Iskiasvaivaiset

Kipuileva

Hei iskiaksesta kärsivät, kauanko olette joutuneet kärsimään vaivasta ja minkälaisia oireita teillä? Minulla oli 3 vuotta sitten ensimmäisen kerran, silloin kesti monta kuukautta, kiropraktikko sai hiukan paranemaan, mutta jossain vaiheessa oli monta viikkoa ettei käveleen päässyt, kunnes tuli kevät ja lämpö joka auttoi(?).
Nyt tuli alaselkä kipeeksi kolme viikkoa sitten, mutta viikon päästä se muuttui iskiakseksi, kipu vasemmassa pakarassa joka säteilee jalkaan. Makaaminen on yhtä tuskaa, joissakin asennoissa on kuin puukolla pistettäis, mutta tällä kertaa pääsen jotenkin kävelemään ja istuminen ei tee kipeää. Buranaa syön ja jumppaan ja venyttelen. Millaisia jumppaliikkeitä muut ovat tehneet?
Katselin vanhoja viestejä, kesäkuussa oli "m35" kirjoittanut, oireensa samanlaiset kuin minulla, olisi mukava kuulla miten iskias on parantunut. Kopsasin viestin tuohon:

iskias iski ekaa kertaa
Kirjoittanut: Mies35 5.6.2006 klo 10.58

Iskias iski. Vko:n ollut sairaslomalla ja tänään diagnoosi Sdr.Ischiadicum.. Eipä todellakaan ole helpoimmasta päästä oleva kiputila.. En ole ennen tätä kokenut.... Lääkketiä saa syödä vaikka mitä.Ancrok.. tulehduskipulääke, Tramal 50 mgX3 Sirdalud 6mg 3x /pv.. Huh huh.. Onko jotain muuta hyvää kipulääkettä kuin tramal.. Buranat ym ei oikein tunnu auttavan....
Ensin alkoi alaselän kivut, ei pahat. vkon aikana kipu paheni, toisen vko:n aikana kipu on nyt siirtynyt pakaraa ja sääreen ( polvitaipeeseen ulkosivlle. ), välillä tosi pahoja kramppeja, aivan kuin työntäisi puukon selkään, jalat lähetee alta ja meinaa taju lähteä..
saas nähdä kuinka kauan tätä shittiä jatkuu....

23

10595

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpotusta

parhaiten aina fysioterapeutin ohjeista, joita olen noudattanut pilkun tarkasti. Kun Iskias tuli minulle ensimmäisen kerran, auttoi roikkuminen ja autotraktio eli jonkinlainen alavartalon vetolaite. Ei siinä mitään ihmeparantumista hetkessä tapahtunut. Kiputiloihin minulla on auttanut parhaiten jääpussien laitto selän alle. JÄäpalat pyyhkeen sisään ja sitten vaan makaan paikallaan 15 minuuttia ja tätä toistan monta kertaa päivässä ja venyttelen fys.ohjeiden mukaan useita kertoja. Kipu ja relaksanttilääkkeistä löytyy vaihtoehtoja, jos tuntuu, ettei yksi auta. Toisella kerralla iskiaksen iskiessä, olen opetellut löytämään sisäisiä lihaksiani, jotka tukevat kipeää selkääni. Valitettava todeta, että aikansa se kestää ja aika tuntuu/on pitkältä. Voimia sinulle!

• Kipuileva

"Harrastan" roikkumista, mutta kauaa ei pysty roikkumaan kun alkaa sattumaan sormiin, mutta roikun monta kertaa päivässä sen hetken kuin pystyn, siinäkin jo tuntee että 'paikat aukee'.
        Tuosta en ole päässyt selville kumpi olisi parempi, kuuma vai kylmä..jos on tulehdusta kylmä pitäisi olla parempi.
        Saunassa on hyvä olla ja pitää lämmintä vaatetusta päällä mutta millään kuumalla en ole hautonut, enkä kylmällä. Veto ja kylmyys on paha, esim. kaupassa kun menee kylmätiskien lähelle alkaa jalkaa ja lonkkaa särkemään, 'repimään'.
        Vatsalihakset pitäis saada kuntoon, nehän tukevat selkää, mutta kivun ollessa pahimmillaan en ala vatsalihaksia treenaamaan, vasta kun pahin kipu hellittää.
        Mutta kai tää tästä.

• parempi
        Kipuileva kirjoitti:

"Harrastan" roikkumista, mutta kauaa ei pysty roikkumaan kun alkaa sattumaan sormiin, mutta roikun monta kertaa päivässä sen hetken kuin pystyn, siinäkin jo tuntee että 'paikat aukee'.
        Tuosta en ole päässyt selville kumpi olisi parempi, kuuma vai kylmä..jos on tulehdusta kylmä pitäisi olla parempi.
        Saunassa on hyvä olla ja pitää lämmintä vaatetusta päällä mutta millään kuumalla en ole hautonut, enkä kylmällä. Veto ja kylmyys on paha, esim. kaupassa kun menee kylmätiskien lähelle alkaa jalkaa ja lonkkaa särkemään, 'repimään'.
        Vatsalihakset pitäis saada kuntoon, nehän tukevat selkää, mutta kivun ollessa pahimmillaan en ala vatsalihaksia treenaamaan, vasta kun pahin kipu hellittää.
        Mutta kai tää tästä.

Ihan selkeästi parempi, olen kokeillut sen. Sauna pahentaa kipua.

• mökinnukkeli

Autotraktiohoito vei minut pitkällre sairaslomalle ja lopulta työkyvyttömyyseläkkeelle. Pitkän selkävaivan aikana nikamien välissä oli syntynyt kiinnikkeitä jotka irtosivat hoidon aikana ja johti liki liikuntakyvyttömyytyeen. Kiinnikkeiden johdosta nikaman läheiset lihakset olivat surkastuneet eivätkä irronneen kiinnityksen jälkeen kestäneet mitään rasitusta. Hoidot keskeytettiin ja minut jätettiin omilleni. Onnistuin kuitenkin itse kuntoillen saavuttamaan hyvä'n selkäkunnon reilussa 10 vuodessa. Aluksi ratsastaen jolla sai ikäänkuin passiivista harjoitusta jolla käynnistyi käyttämättömien lihasten elpyminen ja myöhemmin kuntokävely kävelysauvojen kanssa. Kipulääkitystä en lääkärin ohjeistuksesta huoli,atta ole käyttänyt lainkaan. Ilman kipulääkitystä kehon kuuntelu on tarkempaa eikä ole illuusiota siitä että voisi tehdä kipua muuten aiheuttavia lihasrasitteita. On tärkeää saada selkärangan sisemmät, vatsan puoleiset lihakset töihin. Samoin sivuttaistukilihaksista. Iskiashermon vapeuttava välilevyleikkaus toispuolisena on minulle tehty ennen kuvaamiani asioita ja silloin minut määrättiin töihin aivan liian aikaisin ja täysin ilman leiukkauksen jälkeistä kuntoutusta. Se maksoi työkykyni alle 50 vuoden iässä. Nyt 68 vuotiaana selkäni on mielestäni hyväkuntoinen ikäni huomioonottaen.Onneksi näin.

• Tammikuus alko

..eikä loppua näy!

Eli loukkasin itseni tammikuussa
      Alaselkä siitä asti kipeä
      Pakaran puristusta
      Jalan turraksi menoa...

Magnettissa nähtiin 2 välilevyn repeämää
      Sieltä sisälmys pullistelee kuin sisuskumi ja painaa hermoja
      Ärsyttää issiashermoa ja siitä jalkaoireet...

Burana 800mg x3 meni helmi-syyskuun...
      Lyyrica 300mgx2...maximiannos (ainoa joka vähän jeesannut ja menee edelleen)
      Tarvitt Panacod...pahimmillaan meni 2x3 kaiken muun lisäksi...nyt en enää tarvi onneksi!

Eli mulla tälleen,sairaslomalla olen ollut yhtäaoittoa huhtikuusta asti...tämävuosi menee ja voi olla että uudelleenkoulutuskin edessä...hoitoala raskas tälle selälle kun välilevyt noin

Kuntoutus mennyt,menin vaan pahempaan kuntoon.
      Kotijumpat menossa kokoaika
      Vesijuoksu 2-3 x vk_ssa

Kauheet hermosaäryt kuukausikaupalla,onneks en ole masentunut VIELÄ...mut helvettiä tämä on ollut...

Nyt pariviikkoa pikkusen parempana,vähä kotia siivosin ja taas alaselkä sellanen et hermosärky pahennut.

Tsemppiä meille selkävaivaisille ;)))

• kaikille opintoja miettiville

Olen itsekin ollut hoitoalalla. Minua neuvottiin pyytämään lekurilta sellainen todistus (7-lehtinen)ja hain kuntien eläkevakuutuksesta tukea uudelleen kouluttautumiseen. Sain tukea noin 99% palkastani joka kuukausi ja muita korvauksia opintokuluista. Sain rauhassa keskittyä opiskeluun. Tätä ei monet tiedä. Voit mennä heidän sivuilleen:"keva.fi". Minä vaan valitsin vähän huonon alan ja olen nyt sitten vaikeimman kautta opiskelemassa vielä uutta ammattia (sen tuen saa vain kerran). Nyt opiskelen sosionomiksi. Olisin varmaan saanut tähän tukea jo silloin, tosin pohjakoulutukseni ei olisi silloin riittänyt, kun en ole yo.
        Josko näillä tiedoilla näyttäisi maailma vähän aurinkoisemmalta, vaikka niitä kipuja vielä riittääkin. voimia sinullekin!

• Tammikuus alkoi
        kaikille opintoja miettiville kirjoitti:

Olen itsekin ollut hoitoalalla. Minua neuvottiin pyytämään lekurilta sellainen todistus (7-lehtinen)ja hain kuntien eläkevakuutuksesta tukea uudelleen kouluttautumiseen. Sain tukea noin 99% palkastani joka kuukausi ja muita korvauksia opintokuluista. Sain rauhassa keskittyä opiskeluun. Tätä ei monet tiedä. Voit mennä heidän sivuilleen:"keva.fi". Minä vaan valitsin vähän huonon alan ja olen nyt sitten vaikeimman kautta opiskelemassa vielä uutta ammattia (sen tuen saa vain kerran). Nyt opiskelen sosionomiksi. Olisin varmaan saanut tähän tukea jo silloin, tosin pohjakoulutukseni ei olisi silloin riittänyt, kun en ole yo.
        Josko näillä tiedoilla näyttäisi maailma vähän aurinkoisemmalta, vaikka niitä kipuja vielä riittääkin. voimia sinullekin!

Kuules, Sosionomiopintoja itsekkin vähän ruennut mietiskeleen...

Olen sairaanhoitaja ja en usko että selkä kestää enää tätä työtä!
        2 fysiatria on sanonut että ala erikoistuun työterveyshoitajaksi??? Ei kiinosta!

Just tota sosionomijuttua mietiskelen,jos pääsen koulutukseen vaan eläkelaitoksen kautta! Onneks saa edes korvausta jos ei pääse enää töihin...Olin unelma-ammatissani lähes 20v ja koskaan en ole selän takia aiemmin ollut pois,nyt vasta kun loukkasin itseni...

Kiitos vastauksestasi,oli kiva lukea kirjoituksesi!!!

• minunkin selkä meni

tammikuussa alaselkä "rusahti", siitä lähtien KIPUJA, terkkarin omalääkäri sanoi, ei se mitään tarvitse, paranee kyllä,
        koko talvi kipuja, päivisin oli pakko kävellä vaikka jalka ei tahtonut nousta,
        keväällä yksityislääkäri määräsi 800mg buranaa, samoin elokuussa, helpotti burana hieman, mutta kivut ovt olleet kovia ja pahimpia öisin.

Maanantaina omalääkäri sitten hieman tutki ja totesi olevan iskias, olis saman saanut kyllä todeta tammikuussa,
        uusi yksityislääkärin burana-reseptin ja kutsu tulee johonkin jumppaporukkaan ?

Kuvaus tietenkin olisi ollut hyvä asia, mutta ehkä tampereen pitää säästää. Jossakin.

• niksauttaja
        minunkin selkä meni kirjoitti:

tammikuussa alaselkä "rusahti", siitä lähtien KIPUJA, terkkarin omalääkäri sanoi, ei se mitään tarvitse, paranee kyllä,
        koko talvi kipuja, päivisin oli pakko kävellä vaikka jalka ei tahtonut nousta,
        keväällä yksityislääkäri määräsi 800mg buranaa, samoin elokuussa, helpotti burana hieman, mutta kivut ovt olleet kovia ja pahimpia öisin.

Maanantaina omalääkäri sitten hieman tutki ja totesi olevan iskias, olis saman saanut kyllä todeta tammikuussa,
        uusi yksityislääkärin burana-reseptin ja kutsu tulee johonkin jumppaporukkaan ?

Kuvaus tietenkin olisi ollut hyvä asia, mutta ehkä tampereen pitää säästää. Jossakin.

lihakset meni jumiin pitkällisestä kivusta johtuen, kipu olisi pitänyt hierotuttaa/manipuloituttaa heti jotta olisi voinut alkaa parantua. Oma hoitona kierrot, venytykset, taivuttelut kivun sallimissa rajoissa.

• hoidettu

Saako joku oikeasti lääkäriltä diagnoosin että on iskiasta???

Eihän se ole mikään sairaus tai muu. Sehän on vain nimike kivun tunteelle, joka voi johtua eri syistä. Eikö ne jaksanu selvittää mistä se kipu johtuu?

• niksauttaja

saunomisen yhteydessä, kun paikat ovat "lämmenneet" eli ole rentoutunut, kokeile niksauttaa selkääsi siten että olet kylkimakuuasennossa päällimäinen jalka koukussa, siten että polvi "roikkuu" lauteen reunan yli, sitten alat varovasti painaa polvea alaspäin samalla käännät ylävartaloa toiseen suuntaan eli seinään päin, pidät venytyksen muutaman minuutin tai kunnes rangassa naksahtaa. sama käsittely toiselle puolelle. Jos naksautusta ei tule kokeile hetken päästä uudelleen, jos ei vieläkään niin ehkä seuraavalla sanunakerralla.

toinen hyvä hoito on tennispallot sukkaan ja sukka selän alle siten että pallot ovat rangan molemminpuolin, alusta mieluusti kovahko. vaihda muutaman minuutin välein pallojen paikkaa. toista aamuin illoin.

• Kipuileva

Kuulosti hurjalta tuo saunavihje..entäs jos halvaannun sinne lauteille?
        Kiropraktikolla olen käynyt useesti eläissäni mutta että koittaisin itse, hmmm. :)

• kipuillut myös
        Kipuileva kirjoitti:

Kiropraktikolla olen käynyt useesti eläissäni mutta että koittaisin itse, hmmm. :)

Sauna pahentaa iskiasta. Ennemminkin kylmägeeliä ja pakastepussia selkään. En lähtisi itse niksauttelemaan. En lukenut ihan alusta, mutta kävely pieninäkin annoksina parempi kuin paikoillaan olo.

• hoidettu
        Kipuileva kirjoitti:

Tuo neuvo oli juuri se liike, jolla kiropraktikot SI:tä paikoilleen vetävät. Jotkut osaavat tehdä sen oikein, jotkut eivät.

Vanhat parantajat sanovat, että saunassa nuo olis hyvä tehdä... niin on tehty jo tuhansia vuosia.

• hännällinen
        hoidettu kirjoitti:

Tuo neuvo oli juuri se liike, jolla kiropraktikot SI:tä paikoilleen vetävät. Jotkut osaavat tehdä sen oikein, jotkut eivät.

Vanhat parantajat sanovat, että saunassa nuo olis hyvä tehdä... niin on tehty jo tuhansia vuosia.

Multa oikaistiin kaksi vuotta sitten häntäluu.... pitkä hidas ja monta viikkoa kestävä toimenpide, kalliiksikin tuli.... mutta ei oo iskiasta enään! suosittelen osteopaattia, kiropraktikolla paikat vain löystyy ja rutisee!

• Niksauttaja
        Kipuileva kirjoitti:

omaa kehoa ei pidä pelätä, käyttämättä mitään apuvälineitä on aika vaikea saada itselleen aikaan mitää vakavaa. kannattaa kokeilla, jos pakarakipu on oikein kova tai uskot että pahenee lämmössä niin voi ottaa jääpussin saunaa ja pitää sillä kylmänä lämpöherkkää aluetta.

joku mainitsi osetopaatin olevan parempi kuin kiropraktikon, olen itse 100% samaa mieltä: itselläni kokemusta em. lisäksi naprapaatista, fysioterapeuteista, ja ortopedista (=lääkäri). Osetopaatilla oli selkeästi kaikista paras käsitys fysiologiasta sekä tehokkain hoito.

• minullakin
        hoidettu kirjoitti:

keskustele muiden ihmisten kanssa vaivastasi ja joku varmaan sanoo että jossain on semmoinen ns. kansanparantaja minä en uskonut mutta kun ei mikään tuntunut auttavan niin kokeilin semmoista ja heti ensimmäisellä kerralla kipu lähti ja helpotti ja nyt uskon näihin juttuihin ne kyllä osaa asiansa vaikka ei mitään lääkettieteellistä koulutusta olekkaan. suosittelen.
        nämä tälläiset osaajat eivät mainostele itseään. minulla hyvä kokemus.

• Kipuileva

Kokeilin saunassa, kun ensin sain itseni makuulle..siis kummalla kädellä sitä polvea pitää painaa alaspäin? olin melkein solmussa, eikä tuntunut mitään naksahdusta, eli en siis halvaantunut. :)

• niksauttaja
        Kipuileva kirjoitti:

Kokeilin saunassa, kun ensin sain itseni makuulle..siis kummalla kädellä sitä polvea pitää painaa alaspäin? olin melkein solmussa, eikä tuntunut mitään naksahdusta, eli en siis halvaantunut. :)

kylkimakkuulla
        päällimmäinen jalka polvesta 90 asteen koukkuun
        tuo reisi eteenpäin (lähelle) 90asteen kulmaa vartaloon nähden
        Annat polven painua omalla painollaa tai painat alemmalla (vasttakkainen käsi) kädellä polvea alaspäin
        Ylävartaloa samalla kierretään toiseen suuntaa, so. yritän kurkotella olkapääsi yli.
        ylempi käsi voi pitää kiinni jostain pään takaa lisäten samalla kiertoa.

Pitkä ja harras rentouttava venyminen tässä asennos. keskityt rentouttamaan lihaksisasi. Asento ei ole mikään pinnistys jossa lihaksia jännitettän vaan rentoutus missä lihasten pitäisi olla täysin rennot ja antaa kiertovenytyksen vaikuttaa rankaan ja sitä ympäröiviin lihaksiin.

O
        *
        *\
        * \
        * \
        * *
        * *
        *
        *

• *ei enää kipuja kiitos*

oon ite 22v ja kärsiny 1,5vuotta iskias syndroomasta. Eli koskaan ei oo ns. tervettä päivää =(mikä saa mut ahdistumaan. Lääkkeitä on kaapissa ja "mahassa" ja liikuntaa harrastan, venyttelen jne. Nää pahimmat päivät,kun sattuu vitusti, tekis mieli luovuttaa..Oon katkera niille ihmiselle, ketkä ovat ns. terveitä selästä. Itse haluiasin liikkua mielinmäärin, mutta seuraavan päivänä kaikki kostautuu. Tuntuu, että kävely on hidastunut jne. Selässä on rappeumaa ja tyräkin. Ottaa todella aivoon!
      Tietty selkä ja vatsalihakset olisivat oiva apu tässä, mutta kun vaikka niitä tekisikin oikein, niin selkään/iskiakseen ottaa ..
      elämä ei oo reilua!!

• vaivainen

tervehdys saman vaivaiset.Minun iskias todettiin v.2000. olin 7 vk sairaslomalla, ensin levossa ja vointini mukaan liikkeelle heti kun kärsi.kivut ja vartalon virheasennot toivat tullessaan lisää vaivoja.esim. oik.jalkaterän luu murtui ja olin kesällä 6 vk kipsissä. söin tramadol hexal 100 mg sekä välillä tulehduskipu lääkettä 600 tai 800 mg kuuriluontoisesti.välillä nexiumia kun maha sekoili lääkkeistä.vaiva paheni ja sairaslomat tihentyivät. 2004 v. minulta leikattiin alaselästä suurehko pullistuma oik.puolelta ja avarrettiin luuta poistamalla tilaa hermoille. vaiva ei jäänyt pois ja on taas pahentunut ja lisää vaivoja tullut. Maaliskuussa 06 todettiin magneetikuvassa että arpikudos painaa yläpuolella olevaa nikamaa ja on taas pullistuma oik.puolelle sekä juuriaukon ahtaumaa ja hermopuristusta.tätä vaivaa ei leikata enää koska ei pysyvää apua tule kuitenkaan ja luudutus leikkauskaan ei ole varma pelastus.lääkkeitä menee ja työkunto 0

• alkaa riittää!!!

Mulla todettiin välilevyn pullistuma joka säteilee jalkaan kipua,eli iskiaskipua..kaikkien kuvailut kivusta tuntuu niin tutulta..pullistumani leikattiin vuonna 2003 ja nyt noin neljän vuoden jälkeen leikkauksesta oon alkanu taas kärsii sairaalloisita kivuista ja kävely ollu ihan mahdotonta..käytän tramalii ja siraludii ja buranaa..Eli kesästä asti tähän päivään oon sairastanu ja mikä ärsyttävintä nyt vasta sain lähetteen ortopedille ja mangeettikuvauksiin ois niin ihana päästä,mutta tuntuu olevan NIIN vaikeeta laittaa sinne lähetettä!!!
        Fysioterapiassa olen känyt mutta venytykset jota olen saanut ohjeiksi on niin pieniä "jalan heiluttelua",että ei auta mitään..Joku mainitsi jotain roikkumisesta..kiinnostaisi tietää miten se tehdään ja montako kertaa viikossa/päivässä ja kuinka kauan???
        napropaatilla olen käynyt leikkauksen jälkeen 4kertaa,kun kivut on ollut pieniä,mutta tälläkertaa ei napropaatitkaan enään auttanu :(

Kaikille sairastaville hirmusesti tsemppiä..osaa olla helvetillinen sairaus,josta yleensä kärsii niin kovin nuoret!!

• Hermokipu

Kauan nyt on ollut yli pari vuotta välillä parempi kun liikkuu paljon .Ja sitten pahempi säteilee kankusta jalkoihin tuskallista kipua .Ja isovarvas tunnoton ja pistelyä jalssa .Välillä parempi ja kostealla ilmoilla pahempi .Pitää vaan jaksaa liikkua paljon niin kivut siedettäviä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      107
      7039
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      494
      5191
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      143
      3200
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      214
      2607
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      35
      2287
    6. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1262
    7. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1222
    8. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1159
    9. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1113
    10. Luuletko, että löydetään vielä

Yhteys takaisin? En tiedä enää mitä tehdä... tuntuu jo että olen vieraantunut sinusta. Naiselta
      Ikävä
      53
      1090
    Aihe