Katekismus:
”Herramme Jeesus Kristus asetti pyhän kasteen vähän ennen taivaaseenastumistaan, kun hän sanoi opetuslapsilleen:
”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.
Ja katso, minä olen teidän kansanne joka päivä maailman loppuun asti”. (Matt. 28:18-20).
---
Kysymyksiä:
1. Mikä on sakramentti? Onko se raamatullinen ilmaisu?
2. Lähetyskäsky on kaikissa evankelumeissa: Matt. 28:18-20, Mark. 16:15,16, Lk. 24:47, Joh. 20:21-23. Ovatko ne yhtenevät (Ajatellen lähinnä Matteusta ja Markusta)?
3. Mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen tehtävä kasteessa?
---
Kasteen asettamisesta (lähetyskäskystä) keskustelemme siis tässä ketjussa 1-2 viikon ajan (senkin jälkeen, jos aihetta riittää).
Sitten on seuraavan ketjun aika.
---
Tulevia aiheita:
2. Kasteen siunaus
3. Kasteen velvoitus
4. Lapsen kaste
5. Kaste ja opetus
1. Kasteen asettaminen (Katekismuspiiri)
53
894
Vastaukset
- terence.hill
1. Mielestäni pyhä toimitus, eli erotettu arkisesta käytöstä. Kaikki syöminen ei ole ehtoollisen nauttimista. Jos joisin viiniä ja söisin leipää, ei sekään olisi ehtoollinen. Mutta, kun kristityt ovat koolla ja nauttivat ehtoollisen siinä tarkoituksessa kuin Jeesus sen sääti, silloin se on pyhä ehtoollinen. Samoin kaste siinä tarkoituksessa tehtynä, että annetaan Jeesuksen asettama kaste, on pyhä kaste. (Eri asia kuin arkinen pesu ja kylpy.)
2. Matteuksessa ja Markuksessa mielestäni molemmissa sama kaikkia maailman ihmisiä koskeva käsky. Jeesus on koko maailman syntien sovittaja ja siitä on kerrottava kaikille. Kohdat täydentävät toisiaan.terence.hill:
1. Mielestäni pyhä toimitus, eli erotettu arkisesta käytöstä.
2. Matteuksessa ja Markuksessa ...
Kohdat täydentävät toisiaan
---
1. Katekismuksemme sanoo:
"Sakramenteissa (kaste ja ehtoollinen)Kristus itse on läsnä ja jakaa näkyvien aineiden välityksellä meille armoaan".
Svebiliuksen katekismus:
MITÄ KASTEESSA ON?
Vastaus: Kahdenlaiset asiat: maalliset ja taivaalliset.
Kaste ei siis ole pelkkää vettä, niin kuin jotkut sen mieltävät.
Jotkuthan sanovat kastetta pelkäksi vesikasteeksi.
(Juhana Lehmuskoski YKSI KASTE-kirjassaan; sivut 51-52: "Kaste ei ole armonväline...Kaste ja armo ovat kaksi eri asiaa. ...Raamattu ei omista kasteelle mitään erityistä `armoa`."
Mitä kasteesta jää siis tämän mukaan jäljelle?)- terence.hill
Tapio522 kirjoitti:
terence.hill:
1. Mielestäni pyhä toimitus, eli erotettu arkisesta käytöstä.
2. Matteuksessa ja Markuksessa ...
Kohdat täydentävät toisiaan
---
1. Katekismuksemme sanoo:
"Sakramenteissa (kaste ja ehtoollinen)Kristus itse on läsnä ja jakaa näkyvien aineiden välityksellä meille armoaan".
Svebiliuksen katekismus:
MITÄ KASTEESSA ON?
Vastaus: Kahdenlaiset asiat: maalliset ja taivaalliset.
Kaste ei siis ole pelkkää vettä, niin kuin jotkut sen mieltävät.
Jotkuthan sanovat kastetta pelkäksi vesikasteeksi.
(Juhana Lehmuskoski YKSI KASTE-kirjassaan; sivut 51-52: "Kaste ei ole armonväline...Kaste ja armo ovat kaksi eri asiaa. ...Raamattu ei omista kasteelle mitään erityistä `armoa`."
Mitä kasteesta jää siis tämän mukaan jäljelle?)Jumalan sana välittää meille pelastuksen Kristuksessa.
Kasteen ja ehtoollisen armonvälineenä oleminen perustuu sanaan, joka niihin on liitetty. Kristus on sanassa. Hän on myös kasteessa ja ehtoollisessa sanan kautta. terence.hill kirjoitti:
Jumalan sana välittää meille pelastuksen Kristuksessa.
Kasteen ja ehtoollisen armonvälineenä oleminen perustuu sanaan, joka niihin on liitetty. Kristus on sanassa. Hän on myös kasteessa ja ehtoollisessa sanan kautta.terence.hill: "Hän (Kristus) on myös kasteessa ja ehtoollisessa sanan kautta".
---
Aivan!
Opetamme siis kasteesta, ettei se ole pelkkää vettä.
Katekismus:”Vesi ilman Jumalan sanaa on paljas vesi eikä kaste, mutta Jumalan sanaan yhdistettynä se on kaste, se on armorikas elämän vesi ja uudestisyntymisen peso Pyhässä Hengessä.” (Tiit. 3:5).
Jumala viisaudessaan toimii meidän mielestämme mitättömien välineitten kautta (vesi, leipä ja viini) koetellakseen meitä, pidämmekö hänen Sanaansa arvossa.
Pelastus on ansaittu yksin Golgatalla.
Kristus on ansainnut sen koko maailmalle yksin ristillä.
Tämä ansio ei tule automaattisesti ihmisen hyväksi, ei edes pienelle lapselle.
Tämä ristillä ansaittu anteeksianto tulee jakaa jonkin välineen avulla ihmiselle, jotta se hyödyttäisi häntä.
Tämä Kristuksen ansion jakaminen tapahtuu mm. kasteessa; tapahtuuhan kaste "Jeesuksen Kristuksen nimeen syntien anteeksisaamiseksi" (Apt. 2:38).
Ja ehtoollisessa, kuten huomaamme sen asetussanoista (Matt. 26:28).
Meidän ei tule sekoittaa koko maailman vanhurskauttamista (yleistä sovitusta)koskevia Raamatun paikkoja (esim. Joh. 1:29, 2. Kor.5:19) ja yksilöihmisen henkilökohtaista vanhurskauttamista koskevia Raamatun paikkoja toisiinsa.
"Antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa" (2. Kor. 5:19).- alohaopla
terence.hill kirjoitti:
Kasteen ja ehtoollisen armonvälineenä oleminen perustuu sanaan, joka niihin on liitetty. Kristus on sanassa. Hän on myös kasteessa ja ehtoollisessa sanan kautta."Tämä on". Otti leivän ja sanoi tämä on minun ruumiini, puolestasi annettu. Otti maljan ja sanoi tämä on minun vereni, puolestasi vuodatettu.
Olen monta kertaa ihmetellyt, että miksi jotkut ymmärtävät ehtoollisen pelkästään muistoateriaksi, sillä se on jo asetussanojen pohjalta paljon muuta. terence.hill kirjoitti:
Kasteen ja ehtoollisen armonvälineenä oleminen perustuu sanaan, joka niihin on liitetty. Kristus on sanassa. Hän on myös kasteessa ja ehtoollisessa sanan kautta.terence.hill:
"Kasteen ja ehtoollisen armonvälineenä oleminen perustuu sanaan, joka niihin on liitetty. Kristus on sanassa. Hän on myös kasteessa ja ehtoollisessa sanan kautta".
---
Aivan!
”Sakramentteja eikä muitakaan Jumala määräämiä ja asettamia asioita ei tule arvostella niiden karkean, ulkonaisen ilmenemismuodon mukaan, aivan muin pähkinässä nähtäisiin ainoastaan kuori, vaan sellaisina kuin niihin on yhtyneenä Jumalan sana ” (Iso Katekismus).
Tapio522:
1. Mikä on sakramentti? Onko se raamatullinen ilmaisu?
---
Löytyykö kasteelle ja ehtoolliselle vastineensa Vanhasta Testamentista?- alohaopla
Vanhassa Testamentissa ja Uudessa Testamentissa ovat omat pyhät toimituksensa, jotka kuitenkin vanhassa ovat uuden esikuvia.
Vanhassa oli jokapäiväiset uhrit - Jeesus uhrasi itsensä kertakaikkisesti.
Vanhassa oli ympärileikkaus ja uudessa on kaste.
Vanhassa oli pääsiäislammas ja uudessa on ehtoollinen.
Sakramentti on pyhä toimitus ja se on sitten myös salaisuus, mysterio, jonka hengellistä puolta ei järki näe ja ymmärrä.
Pyhittää; sakramentti (sacrare) ja mysterio (mystéerion) ovat kaiketi olleet käytössä toistensa synonyymeinä. alohaopla kirjoitti:
Vanhassa Testamentissa ja Uudessa Testamentissa ovat omat pyhät toimituksensa, jotka kuitenkin vanhassa ovat uuden esikuvia.
Sakramentti on pyhä toimitus ja se on sitten myös salaisuus, mysterio, jonka hengellistä puolta ei järki näe ja ymmärrä.
Pyhittää; sakramentti (sacrare) ja mysterio (mystéerion) ovat kaiketi olleet käytössä toistensa synonyymeinä.alohaopla: "Sakramentti on pyhä toimitus ja se on sitten myös salaisuus, mysterio, jonka hengellistä puolta ei järki näe ja ymmärrä.
Pyhittää; sakramentti (sacrare) ja mysterio (mystéerion) ovat kaiketi olleet käytössä toistensa synonyymeinä".
---
Kaste siis pyhittää (1. Kor. 6:11) tapahtuuhan se meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä!
http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Room/06EK.htm- eepu*
alohaopla kirjoitti:
Pyhittää; sakramentti (sacrare) ja mysterio (mystéerion) ovat kaiketi olleet käytössä toistensa synonyymeinä.... sen kyllä ymmärrän, koska tahallanne olette ymmärrystänne pimentämässä noilla epäraamatullisilla asioilla! …lopettakaa jo se semmoinen pelleily ja tulkaa jo viimeinkin järkiinne!
.. ja -- antakaa kastaa itsenne Apt.2:38 -mukaisesti !
… ja sitten Anokaa (toki Apt.2:37, 38; 8:36, 37, 38; Luuk.7:29 jälkeen sitä) VIISAUTTA ja YMMÄRRYSTÄ niin sitä annetaan (ks.Apt.1:5; Luuk.3:16; Jaak.1:5) ... Ylhäältä JUMALALTA! :) Ystäväiseni käänny lähimmän lähiseurakuntamme puoleen, ja kysy mitä sinun asiallesi voitaisiin tehdä?! Katso; ( http://www.adventtikirkko.great.fi/ )
Katso myös: ( http://kotisivu.mtv3.fi/james/vii1-10.html )
*
Ja Jumala Rakkaus voittakoon kaikki esteet ihmisten välillä(mme) ja julistettakoon Jumalan muuttavaa ja uudistavaa Rauhanevankeliumia: ”Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. ” kaikille ihmisille!
Saanko ojentaa käden … sillä Tämä on Rauhan ja Rakkauden ja Vapahtajan käden ojennus sinulle ystäväiseni
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
Sillä tämä on varmaa Vapahtajan SANAA:
"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA EVANKELIUMIA kaikille luoduille.
Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15, 16)
Eli; SAARNATKAA EVANKELIUMIA ja Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu!!
Katso: *Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Pyhityselämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)
Lue Efesolaiskirje: 2 "Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa, joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin; " jne..
4:22 "että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,"
*
Lue Kolossalaiskirje: 3: "Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä. jne..
… Tahallinen uskonmukaisen upotuskasteen hylkääminen johtaa pelastuksen/pyhityksen menettämiseen!!
*
♥ MARANATA! ♥ - alohaopla
eepu* kirjoitti:
... sen kyllä ymmärrän, koska tahallanne olette ymmärrystänne pimentämässä noilla epäraamatullisilla asioilla! …lopettakaa jo se semmoinen pelleily ja tulkaa jo viimeinkin järkiinne!
.. ja -- antakaa kastaa itsenne Apt.2:38 -mukaisesti !
… ja sitten Anokaa (toki Apt.2:37, 38; 8:36, 37, 38; Luuk.7:29 jälkeen sitä) VIISAUTTA ja YMMÄRRYSTÄ niin sitä annetaan (ks.Apt.1:5; Luuk.3:16; Jaak.1:5) ... Ylhäältä JUMALALTA! :) Ystäväiseni käänny lähimmän lähiseurakuntamme puoleen, ja kysy mitä sinun asiallesi voitaisiin tehdä?! Katso; ( http://www.adventtikirkko.great.fi/ )
Katso myös: ( http://kotisivu.mtv3.fi/james/vii1-10.html )
*
Ja Jumala Rakkaus voittakoon kaikki esteet ihmisten välillä(mme) ja julistettakoon Jumalan muuttavaa ja uudistavaa Rauhanevankeliumia: ”Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. ” kaikille ihmisille!
Saanko ojentaa käden … sillä Tämä on Rauhan ja Rakkauden ja Vapahtajan käden ojennus sinulle ystäväiseni
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
"Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA EVANKELIUMIA kaikille luoduille.
Joka USKOO ja KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen. (Mark.16:15, 16)
Katso: *Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Pyhityselämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)
Lue Efesolaiskirje: 2 "Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa, joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin; " jne..
4:22 "että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten,"
*
Lue Kolossalaiskirje: 3: "Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella. Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä. jne..
… Tahallinen uskonmukaisen upotuskasteen hylkääminen johtaa pelastuksen/pyhityksen menettämiseen!!
*
♥ MARANATA! ♥Pelastus on armosta - ei lain töistä. Pelastus on armosta, ettei kukaan kerskailisi. Ken kerskaa, hänen kerskauksensa olkoon Kristus, Vapahtajamme.
Tässä oon ja tähän jään, vaikka pyörität lain vanhurskautta tavoittelevat sanasi vaikka kuinka pyöreäksi. - eepu*
alohaopla kirjoitti:
Pelastus on armosta - ei lain töistä. Pelastus on armosta, ettei kukaan kerskailisi. Ken kerskaa, hänen kerskauksensa olkoon Kristus, Vapahtajamme.
Tässä oon ja tähän jään, vaikka pyörität lain vanhurskautta tavoittelevat sanasi vaikka kuinka pyöreäksi.vesitä LAKIA, vaan Kristus sisällisesti meissä VAHVISTAA JUMALAN VANHURSKAUDENLAIN, että me noudatamme sitä, … sillä; ”Jumalan valtakunta on sisällisesti meissä/teissä." (Luuk.17:21)...
Sillä HUOMAA ; --- ”Sillä [olemmehan me uskonmukaisesti Apt.2:38) kastetut] kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. ”Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan ME VAHVISTAMME LAIN.” (ks.Gal.3:27; Room.3:31)
”Kristus meissä/teissä, kirkkauden toivo.”
… ”että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta ja Kristuksen ASUA USKON KAUTTA teidän sydämissänne,”
”Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. SELLAISTA VASTAAN EI OLE LAKI.” (ks.Efe.3:16,17; Gal.5:22,23)
Saanko siis ojentaa sinulle käden … sillä Tämä on Rauhan ja Rakkauden ja Vapahtajan kädenojennus sinulle ystäväiseni
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
Katso: *Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Pyhityselämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :) - alohaopla
eepu* kirjoitti:
vesitä LAKIA, vaan Kristus sisällisesti meissä VAHVISTAA JUMALAN VANHURSKAUDENLAIN, että me noudatamme sitä, … sillä; ”Jumalan valtakunta on sisällisesti meissä/teissä." (Luuk.17:21)...
Sillä HUOMAA ; --- ”Sillä [olemmehan me uskonmukaisesti Apt.2:38) kastetut] kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet. ”Teemmekö siis lain mitättömäksi uskon kautta? Pois se! Vaan ME VAHVISTAMME LAIN.” (ks.Gal.3:27; Room.3:31)
… ”että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta ja Kristuksen ASUA USKON KAUTTA teidän sydämissänne,”
”Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. SELLAISTA VASTAAN EI OLE LAKI.” (ks.Efe.3:16,17; Gal.5:22,23)
Saanko siis ojentaa sinulle käden … sillä Tämä on Rauhan ja Rakkauden ja Vapahtajan kädenojennus sinulle ystäväiseni
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
Katso: *Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Pyhityselämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)Muita rauhan tekijöitä ei ole, kuin Jeesus, joka teki RISTIN PÄÄLLÄ RAUHAN MEIDÄN JA JUMALAN VÄLILLE Kol.1:20. MAAILMASSA EI OLE, EIKÄ TULE RAUHAA Joh.16:33.
Lain kautta tulee synnintunto. Vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa ei tule laista, vaan armosta. En voi alistua lain orjaksi, vaan pidän siitä kiinni, mikä on lain tehtävä (osoittaa meidät syntiseksi). Sitten turvaudun ilmaan mitään ansio-odotuksia yksin Kristuksen armoon. Jeesus on täyttänyt lain ja kärsinyt rangaistuksen meidän rikoksistamme Jumalaa vastaan.
Turvaudun siis ainoastaan Jeesuksen käteen, joka on nostanut minut rotkosta ja on luvannut sanassaan viedä perille asti. - eepu*
alohaopla kirjoitti:
Muita rauhan tekijöitä ei ole, kuin Jeesus, joka teki RISTIN PÄÄLLÄ RAUHAN MEIDÄN JA JUMALAN VÄLILLE Kol.1:20. MAAILMASSA EI OLE, EIKÄ TULE RAUHAA Joh.16:33.
Lain kautta tulee synnintunto. Vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa ei tule laista, vaan armosta. En voi alistua lain orjaksi, vaan pidän siitä kiinni, mikä on lain tehtävä (osoittaa meidät syntiseksi). Sitten turvaudun ilmaan mitään ansio-odotuksia yksin Kristuksen armoon. Jeesus on täyttänyt lain ja kärsinyt rangaistuksen meidän rikoksistamme Jumalaa vastaan.
Turvaudun siis ainoastaan Jeesuksen käteen, joka on nostanut minut rotkosta ja on luvannut sanassaan viedä perille asti.Millainen on se ihminen, joka perii iankaikkisen elämä? ...Raamattu sanoo:
"sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan LAIN NOUDATTAJAT vanhurskautetaan." (Room.2:13)
Taivaaseen/pelastukseen ei pääse synnintekijät/kääntymättömät/niskoittelijat:
"Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan." (Ilm.21:27)
lmestyskirjasta lisää:
2:5 Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.
2:21 Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
2:22 Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
9:20 Ja jäljelle jääneet ihmiset, ne, joita ei tapettu näillä vitsauksilla, eivät tehneet parannusta kättensä teoista, niin että olisivat lakanneet kumartamasta riivaajia ja kultaisia ja hopeaisia ja vaskisia ja kivisiä ja puisia epäjumalankuvia, jotka eivät voi nähdä eikä kuulla eikä kävellä.
9:21 He eivät tehneet parannusta murhistaan eikä velhouksistaan eikä haureudestaan eikä varkauksistaan.
16:9 Ja ihmiset paahtuivat kovassa helteessä ja pilkkasivat Jumalan nimeä, hänen, jolla on vallassaan nämä vitsaukset; mutta he eivät tehneet parannusta, niin että olisivat antaneet hänelle kunnian.
16:11 ja pilkkasivat taivaan Jumalaa tuskiensa ja paiseittensa tähden, mutta eivät tehneet parannusta teoistansa."
Lue Roomalaiskirjeestä:
6:1 "Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;" ..jne.. - terence.hill
eepu* kirjoitti:
Millainen on se ihminen, joka perii iankaikkisen elämä? ...Raamattu sanoo:
"sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan LAIN NOUDATTAJAT vanhurskautetaan." (Room.2:13)
Taivaaseen/pelastukseen ei pääse synnintekijät/kääntymättömät/niskoittelijat:
"Eikä sinne ole pääsevä mitään epäpyhää eikä ketään kauhistusten tekijää eikä valhettelijaa, vaan ainoastaan ne, jotka ovat kirjoitetut Karitsan elämänkirjaan." (Ilm.21:27)
lmestyskirjasta lisää:
2:5 Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.
2:21 Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
2:22 Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
9:20 Ja jäljelle jääneet ihmiset, ne, joita ei tapettu näillä vitsauksilla, eivät tehneet parannusta kättensä teoista, niin että olisivat lakanneet kumartamasta riivaajia ja kultaisia ja hopeaisia ja vaskisia ja kivisiä ja puisia epäjumalankuvia, jotka eivät voi nähdä eikä kuulla eikä kävellä.
9:21 He eivät tehneet parannusta murhistaan eikä velhouksistaan eikä haureudestaan eikä varkauksistaan.
16:9 Ja ihmiset paahtuivat kovassa helteessä ja pilkkasivat Jumalan nimeä, hänen, jolla on vallassaan nämä vitsaukset; mutta he eivät tehneet parannusta, niin että olisivat antaneet hänelle kunnian.
16:11 ja pilkkasivat taivaan Jumalaa tuskiensa ja paiseittensa tähden, mutta eivät tehneet parannusta teoistansa."
Lue Roomalaiskirjeestä:
6:1 "Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;" ..jne..---------------------------------------------
---------------------------------------------
Tämä jae on osa sitä Roomalaiskirjeen alun todistusta, ETTÄ LAIN TIE VANHURSKAUTTAJANA ON TUKOSSA ja kenelläkään ihmisellä, juutalaisella tai kreikkalaisella, EI OLE MITÄÄN MAHDOLLISUUTTA EIKÄ TOIVOA ILMAN JEESUSTA. (Josta YKSIN ARMOSTA SAATAVASTA VANHURSKAUDESTA, USKON VANHURSKAUDESTA, aletaan kertoa Room 3:21. ja siitä eteenpäin.)
Panet kaiken aivan sikinsokin! Sinun kannattaisi etsiä joku Room.kirjeen selitysteos ja lukea sitä ahkerasti ja oppia edes sen tajuamisen alkeita... - eepu*
terence.hill kirjoitti:
Tämä jae on osa sitä Roomalaiskirjeen alun todistusta, ETTÄ LAIN TIE VANHURSKAUTTAJANA ON TUKOSSA ja kenelläkään ihmisellä, juutalaisella tai kreikkalaisella, EI OLE MITÄÄN MAHDOLLISUUTTA EIKÄ TOIVOA ILMAN JEESUSTA. (Josta YKSIN ARMOSTA SAATAVASTA VANHURSKAUDESTA, USKON VANHURSKAUDESTA, aletaan kertoa Room 3:21. ja siitä eteenpäin.)
Panet kaiken aivan sikinsokin! Sinun kannattaisi etsiä joku Room.kirjeen selitysteos ja lukea sitä ahkerasti ja oppia edes sen tajuamisen alkeita...Pyhän Hengen Lahja, kysyn vaan mitä me siis epäraamatullisilla/epähengellisillä kirjoittajien kirjoilla vielä tekisimme?!
..kehotan sinua kastamaton terence.hill nöyrtymään ja kääntymään Jumalan puoleen noista epäraamatullista opeistasi! - Grown up
eepu* kirjoitti:
vesitä LAKIA, vaan Kristus sisällisesti meissä VAHVISTAA JUMALAN VANHURSKAUDENLAIN, että me noudatamme sitä, … sillä; ”Jumalan valtakunta on sisällisesti meissä/teissä." (Luuk.17:21)...
*
minulle niin Rakkaassa
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
Jk.:
Katso: *Joh.3:16; Apt.2:38; 8:36, 37, 38 ja Room. 6.Luku*, sillä vain tämä Tie, On se kertakaikkinen, se Oikea IANKAIKKINEN ELÄMÄNTIE, astu ja kastu siihen! ... aloita uusi ja voimallinen Pyhityselämä yhdessä Vapahtajamme kanssa! :)laitoit ovat todella täyttä totta. Jumala antaa voiman, jonka avulla Jumalan laki Kristuksen mielen avulla ei ole raskas kantaa. Omassa voimassa ihminen uupuu alta aikayksikön.
Mutta miten pääsemme tähän? Emme suinkaan useasti kastamalla. Vaan luopumalla synnistä, kaikesta turhasta, kaikesta omasta, jopa minästä. Kuolemalla pois itsestämme ja kaikesta joka meitä vielä pidättää. Sallimalla Jeesuksen asettua hallitsemaan meitä, niin että liha on vain pohjalle poljettu. Niin lihan olemassaoloa ei tarvitse enää korostaa, vaikka se ihmisessä onkin. Usein se johtaa vain "Pietarin" uskoon, josta on tehty epäuskon oikeutus.
Jeesus itse sanoo, että pääsemme Hänen luokseen vain ahtaan portin kautta.
Ilman synnintuntoa, syntiensä katumista ja Herralle otollisia kyyneliä (ei itsesäälin kyyneliä) harva löytää sen portin. Ja vasta portin takana ihminen saa Todistuksen siitä, että näin on. Vasta silloin Jeesuksen veren arvo ymmärretään oikein. Kasteen merkitys kirkastuu sinulle. Totuuden Henki seuraa mukanasi sanoen takaa, mitä tietä on käytävä.
Veden, veren ja Hengen todistus on yhtäpitävä. Näin erilaisten kastetapojen nostaminen pelastustieksi ilman Jeesuksen antamaa Uskoa epäuskoa, luulouskoa, oikotieuskoa.
Jeesus odottaa ahtaan portin takana.
Minkä tahansa yksityiskohdan korottaminen erityisasemaan ja omaksi pelastustiekseen on Antikristuksen harhautusta.
Tapio522:
2. Lähetyskäsky on kaikissa evankelumeissa: Matt. 28:18-20, Mark. 16:15,16, Lk. 24:47, Joh. 20:21-23. Ovatko ne yhtenevät (Ajatellen lähinnä Matteusta ja Markusta)?
---
Veljeni on ollut helluntalainen kolmisenkymmentä vuotta.
Usein hän toistaa, että Mark. 16:16 mukaan ensin tulee olla usko ja sitten vasta voidaan kastaa.
Tästä ei kai ole kyse; uskon ja kasteen järjestyksestä?- alohaopla
Mihin kysymykseen vastaa Markus 16:15-16?
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Markus 16:15-16 vastaa kysymykseen, että ketkä pelastuvat - siis Jeesukseen uskovat kastetut pelastuvat. Ilman uskoa ei pelastu. Pelastukseen siis kuuluu usko ja kaste.
- hartonen
Juu on mielestäni erittäin olennaista kun ajatellaan kastetta että se tapahtuu isän pojan ja pyhän hengen nimeen. Tämä puoltaa sitä että Jumala on kastehetkessä vaikuttavana ja antavana osapuolena. Pelkkä kastetoimitus kuuliaisuuden tekona jumalalle tarkoittaisi kastetta ilman kolmiyhteisen jumalan nimeen. On erittäin olennaista tajuta se että Jumalan nimeeen kastaminen tekee kasteesta oikean ja kristillisen kasteen ja kaikki perustuu siihen!
- olisi Henkensä
kautta läsnä lapsikastetapahtumassa, niin kyllä
kait tulokset olisivat toista luokkaa. Valtaosalle
suomalaisista sillä ei ole sen kummempaa merkitystä
kuin nimen antaminen.
Vain murto-osa kastetuista tulee uskoon. Tehän hal-
veksitte Jumalan voimaa jos kaste olisi todiste
siitä.
Kastehetkellä pappi yrittää KOMENTAA Jumalaa: Nyt sinun täytyy ottaa tämä lapsi omaksesi, kun me olemme niin päättäneet!!!!!!!!! - siinä Jeesus läsnä
olisi Henkensä kirjoitti:
kuin nimen antaminen.
siitä.
Kastehetkellä pappi yrittää KOMENTAA Jumalaa: Nyt sinun täytyy ottaa tämä lapsi omaksesi, kun me olemme niin päättäneet!!!!!!!!!Lapsen kaste on valtava ilotapahtuma, jossa Jeesus on sanansa mukaan läsnä, missä kaksi tahi kolme on koolla minun nimessäni siinä minä olen läsnä. Jo kasteen nimi kertoo, että lapsen kasteessa on läsnä Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Rukouksessa me pyydämme lapselle Pyhän Hengen lahjaa, niin antaisiko taivaan isä lapselle skorpionin?
- hartonen
olisi Henkensä kirjoitti:
kuin nimen antaminen.
siitä.
Kastehetkellä pappi yrittää KOMENTAA Jumalaa: Nyt sinun täytyy ottaa tämä lapsi omaksesi, kun me olemme niin päättäneet!!!!!!!!!Nyt lähdit heikoille vesille hyvä lähimmäinen. Miksi Jumala jotenkin viivyttelisi luokseen ottamistaan kun hän nimen omaan käskee tuoda lapset luokseen. Selityksesi on ristiriidassa Jumalan lupauksen ja kehotuksen kanssa jossa hän nimenomaan käskee tuoda lapset hänen luokseen. Kun syytetään lapsikasteen "heikkoja" tuloksia syytämme lapsikastetta kyseenalaistamme sen oikeellisuuden. Tämä ei nouse raamatusta. Kaste on lapsille oikea koska se on suoritettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen ja sillä sipuli. Sen sijaan siihen että niin harvat lapsena kastetutu heräävät unesta elävään uskoon ja palaavat takaisin kotiin johtuu hengellisen opetuksen puutteesta. Jeesushan nimenomaan käski 1. kastamaan ja 2. opettamaan jotta syntyisi opetuslapsia. Syy on siis opetuksen ja seurakuntaelämän puutteessa eikä suinkaan lapsikasteessa.
- raksuta vieläkään
hartonen kirjoitti:
Nyt lähdit heikoille vesille hyvä lähimmäinen. Miksi Jumala jotenkin viivyttelisi luokseen ottamistaan kun hän nimen omaan käskee tuoda lapset luokseen. Selityksesi on ristiriidassa Jumalan lupauksen ja kehotuksen kanssa jossa hän nimenomaan käskee tuoda lapset hänen luokseen. Kun syytetään lapsikasteen "heikkoja" tuloksia syytämme lapsikastetta kyseenalaistamme sen oikeellisuuden. Tämä ei nouse raamatusta. Kaste on lapsille oikea koska se on suoritettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen ja sillä sipuli. Sen sijaan siihen että niin harvat lapsena kastetutu heräävät unesta elävään uskoon ja palaavat takaisin kotiin johtuu hengellisen opetuksen puutteesta. Jeesushan nimenomaan käski 1. kastamaan ja 2. opettamaan jotta syntyisi opetuslapsia. Syy on siis opetuksen ja seurakuntaelämän puutteessa eikä suinkaan lapsikasteessa.
Jeesushan käskee todella tuoda lapset luokseen,
mutta EI KASTETTAVAKSI VAAN SIUNATTAVAKSI!!!!!
Sinä siis todella uskot, että pieni, viaton lapsi
on saatanan oma ja kasteessa Jumala ottaa hänet
omakseen?
Kun Jeesus sanoi, että lastenkaltaisten on tai-
vasten valtakunta, niin se todella tarkoittaa sitä.
Ei lapsi tarvitse mitään rituaalia tullakseen Ju-
malan lapseksi, vaan hän Jeesuksenkin sanojen mu-
kaan on sitä.
Siksi koko lapsikastehysteria on turhaa. - hartonen
raksuta vieläkään kirjoitti:
omakseen?
kaan on sitä.
Siksi koko lapsikastehysteria on turhaa.Niin aloitetaan perustasioista. Ensinnäkin miksi Jeesus olisi kastanut olihan hän itse paikalla ja ei hän vettä tarvitse vaan veden käyttö on meitä ihmisiä varten. Toiseksi kristillinen kaste alkoi vasta ylösnousemuksen jälkeen. Kolmanneksi mitä eroa on pakko siunaamisella ja pakko kasteella. Nimittäin kyllä lapselle annetaan rokotuskin niin miksei voi antaa kastetta tai myös niinkuin itse sanoit pakko siunaamista. Se on pakkoa myös niinkuin pakko kastekastekin. On tärkeää ymmärtää se että samalla tavalla kun annamme lapselle kaikkea muutakin hyvää voidaan lapselle antaa myös kaste. Tämä on hyvin laaja kysymys ja olen pohtinut lapsen kastamisperusteluja hyvin monessa tekstissäni joten en tässä rupea kirjoittamaan sitä kaikkea uudestaan. Mutta kaikki lähtee siitä että lapsi voidaan kastaan koska Kaste on Jumalan lahja ihmselle ja kasteessa kastettava tulee Jumalan kastamaksi eikä niin että ihminen suorittaa kuuliaisuuden teon Jumalalle. Tälläiset kuuliaisuuden teot voidsaan raamatun perusteella unohtaa. (Apt:2.38) Kastamattoman keskosen pelastuminen on vaikea kysymys! Käsitän asian niin että ihminen on riippuvainen Jumalan lupauksista ("joka uskoo ja kastetaan se pelastuu") mutta Jumala ei ole sidottu niin etteikö käytännön pakottamana voisi pelastaa muutenkin. Ihmisen pitää kuitenkin pitäytyä ja toimia sen mukaan mitä Jumala on luvannut. Siis siinä että ilman kastetta ei ole luvattu pelastusta. Niinhän raamattu selvästi ilmoittaa. Mitäs vielä..
Niin lapsista vielä se että on tärkeää ymmärtää oikein se mitä Jeesus tarkoittaa kun sanoo "lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta" ja joka ei ota vastaan sitä niinkuin lapsi ei voi päästä siihen sisälle. Eli ajatus painottaa lasten avointa mieltä Jumalaa kohtaan siis sellaista avointa suhtautumista ja luottamusta ilman inhimillistä epäilyä ja tämä on se mitä jeesus tarkoittaa lastenkaltaisuudella. Mistään lasten synnittömyydestä tai siitä että lapset olisivat automaattisesti pelastuksesta osallisia ei todellakaan ole kysymys. Lasten tie taivaaseen käy samojen asioiden läpi kuin muidenkin vanhempien ihmisten. Se yksi tie on kaste ja usko! Muuten syntyisi kolmasosa ihmiskunnasta siis kaikki noin alle 14-19 vuotiaat jotka eivät tarvitse kastetta ja uskoa vaan Jeesuksen sovitus koskee heitä automaattisesti. Siis kysymyshän on alle ymmärrys ikäisistä! Ei jaksa kirjoittaa enempää toivottavasti tämä riittää sinulle. - havainto
omakseen?
kaan on sitä.
Siksi koko lapsikastehysteria on turhaa.opetat jt-oppia. et tee eroa vanhan ja uuden liiton välillä.
uudessa liitossa lapsi viedään Jeesuksen siunattavaksi kristillisessä kasteessa ja puettavaksi Kristuksen vanhurskauteen kasteessa, koska Jeesus ei ole enää näkyvällä tavalla maan päällä, muuten kuin armovälineiden kautta (kaste ja ehtoollinen, sanaan liittyen)
Ks.Matt.28:19-20
1.Kor.12:13
Room.6:3-4 - Soomipoik
hartonen kirjoitti:
Niin aloitetaan perustasioista. Ensinnäkin miksi Jeesus olisi kastanut olihan hän itse paikalla ja ei hän vettä tarvitse vaan veden käyttö on meitä ihmisiä varten. Toiseksi kristillinen kaste alkoi vasta ylösnousemuksen jälkeen. Kolmanneksi mitä eroa on pakko siunaamisella ja pakko kasteella. Nimittäin kyllä lapselle annetaan rokotuskin niin miksei voi antaa kastetta tai myös niinkuin itse sanoit pakko siunaamista. Se on pakkoa myös niinkuin pakko kastekastekin. On tärkeää ymmärtää se että samalla tavalla kun annamme lapselle kaikkea muutakin hyvää voidaan lapselle antaa myös kaste. Tämä on hyvin laaja kysymys ja olen pohtinut lapsen kastamisperusteluja hyvin monessa tekstissäni joten en tässä rupea kirjoittamaan sitä kaikkea uudestaan. Mutta kaikki lähtee siitä että lapsi voidaan kastaan koska Kaste on Jumalan lahja ihmselle ja kasteessa kastettava tulee Jumalan kastamaksi eikä niin että ihminen suorittaa kuuliaisuuden teon Jumalalle. Tälläiset kuuliaisuuden teot voidsaan raamatun perusteella unohtaa. (Apt:2.38) Kastamattoman keskosen pelastuminen on vaikea kysymys! Käsitän asian niin että ihminen on riippuvainen Jumalan lupauksista ("joka uskoo ja kastetaan se pelastuu") mutta Jumala ei ole sidottu niin etteikö käytännön pakottamana voisi pelastaa muutenkin. Ihmisen pitää kuitenkin pitäytyä ja toimia sen mukaan mitä Jumala on luvannut. Siis siinä että ilman kastetta ei ole luvattu pelastusta. Niinhän raamattu selvästi ilmoittaa. Mitäs vielä..
Niin lapsista vielä se että on tärkeää ymmärtää oikein se mitä Jeesus tarkoittaa kun sanoo "lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta" ja joka ei ota vastaan sitä niinkuin lapsi ei voi päästä siihen sisälle. Eli ajatus painottaa lasten avointa mieltä Jumalaa kohtaan siis sellaista avointa suhtautumista ja luottamusta ilman inhimillistä epäilyä ja tämä on se mitä jeesus tarkoittaa lastenkaltaisuudella. Mistään lasten synnittömyydestä tai siitä että lapset olisivat automaattisesti pelastuksesta osallisia ei todellakaan ole kysymys. Lasten tie taivaaseen käy samojen asioiden läpi kuin muidenkin vanhempien ihmisten. Se yksi tie on kaste ja usko! Muuten syntyisi kolmasosa ihmiskunnasta siis kaikki noin alle 14-19 vuotiaat jotka eivät tarvitse kastetta ja uskoa vaan Jeesuksen sovitus koskee heitä automaattisesti. Siis kysymyshän on alle ymmärrys ikäisistä! Ei jaksa kirjoittaa enempää toivottavasti tämä riittää sinulle.perusasiatkaan tunnu olevan sinulla selvillä.
Kysyt: Miksi Jeesus olisi kastanut. olihan hän itse paikalla?"
No, miksi Jeesus antoi ehtoollista? Olihan hän itse paikalla. Toisekseen Jeesus kastoi useampia, kuin
Johannes Joh 4:1, tosin opetuslastensa välityk-
sellä. Nämä olivat jo kristillisiä kasteita, eikä
niitä tarvinnut uusia, kuten ei opetuslastenkaan
kasteita. Joten puheesi siitä, että kristillinen
kaste olisi alkanut vasta ristinkuoleman jälkeen,
on täyttä puppua.
Ehtoollinenkin asetettiin ENNEN sitä.
Kuka on puhunut pakkosiunaamisesta. Uudessa-tes-
tamentissa ei ole mihinkään pakkoa, kuten tuo
pakollinen lapsikaste on, vaan kaikki perustuu va-
paaehtoisuuteen:
"antakaa pelastaa itsenne; anna kastaa itsesi,
antakaa sovittaa itsenne jne".
Lapsi on autuas Jeesuksen sanojen mukaan, vaikka
kukaan ei siunaisi häntä, mutta Raamattu kehoit-
taa meitä siunaamaan kaikkia, esivaltaa, vihamie-
hiä, lapsia.jne.
Sinä et ole Lutherin kannalla, jos asetat kasteen ehdoksi pelastumiselle. Hän nimittäin kirjoittaa:
26. Saattaahan joku uskoa, vaikka ei olekaan kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta."
No, teillä luterilaisilla on niin monta erilaista
tulkintaa kasteesta, että siitä ei ota kukaan
selvää.
Johanne Kastaja täyttiin Pyhällä-Hengellä jo äitin
sä kohdussa. Miten se olisi mahdollista, jos
lapsi olisi syntinen????
Hänelle on sama pelastus kuin meillekin.
Ajattelisit vähän, mitä kirjoitat.
Kirjoitat oikein, että lapsen tie taivaaseen käy
samalla tavalla kuin vanhempienkin, mutta Raa-
mattu opettaa selvästi, että se tie on USKON
KAUTTA!!!!! Gal 3;26
Sillä te olette uskon kautta Jumaln lapsia, Kris-
tuksessa, Jeesuksessa."
Lopeta jo tuo Raamatun raiskaaminen tuon lapsi-
kasteautomaattipelastuksen kanssa ja usko niin
kuin on kirjoitettu: Joka USKOO ja kastetaan
pelastuu, mutta joka ei usko tuomitaan kadotuk-
seen".
Siis vain USKOMATON TUOMITAAN KADOTUKSEEN!!!!!!!!! - hartonen
Soomipoik kirjoitti:
perusasiatkaan tunnu olevan sinulla selvillä.
Kysyt: Miksi Jeesus olisi kastanut. olihan hän itse paikalla?"
No, miksi Jeesus antoi ehtoollista? Olihan hän itse paikalla. Toisekseen Jeesus kastoi useampia, kuin
Johannes Joh 4:1, tosin opetuslastensa välityk-
sellä. Nämä olivat jo kristillisiä kasteita, eikä
niitä tarvinnut uusia, kuten ei opetuslastenkaan
kasteita. Joten puheesi siitä, että kristillinen
kaste olisi alkanut vasta ristinkuoleman jälkeen,
on täyttä puppua.
Ehtoollinenkin asetettiin ENNEN sitä.
Kuka on puhunut pakkosiunaamisesta. Uudessa-tes-
tamentissa ei ole mihinkään pakkoa, kuten tuo
pakollinen lapsikaste on, vaan kaikki perustuu va-
paaehtoisuuteen:
"antakaa pelastaa itsenne; anna kastaa itsesi,
antakaa sovittaa itsenne jne".
Lapsi on autuas Jeesuksen sanojen mukaan, vaikka
kukaan ei siunaisi häntä, mutta Raamattu kehoit-
taa meitä siunaamaan kaikkia, esivaltaa, vihamie-
hiä, lapsia.jne.
Sinä et ole Lutherin kannalla, jos asetat kasteen ehdoksi pelastumiselle. Hän nimittäin kirjoittaa:
26. Saattaahan joku uskoa, vaikka ei olekaan kastettu. Kastehan on ainoastaan ulkonainen merkki, jonka on määrä muistuttaa meitä Jumalan lupauksesta."
No, teillä luterilaisilla on niin monta erilaista
tulkintaa kasteesta, että siitä ei ota kukaan
selvää.
Johanne Kastaja täyttiin Pyhällä-Hengellä jo äitin
sä kohdussa. Miten se olisi mahdollista, jos
lapsi olisi syntinen????
Hänelle on sama pelastus kuin meillekin.
Ajattelisit vähän, mitä kirjoitat.
Kirjoitat oikein, että lapsen tie taivaaseen käy
samalla tavalla kuin vanhempienkin, mutta Raa-
mattu opettaa selvästi, että se tie on USKON
KAUTTA!!!!! Gal 3;26
Sillä te olette uskon kautta Jumaln lapsia, Kris-
tuksessa, Jeesuksessa."
Lopeta jo tuo Raamatun raiskaaminen tuon lapsi-
kasteautomaattipelastuksen kanssa ja usko niin
kuin on kirjoitettu: Joka USKOO ja kastetaan
pelastuu, mutta joka ei usko tuomitaan kadotuk-
seen".
Siis vain USKOMATON TUOMITAAN KADOTUKSEEN!!!!!!!!!Niin Jeesus ei kastanut ketään itse ei lapsia eikä aikuisia. Jeesus osallistui itse JOHANNEKSEN KASTEEN TOIMINTAAN! Opetuslapset kastoivat parannukseen! Kyseessä olis Johanneksen kasteen avustustyö johon myös iopetulapset osallistuivat. Eihän kristillisen kasteen aika ollut vielä ennen ylösnousemusta, koska kristilllinen kaste perustuu siihen niinkuin raamattu sanoo. Ehtoollinen asetettiin normaalilla aterialla jossa kristus sääti ehtoollisen normaalin ruokailun yhteydessä!!!! Siinä jeesus kertoi leivän kuvaavan hänen ruumistaan ja viini hänen vertaan ja sanoi että sen jälkeen kun hänen sovitustyönsä oli tehty tehkää tämä "ehtoollinen" minun muistokseni. Ei se ollut vielä varsinainen ehtoollinen missä Jeesus kertoi ja asetti ehtoollisen! Se ilmenee siitä että Jeesus sanoi että tehkää tämä minun muistokseni.
Kristillisessä kasteessa kastetaan myös pyhällä hengellä. Se ei ole vain vettä. Johannes kastoi vedellä mutta Jeesus kastasa pyhällä hengellä. Kristillinen kaste ja pyhähenki ja uudestisyntyneen usko kuuluvat yhteen kokonaisuuteen! Ilman kristuksen henkeä ei voi kukaan olla hänen omansa. Kaikki kristukseen kastetut ovat kastetut hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa ja saavat elää kun kaste myös omistetaan uskolla! - Soomipoik
hartonen kirjoitti:
Niin Jeesus ei kastanut ketään itse ei lapsia eikä aikuisia. Jeesus osallistui itse JOHANNEKSEN KASTEEN TOIMINTAAN! Opetuslapset kastoivat parannukseen! Kyseessä olis Johanneksen kasteen avustustyö johon myös iopetulapset osallistuivat. Eihän kristillisen kasteen aika ollut vielä ennen ylösnousemusta, koska kristilllinen kaste perustuu siihen niinkuin raamattu sanoo. Ehtoollinen asetettiin normaalilla aterialla jossa kristus sääti ehtoollisen normaalin ruokailun yhteydessä!!!! Siinä jeesus kertoi leivän kuvaavan hänen ruumistaan ja viini hänen vertaan ja sanoi että sen jälkeen kun hänen sovitustyönsä oli tehty tehkää tämä "ehtoollinen" minun muistokseni. Ei se ollut vielä varsinainen ehtoollinen missä Jeesus kertoi ja asetti ehtoollisen! Se ilmenee siitä että Jeesus sanoi että tehkää tämä minun muistokseni.
Kristillisessä kasteessa kastetaan myös pyhällä hengellä. Se ei ole vain vettä. Johannes kastoi vedellä mutta Jeesus kastasa pyhällä hengellä. Kristillinen kaste ja pyhähenki ja uudestisyntyneen usko kuuluvat yhteen kokonaisuuteen! Ilman kristuksen henkeä ei voi kukaan olla hänen omansa. Kaikki kristukseen kastetut ovat kastetut hänen kuolemaansa ja ylösnousemukseensa ja saavat elää kun kaste myös omistetaan uskolla!Ihmettelen, kun sinä niin pontevasti esiinnyt tällä palstalla, mutta Raamatun perusasiatkaan eivät ole sinulla selvillä.
Missä niin on kirjoitettu, että Jeesuksen opetus-
lapset kastoivat parannukseen????
Raamattu sanoo selvästi, että opetuslapset kastoivat niitä, JOTKA JEESUS OLI TEHNYT OPETUSLAPSIKSI.
Joh 4::1-2
Siis nämä ihmiset olivat jo uskossa Jeesukseen ennen kastetta.
Jeesus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Ei
hän muuttunut uudeksi liitoksi vasta kuolemansa
jälkeen, vaan HÄNESSÄ ALKOI UUSI LIITTO!!!!!!
Ehtoollista ei asetettu normaalilla aterialla
vaan pääsiäisaterialla, joka oli jo Jeesuksen
uhraamisen vertauskuva. Se oli ENSIMMÄINEN EHTOOL-
LINEN, jossa käytettiin samoja asetussanoja kun myöhemmin. Mistä sinä olet saanut päähäsi noin typerän ajatuksen, että tämä ei olisi ollut nor-
maali ehtoollinen?
Kannattaisi perehtyä näihin perusasioihin, enne-
kuin tarttuu kynään.
Pyhän-Hengen kaste on eri asia kuin vesikaste.
Opetuslapset oli kastettu vedellä aikaisemmin,
mutta vasta helluntaina heidät kastettiin Pyhällä-
Hengellä.
Sinun kirjoituksesi on niin sekava, että olikohan
sinun parasta perehtyä Raamattuun ennenkuin jat-
kamme tätä keskustelua. - Jeesus
hartonen kirjoitti:
Nyt lähdit heikoille vesille hyvä lähimmäinen. Miksi Jumala jotenkin viivyttelisi luokseen ottamistaan kun hän nimen omaan käskee tuoda lapset luokseen. Selityksesi on ristiriidassa Jumalan lupauksen ja kehotuksen kanssa jossa hän nimenomaan käskee tuoda lapset hänen luokseen. Kun syytetään lapsikasteen "heikkoja" tuloksia syytämme lapsikastetta kyseenalaistamme sen oikeellisuuden. Tämä ei nouse raamatusta. Kaste on lapsille oikea koska se on suoritettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen Nimeen ja sillä sipuli. Sen sijaan siihen että niin harvat lapsena kastetutu heräävät unesta elävään uskoon ja palaavat takaisin kotiin johtuu hengellisen opetuksen puutteesta. Jeesushan nimenomaan käski 1. kastamaan ja 2. opettamaan jotta syntyisi opetuslapsia. Syy on siis opetuksen ja seurakuntaelämän puutteessa eikä suinkaan lapsikasteessa.
ottaa lapset luokseen ja Hän SIUNASI heitä, ei KASTANUT. Kuuluu kyllä kastaa Isän, pojan ja Pyhän Hengen nimeen ,Ne jotka ottivat sanan vastaan ja sydämen uskolla tulleet vanhurskkaaksi ja suun tunnustuksella pelastuneet . Vauva on itsessään jo otollinen Jeesukselle, siksi Hän sanoikin , että lasten kaltainen on taivasten valtakunta. Ei hän sanonut niin, että kun on vauva kastettu, niin sitten sen kaltainen on taivastenvaltakunta !!
Vauva ei ota vielä Sanaa vastaan, eikä myöskään tunnusta uskoansa.
Mieti, jos lapsikaste oli ratkaisevan tärkeä pelastuksessa, niin eikö se olisi hyvin selvästi tuotu ilmi Raamatussa ????? - totuutta...
hartonen kirjoitti:
Sillä Jeesus nimenomaa käski :
1. TEKEMÄÄN KANSAT MINUN OPETUSLPSIKSENI (julistaa Sanaa /evankeliumia), mistä seuraa ,että usko tulee kuulemisesta ja Jumalan Sanan kautta.
2. Sitten KASTAMAAN... ja NE kastettiin, jotka ottivat Sanan vastaan huom. ei kaikkia !
3. Sitten OPETTAMAAN. - jo sanoo
omakseen?
kaan on sitä.
Siksi koko lapsikastehysteria on turhaa.sen, että pelastustyö EI VOI olla vanhempien hallussa /vallassa, viekö lapsen kasteelle vai ei !!! Kyllä Jeesuksen ristintyö on aliarvioitu, jos vanhemmat saa ratkaista lapsen osalta tämän, huh, huh
- hyvä
hartonen kirjoitti:
Niin aloitetaan perustasioista. Ensinnäkin miksi Jeesus olisi kastanut olihan hän itse paikalla ja ei hän vettä tarvitse vaan veden käyttö on meitä ihmisiä varten. Toiseksi kristillinen kaste alkoi vasta ylösnousemuksen jälkeen. Kolmanneksi mitä eroa on pakko siunaamisella ja pakko kasteella. Nimittäin kyllä lapselle annetaan rokotuskin niin miksei voi antaa kastetta tai myös niinkuin itse sanoit pakko siunaamista. Se on pakkoa myös niinkuin pakko kastekastekin. On tärkeää ymmärtää se että samalla tavalla kun annamme lapselle kaikkea muutakin hyvää voidaan lapselle antaa myös kaste. Tämä on hyvin laaja kysymys ja olen pohtinut lapsen kastamisperusteluja hyvin monessa tekstissäni joten en tässä rupea kirjoittamaan sitä kaikkea uudestaan. Mutta kaikki lähtee siitä että lapsi voidaan kastaan koska Kaste on Jumalan lahja ihmselle ja kasteessa kastettava tulee Jumalan kastamaksi eikä niin että ihminen suorittaa kuuliaisuuden teon Jumalalle. Tälläiset kuuliaisuuden teot voidsaan raamatun perusteella unohtaa. (Apt:2.38) Kastamattoman keskosen pelastuminen on vaikea kysymys! Käsitän asian niin että ihminen on riippuvainen Jumalan lupauksista ("joka uskoo ja kastetaan se pelastuu") mutta Jumala ei ole sidottu niin etteikö käytännön pakottamana voisi pelastaa muutenkin. Ihmisen pitää kuitenkin pitäytyä ja toimia sen mukaan mitä Jumala on luvannut. Siis siinä että ilman kastetta ei ole luvattu pelastusta. Niinhän raamattu selvästi ilmoittaa. Mitäs vielä..
Niin lapsista vielä se että on tärkeää ymmärtää oikein se mitä Jeesus tarkoittaa kun sanoo "lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta" ja joka ei ota vastaan sitä niinkuin lapsi ei voi päästä siihen sisälle. Eli ajatus painottaa lasten avointa mieltä Jumalaa kohtaan siis sellaista avointa suhtautumista ja luottamusta ilman inhimillistä epäilyä ja tämä on se mitä jeesus tarkoittaa lastenkaltaisuudella. Mistään lasten synnittömyydestä tai siitä että lapset olisivat automaattisesti pelastuksesta osallisia ei todellakaan ole kysymys. Lasten tie taivaaseen käy samojen asioiden läpi kuin muidenkin vanhempien ihmisten. Se yksi tie on kaste ja usko! Muuten syntyisi kolmasosa ihmiskunnasta siis kaikki noin alle 14-19 vuotiaat jotka eivät tarvitse kastetta ja uskoa vaan Jeesuksen sovitus koskee heitä automaattisesti. Siis kysymyshän on alle ymmärrys ikäisistä! Ei jaksa kirjoittaa enempää toivottavasti tämä riittää sinulle.... lue Raamattuasi kokonaisuutena.
"Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, MUTTA JOKA EI USKO SE TUOMITAAN KADOTUKSEEN ". - se sitten
jo sanoo kirjoitti:
sen, että pelastustyö EI VOI olla vanhempien hallussa /vallassa, viekö lapsen kasteelle vai ei !!! Kyllä Jeesuksen ristintyö on aliarvioitu, jos vanhemmat saa ratkaista lapsen osalta tämän, huh, huh
Vanhempien "ristintyö" ? hmmm...
- hartonen
Soomipoik kirjoitti:
Ihmettelen, kun sinä niin pontevasti esiinnyt tällä palstalla, mutta Raamatun perusasiatkaan eivät ole sinulla selvillä.
Missä niin on kirjoitettu, että Jeesuksen opetus-
lapset kastoivat parannukseen????
Raamattu sanoo selvästi, että opetuslapset kastoivat niitä, JOTKA JEESUS OLI TEHNYT OPETUSLAPSIKSI.
Joh 4::1-2
Siis nämä ihmiset olivat jo uskossa Jeesukseen ennen kastetta.
Jeesus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Ei
hän muuttunut uudeksi liitoksi vasta kuolemansa
jälkeen, vaan HÄNESSÄ ALKOI UUSI LIITTO!!!!!!
Ehtoollista ei asetettu normaalilla aterialla
vaan pääsiäisaterialla, joka oli jo Jeesuksen
uhraamisen vertauskuva. Se oli ENSIMMÄINEN EHTOOL-
LINEN, jossa käytettiin samoja asetussanoja kun myöhemmin. Mistä sinä olet saanut päähäsi noin typerän ajatuksen, että tämä ei olisi ollut nor-
maali ehtoollinen?
Kannattaisi perehtyä näihin perusasioihin, enne-
kuin tarttuu kynään.
Pyhän-Hengen kaste on eri asia kuin vesikaste.
Opetuslapset oli kastettu vedellä aikaisemmin,
mutta vasta helluntaina heidät kastettiin Pyhällä-
Hengellä.
Sinun kirjoituksesi on niin sekava, että olikohan
sinun parasta perehtyä Raamattuun ennenkuin jat-
kamme tätä keskustelua.Tätä jankuttamista on turha jatkaa olemme niin kaukana toisistamme että en ymmärrä perusteluistasi mitään. Näkee sen että olet syöttänyt päähäsi jonkun mahdollisimman näennäisesti ykinkertaisen opin joka lähinnä perustuu raamatun tulkintaan ja oppiin matkimalla raamattua! Itse taas rakennan käsitykseni asioiden sisällöllisen merkityksien pohjalta ja katson esimerkiksi lapsikastetta sieltä käsin. Hyvää jatkoa sinulle kuka lienetkin.
- samoin
hartonen kirjoitti:
Tätä jankuttamista on turha jatkaa olemme niin kaukana toisistamme että en ymmärrä perusteluistasi mitään. Näkee sen että olet syöttänyt päähäsi jonkun mahdollisimman näennäisesti ykinkertaisen opin joka lähinnä perustuu raamatun tulkintaan ja oppiin matkimalla raamattua! Itse taas rakennan käsitykseni asioiden sisällöllisen merkityksien pohjalta ja katson esimerkiksi lapsikastetta sieltä käsin. Hyvää jatkoa sinulle kuka lienetkin.
Sanoit aivan oikein:
Näkee sen että olet syöttänyt päähäsi jonkun mahdollisimman näennäisesti ykinkertaisen opin joka lähinnä perustuu raamatun tulkintaan ja oppiin matkimalla raamattua!"
Näin juuri olen. Minulle on Raamattu ja sen sanoma
kaikkein tärkeintä. Minä viis veisaan kirkkojen
perinnäissäännöistä ja tunnuksista. Ne ovat mie-
lestäni suurin syy siihen, että selvä Raamatun il-
moitus hämärtyy ja ihmisten mielenkiinto kohdistuu
lähinnä perinteisiin ja kauniisiin muotomenoihin.
Tärkein asia meidän pelastumisemme kannalta on
Jeesuksen sovitustyö ja siihen meidän pitäisi kes-
kittyä ja tehdä kuten Paavali sanoi: 1. Kor 2:2
"Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne
tuntematta mitään muuta, paitsi Jeesuksen, Kristuksen ja hänet ristiinnaulittuna."
Kyllä siinä jää kasteasiat toiseksi. - hartonen
samoin kirjoitti:
Sanoit aivan oikein:
Näkee sen että olet syöttänyt päähäsi jonkun mahdollisimman näennäisesti ykinkertaisen opin joka lähinnä perustuu raamatun tulkintaan ja oppiin matkimalla raamattua!"
tuntematta mitään muuta, paitsi Jeesuksen, Kristuksen ja hänet ristiinnaulittuna."
Kyllä siinä jää kasteasiat toiseksi.Miksi sitten kannatat naisten ehtoollista? Sitä ei esiinny selkeästi raamatussa. Se on siis raamatun esimerkin vastainen asia ja siis väärin. Tästä on juuri kysymys. Asiaoihin pitää rakentaa oppi tutkimalla ensisijaisesti niiden sisällölistä merkitystä eikä oppia pidä rakentaa matkimalla. Se ei suinkaan tarkoita että tehdään tällöin asioita tai päädytään raamatun vastaiseen tulkintaan päinvastoin. Naisten ehtoolliselle osallistuminen on tästä hyvä esimerkki. Raamatun esimerkin mukaaan siis naisille ei pidä antaa ehtoollista. Se kuuluisi vaan perheen päälle eli miehelle.
- hartonen
hyvä kirjoitti:
... lue Raamattuasi kokonaisuutena.
"Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu, MUTTA JOKA EI USKO SE TUOMITAAN KADOTUKSEEN ".Juuri oikein kirjoitit. Jos ei pysy Jumalalta saamassaan uudestisyntyneen uskossa niin on kadotettu. Aivan selvä asia.
- Room.6:3-5
samoin kirjoitti:
Sanoit aivan oikein:
Kyllä siinä jää kasteasiat toiseksi."Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne
Kyllä siinä jää kasteasiat toiseksi.
---------------------------------------
Pitäähän ne lapset pukea kasteessa Kristuksen vanhurskauteen. eihän sinne häihin voi mennä ilman hääpukua. Joka ei "ota vastaan" Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, ei sinne sisälle pääse. Jotainhan sen lapsenkin on siis otettava vastaan uuden liiton aikana. Mitähän arvelisit sen olevan?
"Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa.
Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista. [2. Kor. 5:17; Ef. 2:6; Kol. 2:12]
Jos kerran yhtäläinen kuolema on liittänyt meidät yhteen hänen kanssaan, me myös nousemme kuolleista niin kuin hän. - Soomipoik
hartonen kirjoitti:
Miksi sitten kannatat naisten ehtoollista? Sitä ei esiinny selkeästi raamatussa. Se on siis raamatun esimerkin vastainen asia ja siis väärin. Tästä on juuri kysymys. Asiaoihin pitää rakentaa oppi tutkimalla ensisijaisesti niiden sisällölistä merkitystä eikä oppia pidä rakentaa matkimalla. Se ei suinkaan tarkoita että tehdään tällöin asioita tai päädytään raamatun vastaiseen tulkintaan päinvastoin. Naisten ehtoolliselle osallistuminen on tästä hyvä esimerkki. Raamatun esimerkin mukaaan siis naisille ei pidä antaa ehtoollista. Se kuuluisi vaan perheen päälle eli miehelle.
Mitenkä selvästi sinulle pitää sanoa, että alkuseurakuntaan kuului myös NAISIA.
Ap 5:14 "Ja yhä enemmän karttui niitä, jotka uskoivat Herraan, sekä miehiä, ETTÄ NAISIA, SUURET JOUKOT".
Kun Ap 2:42 sanotaan, että kaikki uskovat PYSYIVÄT LEIVÄN MURTAMISESSA, niin miten sinun päähäsi ei
mene, että MYÖS NÄMÄ NAISET OSALLISTUIVAT EHTOOLLISEN VIETTOON????????
Mikä on sinulle selkeätä. Tämä asia on sanottu niin selkeästi, kuin on tarvis. - pietarin puhe
Soomipoik kirjoitti:
Ap 5:14 "Ja yhä enemmän karttui niitä, jotka uskoivat Herraan, sekä miehiä, ETTÄ NAISIA, SUURET JOUKOT".
Kun Ap 2:42 sanotaan, että kaikki uskovat PYSYIVÄT LEIVÄN MURTAMISESSA, niin miten sinun päähäsi ei
Mikä on sinulle selkeätä. Tämä asia on sanottu niin selkeästi, kuin on tarvis.miehet/veljet ja LAPSET mainitaan. naisista ei puhuta mitään (Apt.2:37,38-39)
"tästä sukupolvesta" (Apt.2:40) siis Pietarin sukupolvi - hartonen
Soomipoik kirjoitti:
Mikä on sinulle selkeätä. Tämä asia on sanottu niin selkeästi, kuin on tarvis.Hyvä huomio sinulta oli se että todellakin alkuseurakuntaan kuului myös naisia. Ehkä sinulta on jäänyt huomaamatta se että alkuseurakuntaan kuului samoin perustein myös lapsia hyvin pieniäkin ja kasteessa otetaan jäseneksi Kristuksen seurakuntaan. Tulit juuri siihen tulokseen johon sinut johdattelin. Lapset myös siis kuuluivat Kristuksen seurakuntaan samoin kuin naiset, pojat, tytöt, lapset jne.. Lapsia ei jätetty ulkopuolelle kun perheen pääkääntyi. Se olisi ollut siihen aikaan täysin vierasta. Myös perheen pienet lapset kastettiin kun isä kääntyi. Jos ei olisi saanut kastaa niin siitä olisi tullut eri määräykset että milloin lapsi on sitten sen ikäinen jolloin hän tarvitsee kasteen ja oman uskon. Milloin lapsen usko on oikea? ONKO 2 vuotiaan usko oikea?? Onko 3 vuotiaan usko oikea?? Onko 10 vuotiaan usko riittävän oikea kasteelle?? Tämä on kuitenkin tärkeä asia ja siitä pitäisi olla jokin täsmällinen neuvo jos kasteen oikeellisuus perustuu ihmisen oikeaan uskoon enen kastetta. Tällaisia neuvoja siitä kuinka vanhan usko on oikea kasteelle ei kuitenkaan ole? Miksi? Koska kaste kuuluu kaikille isoille ja pienille ja kasteen oikeellisuus perustuu ainoastaan siihen että se tehdään Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen!
hartonen: "...on mielestäni erittäin olennaista kun ajatellaan kastetta että se tapahtuu Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tämä puoltaa sitä että Jumala on kastehetkessä vaikuttavana ja antavana osapuolena".
---
Katekismuksemme opettaa, että kaste on PYHÄ.
Miksi voidaan sanoa näin?
KUn avasin Ison Katekismuksen, eteeni tuli Isä Meidän-rukouksen ensimmäinen rukous:
"PYHITETTY OLKOON SINUN NIMESI".
Tästä Luther selittää:
"Jumalan nimi on meille annettu, koska me olemme kristittyjä ja kastettuja; näin meitä sanotaan Jumalan lapsiksi.
Ja meillä on sakramentit, joiden kautta Jumala liittää meidät itseensä, niin että kaikki se, mikä on hänen, on meidän käytettävissämme.
...hänen nimellään olkoon kunniansa, sitä pidettäköön pyhänä ja ylevänä, parhaimman aarteemme ja kalleutemme arvoisena..."
Miten Jumalan nimi tulee pyhitettyä keskuudessamme?
(Voimme tässä myös ajatella kastettamme?)hartonen kirjoitti:
Niin lapsista vielä se että on tärkeää ymmärtää oikein se mitä Jeesus tarkoittaa kun sanoo "lasten kaltaisten on Jumalan valtakunta" ja joka ei ota vastaan sitä niinkuin lapsi ei voi päästä siihen sisälle. Eli ajatus painottaa lasten avointa mieltä Jumalaa kohtaan siis sellaista avointa suhtautumista ja luottamusta ilman inhimillistä epäilyä ja tämä on se mitä jeesus tarkoittaa lastenkaltaisuudella. Mistään lasten synnittömyydestä tai siitä että lapset olisivat automaattisesti pelastuksesta osallisia ei todellakaan ole kysymys. Lasten tie taivaaseen käy samojen asioiden läpi kuin muidenkin vanhempien ihmisten. Se yksi tie on kaste ja usko! Muuten syntyisi kolmasosa ihmiskunnasta siis kaikki noin alle 14-19 vuotiaat jotka eivät tarvitse kastetta ja uskoa vaan Jeesuksen sovitus koskee heitä automaattisesti. Siis kysymyshän on alle ymmärrys ikäisistä! Ei jaksa kirjoittaa enempää toivottavasti tämä riittää sinulle.hartonen: "Tämä on hyvin laaja kysymys ja olen pohtinut lapsen kastamisperusteluja hyvin monessa tekstissäni joten en tässä rupea kirjoittamaan sitä kaikkea uudestaan".
---
Niin...kannattaa tutkia aihetta laajemmin ja usein, koska jokainen joutuu joskus tämän kysymyksen ollessaan tekemisissä kasteenuusijoitten kanssa.
Usein lapsikasteen raamatullisuus ja olemus avautuu vasta kasteen vanhatestamentillisten esikuvien kautta.
---
Jatketaan tarkemmin lapsikastekeskustelujamme, kun sen aika tulee.
Tämä ei tietystikkään estä sivuamista/pohtimasta aihetta, jos se soveltuu muihinkin otsikoihimme.
Tulevat otsikot/aiheemmehan ovat:
2. Kasteen siunaus
3. Kasteen velvoitus
4. Lapsenkaste
5. Kaste ja opetus
Kustakin otsikosta tulee olemaan oma ketjunsa.
Uusi ketju 1-2 viikon välein.- Soomipoik
hartonen kirjoitti:
Hyvä huomio sinulta oli se että todellakin alkuseurakuntaan kuului myös naisia. Ehkä sinulta on jäänyt huomaamatta se että alkuseurakuntaan kuului samoin perustein myös lapsia hyvin pieniäkin ja kasteessa otetaan jäseneksi Kristuksen seurakuntaan. Tulit juuri siihen tulokseen johon sinut johdattelin. Lapset myös siis kuuluivat Kristuksen seurakuntaan samoin kuin naiset, pojat, tytöt, lapset jne.. Lapsia ei jätetty ulkopuolelle kun perheen pääkääntyi. Se olisi ollut siihen aikaan täysin vierasta. Myös perheen pienet lapset kastettiin kun isä kääntyi. Jos ei olisi saanut kastaa niin siitä olisi tullut eri määräykset että milloin lapsi on sitten sen ikäinen jolloin hän tarvitsee kasteen ja oman uskon. Milloin lapsen usko on oikea? ONKO 2 vuotiaan usko oikea?? Onko 3 vuotiaan usko oikea?? Onko 10 vuotiaan usko riittävän oikea kasteelle?? Tämä on kuitenkin tärkeä asia ja siitä pitäisi olla jokin täsmällinen neuvo jos kasteen oikeellisuus perustuu ihmisen oikeaan uskoon enen kastetta. Tällaisia neuvoja siitä kuinka vanhan usko on oikea kasteelle ei kuitenkaan ole? Miksi? Koska kaste kuuluu kaikille isoille ja pienille ja kasteen oikeellisuus perustuu ainoastaan siihen että se tehdään Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen!
Miksi sinä lisäät OMIA OLETTAMUKSIASI muka Raamatun illmoituksina. Sinä edistyt.
Nyt myönsit, että alkuseurakuntaan kuului myös naisia, mutta heti perään oletit, että siihen olisi kuulunut myös vauvoja.
MISSÄ NIIN ON KIRJOITETTU???????????
Tuossa Ap 5:14 sanotaan nimen omaa,että suuri
joukko miehiä ja naisia tuli uskoon. Ei siinä pu-
huta vauvoista mitään.
Ap 8:12 sanotaan, että uskoontulleet ottivat kasteen, "sekä miehet, että naiset".
Taaskaan ei puhuta vauvoista mitään!!!!!
Jo se, että ehtoolliskäytäntö alkuseurakunnassa
edellytti ihmisen olevan sen ikäinen, että pystyi
koettelemaan ja tutkimaan itseään, sulkeen pois
vauvat.
Sinun koko lapsikasteoppisi perustuu OLETTAMUK-
SEEN. Sitkeästi sinä etsit ja oletat sellaista
mahdollisuutta, että vauvoja olisi kuulunut alku-
seurakuntaan, mutta kerran toisensa perään vedät
vesiperän.
Jos 99 % Raamatun kastekertomuksista kertoo ai-
kuisten kastamisesta ja vain 1 %:ssa voidaan
olettamalla kuvitella, että siellä olisi ollut
vauvoja, niin miksi sinä teet täsät häviävän pie-
nestä mahdollisuudesta itsellesi kaikkein tärkeim-
män opin. Erikoista logiikkaa. - tietenkin myös lapsia
hartonen kirjoitti:
Ottaa Jeesus tykönsä lapsiakin, eihän niin ole kukaan väittänytkään ettei ottaisi !! Minut on 12 vuotiaana kastettu uskovien kasteella, kun itse halusin sitä. Siskoni tyttö on tullut uskoon 5 vuotiaana, kun ymmärsi, että haluaa Jeesuksen sydämeensä.
- hartonen
Soomipoik kirjoitti:
Miksi sinä lisäät OMIA OLETTAMUKSIASI muka Raamatun illmoituksina. Sinä edistyt.
Nyt myönsit, että alkuseurakuntaan kuului myös naisia, mutta heti perään oletit, että siihen olisi kuulunut myös vauvoja.
MISSÄ NIIN ON KIRJOITETTU???????????
Tuossa Ap 5:14 sanotaan nimen omaa,että suuri
joukko miehiä ja naisia tuli uskoon. Ei siinä pu-
huta vauvoista mitään.
Ap 8:12 sanotaan, että uskoontulleet ottivat kasteen, "sekä miehet, että naiset".
Taaskaan ei puhuta vauvoista mitään!!!!!
Jo se, että ehtoolliskäytäntö alkuseurakunnassa
edellytti ihmisen olevan sen ikäinen, että pystyi
koettelemaan ja tutkimaan itseään, sulkeen pois
vauvat.
Sinun koko lapsikasteoppisi perustuu OLETTAMUK-
SEEN. Sitkeästi sinä etsit ja oletat sellaista
mahdollisuutta, että vauvoja olisi kuulunut alku-
seurakuntaan, mutta kerran toisensa perään vedät
vesiperän.
Jos 99 % Raamatun kastekertomuksista kertoo ai-
kuisten kastamisesta ja vain 1 %:ssa voidaan
olettamalla kuvitella, että siellä olisi ollut
vauvoja, niin miksi sinä teet täsät häviävän pie-
nestä mahdollisuudesta itsellesi kaikkein tärkeim-
män opin. Erikoista logiikkaa.Et ymmärrä. Totta kai naisia kuului. Idea on siinä että raamattu ei kuitenkaan erikseen kerro että naisillekin kuuluu ehtoollinen. Samalla r´perusteella voidaan kuitenkin päätellä ehtoollisen tarkoituksen nojalla että vaikka raamattu mainitse naisista ehtoolliselle ehtoollinen on myös naisia varten. Samoin kastekin voidaan antaa lapsille koska he ovat vastaanottaivaisia niin kuin Jeesus sanoo:
"joka ei ota jumalanvaltakuntaa vastaaan niinkuin lapsi hän ei sinne pääse sisälle!!"
Lapset lisäksi kastaa koska kaste on sen laatuinen, että ihminen ei suorita siinä Jumalalle mitään vaan Jumala suorittaa kastettavalle! Tämä lapset kaste perustuu osin siis myös siihen että lapset ovat luonnostaan vastaanottavaisia Jumalan valtakuntaa kohtaa niinkuin Jeesus selvästi mainittsi. On tärkeää ymmärtää myös se että lapset eivät ole synnittömiä. (Lue tekstini "mikä on synti") Lasten pitää ottaa myös Jumalan valtakunta vastaan ja se tapahtuu kasteessa koska he ovat luonnostaan vastaanottavaisia sitä kohtaan. Tämä perustuu siis Jeesuksen sanoihin!! Sitä on turha ruveta sinun kieltämään. Tätä taustaa vasten siis on luonnollista että aikuisten joukossa ei kastettu ketään sellaista joka olisi todennut sanan julistajasta tyyliin että "mitä ihmeen puppua tuo julistaja saarnaa". Siis näin raamattu haluaa painottaa että ketään sellaista ei tule kastaa. Lapset ovat taas luonnostaan vastaanottabvaisia! Tämä tärkeää ja sen takia heidät voidaan kastaa! Kaste ei ole lakia. Kasteessa Jumala antaa ja siunaa ja liittää syntienanteeksiantamukseen ja antaa uudestisyntyneen uskon ja pyhän hengen!
Simon noitakin uskoi mutta oli silti kiinni vääryyden siteissä! Ilmeni että raamatun kastettavien usko ennen kastetta saattoi monella olla hyvin vajavaista ja kaukana siitä uudestityntyneen uskosta joka on iloa ja rauhaa pyhässä hengessä! Tämä usko tulee kasteessa! tietenkin myös lapsia kirjoitti:
Ottaa Jeesus tykönsä lapsiakin, eihän niin ole kukaan väittänytkään ettei ottaisi !! Minut on 12 vuotiaana kastettu uskovien kasteella, kun itse halusin sitä. Siskoni tyttö on tullut uskoon 5 vuotiaana, kun ymmärsi, että haluaa Jeesuksen sydämeensä.
"Minut on 12 vuotiaana kastettu uskovien kasteella, kun itse halusin sitä".
---
Laitappa muutama Raamatun kohta, joka kertoo, mikä on kasteen hengellinen sisältö?
Esim. miksi Pietari kehoitti kastattamaan itsensä Jeesuksen Kristuksen nimeen (Apt. 2:38)?- Raamatusta
Tapio522 kirjoitti:
"Minut on 12 vuotiaana kastettu uskovien kasteella, kun itse halusin sitä".
---
Laitappa muutama Raamatun kohta, joka kertoo, mikä on kasteen hengellinen sisältö?
Esim. miksi Pietari kehoitti kastattamaan itsensä Jeesuksen Kristuksen nimeen (Apt. 2:38)?Kaste on kuuliaisuutta sille, mitä Raamattu opettaa : Apost. 18: 8 , Matt.3 :6, Mark. 1:5, Apost. 2:41 jne.
Uusi elämä kasteen haudan kautta : Room. 6 :4
Syntien anteeksisaaminen ja Pyhän Hengen lahja : Apost. 2:38
Keskinäinen yhteys (seurakunta) , rukous ja leivän murtaminen (ehtoollinen) : Apost. 2 :38
Hyvän omantunnon pyytämistä Jumalata.
Kasteen tehtävä on myös eroittaa uskovat jumalattomista, näin Jumalan seurakuntakin silloin koostuu uskoon tulleista.
Nooa rakensi USKOSSA arkkia, arkissa olijat pelastuivat Uskossa vedessä , mutta jumalattomat jotka eivät uskoneet hukkuivat. Raamatusta kirjoitti:
Kaste on kuuliaisuutta sille, mitä Raamattu opettaa : Apost. 18: 8 , Matt.3 :6, Mark. 1:5, Apost. 2:41 jne.
Uusi elämä kasteen haudan kautta : Room. 6 :4
Syntien anteeksisaaminen ja Pyhän Hengen lahja : Apost. 2:38
Keskinäinen yhteys (seurakunta) , rukous ja leivän murtaminen (ehtoollinen) : Apost. 2 :38
Hyvän omantunnon pyytämistä Jumalata.
Kasteen tehtävä on myös eroittaa uskovat jumalattomista, näin Jumalan seurakuntakin silloin koostuu uskoon tulleista.
Nooa rakensi USKOSSA arkkia, arkissa olijat pelastuivat Uskossa vedessä , mutta jumalattomat jotka eivät uskoneet hukkuivat.Kasteesta Raamatusta:
"Uusi elämä kasteen haudan kautta : Room. 6 :4 .
Syntien anteeksisaaminen ja Pyhän Hengen lahja : Apost. 2:38".
---
Liität siis kasteeseen "uuden elämän" (Joh. 3:5) ja syntien anteeksisaamisen (Apt. 2:38, 22:16)sekä Pyhän Hengen lahjan saamisen.
Et siis edusta tavanomaista ns. uskovien (vesi)kastetta, vai ymmärsinkö sinut oikein?
Ensi viikolla jatkamme Katekismuspiirimme toisessa jaksossa tarkemmin kasteen hengellisen sisällön käsittelyä.
Aiheena on: Kasteen siunaus.
Oleppa vielä mukana.- julmaa oppia
Tapio522 kirjoitti:
Kasteesta Raamatusta:
"Uusi elämä kasteen haudan kautta : Room. 6 :4 .
Syntien anteeksisaaminen ja Pyhän Hengen lahja : Apost. 2:38".
---
Liität siis kasteeseen "uuden elämän" (Joh. 3:5) ja syntien anteeksisaamisen (Apt. 2:38, 22:16)sekä Pyhän Hengen lahjan saamisen.
Et siis edusta tavanomaista ns. uskovien (vesi)kastetta, vai ymmärsinkö sinut oikein?
Ensi viikolla jatkamme Katekismuspiirimme toisessa jaksossa tarkemmin kasteen hengellisen sisällön käsittelyä.
Aiheena on: Kasteen siunaus.
Oleppa vielä mukana.ja evankeljumia, kun ihmisen pelastuminen on jätetty
vanhempien varaan!!!!
Pieni , viaton lapsi viedään väkisin pelastettavaksi. Tämähän on väkivaltaa.
3. Mikä on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen tehtävä kasteessa?
----
Kasteessa on siis kahdenlaiset asiat:
maalliset ja taivaalliset.
-Maallinen, jonka me näemme, on luonnollinen ja puhdas VESI.
-Taivaallinen, jota emme näe, on PYHÄ KOLMIYHTEYS.
"Jumala ottaa sen, joka kastetaan, lapsekseen,
Poika pukee hänet vanhurskaudellaan,
Pyhä Henki uudestisynnyttää hänet ja tekee asumasijakseen.
Sentähden meitä sanotaan syntyneiksi, ei yksinään Pyhästä Hengestä, vaan Jumalasta" (Svebiliuksen katekismus).Tässä vielä Matias Roton tutkielma Matteuksen kastekäskystä (Matt. 28:19):
http://64.233.183.104/search?q=cache:j_Q48USvwGEJ:www.roto.nu/matias/KastetekstiMatteuksenmukaan
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423286Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3382198Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle81967- 1371911
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91759Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!781593Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk401349"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1461280- 751279
- 761278