Renkaiden dot-merkintä?

mopoko?

Kuulin tänään itselleni oudon asian. Renkaiden
dot-merkintä pitäisi olla kuulemma "ulospäin"
vanteella. Kuulemma liittyy renkaan
runkorakenteen kantavuuteen. Omassani oli 3
rengasta "väärin", renkaina contit ilman
pyörimissuunta merkintää. Pyörimissuunta
merkintä kuuluu oleva määräävä. Dot-merkintä
seuraavaksi tärkein. Itselläni on kyllä
huomattavissa huojumista isolla lastilla, eli
todennäköisesti totta, tuo väite. Onko ketään
rengas-asiantuntijaa tai jotain linkkiä, jolta
saisi yksiselitteisen vastauksen?

6

673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh heh©

      DOT on Yhdysvaltojen liikenneministeriön
      vaatimuksen mukainen hyväksyntä kuten E-
      hyväksyntä Euroopassa. Ei liity mitenkään renkaan
      pyörimissuuntiin.

      • mopoko?

        että on hyväksymismerkintä. Asennusohjeissa vain
        on suositus, dot merkintä ulospäin. Onko vain
        katsastuksen helpottamiseksi, vai voiko olla myös
        vahvempi runkorakenne. Esim. parkkeeraus
        tilannetta silmällä pitäen? Paremmissa
        renkaissahan on merkintä inside/outside.


    • 155-13

      Pyörimissuuntamerkintä on todellakin se määräävä.
      Yleensä pyörimissuunnan määrää pintakuvio.

      Tuo DOT-merkintäjuttu haiskahtaa vankasti
      kusetukselta - en ole ainakaan kenenkään koskaan
      nähnyt vanteelle vääntäessä sen kummemmin etsivän
      mitään merkintöjä. Ja eikös ne merkinnät ole
      kummallakin puolella...?

    • Kaapo Hokkanen

      Hyvä juttu, täytyypä pitää mielessä.

      Sinähän tietenkin kävit käännättämässä renkaat?
      HE HE!

    • lisää leluja

      mutta tiedän, että sinua on hieman
      harhautettu.

      otahan poitsu joka jujutti sinua vakavaan
      puhutteluun, varsinkin jos olet laitellut
      renkaitasi "oikein päin" ! Sinänsä aika
      humoristinen juttu !

      Tässä asiaa:

      The DOT Codes are issued by the USA's
      Department of Transportation to identify the
      plant where a tyre was made. Each tyre has a
      DOT code moulded into its sidewall, and the
      code identifies the manufacturing plant. DOT
      codes were first issued in 1971.

      The letters G, I, O, Q, R, S, and Z are not used
      (to avoid confusion with numbers). 166 codes
      (25% of the 669 thus far given out) have been
      assigned to closed plants, or plants that have
      never made tyres.

    • ken guru

      Enpä usko että renkaan runko välittää asiasta
      mitään. Olen kuitenkin huomannut että jotkut
      rengasasentajat laittavat DOT-koodin renkaan
      ulkosivun puolelle ellei asiakas tai renkaan
      pyörimissuunta muuta määrää. Onpahan ainakin
      helpompi lukea valmistuspäiväys ja paikka alla
      olevista renkaista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      62
      905
    2. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      704
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      680
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      39
      630
    5. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      36
      621
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      86
      547
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      110
      535
    8. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      481
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      37
      475
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      70
      446
    Aihe