Mitä on soinnut H ja Hm, kun allguitarchords ei semmosia tunne.
Onko H sama kuin A#/Bb eli 688766?
Onko Hm sama kuin B eli 799877?
Mikäs sitten on 224432?
H ja Hm
6
2751
Vastaukset
- kuin B
...selkeesti tossa tapauksessasi. Eli Hm on sama, kuin Bm. Jossain(en ny muista missä), järjestelmässä B = Hb(A#). Se pitää aina katsoa sitt tilannekohtaisesti, kumpaa B:llä tarkoitetaan.
Mutta kuten sanottua...tossa tapauksessa, kun H:ta ei tunneta...B = H ja Bb = Hb
Mitä tulee näihin sormituskysymyksiin, niin kitarassahan voi saman soinnun ottaa monesta eri "asemasta" ja monella eri sormituksilla.
688766 = A#/Bb(ei missään tapauksessa H)
799877 = H tai B -duuri...ei siis molli(m).
Hm(Bm), tuosta asemasta olisi 799777.
224432 on myöskin Hm(Bm). Kuten tuossa aiemmin totesin, saman soinnun sormituksen voi ottaa monesta asemasta/pisteestä kitarassa.
Jos vielä tarkentaa tota 224432 -sormitusta, niin se on ns. kvinttikäänteinen Hm(Bm), jonka voi merkitä myös Hm/F#. Tämä siksi, että soinnun matalin ääni(F#) on eri, kuin soinnun kantasävel(H).
Jos haluasisit samasta asemasta tavallisen Hm soinnun(ei käänteisen), niin se olis X24432, eli siis ala-E kieleltä ei soitettas mitään.- on alennettu
Eikös niin? Oli kyseessä H tai B.
Ihankuten jos makkarapaketti alennettas.
Ois sen hinta alempi alkuperäseen oli sitten A tahi B luokan makkaraa.
Tosin alennettu A on eri sävel kuin ylennetty A.
Siks ne ilmotetaan A#/Bb, koska samasta kohtaa laudalta otetaan.
Mistä te nuita numeroita noihin sointuihin?
Minä kun täytän tätä:
http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=C&mm=&v=3
Siis voiko joku tosta parempi olla? - käyttäen
on alennettu kirjoitti:
Eikös niin? Oli kyseessä H tai B.
Ihankuten jos makkarapaketti alennettas.
Ois sen hinta alempi alkuperäseen oli sitten A tahi B luokan makkaraa.
Tosin alennettu A on eri sävel kuin ylennetty A.
Siks ne ilmotetaan A#/Bb, koska samasta kohtaa laudalta otetaan.
Mistä te nuita numeroita noihin sointuihin?
Minä kun täytän tätä:
http://www.all-guitar-chords.com/index.php?ch=C&mm=&v=3
Siis voiko joku tosta parempi olla?Jossain järjestelmissä(kuten tossa sun linkissäs) H:ta ei käytetä lainkaan, vaan H:n korvaa B.
Tällöin alennettu H merkitään Bb...tai tilanteen mukaan A#, joka tarkoittaa käytännössä samaa.
Jotta homma sotkeentus entisestään, niin on olemassa tapa, jossa käytetään alennetusta H:sta nimitystä B. Eli Hb = B. Itse en oo kitarjuttujen yhteyksissä ikinä törmännyt tähän, mutta muissa yhteyksissä kyllä. Eli B onkin tarkoittanut alennettua H:ta eikä H:ta.
Toi sun laittamas linkki on ihan hyvä ja olen sitä itsekkin joskus käyttänyt.
Soinnuista senverran...jotkut tuntuu mieltävän asian niin, että sointujen sormitukset on jotenkin sidoksissa sointuihin. Siis että voit soittaa soinnun vain siten, kun se on merkitty johonkin sointuoppaaseen. Sointu on vaan vähintään kolmesta eri äänestä koostuva harmooninen kokonaisuus, joka voidaan nimetä sointumerkillä. Jos otetaan vaikka tavallinen C-duurisointu, joka koostuu siis äänistä C-E-G.
On aivan sama, mistä kohtaa otelautaa otat nämä kyseiset äänet ja minkälainen sormitus siitä syntyy. Se on vain ja ainoastaan C-duurisointu. Voit myös ottaa saman sävelen monesta eri paikasta, eikä sekään muuta sitä totuutta, että se on C-duurisointu.
Sointukaavioihin merkitään soinnut siten, kun ne yleisesti on havaittu parhaaksi soittaman. - metallipiuhaaja
käyttäen kirjoitti:
Jossain järjestelmissä(kuten tossa sun linkissäs) H:ta ei käytetä lainkaan, vaan H:n korvaa B.
Tällöin alennettu H merkitään Bb...tai tilanteen mukaan A#, joka tarkoittaa käytännössä samaa.
Jotta homma sotkeentus entisestään, niin on olemassa tapa, jossa käytetään alennetusta H:sta nimitystä B. Eli Hb = B. Itse en oo kitarjuttujen yhteyksissä ikinä törmännyt tähän, mutta muissa yhteyksissä kyllä. Eli B onkin tarkoittanut alennettua H:ta eikä H:ta.
Toi sun laittamas linkki on ihan hyvä ja olen sitä itsekkin joskus käyttänyt.
Soinnuista senverran...jotkut tuntuu mieltävän asian niin, että sointujen sormitukset on jotenkin sidoksissa sointuihin. Siis että voit soittaa soinnun vain siten, kun se on merkitty johonkin sointuoppaaseen. Sointu on vaan vähintään kolmesta eri äänestä koostuva harmooninen kokonaisuus, joka voidaan nimetä sointumerkillä. Jos otetaan vaikka tavallinen C-duurisointu, joka koostuu siis äänistä C-E-G.
On aivan sama, mistä kohtaa otelautaa otat nämä kyseiset äänet ja minkälainen sormitus siitä syntyy. Se on vain ja ainoastaan C-duurisointu. Voit myös ottaa saman sävelen monesta eri paikasta, eikä sekään muuta sitä totuutta, että se on C-duurisointu.
Sointukaavioihin merkitään soinnut siten, kun ne yleisesti on havaittu parhaaksi soittaman."Jotta homma sotkeentus entisestään, niin on olemassa tapa, jossa käytetään alennetusta H:sta nimitystä B. Eli Hb = B."
Eli se tapa, jossa käytetään säveliä CDEFGAH(C). Se on alunperin kai saksalaista perua, ja kotiutunut tänne Suomeen. Säveltä Hb ei ole missään oikeissa merkinnöissä.
Englanninkielisissä maissa (ja tietty joissain muissakin) käytetään säveliä CDEFGAB (tai oikeammin ABCDEFG. Tällöin alennettu B on siis Bb, eli sama kuin saksalaisen merkintätavan mukaan B. - kertoo...
metallipiuhaaja kirjoitti:
"Jotta homma sotkeentus entisestään, niin on olemassa tapa, jossa käytetään alennetusta H:sta nimitystä B. Eli Hb = B."
Eli se tapa, jossa käytetään säveliä CDEFGAH(C). Se on alunperin kai saksalaista perua, ja kotiutunut tänne Suomeen. Säveltä Hb ei ole missään oikeissa merkinnöissä.
Englanninkielisissä maissa (ja tietty joissain muissakin) käytetään säveliä CDEFGAB (tai oikeammin ABCDEFG. Tällöin alennettu B on siis Bb, eli sama kuin saksalaisen merkintätavan mukaan B.Eurooppalainen tapa => Juurisävelen nimi on h ja alennettuna b.
Angloamerikkalainen tapa => Juurisävelen nimi on b ja alennettuna bb. - Osakalju_55
kertoo... kirjoitti:
Eurooppalainen tapa => Juurisävelen nimi on h ja alennettuna b.
Angloamerikkalainen tapa => Juurisävelen nimi on b ja alennettuna bb.Uutta tietoo minullekin, vaikka olen toonikaakin lukenut.
Se on vaan tuo musiikin teoria aika tylsää. Siks minulle riittää että H ja B on mulle sama.
Kitaran otelaudassa niille on oma sama nauha ja pianokoskettimissa myös oma paikkansa.
Jos joskus tulee biisi eteen (toiv. ei) niin ehkä huomaa että ei soi hyvin jos puoliaskeleen pielessä.
Käytännössä ei kai tätä "vähemmistömerkintää" käytetä?
Ylennyksillä ja alennuksilla kanssa omansa. Minä en ainakaan tuota sen enempää pohdi, toki brassaan jollekin joskus jos vielä muistan, niin sopivassa paikassa.
Tällä en pilkkaa kommentoijia, hyvä kun tuokin asia tuli selväksi. Päivällä luin ketjun alun ja jäi vähän vaivaamaan, miten on. Ei vaivaa enää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293035- 1191235
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61037- 58961
- 66925
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26897Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38871Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu161841Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75784