ekologinen firma

menettivät autot

Tuo ekologisuus on nyt pop. isäni on kuulunut keskisuuren firman johtopostaaseen ja hänellä on ollut työsuhdeauto 80-luvun alusta, kuten noin kymmenellä muullakin tuossa firmassa. Nyt johtokunta päätti ottaa kaikilta autot pois.

Syy oli, että firma saa huonoa mainetta, kun se tarjoaa autoedun. Ekologiset kuluttajat eivät hyväksy, että tuetaan työntekijöiden saastutusta. Tietty voi sanoa, että firma maksaa autoista. Mutta on totta, että firman autolla ajetaan (saastutetaan) enemmän kuin omalla.

Asia on minusta hieno, vaikka isäni ei konservatiivisena porvarina jaksa ajatella ympäristöasioita kokonaisvaltaisesti. Olisivat hankkineet hybridit!

10

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikäläinenvaan

      Jos joku firma luopuu parista hassusta autosta ei auta yhtään mitään aidosti. Aivan turhaa viherpipertämistä.

      En tiedä millä toimialalla yritys toimii mutta teollisuus,yritykset käyttävät yli puolet Suomen energiasta mm tuotannossa,lämmityksessä ja sähkön
      käytössä muutenkin. Jos halutaan toimia ekoloogisesti,sieltä saatavat säästöt ovat jo ihan muuta luokkaa.

      • markkinointipäällikkö

        sanoisin markkinointipäällikkönä, että ei tuo ole mitään viherpiipertämistä, vaan erinomaista markkinointia!

        Ja muuten yksityisautoiluhan on suurin hiilidioksidin tuottaja Suomessa. Eli kyllä se jokaisen yksityisen päätös käyttää autoa vaikuttaa kokonaisuuteen. Onneksi kaikilla ei ole tuollaista minä minä minä itse -asennetta.


    • vai ei

      Aika järjenvastaista.
      Suomessa uusista autoista aika pieni osuus on kuitenkin työsuhdeautoja - kun verotuksellisestikin tehty sen verran heikosti houkuttelevaksi.
      Esim. britanniassa muistaakseni yli puolet uusista autoista on työsuhdeautoja...

    • EtuAuto

      Mihin perustat väitteen että työsuhdeautolla saastutetaan enemmän kuin omalla?
      Työsuhdeautohan on lähes poikkeuksetta uusi (tai melkein uusi), ja keskimääräistä autokantaa huomattavasti vähäpäästöisempi!
      Vaikea uskoa että asiakasuhteisiin tai firman maineeseen muutoinkaan vaikuttaisi se, missä muodossa yritys maksaa palkan?!

    • FirmanautollaAjetaan

      Totta, että työsuhdeautolla ajetaan ja saastutetaan turhaan. Itselläni kilometrit lisääntyivät huomattavasti, kun sain työsuhdeauton. Ennen ajoin 15 tuhatta vuodessa, nyt melkein puolet enemmän. En nimittäin käytä enää julkisia, koska firmahan maksaa bensat. En myöskään jätä turhia ajoja väliin. Itselle kun ei maksa mitään käydä mökillä joka viikonloppu. Niin ja kaasuakin voi painaa surutta, kun keskikulutus ei vaikuta omaan kukkaroon.

      Tiedän toimivani ekologisesti vääri ja yritän parantraa tapojani. Mutta tuo edelläkuvattu kertoo siitä, että työsuhdeauto usein saastuttaa enemmän kuin oma.

      • vastuullinen autoilija

        Unohdat kokonaan että on myöskin olemassa käyttöetu, jossa edun saaja itse maksaa polttoaineet.
        Täysedussakin etuautolle määritettään ajokilometrimäärä - esim. 60.000 km / 36 kk, joka vaikuttaa tuloihin ainakin edun verotusarvon kautta.
        Itse pikemminkin harkitsen tarkemmin ajot nyt, kun alla on työsuhdeauto.


      • ggd
        vastuullinen autoilija kirjoitti:

        Unohdat kokonaan että on myöskin olemassa käyttöetu, jossa edun saaja itse maksaa polttoaineet.
        Täysedussakin etuautolle määritettään ajokilometrimäärä - esim. 60.000 km / 36 kk, joka vaikuttaa tuloihin ainakin edun verotusarvon kautta.
        Itse pikemminkin harkitsen tarkemmin ajot nyt, kun alla on työsuhdeauto.

        Ei etuautolle mitään kilometrimäärää laiteta muuta kuin mahdollisen leasingsopimuksen johdosta ja tällä leasingsopimuksellahan ei ole mitään tekemistä autoedun ja sen verotuksen kanssa. Työnantajayrityshän on vain päättänyt hankkija auton työntekijälleen leasingilla eikä esim ostamalla yrityksen omaan omistukseen.

        Sanokaa sille työnantajalle että ostaa sen auton eikä "vuokraa", saa ajaa sitten vaikka kuinka paljon. Toki verottaja voi nostaa verotusta mahdollisen oman ajon suuren määrän takia mutta se onkin jo toinen asia.


      • auttaa
        ggd kirjoitti:

        Ei etuautolle mitään kilometrimäärää laiteta muuta kuin mahdollisen leasingsopimuksen johdosta ja tällä leasingsopimuksellahan ei ole mitään tekemistä autoedun ja sen verotuksen kanssa. Työnantajayrityshän on vain päättänyt hankkija auton työntekijälleen leasingilla eikä esim ostamalla yrityksen omaan omistukseen.

        Sanokaa sille työnantajalle että ostaa sen auton eikä "vuokraa", saa ajaa sitten vaikka kuinka paljon. Toki verottaja voi nostaa verotusta mahdollisen oman ajon suuren määrän takia mutta se onkin jo toinen asia.

        Empä usko että Nokia haluaa omistaa jopa tuhansia työntekijöidensä työsuhdeautoja.
        Autojen omistaminen sopinee pikkufirmaan, jos nyt autot jotenkin liittyy toimialaan, tai sitten muuten toimintaa ei vielä ole keskitetty ydinosaamiseen, vaan harrastellaan sitä sun tätä.


      • afds
        auttaa kirjoitti:

        Empä usko että Nokia haluaa omistaa jopa tuhansia työntekijöidensä työsuhdeautoja.
        Autojen omistaminen sopinee pikkufirmaan, jos nyt autot jotenkin liittyy toimialaan, tai sitten muuten toimintaa ei vielä ole keskitetty ydinosaamiseen, vaan harrastellaan sitä sun tätä.

        Leasing on tietenkin oikea tapa jos oletataan työsuhteiden olevan lyhytaikaisia.

        Oikeastihan tietenkin auton ostaminen ja omistaminen on halvempaa kuin sen liisaaminen.


    • muutokset autoetuun

      Kustannussyistä ja osin myös ekosyistä johtuen nykyinen työnantajani lopetti vapaan autoedun ja siirtyi käyttöetuun. Työntekijät saavat verotusarvojen erotuksen rahana. Työnantaja maksaa paljon työajoja ajavlille dieselveron.

      Isoilla bensakoneilla varustetut autot ovat hävinneet pihasta yksi kerrallaan sitä mukaan, kun lesing-sopimukset ovat vanhentuneet. Tilalle on tullut 5-6 litraa sadalla syöviä dieseleitä.

      Paljon työajoa ajavien käytettävissä olevat tulot ovat nousseet reippaasti, kun käyttöetuauton veroton polttoainekorvaus on suurempi kuin sen kulutus. Työnantajan kokonaiskulut ovat laskeneet, kun kalliit bensalaskut ovat jääneet pois kuvioista. Kaikki ovat tyytyväisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3633
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2242
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1959
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1834
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      396
      1268
    6. 80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1071
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1010
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      960
    Aihe