Lisää plotterien talvikäytöstä

Olen kysellyt asiaa Navmanin maahantuojalta ja
huollosta. Yhtään pakkasen panemaa laitetta ei
ole tullut takaisin.

Maahatuojan tehtaalle tekemän kyselyn mukaan
pyöreä vastaus on; hyvä säilyttää lämpimässä,
mutta pakkasen kestävyys on jotain -15 C.
Kosteus ei kyllä vaikuta mitään, sillä nehän
upotetaan testeissä puoleksi tunniksi veden
alle metrin syvyyteen.

Eroaako sitten kiinteiden autonavikaattorien
näytön rakenne plottereista. Nehän joutuvat
todella koville pakkasille alttiiksi.

Pitänee herättää globaali keskustelu asiasta
esim. Navmanin kotimaan Uuden Seelannin kes-
kustelupalstoilla. Voi olla, että siitä huo-
limatta asia jää mutuasteelle.

Haen tässä vastausta nimen omaan säilytys-
lämpötilalle, en alhaisimmalle käyttölämpö-
tilalle.

16

2248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisään se

Jos et laiskuuttasi jaksa sitä vekotinta ottaa sisään, niin jätä talveksi paattiin.
      Itse kyllä otan sisään, koska en halua ostaa 1500 euron plotteria joka kevät.

• Niin tulen tekemäänkin, mutta en jättäisi
        aloittamaani selvitystä puolitiehen. Keskustelu
        jatkunee joko käytännön tasolla, toivottavasti,
        tai sitten akateemisena.

• Töks

Vertailu auton laitteiden kestävyyteen verrattuna veneen laitteisiin ontuu pahasti. Käytännössä kaikki uudet autot testataan äärimmäisen kylmissä ja kuumissa olosuhteissa niin, että auton voidaan taata toimivan Saharassa tai Siperiassa. Testaus koskee myös kiinteää navigaattoria. Veneplotterit on tarkoitettu ei-ammattikäyttöön, jolloin oletetaan, ettei niitä kovissa pakkasissa käytetä. Siihen on sitten ihan omat laitteet. Tosin suuri osa aluksista on sisältä lämpimiä talvellakin.

Mutta jatka sinä globaalia selvittelyä, minäpä otan taas plotterini sisään lämpimään talveksi.

• Oletkohan ihan varma asiastasi, että vene-elektro-
        niikan näyttöjä suunnitellaan erikseen vapaa-ajan
        laitteisiin. Kyllä se tekniikka on samaa, kuin
        ammattilaitteissakin.

Toleransseista se on kiinni. Korkein luokka on
        sotatarviketeollisuus, sitten tulee teollisuuden
        kaupalliset laitteet ja viimeisenä kotitalous
        ajanvietelaitteineen.

Tosin on vielä yksi ryhmä, nimittäin ns. halpa-
        tuotanto, jossa ei ole niin väliä, vaikka olisi
        vähän suuremmatkin toleranssit. Komponentit ovat
        ihan toimivia ja kestäviä, mutta niillä saavutettu
        tarkkuus ei ole paras mahdollinen. Testeissäkin
        on todettu, etteivät kaikki näytöt ole hyviä,
        johtuen juuri noista "ylijäämäkomponenttien"
        isommista toleransseista.

• sanoisi
        Täpinä kirjoitti:

Oletkohan ihan varma asiastasi, että vene-elektro-
        niikan näyttöjä suunnitellaan erikseen vapaa-ajan
        laitteisiin. Kyllä se tekniikka on samaa, kuin
        ammattilaitteissakin.

Toleransseista se on kiinni. Korkein luokka on
        sotatarviketeollisuus, sitten tulee teollisuuden
        kaupalliset laitteet ja viimeisenä kotitalous
        ajanvietelaitteineen.

Tosin on vielä yksi ryhmä, nimittäin ns. halpa-
        tuotanto, jossa ei ole niin väliä, vaikka olisi
        vähän suuremmatkin toleranssit. Komponentit ovat
        ihan toimivia ja kestäviä, mutta niillä saavutettu
        tarkkuus ei ole paras mahdollinen. Testeissäkin
        on todettu, etteivät kaikki näytöt ole hyviä,
        johtuen juuri noista "ylijäämäkomponenttien"
        isommista toleransseista.

Kyllä laitteiden komponenttien valinta määrittelee pakkaskestävyyden. Jos komponentteja valittaessa on ajateltu venettä käytettävän vain sulassa vedessä, ovat komponentit vastaavaa luokkaa ja tuurilla saattavat toimia arktisilla alueillakin.

Toleransseilla ei ole tässä asiassa mitään tekemistä.

• näin on

vesitesti että upotetaan veteen ole sama asia kuin olla veneessä kiinni pakkasella koko talvi. se juttu on siinä kondensoituvassa vedessä eli kosteus pääsee kuorien sisälle vaikka laite pitääkin vettä. siksi sitä ei kannatta jättää kiinni ja onko tuo nyt iso homma pari ruuvia löysätä ja piirongin kaappiin?

• häh mitä

????

• Valitettavasti vastauksenne ovat kaikki olleet
        ns. mututasoa. Ei laitteeseen, joka on hermeet-
        tisesti suljettu ja vieläpä typpitäytteinen,
        kuten monet kalastusluotaimet, kondensoidu vettä.

Jos muistanette, heti alkuun kyseltiin omakoh-
        taisia kokemuksia. En olettanutkaan, että heti
        löytyy henkilö, joka varmasti tietää asiasta,
        siitä pakkasen kestävyydestä. Mielipiteitä voi
        kukin esittää, mutta varmana tietona ei pidä pitää ilman pitäviä perusteluita.

Minä saatan jossain vaiheessa tietää, mikä on
        totuus niiden kestävyydestä, kunhan saan vas-
        tauksen parilta valmistajalta, ja jos en saa,
        niin itse testaan jollakin "täysin palvelleella"
        laitteella.

• espi

mistäs se kosteus sinne laitteeseen pääsee jos se on täysin vedenpitävä???? No tietysti tekovaiheessa laitteen sisään jäävässä
        ilmassa on kosteutta , mutta sitä kyllä on sitte tosi minimaalisesti.

• ei ummarra
        häh mitä kirjoitti:

????

kaverilla fysiikassa paljon vielä opittavaa kun ei tiedä miten kondessointi tapahtuu. On totta että esine voi olla vedenpitävä mutta ei se tarkoita etteikö kondensointia voisi tapahtua eli kosteutta esineen sisälle muodostua vaikka laite onkin vesitiivis. Monta monta esimerkkiä että näin käy. MUtta tyhmälle on ajanhukkaa näistä kertoa, sen olen huomannut.

• ei ummarra kirjoitti:

kaverilla fysiikassa paljon vielä opittavaa kun ei tiedä miten kondessointi tapahtuu. On totta että esine voi olla vedenpitävä mutta ei se tarkoita etteikö kondensointia voisi tapahtua eli kosteutta esineen sisälle muodostua vaikka laite onkin vesitiivis. Monta monta esimerkkiä että näin käy. MUtta tyhmälle on ajanhukkaa näistä kertoa, sen olen huomannut.

Tyhmä tässä kuitenkin yrittää vääntää rauta-
        langasta Sinulle selvitystä. Mistä se kosteus,
        eli ilma sinne hermeettisesti suljettuun typellä
        täytettyyn tijaan pääsee.

Anteeksi, en enää jatkossa sorru vastaamaan
        tähän muuten asialliseen keskusteluun alatyylillä
        kirjoitettuihin viesteihin. Sen verran olen
        viisas.

• taataan

Jos laitteen valmistaja takaa pakkaskestävyydeksi-35c.Siinä tapauksessa jättäisin plotterin ulos veneeseen.Näillä leveys asteilla tuollaisiin pakkasiin pitää varautua, ja viedä sisätiloihin plotterit ja kaijut.Onko kukaan muuten testannut näitä uusien kännyköiden pakkaskestävyyttä? Miten on pelaako känny jos jättää viikoksi pakkaseen,ja kokeilee sisätiloista tuodulla akulla?Epäilen että näyttö on paskana.Olen kokeillut käsi gepsiä pakkasella ja todennut näytön himmenevän,sitäkään ei suositella jätettäväksi ulkosalle pitkäksi aikaa.

• testi...

Mulla sattui tässä pari talvea sitten niin että nokian kännykkä tippui kinokseen hiihtoreissulla helmikuussa. En löytänyt, tai oikeastaan en viitsinyt lähteä edes etsimään puhelinta, mutta sattuipa niin että toukokuussa kun kävelin samaista reittiä pitkin niin puhelin löytyi. Avasin kuoret ja puhdistin sisuskalut ja puhelin toimii käytännössä vieläkin (akku vaan hyytyi). Enpä olisi koskaan uskonut että kevään sulamisvesien jälkeen moinen "halpatuote" toimi.

• testi... kirjoitti:

Mulla sattui tässä pari talvea sitten niin että nokian kännykkä tippui kinokseen hiihtoreissulla helmikuussa. En löytänyt, tai oikeastaan en viitsinyt lähteä edes etsimään puhelinta, mutta sattuipa niin että toukokuussa kun kävelin samaista reittiä pitkin niin puhelin löytyi. Avasin kuoret ja puhdistin sisuskalut ja puhelin toimii käytännössä vieläkin (akku vaan hyytyi). Enpä olisi koskaan uskonut että kevään sulamisvesien jälkeen moinen "halpatuote" toimi.

Tämmöisille vastauksille annan suuren arvon.
        Olet ymmärtänyt asian 100 prosenttisesti, että
        olen hakemassa kokemusperäistä tietoa näyttöjen
        kestävyydestä. Se, että jätänkö vai en plotterin
        talveksi veneeseen, on täysin sivuseikka.

Kiitos viestistäsi

• Antsu*

Saaduista vastauksista näkyy selvästi käyttö- ja säilytyslämpötilojen sekoittuminen. Plotterien tai muidenkaan näyttöjen LCD:t eivät toimi kovemmassa pakkasessa. Muutoinkin vene-elektroniikan toiminnallinen pakkaskestävyys on ymmärrettävästi toissijainen kysymys, mutta sitähän ei kysyttykään.

Silloin kun LCD-näytöt olivat uusi keksintö, niiden pakkaskesto oli usein rajallinen. Nykyään asia on harvoin ongelma ja itsekin olen jättänyt niin plotterin kuin muunkin elektroniikan talveksi veneeseen hyvällä menestyksellä. Olen arvioinut toistuvan irroittelun olevan suurempi haitta. Hyvä tuuletus on tietysti elinehto elektroniikalle, kuten kaikelle muullekin veneen sisällä. Edellyttää tietysti myös, että pitkäkyntiset eivät ole suuri riski, se on joka tapauksessa merkittävin tekijä talvisäilytystä arvioidessa. Kaikki muut elektroniikkakomponentit sietävät kylmässä säilytystä ongelmitta.

• vähitellen

ottamaan aivoon!
      Jos et kerran halua ottaa plotteriasi talveksi sisään, niin mitä siitä täällä jankkaat. Näytät teilaavan kaikki kommentit sisään viemisestä.
      Ehdotan, että jätät sen plotterin veneeseen ja palaat sitten keväällä kertomaan kuinka talvehti, jooko?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      73
      5027
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3535
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      40
      3426
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      51
      2984
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2748
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2219
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      24
      2081
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      199
      1990
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      408
      1610
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1528
    Aihe