suomessa ei näin nuorille hammasproteeseja tehdä mutta tehdäänkö virossa? mulla on suu täynnä hampaanraatoja en kestä hammashoitoja ja nukutukseen en suostu kuin kerran että nämä hirvitykset poistetaan suustani. eli haluan kaikki pois ja normaalit hammasproteesit tilalle!
en halu vastauksia että ei kannata ja et voi jne vaan lisätietoja missä onnistuu. päätökseni olen jo tehnyt ja nyt vaan paikka joka sen tekee on haussa!
hammasproteesit virosta vi mistä?
17
13664
Vastaukset
- sinne proteesiasioissa
Olen vihdoinkin saanut aikaiseksi tehdä jotain oman hammasongelmani kanssa, viimeisten hampaiden revittämiseksi alapuolelta. Katselin virolaisia sivuja, ja löysin yhden paikan Tartosta. Onhan se vähän kaukana, mutta sivujen perusteella kyseisen hammashoitolan palvelu näytti niin asiantuntevalta, että kirjoitin heille sähköpostia, koska olen muutenkin menossa Viroon syyslomallani. He varasivat minulle ajan 23.10.
Tavoittenani on nyt saada kokoproteesi myös alapuolelle, semmoinen perinteinen ilman implantteja Ylhäällä sellainen onkin minulla ollut jo pitkään. Katsotaan nyt mitä siitä tulee. Varmasti joudun käymään siellä vielä uudestaankin, ennenkuin homma on hoidettu.
Kyllähän se minunkin ongelmani on, että alapuolella minulla on vain muutama risa hammas, joita suomalaiset hammaslääkärit haluaisivat paikata loputtomiin, mutta olen päätökseni tehnyt, että nyt se homma ja rahan turha polttaminen saa riittää.- tekohampaat?
Eivätkö Suomessa suostu tekemään sinulle tekohampaita jos kerran itse haluat ja hampaasi ovat ihan risat? En usko. Etkö ole hoidattanut hampaitasi säännöllisesti kun ovat menneet niin huonoiksi, että tekohampaat pitää hommata? Minä olen joutunut käymään hammaslääkärissä koko aikuiselämäni ajan, hampaani ovat vielä hyvässä kunnossa vaikka ikää on jo. Kalliiksi on tullut, mutta sen arvoista on ollut.
- Viroon menijä
tekohampaat? kirjoitti:
Eivätkö Suomessa suostu tekemään sinulle tekohampaita jos kerran itse haluat ja hampaasi ovat ihan risat? En usko. Etkö ole hoidattanut hampaitasi säännöllisesti kun ovat menneet niin huonoiksi, että tekohampaat pitää hommata? Minä olen joutunut käymään hammaslääkärissä koko aikuiselämäni ajan, hampaani ovat vielä hyvässä kunnossa vaikka ikää on jo. Kalliiksi on tullut, mutta sen arvoista on ollut.
Ei kai kukaan halua tekohampaita. Itselläni on tilanne, että alahampaistani kolme on todennäköisesti poistokunnossa kenen tahansa lääkärinkin mielestä. Varmistaakseni kuitenkin, ettei loppujen neljän varaan aleta väkisin rustaamaan jotain metallihärveleitä, jotka minua kauhistuttavat, ajattelin mennä Viroon, jossa uskoakseni potilaan toivomuksia edelleen kuunnellaan. Ja ovathan ne kustannuksetkin merkittävä asia.
Yksi syy hampaitteni huonoon kuntoon on kauhu, joka syntyi, kun kohmeloinen hammaslääkäri porasi tämän tästä tuolissa istuvan alakoululaisen etuhampaan hermoon. Hampaan puuduttamisesta myös silloin, kun paikataan kuulin vasta sitten kun ylähampaat olivat siinä kunnossa, että täytyi laittaa proteesi. Yläproteesin laiton yhteydessä poistettiin jo kolme alahammastakin, joten purentani on ollut huono jo vuosia, ja sen jälkeen muutamia muitakin, kun ovat murtuneet palapalalta paikkojen irrottua.(Olen siis käynyt lääkärissä myös paikkauttamassa)
Niin, että asiat eivät aina ole ihan pelkästä halusta kiinni. - Proteesinen
Viroon menijä kirjoitti:
Ei kai kukaan halua tekohampaita. Itselläni on tilanne, että alahampaistani kolme on todennäköisesti poistokunnossa kenen tahansa lääkärinkin mielestä. Varmistaakseni kuitenkin, ettei loppujen neljän varaan aleta väkisin rustaamaan jotain metallihärveleitä, jotka minua kauhistuttavat, ajattelin mennä Viroon, jossa uskoakseni potilaan toivomuksia edelleen kuunnellaan. Ja ovathan ne kustannuksetkin merkittävä asia.
Yksi syy hampaitteni huonoon kuntoon on kauhu, joka syntyi, kun kohmeloinen hammaslääkäri porasi tämän tästä tuolissa istuvan alakoululaisen etuhampaan hermoon. Hampaan puuduttamisesta myös silloin, kun paikataan kuulin vasta sitten kun ylähampaat olivat siinä kunnossa, että täytyi laittaa proteesi. Yläproteesin laiton yhteydessä poistettiin jo kolme alahammastakin, joten purentani on ollut huono jo vuosia, ja sen jälkeen muutamia muitakin, kun ovat murtuneet palapalalta paikkojen irrottua.(Olen siis käynyt lääkärissä myös paikkauttamassa)
Niin, että asiat eivät aina ole ihan pelkästä halusta kiinni.Pakko sitä jotkut hampaat on olla suussa, kun omat tekevät temput. Pakon edessä sitä minäkin laitoin kp:n, kun pelkillä ikenillä syöminen on aika vaikeaa.
Väkisin ne lääkärit täällä Suomessa rustaavat vaikka mitä osakapistuksia asiakkailleen ja paikkauttavat nysiä lähes ientasalla olevia hampaita puhumattakaan niistä toivottomista sekä hintavista juurihoidoista. Rahaa palaa näissäkin toivottomissa hoidoissa ja muutaminen omien hampaiden osakapistukset eivät ole enää järkeviä ratkaisuja. Mieluummin se kp, kuin suu täynnä rautalankaa.
Toivottavasti saat asiat hoitumaan siellä Virossa.
Kerrotko miten meni, sillä olisi kiva kuulla tästä Viron käytännöstä esim. poistojen suhteen.
Tsemppiä ja syksyn jatkoa. - hampaat
tekohampaat? kirjoitti:
miten tämä liittyy asiaan ketä kiinnostaa sinun hammashoitosi
vastaa kysymyksiin tai ole hiljaa - Katso_päiväystä
hampaat kirjoitti:
miten tämä liittyy asiaan ketä kiinnostaa sinun hammashoitosi
vastaa kysymyksiin tai ole hiljaaOnneksi tuon viestin kirjoittanut ei varmaankaan lue vittuiluviestiäsi 10 vuotta myöhemmin.
- Anonyymi
tekohampaat? kirjoitti:
Jopas on tyhmä, ja tietämätön kommentoija. Monet sairaudet mm parodontiitti pudottaa hetkessä terveeltä ihmiseltä hampaat. Monet lääkitykset, mm syövän hoidon lääkkeet syö hampaat, vaikka jynssäät niitä kuinka helvetisti.
Suomessa on hammasprotetiikka , ja hampaiden kanssa taistelevat jätetty yksin, proteesintekijät osaamattomia viime vuosituhannelta, jotka eivät ole kouluttautuneet, ja pysyneet ajassa mukana. Itse yritän päästä kunnalliseen, ellei käy, ulkomaille, ja edellisistä tunareista lähtee valitus Valviraan !
- Rinssi tässä
Jos ne hampaasi kerran ovat ihan surkeassa kunnossa, niin miksi et saisi proteeseja ?
Etsi sellainen lääkäriasema, jossa on hammasteknikon praktiikka samassa tai sitten sellainen lääkäri, jolla on lääkärin koulutuksen ohella myös hammasteknikon tutkinto. Hyvillä perusteluilla pitäisi tekareiden irrota. Jos hampaissa on jatkuvia särkyjä, niin sekin puoltaa jo tekareita.
Toivotan onnea matkaan.- TekaritMyös
Minulla on sama homma. Ikenet on niin vetäytyneet ja hampaita särkee vaikka niissä ei mitään reikiä olekkaan. Pureminenenkin koskee, ruoka pitää syödä muussina tai niellä purematta.
Mietin että kumpi on parempi, pitää kivuliaita hampaita vai laittaa osaproteesi?
Mietin että osaproteesi voisi olla parempi ratkaisu, saisi ainakin syödä kivuttomasti eikä olisi ienongelmia.
- kysymysmerkkinä
Onko ikä tässä proteesiasiassa jonkinlainen este ? Niinkö sinulle on Suomessa sanottu ?
Minkä ikäinen olet ?- Proteesinen
Sain aikanani osaproteesit 35-vuotiaana ylös ja kp:n sinne 44-vuotiaana. Kp:n laitossa tosin ikää hieman kauhisteltiin, mutta oli pakon sanelema juttu.
Tuskin mitään ikärajoja on, vaan aina jokainen tapaus on omansa, johon vaikuttaa niin monta asiaa. Hampaiden huono kunto ja jatkuvat kivut ovat sellaisia, jotka pistävät jo miettimään kp:n laittoa ihan vakavasti. - prinsessa33
No kyllä jollainlailla ikä tuntuu olevn este, kun olen "vasta" 33-vuotias. Väkisin vain haluttaisiin korjata korjaamisen jälkeen vaikka oikeasti pitkänpäälle mitään toivoa ei enää ole. Se on oikeasti vain rahastusta! Haluan vain heti nyt ne proteesit enkä mitään kymmeniä tuhansia maksavaa vuosien hoitorumbaa ja sen jälkeen vasta niitä proteeseja tai järkyttävän kalliita implantteja. En halua viettää tulevina vuosina vielä satoja tunteja siinä hoitotuolissa kidutettavana vaan heti nyt kerralla suuni kuntoon lopuksi ikää.
- Näihän se on
prinsessa33 kirjoitti:
No kyllä jollainlailla ikä tuntuu olevn este, kun olen "vasta" 33-vuotias. Väkisin vain haluttaisiin korjata korjaamisen jälkeen vaikka oikeasti pitkänpäälle mitään toivoa ei enää ole. Se on oikeasti vain rahastusta! Haluan vain heti nyt ne proteesit enkä mitään kymmeniä tuhansia maksavaa vuosien hoitorumbaa ja sen jälkeen vasta niitä proteeseja tai järkyttävän kalliita implantteja. En halua viettää tulevina vuosina vielä satoja tunteja siinä hoitotuolissa kidutettavana vaan heti nyt kerralla suuni kuntoon lopuksi ikää.
No paljon todella riippuu näistä sinun omien hampaittesi kunnosta tämä proteesijuttu. Tottakai ne lääkärit hoitavat niitä omia vaikka miten pitkään tahansa, jos sulla on vaan varoja laitella turhiin hoitoihin. Nykyään kun yritetään säilyttää omat hampaat mahdollisimman pitkään.
Jossain se rajakin tosin tulee vastaan ja on vaan tehtävä päätös suuntaan tai toiseen. Onko sulla jatkuvia vaivoja, särkyjä yms. ? Niihin on siis jo hoitoja annettu ja vaivat senkun jatkuvat vaan ? Jos kaikki mahdollinen on jo tehty ja et halua enää uhrata niihin rahaa, niin perustelet valintasi sille lääkärille ja kerrot haluavasi ne tekarit. Ellei kyseinen lääkäri suostu, niin menet jollekin toiselle lääkärille.
Voit toki poistattaa niitä vaivaavia hampaita esim. särkyjen mukaan. Eli kun särkee, niin et anna enää juurihoitaa, vaan annat poistaa. - Rouva 42v
Proteesinen kirjoitti:
Sain aikanani osaproteesit 35-vuotiaana ylös ja kp:n sinne 44-vuotiaana. Kp:n laitossa tosin ikää hieman kauhisteltiin, mutta oli pakon sanelema juttu.
Tuskin mitään ikärajoja on, vaan aina jokainen tapaus on omansa, johon vaikuttaa niin monta asiaa. Hampaiden huono kunto ja jatkuvat kivut ovat sellaisia, jotka pistävät jo miettimään kp:n laittoa ihan vakavasti.Hei!
Minulle laitettiin viime syksynä ylös osaproteesin paikalle kokoproteesi. Ikää oli 41v ja tottahan sitä vähän minunkin kohdallani kauhisteltiin! Mutta eipähän ollut järkeviä muita vaihtoehtoja. Tai siis kaikenlaisia implanttikantoisia rakennelmia useine leikkauksineen koitettiin tarjoilla, mutta halusin ainakin nyt alkuun vain tavalliset proteesit. Ehkä sitten myöhemmin tai enpä tiedä halunko sittenkään. Ensimmäisen osaproteesin sain ylös 34v ja alas taisin olla 38v. Ylös tuli nyt tosiaan vuosi sitten ihan täysi kokoproteesi kun poisteltiin kerralla aika reilusti sairaalassa hampaita, ylä ja ala molempia. Alaskin tuli uusi isompi osaproteesi. Alas kokoproteesin kanssa koitan sinnitellä vielä jonkun vuoden, kun olen kuullut niiden olevan vähän yläproteeseja hankalampia.
- juhani@@
Hei
Kirjoita vaan emailiini niin saat osoitteita, olen itse kaynyt yhdess' joss puhutaan suomea
[email protected] - !!!!!!!!!!!!!!
Et ole ainoa, kuka on kyllästynyt loputtomaan omien hampaiden hoitoon.
Kysy lakisääteisestä potilasvakuutuksesta, jos käyt virossa!!
Älä tyydy vastaukseen, kulla kulla gaiki ombi kunnosa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187464Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662156- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691220RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551151Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019