitset sopivan BMW-piuhanliittimen. Paikan numero ja piuhan varaosanumero loytanet jenkkiBMW-palstoilta hakusanalla "rear fog" jne.

Sun pitaisi ehka deaktivoida jenkeissa viela nuo daytime running lights ennen kuin tulet Suomeen. Se on systeemina mainio = lahettaa pienella teholla virtaa kaukovaloille mutta ei liene sallittua Suomessa korvaamaan valopakko-puolivalot. Suome laki ei tunne tata systeemia, ovat vahan jaljessa.

Ehdin jo jalkautua Suomeen, mutta tiedustelin osia Kanadassa. Niillä oli rajattu, etteivät pystyneet tilaamaan kaikkia eurospekin mukaisia osia, joten päädyin siihen, että teen sitten täällä Suomessa.

Olet kyllä oikeassa, että eivät merkkiliikkeessä osaa. Yksi pääkaupunkiseudun merkkiliike jopa veikkasi, että mittaritaulu pitää vaihtaa ettei herjaa palaneista lampuista.

Onko tuo LCM rakennettu valokatkaisin-panelin osaksi eli LCM kiinteä osa valokatkaisinta vai erilliset komponentit? Olen vielä aika alkutaipaleella kartoittamassa juonen palasia.

• Ron J.
        mph kirjoitti:

Ehdin jo jalkautua Suomeen, mutta tiedustelin osia Kanadassa. Niillä oli rajattu, etteivät pystyneet tilaamaan kaikkia eurospekin mukaisia osia, joten päädyin siihen, että teen sitten täällä Suomessa.

Olet kyllä oikeassa, että eivät merkkiliikkeessä osaa. Yksi pääkaupunkiseudun merkkiliike jopa veikkasi, että mittaritaulu pitää vaihtaa ettei herjaa palaneista lampuista.

Onko tuo LCM rakennettu valokatkaisin-panelin osaksi eli LCM kiinteä osa valokatkaisinta vai erilliset komponentit? Olen vielä aika alkutaipaleella kartoittamassa juonen palasia.

LCM on e46ssa valokatkaisijan takana. Katkaisian saa irti kun ensin poistaa koristelistan. Sitten pari ruuvia auki.

• lajsljfyydf
        Ron Jmy kirjoitti:

Ratkaisuni:

Minun e46:ni (-01) Laakkonen onnistui modaamaan. Eli LCM meni vaihtoon ja sen jalkeen viela jotain. Takasumarille piti vaihtaa takavalon pohja ja vetaa piuha (vedin itse).
        Kaveri toi 03 e46:n ja siina sumarin piuha oli valmiina.

• jebujebu

ainakin ennen pystyi anomaan poikkeuslupaa akelta noista vilkuista/parkeista. kävi miten kävi, päätös maksaa...

• mph

Ennen nämä menivät kai helpommin läpi. Toki aina voi anoa, mutta AKE (ottamatta kantaa ilman anomusta) antoi ymmärtää, että näitä on anottu viime aikoina huonolla menestyksellä. En tosin tiedä oliko kyse muuttoautoista vai vain tuontiautoista. Muuttoautot kaiketi perinteisesti ovat saaneet lempeämpiä kohteluita.

• Muutto edessä

Yksinkertainen ohje on ollut monelle, älä tee vielä mitään. Kun muutat takaisin Suomeen ja menet muutoskatsastukseen, niin keskustele rauhassa katsastusviranomaisen kanssa. Moni on turhalla hätiköinnillä saanut aikaan enemmän vahinkoa ja rahan menoa, vaikka loppupeleissä olisi selvinnyt parilla ihan pienellä muutoksella.

Pitää muistaa, että tuomiot saattavat olla hyvinkin erillaisia katsastuskonttorista riippuen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      10
      3338
    2. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3138
    3. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2931
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      55
      2759
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      52
      2549
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2126
    7. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      51
      2065
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1870
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1809
    10. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      48