Vuosi 1844 aloitti maailman historian viimeisen kauden, suuren sovintopäivän taivaallisen pyhäkön pyhimmässä. Tämä taivaallisen pyhäkön sovintopäivä jää kertakaikkiseksi ilmenee sanoista: "On siis välttämätöntä, että taivaallisten kuvat tällä tavalla puhdistetaan, mutta että taivaalliset itse puhdistetaan paremmilla uhreilla kuin nämä.
Sillä Kristus ei mennyt käsillä tehtyyn kaikkein pyhimpään, joka vain on sen oikean kuva, vaan itse taivaaseen, nyt ilmestyäkseen Jumalan kasvojen eteen meidän hyväksemme.
Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niin kuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkein pyhimpään, vierasta verta mukanaan,
sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä." Hepr.9:23-26.
Tämä teksti osoittaa taivaan pyhäkön tulevan kerran puhdistettavaksi sinne kerääntyneistä ihmisen synneistä. Ne ovat taivaan kirjoissa olevia merkintöjä synneistämme. Ennen kuin ne voidaan poistaa, täytyy tapahtua kirjojen tarkastus, eli tutkiva tuomio, jotta ilmenisi, voiko jonkun nimi jäädä elämän kirjaan vai täytyykö se pyyhkiä sieltä pois.
Ja tämähän ei tapahdu siksi, että Jumala ei tietäisi kaikkea, vaan siksi että luodut, lankeamattomat, olennot eivät tiedä kaikkea. Heidät saadaan vakuuttuneeksi tutkivalla tuomiolla jotta taivaaseen ei todellakaan pääse mitään epäpyhää ja että Jumalan tuomiot ovat totiset ja todet.
Tämä asettaa meidät vakavan paikan eteen. Eikö meidän tulisi luopua kaikesta synnistä jo nyt? Ajattele jos tekisit syntiä silloin kun nimesi on esillä tuomiolla ja kohtaloasi ratkaistaan. Siksi nyt, jos koksaan, on tehtävä parannus.
Johannes sai katsella, kuinka "Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja hänen liittonsa arkki näkyi Hänen temppelissään." Ilm.11:19. Jumalan "liitonarkki" sijaitsee kaikkein pyhimmässä ja sisältää Kymmenen käskyä. Liitonarkin näkyminen taivaan temppelissä ilmaisee, että maailman loppuaikana Jumalan iankaikkinen siveyslaki tulee olemaan keskeisenä niiden ajatuksissa, jotka tahtovat Hengessä ja totuudessa palvella Herraa. Kristuksen siirtyminen kaikkein pyhimpään aloitti siis tuomion ajan, jota pyhäkön puhdistaminen tarkoittaa.
Lähteenä hyvä vanha kirja 1960-luvulta: J.L.Shuler, "Kirjoitettu on", Kirjatoimi
Suuri sovintopäivä
53
617
Vastaukset
- toivotaan lisää
Nyt kun ei ole rajoitusta, niin voisitko laittaa oikein mahdottomasti kirjoista kopiotuja aloituksiasi tänne.
Ne piristäisivät tämän palstan erinomaiseen kukoistukseen.
GO on!- kolme-enkeliä
tietoa toiveiden mukaan. Meillä on valtavasti oikeaa tietoa. Ilmaiseksi jaetaan. Ole hyvä!
- Utulila
kolme-enkeliä kirjoitti:
tietoa toiveiden mukaan. Meillä on valtavasti oikeaa tietoa. Ilmaiseksi jaetaan. Ole hyvä!
Tiedoksi sinulle "kolme enkeliä" -Täällä saa sitten pohtia adventismia avoimin mielin. Adventtkirkkohan on tunnetusti suvaitsevainen kirkko. Eikös niin ole asioiden laita?
- Utulila
Lähteenä tässäkin lainattu Timo Tiaisen sivuilta sopivaa kritiikkiä kaiken maailman uskomuksia vastaan.
"Mikään kristillinen kirkkokunta tai suuntaus - ei adventismia vanhempi eikä heitä uudempi - ole koskaan löytänyt Raamatusta sellaista oppia eikä hyväksynyt tätä adventismin luonteenomaisinta oppirakennelmaa eli ns. pyhäkköoppia (tutkivaa tuomiota). UT:ssa Heprealaiskirje on selkeässä ristiriidassa adventistisen pyhäkköopin kanssa: viimeiset päivät olivat tulleet jo Jeesuksen Kristuksen aikana, Kristus uhrasi itsensä aikojen lopulla kertakaikkisesti ja täydellisesti ja Kristus oli jo heti taivaaseen astumisensa jälkeen mennyt kaikkein pyhimpään Jumalan oikealle puolelle (Hepr.1:1-3; 8:1; 9:26), eikä taivaassa ole mitään kirjaimellista kopiota mooseslaisesta pyhäkköteltasta eri "osastoineen".
Eikä Kristuksen pappeus ole mitään mooseslaista Aaronin pappeutta, vaan Melkisedekin järjestyksen mukaista pappeutta, joka on parempaa kuin lakiin perustuva pappeus ja VT:n laki oli vain varjoa "tulevasta hyvästä", eikä sen varsinaista ilmentymää (Hepr.7-10 luvut). Uusi liitto ja Kristuksen ylimmäispapillinen palvelus ei ole Heprealaiskirjeen mukaan yksi yhteen kopio Aaronilaisesta pappeudesta adventismin oletuksen mukaisine erilaisine "vaiheineen", vaan erilaista, ikuista, parempaa sekä täydellistä. Kyseessä ei ole todellakaan vain yksi oppierikoisuus tai pieni harmiton tulkintaero, vaan kyseessä on syvällisesti koko pelastusoppiin vaikuttava teologinen rakennelma kun sitä tarkastellaan perusteellisesti. Eräs amerikkalainen teologi totesi tätä adventismin pyhäkköoppia "kirkkohistorian suurimmaksi kasvojen pelastusoperaatioksi".
Tutkiva tuomio-oppi merkitsee itse asiassa sitä, että vanhurskauttamisen perustana ei ole yksin Kristuksen sovituskuolema, vaan myös omat "uutterat ponnistukset" sekä ihmisen luonne, jonka ihmisen on pitänyt "luonteenkehitystyön" avulla tehdä tahrattomaksi. Ei ole harvassa kerrat, jolloin adventismin tärkein auktoriteetti Ellen G. White kirjoitti "luonteenkehitystyöstä" ja vaatimuksesta kehittää itselleen tahraton luonne. Ihminen ei voi olla ollenkaan varma selviämisestään tutkivalla tuomiolla, eikä tiedä koska oma vuoro tulee. Tutkivan tuomion päätyttyä maan päällä olevat joutuvat elämään ilman Välittäjää (Kristusta). Pelastumiseksi tutkivalla tuomiolla tarvitaan ihmisen ja Jumalan yhteisvaikutusta: omia uutteria ponnistuksia ja Jumalan armoa saavuttaakseen "tahrattomat vaatteet" (tämä oppirakennelma todellakin muistuttaa enemmän Trenton konsiilin mukaista katolisuutta kuin uskonpuhdistajien teologiaa). Uskovien synnit ovat adventismin pyhäkköopin mukaan jäljellä "taivaan pyhäkössä" ja sovitustyö ei ole vielä(kään) täydellinen eikä valmis, vaan taivaan oletetussa pyhäkössä Kristus tekee vielä "erikoisen sovitustyön", lopullisen sovituksen. Kristuksen ristinkuoleman kertakaikkisuus ja riittävyys, sovituksen tuleminen täydellisesti valmiiksi jo ristillä, on näin ollen selvästi kielletty EGW:n ja adventismin teologiassa. EGW:n mukaan Kristus vain "aloitti" ristillä työn, joka jatkuu vieläkin taivaan "pyhäkössä". Tämäkin "pyhäkköteologia" on silläkin tavalla sukua katoliselle teologialle, jossa Kristuksen uhraus jatkuu oikeastaan vieläkin, aina ehtoollisella, eikä ole vieläkään päättynyt."- maanmaatonen
Tiainen toi esille että tutkiva tuomio olisi vahurskauttamisopin vastainen. Tämä väite ilmeisesti tarkoittaa sitä ettei väittäjä itse ole ymmärtänyt pelastumista Raamatun esiintuomalla tavalla.
Onhan selvää että ihminen vanhurskautetaan ilman ihmisen omia ponnisteluja ja ilman minkäänlaista osaa taikka arpaa siihen nähden. Koko pelastuminen on Jumalan teko, ja työ, ihmisessä ja maailmassa. Se on hengellinen teko ja ihminen joka on lihallinen on siinä mahdottoman edessä.
Ihminen ei itsessään voi tehdä mitään pelastuakseen, mutta paljonkin joutuakseen kadotukseen.
Vanhurskautus on kuitenkin ehdollinen toimi. Vanhurskautukseen, jonka on tehnyt mahdolliseksi Kristuksen sovitustyö pappina ja uhrina kaikkien ihmisten puolesta, ei pääse sisälle muutoin kuin Jeesuksen kautta. Ihmisen on päästävä sisälle Kristukseen jotta hän olisi vanhurskas ja sisällä pelastuksessa.
Mitä se vaatii ihmiseltä päästä sisälle Kristukseen? Se vaatii suun tunnustusta ja sydämen uskoa(Rm10:10).
Me ihmiset voimme havaita tuon suun tunnustuksen, mutta emme sydämen uskoa. Me voimme ottaa seurakuntaamme ihmisen joka tunnustaa Kristuksen messiaaksi ja Vapahtajaksi, mutta emme tiedä miten hän sydämessään suhtautuu Kristukseen. Jumala yksin tietää, siksi meiltä on evätty oikeus tuomita ketään, koska meidän tuomio ei ole oikea. Me nyhtäisimme nisua lusteen joukossa.
Raamattu sanoo että loppuun saakka, eli Hänen tulemukseensa saakka on seurakunnassa lustetta nisun seassa, eli ts. väärää oikean seassa(Matt13:25). Ihminen ei voi erottaa oikeaa ja väärää viljaa toisistaan, ainoastaan elon Herra itse voi tämän erotuksen tehdä oikein ja hyvin.
Kun Raamattu puhuu että tuomio alkaa Jumalan huoneesta(1Pie4:17), se tarkoittaa nimenomaa seurakunnassa alkavasta tuomiosta. Tämän tuomion tarkoitus on punnita jokainen ihminen,mutta se alkaa niistä jotka ovat joskus tunnustaneet Kristusta. Kristuksella on valta tuomita sekä eläviä että kuolleita, ja niinpä Hän tuomitsee sekä kuolleet että elävät.
Miksi kuolleita tulisi tuomita jos heidät olisi jo eläessääm tuomittu?
Kristus tarkastaa jokaisen suullaan tunnustaneen sydämen uskon todellisuuden, onko sydän samalla puolen kuin ovat suun sanat sanoneet.
Jokaiselle ihmiselle on mahdollista valehdella ja näytellä, jokaiselle ihmiselle on mahdollista luopua ja hyljätä liitto Jumalan kanssa.
Tätä tutkivalla tuomiolla tarkoitetaan. Onko oltu rehellisiä ja todella kaduttu syntiä.
Olisi lapsellista väittää etteikö syntiä tekemällä voisi joutua ulos vanhurskautuksesta.
Tuomio tutkii yhtä asiaa ja se on sydämen usko, sillä ei jokainen joka huutaa Herra, Herra pelastu vaan ne jotka tekevät Taivaallisen Isän tahdon.
Mikä on Taivaallisen Isän tahto? Se on että me uskomme Jeesukseen Kristukseen. Että me tunnustamme syntimme ja otamme Hänet syntiemme sovittajaksi, ja että me Hänen vanhurskauteensa,eli Hänen elämänsä ansioihin vetoaisimme pelastuaksemme.
Sille joka on oikealla perustuksella, eli Kristuksessa, ei tuomio ole kaiken loppu, vaan kaiken alku. Toisaalta sille joka Kristuksessa ei ole pysynyt, on tuomio kaiken loppu. - Utulila
maanmaatonen kirjoitti:
Tiainen toi esille että tutkiva tuomio olisi vahurskauttamisopin vastainen. Tämä väite ilmeisesti tarkoittaa sitä ettei väittäjä itse ole ymmärtänyt pelastumista Raamatun esiintuomalla tavalla.
Onhan selvää että ihminen vanhurskautetaan ilman ihmisen omia ponnisteluja ja ilman minkäänlaista osaa taikka arpaa siihen nähden. Koko pelastuminen on Jumalan teko, ja työ, ihmisessä ja maailmassa. Se on hengellinen teko ja ihminen joka on lihallinen on siinä mahdottoman edessä.
Ihminen ei itsessään voi tehdä mitään pelastuakseen, mutta paljonkin joutuakseen kadotukseen.
Vanhurskautus on kuitenkin ehdollinen toimi. Vanhurskautukseen, jonka on tehnyt mahdolliseksi Kristuksen sovitustyö pappina ja uhrina kaikkien ihmisten puolesta, ei pääse sisälle muutoin kuin Jeesuksen kautta. Ihmisen on päästävä sisälle Kristukseen jotta hän olisi vanhurskas ja sisällä pelastuksessa.
Mitä se vaatii ihmiseltä päästä sisälle Kristukseen? Se vaatii suun tunnustusta ja sydämen uskoa(Rm10:10).
Me ihmiset voimme havaita tuon suun tunnustuksen, mutta emme sydämen uskoa. Me voimme ottaa seurakuntaamme ihmisen joka tunnustaa Kristuksen messiaaksi ja Vapahtajaksi, mutta emme tiedä miten hän sydämessään suhtautuu Kristukseen. Jumala yksin tietää, siksi meiltä on evätty oikeus tuomita ketään, koska meidän tuomio ei ole oikea. Me nyhtäisimme nisua lusteen joukossa.
Raamattu sanoo että loppuun saakka, eli Hänen tulemukseensa saakka on seurakunnassa lustetta nisun seassa, eli ts. väärää oikean seassa(Matt13:25). Ihminen ei voi erottaa oikeaa ja väärää viljaa toisistaan, ainoastaan elon Herra itse voi tämän erotuksen tehdä oikein ja hyvin.
Kun Raamattu puhuu että tuomio alkaa Jumalan huoneesta(1Pie4:17), se tarkoittaa nimenomaa seurakunnassa alkavasta tuomiosta. Tämän tuomion tarkoitus on punnita jokainen ihminen,mutta se alkaa niistä jotka ovat joskus tunnustaneet Kristusta. Kristuksella on valta tuomita sekä eläviä että kuolleita, ja niinpä Hän tuomitsee sekä kuolleet että elävät.
Miksi kuolleita tulisi tuomita jos heidät olisi jo eläessääm tuomittu?
Kristus tarkastaa jokaisen suullaan tunnustaneen sydämen uskon todellisuuden, onko sydän samalla puolen kuin ovat suun sanat sanoneet.
Jokaiselle ihmiselle on mahdollista valehdella ja näytellä, jokaiselle ihmiselle on mahdollista luopua ja hyljätä liitto Jumalan kanssa.
Tätä tutkivalla tuomiolla tarkoitetaan. Onko oltu rehellisiä ja todella kaduttu syntiä.
Olisi lapsellista väittää etteikö syntiä tekemällä voisi joutua ulos vanhurskautuksesta.
Tuomio tutkii yhtä asiaa ja se on sydämen usko, sillä ei jokainen joka huutaa Herra, Herra pelastu vaan ne jotka tekevät Taivaallisen Isän tahdon.
Mikä on Taivaallisen Isän tahto? Se on että me uskomme Jeesukseen Kristukseen. Että me tunnustamme syntimme ja otamme Hänet syntiemme sovittajaksi, ja että me Hänen vanhurskauteensa,eli Hänen elämänsä ansioihin vetoaisimme pelastuaksemme.
Sille joka on oikealla perustuksella, eli Kristuksessa, ei tuomio ole kaiken loppu, vaan kaiken alku. Toisaalta sille joka Kristuksessa ei ole pysynyt, on tuomio kaiken loppu.Etkös yhtään näe mielettömänä asettaa vuosilukuja 1844 Jeesuksen tulemukselle, ja kun tämä alkuperäinen ennustus ei toteutunutkaan muutettiin tulkintaa käsittämään asian toisenlaisena. Erehdystä/virhettä ei myönnetty, vaan lähdettiin paikkaamaan keksimällä muuta täytteeksi.
Ihmettelen miksi te adventistit olette nielleet tämän kaiken, ja vielä tänä päivänä kannatte tätä sanomaa. Eihän tämän erehdyksen tunnustaminen merkitsisi kuin totuuden voittoa ja vieläpä kirkonne eduksi. - maanmaatonen
Jos pyhäkköopilla tarkoittaa sitä että Jeesus meni taivaallisen pyhäkön kaikkeinpyhimpään niin onhan se Raamatussa ihan selvästi kuvattuna ja selitettynä.
Lisäksi jos ymmärrämme Vanhan Testamentin pyhäkköpalveluksen kuvaavan Kristuksen työtä meidän Vapahtajanamme ja ylimmäisenäpappinamme niin jotain merkitystä on oltava silloin sillä kerran vuodessa tapahtuvalla suurella sovituspäivälläkin jolloin ylimmäinen pappi kulki väliverhon taaksen kaikkeinpyhimpään.
Suuri sovituspäivä on maailmanlopun kuva. Tuon kuvan mukaisesti Kristuskin on mennyt taivaallisen Kaikkeinpyhimpään Isän eteen ja istunut istuimelleen Isän oikealle puolelle.
Jos me luemme Danielin kirjaa ja löydämme sieltä 2300 iltaa ja aamua kuvaavan profetallisen aikajakson, niin me voimme siinä havaita sellaisen ennustuksen joka yltää aivan lähi menneisyyteemme.
Tuon aikajakson alku on ilmeisesti Danielin saama Jerusalemin ja pyhäkön jälleenrakentamiskäskyn antovuosi(Danosi on historian tutkimuksenkin vahvistama vuosi 457 eKr.
Jos me edelleen ymmärrämme niinkuin Raamattu antaa ymmärtää että profetioissa annetut päivät tarkoittavat oikeita vuosia(vrt.4Ms:14:34,Hes4:6), niin tässäkin annetut 2300 päivää, joita ilta ja aamu kuvaa, voidaan Raamatun esimerkin avulla kääntää vuosiksi.
Tällöin 2300 vuotta johtaa meidät vuoteen 1844 jKr. Tämä oli aikanaan merkittävä ja vaikuttava todiste ihmisille Kristuksen tulemuksesta. Mutta silloiset kristityt erehtyivät sen vuoden merkityksestä.
Tänään on mahdollista ymmärtää että vuoden 1844 merkitys koskee Kristuksen alkamaa pyhäkön sovitustoimitusta Vanhan Testamentin antaman mallin mukaan(Heb8:1-2).
Kristuksen ylimmäispapillinen työ alkaa siis taivaassa, taivaallisessa pyhäkössä, Jumalan kasvojen edessä, ja Vanhan Testamentin antaman
mallin mukaan se työ on pyhäkön sovittamistyötä ja edelleen sen puhdistamista kaikesta väärästä(Heb9:23).
Pyhäkkö tarkoittaa myös maan päällistä pyhäkköä, eli nykyään siis seurakuntaa, sillä se on Kristuksen ruumis(1Kor3:16-17,6:15-20,2Kor6:16,Joh2:19-22,1Kor12:11-27).
Vanha Testamentti kuvaa kuinka ylimmäinen pappi saattoi sovittaa pyhäkön kantamalla sieltä pois kaikkien israelilaisten tunnustetut ja tahattomat synnit. Kun hän astui ulos kaikkeinpyhimmästä hän laski kätensä Asaselin kauriin päälle ja sitä kaurista ei uhrattu, vaan se päästettiin autiomaahan, joka kuvaa kadotusta(3Ms16:2-22).
Näin israelilaisten synnit siirrettiin yhtä kauas kuin itä on lännestä, eikä niitä enää muisteta(Ps103:12,Jes65:17). - maanmaatonen
Utulila kirjoitti:
Etkös yhtään näe mielettömänä asettaa vuosilukuja 1844 Jeesuksen tulemukselle, ja kun tämä alkuperäinen ennustus ei toteutunutkaan muutettiin tulkintaa käsittämään asian toisenlaisena. Erehdystä/virhettä ei myönnetty, vaan lähdettiin paikkaamaan keksimällä muuta täytteeksi.
Ihmettelen miksi te adventistit olette nielleet tämän kaiken, ja vielä tänä päivänä kannatte tätä sanomaa. Eihän tämän erehdyksen tunnustaminen merkitsisi kuin totuuden voittoa ja vieläpä kirkonne eduksi.Danielin kirjan profetia 2300 iltaa ja aamua on se joka johti katsomaan vuotta 1844 jKr.
Tämä vuosi ei laskemalla muutu, ja sen tulkinta vuosiksi on ainoa Raamatun antamien sääntöjen mukaan.
Siksi vuoden merkitys muuttui sensijaan että se vuosi olisi kokonaan hyljätty. - myönnettävä
maanmaatonen kirjoitti:
Danielin kirjan profetia 2300 iltaa ja aamua on se joka johti katsomaan vuotta 1844 jKr.
Tämä vuosi ei laskemalla muutu, ja sen tulkinta vuosiksi on ainoa Raamatun antamien sääntöjen mukaan.
Siksi vuoden merkitys muuttui sensijaan että se vuosi olisi kokonaan hyljätty.Kristinuskossa ei ole mitään tuollaista oppia.
Sehän on selvää.
Tuo oppi ei löydy UT:stakaan.
Mikään tuon opin sisällön merkityksistä ei täsmää mihinkään osaan kristinuskoa.
Tuo oppi on yhtä kaukana kristinuskosta kuin on mormoonien sanomatkin.
Tuo oppi ei käy yhteen Paavalin eikä Pietarin opetusten kanssa.
Näin voimme varmuudella tietää, että tuolla opilla on perusteensa ulkopuolelta Raamatun sisältämän sanoman.
Koko Kristuksen tehtävän luonne on vastoin Kristinuskoa. Te tuotte täten oppia, joka halkaisee kristillisyyden teidän oppirajanne mukaan. Voi olla vain niin, että vain te olette maailman ainoat kristityt tai sitten te ette kuulu opillisesti kristittyihin.On mahdollista olla joko sisäpuolella tai ulkopuolella. - miten voi olla
maanmaatonen kirjoitti:
Jos pyhäkköopilla tarkoittaa sitä että Jeesus meni taivaallisen pyhäkön kaikkeinpyhimpään niin onhan se Raamatussa ihan selvästi kuvattuna ja selitettynä.
Lisäksi jos ymmärrämme Vanhan Testamentin pyhäkköpalveluksen kuvaavan Kristuksen työtä meidän Vapahtajanamme ja ylimmäisenäpappinamme niin jotain merkitystä on oltava silloin sillä kerran vuodessa tapahtuvalla suurella sovituspäivälläkin jolloin ylimmäinen pappi kulki väliverhon taaksen kaikkeinpyhimpään.
Suuri sovituspäivä on maailmanlopun kuva. Tuon kuvan mukaisesti Kristuskin on mennyt taivaallisen Kaikkeinpyhimpään Isän eteen ja istunut istuimelleen Isän oikealle puolelle.
Jos me luemme Danielin kirjaa ja löydämme sieltä 2300 iltaa ja aamua kuvaavan profetallisen aikajakson, niin me voimme siinä havaita sellaisen ennustuksen joka yltää aivan lähi menneisyyteemme.
Tuon aikajakson alku on ilmeisesti Danielin saama Jerusalemin ja pyhäkön jälleenrakentamiskäskyn antovuosi(Danosi on historian tutkimuksenkin vahvistama vuosi 457 eKr.
Jos me edelleen ymmärrämme niinkuin Raamattu antaa ymmärtää että profetioissa annetut päivät tarkoittavat oikeita vuosia(vrt.4Ms:14:34,Hes4:6), niin tässäkin annetut 2300 päivää, joita ilta ja aamu kuvaa, voidaan Raamatun esimerkin avulla kääntää vuosiksi.
Tällöin 2300 vuotta johtaa meidät vuoteen 1844 jKr. Tämä oli aikanaan merkittävä ja vaikuttava todiste ihmisille Kristuksen tulemuksesta. Mutta silloiset kristityt erehtyivät sen vuoden merkityksestä.
Tänään on mahdollista ymmärtää että vuoden 1844 merkitys koskee Kristuksen alkamaa pyhäkön sovitustoimitusta Vanhan Testamentin antaman mallin mukaan(Heb8:1-2).
Kristuksen ylimmäispapillinen työ alkaa siis taivaassa, taivaallisessa pyhäkössä, Jumalan kasvojen edessä, ja Vanhan Testamentin antaman
mallin mukaan se työ on pyhäkön sovittamistyötä ja edelleen sen puhdistamista kaikesta väärästä(Heb9:23).
Pyhäkkö tarkoittaa myös maan päällistä pyhäkköä, eli nykyään siis seurakuntaa, sillä se on Kristuksen ruumis(1Kor3:16-17,6:15-20,2Kor6:16,Joh2:19-22,1Kor12:11-27).
Vanha Testamentti kuvaa kuinka ylimmäinen pappi saattoi sovittaa pyhäkön kantamalla sieltä pois kaikkien israelilaisten tunnustetut ja tahattomat synnit. Kun hän astui ulos kaikkeinpyhimmästä hän laski kätensä Asaselin kauriin päälle ja sitä kaurista ei uhrattu, vaan se päästettiin autiomaahan, joka kuvaa kadotusta(3Ms16:2-22).
Näin israelilaisten synnit siirrettiin yhtä kauas kuin itä on lännestä, eikä niitä enää muisteta(Ps103:12,Jes65:17).Kerran vuodessa ollut sovintopäivä oli vertauskuvaa Kristuksen sovituksesta.
Kertakaikkisesta sovituksesta.
Teillä tulee sovitukselle aivan eri merkitys kuin sillä on Apostolisessa uskossa.
Teillä on kuva mielessänne näistä nykykirkoista. NE OVAT KAIKKI luopuneita.Emme me niiden oppien kautta tule kristityiksi.
Täällä keskustelussa on kristitty-nimitys oltava hypoteetti. Se tarkoittaa täydellistä kristittyä.
näin me jokainen olemme tuosta täydellisestä ulkona.
Mutta oppi periaatteet perustuvat täydelliseen.
Teillä teidän oppinne perustuu epätäydellisen tunnustamiseen kristinuskon perustaksi.
Siksi teidän kanssanne tulee aina riita. kun oppimestarinne ei ole ollut perillä oppiteorian alkeistakaan.
Paavalin opista ei löydy ristiriitaa, mutta adventistien oppi on niitä täynnä.
Jotta teidän ristiriitanne voitaisiin hyväksyä, te mitätöitte suuren osan UT:n kirjoituksia tai tulkitsette niistä kaiken sen pois, mikä täydellisessä opissa on oleellista. - selvitetty on
miten voi olla kirjoitti:
Kerran vuodessa ollut sovintopäivä oli vertauskuvaa Kristuksen sovituksesta.
Kertakaikkisesta sovituksesta.
Teillä tulee sovitukselle aivan eri merkitys kuin sillä on Apostolisessa uskossa.
Teillä on kuva mielessänne näistä nykykirkoista. NE OVAT KAIKKI luopuneita.Emme me niiden oppien kautta tule kristityiksi.
Täällä keskustelussa on kristitty-nimitys oltava hypoteetti. Se tarkoittaa täydellistä kristittyä.
näin me jokainen olemme tuosta täydellisestä ulkona.
Mutta oppi periaatteet perustuvat täydelliseen.
Teillä teidän oppinne perustuu epätäydellisen tunnustamiseen kristinuskon perustaksi.
Siksi teidän kanssanne tulee aina riita. kun oppimestarinne ei ole ollut perillä oppiteorian alkeistakaan.
Paavalin opista ei löydy ristiriitaa, mutta adventistien oppi on niitä täynnä.
Jotta teidän ristiriitanne voitaisiin hyväksyä, te mitätöitte suuren osan UT:n kirjoituksia tai tulkitsette niistä kaiken sen pois, mikä täydellisessä opissa on oleellista.Polttouhrit olivat vertauskuva Kristuksen uhrista, ei suuri sovituspäivä. Tulkitset väärin. Asia selvitetty jo monta kertaa.
- maanmaatonen
selvitetty on kirjoitti:
Polttouhrit olivat vertauskuva Kristuksen uhrista, ei suuri sovituspäivä. Tulkitset väärin. Asia selvitetty jo monta kertaa.
Voisitko vielä lyhyesti perustella väitteesi Raamatulla, ettei se unohtuisi kaikkien perusteettomien kommenttien joukkoon...
- maanmaatonen
selvitetty on kirjoitti:
Polttouhrit olivat vertauskuva Kristuksen uhrista, ei suuri sovituspäivä. Tulkitset väärin. Asia selvitetty jo monta kertaa.
Niin olen minäkin asian ymmärtänyt. Uhrit ovat kaikki kuvaa Jeesuksen uhrista ja Hänen tullessa ja antaessa itsensä ristillä kaikki tämä eläinten uhraaminen viimein loppui.
Kuitenkin suuri sovituspäivä kuvaa tuomiopäivää. Siihen kuuluu se viimmeinen pasuunan ääni molemmissa ja myöskin se kuinka synti kannetaan pois pyhäköstä että se voisi puhdistua. Samaahan UusiTestamenttikin tuo esille...
Pasuunan soidessa kuolleet herätetään henkiin...
Jeesus tempaa tulemustaan vastaan kirkastetun ja puhdistetun seurakunnan, jonka synnit ovat pois heitetyt.
Samoin koko pyhäkköpalveluksen vuosittainen kierto päättyy suureen sovituspäivään. Niin päättyy tämä maailman aikakin suureen Herran päivään.
Suuren sovituspäivän jälkeen alkoi lehtimajan juhla, joka kuvaa suuren Herran päivän jälkeistä ilon aikaa, eli Jeesuksen toisen tulemisen jälkeistä aikaa. - maanmaatonen
myönnettävä kirjoitti:
Kristinuskossa ei ole mitään tuollaista oppia.
Sehän on selvää.
Tuo oppi ei löydy UT:stakaan.
Mikään tuon opin sisällön merkityksistä ei täsmää mihinkään osaan kristinuskoa.
Tuo oppi on yhtä kaukana kristinuskosta kuin on mormoonien sanomatkin.
Tuo oppi ei käy yhteen Paavalin eikä Pietarin opetusten kanssa.
Näin voimme varmuudella tietää, että tuolla opilla on perusteensa ulkopuolelta Raamatun sisältämän sanoman.
Koko Kristuksen tehtävän luonne on vastoin Kristinuskoa. Te tuotte täten oppia, joka halkaisee kristillisyyden teidän oppirajanne mukaan. Voi olla vain niin, että vain te olette maailman ainoat kristityt tai sitten te ette kuulu opillisesti kristittyihin.On mahdollista olla joko sisäpuolella tai ulkopuolella.Sinulla ei ollut yhtään Raamatun lainausta kirjoituksesi tueksi, niinpä minä oletan ettei Jumalan sana kiinnosta sinua.
Näissä kristillisissä asioissa pitää aina perustella Raamatulla väitteensä.
Minä esitin Raamatun kohdat. Danielin 2300 iltaa ja aamua koskevan profetian ja siihen ainoastaan Raamatun tarjoaman selityksen. maanmaatonen kirjoitti:
Sinulla ei ollut yhtään Raamatun lainausta kirjoituksesi tueksi, niinpä minä oletan ettei Jumalan sana kiinnosta sinua.
Näissä kristillisissä asioissa pitää aina perustella Raamatulla väitteensä.
Minä esitin Raamatun kohdat. Danielin 2300 iltaa ja aamua koskevan profetian ja siihen ainoastaan Raamatun tarjoaman selityksen.Hei,
Ihan hyvin kirjoitat. Lisää 2300 iltaan ja aamuun vielä puoli hetkeä. Ilm. 8:1
Mitään erityistä ei taivaassa tapahtunut vuonna 1844. Jeesus meni kaikkein pyhimpään taivaassa noustuaan sinne opetuslasten katsellessa. Siellä hän on ollu siitä lähtien (Heb 6:19-20, 9:24). Oppi vuodesta 1844 on täysin Raamatun ulkopuolinen harhaoppi.
Tutkivan tuomion oppi on täysin Raamatun ulkopuolinen keksintö. Sitä ei ole Raamatussa, vain Ellen Whiten kirjoissa. Kristikunta ei tuota harhaoppia tunne.
Mitään syntiä ei ole taivaassa, vaan tuo Ellen Whiten sanoma, että ”Kristuksen veri , jonka kyllä oli vapautettava parannukseen nöyrtyvä syntinen lain kadotustuomiosta, ei olut poistava syntiä; se oli oleva pyhäkön kirjassa lopulliseen sovitukseen asti” (Patriarchs and Prophets, s. 357) on täyttä puppua eikä ihminen saa seota tuollaisiin epäraamatullisiin opetuksiin ja eksytyksiin.
Raamattu päinvastoin sanoo, ettei Jumala muista uskovien syntejä, jotka on pantu Jeesuksen päälle (Heb 8:12, 10:17), saati sitten, että ne tai mikään muukaan synti olisi taivaassa.
Toisin kuin Ellen ja adventistit opettavat sovitus tuli täydelliseksi ja lopulliseksi ristillä (Joh 19:30, Heb 10:12).
Sanot: Tämä asettaa meidät vakavan paikan eteen. Eikö meidän tulisi luopua kaikesta synnistä jo nyt? Ajattele jos tekisit syntiä silloin kun nimesi on esillä tuomiolla ja kohtaloasi ratkaistaan. Siksi nyt, jos koksaan, on tehtävä parannus.
Jo on uhkat päällä. Jos sinun asiasi käsitellään tietämättäsi tänään ja käy ilmi, että sinulla on syntiä, niin sitten pelisi on pelattu. Elät täällä maan päällä tietämättä, että et pääse taivaaseen etkä voi päästä sinne, vaikka tulisit uskoon. Tuommoista käsittelyä ei Raamatun mukaan ole taivaassa, vaan jokainen jolla on Pyhä Henki itsessään kuollessaan tai tempauksen tullessa, pääsevät taivaaseen. Muut eivät.- kysäsenpä
uskova_1 sanoo:
" Mitään erityistä ei taivaassa tapahtunut vuonna 1844. Jeesus meni kaikkein pyhimpään taivaassa noustuaan sinne opetuslasten katsellessa. Siellä hän on ollu siitä lähtien (Heb 6:19-20, 9:24)." - kolme-enkeliä
Danielin kirjan mukaan tapahtui. Raamatun pisin aikaennustus päättyi 1844.
Dan.9:
9 Minun sitä katsellessani valtaistuimet asetettiin, ja Vanhaikäinen istuutui. Hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi ja hänen päänsä hiukset kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta.
10 Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.
Tämä tapahtui juuri ennustettuna ajankohtana, vaikka sinä et Raamatun ennustuksiin ja sanaan uskokaan. kysäsenpä kirjoitti:
uskova_1 sanoo:
" Mitään erityistä ei taivaassa tapahtunut vuonna 1844. Jeesus meni kaikkein pyhimpään taivaassa noustuaan sinne opetuslasten katsellessa. Siellä hän on ollu siitä lähtien (Heb 6:19-20, 9:24)."Mitä tarkoitat piilossa olemisella?
kolme-enkeliä kirjoitti:
Danielin kirjan mukaan tapahtui. Raamatun pisin aikaennustus päättyi 1844.
Dan.9:
9 Minun sitä katsellessani valtaistuimet asetettiin, ja Vanhaikäinen istuutui. Hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi ja hänen päänsä hiukset kuin puhdas villa. Hänen valtaistuimensa oli tulen liekkejä, ja sen pyörät olivat palavaa tulta.
10 Tulivirta vuoti, se kävi ulos hänestä; tuhannen tuhatta palveli häntä, ja kymmenen tuhatta kertaa kymmenen tuhatta seisoi hänen edessänsä. Oikeus istui tuomiolle, ja kirjat avattiin.
Tämä tapahtui juuri ennustettuna ajankohtana, vaikka sinä et Raamatun ennustuksiin ja sanaan uskokaan.Tuo Danielin kirjan kohta (joka on 7. luvussa ei 9.)tarkoittaa viimeistä tuomiota, joka tulee Jeesuksen tuhatvuotisen maan päällisen valtakunnan jälkeen.
Ei Raamattua voi lukea kuin kronologisesti etenevää historiankirjaa, vaan siellä on kerroksisuutta, jota täytyy antaa Pyhän Hengen avata. Ja niinhän Pyhä Henki avaakin. Kristityt ovat eri aikoina päätyneet ihan samoihin tuloksiin Raamatun kohdista. Ellen White luopiona ei saanut Pyhän Hengen johdatusta Raamatun tutkimiseen ja niinpä hänen Raamatun tulkintansa perustuu hänen oman päänsä tuotoksiin, hänen toisilta kopioimiinsa kirjoituksiin ja vääriin näkyihin.
Tuo sama teksti kuin Danielin 7:9-10 löytyy Ilmestyskirjan 20:11-15. Se on siis aikojen loputtua tapahtuva viimeinen tuomio, ei mikään aikaisempi tapahtuma.- kysäsenpä
uskova_1 kirjoitti:
Mitä tarkoitat piilossa olemisella?
sitä tarkoitin kysyä sinulta! Koska, kirjoitit sen siihen sävyyn.
Entä; oletko Oikean Raamatun ilmoittaman Sapatin (lauantain) pyhittäjä? - kolme-enkeliä
uskova_1 kirjoitti:
Tuo Danielin kirjan kohta (joka on 7. luvussa ei 9.)tarkoittaa viimeistä tuomiota, joka tulee Jeesuksen tuhatvuotisen maan päällisen valtakunnan jälkeen.
Ei Raamattua voi lukea kuin kronologisesti etenevää historiankirjaa, vaan siellä on kerroksisuutta, jota täytyy antaa Pyhän Hengen avata. Ja niinhän Pyhä Henki avaakin. Kristityt ovat eri aikoina päätyneet ihan samoihin tuloksiin Raamatun kohdista. Ellen White luopiona ei saanut Pyhän Hengen johdatusta Raamatun tutkimiseen ja niinpä hänen Raamatun tulkintansa perustuu hänen oman päänsä tuotoksiin, hänen toisilta kopioimiinsa kirjoituksiin ja vääriin näkyihin.
Tuo sama teksti kuin Danielin 7:9-10 löytyy Ilmestyskirjan 20:11-15. Se on siis aikojen loputtua tapahtuva viimeinen tuomio, ei mikään aikaisempi tapahtuma.Dan. 7:9 kuvaa samaa kuin 13.jae. Jeesus tulee Vanhaikäisen tykö ja kirjat avataan. Tätä tapahtumaa kuvaa myös Dan.8:14 jossa kerrotaan tapahtuman ajankohta. Tutkivan tuomion. Jeesus ei tule tässä kohdin pilvissä noutamaan omiaan, vaan taivaassa kaikkein pyhimpään Vanhaikäsien tykö ja kirjat avataan. Dan.7:26 liittyy samaan tuomioon. Tapahtumat eivät todellakaan etene kronologisesti näissä luvuissa.
Ilmestyskirja 20:11-15 todellakin kuvaa viimeistä tuomiota, jota Danielin kirjan kohdat taas eivät tee. Tämä viimeinen tuomio tapahtuu vääräin ylösnousemuksen jälkeen, kun tuhat vuotta ovat kuluneet taivaassa tuomitessa kuolleita, toisen ylösnousemuksen. Tiedät varmaan että on kaksi ylösnousemusta ja kaksi kuolemaa. Viimeisen tuomion jälkeen jumalattomia kohtaa toinen kuolema.
- enkeliltä
Enkelimme joskus jaksoi kirjoittaa viestejä. Mmissä lienee hän nyt?
- Hetero27
Homo oot
- Suuri_eksytys
Aloituksessa ollut raamatunlause ei millään tavalla tukenut aloittajan väitettä. Koko tutkivan tuomion oppikyhäelmä on adventistien perinnäisoppia perustuen maallikkojen väärään raamatuntulkintaan, jota kirkon parhaatkaan teologit eivät pystyneet Raamatulla perustelemaan. Kun huomattiin, että teologit eivät pystyneet selittämään ihmisten keksimiä oppeja, potkittiin nuo teologit pois kirkosta ja jatkettiin valheen opettamista ja niin tehdään edelleenkin.
Mutta eipä siihen tarvita mitään teologeja todistamaan oppia vääräksi. Tyhmempikin tajuaa, että uuden liiton pappi ei suorita taivaallisessa pyhäkössä vanhan liiton menoja sillä vanhan liiton menot lakkasivat olemasta ristillä. Jeesus ei myöskään mennyt kaikkein pyhimpään vasta vuonna 1844 vaan Raamatun mukaan hän meni sinne ristinkuolemansa jälkeen.
Tutkivan tuomion oppi on harhaoppi ja suuri eksytys!- kysynpävaa
Kuinka paljon olet tutkinut tuota asiaa ?
- Suuri_eksytys
kysynpävaa kirjoitti:
Kuinka paljon olet tutkinut tuota asiaa ?
Mitä asiaa? Tutkivan tuomion oppia vai Adventtikirkon toimintaa liittyen tutkivaa tuomiota tutkineiden teologien tapaukseen?
Jos nyt ensin tutkisit vaikkapa netistä Cottrellin ja Fordin kirjoitukset liittyen kumpaankin. Sitten vaikka Razzlaffin kirjoitukset liittyen samaan aiheeseen. Sen jälkeen White Lie-kirjan Adventtikirkon puolustautumistekstit. Ja vaikka lopuksi yli 1000-sivuisen Fordin teologisen tutkielman aiheesta. <<uuden liiton pappi ei suorita taivaallisessa pyhäkössä vanhan liiton menoja sillä vanhan liiton menot lakkasivat olemasta ristillä. Jeesus ei myöskään mennyt kaikkein pyhimpään vasta vuonna 1844 vaan Raamatun mukaan hän meni sinne ristinkuolemansa jälkeen.>>
Olen hieman tällä linjalla. Sekä Baruch Korman videossaan että Batya Wootten kirjassaan Israelin juhlat sivuavat hieman aihetta. Molemmat ovat sitä mieltä, että Jeesus heti kuolemansa jälkeen meni kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen (tai suorittamaan omerin kuten Batya Wootten kirjoittaa). Tämä ilmenee myös Raamatussa Maria Magdaleenen ja Jeesuksen kohtaamisessa. Jeesus sanoi, ettei Maria saa koskea Häneen, koska Hän ei ollut vielä käynyt näyttäytymässä Isälle. Kun Jeesus myöhemmin ilmestyi opetuslapsille, niin he saivat koskea Häneen.
Miten ihmeessä Jeesus olisi mennyt kaikkeinpyhimpään vasta vuonna 1844? En ymmärrä tätä.Yksi_usko kirjoitti:
<<uuden liiton pappi ei suorita taivaallisessa pyhäkössä vanhan liiton menoja sillä vanhan liiton menot lakkasivat olemasta ristillä. Jeesus ei myöskään mennyt kaikkein pyhimpään vasta vuonna 1844 vaan Raamatun mukaan hän meni sinne ristinkuolemansa jälkeen.>>
Olen hieman tällä linjalla. Sekä Baruch Korman videossaan että Batya Wootten kirjassaan Israelin juhlat sivuavat hieman aihetta. Molemmat ovat sitä mieltä, että Jeesus heti kuolemansa jälkeen meni kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen (tai suorittamaan omerin kuten Batya Wootten kirjoittaa). Tämä ilmenee myös Raamatussa Maria Magdaleenen ja Jeesuksen kohtaamisessa. Jeesus sanoi, ettei Maria saa koskea Häneen, koska Hän ei ollut vielä käynyt näyttäytymässä Isälle. Kun Jeesus myöhemmin ilmestyi opetuslapsille, niin he saivat koskea Häneen.
Miten ihmeessä Jeesus olisi mennyt kaikkeinpyhimpään vasta vuonna 1844? En ymmärrä tätä.Toinen vastasi: "Niin kauan, että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut; sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan." Dan. 8:14
Alkuperäisen tekstin mukaan jae kuuluu: "pyhäkkö puhdistetaan". Eli nyt kun mietit, milloin maanpäällinen pyhäkkö joka vuosi puhdistettiin. Niinpä, Yom Kippurin päättyessä illalla, joten ensimmäinen taivaallinen Yom Kippur päättyi 1844. Silloin puhdistettiin taivaan temppeli ensimmäisen kerran. Näin sanoo Raamattu. Kun 457 eKr. lisätään 2300 v., tullaan vuoteen 1844. Silloin siis päättyi ensimmäinen taivaallinen Yom Kippur. Nyt ei ole taivaassa menossa Yom Kippur, vaan normaali päivittäinen uhripalvelus. Nyt mennään hiljaista hetkeä ja kohta jysähtää sitten ihan kunnolla. Ilm. 8 luku. Katso siitä mistä puhun. Lue tarkasti joka sana tuosta luvusta. Siinä on kuvattu myös tämä hiljaisen hetken aikana suoritettava päivittäinen palvelus.- Adviss
SAI kirjoitti:
Toinen vastasi: "Niin kauan, että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut; sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan." Dan. 8:14
Alkuperäisen tekstin mukaan jae kuuluu: "pyhäkkö puhdistetaan". Eli nyt kun mietit, milloin maanpäällinen pyhäkkö joka vuosi puhdistettiin. Niinpä, Yom Kippurin päättyessä illalla, joten ensimmäinen taivaallinen Yom Kippur päättyi 1844. Silloin puhdistettiin taivaan temppeli ensimmäisen kerran. Näin sanoo Raamattu. Kun 457 eKr. lisätään 2300 v., tullaan vuoteen 1844. Silloin siis päättyi ensimmäinen taivaallinen Yom Kippur. Nyt ei ole taivaassa menossa Yom Kippur, vaan normaali päivittäinen uhripalvelus. Nyt mennään hiljaista hetkeä ja kohta jysähtää sitten ihan kunnolla. Ilm. 8 luku. Katso siitä mistä puhun. Lue tarkasti joka sana tuosta luvusta. Siinä on kuvattu myös tämä hiljaisen hetken aikana suoritettava päivittäinen palvelus.Tuo sinun kutsumasi "alkuperäinen" teksti on väärä käännös, joten sillä ei voi perustella yhtään mitään. 1800-luvun adventistit eivät osanneet arameaa eivätkä hepreaa. Juuri tämä seikka johti väärinkäsityksiin, josta ns. tutkivan tuomion oppi sai alkunsa. Jos he olisivat osanneet alkutekstin kieliä, tuskin oltaisiin päädytty koko valheelliseen pyhäkköoppikyhäelmään.
Oikea alkutekstille uskollinen RK-käännös kuuluu:
Daniel 8:14
Hän sanoi minulle: ”Vielä on kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua; sitten pyhäkkö asetetaan oikeaan asemaansa.”
Kannattaa muuten huomioida, että Raamattu kutsuu Jeesusta pyhäköksi. Tämä antaa ihan toisen merkityksen koko ennustukselle. Se ei yksinkertaisesti enää toimi nykyraamatun osaamisen kannalta. Tieto lisääntyy. Adventistit vaan pysyvät 1800-luvun maallikoiden tekemässä tulkinnassaan. Ja jotkut muutkin...
Mutta onneksi tämä ei ole pelastuskysymys.
Muuten, Ellen White ei myöskään osannut Raamatun alkutekstien kieliä. Alkuaikojen adventistit kirjoittivat, että monasti heille tuli tilanteita, joissa he eivät osanneet tulkita Raamattua. Silloin he kysyivät apua täysin kouluttamattomalta Ellen Whiteltä. White itsekin kirjoittaa, että hän ei osannut tulkita monia raamatunkohtia. Mutta kun hän sai näitä ns. näkyjä, niin sitten hän muka osasi. Valitettavasti White joutui myöntämään, että tulkinnat menivät välillä pieleen ja että hän ei ollut ymmärtänyt näkyjään oikein. Asia on todistettavasti näkyvissä Whiten kirjoittamissa kirjoissa, joissa näkyjen tulkinnat muuttuvat sitä mukaa kun tulee uudempia painoksia. Tässä siis sokea on taluttanut sokeaa.
Ei siis ihme, että adventismi on niin täynnä erilaisia kummallisia tulkintoja Raamatusta. Osa niistä on vaivihkaa jätetty harhaopoisina pois esim. opinkohdista ja joistakin hänen kirjoittamistaan kirjoista. Silti monet näistä oudoista tulkinnoista elävät edelleen raamatuntutkisteluissa ja Whiten vanhoissa teksteissä. - Adviss
SAI kirjoitti:
Toinen vastasi: "Niin kauan, että kaksituhatta kolmesataa iltaa ja aamua on kulunut; sitten nousee pyhäkkö taas kunniaan." Dan. 8:14
Alkuperäisen tekstin mukaan jae kuuluu: "pyhäkkö puhdistetaan". Eli nyt kun mietit, milloin maanpäällinen pyhäkkö joka vuosi puhdistettiin. Niinpä, Yom Kippurin päättyessä illalla, joten ensimmäinen taivaallinen Yom Kippur päättyi 1844. Silloin puhdistettiin taivaan temppeli ensimmäisen kerran. Näin sanoo Raamattu. Kun 457 eKr. lisätään 2300 v., tullaan vuoteen 1844. Silloin siis päättyi ensimmäinen taivaallinen Yom Kippur. Nyt ei ole taivaassa menossa Yom Kippur, vaan normaali päivittäinen uhripalvelus. Nyt mennään hiljaista hetkeä ja kohta jysähtää sitten ihan kunnolla. Ilm. 8 luku. Katso siitä mistä puhun. Lue tarkasti joka sana tuosta luvusta. Siinä on kuvattu myös tämä hiljaisen hetken aikana suoritettava päivittäinen palvelus."Nyt ei ole taivaassa menossa Yom Kippur, vaan normaali päivittäinen uhripalvelus."
Saanen huomauttaa, että uhripalvelus lakkasi ristinkuolemaan! Uuden liiton aikana ei uhrata taivaassa. Adviss kirjoitti:
"Nyt ei ole taivaassa menossa Yom Kippur, vaan normaali päivittäinen uhripalvelus."
Saanen huomauttaa, että uhripalvelus lakkasi ristinkuolemaan! Uuden liiton aikana ei uhrata taivaassa.Mutta pääkohta siinä, mistä me puhumme, on tämä: meillä on sellainen ylimmäinen pappi, joka istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella taivaissa,
tehdäkseen pappispalvelusta kaikkeinpyhimmässä, siinä oikeassa majassa, jonka on rakentanut Herra eikä ihminen. Hepr. 8:1-2
Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on: joka ei ole tätä luomakuntaa, meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen. Hepr. 9:11-12
Tämä pappispalvelus Karitsan Veren kautta on koko ajan menossa taivaassa. Opiskele Hepr. 7-10, luvut.
- näinonasia
Suurieksytys voisi lukea kirjan "Tuomion ilosanoma," niin suomut silmiltä putoaisivat aivan kuin Saulus Tarsolaisellakin ja tutkiva tuomio avautuisi kirkaana raamatullisena totuutena.
- anonyymi_bHb
Miksi lukisin tuon kirjan uudelleen? Se ei vakuuttanut minua. Suomut ovat pudonneet silmiltä vasta sen jälkeen kun luin näiden edellä mainitsemieni tutkijoiden tekstejä, jotka todistavat tutkivan tuomion huuhaaksi.
Clifford Goldsteinin äärikonservatiivinen teologia sopii monille adventisteille eikä hänen sanansa silloin tietenkään voi olla heille muuta kuin totuus. Tässäkin toimii kuitenkin sanonta: The truth is out there!
- valoloistaa
Cottrellin, Fordin ja Razzlaffin kirjoitukset ovat täyttä pimeyttä koskien pyhäkkötotuutta, joka loistaa Heprealaiskirjeessä ja Danielin kirjassa kirkkaana valona.
- Suuri_eksytys
Näin sano joku, joka ei oke lukenut heidän todistustaan. Mutta jatka vain valheessa elämistä.
- 7.pv.adventistihuijaus
Pyhäkkötottuus ja sapattitotuus loistaa kuin sian pillu pakkasella.
- Suuri_eksytys
Oletko lukenut Fordin yli 1000-sivuisen teologisen kirjan pyhäkköopista ja tutkivasta tuomiosta?Ford oli adventtikirkon arvostetuin teologi ja tunnustettu teologi maailmallakin silloin kun hän tutki pyhäkköoppia Adventtikirkon järjestämässä työryhmässä. Jumala on antanut hänelle uskomattoman paljon viisautta ja antaa edelleenkin. Pystytkö kumoamaan hänen kirjansa väitteet pyhäkköoppia vastaan kun edes Adventtikirkon teologit eivät pystyneet uskottavasti sitä tekemään. Eivät Raamatulla perustellen. Pyhäkköoppi onkin maallikkojen teologiaa, joka ei perustu Raamattuun.
Tämä on asia, joka kirkon pitäisi tuoda avoimesti julki ja pyytää anteeksi niiltä sadoilta pastoreilta, jotka ovat olleet koko ajan oikeassa siitä, että pyhäkköoppi on ihmisten keksimää selitystä, jolla ei ole raamatullisia perusteita.
- Adv.tohtorien.kanta
Mitä mahtaa tohtorit Timo FFFlink ja Kai Kurasola "adventtitotuuden mukaisesta Jeesusta koskevasta v. 1844" sanoa?
- Ellen.G.White.666
7. päivän adventistit ja jehovantodistajat ovat USAssa ihmisten keksimiä kultteja. Eivät ole mitään oikeaa kristinuskoa vaan ihmisoppeja.
- 7.pvn.adventistivalhe666
Jeesus tutkii meidän syntejä taivaallisessa pyhäkössä? 7. päivän adventistien jeesus on pelle, ellei peräti pahempikin...
- anonyymi_3II
No, jos jätetään nyt mielestä tämä pyhäkköinen oppi ja keskitytään olennaiseen.
Eli jos me jokaisesta sanasta teemme tilin, niin naurajako ne sanat tutkii vai onko se Taivas?
Jo elämänkirjaan kirjoitetaan nimi, tai se sieltä pyyhitään, niin onko kirja jonkun kirkon jäsenkirja vain taivaallinen kirjanpito. Siis miettikääs hieman.
Me emme täällä tee tyhjäksi sanaa, mutta Sana tekee meidän jumalattomuuden suhteen tyhjäksi iankaikkisen elämän armolahjan, sillä Herra ei tunne ihmistä, joka ei Häneen ole rakkaussuhteessa.
Eihän aviopariakaan synny, ellei kumpikin rakasta toisiaan.
Ja hääjuhlaahan halulliset ovat menossa.
Mihinkäs se Jeesus meni? Taivaisiin ja on Ylimmäisenä pappina, rukoileekin puolestamme, että onnistuisimme, sillä uskokin näkyy teoista.
Hän on lähettänyt Puolustajan Pyhän Hengen, joka kirkastaa Kristusta.
Siis - jotain rotia kirjoituksiinne. Pelleys on vain teitin sydämissä, ei taivaissa.
Oppi raamatusta on Jumalan, eikä sitä kumoa ihmismieli.
Jos taas mietitään adventistien opetusta, niin sehän on löydettävissä netistä aivan helposti. Ja ne sanat juuri opetuksista kertoo sydämen tilan, sekä hedelmän, mitä puu kantaa.
Tänään kuuntelin aivan oivaa sanaa adv pastorin puhumana. Se sana kylläkin teki teidän puheenne aivan tyhjänpäiväiseksi. Uskon täten puhujaa, kuin teidän väitteitä tämänpäivän tilanteista.
Tuo puhe yhdistää kuulijan Jumalan kasvojen edessä Kristuksen kautta elämään. Ja se tie vie taivaisiin. Mutta, teidän puheenne ei sitä tee, sillä teillä on hiekalle rakennettu rakennus. - Suuri_eksytys
anonyymi_3II kirjoitti:
No, jos jätetään nyt mielestä tämä pyhäkköinen oppi ja keskitytään olennaiseen.
Eli jos me jokaisesta sanasta teemme tilin, niin naurajako ne sanat tutkii vai onko se Taivas?
Jo elämänkirjaan kirjoitetaan nimi, tai se sieltä pyyhitään, niin onko kirja jonkun kirkon jäsenkirja vain taivaallinen kirjanpito. Siis miettikääs hieman.
Me emme täällä tee tyhjäksi sanaa, mutta Sana tekee meidän jumalattomuuden suhteen tyhjäksi iankaikkisen elämän armolahjan, sillä Herra ei tunne ihmistä, joka ei Häneen ole rakkaussuhteessa.
Eihän aviopariakaan synny, ellei kumpikin rakasta toisiaan.
Ja hääjuhlaahan halulliset ovat menossa.
Mihinkäs se Jeesus meni? Taivaisiin ja on Ylimmäisenä pappina, rukoileekin puolestamme, että onnistuisimme, sillä uskokin näkyy teoista.
Hän on lähettänyt Puolustajan Pyhän Hengen, joka kirkastaa Kristusta.
Siis - jotain rotia kirjoituksiinne. Pelleys on vain teitin sydämissä, ei taivaissa.
Oppi raamatusta on Jumalan, eikä sitä kumoa ihmismieli.
Jos taas mietitään adventistien opetusta, niin sehän on löydettävissä netistä aivan helposti. Ja ne sanat juuri opetuksista kertoo sydämen tilan, sekä hedelmän, mitä puu kantaa.
Tänään kuuntelin aivan oivaa sanaa adv pastorin puhumana. Se sana kylläkin teki teidän puheenne aivan tyhjänpäiväiseksi. Uskon täten puhujaa, kuin teidän väitteitä tämänpäivän tilanteista.
Tuo puhe yhdistää kuulijan Jumalan kasvojen edessä Kristuksen kautta elämään. Ja se tie vie taivaisiin. Mutta, teidän puheenne ei sitä tee, sillä teillä on hiekalle rakennettu rakennus.Sinä et näköjään todellakaan tiedä, mistä pyhäkköoppi ja tutkivan tuomion oppi puhuvat. Julistat väärää totuutta väittäessäsi pyhäkköopin ja tutkivan tuomion olevan Raamatun mukaisia. Jos tietäisit mistä puhut, niin et todella väittäisi niin.
- vastaan_anonyymi_3II
Suuri_eksytys kirjoitti:
Sinä et näköjään todellakaan tiedä, mistä pyhäkköoppi ja tutkivan tuomion oppi puhuvat. Julistat väärää totuutta väittäessäsi pyhäkköopin ja tutkivan tuomion olevan Raamatun mukaisia. Jos tietäisit mistä puhut, niin et todella väittäisi niin.
En todellakaan tiedä, vaan jotain olen kuulopuheina ihmisiltä sanottavaa kuullut.
Ehkä kipein, mitä ovat puhuneet - että kun tämä tutkiva tuomio tulee kohdalle, jos nimeä ei ole elämänkirjassa, olen kadotettu.
Olenko muistikuvassani oikeassa, sillä puhunut on jo haudanlevossa - eli kuollut.
Ja puhun helluntalaisuuden opin saaneena, jota en tosin kaikeltaosin niele.
Mutta, yhdistelemällä pohdin yhtäläisyyksiä.
Helluntaissa puhutaan, että kun Herra tulee, on palkka mukana. Siis tarkoittaa, että nimi on oltava elämänkirjassa kirjoitettuna. Palkka on iankaikkinen elämä.
Siis siinäkin on tavallaan tämä tutkittu tuomio olemassa. Eikös vain?
Ja tätä taustaa vasten miettien sitä "tutkivaa tuomiota" - jota taivaissa käydään, voin ymmärtää, että jos ihminen on paatumuksen tilassa., niin armon ovi voi sulkeutua todella. Siis kerran pelastettu, ei välttämättä ole aina pelastettu.
Sanoohan raamattu siihenkin, että jos kerran on maistanut armonhenkeä, ja elää edelleen syntiä tehden, niin hänelle ei lueta pelastusta enää ylle.
Tämä on vapaasti tulkittu Uudestatestamentista. Eli kysehän on siitä, että siellä, missä elämänkirjaa tulkitaan - sen tulkinta on kirjoituksineen päivittyvä asia.
Kirjoittaahan eräs Vanahanliiton patriarkka, hieman sanoillaan ehdontava - että pyyhi minun nimeni sieltä elämänkirjasta- "taas vapaa sitaatti".
ts. raamatun ohjeet, sekä neuvot ymmärrykseni mukaan, mitä tänään käsitän, niin ei anna meille liikaa toleranssia elää miten halutaan. Siksi hyvän uskon kilvoitus - se on ehdollinen. Paatumus kertoo siitä, että se voi olla pysyvä, eli Pyhä Henki ei enää herätä kylmennyttä sydäntä.
Ja tässä näköalassa tavallaan tuon edesmenneen viestinsanojan sanoja tutkaillessani, ymmärtäisin "Tutkivan tuomion" häivähtävään sanomallisuuteen tässä ajassa.
Siksi se viesti - mitä sillä todennäköisesti on haluttu puhua, on siihen aikaan ajallistettua sanomaa.
Eli olenko nähnyt sen tutkivan tuomion näköalan sisälle, mitä sen kertojalta olen sisäistänyt.?
Raamattuhan puhuu kaidasta tiestä, polusta, siitä, että ei voi kahdella sielulla käydä kumpaakin tietä yhtä aikaa. On valittava tie ja sillä tiellä Jeesuksen seuraaminen on sitäkin, että tuomio aina lähtee Jumalanhuoneesta ensin. Siis olemme tutkimisen alaisuudessa.
Ja jos katsoo elämänmatkaa, kuljemme kuoleman rajapintaa - lapsuudesta - vanhuuteen. Yksi ja toinen nykästään jossain vaiheessa tuon rajapinnan toiselle puolen. Eli tietomme päivitetään täten jatkuvaa tilannetta katsoen aina.
Tehdäänhän me tili sanoistammekin - ja jos sanotaan "jokaisesta sanasta" - mitäpä siitä nousee mieleen? Tutkivaa - jotain! Eikös vain?
kirjoitteli koneen esittämä = anonyymi_3II nimimerkki - Suuri_eksytys
vastaan_anonyymi_3II kirjoitti:
En todellakaan tiedä, vaan jotain olen kuulopuheina ihmisiltä sanottavaa kuullut.
Ehkä kipein, mitä ovat puhuneet - että kun tämä tutkiva tuomio tulee kohdalle, jos nimeä ei ole elämänkirjassa, olen kadotettu.
Olenko muistikuvassani oikeassa, sillä puhunut on jo haudanlevossa - eli kuollut.
Ja puhun helluntalaisuuden opin saaneena, jota en tosin kaikeltaosin niele.
Mutta, yhdistelemällä pohdin yhtäläisyyksiä.
Helluntaissa puhutaan, että kun Herra tulee, on palkka mukana. Siis tarkoittaa, että nimi on oltava elämänkirjassa kirjoitettuna. Palkka on iankaikkinen elämä.
Siis siinäkin on tavallaan tämä tutkittu tuomio olemassa. Eikös vain?
Ja tätä taustaa vasten miettien sitä "tutkivaa tuomiota" - jota taivaissa käydään, voin ymmärtää, että jos ihminen on paatumuksen tilassa., niin armon ovi voi sulkeutua todella. Siis kerran pelastettu, ei välttämättä ole aina pelastettu.
Sanoohan raamattu siihenkin, että jos kerran on maistanut armonhenkeä, ja elää edelleen syntiä tehden, niin hänelle ei lueta pelastusta enää ylle.
Tämä on vapaasti tulkittu Uudestatestamentista. Eli kysehän on siitä, että siellä, missä elämänkirjaa tulkitaan - sen tulkinta on kirjoituksineen päivittyvä asia.
Kirjoittaahan eräs Vanahanliiton patriarkka, hieman sanoillaan ehdontava - että pyyhi minun nimeni sieltä elämänkirjasta- "taas vapaa sitaatti".
ts. raamatun ohjeet, sekä neuvot ymmärrykseni mukaan, mitä tänään käsitän, niin ei anna meille liikaa toleranssia elää miten halutaan. Siksi hyvän uskon kilvoitus - se on ehdollinen. Paatumus kertoo siitä, että se voi olla pysyvä, eli Pyhä Henki ei enää herätä kylmennyttä sydäntä.
Ja tässä näköalassa tavallaan tuon edesmenneen viestinsanojan sanoja tutkaillessani, ymmärtäisin "Tutkivan tuomion" häivähtävään sanomallisuuteen tässä ajassa.
Siksi se viesti - mitä sillä todennäköisesti on haluttu puhua, on siihen aikaan ajallistettua sanomaa.
Eli olenko nähnyt sen tutkivan tuomion näköalan sisälle, mitä sen kertojalta olen sisäistänyt.?
Raamattuhan puhuu kaidasta tiestä, polusta, siitä, että ei voi kahdella sielulla käydä kumpaakin tietä yhtä aikaa. On valittava tie ja sillä tiellä Jeesuksen seuraaminen on sitäkin, että tuomio aina lähtee Jumalanhuoneesta ensin. Siis olemme tutkimisen alaisuudessa.
Ja jos katsoo elämänmatkaa, kuljemme kuoleman rajapintaa - lapsuudesta - vanhuuteen. Yksi ja toinen nykästään jossain vaiheessa tuon rajapinnan toiselle puolen. Eli tietomme päivitetään täten jatkuvaa tilannetta katsoen aina.
Tehdäänhän me tili sanoistammekin - ja jos sanotaan "jokaisesta sanasta" - mitäpä siitä nousee mieleen? Tutkivaa - jotain! Eikös vain?
kirjoitteli koneen esittämä = anonyymi_3II nimimerkkiMainitsemasi asiat eivät liity tutkivan tuomion oppiin vaikka niitä jotkut käyttävätkin opin perustelemiseen. Opin ydintä ei löydy Raamatusta.
Missään Raamatussa ei sanota että, Jeesus meni kaikkein pyhimpään suorittamaan tutkivaa tuomiota vuonna 1844, niin kuin tähän oppiin uskova kuvittelee. Missään Raamatussa ei sanota, että juuri tässä tutkivassa tuomiossa käydään läpi ainoastaan uskovien teot, ei pahojen. Missään Raamatussa ei sanota, että tämä tutkiva tuomio on muita kuin ihmisiä varten eli enkeleitä yms Jumalan luotuja varten ympäri universumin, niin kuin tutkivan tuomion opissa sanotaan. Missään Raamatussa ei sanota, että tutkiva tuomio on sen tähden, että Jumalan pitää osoittaa syyttömyytensä Saatanan väitöksien edessä. Missään Raamatussa ei sanota, että synti vietäisiin taivaaseen kaikkein pyhimpään. Missään Raamatussa ei sanota, että taivaassa suoritettaisiin vanhan liiton palvelusta uuden liiton aikana. Opin mukaan ristinkuolema ei riittänyt pelastuksen saamiseen vaan pelastus on valmis vasta kun synnit on laskettu Saatanan päälle, joka toimii syntiemme kantajana.
Ja kyllä, White on väittänyt, että kun tutkiva tuomio osuu sinun nimesi kohdalle ja tekosi on käyty läpi, olet sen jälkeen ilman välittäjää Jumalan edessä. Miten tuosta voi sitten selvitä? No sillä, että olet kehittänyt itse oman luonteesi niin Kristuksen kaltaiseksi, että luonteesi on täysin tahraton. Tai jos ei ole, olet tuhoon tuomittu.
Nämä kaikki mainitsemani asiat kuuluvat tutkivan tuomion oppiin. Adventistit ovat joutuneet muuttamaan tämän väärän opin teologisia väitteitä, koska ne eivät ole uskottavia. Sovitus oli kertakaikkinen ristillä, ja niin adventitit nykyään opettavatkin. Silti tämä,oppi on syvällä adventisteissa ja heidän kirjallisuudessaan.
<<Eikä hän mennyt uhratakseen itseänsä monta kertaa, niin kuin ylimmäinen pappi joka vuosi menee kaikkein pyhimpään, vierasta verta mukanaan,
sillä muutoin hänen olisi pitänyt kärsimän monta kertaa maailman perustamisesta asti; mutta nyt hän on yhden ainoan kerran maailmanaikojen lopulla ilmestynyt, poistaakseen synnin uhraamalla itsensä." Hepr.9:23-26.>>
Baruch Korman opettaa sanalta Heprealaiskirjettä!
https://www.youtube.com/playlist?list=PLWJxj34m-8MXymPD0Uif-taou43gXSUdF- luettuon
Fordin hapatus on kumottu jo moneen kertaan ja osoitettu harhaopiksi.
- Suuri_eksytys
Tutkivan tuomion teologia on maallikkojen keksimää mutta teologien kumoamaa. Jos maallikot jotakin kumoavat, se ei ole kovin uskottavaa.
- Adviss
Todistaisitko väitteesi "pyhpyhnumerosarja".
- näin.se.menee
Joopa joo. Satuin vilkasemaan palstan historiaa 2009 vuodelle taakse.
Näkyy samojen kirjoittajien rallattelu jatkuvan.
Kovin olette aikaanne tuhkanneet elämässänne.
Helluntaissa pastori toi esiin sen, että kun Jeesus saapuu, hänellä on palkka mukanaan.
Ja tavallaan, näinhän se on. Ja siihenhän varmasti tuolla tutkivalla tuomiollakin on mielleyhtymä, koska elämänkirja on olemassaoleva kirja.
Mutta, teille tuhka ämpäreille on turhaa kenenkään puhua ja kuluttaa sammuneilla hiilloksilla aikaa. Te saatte jäädä edelleen jauhamaan sitä, mitä jauhatte, mutta "elämänsiementä" ei teidän vakkasesta löydy, pelkkää lustetta.
Teidän postilaatikolla on tarpeen pyyhkäistä töppöset aivan vapaasti ja todeta, että on teidän panettelijoiden sieluista vapaa- vaikka olisitte joskus olleet jossain työmuodossakin. Jos olette olleet, sitä kovempihan on sitten mittapäivänne. Ei ole helppua ei, täytyy todeta.- iankaikkiseen.tuleen
SEn lisään kirjoitukseeni, että pahallekin on pantu tehtävä.
Kun tavallaan mittaatte näitä adventisteja, pastoreita jne. teitin elleneistänne asti panettelijan suulla, niin teette siinä toisaalta kallisarvoista työtä.
Papit joutuvat mittaamaan sanasta sanomaansa, ja mitä olen kuunnellut nyt, niin kyllä on jalostunut senkin saarnaajan sanoma, mitä kuuntelin.
Se oli todella Pyhän Hengen aikaansaama.
Jos se on teidän onnistumisenne, alan ymmärtämään, että Perkeleellä on tärkeä rooli oppipoikineen. Se hioo lihan pois uskovasta, joka haluaa totuudessa pysyä.
Mutta, kirjoituksista poispoikenneet, heidän lusteensa kasvaa - aikansa, kunnes ne heitetään tuleen.
- Tantaali
Tutkiva tuomio jos mikä on ihmisen luomus, taivas on aina ollut hiljaa.
Raamattu on aikansa luovaa krjoitusta, siis Havukka-ahon ajattelijaa, Ii-jokisarjaa tai Kurt Wonnekutia. Edellä mainittuja pidän parempina kuin unkeellista - ikiaikuista, tunkkaista raamattua.
Taivaan sijaintikin on hämärän peitossa. Raamattua väsätessä kukaan ihmisistä ei osannut lentää. Paitsi höyhenpeitteiset enkelit.
Taivas saatettiin kuvitella muutamasta sadasta metristä kilometreihin ulottuviin pilviin. Ajueesta oli kiva rueta kirjoittelemaan vaikka mitä villiä.
Muuten hyvin harva osasi kirjoittaa siihen aikaan.
Jumalankin voi todeta olevan kirjoitustaidottoma.
Mitä nyt salamalla tulosteli Moosekselle kiviin.
Mooses oli sähkön purkautustienä, mutta eipä ollut moksiskaan.- Höpögöpö
Miten niin salamalla tulosteli kiviin? Ei ainakaan Raamatun mukaan. Mutta ei kai sinulta voi odottaakaan raamatuntuntemusta tuollaisen kirjoittelun perusteella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422621Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse791985Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101898Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki831357- 671315
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171238TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161098Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901090- 71943
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42934