Olen iloinen ja vähän kateellinen, kun veljeni pääsi ”yhteiskunnan kermaan” Mikä on kirjoitukseni pointti. No kai kertoa ihmisistä, joita en tiennyt olevankaan ja joita nyt ihailen!
Itse olen elänyt normaalia keskiluokkaista elämää ja tehnyt puisevaa työtä. Veli lähti yliopistolle ja löysi sieltä vaimon. Vaimon koko suku kuuluu vanhaan sivistyneistösukuun. En ole ikinä tavannut niin hyvin käyttäytyviä ihmisiä. Ei ikinä kiroilla, otetaan toiset huomioon jne. Mutta kaikkein vaikeinta on minulle se, kun heillä on niin laaja yleissivistys. Ruokapöydässä keskustellaan asioista! Aiheena ovat usein yhteiskunnalliset kysymykset Irakin tilanteesta Darfurin kriisiin jne. Myös historiasta keskustellaan. Kaikilla on mahtava käsitys Suomen historian käännekohdista aina Australian asuttamiseen saakka.
Näillä ihmisillä on korkea koulutus ja useimmat heistä ovat hyvissä viroissa. Nämä ihmiset useimmiten pitävät työstään ja tekevät sitä mielenkiinnosta (rahan lisäksi). Palkasta ei muuten ikinä puhuta, eikä muistakaan raha-asioista. Sehän onkin ollut vanhastaan sivistyneistölle yksityisasia. Joidenkin heidän palkan olen tosin nähnyt Ilta-lehden verotiedoista loppuvuotena.
Nämä ihmiset elävät aika vaatimattomasti. Tosin heillä on usein isohko asunto Helsingin Ullanlinnassa tai Kruununhaassa. He asuvat vanhoissa arvoasunnoissa ja heillä on paljon perittyä taidetta ja huonekaluja. Perittävää onkin, koska monet heidän esivanhemmistaan ovat kuuluisia valtiomiehiä, taiteilijoita, tutkijoita jne. Vaatimattomuus on sitä, että varallisuutta ei näytetä ulkopuolelle. Nämä ihmiset ajavat esim. Toyotalla tai Sitikalle. Kukaan ei kehtaisi kaahata Mersulla. Rahaa käytetään melko paljon hyväntekeväisyyteen. Tiedän, että veljenikin antaa esim. jouluna satoja euroja keräyksiin.
Mutta nyt siis tunnen tuota ryhmää Suomalaisista…
Sivistyneistö nykyään
4
848
Vastaukset
- M. Oukka
Mitenkä tämä liittyy aihepiiriin?
- Kolmen mersun nainen
Säälin sinua, minä pistän rahan haisemaan kun sitä kerran on.
- minätässävaanvastaan
Et kuulukaan sivistyneistöön. Ajattelitapasi sen jo paljastaa. Minä olen hulluna juuri noihin sivistyneisiin miehiin :)
Mari
- Nimim.
Kyllä sinäkin voit olla sivistynyt jos haluat! Taviksetkin voi puhua kaikenlaista paitsi rahasta koska sitä ei ole! Hienojen asioiden tekeminen olis kyllä vielä sivistyneempää kuin puhuminen mutta kukapa sitä käsiään likaisi. Monet kyvykkäät hyvin käyttäytyvät ihmiset ovat jääneet ihailuasi vaille! Tuo ihailemasi atmosfääri on tietynlaista roolisuoritusta ja lainavaloilla ajamista. Olennaisin ero ihailussasi taitaa ollakin tuo varallisuus vaikka siitä ei puhuta kun joutuisi sitten puhumaan sen kenties sivistymättömästä alkuperästä. Sille jolla on, annetaan, tai otetaan vaikka ei annettaiskaan. Myönnetään hyvä tietysti että hoitaa vanhaa kulttuuriperintöä kun se kerran on olemassa, ja antaa varoistaan tarvitsevillekin. Eihän esi-isilleen mitään mahda.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1226018Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/745402106Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk281378Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111263Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861123Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481015- 64991
- 65931
Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.26924Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll59915