Töihin Tanskaan?

vinkkejä

Terve.
Luin tuossa jokin aika sitten Hesarin artikkelin Tanskan työllisyystilanteesta. Kaivoin asiasta lisätietoa ja Tanskassa näyttäisi olevan kova pula varsinkin rakennusalan osaajista. Palkkatasonkin pitäisi olla hyvä. Löytyykö näiltä palstoilta ketään kuka työskentelee rakennusalalla Tanskassa tai on sinne menossa? Olen suunnitellut muuttoa Tanskan suuntaan. Keskusteluissa näytti olevan myös juttua ihmisistä jotka ovat auttaneet suomalaisia Norjaan töihin. Onko samaa tapahtunut Tanskan suuntaan? Kokemusta löytyy sekä ulkomailla asumisesta että monista erilaisista rakennustöistä. Laittakaa myös linkkejä jos joku tietää hyviä sivustoja jne. mistä hakea rakennusalan töitä. Kiitos kaikista asiallisista vastauksista.

14

12419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marineni

Moi
      Asun itse Tanskassa ja voin kertoa että työvoimapula on melkoinen. Duunarille löytyy töitä helposti mutta akateemisilla aloilla hankalampaa. Markkinointipuolella etsitään kilpaa suomea taitavia henkilöitä. plussaa olisi tietysti että puhuisi myös skandinaavisia kieliä. Rutsilla ymmärtää hetken harjoittelun jälkee kaiken mutta ymmärretyksi tulo voi toisin päin olla vaikeata.
      Muutto ja paperiasioissa kannattaa ottaa yhteys haloo norden järjestöön.
      Työpaikkoja voi katsastaa www.af.dk
      Tervetuloa!

• tommerman

Olin vuonna 2000 lähdössä Kööppenhaminaan töihin,
        siellä oli joku "puukaupungin" saneeraus homma
        alkamassa ja sinne tarvittiin "ammattimiehiä".
        Otin ulkosuomalaisen kautta Tanskan asioista vähän selvää ja sieltä kautta sain tietoa että Tanskassa on aika kova verotus?Pitääkö tämä tieto paikkansa?Verojen takia minä sitten Norjan valitsin ja nimenomaan Finmarkin alueen.

• neuvoa

Kuinka vaikea Tanskasta on saada asunto jos onnistuu saamaan työtä. Mistä etsiä ja onko takuuvuokrat ym. maksettava

• pitävän
        tommerman kirjoitti:

Olin vuonna 2000 lähdössä Kööppenhaminaan töihin,
        siellä oli joku "puukaupungin" saneeraus homma
        alkamassa ja sinne tarvittiin "ammattimiehiä".
        Otin ulkosuomalaisen kautta Tanskan asioista vähän selvää ja sieltä kautta sain tietoa että Tanskassa on aika kova verotus?Pitääkö tämä tieto paikkansa?Verojen takia minä sitten Norjan valitsin ja nimenomaan Finmarkin alueen.

Vuonna 2002 Tanskan kokonaisveroaste oli EU:n toiseksi korkein Ruotsin jälkeen, jonka kanssa se perinteisesti on kilpaillut kärkipaikasta. Tosin ei Suomikaan paljoa jäänyt kärkikolmikosta.

http://www.stat.fi/tup/economictrends/econ304_tulokas.html

• takuuvuokrat
        neuvoa kirjoitti:

Kuinka vaikea Tanskasta on saada asunto jos onnistuu saamaan työtä. Mistä etsiä ja onko takuuvuokrat ym. maksettava

olen myös suunnitellut muuttoa tanskaan. töitä on hyvin tarjolla hyvällä palkalla.

tietääkö esim joku tanskassa asunut asunnoista? vuokrataso varmaan helsinkiä? eli ihan normaali palkkoihin nähden... onko kuukauden vai kahden takuuvuokrat?

• on juu
        takuuvuokrat kirjoitti:

olen myös suunnitellut muuttoa tanskaan. töitä on hyvin tarjolla hyvällä palkalla.

tietääkö esim joku tanskassa asunut asunnoista? vuokrataso varmaan helsinkiä? eli ihan normaali palkkoihin nähden... onko kuukauden vai kahden takuuvuokrat?

yleinen tapa on ottaa kolmen kuun takuuvuokra. sähkö on sikakallista. yleinen hintataso suomen luokkaa/hieman yli. köpiksen asuntotilanne tosi tiukka, muualla helpompaa. palkat on kovemmat kuin suomessa mut niin myös verotus. vakuutukset kalliita. kysykää lisää mitä haluutte tietää.

• muutto
        on juu kirjoitti:

yleinen tapa on ottaa kolmen kuun takuuvuokra. sähkö on sikakallista. yleinen hintataso suomen luokkaa/hieman yli. köpiksen asuntotilanne tosi tiukka, muualla helpompaa. palkat on kovemmat kuin suomessa mut niin myös verotus. vakuutukset kalliita. kysykää lisää mitä haluutte tietää.

mistä voi asunnon löytää ja vinkkejä mistä saa vaikka alivuokra-asunnon alkuun. paljonko vuokra esin. 50 neliön asunnosta on.

• niinku
        muutto kirjoitti:

mistä voi asunnon löytää ja vinkkejä mistä saa vaikka alivuokra-asunnon alkuun. paljonko vuokra esin. 50 neliön asunnosta on.

tarkemmin hieman osaisit kysyä. eli minne olet muuttamassa jne. onhan se tanska pieni maa mutta...heh

• muutto
        niinku kirjoitti:

tarkemmin hieman osaisit kysyä. eli minne olet muuttamassa jne. onhan se tanska pieni maa mutta...heh

joo kööpenhaminaan on tarkoitus ja sieltä kaikkea tietoa olen valmis vastaanottamaan.

• mistä löytää
        niinku kirjoitti:

olen tota köpikseen muuttoa tässä nyt väännellyt jo jonkin aikaa. sinä ilmeisesti siellä asut ja tiedät asioista. takuurahat tossa tulikin selville. asunnot ja muut löytää aina mutta se työpaikka. mitä kautta sitä kannattaa hakea? rakennusala pääasiassa, mutta muutkin esim varastotyöt, teollisuusalan hommat ok. af.dk sivuilla ole kun muutama paikka köpikseen rakennusalalle. muuten työsivustoja on aika heikosti netissä... onko esim jyllandpostenissa miten työpaikkoja?

sitten yhtenä kysymyksenä mietityttää miten tanskalaiset suhtautuu noin ylipäätänsä ulkomaalaisiin? helppo löytää kavereita?

kiitos jo etukäteen

• miten toimii
        niinku kirjoitti:

katselin kun kaikki sanovat että korkea verotus tanskassa. jos palkat on suunnilleen 1,5 kertasia suomeen verrattuna ja verotus vain aavistuksen korkeampi niin tolla matematiikalla kannattava.

sitä mietin että esim rakennusalalle jos menee töihin tai voisi toimia muissakin paikoissa, niin miksi ei laskuta oman firman kautta. sinne sitten vaan vähennyksiä, osinkoina ulos ja muina ostoina jne. ei sitä verottajaa suomessakaan tarvitse ihan niiden koulukirjoissa opetettujen tapojen mukaisesti elättää.

• KYLLÄ
        mistä löytää kirjoitti:

olen tota köpikseen muuttoa tässä nyt väännellyt jo jonkin aikaa. sinä ilmeisesti siellä asut ja tiedät asioista. takuurahat tossa tulikin selville. asunnot ja muut löytää aina mutta se työpaikka. mitä kautta sitä kannattaa hakea? rakennusala pääasiassa, mutta muutkin esim varastotyöt, teollisuusalan hommat ok. af.dk sivuilla ole kun muutama paikka köpikseen rakennusalalle. muuten työsivustoja on aika heikosti netissä... onko esim jyllandpostenissa miten työpaikkoja?

sitten yhtenä kysymyksenä mietityttää miten tanskalaiset suhtautuu noin ylipäätänsä ulkomaalaisiin? helppo löytää kavereita?

kiitos jo etukäteen

Työnvälitysfirmat, sanomalehdet, suoraan firmoista kysely...Tanskalaiset suhtautuu hyvin ulkomaalaisiin. Siellä on jo ties kolmannen polven erivärisiä ja rotuisia ihmisiä joten suomalaisena et erotu millään tavalla. juutit on lepposia ja mukavia ja kyllä niiden kanssa juttuun tulee. ei muuta kuin kamat kasaan ja köpistä kohti.

• mitäs

Moi.
        Kirjoitit että markkinointipuolella etsitään kilpaa Suomea taitavia henkilöitä. Etsivätkö Tanskalaiset firmat siis markkinoinnin ammattilaisia jotka osaavat suomen kieltä? Vai tarkoititko Suomen tuntemusta vai mitä? Pitää alkaa pakkaileen tavaroita jos siellä suomea skandinaavisia kieliä osaavia tarvitaan. Vastailehan kun ehdit.

Kiitos jo etukäteen!

• muurari-laatoittaja

moi,olen itsekin koittanut katsella tanskan työmaita,teem paljon rakennusalan töitä,aikaisemmin saksassa,norjassa,venäjällä,ruotsissa,loppujen lopuksi sinne vaan pitäisi ajella työnhakuun,esim,kööpenhamina,otahan yhteyttä jakerro minkä alan rakennustöitä teet jos me vaikka myöhemmessä vaiheessa oteittais matka kööpenhaminaan katselee mahdollisuuksia työskennellä siellä,terveisin tomi hongisto email, [email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe