Voittaako näistä jompikumpi vai ei

dffdfds

Jos kahessa autossa on 160 heppaa mutta toisessa enemmän vääntöä niin kummatkin kiihtyy yhtä samanlailla koska teho on ainut merkittävä osa?? Eli väännöllä on merkitystä vain kun ollaan esim ohittamassa tai ylämäkeen ajaessa

27

1476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei niin vaikeaa

      Imoitettu tehohan on vain huipputeho eikä kerro mitään siitä miten muilla kierroksilla on tehoa tarjolla.

      Auto jossa on laaja vääntöalue, tarjoaa enemmän tehoa samoilla kierroksilla verrattuna autoon jossa tuota vääntöä on vähemmän. Eli, tämä auto kiihtyy paremmin, edellyttäen että välitykset ovat samat kuten myös teho/painosuhde.

      • fh 16

        teho 660hv vääntö 3100nm.. eli ainoo millä lasti liikkuu ja kiihtyy esim. raskaaseen ylämäkeen on vääntö.


      • ei iha
        fh 16 kirjoitti:

        teho 660hv vääntö 3100nm.. eli ainoo millä lasti liikkuu ja kiihtyy esim. raskaaseen ylämäkeen on vääntö.

        "eli ainoo millä lasti liikkuu ja kiihtyy esim. raskaaseen ylämäkeen on vääntö."

        No ei oo ainoo, toi on vaa siit että kun o paljo tot vääntöö nii sit sitä o siel pienilkii kierroksil ja sit se tarkottaa et on sit tehookii siel pienil kierroksil.


    • se joka

      osaa kiihdyttää. Miksi ihmeessä normaali liikenne olisi joku kilparata, jossa joku voittaa ja toinen häviää? Käytännön liikenteessä ensinnä menevät ne, joilla on autossaan automaattivaihteisto, loput jäävät arpomaan sopivia pykäliä. Tosin vihreät valotkin ovat uusiutuva luonnonvara.

    • Vääntömomentti on nimenomaan se kampiakselin pyörimisen voima. Vääntö on se, joka autoa liikuttaa.

      Teho on vain laskennallinen yksikkö, joka lasketaan kaavalla:

      TEHO = VÄÄNTÖ x KIERROSLUKU

      Eli, kaksi "samantehoista" autoa voivat olla hyvin erilaisia. Tulee mieleen takavuosien japsi, oliko Honda?, jossa oli 160 hv huipputeho. Tosin 11000 kierroksella. Auto ei liikkunut yhtään mihinkään, vinkui ja ulvoi vain kierrätettäessä.

      Moottorissa ei ollut vääntöä, eli voimaa, yhtään. Vain erittäin korkea kierrosluku tuotti tulokseksi korkean tehon.

      Vääntö vaikuttaa nimenomaan kiihtyvyyteen. Mitä alemmilla kierroksilla ja mitä enemmän vääntöä, sen nopeampi kiihtyvyys. Kun vääntömomenttiarvo kerrotaan kierrosluvulla, saadaan teho, jonka avulla voidaan laskea tai päätellä huippunopeus.

      Vääntö se autoa liikuttaa, eikä kierrokset.

      Master Eq

      • Teho kiihdyttää

        Olet kyllä hakoteillä termiesi kanssa, menee pullat ja leivät sekaisin.

        kyllä se on teho joka autoa liikuttaa. Nämä ns. kierroskoneet eivät vain omaa sitä tehoa pienemmillä kierroksilla kuin vähän. Eli, vääntöä puuttuu pienillä kierroksilla, eli tehoa puuttuu pienillä kierroksilla.

        Vääntöä voi olla vaikka mikään ei liikkuisikaan, lukitaan vaihdelaatikko paikalleen, vääntöä on niin että muille jakaa, auto ei kuitenkaan liiku mihinkään.


      • Teho kiihdyttää kirjoitti:

        Olet kyllä hakoteillä termiesi kanssa, menee pullat ja leivät sekaisin.

        kyllä se on teho joka autoa liikuttaa. Nämä ns. kierroskoneet eivät vain omaa sitä tehoa pienemmillä kierroksilla kuin vähän. Eli, vääntöä puuttuu pienillä kierroksilla, eli tehoa puuttuu pienillä kierroksilla.

        Vääntöä voi olla vaikka mikään ei liikkuisikaan, lukitaan vaihdelaatikko paikalleen, vääntöä on niin että muille jakaa, auto ei kuitenkaan liiku mihinkään.

        teho = vääntö x kierrosluku


        Mr Eq


      • Pinta-ala
        MasterEq kirjoitti:

        teho = vääntö x kierrosluku


        Mr Eq

        ja

        vääntö = teho / kierrosluku

        Se kiihtyy nopeammin, kummanko vääntömomenttikäyrän pinta-ala on suurempi = se kiihtyy nopeimmin, kummanko tehokäyrän pinta-ala on suurempi.

        Kumpi on enempi 1 kg sokeria vai 1 eurolla sokeria, kun kilo maksaa euron?


      • physikko
        MasterEq kirjoitti:

        teho = vääntö x kierrosluku


        Mr Eq

        Että esim suihkumoottoreissa ei ole yhtään tehoa kun niissä ei ole vääntöä lainkaan ? ?

        Ettei nyt vaan olisi opinnot vielä pahasti puolitiessä.


      • fdsafdsdsd
        physikko kirjoitti:

        Että esim suihkumoottoreissa ei ole yhtään tehoa kun niissä ei ole vääntöä lainkaan ? ?

        Ettei nyt vaan olisi opinnot vielä pahasti puolitiessä.

        Kyllä se ainut teho vaikuttaa jos välitetään molemmille oma vaihdelaatikko! Sillo kummatkin menee yhtä kovaa koska teho on sama, myös kiihtyvyys


      • -seurailija-
        Pinta-ala kirjoitti:

        ja

        vääntö = teho / kierrosluku

        Se kiihtyy nopeammin, kummanko vääntömomenttikäyrän pinta-ala on suurempi = se kiihtyy nopeimmin, kummanko tehokäyrän pinta-ala on suurempi.

        Kumpi on enempi 1 kg sokeria vai 1 eurolla sokeria, kun kilo maksaa euron?

        Logiikassa on pienoinen ristiriita ja rajaus puuttuu.


      • Jos mietit hetken
        MasterEq kirjoitti:

        teho = vääntö x kierrosluku


        Mr Eq

        "teho = vääntö x kierrosluku"

        Pitäisi varmaankin olla:

        teho = vääntömomentti x kierroslukunopeus

        Toisaalla väität että " Vääntö on se, joka autoa liikuttaa."

        Huomaat varmaankin kaavasta että vääntöä voi olla vaikka kierrosluku olisi nollakin => auto ei liiku mihinkään => Vääntö ei ole se joka autoa liikuttaa.

        Kun väännön annetaan pyörittää kardaaniakselia, saadaan tehoa ja autokin alkaa liikkua.

        Ei niin vaikeaa, eihän.


      • Jos mietit hetken kirjoitti:

        "teho = vääntö x kierrosluku"

        Pitäisi varmaankin olla:

        teho = vääntömomentti x kierroslukunopeus

        Toisaalla väität että " Vääntö on se, joka autoa liikuttaa."

        Huomaat varmaankin kaavasta että vääntöä voi olla vaikka kierrosluku olisi nollakin => auto ei liiku mihinkään => Vääntö ei ole se joka autoa liikuttaa.

        Kun väännön annetaan pyörittää kardaaniakselia, saadaan tehoa ja autokin alkaa liikkua.

        Ei niin vaikeaa, eihän.

        > Huomaat varmaankin kaavasta että vääntöä voi
        > olla vaikka kierrosluku olisi nollakin => auto
        > ei liiku mihinkään => Vääntö ei ole se joka
        > autoa liikuttaa.

        No kerro nyt vielä, kuinka suuren vääntömomentin polttomoottori mahtaa tuottaa, kun mottori on sammuksissa, eli kierrosluku 0?


        Master Eq


      • soppaan...
        Pinta-ala kirjoitti:

        ja

        vääntö = teho / kierrosluku

        Se kiihtyy nopeammin, kummanko vääntömomenttikäyrän pinta-ala on suurempi = se kiihtyy nopeimmin, kummanko tehokäyrän pinta-ala on suurempi.

        Kumpi on enempi 1 kg sokeria vai 1 eurolla sokeria, kun kilo maksaa euron?

        M=p*9549/n M=vääntömomentti p=teho kilowatteina n=mootorin pyörimisnopeus


      • -seurailija-
        MasterEq kirjoitti:

        > Huomaat varmaankin kaavasta että vääntöä voi
        > olla vaikka kierrosluku olisi nollakin => auto
        > ei liiku mihinkään => Vääntö ei ole se joka
        > autoa liikuttaa.

        No kerro nyt vielä, kuinka suuren vääntömomentin polttomoottori mahtaa tuottaa, kun mottori on sammuksissa, eli kierrosluku 0?


        Master Eq

        Taitaa olla paikallaan kerrata fysiikan alkeita, näyttää olevan niin pahasti käsitteet sekaisin.

        Ensinnäkin teho on tarkkaan ottaen termi joka kuvaa aikayksikkoä kohti tehtyä työtä eli W / t.

        Työ voidaan sitten ilmaista erilaisina riippuvuuksina riippuen sen tuottotavoista.

        Momentti, tai vääntö kuinka vain on suure, joka voi esiintyä sekä staattisena että dynaamisena ja voi olla jopa osana tehon muodostuksessa.

        Staattisessa tilanteessa, kuten kysymyksesi esitit, momentti joko on tai ei, mitään tuottamiseen viittaavaakaan ei voi olla kysymyksessä kun energia ei muutu.

        Sammutetussa moottorissa voi siis olla jopa suurempiakin momentteja kuin käyvässä ja siitäkin ilmoitetaan vain keskimääräinen arvo ja kysynys esittämässäsi muodossa osoittaa vain tekniikan ymmärryksen rajallisuutta.


      • -seurailija- kirjoitti:

        Taitaa olla paikallaan kerrata fysiikan alkeita, näyttää olevan niin pahasti käsitteet sekaisin.

        Ensinnäkin teho on tarkkaan ottaen termi joka kuvaa aikayksikkoä kohti tehtyä työtä eli W / t.

        Työ voidaan sitten ilmaista erilaisina riippuvuuksina riippuen sen tuottotavoista.

        Momentti, tai vääntö kuinka vain on suure, joka voi esiintyä sekä staattisena että dynaamisena ja voi olla jopa osana tehon muodostuksessa.

        Staattisessa tilanteessa, kuten kysymyksesi esitit, momentti joko on tai ei, mitään tuottamiseen viittaavaakaan ei voi olla kysymyksessä kun energia ei muutu.

        Sammutetussa moottorissa voi siis olla jopa suurempiakin momentteja kuin käyvässä ja siitäkin ilmoitetaan vain keskimääräinen arvo ja kysynys esittämässäsi muodossa osoittaa vain tekniikan ymmärryksen rajallisuutta.

        > Sammutetussa moottorissa voi siis olla jopa
        > suurempiakin momentteja kuin käyvässä

        Luulin, että alunperin kyse tässä keskustelussa oli auton kiihdyttämisestä. Rajasin keskusteluni pelkästään alkuperäiseen aiheeseen. Erilaiset jännitystilat tai vaikka mutterien kiinnitysmomentit ovat aika pahasti sivuraiteella. Sammutettu moottori vastaa huonosti aloittajan kysymykseen:

        > Jos kahessa autossa on 160 heppaa mutta
        > toisessa enemmän vääntöä niin kummatkin
        > kiihtyy yhtä samanlailla koska teho on ainut
        > merkittävä osa??

        Männän yläpuolella olevan palavan kaasun laajeneminen aiheuttaa voiman ja suoraviivaisen liikeen, joka muutetaan kiertokangen ja kampiakselin kammen avulla vääntömomentiksi.

        Jos pyöritätn fysikaalisia ilmiöitä samalla tavalla kuin sinä, voimme todeta, että sammutetusta moottorista voi löytyä hyvinkin korkeita tehoja. Oikeissa olosuhteissa jopa suurempi teho on saatavissa sammutetusta, kuin käyvästä moottorista.

        Vihje: termodynamiikan 1. ja 2. pääsääntö.


        Master Eq


      • -seurailija-
        MasterEq kirjoitti:

        > Sammutetussa moottorissa voi siis olla jopa
        > suurempiakin momentteja kuin käyvässä

        Luulin, että alunperin kyse tässä keskustelussa oli auton kiihdyttämisestä. Rajasin keskusteluni pelkästään alkuperäiseen aiheeseen. Erilaiset jännitystilat tai vaikka mutterien kiinnitysmomentit ovat aika pahasti sivuraiteella. Sammutettu moottori vastaa huonosti aloittajan kysymykseen:

        > Jos kahessa autossa on 160 heppaa mutta
        > toisessa enemmän vääntöä niin kummatkin
        > kiihtyy yhtä samanlailla koska teho on ainut
        > merkittävä osa??

        Männän yläpuolella olevan palavan kaasun laajeneminen aiheuttaa voiman ja suoraviivaisen liikeen, joka muutetaan kiertokangen ja kampiakselin kammen avulla vääntömomentiksi.

        Jos pyöritätn fysikaalisia ilmiöitä samalla tavalla kuin sinä, voimme todeta, että sammutetusta moottorista voi löytyä hyvinkin korkeita tehoja. Oikeissa olosuhteissa jopa suurempi teho on saatavissa sammutetusta, kuin käyvästä moottorista.

        Vihje: termodynamiikan 1. ja 2. pääsääntö.


        Master Eq

        Tuli teksti jota ei voi kuvitella edes huonoksi selittelyksi.

        " No kerro nyt vielä, kuinka suuren vääntömomentin polttomoottori mahtaa tuottaa, kun mottori on sammuksissa, eli kierrosluku 0? "

        Tuossa olis se kysymyksesi jota käsittelin ja tarkoittaa kai yksiselitteisesti, että moottori ei pyöri ja haikailet mekaanista momenttia.

        Siis pysähdyksissä oleva moottori ei voi tuottaa mekaanista energiaa eikä nyöskään tehoa, ja lämpömääränä ja momentteina (kimmoisa muodonmuutos) siihen voi sisältyä energiaa, mutta ei tehoa koska teho edellyttää aina liikettä, joko mekaanista, termistä tms.

        Energiaa siis voi olla varastoituna, tehoksi se muuttuu vasta sitten kun sitä käytetään, ja tehon suuruus riippuu siis kuinka nopeasti em enegfia käytetään.

        Ternodynamiikan säännöt tai moottorin toimintaperiaatteen selostus eivät tätä tosiasiaa miksikään muuta, ja niidenkin mukaiset kehämuutkset tapahtuvat tilamuutoksina, joita pysähtyneessä moottorissa ei ole.

        Sammutuksen jälkeen moottorista voi vapautua energiaa lämönsiirtymänä jos on siihen sopivat olosuhteet mutta jos jatkat keskustelua pohjalta " kiukaan teho on 15 kW sammutuksen jälkeen", niin käsityksiäni fysiikan tiedoistasi tuskin sillä paljon saat korjattua.


      • VarmaTieto
        -seurailija- kirjoitti:

        Tuli teksti jota ei voi kuvitella edes huonoksi selittelyksi.

        " No kerro nyt vielä, kuinka suuren vääntömomentin polttomoottori mahtaa tuottaa, kun mottori on sammuksissa, eli kierrosluku 0? "

        Tuossa olis se kysymyksesi jota käsittelin ja tarkoittaa kai yksiselitteisesti, että moottori ei pyöri ja haikailet mekaanista momenttia.

        Siis pysähdyksissä oleva moottori ei voi tuottaa mekaanista energiaa eikä nyöskään tehoa, ja lämpömääränä ja momentteina (kimmoisa muodonmuutos) siihen voi sisältyä energiaa, mutta ei tehoa koska teho edellyttää aina liikettä, joko mekaanista, termistä tms.

        Energiaa siis voi olla varastoituna, tehoksi se muuttuu vasta sitten kun sitä käytetään, ja tehon suuruus riippuu siis kuinka nopeasti em enegfia käytetään.

        Ternodynamiikan säännöt tai moottorin toimintaperiaatteen selostus eivät tätä tosiasiaa miksikään muuta, ja niidenkin mukaiset kehämuutkset tapahtuvat tilamuutoksina, joita pysähtyneessä moottorissa ei ole.

        Sammutuksen jälkeen moottorista voi vapautua energiaa lämönsiirtymänä jos on siihen sopivat olosuhteet mutta jos jatkat keskustelua pohjalta " kiukaan teho on 15 kW sammutuksen jälkeen", niin käsityksiäni fysiikan tiedoistasi tuskin sillä paljon saat korjattua.

        Aika ovela tuo Masterin veto pysähdyksissä olevan moottorin tehosta. Täytyy olla hereillä huomatakseen =)

        Seurailija, olet mun mielestä hiukan totinen torvensoittaja =)

        VT


      • -seurailija-
        VarmaTieto kirjoitti:

        Aika ovela tuo Masterin veto pysähdyksissä olevan moottorin tehosta. Täytyy olla hereillä huomatakseen =)

        Seurailija, olet mun mielestä hiukan totinen torvensoittaja =)

        VT

        Nyt kun oot hereillä, niin korjaa tuo "pinta-alan" esitys kanssa ajan tasalle, ettei jää roikkumaan muka "tietona".


      • sadffdsfds
        -seurailija- kirjoitti:

        Nyt kun oot hereillä, niin korjaa tuo "pinta-alan" esitys kanssa ajan tasalle, ettei jää roikkumaan muka "tietona".

        No jos auto 1 on vaikka 160 heppaa kierroksilla 6200rpm ja vääntöä vaikka 200 nm 4000 kierroksella ja autolla 2 on 160 heppaa 5500 rpm ja vääntöä vaikka 240 nm 3000 rpm niin mitä mieltä olette? (Hatusta heitettyjä arvoja) ITse luulen että toinen auto tarvitsee vähemmän vaihteita ja on sitkeämpi mäissä kun taas kiihdytyksessä ovat samoissa?


      • tekun ope
        -seurailija- kirjoitti:

        Nyt kun oot hereillä, niin korjaa tuo "pinta-alan" esitys kanssa ajan tasalle, ettei jää roikkumaan muka "tietona".

        Joka syksy autopuolen uuden pojat (tänä syksynä meillä myös yksi tyttö!) lyövät samasta asiasta vetoja. Kun ei asia täällä nettipalstalla ratkea (terveisiä pojille, tehän täällä kyselette) niin sitten tullaan opettajalta työhuoneesta kyselemään.

        Silti menee tentissä vielä pieleen, kun uskomukset ovat niin vahvassa.

        Seurailija yrittää päteä siteeraamalla tekun oppikirjaa, mutta osoittaa täydellistä ymmärtämisen puutetta.

        Master on oikeassa, vaikka profiilissaan näyttää olevan joku satanistihörhö. Ja osaa jopa laskea asiasta leikkiä... Fiksun oloinen mies, vaikka varmasti aika outo.

        Moottorin teho on hyvä tuntea esimerkiksi jäähdytysjärjestelmää mitoittaessa ja laskiessa, jotta motti ei sula. Teho on lämpötehoa polttomoottorin tapauksessa. Liikkumiseen vaikuttaa keskeisimmin kyllä vääntömomentin suuruus.


        Tentissä tavataan pojat,
        Tekun Ope


      • Niin se menee
        tekun ope kirjoitti:

        Joka syksy autopuolen uuden pojat (tänä syksynä meillä myös yksi tyttö!) lyövät samasta asiasta vetoja. Kun ei asia täällä nettipalstalla ratkea (terveisiä pojille, tehän täällä kyselette) niin sitten tullaan opettajalta työhuoneesta kyselemään.

        Silti menee tentissä vielä pieleen, kun uskomukset ovat niin vahvassa.

        Seurailija yrittää päteä siteeraamalla tekun oppikirjaa, mutta osoittaa täydellistä ymmärtämisen puutetta.

        Master on oikeassa, vaikka profiilissaan näyttää olevan joku satanistihörhö. Ja osaa jopa laskea asiasta leikkiä... Fiksun oloinen mies, vaikka varmasti aika outo.

        Moottorin teho on hyvä tuntea esimerkiksi jäähdytysjärjestelmää mitoittaessa ja laskiessa, jotta motti ei sula. Teho on lämpötehoa polttomoottorin tapauksessa. Liikkumiseen vaikuttaa keskeisimmin kyllä vääntömomentin suuruus.


        Tentissä tavataan pojat,
        Tekun Ope

        Samainen "tekun ope" yritti päteä edellisen kerran olemalla "konttorin mies".

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000158&posting=22000000020289543

        No, jos työttämällä ei ole muuta tekemistä kuin keskellä päivää leikkiä vierailevia identiteettjä niin suotakoon se hänelle. Väärässä hän on kuitenkin.

        Vääntömomentti kun ei tee työtä, sen yksikkökin on Nm.


      • ent ope
        tekun ope kirjoitti:

        Joka syksy autopuolen uuden pojat (tänä syksynä meillä myös yksi tyttö!) lyövät samasta asiasta vetoja. Kun ei asia täällä nettipalstalla ratkea (terveisiä pojille, tehän täällä kyselette) niin sitten tullaan opettajalta työhuoneesta kyselemään.

        Silti menee tentissä vielä pieleen, kun uskomukset ovat niin vahvassa.

        Seurailija yrittää päteä siteeraamalla tekun oppikirjaa, mutta osoittaa täydellistä ymmärtämisen puutetta.

        Master on oikeassa, vaikka profiilissaan näyttää olevan joku satanistihörhö. Ja osaa jopa laskea asiasta leikkiä... Fiksun oloinen mies, vaikka varmasti aika outo.

        Moottorin teho on hyvä tuntea esimerkiksi jäähdytysjärjestelmää mitoittaessa ja laskiessa, jotta motti ei sula. Teho on lämpötehoa polttomoottorin tapauksessa. Liikkumiseen vaikuttaa keskeisimmin kyllä vääntömomentin suuruus.


        Tentissä tavataan pojat,
        Tekun Ope

        Olen jo vuosia ihmetellyt mihin on kadonnut ammattikorkeakoulujen opintojen taso ??

        Välillä aivan yksinkertaisimmissakin asioissa nuorten insinöörien tietomäärä jää vajaaseen amistasoon ja allekin.

        Nythän tämäkin asia selvisi.

        Jos opettajien taso on em luokkaa niin eipä paljoa voi oppilailtakaan odottaa.


      • eihän hevosvoima
        Niin se menee kirjoitti:

        Samainen "tekun ope" yritti päteä edellisen kerran olemalla "konttorin mies".

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000158&posting=22000000020289543

        No, jos työttämällä ei ole muuta tekemistä kuin keskellä päivää leikkiä vierailevia identiteettjä niin suotakoon se hänelle. Väärässä hän on kuitenkin.

        Vääntömomentti kun ei tee työtä, sen yksikkökin on Nm.

        mittayksikössäkään, ole kysymys kuin ajoneuvon nopeudesta ja painosta.


      • ippe 88
        tekun ope kirjoitti:

        Joka syksy autopuolen uuden pojat (tänä syksynä meillä myös yksi tyttö!) lyövät samasta asiasta vetoja. Kun ei asia täällä nettipalstalla ratkea (terveisiä pojille, tehän täällä kyselette) niin sitten tullaan opettajalta työhuoneesta kyselemään.

        Silti menee tentissä vielä pieleen, kun uskomukset ovat niin vahvassa.

        Seurailija yrittää päteä siteeraamalla tekun oppikirjaa, mutta osoittaa täydellistä ymmärtämisen puutetta.

        Master on oikeassa, vaikka profiilissaan näyttää olevan joku satanistihörhö. Ja osaa jopa laskea asiasta leikkiä... Fiksun oloinen mies, vaikka varmasti aika outo.

        Moottorin teho on hyvä tuntea esimerkiksi jäähdytysjärjestelmää mitoittaessa ja laskiessa, jotta motti ei sula. Teho on lämpötehoa polttomoottorin tapauksessa. Liikkumiseen vaikuttaa keskeisimmin kyllä vääntömomentin suuruus.


        Tentissä tavataan pojat,
        Tekun Ope

        Mistä minä nyt löytäisin sen moottorin tehon ja mitä olisi tehtävä jäähdytysjärjestelmän mitoittamiseksi.

        Voinko edes ajaa autollani moottorin sulamatta kun en tiedä miten sinne jäähdyttimeen lasketaan tai mistä ostaa niitä tehoja.


    • alspe

      Jos jätetään väittely sikseen, niin voidaan sanoa, että kiihtyvyyteen vaikuttaa paljon massa ja välitykset (tehon lisäksi) ja huippunopeuteen vaikuttaa ilmanvastus ja teho. Huippunopeutta ei siis saada kasvatettua välityksillä, kuten kiihtyvyydelle voidaan tehdä.

      • affasddsfdf

        Tulee siinäkin raja, ei kiihtyvyyttä voi loputtomiin parantaa tihentämällä vaihteistoa. Joku "sweet point" löytyy aina


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      107
      8993
    2. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      93
      6840
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      66
      6605
    4. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      5541
    5. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      5173
    6. Onko yhtään ikävä

      Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      55
      3561
    7. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3395
    8. Sinulle J mies

      Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      51
      3162
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

      On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      56
      2952
    10. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      51
      2936
    Aihe