Voiko autoa käyttää jäähdyttimen korkki auki?
Autossani ei ole paisuntasäiliötä.
Syylärin korkki auki?
16
11014
Vastaukset
- JIMJAK
nesteet lentää huisv.....n, joten pistä korkki
kiinni, sen vuoksi se korkki on siinä.
Jäähdytysjärjestelmässä kuuluu olla painetta.
Jos nesteet poksahtelee ulos omia aikojaan
(=liikaa painetta järjestelmässä), tsekkauta
kannentiivisteen kunto, ennenkuin tulee isompi
remppa. - joni
a
- roope
jos autosi on japsi niin älä edes käynnistä
- JPE
siitä on jopa suurta apua. Nimittäin jos
järjestelmään on tullut vuoto, jota ei voi heti
korjata, ja matkan pitää jatkua. Jos vaikka
syylärin muovipääty on halki, niin korkin ollessa
kiinni järjestelmän luontainen paine aiheuttaa
runsaan vuodon. Kun pitää korkin auki / löysällä,
on vuoto hyvin pientä ja matka jatkuu pitkään.
Konsti vaatii alkutarkkailua kiehumisen varalta.
Jos termostaatti toimii oikein eikä
kannentiiviste vuoda, ei neste kiehu , vaikka
korkki on auki. Tuulettimen termostaatti viime
kädessä pitää veden lämmön turvallisena.
Joillakin moottorityypeillä tietysti saattaa olla
sisäinen vedenkierto niin huono, että esiintyy
paikallista kiehumista, joka työntää veden ulos
avoimesta korkista, vaikka lämpömittari näyttäisi
alle 90 astetta. Minulle ei ole tällaista
sattunut, vaikka konstia on muutaman kerran
joutunut käyttämään.- water world
Auton moottorista kiinni joissain moottoreissa on
voimakkaasti paineistettu jäähdytysjärjestelmä,
silloin kyllä suuri osa nesteistä tulee ulos - TarmoP
water world kirjoitti:
Auton moottorista kiinni joissain moottoreissa on
voimakkaasti paineistettu jäähdytysjärjestelmä,
silloin kyllä suuri osa nesteistä tulee ulos..meinasin vaan tsekata ettei neste vaan
kuplisi...u know what I mean. - Hot
TarmoP kirjoitti:
..meinasin vaan tsekata ettei neste vaan
kuplisi...u know what I mean.Jos korkki on syylärin päällä, niin sitä ei saa
ollenkaan aukaista kuumana, koska neste räiskähtää
heti ulos. Jos on erillinen paisuntasäiliö
sivukierrossa, niin sen voi varovasti aukaista
kuumanakin. - Hot
TarmoP kirjoitti:
..meinasin vaan tsekata ettei neste vaan
kuplisi...u know what I mean.Jos korkki on syylärin päällä, niin sitä ei saa
ollenkaan aukaista kuumana, koska neste räiskähtää
heti ulos. Jos on erillinen paisuntasäiliö
sivukierrossa, niin sen voi varovasti aukaista
kuumanakin. - Hot
TarmoP kirjoitti:
..meinasin vaan tsekata ettei neste vaan
kuplisi...u know what I mean.Jos korkki on syylärin päällä, niin sitä ei saa
ollenkaan aukaista kuumana, koska neste räiskähtää
heti ulos. Jos on erillinen paisuntasäiliö
sivukierrossa, niin sen voi varovasti aukaista
kuumanakin. - Hot
TarmoP kirjoitti:
..meinasin vaan tsekata ettei neste vaan
kuplisi...u know what I mean.Jos korkki on syylärin päällä, niin sitä ei saa
ollenkaan aukaista kuumana, koska neste räiskähtää
heti ulos. Jos on erillinen paisuntasäiliö
sivukierrossa, niin sen voi varovasti aukaista
kuumanakin. - Hot
TarmoP kirjoitti:
..meinasin vaan tsekata ettei neste vaan
kuplisi...u know what I mean.Jos korkki on syylärin päällä, niin sitä ei saa
ollenkaan aukaista kuumana, koska neste räiskähtää
heti ulos. Jos on erillinen paisuntasäiliö
sivukierrossa, niin sen voi varovasti aukaista
kuumanakin.
- Janne
Korkkia ei tietenkään kannata avata, jos lämmöt ovat yli 100 astetta... Ei sillä painekorkilla muuta merkitystä taida olla, kuin että sillä nostetaan kiehumispiste n. 120 asteeseen, siltä varalta, että moottorin lämpötila nousee liikaa. Ei ala sitten heti höyry pellin alta nousemaan.
- korolla
Kyllä kone kestää käyttää jonkun aikaa (noin
15min kaasu pohjassa) vaikka ilman
jäähdytysnestettä itse testattu vanhan korollan
koneella- Miihkali
Mullakin oli aikanaan Corolla ja siinä meni
vesiletku poikki ja sen jälkeen kone tietysti
keitti. Ajoin sitten lähimpään taloon parin
kilsan päähän. Sain auton siellä sitten kuntoon,
mutta viikon päästä meni kannentiiviste eli ei
kestänyt Corollan kone ilman vettä ajamista. Ja
itse ajoin vain 2-3 minuuttia ilman vettä. - korolla
Miihkali kirjoitti:
Mullakin oli aikanaan Corolla ja siinä meni
vesiletku poikki ja sen jälkeen kone tietysti
keitti. Ajoin sitten lähimpään taloon parin
kilsan päähän. Sain auton siellä sitten kuntoon,
mutta viikon päästä meni kannentiiviste eli ei
kestänyt Corollan kone ilman vettä ajamista. Ja
itse ajoin vain 2-3 minuuttia ilman vettä.....tosin se kone meni "testin" jälkeen täysin
jumiin!!!!!!!!!!!
- VetteMies
Itsellänikin on ollut vanhoista autoista korkin
tiivisteestä leikattu pala irti jotta painetta ei
syntyisi.
Vanha syyläri, lämppärinkenno, tiivisteet tms. ei
välttämättä kestä painetta ja vuotaa, mutta saat
lisää ajoaikaa jollet paineista järjestelmää.
JOS termostaattisi, flekti toimivat, eikä
kannentiivite ole rikki eikä kone ei käy liian
kuumana (normaali käyntilämpötila noin (80-90)
astetta. niin ei ole tarvetta paineistaa
jäähdytysjärjestelmää!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645616Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204257Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172916- 1702227
- 171926
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231774- 951377
- 681164
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171136Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77988