Miulla on nyt ollu kesästä lähtien ajoittain, ei siis millään toistuvalla säännöllisellä aikavälillä, mutta abaut 1-3 kertaa kuukaudessa järkyttävä päänsärky. Särky alkaa yhtäkkiä ja kestää suurinpiirtein päivän, särky paikantuu pelkästään takaraivolle, molemmin puolin. Kipu on välillä niin kova, ettei sohvalta voi nousta eikä muutenkaan pysty mitään tekemään.
Kuitenkin se sen päivän kestää ja on muutaman viikon taas poissa ja alkaa taas aivan yhtä yllättäen kuin edellinenkin.
Olisko kellään mitään tietoa tähän tai samanlaista kokemusta? Kiitos
Päänsärky takaraivossa
14
21882
Vastaukset
- ....................
mutta ekaksi tulee mieleen Tension neck eli jännitysniska. Teetkö töitä näyttöpäätteellä?
- Tinde
Olen opiskelija, tällä hetkellä viimeistä vuotta lukiossa. Päätteen ääressä tulee kyllä oltua paljon, mutta osa-aikasena siivoojana tulee kyllä hartiaseutua liikuteltua..
Kiitos vinkistä!
- kipuileva opiskelija
Kuten edellinenkin sinulle vastannut sanoi, syitä päänsärkyyn voi olla monia mut yksi mahdollinen syy voisi tosiaan olla se jännitys. Oon itse opiskelija ja olen aika paljon päätteen ääressä, ja siitä tahtovat niska ja hartiat välillä jumittua. Oon silloin tällöin tehnyt siivousalan töitä kuten sinäkin, ja siitäkin voi saada niskansa jumiin, ainakin itse sain. Usein sitä tulee jännittäneeksi lihaksiaan ihan huomaamattaan, joten kokeile välillä vaikka koneen ääressä istuessasi, että pystytkö saamaan asentoasi yhtään rennommaksi. Venytellä voi varovasti ja jumppailla niska-/hartiaseudun lihaksia. Kannattaa myös ulkoilla, ja jos lenkkeilet niin koeta heilutella käsivarsiasi lenkkeilyn tahdissa, se tekee hyvää (vaikka voikin tuntua itsestä vähän hassunnäköiseltä :) ). Siivoamisen lomassa on hyvä vaikka venytellä välillä. Ja jos joku voisi hieroa hartioitasi (ei kuitenkaan liian kovakouraisesti), voisi siitäkin olla apua. Itse huomaat varmasti mistä on sulle eniten apua. Jos ei ala päänsärky hävitä tai muuten huolestuttaa niin voithan aina käydä terveydenhoitajalla tai lääkärillä. Älä huoli, tsemppiä :)!
- Tinde
Totta, että myös siivotessa moppia heiluttaessa voi saada hartiat jumiin. Harrastuksen kautta on toi käsien heiluttelu tuttua, salibandya pelaan ja alkulämmittelyssä käydään kaikki lihasryhmät läpi. Jos sun mielestä näyttää tyhmältä olla yksin lenkillä ja heilutella käsiä, niin kuvittele miltä se näyttää kun 10 parikymppistä tyttöä niin tekee.. ;)
Tosin puolisen vuotta ollut poissa salibandysta polven takia, ja siksipä on toi lenkkeilykin jääny vähemmälle..
Mutta päätteellä ollessa asennon rentouttaminen vois toimia ihan hyvin.. Kiitoksia! :)
- carata
no mulla on nyt ollut pari kuukautta päänsärkyä. eli siis melkein joka päivä särkee jonkun ajan päätä ,takaraivosta ,ohimoista tai otsasta. särky alkaa mulla kanssa ihan yhtäkkiä. säryn kesto riippuu mulla usein siitä ,että otanko lääkkeen (burana tai vastaava lääke) vai kärsinkö vaan. olen yrittänyt vähentää lääkkeiden syömistä päänsärkyyn ,koska se on vaarallista.
olen nyt ruvennut hoitamaan päänsärkyä ,että mistä se johtuu ja mikä siihen auttaisi. lääkärissä kerrottiin ,että päänsärky saattaa johtua siitä että ei näe silmillä kunnolla (silmälääkäriin) .., toinen syy on että aivoissa ei ole tarpeeksi happea (tupakointi ,liikaa sisällä).., lisäksi lääkäri kertoi kasvaimista ja syövistä aivoissa jotka saattavat aiheuttaa päänsärkyä.
keskiviikkona olen menossa silmälääkäriin. jännittää ihan kauheasti ,mutta tavallaan olen helpottunut jos päänsärky johtuukin vain siitä että en näe kunnolla. silloin asia saataisiin hoitoon silmälaseilla tai piilolinsseillä., eikä minun tarvisi enää kärsiä silmistä johtuvasta päänsärystä :)
toivottavasti auttoi sinua jotenkin asiassa. suosittelisin että menisit juttelemaan terveydenhoitajalle, lääkärille tai vanhemmillesi ja varaisitte ajan silmälääkärille/optikolle ja sitten muillekkin lääkäreille.
tärkeää olisi myös että pitäisit jonkunlaista kirjaa siitä että milloin sinua särkee päähän ja kuinka kauan meneekö ohi vain lääkkeellä :>
toivottavasti löydät jonkun syyn säänsärkyysi :)- carata
löysin netistä tälläisiä eri syitä päänsärkyyn. näistäkin voi olla jotain hyötyä sinulle :-)
-Jännityspäänsärky on usein takaraivossa ja säteilee sinne niskasta ja hartioista. Jännityspäänsärky voi tuntua myös vyömäisenä otsassa ja tulee toisinaan stressin yhteydessä, usein vasta vaikean rasittumisvaiheen jälkeen. Siihen auttaa yleensä rentoutuminen ja lievä kipulääke.
-Lihasjännityspäänsärky johtuu niska- ja hartiaseudun lihasten jännitystiloista. Näiden lihasten jännityksen voi todeta painelemalla, jolloin niissä tuntuu kipua. Lihasjännityksiä voi poistaa venytyksillä, joogalla, voimistelulla ja yleensä reippaalla liikunnalla. Myös hieronnasta voi olla apua.
-Päänsärky ja kuume on usein influenssan ja vilustumisen oire. Jos särky tuntuu otsassa ja lisääntyy päätä eteenpäin taivuttettaessa tai on yläleuassa ja lisääntyy hampaita yhteen puristettaessa, voi syynä olla sivuontelotulehdus. Jos pään taivutus eteenpäin on vaikeaa, on niskajäykkyyttä sekä päänsärkyä ja voimakas valo kiusaa silmiä, saattaa kysymyksessä olla aivokalvontulehdus.
-Päähän saadun iskun jälkeinen päänsärky. Tämä päänsärky voi johtua kallonsisäisestä verenvuodosta, varsinkin jos samanaikaisesti on väsymystä ja pahoinvointia.
-Ajoittainen päänsärky, näköhäiriöt ja pahoinvointi/oksennukset. Tällainen päänsärky voi olla migreeniä. Usein muillakin perheenjäsenillä on migreeniä, koska se on periytyvää. Migreenin voi saada myöskin joistakin ruoka-aineista, esimerkiksi suklaasta tai punaviinistä. Päänsärky silmien ympärillä lukiessa, kutoessa tai tehdessä jotakin muuta silmiä rasittavaa työtä voi johtua siitä, että näkö on huonontunut tai valaistus on liian heikko.
-Päänsärky, pahoinvointi ja oksentelut aamuisin voivat johtua edellisen illan alkoholin nauttimisesta, krapulasta. Tämän tyyppinen päänsärky voi tosin johtua myös (jos oireet palaavat) aivokasvaimesta. - Tinde
carata kirjoitti:
löysin netistä tälläisiä eri syitä päänsärkyyn. näistäkin voi olla jotain hyötyä sinulle :-)
-Jännityspäänsärky on usein takaraivossa ja säteilee sinne niskasta ja hartioista. Jännityspäänsärky voi tuntua myös vyömäisenä otsassa ja tulee toisinaan stressin yhteydessä, usein vasta vaikean rasittumisvaiheen jälkeen. Siihen auttaa yleensä rentoutuminen ja lievä kipulääke.
-Lihasjännityspäänsärky johtuu niska- ja hartiaseudun lihasten jännitystiloista. Näiden lihasten jännityksen voi todeta painelemalla, jolloin niissä tuntuu kipua. Lihasjännityksiä voi poistaa venytyksillä, joogalla, voimistelulla ja yleensä reippaalla liikunnalla. Myös hieronnasta voi olla apua.
-Päänsärky ja kuume on usein influenssan ja vilustumisen oire. Jos särky tuntuu otsassa ja lisääntyy päätä eteenpäin taivuttettaessa tai on yläleuassa ja lisääntyy hampaita yhteen puristettaessa, voi syynä olla sivuontelotulehdus. Jos pään taivutus eteenpäin on vaikeaa, on niskajäykkyyttä sekä päänsärkyä ja voimakas valo kiusaa silmiä, saattaa kysymyksessä olla aivokalvontulehdus.
-Päähän saadun iskun jälkeinen päänsärky. Tämä päänsärky voi johtua kallonsisäisestä verenvuodosta, varsinkin jos samanaikaisesti on väsymystä ja pahoinvointia.
-Ajoittainen päänsärky, näköhäiriöt ja pahoinvointi/oksennukset. Tällainen päänsärky voi olla migreeniä. Usein muillakin perheenjäsenillä on migreeniä, koska se on periytyvää. Migreenin voi saada myöskin joistakin ruoka-aineista, esimerkiksi suklaasta tai punaviinistä. Päänsärky silmien ympärillä lukiessa, kutoessa tai tehdessä jotakin muuta silmiä rasittavaa työtä voi johtua siitä, että näkö on huonontunut tai valaistus on liian heikko.
-Päänsärky, pahoinvointi ja oksentelut aamuisin voivat johtua edellisen illan alkoholin nauttimisesta, krapulasta. Tämän tyyppinen päänsärky voi tosin johtua myös (jos oireet palaavat) aivokasvaimesta.Toivottavasti sunkin päänsärkyys löytyy apu ja helpotus sieltä optikolta!
Tosta listasta ponnahti esille toi jännityspäänsärky.. Tää min ajoittainen päänsärky kestää sellasen päivän verran kerrallaan ja katoaa/lievenee panacodilla.. Buranasta/panadolista ei ole apua..
Kiitoksia jälleen avusta!
- dghddjs
Itselläni oli aikoinaan joka päiväistä päänsärkyä, mikään ei auttanut. Särky oli lievää ja se oli repäiseviä kipuja päässä. Eli koski vihlomalla.
Selvisi että se oli tensio päänsärkyä, joka oli tullut niskanvammasta. Se meni ohi sirdaludilla ja usealla hieronta kerralla. Sanoisin että sitä oli itselläni toista kuukautta aamusta iltaan 24 H vuorokaudessa.
Nykyään, välillä on myös ajottaista, mutta harvoin. Taas alkaa olla niskat hieman jumissa. - kuka?
minulla on ollut , jo 3pv putkeen .
- Auuts
Itsellänikin on päänsärkyä takaraivossa juuri nyt, Kipu ei lähde pois särkylääkkeillä. Mikä voisi auttaa tähän päänsärkyyn ja mistä tämä voisi johtua. Viime yön nukuin huonosti ja vähän voisiko se johtua siitä, Tai ravinnosta vai mistä?
- venytystä
Mulla oli vuosia sitten samat oireilut. Lääkityksen lisäksi pääsin fysikaaliseen josta hoitojen lisäksi sain hyvät venyttelyohjeet.Lähetteen sain lääkäriltä. Apua oli. varmaan netistäkin löytyy ohjeita. Myös lämmin auttoi, mulla kauratyyny. Jollakin olen kuullut verenpaineen tuntuvan takaraivolla.
- eadadsds
Kuolet huomenna
- awedawdwadaw
turpakii etkuoe
- AIAIAIAIAIAI
mitä sää tuut uhoon vitun äpärä asun sun takapihalla tuu koittaa jos haluut
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225514- 324830
- 282761
- 342354
- 372058
- 152018
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121601
- 231482
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons261456