Tere,
tekeekö joku täällä ite biittejä? Olen ite kelannut ajatella kun on vähä ideoita pääs mut ei mitään hajuu miten tollasen vois alottaa..
Biitit
3
1311
Vastaukset
- biiiit
Pari vuotta oon tehny nyt biittejä. Helpointa on varmaan aloittaa tietokoneella tekemään. Eli ensimmäisenä tarviit jonkun ohjelman. Ilmasia vaihtoehtoja on Buzz ja jotkut trakkerit (esim. Scale). Ne on tosin alussa vähän hankalempia käyttää. Maksullisista taas voin suositella FLStudioo. Käytön oppii aika nopeasti ja käyttöliittymä on yksi parhaista mielestäni.
Valitsit minkä tahansa ohjelman, niin seuraavana pitäisi oppia käyttämään sitä. Siinä tarvitaan kärsivällisyyttä ja paljon aikaa. Mitään ei opi hetkessä. Netistä löytyy paljon ohjeita eri ohjelmien käyttöön ja alkuun pääsemiseen.
Sitten kun perusteet on hallussa, niin voi ruveta jo tekemään niitä biittejä. Kannattaa tosin ennen sitä etsiskellä esim. rumpusampleja, ilmaisia vst-efektejä ja instrumentteja (mikäli softa tukee näitä), soundfontteja yms. Yleensä ohjelmien mukana tulleilla äänillä ei tee oikein mitään. Myöhemmin voi sitten ostaa maksullisia vst-instrumentteja yms. mitkä alkaa olla jo aika laadukkaitakin. Alkuun pärjää kyllä ilmaisillakin.
Sitten itse biittien tekeminen. Tähän ei oikein tahdo saada neuvoja mistään. Kaikki liittyy yleensä laitteisiin ja softiin, vaikka pääasiahan kaikessa musiikin tekemisessä on luovuus ja itsensä toteuttaminen. Kannattaa kuunnella paljon musiikkia, ei pelkästään hiphoppia. Mahdollisimman monipuolisesti, sillä kaikesta voi ottaa ja saakin vaikutteita huomaamattaan. Kannattaa kuunnella välillä kappaleita "tarkemmin", eli minkälaisista rytmeistä ja melodioista se itseasiassa on rakennettu. Minkälaisia eri osia biisissä on jne.
Hiphopissa ainakin amatööritasolla on monesti ongelmana liika kaavamaisuus. Rakenne on lähes poikkeuksetta samanlainen kaikissa biiseissä, eikä kukaan "uskalla" kokeilla mitään uusia juttuja. Upotaan liikaa sinne harmaaseen massaan. Kannattaa siis olla rohkea ja tehdä juuri sellaista musiikkia, mitä haluat. Ei kannata ajatella ikinä, ettei jotakin "saa" tehdä, koska silloin vajotaan helposti sinne harmaaseen massaan, keskinkertaisuuteen. Kaikki on sallittua.
Ole siis rohkea ja tee musiikkia itsesi takia, vaikka tekisitkin sitä muiden kuunneltavaksi ja käytettäväksi. Ota neuvoista ja kritiikistä opiksesi, mutta älä anna niiden vaikuttaa liikaa. Jokaisella on aina oma mielipiteensä asiaan, eikä kaikkia voi kuitenkaan aina miellyttää.
Toivottavasti jotain apua oli tästä viestistä. Laitteista ja ohjelmista löytää paljon tietoa netistä ja nettifoorumeilta.
Esim. www.mikseri.net, www.basso.fi, www.platinum.ac- oikein paljon
Löysin koneeltani sellaisen ohjelman kun Garabeband. Olen nyt oppinut muutaman kikan tässä, mut edelleen on vähä hakuses tän käyttö. Eniten hopis diggaan sellasista biiteistä mitkä pohjautuu johonki vanhempaan biisiin, esimerkiksi Kanye Westin Gold Digger tai Jay-Z:iin Lucifer. En tiedä miksi noita kutsutaan, mutta ne on eniten mun makuun.
Mistä noita sampleja saa ilmaiseksi? En nyt ainakaan alkuvaiheis maksais mielellään mitään hilujakaan..
Oon kelannut ostaa levarit ja alkaa vääntää niillä jotain. Saaks ne jotenkin järkevästi kiinni tietokoneesee, et sais scratchejä yms. suoraan koneel tohon ohjelmaan. - biiiit
oikein paljon kirjoitti:
Löysin koneeltani sellaisen ohjelman kun Garabeband. Olen nyt oppinut muutaman kikan tässä, mut edelleen on vähä hakuses tän käyttö. Eniten hopis diggaan sellasista biiteistä mitkä pohjautuu johonki vanhempaan biisiin, esimerkiksi Kanye Westin Gold Digger tai Jay-Z:iin Lucifer. En tiedä miksi noita kutsutaan, mutta ne on eniten mun makuun.
Mistä noita sampleja saa ilmaiseksi? En nyt ainakaan alkuvaiheis maksais mielellään mitään hilujakaan..
Oon kelannut ostaa levarit ja alkaa vääntää niillä jotain. Saaks ne jotenkin järkevästi kiinni tietokoneesee, et sais scratchejä yms. suoraan koneel tohon ohjelmaan.Ok. Eli sulla on ilmeisesti mac? Garagebandilla pitäisi sujua biittien tekeminen siinä missä muillakin ohjelmilla. Ilmeisesti se on jonkinlainen esiaste Logic-sarjalle, mikä on sitten jo ihan ammattitason softa.
Toiset tekee melodiat itse ja toiset samplaa niitä muista biiseistä. Molemmat on ihan yhtä hyviä ratkaisuja ja tottakai niitä voi ja kannattaakin yhdistellä. Tuo samplaaminen taitaa olla vähän suositumpaa kyseisessä musiikkityylissä.
Rumpusampleja löytyy netistä vaikka miten paljon, kunhan jaksaa vähän kaivella. Niin yksittäisiä iskuja, kuin lyhyitä looppejakin. Kirjastosta saattaa myös löytyä sample-cd:tä ja voihan niitä rumpuja nauhoittaa esim. vinyyliltä koneelle. Monissa vanhoissa jazz, soul ja funk -levyissä on ns. breikkejä, eli lyhyitä kohtia joissa on pelkästään rummut. Näitä käytetään mm. hiphopissa todella paljon. Niistä voi sitten leikata vaikka yksittäiset iskut tai käyttää sellaisenaan.
Levarit saa tietokoneeseen kiinni, kunhan on joku dj-mikseri ja äänikortti. Piuha mikserin out-liitännästä äänikortin in-liitäntään. Levysoitin/soittimet kannattaa muutenkin ostaa, jos haluaa niitä melodioita samplata biitteihinsä. Vinyyliltä samplaaminen on paljon hauskempaa kun vaikka cd:ltä tai mp3-tiedostoista. Ja "äänenlaatu" on paljon parempi. :) Pieni rahina kuuluukin hiphop-biitteihin.
Pitäisi pystyä nauhoittamaan suoraan tuohon ohjelmaan. Kunhan vain ohjelman ja äänikortin asetukset on kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734396- 332501
- 402314
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin201807Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251542- 811536
- 1481331
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145