Tuo ekologisuus on nyt pop. isäni on kuulunut keskisuuren firman johtopostaaseen ja hänellä on ollut työsuhdeauto 80-luvun alusta, kuten noin kymmenellä muullakin tuossa firmassa. Nyt johtokunta päätti ottaa kaikilta autot pois.
Syy oli, että firma saa huonoa mainetta, kun se tarjoaa autoedun. Ekologiset kuluttajat eivät hyväksy, että tuetaan työntekijöiden saastutusta. Tietty voi sanoa, että firma maksaa autoista. Mutta on totta, että firman autolla ajetaan (saastutetaan) enemmän kuin omalla.
Asia on minusta hieno, vaikka isäni ei konservatiivisena porvarina jaksa ajatella ympäristöasioita kokonaisvaltaisesti. Olisivat hankkineet hybridit!
ekologinen firma
10
761
Vastaukset
- meikäläinenvaan
Jos joku firma luopuu parista hassusta autosta ei auta yhtään mitään aidosti. Aivan turhaa viherpipertämistä.
En tiedä millä toimialalla yritys toimii mutta teollisuus,yritykset käyttävät yli puolet Suomen energiasta mm tuotannossa,lämmityksessä ja sähkön
käytössä muutenkin. Jos halutaan toimia ekoloogisesti,sieltä saatavat säästöt ovat jo ihan muuta luokkaa.- markkinointipäällikkö
sanoisin markkinointipäällikkönä, että ei tuo ole mitään viherpiipertämistä, vaan erinomaista markkinointia!
Ja muuten yksityisautoiluhan on suurin hiilidioksidin tuottaja Suomessa. Eli kyllä se jokaisen yksityisen päätös käyttää autoa vaikuttaa kokonaisuuteen. Onneksi kaikilla ei ole tuollaista minä minä minä itse -asennetta.
- vai ei
Aika järjenvastaista.
Suomessa uusista autoista aika pieni osuus on kuitenkin työsuhdeautoja - kun verotuksellisestikin tehty sen verran heikosti houkuttelevaksi.
Esim. britanniassa muistaakseni yli puolet uusista autoista on työsuhdeautoja... - EtuAuto
Mihin perustat väitteen että työsuhdeautolla saastutetaan enemmän kuin omalla?
Työsuhdeautohan on lähes poikkeuksetta uusi (tai melkein uusi), ja keskimääräistä autokantaa huomattavasti vähäpäästöisempi!
Vaikea uskoa että asiakasuhteisiin tai firman maineeseen muutoinkaan vaikuttaisi se, missä muodossa yritys maksaa palkan?! - FirmanautollaAjetaan
Totta, että työsuhdeautolla ajetaan ja saastutetaan turhaan. Itselläni kilometrit lisääntyivät huomattavasti, kun sain työsuhdeauton. Ennen ajoin 15 tuhatta vuodessa, nyt melkein puolet enemmän. En nimittäin käytä enää julkisia, koska firmahan maksaa bensat. En myöskään jätä turhia ajoja väliin. Itselle kun ei maksa mitään käydä mökillä joka viikonloppu. Niin ja kaasuakin voi painaa surutta, kun keskikulutus ei vaikuta omaan kukkaroon.
Tiedän toimivani ekologisesti vääri ja yritän parantraa tapojani. Mutta tuo edelläkuvattu kertoo siitä, että työsuhdeauto usein saastuttaa enemmän kuin oma.- vastuullinen autoilija
Unohdat kokonaan että on myöskin olemassa käyttöetu, jossa edun saaja itse maksaa polttoaineet.
Täysedussakin etuautolle määritettään ajokilometrimäärä - esim. 60.000 km / 36 kk, joka vaikuttaa tuloihin ainakin edun verotusarvon kautta.
Itse pikemminkin harkitsen tarkemmin ajot nyt, kun alla on työsuhdeauto. - ggd
vastuullinen autoilija kirjoitti:
Unohdat kokonaan että on myöskin olemassa käyttöetu, jossa edun saaja itse maksaa polttoaineet.
Täysedussakin etuautolle määritettään ajokilometrimäärä - esim. 60.000 km / 36 kk, joka vaikuttaa tuloihin ainakin edun verotusarvon kautta.
Itse pikemminkin harkitsen tarkemmin ajot nyt, kun alla on työsuhdeauto.Ei etuautolle mitään kilometrimäärää laiteta muuta kuin mahdollisen leasingsopimuksen johdosta ja tällä leasingsopimuksellahan ei ole mitään tekemistä autoedun ja sen verotuksen kanssa. Työnantajayrityshän on vain päättänyt hankkija auton työntekijälleen leasingilla eikä esim ostamalla yrityksen omaan omistukseen.
Sanokaa sille työnantajalle että ostaa sen auton eikä "vuokraa", saa ajaa sitten vaikka kuinka paljon. Toki verottaja voi nostaa verotusta mahdollisen oman ajon suuren määrän takia mutta se onkin jo toinen asia. - auttaa
ggd kirjoitti:
Ei etuautolle mitään kilometrimäärää laiteta muuta kuin mahdollisen leasingsopimuksen johdosta ja tällä leasingsopimuksellahan ei ole mitään tekemistä autoedun ja sen verotuksen kanssa. Työnantajayrityshän on vain päättänyt hankkija auton työntekijälleen leasingilla eikä esim ostamalla yrityksen omaan omistukseen.
Sanokaa sille työnantajalle että ostaa sen auton eikä "vuokraa", saa ajaa sitten vaikka kuinka paljon. Toki verottaja voi nostaa verotusta mahdollisen oman ajon suuren määrän takia mutta se onkin jo toinen asia.Empä usko että Nokia haluaa omistaa jopa tuhansia työntekijöidensä työsuhdeautoja.
Autojen omistaminen sopinee pikkufirmaan, jos nyt autot jotenkin liittyy toimialaan, tai sitten muuten toimintaa ei vielä ole keskitetty ydinosaamiseen, vaan harrastellaan sitä sun tätä. - afds
auttaa kirjoitti:
Empä usko että Nokia haluaa omistaa jopa tuhansia työntekijöidensä työsuhdeautoja.
Autojen omistaminen sopinee pikkufirmaan, jos nyt autot jotenkin liittyy toimialaan, tai sitten muuten toimintaa ei vielä ole keskitetty ydinosaamiseen, vaan harrastellaan sitä sun tätä.Leasing on tietenkin oikea tapa jos oletataan työsuhteiden olevan lyhytaikaisia.
Oikeastihan tietenkin auton ostaminen ja omistaminen on halvempaa kuin sen liisaaminen.
- muutokset autoetuun
Kustannussyistä ja osin myös ekosyistä johtuen nykyinen työnantajani lopetti vapaan autoedun ja siirtyi käyttöetuun. Työntekijät saavat verotusarvojen erotuksen rahana. Työnantaja maksaa paljon työajoja ajavlille dieselveron.
Isoilla bensakoneilla varustetut autot ovat hävinneet pihasta yksi kerrallaan sitä mukaan, kun lesing-sopimukset ovat vanhentuneet. Tilalle on tullut 5-6 litraa sadalla syöviä dieseleitä.
Paljon työajoa ajavien käytettävissä olevat tulot ovat nousseet reippaasti, kun käyttöetuauton veroton polttoainekorvaus on suurempi kuin sen kulutus. Työnantajan kokonaiskulut ovat laskeneet, kun kalliit bensalaskut ovat jääneet pois kuvioista. Kaikki ovat tyytyväisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631433Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on531237Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241219Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141120- 1261068
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk315991- 42939
- 72905
- 73899