Aika usein ihmiset erosta ahdistuneena etsivät jonkun vain pahaa oloansa tukahduttamaan.
Voiko nämä "laastarisuhteet" koskaan toimia?
Mietin vaan kun oma exäni silloin 2 vuotta sitten sanoi minulle, ettei voi ajatellakaan muita naisia, mutta oli jo parin viikon päästä uuden kanssa. Erostamme oli siis jo vuosi kulunut tuolloin.
Ja edelleen ovat yhdessä, suhteen laadusta en tiedä.
Mies kertoi ettei voi odottaa minua enää kauempaa koska ikää alkaa olla ja tahtoo lapsia.
Ajatuksena aika kammottavaa että ihmiset olisivat yhdessä vuosia pelkästään lohdun vuoksi, siis olisi kyllä tosi karmeaa olla itse sellainen laastari.
Laastarisuhde
22
13967
Vastaukset
- vastaan tulee
Jos ihminen hyppää uuteen suhteeseen ja 'eroahdistus' on päällä, niin siitä tule ongelma ennemmin tai myöhemmin.
Mieheni oli juuri eronnut minut tavattuaan. Vuosi meillä meni hyvin, tuntui, että suhteella on tulevaisuus. Ero rassasi miestä kuitenkin koko ajan ja alkoholi tuli mukaan kuvioon. Siitä alkoi sitten se 'varsinainen eroprosessi' miehellä - tuntuu melkein, ettei hän tuosta erosta koskaan halunnut selvitäkään. Oli helpompi vain sääliä itseä.- ladyface
niinpä miehet jää entiseen suhteeseen roikkumaan ko se olis ollut vähintäänkin taivaasta ja vitut akka otti ja petti ja jos löytää tämmöinen idioootin jota voi käytää niin varmaan túntuu tosi hyvätä että niinpä niin mistä teitä katkeria miehiä ja meitä vitun katkeria naisia tulee jeee
- Siinäpä vasta kysymys...
Itse erosin puoli vuotta sitten avoliitosta. Tapasin kesällä ihanan, kiinnostavan miehen jonka kanssa olisi voinut syntyä suhdekkin. Olemme tällä hetkellä vielä yhteyksissä toisiimme, tosin emme ole vielä suhdetta aloittaneet. Täytyy sanoa, että jotenkin tuntuu etten uskalla siihen suhteeseen lähteä, koska hän olisi laastari minulle.
Olemme myös koko tämän puoli vuotta olleet exäni kanssa tiiviisti joka päivä yhteyksissä ja olemme myös yrittäneet selvittää eroamme. Se tosin on todella vaikeata, koska exäni ei tahdo ymmärtää minun kantaani asioista. Ongelma tosin on nyt se, että ex on päässyt tästä erosta yli ja tahtoisi ilmeisesti yrittää vielä yhdessä. Minä taas tunnen, etten ole päässyt erosta yli, enkä tahtoisi ainakaan vielä yrittää uudelleen... Exäni taas ei ymmärrä tätä, koska ajattelee minun olleen syyllinen eroon. Omasta mielestäni "syyllinen" eroon oli masennukseni.- tsemppiääääö
on merkki just siitä että SUN PITÄISI ottaa laastarisuhde. Pääsisit vähän muidenkin miesten makuun etkä enää syyllistyisi vanhoista. Kyllä täytyy sanoa että laastarisuhde toimii kyllä ja hyvin. Siinä saa oman itseluottamuksensa takaisin. Ja samalla uusia tuttavia ja ehkä toisesta kaverin itselleen jos ei nyt iha täysin tuhma ole.
- elämä on
Oma tarina:
Exäni jätti minut viisi vuotta sitten nuoremman naisen takia. Ero tuli minulle järkytyksenä ja yllätyksenä, ja olin eron aikaan tosi huonossa kunnossa henkisesti. Eron yhteydessä tuli ilmi myös monenlaista talouspaskaa jota mieheni oli selkäni takana touhunnut. Olin todella tasapainoton, join liikaa ja luultavasti myös käyttäydyin ns asiattomasti mieheni uutta naisystävää kohtaan (vaikka edelleenkään en voi arvostaa sen ihmisen arvomaailmaa niin ihminen kai hänkin on).
Toivuin mielestäni hitaasti. Käytännön asiat sujuivat nopeasti, koska olen luonteeltani sellainen joka pistää asiat tapahtumaan. Psyykkisestä puolestani olin huolissani. Tajusin itsekin että en ole ollenkaan itseni. Uuteen suhteeseen en kokenut olevani valmis, kun olin niin paskana kuin mielestäni ihminen olla voi.
Pari päivää ennen ns lopullista eroa eli toisen vaiheen aikaisinta mahdollista jättämispäivää tapasin nyksäni. Humalassa ja onnettomana, itkemässä surullista nykyisyyttäni ja liian pitkään jatkunutta onnetonta menneisyyttäni. Nyksäni oli about samassa tilanteessa, yksinäinen eron jälkeen ajelehtiva raukkaparka. Kaaduimme samaan sänkyyn lähinnä itseämme ja toisiamme lohduttaaksemme. Ja ihot rakastuivat. Tapailimme toisiamme kuukausia vakuutellen että emme rupea suhteeseen kun se olisi vain laastari. Kunnes oli pakko myöntää että toinen oli aika tärkeä, ja sitä paitsi ihot kaipasivat koko ajan.
Himoa no kai se oli himoa. On edelleen. Muutakin on: arjen yhteys huumori hauskuus ja se ihana tunne että asiat sujuvat. Asumme yhdessä ja olemme kihloissa, kanssani asuvat 18-vuotias tyttäreni ja 12-vuotias poikani. Mielestäni tämä laastari toimii. Ja on toiminut jo aika kauan. Jos se lakkaa toimimasta niin sou? Eksäni sivusuhde, joka sitten kaiketi ei ollut ns laastari on osoittautunut olevan suuremmissa vaikeuksissa, koskapa hänen uusi naisystävänsä on jo oman tietämäni mukaan kahdesti lähtenyt ovet paukkuen... tullut kyllä kahdesti myös takaisin. Eksäni tuntien en tosin sitä ihmettelekään.
Ehkä suhteen kannalta ei sitten kuitenkaan ole kaikkein oleellisinta se miten se on alkanut - laastarina kapakassa kännissä vai ensirakkautena koivun alla kuusitoistakesäisenä, vai himokkaana syrjähyppynä ymmärryksenetsinnän ohessa netissä. Oleellista lienee miten eletään päivästä päivään ja hetkestä hetkeen. Ja että eletään omaa elämää eikä jonkun muun.- että...
toimii, jos ymmärretään, että entinen suhde on taakse jäänyttä elämää, ja nyt eletään tätä elämää ja kunnioitetaan sitä riittävästi. Osa ns. laastarisuhteista kariutuu juuri sen takia, että toinen osapuoli alkaa ensihuuman jälkeen elää menneisyydessä ja uusi kumppani joutuu tämän tilanteen maksajaksi.
- Oravapi..u
Moikka viestisi oli minulle todella lohduttava. Olen ollut avokkaani kanssa yhdessä 13 vuotta, reilu 3 vuotta asuttu itse rakennetussa unelmien talossa. Nyt mies päätti 2vuotta sitten mennä erääseen firmaan osakkaaksi. Töitä hän on aina tehnyt todella paljon, mutta saanut siitä sitten eri tavalla palkkaakin. Nyt tekee töitä enemmän ja hankkii saman kuin ennen. Minulla menee yli tää meidän "suhde". Ollaan kuin sisko ja veli ja kotona ollessaan hän vain nukkuu. Ei mitään läheisyyttä, sängyssä jos minä niin haluan, mutta en ole halunnut sitäkään reiluun kuukauteen. Syynä on kesällä tapaamani minua 10 vuotta vanhempi mies, olen siis 35. Hän on myös avoliitossa, olemme lapsettomia. Vakuutin aluksi, että ei sitten suuria tunteita, pidetään kaveritasolla hauskaa eikä muuta. Ja sitten hänestä tuli himojen vallassa fuckbody. Muttakun sekään ei riittänyt...
Seksi on taivaallista, aivan uskomatonta, ja kuten kerroit iho kaipaa koko ajan toista. Mies haluaa minua koko ajan, ja kehuu kuinka hyvältä tuntuu, ja niin tuntuu hänkin. Meillä menee tunnetasolla helvetin hyvin. Olemme tunteneet kohta vain 3 kk, ja tiedän, että ongelmitta ei hänen kanssaan suhde ala, mutta olisin valmis menemään vaikka naimisiin (oma mies kun ei koskaan ole halunnut olla aviossa, vaikka olisin tyytynyt pieniin, jopa maistraattihäihin). Tunne mieheen on todella vahva, ja olemme sopineet, että mitään siirtoja ei tehdä ennen joulua.
Suurin ongelma on tämä talo. Itse en pysty tätä lunastamaan, ja jos avomies lunastaisi, hän ei koskaan pystyisi tästä huolehtimaan yksin. Tämä mies olisi valmis lyömään rahat tiskiin, jos saisi minut, mutta olen yrittänyt sanoa, että en ole ostettavissa, enkä halua olla hänen tossun alla rahallisesti, vaan tasavertainen kumppani. Suurin riski on, että avokas muuttaisi pois, uusi mies lunastaisi hänen osuuden, ja homma menisi reisille jossain vaiheessa. Mitä minä sitten tekisin?
Vuosia olen yrittänyt tyrkyttää miestäni etsimään itselleen paremman naisen, mutta tossa se istuu kuin tatti. Kyllä tummalle, komialle ja hyvin toimeentulevalle miehelle ottajia riittää. Veljeni mielestä minun vain pitäisi jaksaa yrittää, ai loppuelämä odottaa, että toinen tulee kotiin, nukkumaan? Olen voinut puhua asiasta jollain tasolla vain äidin kanssa, mutta hän kai olettaa, että mies on pelkkä ystävä, jonka kanssa soittelen. Ystäviä kun ei ole, kun viihdyn vain miesten seurassa, eikä avomies satasella heitä hyväksynyt, he jäivät pois.
Lisäksi hommassa pelottaa se, että jos eroaisin, ja lähtisin uuden miehen kanssa rakentamaan tulevaisuutta, kumpi meistä pettäisi ensin ja milloin, kun emme ole sitä uskollisinta laatua. Tuntuu kuitenkin, että nykyisessä suhteessa on vaikea jatkaa, olisi parempi yrittää edes erota ystävinä kuin jäädä kiinni tästä.
Avomieheni on koko perheen mieleinen, ja uusi mies ei ehkä niinkään. Minua ei ole avomiehen perhe hyväksynyt täysin koskaan.
Lyhennettynä jäänkö taloudellisesti turvattuun suhteeseen asumaan omaan ihanaan kotiin, vai otanko riskin ja yritän uutta suhdetta. Kummassakin tapauksessa todennäköisesti kadun, joko tekemättä jättämistä tai pelkkää jättämistä...
- exäsi suhde
mikään laastari, olihan erostanne jo vuosi. minäpäs kerron millainen on todellinen laastarisuhde - se kun ukko het seuraavana päivänä, kun erosta on päätetty säntää ASUMAAN uuden naisen luo ja semmoinenkin laastari voi pitää siinä missä muutikin ihmissuhteet.
- astroboy_II
Ihan sattumalta löysin laastarin, ja hän kertoi siitä minulle (termin). Olin huvittunut, siis positiivinen ja ihana nimitys. Ollaan oltu vasta pari päivää yhdessä; tunnen 32-vuotiaana kuin olisin rakastunut ensimmäistä kertaa. Poskeni hehkuvat ja ajatus harhailee. Olen silti hieman varovainen, en rakentele nyt yhtikäs mitään. Mutta arvostan toista hurjasti, ja voin olla aidosti mukana. Olen ollut niin rehellinen kuin voi olla entisestä elämästäni, jossa on ollut kaikki mahdollinen seikkailu mukana.. Joka häkellytti toista aika paljon. Mutta enpä pidättele luurankoja. Ei ole mitään menetettävääkään. :)
- Kysymys.....
"Mietin vaan kun oma exäni silloin 2 vuotta sitten sanoi minulle, ettei voi ajatellakaan muita naisia, mutta oli jo parin viikon päästä uuden kanssa. Erostamme oli siis jo vuosi kulunut tuolloin."
Mistä päättelet että miehesti oikeasti tarkoitti mitä sanoi? Sitäpaitsi nopeasti se mieli muuttuu jos tapaa oikean henkilön. Kyllä itsekin vielä haikailin ex-mieheni perään kun tapasin nykyiseni, mutta siihen tapaamiseen ne exän saumat sitten loppuivatkin. - Parantava laastari
moiset ällistelyt ja elele ihan rauhassa omaa elämääsi.
Eihän noin pitkä suhde enää mikään laastarisuhde ole. :) - Spekulointia
Jotkut kykenee käsitteleen eroaan samalla kun seurustelee toisen kanssa mutta se vie pitempään ja laastarilta se vaatii kärsivällisyyttä ja paljon ymmärrystä. Muutama vuosi niin laastariakin jo katsotaan toisesta näkökulmasta eikä verrata entiseen. Tosi on kuitenkin että jollei itseään katso peliin ja ymmärrä omaa tarvetta muuttumiseen ja kasvamiseen vie vanhat paskat mukanaan uuteenkin suhteeseen ja lopputulos on sama.
Toisaalta taas joku toinen voi nähdä ne asiat hienoina jotka esim sinä näit huonoina.
Laastarisuhteet on pakollisia ja tarpeellisia eron jälkeen. Ikäviähän ne ovat laastareille jos ne ei tiedä olevansa laastareita mutta monet naiset haluaa ollakkin niitä ja parantaa miehen. Usein se ei silti onnistu. - kamalaa tuossa
on!
"Laastari" saa kaikki suhteen parhaat puolet,
ei ole ns. toinen nainen eikä toisaalta
tarvitse leikkiä miehen kanssa kotileikkejä. - kautsie
Mulla oli laastariavioliitto =) Siitä kun pääsi eroon niin avot!
- Loppuisi jo
Kuinka kauan se laastarisuhde voi kestää, silloin kun tuo laastariksi tullut onkin hyväksikäyttäjä ja laskelmoinut kaiken oaman etunsa mukaan.
- uusieroHAH
Mieheni oli eronnut, tapsi minut aika pian. Ei toiminut suhde. Eikä toimi.
Jos olin laastari, sureeko mies nyt laastaria.. :) HAH - vapaajayksin__
Taitaa tämä laastariasia nyt osua visiiin omaan nilkkaan. Itse erosin n. vuosi sitten ja ihan sattumalta tapasin n. viikko eromme jälkeen baarissa mukavan miehen ja yhtä on pidetty siitä asti. Mutta kas kas, ongelmia paratiisissa. Ero tässä suhteessa on vain ajan kysymys. Hullaannuin häneen, koska hän oli niin erilainen kuin ex-mieheni. Hänen kanssaan pystyin tekemään kaikkea sellaista, mitä ex-miehen kanssa ei voinut. Ajattelin, että tästä voisi tulla se mun elämän juttu. No eipä tule. Olisi vaan silloin pitänyt pysyä sinkkuna, koska alunperin lähdin suhteesta mm. siksi, että haluan elää ja olla yksin, koska en ole esim. koskaan vielä asunut ja elänyt yksin.
Että eiköhän tämä laastarin tunnusmerkistön täytä kirkkaasti. Voihan ne laastarit toimia, mutta ei tämä ainakaan. Toisaalta tämänkin episodin kokeneena tajusin ja opin elämältä muutaman karvaan läksyn. - Eks-laastari
Moikka, minulla takana ero puoliskosta, joka oli eronnut noin vuosi ennen kuin tavattiin. Kovasti puhui eksästään, avioliitostaan, mutta lähinnä syytti eksäänsä eikä itsessään ollut syitä. Että kun he eksän kanssa tykkäsivät olla saunassakin niin erilaisissa lämpötiloissa. Jotenkin ihastuin kuitenkin niin, että desibelit ei korvissa soineet kun kuuntelin niitä juttuja. Muistan kyllä että moneekin otteeseen kysyin että onko hän ihan varma siitä että on käsitellyt eronsa ja oman osuutensa/tunteensa riittävästi (no okei, riittävästi on suhteellinen käsite). Vastaus oli aina, että on, on. Mikäpäs siinä sitten muuta kuin uskomaan ja yhteistä eloa kasaamaan. Muutama vuosi seurusteltiin, sitten muutettiin saman katon alle ja sillon alkoi kontrollointi ja syytökset siitä, että minä en ole tarpeeksi kiinnostunut hänen asioistaan, samoista harrastuksista enkä haaveile samalla aikataululla kaikista asioista hänen kanssaan. Sitten alkoi tulla kaikkee p***aa, että ei minun kanssani kannata mistään puhua tai yrittää ratkoa ongelmia, koska eksän kanssakaan ne ei onnistuneet. Muutaman kerran otin puheeksi laastarisuhteet ja että mielestäni olen hänelle laastari. Kielsi, koska olen kuulemma hänen "elämänsä rakkaus", mutta silti kaikesta pitää olla samaa mieltä, ystäviä ei saa olla ja kaikki vapaa-aika pitää viettää yhdessä, harrastaa vain kahdestaan ja vain samoja asioita. Mielestäni parisuhteessa pitää olla tilaa olla oma itse ja vaikka toisella ei kenties ystäviä olekaan, niin sitä toista (tässä tapauksessa minua) ei voi vaatia lopettamaan omia ystävyyssuhteita. Joustin monessa edellä mainitussa asiassa, mutta en suostunut luopumaan kokonaan itsenäisyydestäni, omista ystävistänistä ja harrastuksistani. En myöskään vaatinut häntä olemaan samaa mieltä tai harrastamaan asioita, joista vain minä olen kiinnostunut. Yhteistä tekemistä oli joka tapauksessa ilman kylkikyljessä elämääkin. Noh, myönsihän se lopulta, että kai se oli laastarisuhde, eikä sitä enää korjattu. Ei varmaan koskaan korjata. Muutimme erillemme, emmekä ole yhteyksissä. Nyt hänellä saattaa olla kierroksessa uusi laastari tai "se oikea". Onnea siihen, kaikkien olisi kyllä oman hyvinvointinsa vuoksi käydä kariutuneet ihmissuhteet läpi, oppia ja pohtia.
- at laast
Laastarina ollut n. 1/2 vuotta miehelle joka ei ole vielä 3 vuoden jälkeen päässyt eroon exästään joka oli kuulemma 'elämänsä nainen', näkee tätä vilaukselta joka toinen viikko, kun 2 lapsen vkl-isä. Ex-naisella ollut toinen mies jo 5 vuotta ja tietää että mies ottaisi ex-vaimon takaisin koska tahansa. Ex-vaimo ei kuitenkaan suostu sopimaan miehen kanssa saati palaamaan yhteen. Mitä tässä tilanteessa ois hyvä tehdä? Oon kehottanu miestä selvittää sen eroprosessin ja suhteensa exään, mut ex ei suostu selvittää asioita 'katkeran' mut muuten ihan mukavan ex-miehen kanssa. Tää on vähän pattitilanne kummallekin.
- vakipano
Tapasin miehen kun olin omaa eroani vielä käsittelemässä samoin oli tuo mies. Kummallakin eroista vajaa vuosi. Todettiin että edetään hiljaa varoen kun emme kumpikaan halua lisää kolhuja...näin tehtiin muutama kuukausi juttelimme murheista toisillemme...olimme enemmän ystäviä kuin seurusteleva pariskunta....sitten alkoi míehellä olla ahdistusta yhteisten perhelomien jälkeen (mies, exä ja lapsi) tätä selitettiin kuukaudesta toiseen ja pyydettiin ymmärrystä. Ei kuulema ole helppoa perheloman jälkeen jatkaa jokatoinen viikko isänä...jouduimme törmäyskurssille usein viikosta toiseen. Kaiken aikaa jaoimme myös pedin keskenämme....loppuaikana en enää jaksanut, kun minulle kiukuteltiin lähes koko ajan. Tuli tunne että työnnetään pois...sitten kuulin että pidetään meidän suhdetta laastarisuhteena. Yäk ja ällö...en voinut enää jäädä moiseen vaan häivyin takavasemmalle...nyt 2 vuoden jälkeen he viettävät edelleen perhelomia eli taisin olla laastarin ja vaimon korvikkeen sekoitus. Ei hyvä fiilis, mutta hengissä selvitty....en itse arvosta niitä jotka huijaten pitävät laastarin jos kumpikin samalla viivalla olkoon se yhteinen diili mutta itse koen että minut huijattiin "vakipanosuhteeseen".
- Huomattu on
Kiitos rehellisestä kirjoituksesta, sillä sitähän se on huijaamista "vakipanpsuhteeseen" aika monella.
Muuten nämä miehet oikein väijyvät, koska pääsivät juuri näihin naisiin jollakin tapaa kiinni, jotka kamppailevat vielä jopa entisessä liitossaan, jossa on sillä hetkellä vaikeaa ja ovat vaikkapa hieman erikseen liikkeellä, silloin saalis on niin helppo ja lopullisesti särkevät toisen liiton, juuri mielessä" vakipanosuhde".
Tässä sitten toinen niin helposti retkahtaa luulemaan, että se maailman ihanin urho haluaa minut vaikka oma aviomies ei sillä hetkellä oikein välitäkään ainkaan puhella vasta rakastuneen lailla.
Siinä sitä sitten repeytyy tältä naiselta kaikki elämä, lapset ovat toissijaisia" panosuhteessa". Kuinkahan kauan aikaa vie, ennkuin valo alkaa palata naisen päähän ja uskaltaa heittää tuon luuserin ulos kodistaan.
- huh, mikä kokemus
Ei ikinä vasta eronnutta miestä enää, tuli mieleeni, sillä koin sen, ettei mies koskaan halunnut lopullisesti eroon ex.stä.
Alkoholia kun joi, alkoi sättiä minua ja kehua ex.nsä, vaikka kuinka olin mieliksi, mikään ei riittänyt.
Nyt olen onnellinen, että palasi ex.nsä luo ja onneksi ex otti takaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941763
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581179Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181178- 961038
- 62833
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36811Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6754- 46706
Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella
Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.132698En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680