Olen ex. lestadiolainen. Kysykää mitä haluatte, minä vastaan (mitä haluan). Mutta totta puhuen, tiedän lahkosta aika paljon koska olen siihen syntynyt mutta sittemmin luopunut koko touhusta.
Lestadiolainen vastaa
110
17260
Vastaukset
- VLtyttö/nainen
Miksi luovuit?
Oletko mies vai nainen?- Lars
Koska satuin olemaan vielä palstalla, saat nopean vastauksen.
1. Tämä tapahtui murrosiässä, koska en pystynyt elämään sillä tavalla kuin halusin niin jouduin valitsemaan VL-vakaumuksen ja "maailman" välillä. Maailma voitti.
2. Olen mies
- Espresso
Katsohan, täälä on muitakin samaan "kerhoon" kuuluvia. Ex-vl minäkin, ja usk.perheestä.
- Lars
Meitä on varmaan montakin, kiva kuulla sinustakin.
- Armoitettu
Kyllähän tuo eläminen vanhoillisissa käykin raskaaksi kun ei saa tuntea Jeesuksen voittovoimaa. Ei iloa autuudesta eikä iloa siitä että on saanut syntinsä anteeksi saatikka uudesti syntymän iloa Herrassa.
- Ansku
Armoitettu kirjoitti:
Kyllähän tuo eläminen vanhoillisissa käykin raskaaksi kun ei saa tuntea Jeesuksen voittovoimaa. Ei iloa autuudesta eikä iloa siitä että on saanut syntinsä anteeksi saatikka uudesti syntymän iloa Herrassa.
Ai niinkö se meneeki? Kiitos tiedosta..
Mä kun oon luullu olevani kovinkin iloinen ja onnellinen uskovainen. - Baritoni
Ansku kirjoitti:
Ai niinkö se meneeki? Kiitos tiedosta..
Mä kun oon luullu olevani kovinkin iloinen ja onnellinen uskovainen.Jospa se on sukuvika.
- Anonyymi
ei tosiaankaankaan taivaan ja maan ei se pysty hahtomuttamaan. rakkaus on välittämistä siitä ihmisestä aivan sama mitä se on ja miksi se on rakkaus on ei varsinkaan uskoon riippuvainen tai uskosta riippuvainen ei tosiaankaan TAIVAAN JA MAAN KANNATAN SUA HALAMAAN MAAILMA ON KAUNIS ILMAN SINUNLAISSESTASI USKONTOAA KIITOS HERRA ANTAA MEIDÄN OLLA SELLAISSI KUN ME OLEMME SE EI KATSO USKONSTOA EI PAIKKAA EIKÄ MITÄÄN MUUTAKAAN . MAAILMA JA MAAPALLO ON HERRAN ASTIN LAUTA HJAUTUU MAA EI OLE HERRAN PUUTARHA VAAN KOKO MAAAILMA . SEN SANOO RAAMATTU . ÄLÄ USKO ISÄÄSI ÄLÄKÄ ÄIISI LUE RAAMATTU YKSIN SINUN EI TARVI KRTOA VANMHOILLE MIHELLI SEURAKUNNASSA MITÄ SINÄ TEEIT JA JÄITKÖ TEKEMÄTTÄ ANNA NIIIDEN RUNKATA YKSIN OMANSA . SINÄ OLET VASTUUSSA OMISTA SYNNEISTÄSI EI SUN RUNKKAAVAT VANHOJENPÄIVIEN VETRERAANIT JOTKA MENEV'T RUNKKAAMAAN VESSAAN SUN STUNNUSTUKSEN JÄLKEEN
SAATANA HYI HITTO
SIIN'Ä MEILLÄ RISILLINEN SEURAKUNTA . SURKEINEN AKKOINENEEN
,
R SOSRI PASKA LÄJÄT VANHAT PUKIT
NO ITEPPÄ OOOTTA SYNSTINNE LUONEEN EI TEILÄ OLE ANTEEKSIANTOOA . HELVETTIIN MEETTE
- amy
Mikä sun tarkoitus on? Siis tällä keskustelun avauksella...
Mikä oli tärkein syy lähteä herätysliikkeestä?
Millä lailla nykyisin suhtaudut vanhoillislestadiolaisuuteen(vai ootko vl?)?
Voishan näitä kysymyksiä esittää vaikka kuinka, kun nyt pyysit, mut lopetan tähän.- Lars
1. Kun lueskelin noita viestejä, sekä provokaattoreiden, tavallisten ihmisten ja lestojen niin sain sellaisen kuvan jotta monet ihmettelee että millaista se vl. elämä oikein on. Uskon voivani antaa aika hyviä vastauksia koska itse "uskonto" ei enää verhoa silmiäni. Sitä paitsi haluan mielelläni asiallista keskustelua aiheesta.
2. Itse asiassa en ole koskaan siihen liittynytkään vaan siihen syntynyt. Ei lapselta sellaisia asioita kysellä. Tärkein syy siitä irrottautumiseen oli se että tajusin täysin selvästi että tämä ei ole minun kokonaisvaltainen "maailmankatsomukseni"
3. Nykyinen suhtautuminen on neutraali, pidän vl-liikettä samanlaisena lahkona kuin muitakin uskonlahkoja mutta kuten sanotaan, raidat ei lähde kulumallakaan, minähän sain vl. kasvatuksen. - duellist
Mitä mieltä perheesi olo kun lähdit litomaan les.touhusta? Arvostan päätöstäsi sillä pidän koko uskonlahkoa kaikista maailman uskonnoista tosi tekopyhänä hurskasteluna ja lesd. pennut ovat yleensä niitä kaikista pahimpia mitä tulee seksiin,juopoteluun ja huumeisiin,toisaalta sen ymmärtää kun isä "hoitaa" vaan tyttölapset ja pojat jää huomiotta , kyllä maailmassa vielä oikeus voittaa ja uskonpuhdistus alkaa silloin nämä tekopyhät ovat pahan paikan edessä,ei kuulla enkelten harppuja vaan tuomiopäivän pasuunaa,sanokaa minun sanoneen,ja nyt jos joku ääliö vielä epäilee niin mietihän tarkkaan mitä sanot...
- VLtyttö/nainen
duellist kirjoitti:
Mitä mieltä perheesi olo kun lähdit litomaan les.touhusta? Arvostan päätöstäsi sillä pidän koko uskonlahkoa kaikista maailman uskonnoista tosi tekopyhänä hurskasteluna ja lesd. pennut ovat yleensä niitä kaikista pahimpia mitä tulee seksiin,juopoteluun ja huumeisiin,toisaalta sen ymmärtää kun isä "hoitaa" vaan tyttölapset ja pojat jää huomiotta , kyllä maailmassa vielä oikeus voittaa ja uskonpuhdistus alkaa silloin nämä tekopyhät ovat pahan paikan edessä,ei kuulla enkelten harppuja vaan tuomiopäivän pasuunaa,sanokaa minun sanoneen,ja nyt jos joku ääliö vielä epäilee niin mietihän tarkkaan mitä sanot...
...uhmakasta. Sallinethan kysyä mistä moinen ajattelutapa? Oletko kärsinyt vääryyttä vai miksi noin touhotat? Perustelisitko hieman näkemystäsi.
- Lars
duellist kirjoitti:
Mikäli niin, tässä vastaus:
En kokenut minkäänlaista vainoa tai vastaavaa, tosin meni monta vuotta ennenkuin välit vanhempieni kanssa olivat selvät. T.s. suhtauduttiin toisiimme asianmukaisella ihmistenvälisellä kunnioituksella. Väitteesi siitä että v.l. lapset ovat pahimmasta päästä eivät tosin pidä paikkaansa ainakaan meidän perheemme osalta. Kaikki sisareni ovat nk. "kunnon kansalaisia". Myöskään vanhemmat eivät erotelleet tyttöjä ja poikia toisistaan. Ainoastaan esikoinen, eli vanhin veljeni sai erikoiskohtelua (minun näkökulmaani ja kokemuksiini perustuen.
Itse en usko mihinkään "jumalalliseen" joten "enkeliharpuista" en osaa sanoa mitään. - aa
VLtyttö/nainen kirjoitti:
...uhmakasta. Sallinethan kysyä mistä moinen ajattelutapa? Oletko kärsinyt vääryyttä vai miksi noin touhotat? Perustelisitko hieman näkemystäsi.
Minä arvostan ainakin asiallisia mielipiteitä, siksi sympatiat ovat vahvasti uskovaisten puolella näissä väittelyissä. Toivoisi toiseltakin osapuolelta hieman suvaitsevaisuutta!
- Utelias
aa kirjoitti:
Minä arvostan ainakin asiallisia mielipiteitä, siksi sympatiat ovat vahvasti uskovaisten puolella näissä väittelyissä. Toivoisi toiseltakin osapuolelta hieman suvaitsevaisuutta!
sympatiasi myöskin sellaisten uskovaisten puolella, jotka Raamatun vastaisesti väittävät olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa"?
Kyseessä on melko pieni ryhmä ihmisiä lähinnä Oulun seudulta. - aa
Utelias kirjoitti:
sympatiasi myöskin sellaisten uskovaisten puolella, jotka Raamatun vastaisesti väittävät olevansa "ainoita oikeita uskovaisia maailmassa"?
Kyseessä on melko pieni ryhmä ihmisiä lähinnä Oulun seudulta.Ketään lestadiolainen ei ole minulle sanonut niin. Olen kuullut vain muiden puhuvan niin. Tosin en tietoisesti ole puhunut kenenkään vl:n kanssa.
Mielipiteeni perustuu pitkälti näihin keskustelu ryhmiin ja keskusteluihin joita olen käynyt uskovaisten kanssa.(jehovan todistajat, lestadiolaiset,helluntalaiset) - Anonyymi
aa kirjoitti:
vanha ihminen on vanha , on vain hienoa sanoa olevansa sinkku kun on yli 30 pinen kyllä se on aika vanha ei sen ikainen ainakaan mitä'n perhettä saa tai voi saadakkin lapset on tiukassa miutta ei se mikään sinkku ole se on vanha keksiiköäinen ihminen
SINKUT ON NOIN 30 SIÄ JA SEN ALLE
EI SEN YLI NE ON KESKIIKÄISIÄ - Anonyymi
aa kirjoitti:
SEMMONEN 30 NEN VANHGA POIKA EI OLE SINKKU SE ON VANHA POIKA JA ERONNUT EI KOSKAAN OLE SINKKU KUN SE ON JO OLLUT LIITOSSA JA SUHTEESSA SINKKU ON SINKKU EI LIITOSSA EI MUUSSAKAAN KOKEMATON NEITI POIKA EI KOKENUT VANHA HUORAINEN VANHA MIES LÄSKI APINA JA VANHA NAINEN JONKA ELÄMÄ ON PETTÄNYT EI SE OLE SINLKKU . LÄSKI VANHA MIES JA NAINEN EI ETTETE OLE SINKKUJA OLETTE KAIKENKOKENEITA VANHJOJA KÄÄKKIÄ- KÄYTETTYJÄ OIHMISIÄ VARSINKIN VANHA MIES KUKA LÄSKIÄ IHRAMAHAA RAKASDTAA KUIN RAHAN TAKIA UNOHDA KOKO JUTTU EI SE SINUA RAKASTA SE RAKASTAA SUN RAHAA AJATELE NYST JÄRJELLE ETHÄN SINÄKÄÄN VANHAA MAHOIA SIKAA AKKAA RAKASSTAIS I HALOO . SINKKU ON SINKKU SJA SINÄ ET KUULU NIIHIN SENHÄN TAKIA SINÄ LÄSKISTÄ AKASTASIKIN EROSIT JA SIITÄ IHANASTA AKASTA STULEE PARINVUODEN PÄÄSTÄ LÄSKI IHANA AKKA
HALOO
TAIMAALAINEN MYÖS SYÖ EI SE RIISILLÄ ELÄ. JA LUULEN ETTET SIN'ÄKÄÄN PIEMMÄN PÄÄLLE . SUOMALAINEN MIES ELÄÄ RIISILLÄ JA NAIMALLA ONPAHAN AIKOIHIN ELÄTTY . ÄLÄ TUU NAAOURISTA LEIPÄÄ KYSYMÄÄN SYÖ VAIN SITÄ RIISIÄ JA RAKASTA KUUMASTI. EN TIIÄ MUTTA AIKA ON RAHAA . AIKA KULKEE JA IKÄ PAINAA
- nauraa
sulle pelle
- helena
miksi nauraa.. kunnioitan teitä,joilla elämä jatkuu uskovaisina..itse luovuin teistä 15 w sitten.järki voitti uskon..toivottavasti minulle annetaan yhdestoistahetki löytää jumalanvaltakunta ennen kadotuksen tulta..
- Lars
Mutta asenteesi viittaa siihen jotta et ole lestadiolainen alkuunkaan.
- Frater
1. Mihin vl-yhteisön voimakas yhteenkuuluvuus
perustuu ja miten ryhmään tämä tunne luodaan?
2. Miten vl-kulttuurissa käsitellän asioita,
joista ei puhuta julkisesti, siis esim. seuroissa
ja Päivämiehen palstoilla?
3. Miten lestadiolaisuudesta vieraantunut voi
pysytellä liikkeen piirissä, vaikkei jakaisikaan
enää sen katsomusta? Onko tämänlaisia ihmisiä
paljon?
En saa muotoiltua (tähän vuorokaudenaikaan)
näistä tämän parempia, mutta toivottavasti
ymmärrät(te) mitä kysymyksillä ajan takaa.- Lars
1. Mihin vl-yhteisön voimakas yhteenkuuluvuus
perustuu ja miten ryhmään tämä tunne luodaan?
- en väitä että tietäisin perimmäisen vastauksen mutta eiköhän se perustu siihen mihin muutkin tällaiset "joukko-identiteetit". Ts. luodaan homogeeni yhteisö jonkun ajatuksen ympärille ja saadaan jäsenet uskomaan että he ovat valittuja. Sen jälkeen yhteiset kokemukset (esim. liikutukset)ja yhteinen (muista poikkeva) ideologia pitää huolen siitä että syntyy tunne ettei sinua kukaan muu edes ymmärrä kuin yhteisön toinen jäsen.
2. Miten vl-kulttuurissa käsitellän asioita,
joista ei puhuta julkisesti, siis esim. seuroissa
ja Päivämiehen palstoilla?
- niistä ei puhuta myöskään "kulttuurin" sisällä. Vl-yhteisössä on olemassa suuri joukko tabuja. Se onkin varmaan (mielestäni)yksi syy siihen että monet potevat huonoa omaatuntoa johon sitten saavat lievitystä uskonveljiltään ja sisariltaan. Tämä johtaa sitten riippuvuus-suhteeseen.
3. Miten lestadiolaisuudesta vieraantunut voi
pysytellä liikkeen piirissä, vaikkei jakaisikaan
enää sen katsomusta? Onko tämänlaisia ihmisiä
paljon?
- helposti, jos tietää miten kulttuuri toimii. Tärkeintä on se ettei ikinä saata vl-liikettä eikä varsinkaan sen auktoriteettejä kyseenalaiseksi. Pysyttelee neutraalina eikä ota kantaa mihinkään uskon asioihin eikä myöskään sellaisiin poliittisiin asioihin mitkä ovat vl-lahkolle "tabuja". Veikkaan että meitä on paljon
- !!!
että jätit lestadiolaiset harhaoppeineen.
Ikävä juttu, että jätit Jumalan - se on jokaiselle ihmiselle loppupelissä huono asia.
Voisit vielä huolella miettiä Jumalan tykö palaamista. Suomesta löytyy monta uskonyhteisöä, jotka julistavat puhdasta Jumalan sanaa ilman samanlaista "vain me olemme oikeita uskovaisia" -HARHAA, eivätkä ole niin ahdistavia kuin Rauhanyhdistyksen sakki.
Siunausta sinulle!- tiedät
Mistähän sitten sinä voit tietää, että juuri sinä olet oikeassa. Pata kattilaa soimaa jos vl:ia tuomitsemisesta syytät.
- !!!
tiedät kirjoitti:
Mistähän sitten sinä voit tietää, että juuri sinä olet oikeassa. Pata kattilaa soimaa jos vl:ia tuomitsemisesta syytät.
Raamattu ja kymmenet miljoonat uskovaiset ympäri maailmaa ovat kanssani samaa mieltä.
Mitä sinä onneton vl-HARHAPOLKUA taapertava voit laittaa toiseen vaakakuppiin?
Mikään muu kristinuskoa tunnustava porukka maailmassa ei tietääkseni sano veeällien lailla, että
- vain me olemme ainoita oikeita uskovia maailmassa
- vain me menemme taivaaseen
- vain meillä on Pyhä Henki
jne. - Lars
Kyllä olen miettinyt ja tullut siihen johtopäätökseen jotta tämä elämä on tarkoitettu elettäksi eikä valmistatumiseksi johonkin tuonpuoleiseen. Mikäli "luoja" olisi tarkoittanut meidät muualle niin emme me olisi tälle pallolle ikinä tulleetkaan.
- virvatuli
!!! kirjoitti:
Raamattu ja kymmenet miljoonat uskovaiset ympäri maailmaa ovat kanssani samaa mieltä.
Mikään muu kristinuskoa tunnustava porukka maailmassa ei tietääkseni sano veeällien lailla, että
jne.Voi tuhannen...kylläpä todellaikin on!!! Esim.jehovantodistajat..Sitäpaitsi mitä sä siitä vikiset jos jotku tulkitsee raamattua sillain,kyllähän siellä sanotaan että on vain yksi seurakunta,jne.Ihmisten tulkittavaksi jääkin,mitä se tarkoittaa.Siitä voidaan olla montaa mieltä.Ja jos lestadiolaiset haluavat ajatella että sillä tarkoitetaan heitä,niin anna ajatella!Ei kai ole sinun pään vaivasi?!Tai toivottavasti ei ole,pääset nimittäin paljon helpommalla ja vähemmillä pääkivuilla,kun et ole jauhamassa koko ajan omaa näkemystäsi kumoamalla typerästi toisten näkemykset.Vaikken minäkään ole kanssasi samaa mieltä,niin en minä täällä huuda sulle päin ruutua että HARHAOPPIA LAPSI HARHAOPPIA!!
- virvatuli
!!! kirjoitti:
jne.Voi tuhannen...kylläpä todellaikin on!!! Esim.jehovantodistajat..Sitäpaitsi mitä sä siitä vikiset jos jotku tulkitsee raamattua sillain,kyllähän siellä sanotaan että on vain yksi seurakunta,jne.Ihmisten tulkittavaksi jääkin,mitä se tarkoittaa.Siitä voidaan olla montaa mieltä.Ja jos lestadiolaiset haluavat ajatella että sillä tarkoitetaan heitä,niin anna ajatella!Ei kai ole sinun pään vaivasi?!Tai toivottavasti ei ole,pääset nimittäin paljon helpommalla ja vähemmillä pääkivuilla,kun et ole jauhamassa koko ajan omaa näkemystäsi kumoamalla typerästi toisten näkemykset.Vaikken minäkään ole kanssasi samaa mieltä,niin en minä täällä huuda sulle päin ruutua että HARHAOPPIA LAPSI HARHAOPPIA!!
- !!!
virvatuli kirjoitti:
Voi tuhannen...kylläpä todellaikin on!!! Esim.jehovantodistajat..Sitäpaitsi mitä sä siitä vikiset jos jotku tulkitsee raamattua sillain,kyllähän siellä sanotaan että on vain yksi seurakunta,jne.Ihmisten tulkittavaksi jääkin,mitä se tarkoittaa.Siitä voidaan olla montaa mieltä.Ja jos lestadiolaiset haluavat ajatella että sillä tarkoitetaan heitä,niin anna ajatella!Ei kai ole sinun pään vaivasi?!Tai toivottavasti ei ole,pääset nimittäin paljon helpommalla ja vähemmillä pääkivuilla,kun et ole jauhamassa koko ajan omaa näkemystäsi kumoamalla typerästi toisten näkemykset.Vaikken minäkään ole kanssasi samaa mieltä,niin en minä täällä huuda sulle päin ruutua että HARHAOPPIA LAPSI HARHAOPPIA!!
Rinnastatko jehovalaisten harhaopin kaikilta osiltaan vl-HARHAAN?
- kasva jo
!!! kirjoitti:
Rinnastatko jehovalaisten harhaopin kaikilta osiltaan vl-HARHAAN?
oo mielummin hiljaa, ku kirjotat mitää.näin sivusta seuranneena alkaa jo hieman huvittaan kommenttis :) kummasti jaksat kanavalla asustaa. luulisi että oisit jo kiireesti poistunu kuuntelemast "vl-harhaa" :)
- eksyksissä!
mullapa ei todellakaan ole kysyttävää..olen itse myös vl perheestä..ja omaan lapsuudenuskon..nyt jo ikää 24 kertynyt..ja huomaan myöskin hoipertelevani maailman ja uskon rajamailla..toivon että en uppoo maailmaan niin kuin sisareni ja veljeni..pelkään sitä..
ja koetan saada itselleni takas rauhan ja hyvänomantunnon..olisiko sinulla ohjeita löytää nämä..?- VLtyttö/nainen
kun rukoilin iltaisin. Minulla meni joskus vähän huonommin. Iltaisin pyysin edes rauhaa alkaa nukkumaan, uni tuli paremmin. Myöhemmin sain rauhan myös päivän asioissa. Olen vahvasti sitä mieltä että rukoileminen auttaa, jos ei muiden uskovaisten kanssa jaksa jutella.
- Lars
Vaikka sanoitkin ettei sinulla ole kysyttävää, lopetat viestisi näin "koetan saada itselleni takas rauhan ja hyvänomantunnon..olisiko sinulla ohjeita löytää nämä..?"
Vastaanpa omasta näkökannastani, myös minussa elää syvällä lapsuuden opit. Mm. se että hyvä omatunto on paras päänalunen. Kun olin selvittänyt itselleni että elämäni on omissa käsisssäni eikä ratkaisuni aiheuta kenellekään mitään pahaa, olenhan vaan noudattanut sitä oppia että pitää olla rehellinen. Ts. olin rehellinen sekä itselleni että muille myöntämällä sen että minä olen toisinajatteleva enkä hyväksy vl-näkemyksiä kaikkiin asioihin. Elän edelleenkin sen periatteen mukaan että mitä haluat itsellesi tehtävän, tee myös muille. Pidän omantuntoni puhtaana tarkastelemalla tekemisiäni ja toimimalla "oikein". - susanna
Mulla on sama ongelma. Kauheena maailma houkuttelee ja pelottaa että jos sinne joutuu... Eikä oo oikeen voimaa puhua kellekään. Mutta luopua en halua, kun ajattelen palkanmaksua...
- juuuhh..
susanna kirjoitti:
Mulla on sama ongelma. Kauheena maailma houkuttelee ja pelottaa että jos sinne joutuu... Eikä oo oikeen voimaa puhua kellekään. Mutta luopua en halua, kun ajattelen palkanmaksua...
minä oon jo vahvasti maailmassa. en tervehdi tapojen mukaan, mutta en ole vielä julkisesti kehdannu kieltää uskoani. asun opiskelun takia siskon luona ja sitten kai meille varmaan tulee "asumusero" jos toteutan aikeeni.
sehän tässä 0n ettei minua kolkuta yhtään.. ei mikään. puhun/käyttäydyn maailmallisesti koulussa vapaa-ajalla. juon alkoholia jonkun verran.
meidän luokalla e o yhtään vl-tyyppiä, mut koulussa on. ja minun kaikki kaverit on epäuskoisia.
ja sehän pahinta jos (koulussa olevat uskikset) saa kiinni mut pahanteosta, vaikka en käsitä mix se ahistaa minua jos (esim) olen kironnut heidän kuullen vaikka en sydämmessäni ole Jumalan valtakunnassa.
tämä kaksoiselämä on tosi raskasta. kämpillä ei ole mitään tekemistä ja ainut mitä teen on et kuuntelen yle äxää ja sitten kun sisko tulee töistä no music ja säde kehä palaa pään päälle (tosin himmenneenä).
lainaataakseni edellä jonkun kertoneen että olen kasvanut vl-perheessä ja ei ne 'raidat' lähde pois.
"Mutta luopua en halua, kun ajattelen palkanmaksua..."
*niisk*
voimia muille! olenko jo mennyttä? - ronja
juuuhh.. kirjoitti:
minä oon jo vahvasti maailmassa. en tervehdi tapojen mukaan, mutta en ole vielä julkisesti kehdannu kieltää uskoani. asun opiskelun takia siskon luona ja sitten kai meille varmaan tulee "asumusero" jos toteutan aikeeni.
sehän tässä 0n ettei minua kolkuta yhtään.. ei mikään. puhun/käyttäydyn maailmallisesti koulussa vapaa-ajalla. juon alkoholia jonkun verran.
meidän luokalla e o yhtään vl-tyyppiä, mut koulussa on. ja minun kaikki kaverit on epäuskoisia.
ja sehän pahinta jos (koulussa olevat uskikset) saa kiinni mut pahanteosta, vaikka en käsitä mix se ahistaa minua jos (esim) olen kironnut heidän kuullen vaikka en sydämmessäni ole Jumalan valtakunnassa.
tämä kaksoiselämä on tosi raskasta. kämpillä ei ole mitään tekemistä ja ainut mitä teen on et kuuntelen yle äxää ja sitten kun sisko tulee töistä no music ja säde kehä palaa pään päälle (tosin himmenneenä).
lainaataakseni edellä jonkun kertoneen että olen kasvanut vl-perheessä ja ei ne 'raidat' lähde pois.
*niisk*
voimia muille! olenko jo mennyttä?Aika hassua, että on joku muukin jolla ajatukset ja tunteet suurinpiirtein samanlaisia ku mulla. Tosin nykyään ne on kyllä hieman enemmän "lestadiolaisuuden puolella." Ehkä. Silti mietin asiaa vieläkin.
On rasittavaa, kun tietää tekevänsä väärin, mutta ei tunne siitä silti oikein minkäänlaisia tunnontuskia. Kuitenkin haluaisi uskoakin. Tuntuu, että enhän voi olla uskomassa, jos en tunne pahaa oloa vääristä teoistani. Vai tunnenko ehkä sittenkin? En vain tiedosta katuvani tekojani?! päädyin siihen tulokseen, että kadun tekojani ja haluan sisimmässäni uskoa, vaikka en täysin selvästi saa kaivettua niitä tunteita ja ajatuksia esiin täysin selvästi mieleni perimmistä sopukoista.
Toinen asia, jonka tähden olen yrittänyt jaksaa uskoen eteenpäin on se, että ajattelen, että jos todella ei halua uskoa niin sitten se toinen mahdollisuus eli uskominen ei tule mieleenkään enää. Ei kai se vaivaisi mieltä, jos oma näkemys asioista olisi muuttunut täysin maailman ihmisten mukaiseksi.
Noh, mutta koitahan jaksaa.. - ronja
juuuhh.. kirjoitti:
*niisk*
voimia muille! olenko jo mennyttä?Aika hassua, että on joku muukin jolla ajatukset ja tunteet suurinpiirtein samanlaisia ku mulla. Tosin nykyään ne on kyllä hieman enemmän "lestadiolaisuuden puolella." Ehkä. Silti mietin asiaa vieläkin.
On rasittavaa, kun tietää tekevänsä väärin, mutta ei tunne siitä silti oikein minkäänlaisia tunnontuskia. Kuitenkin haluaisi uskoakin. Tuntuu, että enhän voi olla uskomassa, jos en tunne pahaa oloa vääristä teoistani. Vai tunnenko ehkä sittenkin? En vain tiedosta katuvani tekojani?! päädyin siihen tulokseen, että kadun tekojani ja haluan sisimmässäni uskoa, vaikka en täysin selvästi saa kaivettua niitä tunteita ja ajatuksia esiin täysin selvästi mieleni perimmistä sopukoista.
Toinen asia, jonka tähden olen yrittänyt jaksaa uskoen eteenpäin on se, että ajattelen, että jos todella ei halua uskoa niin sitten se toinen mahdollisuus eli uskominen ei tule mieleenkään enää. Ei kai se vaivaisi mieltä, jos oma näkemys asioista olisi muuttunut täysin maailman ihmisten mukaiseksi.
Noh, mutta koitahan jaksaa.. - Tapakristitty
susanna kirjoitti:
"Minä olen sinun Jumalasi, älä pidä muita jumalia."
Eikö siis eri herätysliikkeet korota perustajiaan tarpeettomasti jumaliksi toteuttamalla heidän oppejaan, jotka eivät täysin perustu Raamattuun? Ihmisethän ne liikkeiden "käytöskooditkin" ovat keksineet ja näin kuvittelevat olevansa lähes jumalia itsekin. Eihän uskostaan tarvitse luopua vaikka tietyn kirkkokunnan jättäisikin. - Ninni
Kannattaisi puhua asioista avoimesti jollekin luotettavalle ihmiselle. Olen itse käynyt "harharetken" maailmaan, vaikken koskaan uskoani "virallisesti" kieltänytkään, vain teoillani tein sen. Kun sitten ajoin pahan kolarin ja jouduin katsomaan kuolemaa silmästä silmään, tajusin, että jotain minulta puuttuu -ja sen mukana kaikki.
Kun sain puhuttua omat asiani, epäilykseni ja salaisuuteni, toiselle uskovaiselle ja sain syntini anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, on ollut helppo jatkaa. Ainahan tulee vaikeita aikoja ja lankeemisia.. mutta ne voi saada anteeksi.
Rukous on myös hyvä keino saada voimia. - Upi (vl)
ronja kirjoitti:
Aika hassua, että on joku muukin jolla ajatukset ja tunteet suurinpiirtein samanlaisia ku mulla. Tosin nykyään ne on kyllä hieman enemmän "lestadiolaisuuden puolella." Ehkä. Silti mietin asiaa vieläkin.
Noh, mutta koitahan jaksaa..Minä olen sitä mieltä, että ei esim. musiikin kuuntelu sitä uskoa mihinkään vie. Eikö meille kaikille VL:lle ole opetettu, ettei tekojen kautta taivaaseen pääse, siihen riittää vain usko. Moni nuori on tälläkin palstalla tilittänyt pahaa omaatuntoaan vaikka toisaalta omatunto ei olekkaan paha. Loppujen lopuksi kyseessä on pelko, kuinka muut VL:set suhtautuvat tehdessäsi ns. "kiellettyjä" asioita. Teitä painostaa jo lapsena saatu VL-kasvatus ei omatunto. Vaikka itse olenkin VL, kuuntelen radiosta kaikenlaista musiikkia ihan hyvällä omallatunnolla ja jätän keksityt "säännöt" omaan arvoonsa. Uskon niinkuin on opetettu Kristuksen lunastustyöstä ja syntien anteeksiantamisesta ja syntien anteeksiantamisesta, mutta en voi hyvällä omallatunnolla pitää uskon perusteina esim. niitä muutamia näillä palstoilla esiintulleuta juttuja, kuten esim. ehkäisykielto, televisio, meikkaaminen, alkoholi, ns. maailmallinen musiikki jne...
Olenkohan sittenkään loppujen lopuksi VL ? Mene ja tiedä, itse en kuitenkaan ole kärsinyt tunnontuskia em. asioiden kanssa. En osaa kärsiä niitä, minulle riittää usko, ei ne teot ! - Upi (vl)
ronja kirjoitti:
Aika hassua, että on joku muukin jolla ajatukset ja tunteet suurinpiirtein samanlaisia ku mulla. Tosin nykyään ne on kyllä hieman enemmän "lestadiolaisuuden puolella." Ehkä. Silti mietin asiaa vieläkin.
Noh, mutta koitahan jaksaa..Minä olen sitä mieltä, että ei esim. musiikin kuuntelu sitä uskoa mihinkään vie. Eikö meille kaikille VL:lle ole opetettu, ettei tekojen kautta taivaaseen pääse, siihen riittää vain usko. Moni nuori on tälläkin palstalla tilittänyt pahaa omaatuntoaan vaikka toisaalta omatunto ei olekkaan paha. Loppujen lopuksi kyseessä on pelko, kuinka muut VL:set suhtautuvat tehdessäsi ns. "kiellettyjä" asioita. Teitä painostaa jo lapsena saatu VL-kasvatus ei omatunto. Vaikka itse olenkin VL, kuuntelen radiosta kaikenlaista musiikkia ihan hyvällä omallatunnolla ja jätän keksityt "säännöt" omaan arvoonsa. Uskon niinkuin on opetettu Kristuksen lunastustyöstä ja syntien anteeksiantamisesta ja syntien anteeksiantamisesta, mutta en voi hyvällä omallatunnolla pitää uskon perusteina esim. niitä muutamia näillä palstoilla esiintulleuta juttuja, kuten esim. ehkäisykielto, televisio, meikkaaminen, alkoholi, ns. maailmallinen musiikki jne...
Olenkohan sittenkään loppujen lopuksi VL ? Mene ja tiedä, itse en kuitenkaan ole kärsinyt tunnontuskia em. asioiden kanssa. En osaa kärsiä niitä, minulle riittää usko, ei ne teot ! - eksyksissä
juuuhh.. kirjoitti:
*niisk*
voimia muille! olenko jo mennyttä?juu tunnut olevan pahassa jamassa jos voi sanoo niin tuntuu että pahemmassa ku mä..vaikka ei ole pientä eikä suurta syntii..
tää on tosi vaikeeta väliin on kivaa väliin ahdistaa ja väliin tuntee kateutta kavereita näitä muita vl kohtaan he ..niillä on niin helppo sellanen ihana olo sanotaano turvallisuus on kadoksissa..koetetaan saada se takas..tsemiä
- Susanna
ja sen toteuttamisesta ammatillisesti?
Olen jo jonkin aikaa pohdiskellut kuinka liikkeen piirissä suhtaudutaan eri taidemuotoihin (musiikki, kuvataide, tanssi) ja niihin liitoksissa oleviin aloihin. Usein jonkin asian pidemmälle vieminen ammatillisesti johtaa tilanteeseen, joka edellyttää jonkinlaista esille asettamista tai suoranaista esiintymistä. Kuinka tällaisiin tilanteisiin suhtaudutaan?
Ihmisille on suotu erilaisia lahjakkuuksia, jotka etsivät tietä toteutuakseen. Kuinka esim. lapsia ja nuoria rohkaistaan ilmaisemaan ja kehittämään omia lahjojaan?
Olisin kiitollinen, jos ehtisit jakaa ajatuksiasi!- Lars
..muut aika kyseenalaisia. Vl-piireissä kaikki "maallinen" eli sellaiset harrastukset mitkä eivät tähtää uskossa kilvoittelemiseen tai fyysisen kunnon parantamiseen ovat turhia. Sen lisäksi kaikki mikä voi johtaa "kiusaukseen" tai loitontaa Jumalasta on paheksuttavaa. Esim. tanssi ja "maallinen musiikki". Vl-kulttuuri on hyvin ahdistava luoville ja taiteellisille lapsille koska heidän luontaiset kykynsä ja taipumuksensa pyritään tukahduttamaan. Toisinsanoen, mikäli tunnustaudut vl-lahkoon ei mieleesi edes juolahda ryhtyä tanssijaksi tai näyttelijäksi jo pelkästään siitä syystä että ne ovat niin vankassa ristiriidassa vakaumuksesi kanssa.
- vl Pera
Lars kirjoitti:
..muut aika kyseenalaisia. Vl-piireissä kaikki "maallinen" eli sellaiset harrastukset mitkä eivät tähtää uskossa kilvoittelemiseen tai fyysisen kunnon parantamiseen ovat turhia. Sen lisäksi kaikki mikä voi johtaa "kiusaukseen" tai loitontaa Jumalasta on paheksuttavaa. Esim. tanssi ja "maallinen musiikki". Vl-kulttuuri on hyvin ahdistava luoville ja taiteellisille lapsille koska heidän luontaiset kykynsä ja taipumuksensa pyritään tukahduttamaan. Toisinsanoen, mikäli tunnustaudut vl-lahkoon ei mieleesi edes juolahda ryhtyä tanssijaksi tai näyttelijäksi jo pelkästään siitä syystä että ne ovat niin vankassa ristiriidassa vakaumuksesi kanssa.
Taidan tunnistaa sinut. Epäilen sinun olevan kaveri, joka on ollut Tampereella muutama vuosi sitten. Kiva lueskella sinun kommenttejasi.
Vl-kulttuuri sallii muitakin harratuksia kuin uskossa kilvoittelemiseen tai fyysisen kunnon parantamiseen tähtäävät harrastukset. Sen mitä voi tehdä hyvällä omalla tunnolla. Nykyisin ovat jotkut tehneet esim. musiikkilevytyksiä. Toisilla on rajat toisessa paikkaa.
Kaipa harrastuksia voi verrata liikennevaloihin, vihreet voi tehdä aina ja kaikki, keltainen hiukan varoitusvalo vilkkuu ja punainen ei voi tehdä hyvällä omalla tunnolla.
Et näy kovin pahalla muistelevan vl-aikoja. Olen samaa mieltä aikaisemmasta kommentista, että elämä on tarkoitettu elettäväksi. Niin voi tehdä uskovaisenakin. On tietysti joitain rajoituksia, kuten esim. alkoholi ja tanssiminen. - Susanna
musiikki ja kuvataide?
Musikaalinen ja kuvallinen lahjakkuus. Millaiset toteutumismuodot ovat soveliaita harrastus- tai ammattitasolla? - Ex-lepa
vl Pera kirjoitti:
Taidan tunnistaa sinut. Epäilen sinun olevan kaveri, joka on ollut Tampereella muutama vuosi sitten. Kiva lueskella sinun kommenttejasi.
Vl-kulttuuri sallii muitakin harratuksia kuin uskossa kilvoittelemiseen tai fyysisen kunnon parantamiseen tähtäävät harrastukset. Sen mitä voi tehdä hyvällä omalla tunnolla. Nykyisin ovat jotkut tehneet esim. musiikkilevytyksiä. Toisilla on rajat toisessa paikkaa.
Kaipa harrastuksia voi verrata liikennevaloihin, vihreet voi tehdä aina ja kaikki, keltainen hiukan varoitusvalo vilkkuu ja punainen ei voi tehdä hyvällä omalla tunnolla.
Et näy kovin pahalla muistelevan vl-aikoja. Olen samaa mieltä aikaisemmasta kommentista, että elämä on tarkoitettu elettäväksi. Niin voi tehdä uskovaisenakin. On tietysti joitain rajoituksia, kuten esim. alkoholi ja tanssiminen.Morjens Pera,
Tampereelta määkin muistan Peran VL-piireistä, kun itsekin lapsuuden vietin näissä ympyröissä. Aikaa on kulunut jo vuosia ja osa sinne tuntuu jääneen.
Yhteisönä nuoret oli ihan mukavia (jotka ei ollu liian tiukkapiposia), mutta itse uskonnossa en paljoa järkeä näe valitettavasti. Mutta se taisikin mennä niin, että usko ei olekaan järjen asia jostain syystä? Mielestäni VL-uskonto on ihan liian tiukkaa ja ihan liian turhaan sen tarkemmin kommentoimatta, mutta jokainen kulkee omaa polkuaan ja toivottavasti on onnellinen. Hyvää jatkoa sinulle, vaimollesi ja perheellesi ;) - tytteli
Susanna kirjoitti:
musiikki ja kuvataide?
Musikaalinen ja kuvallinen lahjakkuus. Millaiset toteutumismuodot ovat soveliaita harrastus- tai ammattitasolla?Vaikka nyt en Lars olekkaan, niin vastaan...
Töitä saa esitellä näyttelyissä yms. ja klassinen musiikki on sallittu. Usein vl perheet ovat todella musikaalisia ja lapset ja aikuiset soittavat eri instrumentteja ja laulavat. - Lars
vl Pera kirjoitti:
Et näy kovin pahalla muistelevan vl-aikoja. Olen samaa mieltä aikaisemmasta kommentista, että elämä on tarkoitettu elettäväksi. Niin voi tehdä uskovaisenakin. On tietysti joitain rajoituksia, kuten esim. alkoholi ja tanssiminen.Moi,
En taida olla sama henkilö mutta mitäs siitä. En todellakaan kanna kaunaa veeällille. Minulla on ollut suunnattomasti hyötyä aikuisena siitä että sain vl-kasvatuksen. Varsinkin sitten kun astuin "ulos riveistä" ja rupesin seuraamaan omaatuntoani niin huomasin että olin saanut hyvät "eväät". - vl Pera
Lars kirjoitti:
Moi,
En taida olla sama henkilö mutta mitäs siitä. En todellakaan kanna kaunaa veeällille. Minulla on ollut suunnattomasti hyötyä aikuisena siitä että sain vl-kasvatuksen. Varsinkin sitten kun astuin "ulos riveistä" ja rupesin seuraamaan omaatuntoani niin huomasin että olin saanut hyvät "eväät".Jos olet se, miksi arvailin, olisit ollu mm. Kiinassa töissä pari vuotta. Ja etunimesi olisi Lars. Nimimerkit on nimimerkkejä. Toinen arvaaja minun henkilöllisyydestäni meni pieleen, kun ei oo perhettä.
Kiinnostava palsta, vaikka menee joillakin tarpeettomasti inttämiseksi.
Harva ex-vl muistelee pahalla lestadiolaisuutta. On varmaan joitakin silti olemassa. Lestadiolainen kasvatus antaa hyviä eväitä, kunhan muistaa, että maailmassa ei voi luottaa ihmisiin sinisilmäisesti. Uskovaisiin, kun on voinut luottaa melkoisti, muttei aina.
On olemassa ihmisiä, jotka ovat valmiita pettämään, tekemään vääriä todistuksia saavuttaaksen esim. rahallista hyötyä. (kokemusta on) Siis suoranaista petosta ja epärehellisyyttä. Niitä vastaan pärjää vain oikeuden avulla tai sitten häviää.
Hyvää jatkoa Larsille.
- Tzantta
Mitä mieltä olet ex-yhteisösi pukeutumissäännöistä?
- Lars
Ei meillä ainakaan ollut mitään muuta sääntöä kuin että pyhänä pistettiin pyhävaatteet päälle. Oltiin aika köyhiä joten ei viimeisen muodin perässä päässyt kulkemaan.
- Ansku
Onks jotai pukeutumissääntöjäki olemassa?
Öö. Vissiin taas joku joka vähä uunona esittää outoi kysymyksii.
Vai puhutko esikoislestadiolaisuudesta? - otteliaana
Ansku kirjoitti:
Onks jotai pukeutumissääntöjäki olemassa?
Öö. Vissiin taas joku joka vähä uunona esittää outoi kysymyksii.
Vai puhutko esikoislestadiolaisuudesta?ei meillä esikoisillakaan sen kummempia "pukeutumissääntöjä" ole kuin se, että seuroihin naispuolisilla on tapana pukeutua hameeseen. ja kyse on siis tosiaan vain vakiintuneesta tavasta, ei mistään säännöstä. asialla ei myöskään ole mitään tekemistä uskomisen kanssa. hameeseen pukeutuminen selittyy ainakin omalta kohdaltani sillä, että haluan kunnioittaa tilaisuutta pukeutumalla juhlavammin kuin arkena, ja hame on mielestäni naisen juhlavaate. tietenkään emme halua pukeutua hirveän paljastavasti, mutta tottakai vaatteet voivat olla kauniit ja miksei muodikkaatkin. seikka, jonka takia muodista joskus varoitetaan on se, että sen takana piilee usein huoruus. mutta olisihan täysin järjetöntä pukeutua tänä sesonkina siniseen hameeseen koska punainen on muotia ja ensi sesonkina taas punaiseen, koska sininen sattuu olemaan in...tähän tyyliin ajattelevalle ovat mielestäni ulkoiset seikat nousseet turhan tärkeiksi ja vaatimattomasta olemuksesta on tullut oma teko, jolla yritetään ansaita autuutta.
- juku
otteliaana kirjoitti:
ei meillä esikoisillakaan sen kummempia "pukeutumissääntöjä" ole kuin se, että seuroihin naispuolisilla on tapana pukeutua hameeseen. ja kyse on siis tosiaan vain vakiintuneesta tavasta, ei mistään säännöstä. asialla ei myöskään ole mitään tekemistä uskomisen kanssa. hameeseen pukeutuminen selittyy ainakin omalta kohdaltani sillä, että haluan kunnioittaa tilaisuutta pukeutumalla juhlavammin kuin arkena, ja hame on mielestäni naisen juhlavaate. tietenkään emme halua pukeutua hirveän paljastavasti, mutta tottakai vaatteet voivat olla kauniit ja miksei muodikkaatkin. seikka, jonka takia muodista joskus varoitetaan on se, että sen takana piilee usein huoruus. mutta olisihan täysin järjetöntä pukeutua tänä sesonkina siniseen hameeseen koska punainen on muotia ja ensi sesonkina taas punaiseen, koska sininen sattuu olemaan in...tähän tyyliin ajattelevalle ovat mielestäni ulkoiset seikat nousseet turhan tärkeiksi ja vaatimattomasta olemuksesta on tullut oma teko, jolla yritetään ansaita autuutta.
että kaikki muotivaatteita pitävät ovat huoria ?
- aa
juku kirjoitti:
seikka, jonka takia muodista joskus varoitetaan on se, että sen takana piilee usein huoruus.
Ote viestistä johon viittasit. Jo sana usein rajoittaa, ettei sillä tarkoiteta kaikkia. - Henrik
Lars kirjoitti:
Ei meillä ainakaan ollut mitään muuta sääntöä kuin että pyhänä pistettiin pyhävaatteet päälle. Oltiin aika köyhiä joten ei viimeisen muodin perässä päässyt kulkemaan.
Pukeutumisesta kuulee kyllä puheissa jonkin verran. Muistan kun yks puhuja osoitti joskus puheensa naisille ja sanoi että naiset ja tytöt muistaisivat vaatteita valitessaan että kyllä me miehetkin haluttais päästä taivaaseen... Tarkoitti etteivät naiset pukeutuisi kovin paljastavasti.
Suviseuroissa on pistänyt silmään vaatetuksen homogeenisuus, vaihtelua ja omia virityksiä tai kovin rohkeaa pukeutumista missään suhteessa ei juuri ole, sellaista kuin kadulla näkee. - otteliaana
juku kirjoitti:
joo sitä nimenomaan, niinhän just tossa kirjoitin...(turhautunut huokaus)siis en todellakaan tarkoita, muistaakseni sanoin, että usein muodin takana piilee huoruus (esím napapaidat, lantiohousut, minihameet, isot kaula-aukot, ns. narkkarilook yms).
voin vielä tarkentaa sen verran, että vaatteethan eivät nykyään ole vain itsensä verhoamista varten, vaan niillä voidaan viestittää monenlaisia asioita, arvoja, ihanteita, elämäntapaa. mahdollinen synti piilee siis siinä, mitä haluaa viestittää tietynlaisella pukeutumisella, ei räteis ja lumpuis sinänsä. ei tietynlaista vaatekappaletta siis tee jotenkin "syntiseksi" se, että kaikki muutkin pukeutuvat sellaiseen. muotivaatteita kun vain usein yritetään myydä seksin ja suoranaisen naisen objektisoimisen avulla.
itse ainakin haluan pukeutumisellani osoittaa, etten ihannoi vallalla olevaa ajattelutapaa. seuraan silti muotia jonkin verran ja poimin omaan tyyliini sellaiset palat, jotka eivät sodi arvomaailmaani vastaan. mielestäni kun ihmisen ulkoinen ja sisäinen olemus eivät voi olla ristiriidassa keskenään. taisi tulla vähän sekava sepustus, mutta toivottavasti selvensi...
- Luthien
Miksi ette saa katsoa telkkaria mutta saatte kuunnella radiota ja surffata netissä?
Tämä on mua askarruttanu pitkän aikaa ja oon kyselly joka paikasta mut kukaan ei vastaa....
vastausta ootellen..- vastaan
Mut ihan ekaksi sanon, että toivon että ymmärrät asian nyt niin hyvin, että et enää aseta kysymyksiäsi muotoon "miksi ette SAA jne"
1. Mitään sääntöjä ei ole. Kukaan ei kiellä sinua tekemästä mitään. Omatunto on ainut mikä kertoo sinulle, mikä on väärin ja mikä oikein. (Huom! jos tämä on sinun/teidän mielestänne sitä samaa "liirumlaarumia", niin älkää välittäkö, totta se joka tapauksessa on.)
2. Kun TV:t tulivat mukaan maailman menoon, uskovaisten keskuudessa keskusteltiin TV:n sopivuudesta uskovaiselle. Se tuottaa ulos niin paljon ROSKAA (en väitä etteikö myös asiaa),että se voisi olla uskonelämälle huonoksi. (Itsekin epäilin tuota aikoinaan, mutta kokemuksesta tiedän, että niin vain voi käydä.)
Kyllähän joskus aikaisemmin kun ei vielä tiedetty TV:n vaaroista, uskovaisetkin katselivat sitä, mutta myöhemmin otettiin tämä kanta, joka on mielestäni erittäin hyvä monessa suhteessa.
3. Internetissäkin on omat vaaransa. Ja varmasti yhtä helppo löytää tie minkalaisille sivuille tahansa. Internet on enemmän TIEDONHAKU-väline, kun TV, joka on taas enemmänkin viihteenhaku-väline.
En osaa paremmin selittää.
Nämä tällaiset asiat yhdessä ehostamisen, tanssin, yms. ovat vain pieniä asioita USKON rinnalle. Ne eivät saisi tulla PÄÄ-ASIOIKSI uskon edelle. Kukaan ei tule autuaaksi pidättäytymällä tuollaisista asioista. Mutta kuitenkin niihin mukaan lähteminen on monelta vienyt uskon..
Hedelmistään puu tunnetaan.
Puhumalla eikä saarnaamalla tulla autuaaksi, mutta uskomalla tullaan.
Toivottavasti sait tyydyttävän vastauksen askarruttaneeseen kysymykseesi! - n23
vastaan kirjoitti:
Mut ihan ekaksi sanon, että toivon että ymmärrät asian nyt niin hyvin, että et enää aseta kysymyksiäsi muotoon "miksi ette SAA jne"
1. Mitään sääntöjä ei ole. Kukaan ei kiellä sinua tekemästä mitään. Omatunto on ainut mikä kertoo sinulle, mikä on väärin ja mikä oikein. (Huom! jos tämä on sinun/teidän mielestänne sitä samaa "liirumlaarumia", niin älkää välittäkö, totta se joka tapauksessa on.)
2. Kun TV:t tulivat mukaan maailman menoon, uskovaisten keskuudessa keskusteltiin TV:n sopivuudesta uskovaiselle. Se tuottaa ulos niin paljon ROSKAA (en väitä etteikö myös asiaa),että se voisi olla uskonelämälle huonoksi. (Itsekin epäilin tuota aikoinaan, mutta kokemuksesta tiedän, että niin vain voi käydä.)
Kyllähän joskus aikaisemmin kun ei vielä tiedetty TV:n vaaroista, uskovaisetkin katselivat sitä, mutta myöhemmin otettiin tämä kanta, joka on mielestäni erittäin hyvä monessa suhteessa.
3. Internetissäkin on omat vaaransa. Ja varmasti yhtä helppo löytää tie minkalaisille sivuille tahansa. Internet on enemmän TIEDONHAKU-väline, kun TV, joka on taas enemmänkin viihteenhaku-väline.
Nämä tällaiset asiat yhdessä ehostamisen, tanssin, yms. ovat vain pieniä asioita USKON rinnalle. Ne eivät saisi tulla PÄÄ-ASIOIKSI uskon edelle. Kukaan ei tule autuaaksi pidättäytymällä tuollaisista asioista. Mutta kuitenkin niihin mukaan lähteminen on monelta vienyt uskon..
Toivottavasti sait tyydyttävän vastauksen askarruttaneeseen kysymykseesi!Ensin kirjoitat näin:
>Mitään sääntöjä ei ole. Kukaan ei kiellä sinua >tekemästä mitään. Omatunto on ainut mikä kertoo >sinulle, mikä on väärin ja mikä oikein. (
Sitten jatkat seuraavaa:
>TV:n vaaroista, uskovaisetkin katselivat sitä, >mutta myöhemmin otettiin tämä kanta, joka on >mielestäni erittäin hyvä monessa suhteessa.
Eikö tässä kuitenkin yhteisö määrittele sen omantunnon? Tuskin on kyse vapaasta tahdosta, jos vanhempien "omaatuntoa" syötetään lapsille. Myönnän kyllä, että monelle "tavallisellekin " tekisi hyvää irrottautua tv:n äärestä ja tämä TV nyt tuskin on mikään perusasia uskossanne.
Mihin tämä omatuntonne perustuu? Tanssiminen on aikaisemmista kirjoituksista päätellen kielletty. Miten se voi soimata teidän omaatuntoann, jos tietä ei ole kielletty sitä tekemästä. Tanssiminen on hauskaa ja eikö maanpäällä saa edes hauskaa pitää.
>Nämä tällaiset asiat yhdessä ehostamisen, >tanssin, yms. ovat vain pieniä asioita USKON >rinnalle. Ne eivät saisi tulla PÄÄ-ASIOIKSI >uskon edelle.
Oma kokemukseni lestadiolaisista ei ole mairitteleva. Omassa koulussani oli lestadiolaisia ja nämä olivat pahimman luokan kauhukakaroita, omastatunnosta ei tietoakaan. Mukulat polttivat mm. yhden ladon ja jatkoivat ilkivaltaa ympäri kylää. Äidin mielestä oli kuitenkin erittäin tärkeää, että hänen lapsensa eivät tanssi koulu liikuntatunnilla. Ne niistä pääasioista. Todettakoon kuitenkin, että tämä nyt oli tämä yksi tapaus täällä meillä päin.
Toinen "kiva" tapaus. Kaverini luokalla oli hänen lisäkseen kaksi muuta ei-lestadiolaista. Loput 25 olivat tässä uskossa mukaanlukien opettaja. Kaverini kertoi, että koko kouluajan hän ja muut ei-uskossa-olevat olivat opettajan silmätikkuja ja jatkuvan painostuksen alaisena. Ei kuulemma jäänyt mitään hyviä muistoja kouluajasta. Varmasti oli opettajalla hyvä omatunto. Ja tämä ei ystäväni mukaan ollut edes yksittäistapaus. Koulun opettajan katsoivat usein aiheelliseksi pistellä ei uskovia.
Kyseisessä kylässä ei ollut edes mahdollisuutta saada opettajan virkaa ellei ollut lestadiolainen. Tiukka yksipuoluejärjestelmä vallitsi valtuustossa tai siis kaksipuolue: lestadiolais-kepu. Kyllä on mahtavaa ja kadehdittavaa omaatuntoa. - Lars
Tämä ei ole varmaankaan tule kovin helppotajuista mutta yritän kuitenkin. Valitettavasti vastaus vaatii hieman pohjustamista.
Vl-lahko niinkuin useimmat muutkin lahkot kristinuskon lisäksi perustuu Jeesuksen opetuksiin. Jos sukelletaan oikein syvälle ja pelkistetään asioita niin tarkoituksena on luoda ihmiselle omatunto joka kertoo mikä on oikein ja mikä väärin.
Käsitteen omatunto voi jakaa kahteen osaan. Ensin tulee nk. kollektiivinen omatunto minkä lapsi saa kasvaessaan tietyssä yhteisössä. Tässä tapauksessa vl-yhteisö määrittelee suuntaviivat ja reunaehdot mikä on oikein ja väärin.
Yksilön omatunto syntyy yhteisön luomista raameista tai sanoisinko reunaehdoista ja niiden raamien puitteissa yksilö sitten omakohtaisesti määrittelee mikä on oikein ja väärin tai mikä on hyvää tai pahaa.
Vl-yhteisö on määritellyt että TV:n katselu on enemmän pahasta kuin hyvästä johtuen sen ohjelmatarjonnasta. Siispä TV yleensäottaen on paha asia "kollektiivisen omantunnon kannalta" mutta ei TV:n katselu sinänsä jos katselee "hyväksyttyjä ohjelmia".
Kollektiivinen omatunto siis kokee TV:n tuomittavana. Mutta koska sen ohjelmatarjonnassa on myös ihan "hyvääkin" ohjelmaa, jokainen yksilö voi omasta kohdastaan päättää ja omaa omaatuntoaan kuunnellen joko katsoa tai ei.
Olen vakuuttunut siitä että tuskin kukaan VL potee huonoa omaatuntoa katsellessaan esim. uutislähetystä. Tietysti löytyy yksilöitä jotka "varmuuden vuoksi" eivät vilkaisekaan telkkariin mutta myös niitä joilla jopa on TV kotona ja katselevat sitä "selektiivisesti" eli valikoiden.
Tämä sama "omatunto" sääntö pätee kaikkeen muuhunkin vl-toimintaan.
Ikävä kyllä tästä seuraa myös negatiivisia asioita koska kaikki yksilöt eivät ole henkisesti yhtä vahvoja ja jatkuva taistelu "omantunnon" kanssa voi johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin. - jasper
vastaan kirjoitti:
Toivottavasti sait tyydyttävän vastauksen askarruttaneeseen kysymykseesi!Sinä varmasti tiedät niinkuin minäkin että säännöt ovat sääntöjä. Siis et kertakaikkiaan voi olla "uskomassa" ja samalla omistaa telkkaria. Se on ihan pötypuhetta. Hyvin tiedän omasta lähipiiristä pariskunnan joka joutui ankaraan "hoitokokoukseen" hommattuaan telkkarin.
Tai voitko väittää, että voisit mennä tansseihin ja sanoa, että menit, koska omatuntosi salli mennä, ja siitä ei tulisi mitään seuraamuksia yhteisön taholta? Mulla ei sinäänsä ole mitään lestadiolaisia vastaan. (olen itse saanut lestadiolaisen kasvatuksen aikanaan, mutta luovuin myöhemmin uskostani) Jotenkin vaan tää sun väittämisi noista säännöistä pisti niin silmään että ajattelin pistää kommenttia. Kaikesta huolimatta hyvää kevättalven päiviä kaikille :) - Kyseenalaistaja VL
Lars kirjoitti:
Tämä ei ole varmaankaan tule kovin helppotajuista mutta yritän kuitenkin. Valitettavasti vastaus vaatii hieman pohjustamista.
Vl-lahko niinkuin useimmat muutkin lahkot kristinuskon lisäksi perustuu Jeesuksen opetuksiin. Jos sukelletaan oikein syvälle ja pelkistetään asioita niin tarkoituksena on luoda ihmiselle omatunto joka kertoo mikä on oikein ja mikä väärin.
Käsitteen omatunto voi jakaa kahteen osaan. Ensin tulee nk. kollektiivinen omatunto minkä lapsi saa kasvaessaan tietyssä yhteisössä. Tässä tapauksessa vl-yhteisö määrittelee suuntaviivat ja reunaehdot mikä on oikein ja väärin.
Yksilön omatunto syntyy yhteisön luomista raameista tai sanoisinko reunaehdoista ja niiden raamien puitteissa yksilö sitten omakohtaisesti määrittelee mikä on oikein ja väärin tai mikä on hyvää tai pahaa.
Vl-yhteisö on määritellyt että TV:n katselu on enemmän pahasta kuin hyvästä johtuen sen ohjelmatarjonnasta. Siispä TV yleensäottaen on paha asia "kollektiivisen omantunnon kannalta" mutta ei TV:n katselu sinänsä jos katselee "hyväksyttyjä ohjelmia".
Kollektiivinen omatunto siis kokee TV:n tuomittavana. Mutta koska sen ohjelmatarjonnassa on myös ihan "hyvääkin" ohjelmaa, jokainen yksilö voi omasta kohdastaan päättää ja omaa omaatuntoaan kuunnellen joko katsoa tai ei.
Olen vakuuttunut siitä että tuskin kukaan VL potee huonoa omaatuntoa katsellessaan esim. uutislähetystä. Tietysti löytyy yksilöitä jotka "varmuuden vuoksi" eivät vilkaisekaan telkkariin mutta myös niitä joilla jopa on TV kotona ja katselevat sitä "selektiivisesti" eli valikoiden.
Tämä sama "omatunto" sääntö pätee kaikkeen muuhunkin vl-toimintaan.
Ikävä kyllä tästä seuraa myös negatiivisia asioita koska kaikki yksilöt eivät ole henkisesti yhtä vahvoja ja jatkuva taistelu "omantunnon" kanssa voi johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin.Sen lisäksi, mitä Lars edellä kirjoitti, joskus ei voi olla tulematta mieleen sellainekaan seikka, että onkohan "kiellot" usein tehty sitä varten, ettei VL:t pääsisi haistelemaan todellista maailmaa juuri esim. television avulla. Televisiossa esitettävissä ohjelmissahan on usein kuvauksia elämästä, joka ei suinkaan ole niin ilotonta ja synkkää kuin elämä VL-yhteisössä. Tässäkin televisiokiellossa on usein huolena, ettei jo yhteisössä jäsenenä olevat jättäisi yhteisöä.
Luulenpa, että jos internet olisi tullut 60-luvulla, olisi se silloin kielletty samalla tavalla kuin televisiokin ja olisi yhä kielletty. Taas jos televisio olisi tullut 90-luvulla kuten tuli internet, luulisin että televisio olisi sallittu samalla tavalla kuin internet nykyään on.
Tämä on vain minun mielipide, älköön kukaan loukkaantuko tästä ! - sullekkin
jasper kirjoitti:
Sinä varmasti tiedät niinkuin minäkin että säännöt ovat sääntöjä. Siis et kertakaikkiaan voi olla "uskomassa" ja samalla omistaa telkkaria. Se on ihan pötypuhetta. Hyvin tiedän omasta lähipiiristä pariskunnan joka joutui ankaraan "hoitokokoukseen" hommattuaan telkkarin.
Tai voitko väittää, että voisit mennä tansseihin ja sanoa, että menit, koska omatuntosi salli mennä, ja siitä ei tulisi mitään seuraamuksia yhteisön taholta? Mulla ei sinäänsä ole mitään lestadiolaisia vastaan. (olen itse saanut lestadiolaisen kasvatuksen aikanaan, mutta luovuin myöhemmin uskostani) Jotenkin vaan tää sun väittämisi noista säännöistä pisti niin silmään että ajattelin pistää kommenttia. Kaikesta huolimatta hyvää kevättalven päiviä kaikille :)Et mun elämää ei kyl säännöt ohjaa. Ei oo koskaan ohjannu, eikä tuu koskaan ohjaamaan. Se vasta kauheeta olis jos mul joku "THE RULES" kirja olis, josta sitten lukisin: kohta 1. älä hanki tv:tä. Jne. Kyllä oon tähän asti omantunnon ääntä kuunnellen toiminu.
'''''Tai voitko väittää, että voisit mennä tansseihin ja sanoa, että menit, koska omatuntosi salli mennä, ja siitä ei tulisi mitään seuraamuksia yhteisön taholta?
Jos omatuntoni on puhdas, ja halu olla uskomassa, en edes HALUA mennä tansseihin. Jos taas niin ei ole ja menen, eikä ole voimaa pyytää anteeksi, on IHANA asia jos joku tulee puhuttelemaan, ja saa asian sovittua. Jos taas ei ole edes halua olla uskomassa, voi hyvin tuntua, että nyt tulee taas niitä "seuraamuksia yleiseltä taholta".
Jos olet käsittänyt uskovaisten elävän sääntöjen perusteella, niin väärinpä olet ymmärtänyt. Oon aidosti pahoillani sun puolesta!
- jagass
se on vaan niin...
nuoret lessupeelet 13-18 ikäluokkaa ovat aivan roskaporukkaa... kyllä jaksetaan ryypätä, naida ja kiroilla nykypäivänä, kun ei ole sitä ennen pystynyt tehdä... kuolkaa koko lars levi lestadiuksen suku... teitä ei tarvita täällä...- eräs
ai käykö kateeksi?? haluaisitko ite olla lestadiolainen vai mikä sulle tuli???? et varmaan hauku muitakkaan niin miksi meitä sitten...mua ei kyllä paljo tommonen rasita...... puhukoot mitä puhhuu....
- woman
eräs kirjoitti:
ai käykö kateeksi?? haluaisitko ite olla lestadiolainen vai mikä sulle tuli???? et varmaan hauku muitakkaan niin miksi meitä sitten...mua ei kyllä paljo tommonen rasita...... puhukoot mitä puhhuu....
olen samaa mieltä.. nuorisossa nykyään lessut ovat todella huonoa kansaa, ei käytöstapoja, eletään päihteitten ja tupakan varassa, ei nyt varmaan sentään joka paikassa, mutta ainakin täälläpäin se vaan on niin.. kateeksi ei käy!
- ...mä...
lessut rikkoo kaiken....!
täällä asuu hirveesti lessu perheitä.... ne lapset rikkoo naapureudensa ulkolamput, varastojen ikkunoita yms..... eikö lestadiolaisten perheiden vanhemmat saa kuria lapsilleen...??? vai mikä tässä maailmassa oikeen mättää? - aa
...mä... kirjoitti:
täällä asuu hirveesti lessu perheitä.... ne lapset rikkoo naapureudensa ulkolamput, varastojen ikkunoita yms..... eikö lestadiolaisten perheiden vanhemmat saa kuria lapsilleen...??? vai mikä tässä maailmassa oikeen mättää?nyt sitä sarkasmia?
olisit lisänny, että nyt saa nauraa! - Upi (VL)
...mä... kirjoitti:
täällä asuu hirveesti lessu perheitä.... ne lapset rikkoo naapureudensa ulkolamput, varastojen ikkunoita yms..... eikö lestadiolaisten perheiden vanhemmat saa kuria lapsilleen...??? vai mikä tässä maailmassa oikeen mättää?...ja missähän päin Suomea tämmöistä esiintyy ??
- ...mä...
Upi (VL) kirjoitti:
...ja missähän päin Suomea tämmöistä esiintyy ??
pohjan maalla sitä esintyy.....
- koomikko
..että lestadiolaiset saavat netissä surffata...
- jumi
kunnioittavatko lestadiolaiset muitakin kuin oman uskontokunnan edustajia ?
tossa kun vaatteista oli että jos on muodin mukaisia ni se viittaa huoruuteen.
tarkoitan vaan että jos ihminen ei ole lestadiolainen kunnioittavatko lestadiolaiset ihmisenä sitä yhtä paljon? vai onko se juuri tota et jos et ole samanlainen kuin (me) uskovaiset olet paljon huonompi ?
kysyn vain siksi kun jäi vaivaamaan !
kiitos sinulle etukäteen. - Ansku
nyt oot sitten taas vähän sivistyneempi! Aloitappa vaikka uusi aihe: "Miks lestat saa surffata?" Siinäpä onki sulle ja kaikille muille miettimistä loppuiäksenne!
- Diagnoosi
Ansku kirjoitti:
nyt oot sitten taas vähän sivistyneempi! Aloitappa vaikka uusi aihe: "Miks lestat saa surffata?" Siinäpä onki sulle ja kaikille muille miettimistä loppuiäksenne!
pikkukusiaiselta.
- ....
jumi kirjoitti:
tarkoitan vaan että jos ihminen ei ole lestadiolainen kunnioittavatko lestadiolaiset ihmisenä sitä yhtä paljon? vai onko se juuri tota et jos et ole samanlainen kuin (me) uskovaiset olet paljon huonompi ?
kiitos sinulle etukäteen.mä nyt en oo lars...mut aattelin vastata ku pisti silmän...siis kyllä lestadiolaiset kunnioittavat muitakin ihmisiä ihan ihmisinä...mutta ei hyväksy muiden oppeja ts. uskontoja....kaikki ihmiset ovat samanarvosia...eikä me haluta luokitella että toiset ovat huonompia tai parempia...kaikki on jumalan luomia...ja syntisiä...jumala rakastaa syntistä mutta vihaa syntiä.. mutta siinä on vaan se ero et uskovaiset ovat armahdetuja syntisiä ...ku me saadaan uskoa kaikki synnit anteeksi...ja rauha omalle tunnolle....mutta muuten niinku esim. työkaverit ja koulukaverit ei suinkaan kaikki ole lestadiolaisia..ja yhtälailla me heitä kunnioitamme ihmisinä...ei siinä oo mitään ongelmaa...tietenkin riippuu myös ihmisestä...miten sen ajattelee...mutta ei vanhollislestadiolaiset tuomitse ketään ihmistä huonommaksi ihmisenä kuin itse ovat siksi että toiset eivät ole lestadiolaisia....ei meillä ole oikeutta tuomita toisia...vaan antaa syntejä anteeksi...
- .....
.... kirjoitti:
mä nyt en oo lars...mut aattelin vastata ku pisti silmän...siis kyllä lestadiolaiset kunnioittavat muitakin ihmisiä ihan ihmisinä...mutta ei hyväksy muiden oppeja ts. uskontoja....kaikki ihmiset ovat samanarvosia...eikä me haluta luokitella että toiset ovat huonompia tai parempia...kaikki on jumalan luomia...ja syntisiä...jumala rakastaa syntistä mutta vihaa syntiä.. mutta siinä on vaan se ero et uskovaiset ovat armahdetuja syntisiä ...ku me saadaan uskoa kaikki synnit anteeksi...ja rauha omalle tunnolle....mutta muuten niinku esim. työkaverit ja koulukaverit ei suinkaan kaikki ole lestadiolaisia..ja yhtälailla me heitä kunnioitamme ihmisinä...ei siinä oo mitään ongelmaa...tietenkin riippuu myös ihmisestä...miten sen ajattelee...mutta ei vanhollislestadiolaiset tuomitse ketään ihmistä huonommaksi ihmisenä kuin itse ovat siksi että toiset eivät ole lestadiolaisia....ei meillä ole oikeutta tuomita toisia...vaan antaa syntejä anteeksi...
eipä ole paljoa kunnioitusta tullut sieltä lessujen päästä.. think about it..
- Lars
jumi kirjoitti:
kiitos sinulle etukäteen.Muistan kuinka ollessani lapsi, meille tuli käymään Jehovantodistajia lähetysmatkallaan. Heille tarjottiin kahvit ja he keskustelivat vanhempieni kanssa ihan tavallisesti. Voisi kuvitella että siinä olisi konfliktin paikka, mutta ei laisinkaan. Mielestäni tämä viittasi terveeseen ihmistenväliseen kunnioitukseen.
Näin jälkeenpäin en ole voinut olla ihailematta kyseisiä Jehovantodistajia, tulivat rohkeasti taloon vaikka tiesivät että siellä asuu Lestadiolaisia. Toisaalta olen tullut siihen tulokseen ettei sellainen homogeeni yhtymä kuten VL (kuin myöskään Jehovantodistajat) tunne ulkopuolisia minkäänlaisena uhkana itselleen joten niihin voi suhtautua rennosti.
Oman reviirin puolustaminen on yleensä se tekijä mikä johtaa ristiriitoihin.
Edelliseen liittyen, olen kyllä ollut todistamassa myös arvostelevia ja jopa hieman omahyväisiäkin puheita mutta ne liittyvät vl-liikettä lähellä oleviin aatesuuntiin.
Mielestäni tämä nurja suhtautuminen johtuu siitä että "omat" halutaan pitää omina, jolloin läheiset aatesuuntaukset, Esikoiset ja muut Laestadiuksen opeista nousseet liikkeet koetaan jonkinlaisena uhkana koska ne voivat viedä jäseniä vl-liikkeltä.
- öö
En kysy lestadiolaisuudesta vaan sinusta:
Tunsitko Jeesuksen ollessasi lesta? Tunnetko Jeesuksen nyt?
Olitko uskossa Jeesukseen ollessasi lesta? Oletko nyt?
Vai oliko niin, ettet koko aikana ollutkaan Jeesuksen oma? Niin tuskin pystyi käymään, että luopuessasi koko "touhusta", luovuit myös uskostasi ja vieraannuit Jeesuksesta.- Lars
Tässäpä tulikin pähkinä purtavaksi, jouduin todella miettimään asiaa. Kopion nuo kysymyksesi tähän, on helpompi vastata.
"Tunsitko Jeesuksen ollessasi lesta? Tunnetko Jeesuksen nyt?"
- Luultavasti en. Tottakai uskoin lapsena mitä vanhemmat opettivat mutta luultavasti olen kyseenalaistanut uskon siitä lähtien kun oma kriittinen ajatteluni on alkanut kehittyä. Sitä aiemmat muistoni ovat varhaislapsuudesta joten senaikaisilla uskomuksilla tuskin lienee mitään merkitystä tähän kysymykseen. Tänäpäivänä Jeesus on minulle vain historiallinen henkilö, ei siinä mitään "henkistä" ole.
"Olitko uskossa Jeesukseen ollessasi lesta? Oletko nyt?"
-viittaan edelliseen vastaukseen, kysymyksesihän koskevat samaa asiaa
"Vai oliko niin, ettet koko aikana ollutkaan Jeesuksen oma? Niin tuskin pystyi käymään, että luopuessasi koko "touhusta", luovuit myös uskostasi ja vieraannuit Jeesuksesta."
- Taidat olla oikeassa, ilmeisesti en ole "oikeasti" ollutkaan uskossa, vain mukana jossakin mihin jouduin olosuhteiden pakosta
- =D
Mix et oo enää lestadiolainen?? Ja mix ihmiset haukkuu lestoiksi vaikka ne ei tiiä mitä se tarkottaa...=)=)
- Lars
Tähän on monta syytä, suurin niistä on se että Lestadiolaisuus, kuten monet muutkin uskonsuuntaukset, sisältää liian paljon paradokseja mikä ei kestä kriittistä tarkastelua. Mikä ei tietenkään ole tarkoituskaan. Uskohan on juuri sitä että hyväksyy tietyt asiat sellaisenaan, eli uskoo niiden olevan osa jotain suurempaa suunnitelmaa mitä ihmisjärki ei pysty selittämään. "Usko" ei vaadi järkevää selitystä kaikelle. Minä taas olen juuri tällainen "järkiperäinen" ihminen joka tutkiskelee kriittisesti syitä ja seuraamuksia.:-)
"Lesta" on haukkumanimi vain siinä tapauksessa että sinä hyväksyt sen sellaiseksi.
- TaBu
Luin Lars Sinun kirjoitukset ja pidin niistä hyvien ja perusteltujen pohdintojen vuoksi. Arvaan
että välissä olevissa vastauksissa on paljon melkoista törkyä.
Kerro vielä vl-lahkon vaietuista tabuista, esim. millaisista asioista vaietaan kokonaan lapsille tai
aikuisten kesken.- Ex-lesta
Lars: Kirjoituksesi on hyvin perusteltua ja asiallista, kiitos siitä. Itse olen kasvanut pohjanmaalla, ja erosin tuosta vl -herätysliikkeestä (huom. ei lahkosta) teininä.
Yksi tuollainen hieman outo ja vaiettu juttu sattui pohjanmaalla tässä vähän aikaa sitten. Lestadiolaisethan eivät saa erota, eivätkä varsinkaan mennä naimisiin tämän jälkeen.
Yhdessä pohjalaisessa pitäjässä paikallisesti merkittävän yrityksen pomo (lestadiolainen) erosi vaimonsa kanssa. Vähän ajan kuluttua herra löysi uuden naisen, meni kihloihin ja naimisiin. Lestadiolaiset tietysti potkivat hänet ja rouvan kerhosta pois, mutta vähän ajan kuluttua he sopivat asian, eli pyysivät syntinsä anteeksi ja saivat 'parannuksen armon'. Epäilen, että tuota olisi hyväksytty keltään muulta, kuin taloudellisesti vaikutusvaltaiselta henkilöltä.
Mielestäni tuossa kävi hyvin klassinen tilanne: tehdään jotakin, mikä tiedetään synniksi. Sitten kadutaan, pyydetään ja saadaan anteeksi. Itsekin vl -kasvatuksen saaneena pidän erittäin hyvänä sitä, että virheensä saa anteeksi. Siinä olisi teillä 'maailman' ihmisillä varmasti oppimista lestadiolaisilta. Mutta silloin, jos homma on täysin laskelmoitu, täytyy kyllä miettiä että missä mennään. - Lars
Murrosiässä heräävä seksuaalisuus on tietenkin tabu, siitä ei puhuta. Esiavioiset suhteet ovat tabuja vaikka monet niitä harrastavatkin, niistä ei ainakaan puhuta. Alkoholinkäyttö ja TV-katselu niissä perheissä missä joku niitä harrastaa (esim. jos toinen puoliso ei ole vl)Avioero on tietenkin tiukka paikka kuten aiempi kirjoittaja mainitsi, sellaisista ajatuksista tuskin kukaan tosiuskovainen uskaltaa edes ääneen mainita. (tuskin edes ajattelee)
Lestadiolaiset eivät juuri muutenkaan keskustele lasten kanssa nk. aikusten asioista. Uskon tämän johtuvan siitä että vanhemmat haluavat välttää epämiellyttäviä kysymyksiä lasten taholta koska eivät kenties pysty vastaamaan niihin kunnolla. Ehkä siinä on takana myöskin jonkinlainen suojelu maailman pahuudelta.
- Arppa
Sellainen yksi kysymys, kun että miten te olette alunperin (joko lapsuuden kristityt tai myöh. kääntyneet) selittäneet lupatarkastajille että ei oo tv:tä kotona? Uskooko ne sen suosiolla vai kuinka? Ajattelin vaan kun naapurit on kaikki L positiivisia ja mua kiusaa tarkastajat...
- Lars
Tässäpä tulikin omantunnon kysymys, rehellisyyden nimissä on vastattava että pariin kertaan olen joutunut turvautumaan "valkeaan valheeseen" kunnes sitten parivuotta sitten kärähdin kunnolla kun tarkastaja näki ovenraosta että TV oli päällä.
Nyttemmin maksan kiltisti lupamaksun. Kuten huomasit, suhtauduin tähän valehteluun vähättelevään tyyliin. Tällainen se ihmismieli on, TV-luvan maksamatta jättäminen veroilmoituksen täyttäminen toinen silmä kiinni ovat "miltei" hyväksyttyjä valheita.
Huom. nyt puhun itsestäni, en yleisesti VL tai ex-VL yksilöistä.
- Ninni
Vaikutat hyvin fiksulta ja miellyttävältä ihmiseltä. Olen lukenut sinun ihmisille antamia vastauksia ja olet vastannut heille asiallisesti ja totuudenmukaisesti.
Toivoisin kuitenkin, että sinäkin saisit palaamisen armon. Olen kirjoittanut tälle palstalle omia kokemuksiani. Minulla on kokemuksia "maailmasta", mutta kovin turvattomaksi tunsin itseni vastoinkäymisten edessä. Kun elämä meni hyvin, tunsin, etten tarvitse Jumalaa, pärjään itsekseni aivan hyvin. Mutta hädän hetkellä, ei minlla muuta turvaa ollut. Sain onneksi palata.. Samaa toivon sinulle.- xx
monet lestiT ovat tekopyhiä ja menenvä tkyynäpäätaktiikalla ohi muiden!
- Lars
Positiivisesta palautteestasi. Minusta on mukavaa käydä asiallista keskustelua aiheesta. Kiitos myös huolenpidostasi, eli että kannat huolta sielustani. Vaikka en uskokaan, otan sen hyväntahdon eleenä ja annan sille arvoa.
Minulla on oma uskoni, ei mikään yleinen vaan ihan oma yhteys sisimpääni ja sitä kautta luojaan. Se antaa minulle tarvitsemani turvan.
Kaikkea hyvää myös sinulle.
- Suvi
että lestadiolaiset "tunnustavat syntinsä" ts. ripittäytyvät jollekin vanhemmalle seurakuntalaiselle? Anteeksi nyt jos kysyn tyhmiä kysymyksiä, mutta miten se käytännössä tapahtuu? Kelpaako tähän rippi-isän/äidin rooliin kuka tahansa seurakuntalainen, vai onko se joku tietty määrätty henkilö, esim.pappi tai pastori tai vanhemmistonveli tai mitä nimeä teillä nyt käytetään? Käykö oma perheenjäsen, naispuolinen henkilö, paras ystävä tms.? Täytyyko sitä tehdä säännöllisesti, tietyin väliajoin (esim. kuukauden synnit tms) ja miten määritellään se raja mikä on niin "pieni" synti että sen voi jättää tunnustamatta ja mikä pitää ehdottomasti kertoa. Vaiko ihan omantunnon mukaan? Ja vaitiolovelvollisuus ym.seikat? Kertokaa ihmeessä, jos olen ihan hakoteillä, kiinnostaa oikeasti tietää..
- vl
Hebrealaiskirjeen kirjoittaja sanoo jotenkin tällä tavalla: "Pankaa pois kaikki kuorma ja synti, joka aina tarttuu ja matkan hitaaksi tekee." Synnit saa panna pois niin usein kuin siltä tuntuu, vaikka "päivittäin ja hetkittäin", kuten kaanaankielellä tavataan sanoa.
Henkilö, joka on oikeutettu antamaan synnit anteeksi, voi olla kuka tahansa samalla tavalla uskova ihminen. Synnit saa uskoa anteeksi "yleisestä saarnasta", eli kun seuroissa puhuja sanoo, että saatte uskoa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, niin sillä hetkellä, jokainen joka sen omin korvin kuulee ja sydämeensä omistaa, saa syntinsä anteeksi. Jos jokin tietty asia painaa mieltä, esim. on toiminut jossain asiassa väärin ja tuntee huonoa omaatuntoa, ja se vaivaa aina vain vaikka olisi ottanutkin vastaan anteeksiantamuksen omalle kohdalleen yleisestä saarnasta, on lupa käyttää rippi-isää/äitiä, joka on jokin luotettu ystävä, samalla tavalla uskova ihminen. Tälle voi kertoa tämän nimenomaisen mieltä painavan asian ja hän antaa synninpäästön, mikä päästää tunnon taakasta.
Anteeksiantamusta ei saa käyttää synnin peitteenä, ts. oikeutuksena synnin teolle. Jumalan armo antaa voiman pysyä synnin poispanijana ja taistella syntiä ja saastaisuutta vastaan. Silti, kuten alussa totesin, synti aina tarttuu ja tekee "matkavaatteeseen tahroja", ja tulee tarve "pestä jalat", eli käydä korjaamaan asioita. Anteeksiantamus ei ole myöskään mikään mekaaninen teko, eikä pidä ajatella niin, että säännöllisin väliajoin olisi pakko pyytää anteeksi. Vaikka lankeaisi 70x7 kertaa, on aina lupa pyytää anteeksi. Lapsiperheissä monesti äidit pieniä lapsia yölevolle peittäessään antavat tottelemattomuudet ja kiukuttelut heille anteeksi pyytämättäkin. Mutta yleensä voidaan sanoa, että aina kun siltä tuntuu, on lupa pyytää synnit anteeksi. Synninpäästöä ei ole lupa evätä. Rippi-isä/äiti on kuulemistaan asioista ehdottaman vaitiolovelvollinen.
Sielunvihollinen saattaa kiusata, että eihän tuo nyt niin iso asia ole että sitä kannattaisi pyytää anteeksi. Vastaavasti voi käydä niin, että se sanoo, että tuo mitä olet tehnyt, on niin kamala asia, ettei sitä saa edes anteeksi. Aina on LUPA pyytää anteeksi kun mieltä painaa jokin asia. Kysymys ei ole pakosta, vaan ihmisellä on tarve pysyä puhtaalla omallatunnolla. On vaikea tehdä matkaa jos tunnon taakat painavat mieltä.
Vastaukseni koskevat vanhoillislestadiolaisia, muilla lestadiolaisilla saattaa olla hiukan poikkeava käytäntö. - otteliaana
vl kirjoitti:
Hebrealaiskirjeen kirjoittaja sanoo jotenkin tällä tavalla: "Pankaa pois kaikki kuorma ja synti, joka aina tarttuu ja matkan hitaaksi tekee." Synnit saa panna pois niin usein kuin siltä tuntuu, vaikka "päivittäin ja hetkittäin", kuten kaanaankielellä tavataan sanoa.
Henkilö, joka on oikeutettu antamaan synnit anteeksi, voi olla kuka tahansa samalla tavalla uskova ihminen. Synnit saa uskoa anteeksi "yleisestä saarnasta", eli kun seuroissa puhuja sanoo, että saatte uskoa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, niin sillä hetkellä, jokainen joka sen omin korvin kuulee ja sydämeensä omistaa, saa syntinsä anteeksi. Jos jokin tietty asia painaa mieltä, esim. on toiminut jossain asiassa väärin ja tuntee huonoa omaatuntoa, ja se vaivaa aina vain vaikka olisi ottanutkin vastaan anteeksiantamuksen omalle kohdalleen yleisestä saarnasta, on lupa käyttää rippi-isää/äitiä, joka on jokin luotettu ystävä, samalla tavalla uskova ihminen. Tälle voi kertoa tämän nimenomaisen mieltä painavan asian ja hän antaa synninpäästön, mikä päästää tunnon taakasta.
Anteeksiantamusta ei saa käyttää synnin peitteenä, ts. oikeutuksena synnin teolle. Jumalan armo antaa voiman pysyä synnin poispanijana ja taistella syntiä ja saastaisuutta vastaan. Silti, kuten alussa totesin, synti aina tarttuu ja tekee "matkavaatteeseen tahroja", ja tulee tarve "pestä jalat", eli käydä korjaamaan asioita. Anteeksiantamus ei ole myöskään mikään mekaaninen teko, eikä pidä ajatella niin, että säännöllisin väliajoin olisi pakko pyytää anteeksi. Vaikka lankeaisi 70x7 kertaa, on aina lupa pyytää anteeksi. Lapsiperheissä monesti äidit pieniä lapsia yölevolle peittäessään antavat tottelemattomuudet ja kiukuttelut heille anteeksi pyytämättäkin. Mutta yleensä voidaan sanoa, että aina kun siltä tuntuu, on lupa pyytää synnit anteeksi. Synninpäästöä ei ole lupa evätä. Rippi-isä/äiti on kuulemistaan asioista ehdottaman vaitiolovelvollinen.
Sielunvihollinen saattaa kiusata, että eihän tuo nyt niin iso asia ole että sitä kannattaisi pyytää anteeksi. Vastaavasti voi käydä niin, että se sanoo, että tuo mitä olet tehnyt, on niin kamala asia, ettei sitä saa edes anteeksi. Aina on LUPA pyytää anteeksi kun mieltä painaa jokin asia. Kysymys ei ole pakosta, vaan ihmisellä on tarve pysyä puhtaalla omallatunnolla. On vaikea tehdä matkaa jos tunnon taakat painavat mieltä.
Vastaukseni koskevat vanhoillislestadiolaisia, muilla lestadiolaisilla saattaa olla hiukan poikkeava käytäntö.on nyt ihan pakko vastata tähänkin, vaikka jo tossa alempana aika vuodatuksen asiasta esitinkin...haluaisin tarttua muutamaan esittämääsi asiaan. tosta hebrealaiskirjeen paikasta sen verran, että varmaan synnin pois panemisella tarkoitetaan ripittäytymistäkin, mutta vain siinä tapauksessa, jos tuntee sitä tarvitsevansa. kyllä synnit saa uskoa anteeksi, vaikkei niitä kellekään luettelisikaan. riittää kun tuntee, että syntiä on taas kertynyt tunnolle ja niitä katuu.
mitä sanoit siitä oliko se nyt yleinen julistus mitä sanaa käytit, niin ajattelen niin, että ei sitäkään tarvita syntien anteeksi saamiseen. ilmestyskirja puhuu kristallinkirkkaasta virrasta, joka vuotaa lakkaamatta. ihminen voi siis milloin tahansa uskoa syntinsä anteeksi, kunhan hän vain kerran on tullut elävään uskoon toisen ihmisen julistaman synninpäästön kautta. jos ajateltaisiin, että synnit saa uskoa anteeksi vain silloin, kun toinen uskova ne todistaa (joko yleisesti tai yksityisesti), ei ainakaan minulla olisi taivaaseen mitään osaa eikä arpaa. hyvin harvahan saa esimerkiksi kuolla niin, että on juuri saanut kuulla syntien anteeksiantamuksen todistuksen toiselta uskovalta.
kyllä me saamme uskoa, että syntimme on annettu anteeksi jo 2000 vuotta sitten golgatalla. kun tähän uskomme, seuraa uskon hedelmänä se, että haluamme pyytää anteeksi niiltä, joita vastaan olemme rikkoneet. ja saamme myös uskoa, että kun meille todistetaan toisen kristityn kautta synnit anteeksi, ne ovat anteeksi myös Jumalan luona. on tärkeää huomata, että ihmiset pystyvät vain TODISTAMAAN syntien anteeksiantamuksesta Jumalan puolesta, syntien anteeksi antaja on kuitenkin Jumala. toivon, että pyydät minua selventämään, mikäli tuntui jossain kohdin ristiriitaiselta.
- Suvi
että lestadiolaiset tunnustavat syntinsä ts. ripittäytyvät jollekin vanhemmalle seurakuntalaiselle? Anteeksi jos kysyn tyhmiä, mutta miten se käytännössä tapahtuu? Käykö rippi-isäksi/äidiksi kuka tahansa seurakuntalainen vai täytyykö sen olla esim. pappi, pastori tai vanhemmistonveli tai mitä nimeä teillä nyt käytetäänkin? Voiko siis olla esim. naispuolinen henkilö, perheenjäsen, paras ystävä. tms.? Ja onko joku raja miten usein täytyy käydä tunnustamassa, esim kuukauden synnit tai jotain? Miten määritellään raja, mikä on niin "pieni" synti että sen voi jättää kertomatta ja mikä täytyisi ehdottomasti kertoa? Vaiko ihan omantunnon mukaan? entä vaitiolovelvollisuus ym. jutut? kertokaa jos olen ihan hakoteillä, olisi oikesti kiva tietää...
- suvi
vain yksi oli tarkoitus lähettää.. no kiva jos joku silti vaivautuu vastaamaan.
- otteliaana
vastaan nyt esikoislestadiolaisena, mutta luulenpa että vanhoilliset ajattelevat asian aika samalla tavalla.
synneistä puhuminen toiselle uskovalle (kenelle tahansa, johon katsoo voivansa luottaa)eli ripittäytyminen on täysin vapaaehtoista. ajattelemme lutherin tavoin, ettei ihminen ole rippiä varten vaan rippi ihmistä varten. rippi on tarkoitettu lahjaksi uskovalle, helpottamaan vaellusta. ei anteeksi saaminen edellytä syntien luettelemista erikseen, riittää kun ihminen tuntee syntisyytensä (eihän synnitön armoa tarvitse). eihän kaikkia syntejä olisi mahdotonta luetellakaan, kun niitä ei kaikkia edes havaitse tehneensä...
mutta miksi sitten rippi? joskus vaan saattaa jokin tietty synty jäädä painamaan omalle tunnolle, vaikka olisi saanut kuulla kaikki synnit julistettavan anteeksi, eikä millään pysty uskomaan, että myös tämä nimenomainen synti olisi poissa. tällöin usein helpottaa, jos synnistä kertoo jollekin toiselle uskovalle, ja saa henkilökohtaisen vakuutuksen, että myös tämä synti on anteeksi annettu.
mutta on tärkeää muistaa, että olemme saaneet kaikki syntimme anteeksi jo 2000 vuotta sitten, emme ripittäytymisemme vaan Jeesuksen sovintotyön kautta. rippi on sitä varten, että sovitustyöhön olisi helpompi uskoa.
ripittäytyminen on hyvin henkilökohtaista, esimerkiksi itse en ole koskaan tuntenut siihen tarvetta. tämä ei tarkoita ettenkö olisi vähintään yhtä syntinen ihminen kuin kaikki muutkin, olen vain tähän asti pystynyt uskomaan syntini anteeksi vaikken niitä kellekään ole erikseen tunnustanutkaan. tunnen kuitenkin, että syntiä minussa on, ja välillä tulee tarve omin korvin kuulla anteeksiantamuksen todistus toisilta uskovalta ja erityisesti niiltä joita vastaan muistaa rikkoneensa tai esimerkiksi seuroissa puhujalta.
uskomme kuitenkin, että kun ihminen kerran on saanut uskon sydämeensä sen kautta kun toinen ihminen on synnit hänelle anteeksi todistanut, hän saa siitä lähtien vapaasti uskoa syntiensä olevan anteeksi annetut Jeesuksen sovitustyön kautta ilman että kukaan ihminen ne erikseen anteeksi todistaisi. puhutaanhan ilmestyskirjassa siitä kristallinkirkkaasta virrasta, joka vuotaa lakkaamatta...omasta kokemuksestani voin sanoa, että eihän tästä uskonkilvoituksesta mitään tulisi, jos synnit saisi uskoa anteeksi vasta sitten, kun ne on jollekin tunnustettu ja on tältä saanut kuulla anteeksiantamuksen sanat. luther sanookin, että meidän täytyisi muuten kulkea rippi-isä repussa kaikkialle...
eri asia on sitten se, että kun ihminen on saanut syntinsä anteeksi, hänelle tulee uskon hedelmänä tarve selvittää ja sovittaa asioita, joissa on toista vastaan rikkonut. ja kun uskova sisar tai veli sitten tosistaa kaikki synnit anteeksi, saa uskoa, että ne ovat anteeksi annetut myös Jumalan luona. kyse on siis ainoastaan Jumalan armosta todistamisesta, ei siitä että ihminen antaisi syntejä anteeksi Jumalan puolesta.
no tulipas vuodatus, toivottavasti ei nyt mennyt liian sekavaksi, kysy ihmeessä tarkennusta ;-)
- gentleman
mikä siinä riivaa että teidän pitää melkein joka vuosi pukata uutta lessupierua tänne maailmaan.. ootte aika kovia kikkelinheiluttelijoita..
rahako se tässä haisee??
ja miten niin ex-lessu.. ootko muka eronnut lessulaisuudestasi?? samanlainen lessuhan sää oot olit sitten eronnut vai et.. sama naama, sama keppi
hevonen
hirnuva hevonen
ei millään pahalla, mutta ette te oikein muuta kansaa kunnioita.. tehän niitä pahimpia paskanpuhujia ootte.. on koKEmuSTA- Lars
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Viestisi kertoo sellaiseta asenteesta jottei sillä kovin hyvää palvelua saa missään. Ei myöskään tällä palstalla..hyvää yötä.
- JopaJotain
Itse olen myös leastadiolaisten jälkeläinen.joskaan en ole uskovainen ollenkaan..
erään asian olen pannut merkille,että suurin syy miksi näitä uskovaisia vihataan on kateus,sillä he ovat yleensä hyvin toimeentulevia ja työteliäitä ihmisiä.
Eikä heillä mene rahaa viinaan eikä muuhunkaan tyhjänpäiväiseen.
siitä syystä heillä on hyvät autot ja kunnonkodit eivätkä he laukkaan sosiaalitoimistoissa ruinaamassa rahaa.
Kateus se on joka panee ihmisiä vihamaan leastadiolaisia eikä mikään muu. - Epätietoinen
Hyväksyykö lestadiolaiset seksuaalisia vähemmistöjä? Onko esim. homoseksuaalisuus sallittua?
- Lars
Lestadiolaiset ovat tässä mielesseä kuin useimmat muutkin uskonlahkot, homoseksuaalisuus on "kauhistus".
- _xXx_
Moi Lars!
toivottavasti vielä vastaat näihin=)
mua on kiinnostanut pitkään
että mihin oikein ne lestat uskoo?
miten niiden uskonto eroaa krisityistä?
ja mullakin on sama kysymys kiinnostanut
kun tota Epätietoista..
voiko lessut olla homoja tai lesboja?
ja kuinka usein ne käy niissä kokouksissa?
ja mitä ne siellä puhuu?
toivottavasti vastaat=)
hyvää jatkoa!
=)- Lars
Kysymyksesi uskosta on liian vaikea minulle. Se vaatii liikaa selittämistä. Siihen löytyy kyllä vastauksia esim. sivulta http://www.srk-oulu.net/.
Lestadiolaiset ovat kristittyjä mutta erittäin konservatiivisiä. Kun luterilainen kirkko liberalisoituu niin heidän ja vl:n näkemyserot vain kasvavat. Vl ei muunmuassa hyväksy naispappeutta. "Nainen vaietkoon seurakunnassa".
Homous on kauhistus, seksuaalisuus on tarkoitettu suvunjatkamiseen ja näin ollen vain miehen ja naisen välille ja avioliiton sisällä.
Toiset käyvät useammin ja toiset harvemmin. Seuroissa maallikkosaarnajat lukevat raamattua seurakumnnalle ja raamatunluvun välissä veisataan virsiä.
Hyvää jatkoa sinullekin.
- Nainen
Aika pöyristyttävää ,olet joku ihme tyyppi joka et tiedä oikeesta uskosta mitään haluat vaan sekottaa ihmisten mielen,kukaan joka on oikeasti ollu uskomassa ei todellakaan ala reposteleen ,koko kansan nähden uskoa,todella epäilen sun kantaa uskoon !
- Niin
Siis vl on todellakin sitä mitä yleisesti uskotaan, sisäänpäinkääntynyt klikki mistä ei saisi julkisesti keskustella. ...hyssch..hyssch
- Lars
Voin olla "ihmetyyppi", en kuitenkaan paranna sairaita kuten Jeesuksen väitetään tehneen. "Oikea usko" on suhteellinen käsite. Lestadiolaisten mielestä heillä on oikea usko kun taas Jehovantodistajat, Helluntailaiset, Muslimit, Babtistit ja monet muut väittävät ihan samaa.
Ihmisen mielen sekoittaminen suhtautumiskysymys; ihmiskunta ei olisi näin kehittynyt mikäli ei olisi ollut niitä jotka tarkastelevat asioita kriittisesti eivätkä hyväksy "lauman" oppeja sellaisenaan.
Ei sinun tarvitse epäillä minun kantaani uskoon, en ole väittänyt olevani vl, kerroinhan jo että olen syntynyt vl perheeseen mutta en ole lestadiolainen ainakaan enää.
- ok.asukas
Toimivatko lestadiolaiset siten, että kun toinen
lestadolainen tekee rikosiloituksen hän varmis-
taa ,että toinen poliisin palveluksessa oleva
lestadiolainen sen tutkii ?
Minun on annettu ymmärtää, että lestadiolaiset
eivät VALEHTELE.Miten on mahdolista, että naapu-
rissa asuva vanhoilislestadiolainen
kahdenkymmenen lapsen isä on tehnyt
minusta neljä perätöntä ilmiantoa,valehdellut
asianomistaja kuulustelussa ja oikeuden edessä tuomarille ? - Anonyymi
mitä on teidän uskonnossa . lähimmäisen rakkaus jos ei kuul teidän uskontoon
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi2952591Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä482511- 1221696
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461370- 1181360
Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301225PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1421193- 741069
- 691050
- 701000