Landola?

rekisteröitynyt

Kattelin tässä näitä keskusteluja etenkin aloittelijoille suositeltavista kitaroista, mutta missään en näe suomalaista Landola-merkkiä, joka kuitenkin oli ensimmäisenä mielessäni kun kitaranostoa mietin. Mistä se oikein johtuu? Eivätkö Landolan kitarat olekaan hyviä? Ajattelin ostaa jonkun Landolan akustisen, onko siis turha sijoitus? Esim. jos aion laittaa kitaraan vaikka 200 €, saanko Landolalta hyvän? Haluaisin teräskielisen. Mitäs luulette elektroakustisista?

38

25060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fender forever

      Ei Landola aivan huono ole. Sitä dissataan siksi, kun se on aina ollut halvan suomalaisen kitaran maineessa. Moni on puhunut suulla suuremmalla, eikä niin ollen omaa välttämättä mitään käyttökokemusta Landolan kitaroista. Huono maine on lähtöisin vuosikymmenten takaa, mutta pitkään aikaan sille puheelle ei ole löytynyt katetta. Landola sopii niin aloittelijalle kuin pitemällekin ehtineelle soittajalle.

      Itse ostin tyyriimmän puoleisen Landolan elektroakustisen nylonkielisen cutaway-mallin vuonna 1991. Se on palvellut moitteetta kaikki nämä vuodet. Hyvä ääni ja soitettavuus sekä Fishmanin erinomainen mikkisysteemi ovat olleet toimiva yhdistelmä alusta alkaen. Olen aina silloin tällöin kokeillut myös muitakin merkkejä, mutta en ole vielä kokenut tarvetta vaihtaa toisenmerkkiseen nyloniin. Oli mulla Landolan el.akust.Stage-mallikin yli 10 vuotta ja sekin toimi erittäin hyvin. Muitakin Landoliota on joskus tullut soiteltua, eikä ihan surkeaa yksilöä ole käsiin sattunut.

      Soittimien huonous on usein korvien välistä kiinni. Jos joku ei osaa soittaa, niin syyhän on automaattisesti kitarassa, eikö niin? :) Toki on olemassa ihan kiistattomasti huonojakin halpoja kitaroita, mutta aika usein niiden huono maine on nettipuheista lähtöisin. Yksi haukkuu tänään ja jo huomenna on 100 saman mieleistä liikkeellä. Pitää kuitenkin aina muistaa, että 100 €:lla ei saa 1000 €:n soitinta. Oma mielipiteeni on, että vain omakohtainen kokeilu tuo täyden tiedon ja varmuuden soittimien laadusta.

      Edellä oleva ei ole Landolan maksama mainos (onkohan koko pulju enää hengissäkään?), vaan ihan omiin kokemuksiin perustuva sepustus :)

      • K.Itara

        Ei ole enää Landola-tehdasta mutta Landola-kitaroita tekee Audiosal Oy.

        Ensimmäinen kitarani oli isobrodilta jäänyt Landola. 3/4-kokoinen, teräskielinen, akustinen pönttö. Kielet muistaakseni sentin päässä otelaudasta. Opettelin sillä "Tom Dooley"n ja muistaakseni pari joululaulua. Sitten sain onneksi paremman kitaran. Landola-romu olisi pian tappanut soittoharrastuksen.


      • pesula
        K.Itara kirjoitti:

        Ei ole enää Landola-tehdasta mutta Landola-kitaroita tekee Audiosal Oy.

        Ensimmäinen kitarani oli isobrodilta jäänyt Landola. 3/4-kokoinen, teräskielinen, akustinen pönttö. Kielet muistaakseni sentin päässä otelaudasta. Opettelin sillä "Tom Dooley"n ja muistaakseni pari joululaulua. Sitten sain onneksi paremman kitaran. Landola-romu olisi pian tappanut soittoharrastuksen.

        landolaa on aina johdettu huonosti, jopa epärehellisesti. Kitarat edelleen todella huonoja. Joku jopa väitti, että koko pulju on jonkin sortin pesula. Ei siellä ole koskaan edes yritetty tehdä korkeatasoisia kitaroita. Keskinkertainen pulkkipaska on heille riittänyt. Siksi Landolan maine on todella surkea ja syystäkin.


      • juppe98564
        pesula kirjoitti:

        landolaa on aina johdettu huonosti, jopa epärehellisesti. Kitarat edelleen todella huonoja. Joku jopa väitti, että koko pulju on jonkin sortin pesula. Ei siellä ole koskaan edes yritetty tehdä korkeatasoisia kitaroita. Keskinkertainen pulkkipaska on heille riittänyt. Siksi Landolan maine on todella surkea ja syystäkin.

        On väärin sanoa että landola olisi aivan kelvoton kitara, niitä löytyy myös todella hyviä. olen itse kitaristi ja luulen tietäväni mikä on hyvä ja mikä huono kitara ja landolan kohdalla olen tavannut hyviä malleja jotka tosin sitten ovat hieman tyyriimpiä. ehkä huono maine johtuu tosiaan siitä että landoloita on todella halpoja malleja jotka sitten ei tietenkään ole kovin kaksisia mutta itse olen opetellut soittamaan landolalla ja ihan hyvää jälkeä on tullut


      • tälläinen
        juppe98564 kirjoitti:

        On väärin sanoa että landola olisi aivan kelvoton kitara, niitä löytyy myös todella hyviä. olen itse kitaristi ja luulen tietäväni mikä on hyvä ja mikä huono kitara ja landolan kohdalla olen tavannut hyviä malleja jotka tosin sitten ovat hieman tyyriimpiä. ehkä huono maine johtuu tosiaan siitä että landoloita on todella halpoja malleja jotka sitten ei tietenkään ole kovin kaksisia mutta itse olen opetellut soittamaan landolalla ja ihan hyvää jälkeä on tullut

        landola ensimmäisenä. Se on hyvä kitara aloittelijalle, mutta teräskieliä ei siihen mun malliin kannattais laittaa. Kun teräskielet pysyy siinä aikansa niin talla repeää irti joten suosittelen nailoneja.


      • terästä
        tälläinen kirjoitti:

        landola ensimmäisenä. Se on hyvä kitara aloittelijalle, mutta teräskieliä ei siihen mun malliin kannattais laittaa. Kun teräskielet pysyy siinä aikansa niin talla repeää irti joten suosittelen nailoneja.

        Ite joskus kanssa laitoin Nylonkieliseen teräskielet joiden kireys on paljon suurempi kuin kevyen nylonin. Jonkun vuoden meni kunnes yks yö kamea pamaus ja talla irti.

        Nylonin rakennekin on paljon kevyempi, jo painostakin huomaa, voipi kaula ja koppakin muuttaa muotoaan, rakenne on hennompi kuin teräskielen. Siksi koppa myös resonoi laulun kanssakin joskus kivasti kun laulu ja soitto synkroonissa.

        Siis aivan kaksi eri kitaratyyppiä nuo nylonit ja teräskielet.

        Huutonetissä on landoloita, tekis mieli joku huutaa, mutta kun mulle kanssa niitä haukuttiin.
        En ihan uskois ennenkuin kokeilen.

        Se on tuo mollaaminen niin kivaa meistä immeisistä.


      • monoja-q

        Soitin kauan akustista ns. Buffalo-Landolaa ja se on vieläkin paras sijoitus mitä kitaroihini olen laittanut. Ohut kaula ja muhkea kaikupohja, kulki mukana rankatkin reissut. Nytkin on käytössä pieni Landola - 161399 - AB LANDOLA OY - Pietarsaari, ja soi huonoilla teräskielillä loistavasti. Olen vakavissani Morgan WGBLE USA -
        akustiseni tilalle (rinnalle) ostamassa LANDOLAA, ja nimenomaan akustista, soitan teräskielistä.


      • Jammeyykaakoo
        terästä kirjoitti:

        Ite joskus kanssa laitoin Nylonkieliseen teräskielet joiden kireys on paljon suurempi kuin kevyen nylonin. Jonkun vuoden meni kunnes yks yö kamea pamaus ja talla irti.

        Nylonin rakennekin on paljon kevyempi, jo painostakin huomaa, voipi kaula ja koppakin muuttaa muotoaan, rakenne on hennompi kuin teräskielen. Siksi koppa myös resonoi laulun kanssakin joskus kivasti kun laulu ja soitto synkroonissa.

        Siis aivan kaksi eri kitaratyyppiä nuo nylonit ja teräskielet.

        Huutonetissä on landoloita, tekis mieli joku huutaa, mutta kun mulle kanssa niitä haukuttiin.
        En ihan uskois ennenkuin kokeilen.

        Se on tuo mollaaminen niin kivaa meistä immeisistä.

        Oon aika alotelija näiten kitaroiden kanssa. kaverilta kun halvalla saisi landolan kitaran jossa on 3 teräs ja 3 nailon kieltä, yksi nailon on poikki mutta mukana tulee lisäkieliä.

        Olisiko mahollista vaihtaa kaikki kielet nailon/teräskieliin?


      • 13 vaan ei 12
        juppe98564 kirjoitti:

        On väärin sanoa että landola olisi aivan kelvoton kitara, niitä löytyy myös todella hyviä. olen itse kitaristi ja luulen tietäväni mikä on hyvä ja mikä huono kitara ja landolan kohdalla olen tavannut hyviä malleja jotka tosin sitten ovat hieman tyyriimpiä. ehkä huono maine johtuu tosiaan siitä että landoloita on todella halpoja malleja jotka sitten ei tietenkään ole kovin kaksisia mutta itse olen opetellut soittamaan landolalla ja ihan hyvää jälkeä on tullut

        omistan noin 40 vuotta vanhan landola kitaran siilä on 13 väliä kun niitä on yleensä vain 12 tietääkö joku miksi ja minkä takia soi hyvin hyväkitara


      • jombpa
        Jammeyykaakoo kirjoitti:

        Oon aika alotelija näiten kitaroiden kanssa. kaverilta kun halvalla saisi landolan kitaran jossa on 3 teräs ja 3 nailon kieltä, yksi nailon on poikki mutta mukana tulee lisäkieliä.

        Olisiko mahollista vaihtaa kaikki kielet nailon/teräskieliin?

        nylon kielet tarkoittaa sitä että kolme matalinta on terästä ja kolme korkeinta on nylonkieli ja ei kannata vaihtaa nailonkieliä teräskieliin talla repeää!!!!!!!!!!!


      • jombpa
        13 vaan ei 12 kirjoitti:

        omistan noin 40 vuotta vanhan landola kitaran siilä on 13 väliä kun niitä on yleensä vain 12 tietääkö joku miksi ja minkä takia soi hyvin hyväkitara

        minulla on 14 väliä landolassa


      • Ei ole terästä
        jombpa kirjoitti:

        nylon kielet tarkoittaa sitä että kolme matalinta on terästä ja kolme korkeinta on nylonkieli ja ei kannata vaihtaa nailonkieliä teräskieliin talla repeää!!!!!!!!!!!

        "nylon kielet tarkoittaa sitä että kolme matalinta on terästä"

        No ei sentään. Kyllä ne on nailonia kaikki kuusi, tai jotain vastaavaa muoviainetta. Kolme ylintä on yhtä säiettä ja kolmessa alimmassa on nippu ohuita säikeitä, joiden päälle on kierretty kuparia, pronssia tai vastaavaa pehmeää metallia. Terästä ei nailonkielissä ole ollenkaan.

        Nailon- ja teräskieliset kitarat ovat aivan eri soittimia eikä niiden kieliä tosiaan pidä mennä keskenään sotkemaan.


      • Anonyymi
        jombpa kirjoitti:

        nylon kielet tarkoittaa sitä että kolme matalinta on terästä ja kolme korkeinta on nylonkieli ja ei kannata vaihtaa nailonkieliä teräskieliin talla repeää!!!!!!!!!!!

        ”nylon kielet tarkoittaa sitä että kolme matalinta on nylon kielet tarkoittaa sitä että kolme matalinta on terästä ja kolme korkeinta on nylonkieli ja ei kannata vaihtaa nailonkieliä teräskieliin talla repeää!!!!!!!!!!!”



        Ei ne kolme matalinta mitään teräskieliä ole vaan nikkelipäällysteisiä nailonkieliä.


    • löytyy

      sekä koti että stage käyttöön. Sitä tehtiin joskus huonoista materiaaleista mutta uudet alle 10v ja vanhat yli 20v tod. hyviä, vaikka hyviä studiokitaroita löytyy välistä. (en väitä vuosilukujen olevan tarkkoja). Soitin on hyvä jos se on hyvä, ostin aikoinani tänään ehkä 99 euroa maksavan nylonkielisen akustisen ja olen todennut sen olevan paras akustinen kitarani ja omistan noin 10 kpl kitaroita. Kokeile!

      • Rimpatirallaa

        Jossain viheissa oli surkeita halpamalleja, mutta "kunnon" mallit ovat olleet aina hyviä.
        Referenssilista käyttäjistä on aika vakuuttava, löytyy sivustolta www.landola.fi.


    • ilihhiöo

      Itse ostin viime vuonna Landolan teräskielisen, olikohan AC sarjaa. Kuulostaa sairaan hyvältä. Kauppaan jäi toinen isompi malli. Luulisin, että joudut maksamaan 600 € - 700 € hyvästä Landolasta, 200 ei riitä. Landola voi olla hyvä ostos, mutta kokeile tarkkaan.

      • Landolisti

        Olen soitellut jo monta vuotta Landolalla ja hetkeäkään en ole katunut. Täytyy muistaa että jokainen kitara on yksilö, mutta Suomessa tehdään kalliimmat Landolat ja niiden laatu on huippu luokkaa. Esim. DC-200 on hyvä teräskielinen kitara ja se sopii aloittelijoille, mutta parhaat tehot siitä saa irti jo hieman pidemmälle ehtinyt soittaja.


      • Landola ACT-80
        Landolisti kirjoitti:

        Olen soitellut jo monta vuotta Landolalla ja hetkeäkään en ole katunut. Täytyy muistaa että jokainen kitara on yksilö, mutta Suomessa tehdään kalliimmat Landolat ja niiden laatu on huippu luokkaa. Esim. DC-200 on hyvä teräskielinen kitara ja se sopii aloittelijoille, mutta parhaat tehot siitä saa irti jo hieman pidemmälle ehtinyt soittaja.

        Osaisko kukaan sanoa millanen sointi on n. 2000 luvun vaihteessa tehty Landola ACT-80 ?

        Siis malli näyttää omituisen muodokkaalta, soololovellinen etuosa näyttää pieneltä mahtavaan jumboperään verrattuna.

        Vois olettaa että antaa ainakin bassopuolella mehevät saundit.

        Eikös nämä ole jo kuumapurismenetelmällä "vanhennettua" puuta?

        En sitten tiedä onko ko. menetelmä hyvä menetelmä, vaiko vain keinotekoinen kikka.


    • LandolaMaSteR

      juu mulla on sattumoisin semmonen kitara se on hyvä koska usemmissa on ohut kaula ja ne soi hyvin omassa ei ole yhtään valmistus virhettä

    • 5-4-3-2-1-0 alottelija 0-1-...

      kumpi kannattaisi ostaa, teräs vai nylonkielinen kitara?

      • Soittaja

        Mulla on tällänen landolan Angela kitara vuosimalli 63 ja hyvä on ollu!


      • jombpa

        riippuu mitä soitat jos soitat pehmeää musiikkia nii nylon ja soitat vähä rockimpaa nii teräs


    • jaahasniemi

      Landola on parempi akustisena kuin yamaha ainakin omani..

    • landola 10

      Terve, olis tarjolla huippu Landola J-20 T. Aito Pietarsaarelainen. Tarjottu 250 E. Jos kiinnostaa yhteys
      [email protected]

    • Ammuuskit

      Tuossa jo aikaisemmin oli hyviä pointteja asiasta.

      Osa Landolan kitaroista on erittäin hyviä, osa huonoja ja muut siltä väliltä.
      Kuten edelläkin todettiin niin 100 € kitaralta ei kannata odottaa 1000 € laatua.

      Itse olen soitellut sekä erittäin hyvillä ja sitten huonoillakin jne.
      Huonoistakin löytyy variaatioita, osa on vain helvatan huonosti säädettyjä, osassa huono soundi.
      Monesti huonosti säädetyt sekä myös osittain ei säädetyt vaan esim. osia vaihtamalla kuten tallaluu tai satula saadaan jo ihan hyvääkin aikaiseksi. Huono soundikin voi johtua monesta eri tekijästä kuten kitaran materiaali, tekotapa, säädöt ja totta kait soittajan taidot ja tatsi ratkaisee.

      Ne erittäin hyvät Landolat joilla olen soittanut on ollut ikää vähän enempi ja voin sanoa, että ovat olleet ihan vertailukelpoisia soittimia ja toimineet ammattitason menossa oikein hyvin. Juurikaan pariin vuoteen en ole hirveästi Landola merkeillä soitellut.

      Merkkinä tuo on vaan jääny jalkoihin, varmaan monesta eri syystä joista täälläkin on mainittu tämä netissä kirjoittelu, mutta kyllähän näitä merkkejä piisaa ja paljon riippuu miten hommaa markkinoidaan ja miten sekä missä kitarat valmistetaan mistäkin raaka-aineista ja millä menetelmillä.

      En sanoisi että Landola on turha sijoitus, kuhan siinä on kokopuukannet, on säädöt kohdillaan ym. asiat niin uskoisin, että myös soundi on kohdillaan. Kuitenkin kitaran ostaminen on tehtävä siten, että omakohtaisesti testataan kitara omin käsin ja korvin kuultavasti.

      Itse olen hyvinkin vanhanaikainen kitaran ostamisessa eli en osta netistä yhtäkään vaan ihan Suomesta liikkeistä tai teetän kitaran ja koesoitan ja totean omin korvin onko sellainen, että on hintansa väärti.

    • 2hg

      Kokemukseni, koska olen opetanut niin montaa oppilasta joilla on niin monet eri kitarat, niin Landolassa monesti edes oktaavit eivät ole oktaaveja, vaan vähän yli tai ali joka taas tarkoittaa sitä että kitaraa on mahdotonta saada vireeseen. Vanerikoppainen piece of shit.

      • mige4

        Mutta silti. Itse olen soittanu 10 vuotta kitaraa. Löytyy sähköistä ja akustista.
        Pitäisi ostaa uusi akustinen, kun jotenkin vanha teräs/nylonkielinen Morgan alkaa ketuttaa, kun ei siinä ole hihnallekkaan paikkaa..

        Pittäis myyä pois toi Morgan. Paljonhan tollasesta tohtis pyytää?


      • wannabe-rockstar hah
        mige4 kirjoitti:

        Mutta silti. Itse olen soittanu 10 vuotta kitaraa. Löytyy sähköistä ja akustista.
        Pitäisi ostaa uusi akustinen, kun jotenkin vanha teräs/nylonkielinen Morgan alkaa ketuttaa, kun ei siinä ole hihnallekkaan paikkaa..

        Pittäis myyä pois toi Morgan. Paljonhan tollasesta tohtis pyytää?

        Mielestäni alottelijalle kitaraa hankittaessa tärkeimmät ominaisuudet ovat paitsi hinta (ei liian kallista eikä todellakaan liian halpaa), myös se että ei hanki kitaraa jos kielet ovat liian korkealla, ja se että joku pystyy sanomaan että tämä kitara pysyy aloittelijan renkutuksessakin suht hyvin vireessä. Myös kapea kaula olisi suotavaa eli itse suosisin teräskielistä akustista. Olen itsekkin "aloittelija" tosin kitaraharrastus on kestänyt jo kymmenen vuotta kokien erittäin pitkiä jääkausia. Oma ensimmäiseni oli yamahan nailonkielinen ja oli jotenki jäykkää alottaa sillä kun ei näpit yllä paksulla kaulalla mihinkään ja kielet neljä senttiä nauhoista ylöspäin, mutta työllähän sitä soittamaan oppii..


      • red plectra
        wannabe-rockstar hah kirjoitti:

        Mielestäni alottelijalle kitaraa hankittaessa tärkeimmät ominaisuudet ovat paitsi hinta (ei liian kallista eikä todellakaan liian halpaa), myös se että ei hanki kitaraa jos kielet ovat liian korkealla, ja se että joku pystyy sanomaan että tämä kitara pysyy aloittelijan renkutuksessakin suht hyvin vireessä. Myös kapea kaula olisi suotavaa eli itse suosisin teräskielistä akustista. Olen itsekkin "aloittelija" tosin kitaraharrastus on kestänyt jo kymmenen vuotta kokien erittäin pitkiä jääkausia. Oma ensimmäiseni oli yamahan nailonkielinen ja oli jotenki jäykkää alottaa sillä kun ei näpit yllä paksulla kaulalla mihinkään ja kielet neljä senttiä nauhoista ylöspäin, mutta työllähän sitä soittamaan oppii..

        Minulla on Landola J-20B Teräskielet leveälanne. Oiskohan tuo väri sellainen tummapunertava savu. Kauniisti on soinut vuodesta toiseen. Huoltoa pitäisi varmaan tehdä mm. kelet vaihtaa.Ja tuo otelauta puhdistaa ja öljytä En ole tuollaista toista nähnyt. Riihimäen musiikista ostin parikymppisenä, maksoi silloin reilu 1500 mummoa eli jonkin verran yli 20 vuotta sitten.
        Landola on ihan hieno peli.


      • -val dez-
        red plectra kirjoitti:

        Minulla on Landola J-20B Teräskielet leveälanne. Oiskohan tuo väri sellainen tummapunertava savu. Kauniisti on soinut vuodesta toiseen. Huoltoa pitäisi varmaan tehdä mm. kelet vaihtaa.Ja tuo otelauta puhdistaa ja öljytä En ole tuollaista toista nähnyt. Riihimäen musiikista ostin parikymppisenä, maksoi silloin reilu 1500 mummoa eli jonkin verran yli 20 vuotta sitten.
        Landola on ihan hieno peli.

        Minulla on edesmenneen isäni Pietarsaaressa valmistettu landola. 13v nurkissa pyörinyt ja nyt vein huollettavaksi. Onko kellään kokemusta -70luvun suomessa valmistetuista landola kitaroista? Onko niitä halppiksia vaiko vähän parempi? Mahtava saundi kitarasta ainakin lähtee :)


    • Aatu86

      Itsellä sama homma, sain isäni vanhan landolan omaan käyttööni (muuten olisi joutunut kaatopaikalle). Kitara oli suht huonossa kunnossa maattuaan vuodet kaapin pohjalla ilman kitarapussia. Pieni putsaus ja kielien vaihto teki hyvää. Itse tosin törmäsin sellaseen ongelmaan että noita landolan nuppeja(en muista oikeaa nimeä mutta se mihin kielen rengas pää kiinnitetään koppaan) ei saa enää mistään. Nyt kitarassa komeilee 5 valkoista ja yksi uusittu musta nuppi. Pientä vikaa ulkonäössä siis mutta ei uskalla laittaa koko hommaa uusiksi, en halua tuhota alkuperäis osia tieten tahtoen. Nyt kitarassa on mahtava saundi joten harjoittelu maistuu paremmalta. En siis osaa soittaa juuri mitään, ainakaan toistaiseksi.

    • Kieletön

      Minkäslaiset ja merkkiset kielet kannattaisi ostaa tällaiseen vanhempaan Landolaan, joka on alunperin metallikielinen? Mallista tai muusta ei tietoa.

    • Soittaja03urnwef8 we

      Oman mieltymyksensä mukaan nuo kielet menee olipa se setti sitten alkaen 010 tai 011 tai 012 tai 013 paksuutta.

      Kokeile vaikka aika yleistä paksuutta eli 011, osta vaikka Fenderin Phosphor Coated 011 setti, kestää pinnoitettu pidempään ja tuo 011 paksuus luulis olevan suht sopiva ja jos et tykkää niin kokeile vaikka eri merkkiä ja paksuutta, silleen se oma löytyy.

      Sun Landolan tallan sun muun kunnosta et kertonut mutta jos on ehjä niin ei pitäis tulla mutkia matkaa.

    • hjkhkhjkhkj

      Kirppiksillä noita landoloita näkee aina joskus. Mullakin ollut pari nylonkielistä nurkissa pölyyntymässä, aina oon laittanut takas kiertoon...

    • Anonyymi

      Landola on ns. nuotiokitara, joka kelpaa hyvin nuotioon polttopuuksi. ;)

    • Anonyymi

      Minulla Landola v-63. Sain sen kaverilta 1975-1976 käytettynä.
      Silloin rämpyttelin, mutten nuotiolla että vois polttaa.
      Nyt ajattelin viedä sen kitara liikkeeseen ja kysyä, saisiko siitä kalua "harrastukseen".
      Eli ei nuotion lisäkkeeksi, noita klapeja on muutenkin ja luultavasti palaisi nopeasti.

    • Anonyymi

      Minua aikoinaan v... tuti. Tennis.
      Poltin puumailani kentällä kesken pelin.
      Eli huono maila, ei minussa ollut mitään vikaa.

    • Anonyymi

      Jos haluat landolan käy sitten ostamassa se taipyydä myyjää soittamaan niin kuulet sen kitaran äänen ja kun niitä landoloita on nailon ja teräs kielisiä niin hanki molemmat niin on sitten omaa kokemusta sittenkun soittelet niillä sitten vuoron perään mutta hanki se kitara joka miellytää eniten ja kun myöhemmin kenties hankit nailon kitaran sanon tään tiedoksi
      Että mulla on molemat ja erikseen vielä sähkis
      Eli säkö kitara sen jälkeen vielä eri kitara kielisetteihin niillä sitten tutustuu musan erigenreihin sillä kitarat on upeita soittimia
      Ja vie sielun mennessään

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1223
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      869
    4. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    5. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      859
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      834
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. 3
      740
    Aihe