Vaihtaminen ilman kytkintä

mara

Mitä mahtaa vaihdelaatikko tykätä tämmöisestä?
itse ajeskelen 95 mallisella civicillä ja usein
tulee kolmoselta neloselle "heitettyä" ilman
kytkintä, siten että ensin vähän keventää kaasua,
hyvin kevyesti nykäsee vaihdekeppiä vapaalle ja
sitten kierrosten laskiessa ns. perstuntumalla
törkkäsee vaihdekepin neloselle kun kierrokset on
oikeassa kohdassa, tämäkin vaihe menee hyvin
kevyesti, ei vaadi voimaa paljon ollenkaan, eikä
nyi ollenkaan.
Toinen tilanne millon tulee kytkinjalkaa
säästetyksi on valoihin lähestyttäessä, mikäli
joudun pysähtymään, rullaan esim 2. vaihteella
joutokäynnille asti ja juuri samalla kun moottori
alkaisi vetämään, nykäsen vaihteen pois, sekin
käy kivuttomasti.
haittaako tämmöinen vaihteistoa?

20

3072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frase

      Oletusarvohan on, että kytkinpoljin on täysin
      turha kapistus. Se on autossa lähinnä homoja
      varten.

      • homofobia

        Tunnistan automaattivaihteisen
        kytkinpolkimettoman auton sopivan oivallisesti
        heteroseksuaaliseen olemukseeni.


    • crunch

      Voi olla, että kohta ei pykälät enää pysy päällä,
      vaan putoavat itsestään vapaalle. Jos kytkintä ei
      käytetä, siirtohaarukat kuluvat eikä vaihde
      kytkeydy perille asti. Myös kytkentä- ja
      synkronointirenkaat kulahtavat. Onko sivikissä
      niin ältsin jämy asetelma, ettei jaksa kytkintä
      painaa, vai miksi pohdit?

    • Speed is all

      Jos on kova kiihdytyskilpailu niin pelimies
      käyttää manuskalootaa käsikäyttösenä puol
      automaattina ja runttailee vaihdetta silmään
      unohtaen sen kytkimen, sillä autosta otetaan
      näin kaikki irti

    • Rankaisija

      IDIOOTTI! Ei sitä paremmin voisi sanoa?!

      Jos sulla kerran on tommonen japskipaska-auto,
      niin sit sul on semmonen, et voi sille mitään,
      kärsi!

      Jos haluat ajaa vaivattomasti, hanki
      AUTOMAATTIVAIHTEINEN auto, miel. USA-auto...

      Huh mikä IDIOOTTI!!!

    • CDE 2,3t

      Onnistuuko vaihto aina ilman rusahduksia? Eipä
      taida. Kyllä se laatikko tuotakin käyttöä jonkin
      aikaa kestää. Ennenpitkää tapahtuu kuitenkin se
      tosiasia että laatikko menee remppaan.

      Kuten edellä jo todettiin niin siirtohaarukat ja
      synkrot kuluu.

      Itsekin olen harrastanut ko. vaihtamistapaa.
      Kesti aikansa kunnes alkoi laatikko oikuttelemaan.
      Aukaisin sen ja jälki oli kivan näköistä.
      Suorastaan kalliin näköistä.

      Siispä, käytä kytkintä tai vaihta automaattiin.

      • RiPE

        Itse heittelen ilman kytkintä em. syyn takia ainoastaan vapaalle. Uuden pykälän pistän silmään kytkimen avustuksella, tarvittaessa pienellä välikaasulla (enne kytkimen kopelointia, tietty).


    • Akseli

      Eipä se auto tosta miksikään mee. Vähän normaalia
      nopeampaa kulumista voi tapahtua laatikossa,
      mutta mitä sitten. Aikoinaan kun oli vanhempi
      auto alla, ajelin paljonkin tollain. Faija kerto
      ajaneensa muinoin Helsingistä Ouluun kokonaan
      ilman kytkintä. Aina valoissa ja pysähdyttäessä
      auto piti tietysti sammuttaa, koska vapaalta ei
      saa ykköstä silmään ilman kytkintä.

      • CDE 2,3t

        vanhassa 900 saabissa ainakin ykkösen saa päälle
        ilman kytkintä paikalta lähtiessä, kun vaan
        painaa hitaasti vaihdetta päälle. Auto lähtee
        pikkuhiljaa ryömimään ja kohta vaihde loksahtaa
        päälle. Pitää tietysti olla tasamaa.
        Varmaa on että alle 5000 km ja laatikko joutuu
        remppaan näin ajettaessa.

        Kukaan ei ole kuitenkaan niin loistava kuski että
        ilman kytintä vaihtaminen ei aiheuttaisi pitemmän
        päälle vahinkoa laatikossa.

        Joku sanoi että oli ajetu Helsingistä Ouluun. No
        matkahan sekin on, mutta ei minkään vertaa jos
        ajattelee vaikkapa vuotuisia kilometrejä jotka
        ajetaan tällä tavalla pelleilemällä.


    • Diesel

      Taitaa olla ennemminkin sääntö kuin poikkeus että Fullerilla vaihdetaan ilman kytkintä kaikki pykälät sen jälkeen kun auto on saatu liikkeelle.

      Se on tietenkin eri asia kuin synkronoidulla vaihteistolla vaihtaminen.

      Ammattimies vaihtaa siis aina ilman kytkintä. Ja vaihteisto ei ollenkaan narahda.

      Niin että minkälaisissa autoissa niitä Fullerin vaihteistoja on? No 500 hv:n tukkirekoissa...

      • foresteri

        Fullerilla voi vaihtaa ilman kytkintä. Ei
        nimittäin tykkää nämä uudet fiinimmät
        synkrofullerit, että survoo ilman kytkintä.


      • nih
        foresteri kirjoitti:

        Fullerilla voi vaihtaa ilman kytkintä. Ei
        nimittäin tykkää nämä uudet fiinimmät
        synkrofullerit, että survoo ilman kytkintä.

        On muuten taitolaji tuo "raakana" vaihtaminen
        Fullerilla. Tosikuski vaihtaa ilman kytkintä
        Fullerilla salamannopeasti -- olen itse
        tuollaiseen kyytiin kerran päässyt ja täytyy
        sanoa, että huh.

        TUlee sitä joskus työpaikan ritsoilla itsekin
        vaihdeltua raakana ihan perjantain kunniaksi.
        Ylöspäin menee millä vain, alaspäin vaihto vaatii
        jo luonnetta. Parempi jättää väliin, tuskin on
        laatikolle terveellistä jos vaihdon jälkeen
        takapenkiltä tulee aiheellinen kommentti "käytä
        aina sorvatessa suojalaseja..."


      • sisu

        Sisuissa enimmäkseen. synkronoimaton Fuller on
        nopein vaihteisto ammattilaisen käsissä ja
        kestävä.sen oppiminen on teoriassa mahdotonta se
        pitää oppia käytännössä.


    • AK

      Et ainakaan voita mitään. Jos luulet tällä tavoin
      kytkintä säästäväsi, niin pieleen menee. Kyllä se
      poljin on sitä varten, että aina vaihteeseen
      koskettaessa sitä on poljettava.

    • pK

      Tiiä haittaako eli ei, mutta miksi ihmeessä
      täytyy toimia niin? Kun voi survaista kytkimen
      pohjaan ja tehdä vaihdon asianmukaisesti. Ja voin
      vakuuttaa,että aski ei varmasti kärsi
      tarpeettomasti.

      • näin

        Osta vanha "porkkanasorvi" Saabi tai Warre niin ei tarvii kytkintä käyttää vaihdossa.... vapaakytkin rules ok!


    • Pirkko-Liisa

      Joo kytkin on tumpeloita ja taneleita varten.
      Turhaa ajanhukka se kytkimen kanssa räplääminen.

    • Clutch

      .

    • Konkari

      Sitten, kun poijjaat tulevaisuudessa näette
      avatun laatikon ensimmäistä kertaa omin silmin,
      niin näette mitkä osat kuluvat ja minkä
      näköisiksi ne menevät...

    • JPE

      Jos ei nykäise, osaat tehdä sen oikein. Eikä
      vaikuta vaihteistoon mitenkään. Ja kytkin kuluu
      vähemmän, samoin kytkinvaijeri. Itse olen
      joutunut korjaamaan monta kytkintä, mutta en
      yhtään vaihteistoa. Voinee päätellä, että
      rasituksen painopiste on kytkimen puolella ja
      sitä kannattaa säästää jonkinverran vaihteiston
      kustannuksella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe