Mahalaukun ohitusleikkaus

Muumimamma69

Moi.
Onko kenellekkään tehty mahalaukun ohitusleikkausta? Olisi tosi hienoa kuulla tuon leikkauksen läpikäyneiltä ajatuksia/kokemuksia ennen ja jälkeen leikkauksen!! Pliis, vastatkaa joku! Tämä on luultavasti mun ainut keino laihtua..

23

11897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

      mutta USA:ssahan noita tehtiin takavuosina paljonkin. Lopputulokset eivät ole olleet hyviä, sillä vaikka vatsan tilavuus pienenee minimiin, ei se vähennä syömishaluja. Lisäksi normaalisti syöminen ei ole enää koskaan mahdollista. Vakaviakin tilanteita on tullut eteen, kun potilas on ahminut entiseen tapaan, vaikka vatsa ei vedä kuin runsaan ruokalusikallisen.

      (Kuinkakohan moni normaalipainoinenkaan muuten tietää, että normaali mahalaukku vetää tavaraa puolen litran verran? Kaikki sen yli menevä massa venyttää mahalaukkua, painaa sisäelimiä ja lisää nälkää. Olisi siis ihan oikeasti hyvä syödä usein mutta vain vähän kerrallaan.)

      Suosittelen, että menet terveyskeskukseen juttelemaan ongelmastasi. Nykyisin on erittäin hyviä, lääkäreiden valvomia ohjelmia, jotka auttavat keventämään suurtakin painolastia. Jos olet voimakkaasti ylipainoinen, saat luultavasti myös lääkityksen, joka helpottaa painon pudotusta.

      Tsemiä! :)

      • Asteli

        Vaikka tämä vastaus kirjoitukseen tuleekin hyvin jälkijunassa, pidän sitä tärkeänä seuraavista syistä:
        Harmittaa "syvällä rintaäänellä" "asiasta" puhuvat henkilöt ja kommentit, joilla ei ole mitään ja korostan mitään tekemistä todellisuuden kanssa, kun on kyse nykyiset vatsalaukunpienennysleikkauskset.
        Ei niitä ole monikymmenkeraistettu julkissektorilla huvin vuoksi, vaan siksi että leikkaukset onnistuvat hyvin ja niiden avulla parannetaan vaikean lihavuuden lisäksi 2-tyypin diabetestä hyvin tuloksin lähes aina.
        Itse olin 2008 syyskuussa ohitusleikkauksessa ja se onnistui erinomaisesti 150 kg on muuttunut 75 kg:si ja habitus, elinvoima, ulkonäkö, psyyke, omanarvontunne, toisten arvostus, liikkuminen, elämänlaatu kaikin puolin on parhaalla mahdollisella tolalla. Ja mitä tulee ruokahaluihin, niin älä puhu asiasta jota et tunne! Nälän tunne ja ruokahalun tyydyttämisen tarve on kytkeytynyt vatsalaukun kokoon. Kun vatsa on täynnä, on olo hyvä ja tyydytetty. Ei potuta ollenkaan ettei voi syödä paljon, kun on täyteläinen olo. Pitää vain oppia syömään se vähä usein.
        Älkää leikkikö viisasta, kun ette omaa siihen resursseja. Nälän määrä riippuu myös painoindeksistä ja kun paino putoaa, eikä se aina ole edes mahdollista saavutta ns. normaalikeinon, jos se hipoo 100-140 kg, myös näläntunne vähenee.
        Fysiologisia tosiasioita käyttöön, eikä maallikkoviisautta. itse en lukeudu maallikoihin, sillä olen toiminut yli 30 vuotta lääketieteenalalla. Laihat vosivat keksi parempia keskustelunaiheita kuin toisten lihavuus ja sen ratkaiseminen, koska ette todellisuudessa tiedä siitä sen vaikeuksista muuta kuin omahyväiset ennakkoluulonne ja lyhytnäköiset päätelmänne, ellette ole alan asiantuntijoita. Sitä eivät ole edes kaikki lääketieteen parissa työskentelevätkään vaan hyvin pieni murto-osa heitä, ne jotka ovat asiaan perehtyneet.
        Vatsalaukun ohitusleikkaukset pelastavat sairaanloisesti ylipainoisia (monista syistä aiheuvaa lihavuutta) elämään, työelämään, liikkumiseen, normaaliin suhteeseen ympäristön laihojen ja norm. mittoissa eläneiden kanssa, mahdollistaa mm. sen että ympäristö havaitsee ihmisen kokonaan eikä vain "läskit".
        Keskuteluun tästä aiheesta toivoisi enemmän asiantuntijoita, leikkauksissa käyneitä ja sinne pyrkiviä. Loppulauseena kehoitan kaikkia yli 120 kg, varsinkin diabetes- tai verenpainepotilaita hakeutumaan nopeasti sisätautilääkärille ja painokkassti vaatimaan radikaalihoitoa lihavuuteen, oli sen syyt mitkä tahansa ja aloittamaan pienen odottelun jälkeen uusi, onnellisempi elämä (myös ns. normaalien) hyväksymänä.


      • KL
        Asteli kirjoitti:

        Vaikka tämä vastaus kirjoitukseen tuleekin hyvin jälkijunassa, pidän sitä tärkeänä seuraavista syistä:
        Harmittaa "syvällä rintaäänellä" "asiasta" puhuvat henkilöt ja kommentit, joilla ei ole mitään ja korostan mitään tekemistä todellisuuden kanssa, kun on kyse nykyiset vatsalaukunpienennysleikkauskset.
        Ei niitä ole monikymmenkeraistettu julkissektorilla huvin vuoksi, vaan siksi että leikkaukset onnistuvat hyvin ja niiden avulla parannetaan vaikean lihavuuden lisäksi 2-tyypin diabetestä hyvin tuloksin lähes aina.
        Itse olin 2008 syyskuussa ohitusleikkauksessa ja se onnistui erinomaisesti 150 kg on muuttunut 75 kg:si ja habitus, elinvoima, ulkonäkö, psyyke, omanarvontunne, toisten arvostus, liikkuminen, elämänlaatu kaikin puolin on parhaalla mahdollisella tolalla. Ja mitä tulee ruokahaluihin, niin älä puhu asiasta jota et tunne! Nälän tunne ja ruokahalun tyydyttämisen tarve on kytkeytynyt vatsalaukun kokoon. Kun vatsa on täynnä, on olo hyvä ja tyydytetty. Ei potuta ollenkaan ettei voi syödä paljon, kun on täyteläinen olo. Pitää vain oppia syömään se vähä usein.
        Älkää leikkikö viisasta, kun ette omaa siihen resursseja. Nälän määrä riippuu myös painoindeksistä ja kun paino putoaa, eikä se aina ole edes mahdollista saavutta ns. normaalikeinon, jos se hipoo 100-140 kg, myös näläntunne vähenee.
        Fysiologisia tosiasioita käyttöön, eikä maallikkoviisautta. itse en lukeudu maallikoihin, sillä olen toiminut yli 30 vuotta lääketieteenalalla. Laihat vosivat keksi parempia keskustelunaiheita kuin toisten lihavuus ja sen ratkaiseminen, koska ette todellisuudessa tiedä siitä sen vaikeuksista muuta kuin omahyväiset ennakkoluulonne ja lyhytnäköiset päätelmänne, ellette ole alan asiantuntijoita. Sitä eivät ole edes kaikki lääketieteen parissa työskentelevätkään vaan hyvin pieni murto-osa heitä, ne jotka ovat asiaan perehtyneet.
        Vatsalaukun ohitusleikkaukset pelastavat sairaanloisesti ylipainoisia (monista syistä aiheuvaa lihavuutta) elämään, työelämään, liikkumiseen, normaaliin suhteeseen ympäristön laihojen ja norm. mittoissa eläneiden kanssa, mahdollistaa mm. sen että ympäristö havaitsee ihmisen kokonaan eikä vain "läskit".
        Keskuteluun tästä aiheesta toivoisi enemmän asiantuntijoita, leikkauksissa käyneitä ja sinne pyrkiviä. Loppulauseena kehoitan kaikkia yli 120 kg, varsinkin diabetes- tai verenpainepotilaita hakeutumaan nopeasti sisätautilääkärille ja painokkassti vaatimaan radikaalihoitoa lihavuuteen, oli sen syyt mitkä tahansa ja aloittamaan pienen odottelun jälkeen uusi, onnellisempi elämä (myös ns. normaalien) hyväksymänä.

        Olen menossa syksyllä leikkaukseen ja oli hyvin rauhoittavaa lukea sun mielenkiintoisen lausunnon asiasta. Kiitos


      • täysin luonnotonta
        Asteli kirjoitti:

        Vaikka tämä vastaus kirjoitukseen tuleekin hyvin jälkijunassa, pidän sitä tärkeänä seuraavista syistä:
        Harmittaa "syvällä rintaäänellä" "asiasta" puhuvat henkilöt ja kommentit, joilla ei ole mitään ja korostan mitään tekemistä todellisuuden kanssa, kun on kyse nykyiset vatsalaukunpienennysleikkauskset.
        Ei niitä ole monikymmenkeraistettu julkissektorilla huvin vuoksi, vaan siksi että leikkaukset onnistuvat hyvin ja niiden avulla parannetaan vaikean lihavuuden lisäksi 2-tyypin diabetestä hyvin tuloksin lähes aina.
        Itse olin 2008 syyskuussa ohitusleikkauksessa ja se onnistui erinomaisesti 150 kg on muuttunut 75 kg:si ja habitus, elinvoima, ulkonäkö, psyyke, omanarvontunne, toisten arvostus, liikkuminen, elämänlaatu kaikin puolin on parhaalla mahdollisella tolalla. Ja mitä tulee ruokahaluihin, niin älä puhu asiasta jota et tunne! Nälän tunne ja ruokahalun tyydyttämisen tarve on kytkeytynyt vatsalaukun kokoon. Kun vatsa on täynnä, on olo hyvä ja tyydytetty. Ei potuta ollenkaan ettei voi syödä paljon, kun on täyteläinen olo. Pitää vain oppia syömään se vähä usein.
        Älkää leikkikö viisasta, kun ette omaa siihen resursseja. Nälän määrä riippuu myös painoindeksistä ja kun paino putoaa, eikä se aina ole edes mahdollista saavutta ns. normaalikeinon, jos se hipoo 100-140 kg, myös näläntunne vähenee.
        Fysiologisia tosiasioita käyttöön, eikä maallikkoviisautta. itse en lukeudu maallikoihin, sillä olen toiminut yli 30 vuotta lääketieteenalalla. Laihat vosivat keksi parempia keskustelunaiheita kuin toisten lihavuus ja sen ratkaiseminen, koska ette todellisuudessa tiedä siitä sen vaikeuksista muuta kuin omahyväiset ennakkoluulonne ja lyhytnäköiset päätelmänne, ellette ole alan asiantuntijoita. Sitä eivät ole edes kaikki lääketieteen parissa työskentelevätkään vaan hyvin pieni murto-osa heitä, ne jotka ovat asiaan perehtyneet.
        Vatsalaukun ohitusleikkaukset pelastavat sairaanloisesti ylipainoisia (monista syistä aiheuvaa lihavuutta) elämään, työelämään, liikkumiseen, normaaliin suhteeseen ympäristön laihojen ja norm. mittoissa eläneiden kanssa, mahdollistaa mm. sen että ympäristö havaitsee ihmisen kokonaan eikä vain "läskit".
        Keskuteluun tästä aiheesta toivoisi enemmän asiantuntijoita, leikkauksissa käyneitä ja sinne pyrkiviä. Loppulauseena kehoitan kaikkia yli 120 kg, varsinkin diabetes- tai verenpainepotilaita hakeutumaan nopeasti sisätautilääkärille ja painokkassti vaatimaan radikaalihoitoa lihavuuteen, oli sen syyt mitkä tahansa ja aloittamaan pienen odottelun jälkeen uusi, onnellisempi elämä (myös ns. normaalien) hyväksymänä.

        Syö vähemmän kuin kuluttaa, siinä se. Uskokaa Puskaa. Syötte vähemmän ja liikutte enemmän. Ei se voi niin vaikeaa olla !


      • Anonyymi
        täysin luonnotonta kirjoitti:

        Syö vähemmän kuin kuluttaa, siinä se. Uskokaa Puskaa. Syötte vähemmän ja liikutte enemmän. Ei se voi niin vaikeaa olla !

        Näin tyhmille kommentoijille kielto internettiin! Jos ei tiedä asioista YHTÄÄN mitään niin ei kannata huudella täällä.


    • Suklaapupu

      Sinun kannattaa mennä juttelemaan ylipaino-ongelmastasi lääkärin kanssa. Jos sinulla on jokin sairaus tms. joka estää normaalin laihtumisen, niin eiköhän se selviä asiantuntijan avulla. Rohkeasti vain kyselemään, niin pääset ongelmastasi!

      Vaikka laihduttaminen tuntuu monista mahdottomalta, ei se yleensä ole, jos ei ole tosiaan jotakin poikkeuksellista sairautta. Lippu vain korkealle ja lääkärin kautta (jotta kaikki sairaudet, kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, saadaan suljettua pois) keventämään. Tsemppiä!

      • läheltä montaa seurannut

        eli bypass-leikkauksia tehdään Suomessa aniharvoin. Sen sijaan täällä laitetaan vatsalaukun ympärille asennettavia verkkoja ja pantoja, sekä vatsalaukkuun sisälle palloja. Kaikki nämä ovat leikkauksia, joissa pitäisi lopputulos olla sama > laihtuminen.

        Pannan asennuksista ollaa nyt lähes luovuttu, koska ne monasti luiskahtavat pois paikoiltaan, jos potilas hiemankin ahmii/syö kerralla liikaa.

        Jäljelle jää käytännössä enää verkko ja pallo. Valitettavasti yli puolet potilaista, jotka ovat läpikäyneet jomman kumman asennuksen, eivät ole laihtuneet ollenkaan tai painonpudotus on ollut lähes minimaalista. Suurin syy on potilaissa itsessään: jäljelle jäävä vatsalaukku on täytetty hyvin rasvaisella ja energiapitoisella aineksella, kuten metvurstilla, suklaalla, majoneesilla...

        Leikkaukseen ei pääse ihan helposti: verkon asennukseen potilaan usein täytyy voida laihtua ennen leikkausta jo noin 5-7 %. Ylipainon on oltava huomattavaa, siis puhutaan min. jostain 50 painoindeksistä (BMI), jos painoindeksisi on 50 tai yli mahdollisuudet leikkaukseen paranevat. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esim. 170 cm henkilö painaa noin 140 kg. Ellet täytä näin muhkeita mittoja, älä ala kuitenkaan lihottamaan itseäsi, leikkaus ei ole kaikkein mukavampia.

        Pelkästään toipuminen vie 7-14 vrk, josta sairaalassa ollaan 2-5 vrk. Olo on monesti myöhemminkin hutera, epäonnistumiset todella yleisiä ( eri komplikaatioita, paino ei putoa). Missään nimessä leikkaus ei ole sellainen, että menisit siihen lihavana ja heräisit laihana, ehei !

        Lisäksi pallo poistetaan yleensä noin 6 kk kuluttua, sitä ei voi jättää loputtomiin vatsalaukkuun, olet sitten laihtunut tai et.

        Suosittelen sinulle(kin) Painonvartioita.


      • ...
        läheltä montaa seurannut kirjoitti:

        eli bypass-leikkauksia tehdään Suomessa aniharvoin. Sen sijaan täällä laitetaan vatsalaukun ympärille asennettavia verkkoja ja pantoja, sekä vatsalaukkuun sisälle palloja. Kaikki nämä ovat leikkauksia, joissa pitäisi lopputulos olla sama > laihtuminen.

        Pannan asennuksista ollaa nyt lähes luovuttu, koska ne monasti luiskahtavat pois paikoiltaan, jos potilas hiemankin ahmii/syö kerralla liikaa.

        Jäljelle jää käytännössä enää verkko ja pallo. Valitettavasti yli puolet potilaista, jotka ovat läpikäyneet jomman kumman asennuksen, eivät ole laihtuneet ollenkaan tai painonpudotus on ollut lähes minimaalista. Suurin syy on potilaissa itsessään: jäljelle jäävä vatsalaukku on täytetty hyvin rasvaisella ja energiapitoisella aineksella, kuten metvurstilla, suklaalla, majoneesilla...

        Leikkaukseen ei pääse ihan helposti: verkon asennukseen potilaan usein täytyy voida laihtua ennen leikkausta jo noin 5-7 %. Ylipainon on oltava huomattavaa, siis puhutaan min. jostain 50 painoindeksistä (BMI), jos painoindeksisi on 50 tai yli mahdollisuudet leikkaukseen paranevat. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esim. 170 cm henkilö painaa noin 140 kg. Ellet täytä näin muhkeita mittoja, älä ala kuitenkaan lihottamaan itseäsi, leikkaus ei ole kaikkein mukavampia.

        Pelkästään toipuminen vie 7-14 vrk, josta sairaalassa ollaan 2-5 vrk. Olo on monesti myöhemminkin hutera, epäonnistumiset todella yleisiä ( eri komplikaatioita, paino ei putoa). Missään nimessä leikkaus ei ole sellainen, että menisit siihen lihavana ja heräisit laihana, ehei !

        Lisäksi pallo poistetaan yleensä noin 6 kk kuluttua, sitä ei voi jättää loputtomiin vatsalaukkuun, olet sitten laihtunut tai et.

        Suosittelen sinulle(kin) Painonvartioita.

        Edellinen vastaus on hölynpölyä. Nykyään Suomessa tehdään nimenomaan näitä mahalaukun ohitusleikkauksia, pantoja ei käytetä kovinkaan usein. Leikkaus on mahdollinen kun painoindeksi on 40 tai yli, tai 35 tai yli ja kun mukana on muita sairauksia esim. diabetes. Edellytyksenä on myös että muut keinot eivät tehoa.


      • Kohta ent. punkero
        ... kirjoitti:

        Edellinen vastaus on hölynpölyä. Nykyään Suomessa tehdään nimenomaan näitä mahalaukun ohitusleikkauksia, pantoja ei käytetä kovinkaan usein. Leikkaus on mahdollinen kun painoindeksi on 40 tai yli, tai 35 tai yli ja kun mukana on muita sairauksia esim. diabetes. Edellytyksenä on myös että muut keinot eivät tehoa.

        Olen menossa vatsalaukun ohitusleikkaukseen 2.11. Taival tähän asti on kestänyt tasan vuoden, viime vuoden marraskuussa olin eka kertaa tämän asian tiimoilta lääkärissä. Tähän vuoteen on mahtunut paljon, tutkimuksia tutkimusten perään, ihan hetken mieljohteesta leikkaukseen ei pääse. Lisäksi on pitänyt laihtumismotiavaatiota näyttää painoa pudottamalla. Olen saanut pitkälti yli 20 kiloa jo pois ja nyt on ihanaa, kun tiedän painonpudotuksen onnistuvan loppuun leikkauksen ansiosta ja paino ei koskaan tule takaisin :) Ennekin olen tiputellut kymmeniä kiloja, mutta aina ne kilot on palanneet ennemmin tai myöhemmin....nyt ei!


      • Elämä edessä
        Kohta ent. punkero kirjoitti:

        Olen menossa vatsalaukun ohitusleikkaukseen 2.11. Taival tähän asti on kestänyt tasan vuoden, viime vuoden marraskuussa olin eka kertaa tämän asian tiimoilta lääkärissä. Tähän vuoteen on mahtunut paljon, tutkimuksia tutkimusten perään, ihan hetken mieljohteesta leikkaukseen ei pääse. Lisäksi on pitänyt laihtumismotiavaatiota näyttää painoa pudottamalla. Olen saanut pitkälti yli 20 kiloa jo pois ja nyt on ihanaa, kun tiedän painonpudotuksen onnistuvan loppuun leikkauksen ansiosta ja paino ei koskaan tule takaisin :) Ennekin olen tiputellut kymmeniä kiloja, mutta aina ne kilot on palanneet ennemmin tai myöhemmin....nyt ei!

        Kertoisitko lisää voinnistasi leikkauksen jälkeen. Olen nyt itse hoitolinjan alkumetreillä. Päätös jonoon pääsystäni on tehty. Nyt odottelen jo tähystysaikaa ja siellä kerrottavaa leikkausajankohtaa. Luulen leikkauksen menevän kesään asti, niin ainakin sanottiin. Jonot on pitkiä ja leikkauksia tehdään vain 2 viikossa.
        Olisin todella kiitollinen lisätiedoista. Vertaistuki tässä aiheessa olisi tärkeää.
        Minulle voisi kirjoittaa tästä aiheesta lisää osoitteeseen [email protected]


      • Tanttanen
        Elämä edessä kirjoitti:

        Kertoisitko lisää voinnistasi leikkauksen jälkeen. Olen nyt itse hoitolinjan alkumetreillä. Päätös jonoon pääsystäni on tehty. Nyt odottelen jo tähystysaikaa ja siellä kerrottavaa leikkausajankohtaa. Luulen leikkauksen menevän kesään asti, niin ainakin sanottiin. Jonot on pitkiä ja leikkauksia tehdään vain 2 viikossa.
        Olisin todella kiitollinen lisätiedoista. Vertaistuki tässä aiheessa olisi tärkeää.
        Minulle voisi kirjoittaa tästä aiheesta lisää osoitteeseen [email protected]

        Belgiassa 15/12/2009, eli noin 2,5 viikkoa sitten. Leikkaus tehtiin laparoskopisesti ja verenhukka oli minimaalinen. Sairaalassa olin 4 paivaa. Kipuja ei juurikaan ole ollut. Paino on tassa 2,5 viikon ajassa pudonnut 6 kiloa. Leikkaukseen mennessani painoni oli 159 kg.
        Syomisen ja juomisen kanssa ei ole ollut mitaan ongelmia, taytyy vaan muistaa se, etta uusi maha ei veda suuria maaria ruokaa kerrallaan. 10 ensimmaista paivaa dieetti oli nestemainen, sisaltaen maitoa, mehuja, vanukkaita, jugurtteja yms. Nyt on vuorossa 2-3 viikkoa kestava soseutetun ruuan vaihe.
        Taman vaiheen jalkeen saan alkaa syoda kaikkea, vahitellen, kokeillen ja aina hitaasti.
        Pahoinvointia tai oksentelua minulla ei ole ollut kertaakaan.
        Minulle tama leikkaus oli se viimeinen keino enka hetkeakaan kadu, etta siihen menin.
        Sinulle toivon hyvaa uutta vuotta ja onnea matkaan!


      • lihava
        läheltä montaa seurannut kirjoitti:

        eli bypass-leikkauksia tehdään Suomessa aniharvoin. Sen sijaan täällä laitetaan vatsalaukun ympärille asennettavia verkkoja ja pantoja, sekä vatsalaukkuun sisälle palloja. Kaikki nämä ovat leikkauksia, joissa pitäisi lopputulos olla sama > laihtuminen.

        Pannan asennuksista ollaa nyt lähes luovuttu, koska ne monasti luiskahtavat pois paikoiltaan, jos potilas hiemankin ahmii/syö kerralla liikaa.

        Jäljelle jää käytännössä enää verkko ja pallo. Valitettavasti yli puolet potilaista, jotka ovat läpikäyneet jomman kumman asennuksen, eivät ole laihtuneet ollenkaan tai painonpudotus on ollut lähes minimaalista. Suurin syy on potilaissa itsessään: jäljelle jäävä vatsalaukku on täytetty hyvin rasvaisella ja energiapitoisella aineksella, kuten metvurstilla, suklaalla, majoneesilla...

        Leikkaukseen ei pääse ihan helposti: verkon asennukseen potilaan usein täytyy voida laihtua ennen leikkausta jo noin 5-7 %. Ylipainon on oltava huomattavaa, siis puhutaan min. jostain 50 painoindeksistä (BMI), jos painoindeksisi on 50 tai yli mahdollisuudet leikkaukseen paranevat. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esim. 170 cm henkilö painaa noin 140 kg. Ellet täytä näin muhkeita mittoja, älä ala kuitenkaan lihottamaan itseäsi, leikkaus ei ole kaikkein mukavampia.

        Pelkästään toipuminen vie 7-14 vrk, josta sairaalassa ollaan 2-5 vrk. Olo on monesti myöhemminkin hutera, epäonnistumiset todella yleisiä ( eri komplikaatioita, paino ei putoa). Missään nimessä leikkaus ei ole sellainen, että menisit siihen lihavana ja heräisit laihana, ehei !

        Lisäksi pallo poistetaan yleensä noin 6 kk kuluttua, sitä ei voi jättää loputtomiin vatsalaukkuun, olet sitten laihtunut tai et.

        Suosittelen sinulle(kin) Painonvartioita.

        Hei, kyllä vaan mahalaukun ohitusleikkauksia tehdään jo paljon. Olet ajassa jäljessä. Itse olen miettinyt sinne menoa koska pääsen siihen ja olen valmis menemään. Olisi kiva nähdä semmonen ihminen kelle tämä toimenpide on tehty, en vaan tiedä mistä sais semmosta ihmistä kiinni.


    • öö66

      mulle on tehty 5/08

      • ?&?%

        Kuinka "helposti" tuonne pleikkaukseen pääsee?
        Ja mitä olette maksaneet?


      • EU
        ?&?% kirjoitti:

        Kuinka "helposti" tuonne pleikkaukseen pääsee?
        Ja mitä olette maksaneet?

        Suomessa lihavuusleikkaukset maksavat 11 000- 13 000 € yksityisellä, mutta julkiseslla puolella vain sairaalapäivät. Vaihtoehtojahan on muitakin, kuten ulkomailla annetut hoidot. Varsinkin EU maissa taso toimepiteiden taso on varsin tasalaatuista.


      • SR
        EU kirjoitti:

        Suomessa lihavuusleikkaukset maksavat 11 000- 13 000 € yksityisellä, mutta julkiseslla puolella vain sairaalapäivät. Vaihtoehtojahan on muitakin, kuten ulkomailla annetut hoidot. Varsinkin EU maissa taso toimepiteiden taso on varsin tasalaatuista.

        Itselläni on uhka joutua leikkaukseen lähitulevaisuudessa ja haluaisin kovasti tietää vähän faktoja..
        Tunnen erään ihmisen jolle on tehty pantaleikkaus, hän joutuu melkein joka aterian jälkeen oksentamaan ja tiedän pari muutakin samassa operaatiossa ollutta naista joilla sama tilanne..
        Onko tämä ongelmana myös jos puhutaan mahalaukun ohitusleikkaukseta?? En minä ainakaan halua loppuelämääni oksennella päivästä toiseen..!


      • SR kirjoitti:

        Itselläni on uhka joutua leikkaukseen lähitulevaisuudessa ja haluaisin kovasti tietää vähän faktoja..
        Tunnen erään ihmisen jolle on tehty pantaleikkaus, hän joutuu melkein joka aterian jälkeen oksentamaan ja tiedän pari muutakin samassa operaatiossa ollutta naista joilla sama tilanne..
        Onko tämä ongelmana myös jos puhutaan mahalaukun ohitusleikkaukseta?? En minä ainakaan halua loppuelämääni oksennella päivästä toiseen..!

        "Mahdollisista leikkauksen jälkeisistä komplikaatioista yleisin on ns. dumping-oireyhtymä, joka johtuu ruokasulan liian nopeasta siirtymisestä ohutsuoleen ja ilmenee muun muassa ripulina, oksenteluna ja muina oireina."

        En tiedä kuinka yleinen tuo oireyhtymä on.

        Ohitusleikkauksen kuolleisuus on 0,2 prosenttia.


      • leikattu
        pkeckman kirjoitti:

        "Mahdollisista leikkauksen jälkeisistä komplikaatioista yleisin on ns. dumping-oireyhtymä, joka johtuu ruokasulan liian nopeasta siirtymisestä ohutsuoleen ja ilmenee muun muassa ripulina, oksenteluna ja muina oireina."

        En tiedä kuinka yleinen tuo oireyhtymä on.

        Ohitusleikkauksen kuolleisuus on 0,2 prosenttia.

        Minut leikattiin 12.1.2011, siis minulle tehtiin GBP eli mahalaukun ohitusleikkaus tuolloin, leikkauksen jälkeen minulta on 5 viikossa lähtenyt 10kg ja ennen leikkausta lähti toiset mokomat eli 10 viikon saldo on -20kg, eli voin olla tyytyväinen. Sairaalassa vietin yhden yön, eli seuraavana päivänä pääsin kotiin ja mitään ongelmia ei ole ollut. Dumpingia tulee jos erehtyy syömään liian nopeasti tai liikaa kerralla tai pikkumasulle sopimatonta ruokaa. Makumieltymykset on muuttuneet ihan kokonaan. Ennen olin pullahiiri, nykyään ei makea maistu. Ruokaa menee kerralla se 1,5-2dl ja noudatan pitkälti hyväkarppia.


      • Sh-opiskelija
        SR kirjoitti:

        Itselläni on uhka joutua leikkaukseen lähitulevaisuudessa ja haluaisin kovasti tietää vähän faktoja..
        Tunnen erään ihmisen jolle on tehty pantaleikkaus, hän joutuu melkein joka aterian jälkeen oksentamaan ja tiedän pari muutakin samassa operaatiossa ollutta naista joilla sama tilanne..
        Onko tämä ongelmana myös jos puhutaan mahalaukun ohitusleikkaukseta?? En minä ainakaan halua loppuelämääni oksennella päivästä toiseen..!

        No tuttusi kannattaisi varmasti poistattaa pantansa, ei ole tarkoitus, että joutuu oksentamaan koko ajan. Tosin juuri liian suurien määrien syöminen liian nopeasti voi aiheuttaa pahoinvointia ja oksentelua. Eli tilanne voi myös olla itseaiheutettua.

        Mahalaukun ohitusleikkauksessa (ainakin Suomessa tehtävissä) mahalaukku poistetaan melkein kokonaan. Siitä jää vain pieni pussi. Samalla lähtee periaatteessa näläntunne ja ruoka-aineiden imeytyminen heikentyy jonkin verran. Kalsiumia ja vitamiinilisää täytyy syödä lopun elämää. Sairaalassa kerta-annoksena saa syödä 50ml, tunnissa noin desin. Suurempien määrien syöminen aiheuttaa pahoinvointia ja komplikaatioita. Aluksi syödään nestemäisiä ruokia, sitten soseita ja myöhemmin tavallista ruokaa kotona. Pikku hiljaa kotiutumisen jälkeen annos kokoa voi hivenen kasvattaa, mutta paria desiä ei kannata ylittää. Nesteet nautitaan käytännössä aterioiden välillä.

        Komplikaatioitakin toki on, monet vakaviakin, mutta harvinaisia. Lääkärit kyllä vahtivat (tai no hoitajat, mutta lääkäri seuraa tilannetta) leikkauksen jälkeen. Suomessa tehdään eri paikoissa yhteensä varmaankin parisen kymmentä leikkausta viikossa nykyään. Eikä leikkauksille näy loppua!


    • .

      leikkausten tahti eikun tihenee. Täysin selvä merkki siitä että lääkärit ovat antaneet täysin periksi ajatuksen että heidän suosittelemillaan kuureilla ihmiset laihtuisi. Leikkaukseen vaan. Jälkeenpäin katujia riittää.

      Terveellinen VHH ruokavalio hoitaa homman ilman puukkoa ja ilman komplikaatioita.

      http://www.kostdoktorn.se/minus-168-kilo-med-lagkolhydratkost
      .

      terv Veijo

      • Anonyymi

        Jos se laihtuminen olisi tiedonpuutteesta kiinni niin Suomessa ei olisi varmasti yhtään ylipainoista nyt. Vähän sama kuin tupakoinnin lopettaminen, asiaan liittyy muutakin kuin tieto sen vaaroista.


    • Asteli

      Minun mahalaukun ohitusleikkauksesta tuli syyskuussa 5 vuotta ja olen alkupainosta laihtunut 80kg, hoikka ja hyvin kiinteytynyt. Vatsanahkaleikkaus oli 3 vuotta sitten. Ihmettelen edelleen niiden ihmisten kommenteja, jotka eivt ole koskaan olleet lihavia, eivät ymmärrä lihavuuden monia syitä, eivätkä soisi lihavalle laihtumisen iloa ja uudenlaista elämää. Ettei vain Veijollakin olisi oma lehdä ojassa. Onhan se joskus läheisillekin ongelma että vaimo tai mies muuttuu ihmisen näköiseksi ja saa muutakin kuin huonoja kommenteja osakseen. Minulle laihtuminen on antanut uuden elämän ja paljon ystäviä sekä karsinut laihdutusneuvojat tipotiehensä dietteineen jotka eivät tuota kuin hetken iloa. Laihat vaietkoon, ellei ole lääkäri tai lihavuuteeen muuten oikeasti tutustunut. Minä suosittelen ksikille yli 120kg ohitusleikkausta jos ohjattu laihdutus ei ole onnistunut.

    • Nykyään yleisin leikkaustapa on vatsalaukun ohitusleikkaus. Siitä on paljon tutkimustuloksia ja yksilötasolla tulokset ovat olleet hyviä. Vaatii toki sitoutumisen uuteen ruokavalioon ja ennen leikkausta ene diettiin. Kävin tuon leikkauksen läpi pari kuukautta sitten. Näin jälkikäteen harmittaa ettei koko prosessissa juurikaan puhuttu leikkauksen jälkeisestä melko voimakkaasta turvotuksesta,eritoten vasemmalla puolella. Itsellä poistettiin samalla löytynyt kasvain sekä korjattiin napatyrä, joten toipumisaika on ollut pidempi kuin normaalisti. Sopeutuminen leikksuksen jälkriseen elämään on ollut suht helppoa, ruokailua on pitänyt kellottaa koska itsellä ei näläntunnetta oikeastaan ollenkaan ole. Lähtöpaino itsellä oli 90 ja pituutta 165 joten olin nippanappa painoni kanssa siinä leikkausryhmäsdä. Itsellä leikkauspäätökseen vaikuttivat erittäin vaikeat selkävaivat joiden toivotaan helpottavan ja tulossa olevan selkäleikkauksen toipuminen on helpompaa kun paino on alhaalla. Painoa on lähtenyt parissa kuukaudessa yli 10kg, joten olen erittäin tyytyväinen tulokseen.
      Kannattaa käydä keskustelemassa lääkärin/ravitsemusterapeutin kanssa asiasta. Jos voit sitoutua uuteen elämään niin voin lämpimästi suositella leikkausta

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe