Listahitit tappaa

musiikin.

Musiikin ei pitäisi olla kaupallinen tuote, eikä sillä saisi rahastaa. Massatuotantona tehdyt listahitit ovat kompromissi, jolla yritetään miellyttää mahdollisimman suurta kohteryhmää. Vain maan alta tulee musiikkia, josta on yritetty tehdä hyvää, ei myyvää. Musiikki on taidetta, eikä sitä tarvitse kaikkien ymmärtää. Parempi tehdä musiikkia, joka edes jonkun mielestä on täydellistä, kuin listahittejä, jotka vain miellyttävät useimpia.

Ja tekijänoikeudet pois! Björkin sanoin: musiikki on vapaa kulkenaan.

9

1028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fazonk

      kirkumista yksikään täysijärkinen olento Islannin ulkopuolella ei pidä musiikkina.

      • ...nyt särähti korvaan!

        Yhtenä maailmankaikkeuden innovatiivisimmista laulajista ja musiikintekijöistä Björk on paikkansa ansainnut listoilla. Ikävää, että islannittaren musiikki edustaa sinulle "kirkumista", mutta harva laulaja osaa yhtä omaperäisesti yhdistellä laulussaan taianomaista, herttaista ja omituista laulua, outoja vingahduksia, hiirsenhiljaista kuiskintaa ja muita kurnutuksia ja kirkumistakin. Näistä aineisosista muodostuu avantgardismia parhaimmillaan.

        Onhan se B:n musiikki paikoin vaikeaselkoista ja luotaansatyöntävää varsinkin hänen kaikkein intiimimmissä kappalaissa, mutta se eklektisyys ja uniikkius palkitsee kuulijansa ennemmin tai myöhemmin. Suosittelen kaikille tuon menninkäisen hylkimisreaktiosta kärsiville jatkamaan tutkimusmatkaanne björkismiin vaikkapa Vespertine-levyn kuuntelulla.


    • JamBoy

      Kuinka joku voi väittää, ettei myyvä musiikki olisi hyvää? Pakkohan sen on olla joidenkin mielestä hyvää, kun se kerran myy. Ei kai kukaan vastentahtoaan osta p**kaa.

      Mua on aina pistäny vihaks nää kaupallisen ja listamusiikin vastustajat. Ei teiän oo pakko ostaa, mitä ette halua. Me, jotka halutaan ja pidetään siitä, ostetaan!

      Musiikki on kyllä taidetta, mutta miksi taiteen pitäsi olla sellaista, joita vaan mukaoikeat taiteentuntijat kuuntelevat ja ymmärtävät? Kaikella taiteella rahastetaan ja tullaan aina rahastamaan. Se on fakta. Ihmiset haluavat hyötyä työstään.

      • lokki

        Sanoisin näin, että osa väitteestä "kaupallinen huttu" on totta, sillä listoille pääsee pääsääntöisesti musiikkia, joka on tehty ns. helpoksi kuunneltavaksi. Ettei se tarvitse syventymistä. Kuitenkin kenenkään on tuskiin väittäminen, että heti syntyessään kuunteli jotain jazzin mestareita. Sanoisin, että listahitit ovat musiikkia niille jotka eivät jaksa/halua/viitsi/ei ole aikaa syventyä joihinkin syvempää keskittymistä vaativaan musiikkiin. Tälläaiset pintahirviöt myös antavat hieman suuntaa sille mitä mikin musiikkilaji pitää sisällään.


      • keskinkertaista

        Musiikki myydään ulkomusiikillisilla tekijöillä. Vähän tissiä ja persettä, niin kyllä lähtee, mutta näenkö minä niitä CD-soittimestani?


      • JamBoy
        lokki kirjoitti:

        Sanoisin näin, että osa väitteestä "kaupallinen huttu" on totta, sillä listoille pääsee pääsääntöisesti musiikkia, joka on tehty ns. helpoksi kuunneltavaksi. Ettei se tarvitse syventymistä. Kuitenkin kenenkään on tuskiin väittäminen, että heti syntyessään kuunteli jotain jazzin mestareita. Sanoisin, että listahitit ovat musiikkia niille jotka eivät jaksa/halua/viitsi/ei ole aikaa syventyä joihinkin syvempää keskittymistä vaativaan musiikkiin. Tälläaiset pintahirviöt myös antavat hieman suuntaa sille mitä mikin musiikkilaji pitää sisällään.

        Tähän voin vastata, että minä ainakin jaksan/haluan/viitsin keskittyä kuuntelemaan esim. Christina Aguileraa, Sugababesia ja Madonnaa. Ihmisillä on eri kiinnostuksen kohteet ja maut. Ymmäretään se. Ok?

        Tottahan se on, että suuri osa "pintamusiikin" kuluttajista käyttää sitä ns. taustana tai muuna, mutta meitäkin löytyy, keille tämä musiikki kaikkine lieveilmiöineen (videot ym.) on todellinen harrastus ja elämän ilo! Ja eihän se musiikin kuluttaminen taustana tai muunakaan ole mikään pahe. Musiikin tarkoitus on mielestäni tuottaa iloa ja mielihyvää.

        Sama asiahan on esim. kuvataiteessakin. Vain harvat kiinnostuvat niin, että jaksavat kiertää taidemuseoita, mutta kauniista kuvista nauttivat kaikki. Olkoon ne sitten mainoksia, sarjakuvia, julisteita tai arvotauluja.


      • olen
        keskinkertaista kirjoitti:

        Musiikki myydään ulkomusiikillisilla tekijöillä. Vähän tissiä ja persettä, niin kyllä lähtee, mutta näenkö minä niitä CD-soittimestani?

        samaa mieltä, mutta älkää nyt mollatko heti, kun listahiteille saatiin oma palsta ja disco/konemusapalstaa saatiin siivottua.

        Suurin osahan listahiteistä ja kiksu yms. jutuista, jotka toistavat toinen toistaan ovat suhteellisen aivotonta kamaa. Mutta kaikenlaiselle musiikille pitää olla ostajansa, kuitenkin musiikissa pitää olla kaupallisuutensakin.


      • JamBoy
        keskinkertaista kirjoitti:

        Musiikki myydään ulkomusiikillisilla tekijöillä. Vähän tissiä ja persettä, niin kyllä lähtee, mutta näenkö minä niitä CD-soittimestani?

        Piti vielä vastata tähänkin. =)

        Miksi aina pitää jauhaa ulkomusiikillisista tekijöistä ihan kuin se olisi kirosana? Mielestäni kokonaisuus ratkaisee asiassa kuin asiassa.

        Esimerkiksi makunautuntoihin liitetään aina mukaan ruuan ulkonäkö, ruokailutilan imapiiri ym. Miksi kuunnellessa ei voisi nauttia kokonaisuudesta: musiikki itsessään, levyn ulkonäkö, video, tieto artistin ulkonäostä ja imagosta omassa mielessä ym. = kokonaisvaltainen nautinto!


      • HulluSirkusPelle
        JamBoy kirjoitti:

        Piti vielä vastata tähänkin. =)

        Miksi aina pitää jauhaa ulkomusiikillisista tekijöistä ihan kuin se olisi kirosana? Mielestäni kokonaisuus ratkaisee asiassa kuin asiassa.

        Esimerkiksi makunautuntoihin liitetään aina mukaan ruuan ulkonäkö, ruokailutilan imapiiri ym. Miksi kuunnellessa ei voisi nauttia kokonaisuudesta: musiikki itsessään, levyn ulkonäkö, video, tieto artistin ulkonäostä ja imagosta omassa mielessä ym. = kokonaisvaltainen nautinto!

        JamBoy puhuu asiaa. Mä olen kyllästynyt noihin niuhottajiin ja kaikenmaailman genrepoliiseihin. On se kummaa kun noiden snobien pitää tulla pätemään näille kevyen musan palstoillekin. En kyllä itsekään syty lihastenpullistelu tai perseenhetkutusmusasta, mutta mikä minä olen tuomitsemaan ja kyllä noi ulkomusiikilliset seikat aina vaikuttavat kevyessä musassa. Mun mielestä esim. pop- ja rockmusassa on kysymys ensisijaisesti viihteestä, (Lordi ja Kiss jne) ja koko paketti on tärkeä esim. ulkonäkö, esiintymisasut ja sensellaiset, mutta ei kuitenkaan välttämätön. Lisäbonusta tietenkin tulee jos löytyy myös sanomaa (Dylan, Green Day jne)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe