Olisi kysymys ilmoituksesta ja tahtoisin ammattilaisen kanssa keskustella.
Ilmoitus asiaa eläinsuojelun valvojalle
43
8003
Vastaukset
- mariannelin
Hei!
minkälainen eläinsuojeluasia on kysymyksessä?- Karvanen Kyösti
Tahtoisin tietää myös yhdistyksen ym. ennen ilmoitusta.
- Pia Lind
Karvanen Kyösti kirjoitti:
suomea asut?
Toimin itse Pk-esyn jäsenenä (pääkaupunkiseudun eläinsuojeluyhdistys) Hesyn vapaaehtoisena sekä yksityisenä kissakotina. En ole eläinsuojeluvalvoja mutta voin yrittää sinulle etsiä yhteystietoja kun vain tiedän missä päin asut.
Pk-seudun valvojien numerot minulla on mutta ne luovutan vain sähköpostiin. - linkki josta
löydät oman alueesi valvojan.
Jokaisen eläinsuojelutyössä mukana olevan olisi pitänyt tämä osata sulle antaa.
http://www.sey.fi/valvojat/valvluekehys.html - Karvanen Kyösti
linkki josta kirjoitti:
löydät oman alueesi valvojan.
Jokaisen eläinsuojelutyössä mukana olevan olisi pitänyt tämä osata sulle antaa.
http://www.sey.fi/valvojat/valvluekehys.htmlmutta joudunko vastuuseen tästä eli vähän arkailen ilmoituksen tekoa. Entä jos siellä ei todetakaan mitään ja ilmoitukseni oli turha? Onko tällä koiran omistajalla oikeus haastaa minut oikeuteen perättömästä ilmiannosta?
- valvojalle ja
mutta joudunko vastuuseen tästä eli vähän arkailen ilmoituksen tekoa. Entä jos siellä ei todetakaan mitään ja ilmoitukseni oli turha? Onko tällä koiran omistajalla oikeus haastaa minut oikeuteen perättömästä ilmiannosta?
kerro että epäilet koiraa hoidettavan huonosti,perustele miksi niin epäilet.Sano myös että et täysin varma ole,kerro että kyse on pelkästä epäilyksestä.
Et joudu haastetuksi,valvoja ei saa kertoa kuka ilmoitti.
Pystytkö kertomaan yhtään millaisesta tapauksesta on kyse. - daisy..
valvojalle ja kirjoitti:
kerro että epäilet koiraa hoidettavan huonosti,perustele miksi niin epäilet.Sano myös että et täysin varma ole,kerro että kyse on pelkästä epäilyksestä.
Pystytkö kertomaan yhtään millaisesta tapauksesta on kyse.Mielestäni ilmoituksen saa tehdä ihan nimettömänä?! Joten kukaan ei saa tietää, kuka asiasta on imoittanut... Eikä ne kerro muutenkaan varmaan sitä sille koiran omistajalle. Ilmoita asiasta, jos koiraa kohdellaan huonosti, ne lähettävät tarkastajan ja tarkistavat asian. Ajattele koiran parasta! :)
- Karvanen Kyösti
valvojalle ja kirjoitti:
Pystytkö kertomaan yhtään millaisesta tapauksesta on kyse.perustuvat? Sen tiedän, että oikeus voi purkaa tämän salassapidon ja silloin ilmoittaja paljastuu.
- Karvanen Kyösti
daisy.. kirjoitti:
Mielestäni ilmoituksen saa tehdä ihan nimettömänä?! Joten kukaan ei saa tietää, kuka asiasta on imoittanut... Eikä ne kerro muutenkaan varmaan sitä sille koiran omistajalle. Ilmoita asiasta, jos koiraa kohdellaan huonosti, ne lähettävät tarkastajan ja tarkistavat asian. Ajattele koiran parasta! :)
kaikki on kunnossa ja koiran omistaja pahoittaa mielensä. Eikö koiran omistajalla ole mitään oikeuksia?
- tassutin
perustuvat? Sen tiedän, että oikeus voi purkaa tämän salassapidon ja silloin ilmoittaja paljastuu.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1996/19960247
miksi oikeus purkaisi salassapidon? en voi kuvitella muuta syytä kuin jatkuvat perättömät ilmiannot, asiasta en mitään siis tiedä.
eiköhän tärkeintä ole kumminkin sen eläimen mahdollinen huono kohtelu kuin omistajan mahdollinen mielensäpahoittaminen, eikö? - Pia Lind
kaikki on kunnossa ja koiran omistaja pahoittaa mielensä. Eikö koiran omistajalla ole mitään oikeuksia?
jos sulla on oikeasti ilmoitettavaa niin silloin ei kaikki voi olla hyvin?!
Ja tottakai ilmoituksen saa tehdä nimettömästi ja jos eka kerta kun valvojat käyvät ja toteavan että kaikki on kunnossa niin jättävät asian sikseen mutta rupeavat useamman saman ilmoituksen tehneestä kyselemään koska käynnit ovat yllättäviä ja näin ollen rikkovat kotirauhaa jolloin poliisin on asiaan puututtava jos tämä on jatkuvaa ja mitään epäilyttävää ei löydetä, mutta eka kerta menee nimettömänä.
Ja voisit kai hieman valaista asiaa enemmän mitä koskee ja miten koira on huonosti pidetty, kerron mielelläni apuja mutta en täällä levittele yhteystietoja mihinkään suuntaan, joten jos haluat asiasta enemmän kysyä tai apuja saada niin laita meiliä.
http://www.kissakoti.palvelee.fi
sieltä löydät yhteystietoni - Karvanen Kyösti
Pia Lind kirjoitti:
jos sulla on oikeasti ilmoitettavaa niin silloin ei kaikki voi olla hyvin?!
Ja tottakai ilmoituksen saa tehdä nimettömästi ja jos eka kerta kun valvojat käyvät ja toteavan että kaikki on kunnossa niin jättävät asian sikseen mutta rupeavat useamman saman ilmoituksen tehneestä kyselemään koska käynnit ovat yllättäviä ja näin ollen rikkovat kotirauhaa jolloin poliisin on asiaan puututtava jos tämä on jatkuvaa ja mitään epäilyttävää ei löydetä, mutta eka kerta menee nimettömänä.
Ja voisit kai hieman valaista asiaa enemmän mitä koskee ja miten koira on huonosti pidetty, kerron mielelläni apuja mutta en täällä levittele yhteystietoja mihinkään suuntaan, joten jos haluat asiasta enemmän kysyä tai apuja saada niin laita meiliä.
http://www.kissakoti.palvelee.fi
sieltä löydät yhteystietoniKiitos Pia, tämä oli ensimmäinen tarvittava tieto. Olen saanut tietooni, että tällä koiran omistajalla on lähipiirissä jotain lakiasiantuntijoita, siksi vähän arkailen. Entäpä, jos tästä on tehty aikaisemmin ilmoitus (joku muu kuin minä)ja valvoja on käynyt toteamassa asian riittävän hyväksi ja nyt rikotaan kotirauhaa toisen kerran? (Olettaen valvojan käyvän uudestaan).Eikö se kuulosta jo vainoamiselta? Joudunko tässä liemeen, joutuuko valvoja paljastamaan nyt ilmoittajan. Käsittääkseni meillä on oikeusturva ja siitä voi haastaa oikeuteen tai ainakin tehdä tutkintapyynnön poliisille. Ymmärtänet huoleni, mutta samalla ihmettelen ettei täällä vastaa kukaan viranomainen tai suojelun laillistettu henkilö? Tässä tulee tunne, että jotain hämärää on ja jokin yllätys mitä en vielä ole ottanut huomioon eli jollakin tavalla liemi odottaa.
- Pia Lind
Kiitos Pia, tämä oli ensimmäinen tarvittava tieto. Olen saanut tietooni, että tällä koiran omistajalla on lähipiirissä jotain lakiasiantuntijoita, siksi vähän arkailen. Entäpä, jos tästä on tehty aikaisemmin ilmoitus (joku muu kuin minä)ja valvoja on käynyt toteamassa asian riittävän hyväksi ja nyt rikotaan kotirauhaa toisen kerran? (Olettaen valvojan käyvän uudestaan).Eikö se kuulosta jo vainoamiselta? Joudunko tässä liemeen, joutuuko valvoja paljastamaan nyt ilmoittajan. Käsittääkseni meillä on oikeusturva ja siitä voi haastaa oikeuteen tai ainakin tehdä tutkintapyynnön poliisille. Ymmärtänet huoleni, mutta samalla ihmettelen ettei täällä vastaa kukaan viranomainen tai suojelun laillistettu henkilö? Tässä tulee tunne, että jotain hämärää on ja jokin yllätys mitä en vielä ole ottanut huomioon eli jollakin tavalla liemi odottaa.
voit soittaa alueesi valvojalle ja kertoa nimesi hälle jolloin valvoja tietää että kyse ei ole samasta ilmoittajasta ja voit myös kertoa ettet ole aiemmin kyseisestä asiasta ilmoittanut.
Ja kun kerrot että haluat nimesi pysyvän salassa niin silloin se myös pysyy ja valvojalta voit myös enemmän kysyä asiaan liittyviä juttuja ja kertoa huolestasi paljastua.
Ja jos joku muukin on asiasta jo ilmoittanut niin silloin se myös kertoo valvojalle sen että oikeesti koiran pidossa on puutteita.
Itse valvojat harvemmin näillä sivuilla ehtivät käydä kun osa tekee muuta työtä valvomisen ohella.
Mutta sinä et paljastu joka tapauksessa, vaikka koiran omistajalla olisi lakiystäviä niin eivät he vaaranna työtään vain sen takia että lähtisivät tuollaisia asioita kaivelemaan ja on myös eläinsuojelulaki mikä ns suojelee tässä asiassa sinua.
Ja niinkuin sanoin että se luetaan vasta sitten häiriöksi kun yksi ja sama ihminen alkaa ilmoituksia useammin tekemään ilman että koiralla mitään hätää olisi. Karvanen Kyösti kirjoitti:
koiranomistajalla ihan kaikki oikeudet, mitkä muillakin ihmisillä. Tekstissäsi ihmetyttää lähinnä kaksi seikkaa:
Ensinnäkin: Miksi haluaisit tehdä ilmoituksen mainitsemastasi koiranomistajasta? Minkätyyppisestä eläinsuojelulain rikkomuksesta on mielestäsi kyse?
Toisekseen: jos kerran kyseinen henkilö koirineen asuu lähipiirissäsi, eikö olisi fiksua ja asiallista mennä jututtamaan häntä ihan avoimesti, kertoen itseäsi askarruttavat ajatukset ja epäilyt tämän kyseisen henkilön koiranpidosta?
Jotenkin Kyösti Karvanen haiskahtaa nyt siltä, että sinä itse et ole oikealla asialla. Toivottavasti olen väärässä, ja selvität pikapikaa vastaukset kysymyksiini...- Karvanen Kyösti
Pia Lind kirjoitti:
voit soittaa alueesi valvojalle ja kertoa nimesi hälle jolloin valvoja tietää että kyse ei ole samasta ilmoittajasta ja voit myös kertoa ettet ole aiemmin kyseisestä asiasta ilmoittanut.
Ja kun kerrot että haluat nimesi pysyvän salassa niin silloin se myös pysyy ja valvojalta voit myös enemmän kysyä asiaan liittyviä juttuja ja kertoa huolestasi paljastua.
Ja jos joku muukin on asiasta jo ilmoittanut niin silloin se myös kertoo valvojalle sen että oikeesti koiran pidossa on puutteita.
Itse valvojat harvemmin näillä sivuilla ehtivät käydä kun osa tekee muuta työtä valvomisen ohella.
Mutta sinä et paljastu joka tapauksessa, vaikka koiran omistajalla olisi lakiystäviä niin eivät he vaaranna työtään vain sen takia että lähtisivät tuollaisia asioita kaivelemaan ja on myös eläinsuojelulaki mikä ns suojelee tässä asiassa sinua.
Ja niinkuin sanoin että se luetaan vasta sitten häiriöksi kun yksi ja sama ihminen alkaa ilmoituksia useammin tekemään ilman että koiralla mitään hätää olisi.perille? Osaan käyttää puhelinta, tiedän alueeni valvojan nimen nyt, näissä käytännön asioissa minulla ei ole hätää. Kyse on siitä, että soittaja saadaan aina selvitettyä vaikka ilmoittaisin nimettömänä ja oman kuntani viranhaltijoista (ei eläinsuojelun kylläkään)tiedän heidän piiloutuvan omiin koloihinsa oikeusasioiden tullessa (syyllinen on asian korjaamista pyytänyt). Ja kuten todettua oikeus voi purkaa salassapidon, joten ymmärtänet huoleni, kun kysyin koiran omistajan oikeusista ja toistan vielä kysymyksen hiukan eri muodossa: Jos koiran olosuhteista on tehty jo yksi ilmoitus ja tarkastuksessa asiattomaksi todettu, niin onko omistajalla mitään oikeusturvaa? Voiko valvoja joutua syytteeseen kotirauhan rikkomisesta ja siten joutua paljastamaan tietolähteensä,(syylistyn silloin kait perättömään ilmiantoon) mikäli olisin jo toinen ilmoittaja tai vaikka kolmas? Asiat eivät aina ole sitä miltä näyttävät ja saatuani tähän tiedon, kerron tapauksen sinulle arvioitavaksi. Kerrot tuossa alempana olevasi yhteydessä viranomaisiin "päättäjiin" ja valvojiin joten voisit kysyä heiltä, en aio joutua työpaikkani vuoksi tulilinjalle. Asia vaivaa kuitenkin minua, autatko?
- Pia Lind
perille? Osaan käyttää puhelinta, tiedän alueeni valvojan nimen nyt, näissä käytännön asioissa minulla ei ole hätää. Kyse on siitä, että soittaja saadaan aina selvitettyä vaikka ilmoittaisin nimettömänä ja oman kuntani viranhaltijoista (ei eläinsuojelun kylläkään)tiedän heidän piiloutuvan omiin koloihinsa oikeusasioiden tullessa (syyllinen on asian korjaamista pyytänyt). Ja kuten todettua oikeus voi purkaa salassapidon, joten ymmärtänet huoleni, kun kysyin koiran omistajan oikeusista ja toistan vielä kysymyksen hiukan eri muodossa: Jos koiran olosuhteista on tehty jo yksi ilmoitus ja tarkastuksessa asiattomaksi todettu, niin onko omistajalla mitään oikeusturvaa? Voiko valvoja joutua syytteeseen kotirauhan rikkomisesta ja siten joutua paljastamaan tietolähteensä,(syylistyn silloin kait perättömään ilmiantoon) mikäli olisin jo toinen ilmoittaja tai vaikka kolmas? Asiat eivät aina ole sitä miltä näyttävät ja saatuani tähän tiedon, kerron tapauksen sinulle arvioitavaksi. Kerrot tuossa alempana olevasi yhteydessä viranomaisiin "päättäjiin" ja valvojiin joten voisit kysyä heiltä, en aio joutua työpaikkani vuoksi tulilinjalle. Asia vaivaa kuitenkin minua, autatko?
jos vain voin...
Et siä joudu mihinkään pulaan ilmottaessasi koirasta jonka epäilet olevan huonoissa käsissä.
Valvoja ei nimeäsi julki anna, ainoastaan jos nimesi käy julki aiemmissa monissa ilmoituksissa (about kolmessa) niin sitten epäilys herää.
Ota yhteyttä alueesi valvojaan niin häneltä saat paljon neuvoja ja vastauksia kysymyksiisi.
Minulla on nyt menossa aika iso eläinsuojelu juttu joten en ehdi täällä olemaan.
Ja en ole eläinsuojeluvalvoja vaan eläinsuojelupiirien alainen työntekijä.
Soita valvojalle niin saat paljon tietoa asiasta. - Karvanen Kyösti
tiinamuori kirjoitti:
koiranomistajalla ihan kaikki oikeudet, mitkä muillakin ihmisillä. Tekstissäsi ihmetyttää lähinnä kaksi seikkaa:
Ensinnäkin: Miksi haluaisit tehdä ilmoituksen mainitsemastasi koiranomistajasta? Minkätyyppisestä eläinsuojelulain rikkomuksesta on mielestäsi kyse?
Toisekseen: jos kerran kyseinen henkilö koirineen asuu lähipiirissäsi, eikö olisi fiksua ja asiallista mennä jututtamaan häntä ihan avoimesti, kertoen itseäsi askarruttavat ajatukset ja epäilyt tämän kyseisen henkilön koiranpidosta?
Jotenkin Kyösti Karvanen haiskahtaa nyt siltä, että sinä itse et ole oikealla asialla. Toivottavasti olen väärässä, ja selvität pikapikaa vastaukset kysymyksiini...on kyse, onko se väärällä asialla olemista? Menisitkö itse avoimesti juttelemaan, jos olisit vaarassa menettää työpaikkasi sen vuoksi? Tämä ei ole työnantajani, muuten voi kyllä vaikuttaa siihen. Eikä minulla ole mitään "kaunoja" hänen kanssaan. Haluan tietää tarkasti mitkä ovat ne oikeudet, en halua syyllistyä mihinkään rikolliseen, kuten perättömään ilmiantoon tai mitä nyt oppineet keksivät. Annan asian olla mieluummin, mutta tämä vaivaa mieltäni ja siksi kerron koirasta ja olosuhteista myöhemmin. Aion pitää kaiken omana tietona siihen asti, sinä voit sillävälin haistella vaikka raitista ilmaa pikapikaa.
- Karvanen Kyösti
Pia Lind kirjoitti:
jos vain voin...
Et siä joudu mihinkään pulaan ilmottaessasi koirasta jonka epäilet olevan huonoissa käsissä.
Valvoja ei nimeäsi julki anna, ainoastaan jos nimesi käy julki aiemmissa monissa ilmoituksissa (about kolmessa) niin sitten epäilys herää.
Ota yhteyttä alueesi valvojaan niin häneltä saat paljon neuvoja ja vastauksia kysymyksiisi.
Minulla on nyt menossa aika iso eläinsuojelu juttu joten en ehdi täällä olemaan.
Ja en ole eläinsuojeluvalvoja vaan eläinsuojelupiirien alainen työntekijä.
Soita valvojalle niin saat paljon tietoa asiasta.En ole antanut yhtään ilmoitusta koskaan ja tarkoitin tämän koiran omistajan oikeuksia eli jos hänestä on aiemmin tehty turhia ilmoituksia muiden tekemiä. Joudummeko kaikki samalla syytteeseen? Et voi olla ymmärtämättä tätä. Arvaukseni taitaa osua oikeaan, että pitäisi jättää ilmoitus tekemättä, kun sama kiire alkaa varmasti tulla myös muille tietäville, taitaa teillä olla kaikilla noita "isoja juttuja". Se miksi en soita valvojalle on juuri tässä luottamuksessa, eikä takeita ole mistään ilmoittajan suojasta, sitä on teidän turha hokea. Mihin pystyy oikeusillaan tämä kyseinen eläimen omistaja, se on se tärkein asia.
- Pia Lind
En ole antanut yhtään ilmoitusta koskaan ja tarkoitin tämän koiran omistajan oikeuksia eli jos hänestä on aiemmin tehty turhia ilmoituksia muiden tekemiä. Joudummeko kaikki samalla syytteeseen? Et voi olla ymmärtämättä tätä. Arvaukseni taitaa osua oikeaan, että pitäisi jättää ilmoitus tekemättä, kun sama kiire alkaa varmasti tulla myös muille tietäville, taitaa teillä olla kaikilla noita "isoja juttuja". Se miksi en soita valvojalle on juuri tässä luottamuksessa, eikä takeita ole mistään ilmoittajan suojasta, sitä on teidän turha hokea. Mihin pystyy oikeusillaan tämä kyseinen eläimen omistaja, se on se tärkein asia.
ole valvoja itse enkä lakiasiantuntija joten en tiedä kaikista jutuista, mutta se tiedän että jos sinä teet ensimmäistä kertaa kyseisestä koirasta ilmoituksen niin et joudu siitä mihinkään vastuuseen.
Sinä et liity muihin ilmoittajiin mitenkään.
Soita vaikka nimettömänä valvojalle ja kysele näitä asioita tai soita jollekkin lakimiehelle ja kysäise häneltä.
Heiltä varmasti saat nämä oikeat vastaukset kaikkiin kysymyksiisi.
Pyöritän omaa kissakotia, hoidan lapsiani, hoidan omia eläimiä, hoidan eläinsuojeluasioita ym niin en todella ehdi täällä istua koko ajan.
Se teetkö ilmoituksen on oma valintasi mutta muista että vain sinä voit koiran oloihin vaikuttaa, koira ei sitä itse pysty tekemään. - Karvanen Kyösti
Pia Lind kirjoitti:
ole valvoja itse enkä lakiasiantuntija joten en tiedä kaikista jutuista, mutta se tiedän että jos sinä teet ensimmäistä kertaa kyseisestä koirasta ilmoituksen niin et joudu siitä mihinkään vastuuseen.
Sinä et liity muihin ilmoittajiin mitenkään.
Soita vaikka nimettömänä valvojalle ja kysele näitä asioita tai soita jollekkin lakimiehelle ja kysäise häneltä.
Heiltä varmasti saat nämä oikeat vastaukset kaikkiin kysymyksiisi.
Pyöritän omaa kissakotia, hoidan lapsiani, hoidan omia eläimiä, hoidan eläinsuojeluasioita ym niin en todella ehdi täällä istua koko ajan.
Se teetkö ilmoituksen on oma valintasi mutta muista että vain sinä voit koiran oloihin vaikuttaa, koira ei sitä itse pysty tekemään.Toivon mukaan tällainen ei ole toimintaperiaatteenne. Ette kukaan tiedä koiranomistajan oikeuksia ja ilmoittajan jätätte hankkimaan lakimiehen, sitten uhoatte kuinka tärkeää olisi ilmoittaa. Minusta on tilanteeni vuoksi hyvin epäilyttävää antaa teille mitään tietoja. Tiedättekö vain osan laista? Vähin mitä teidän pitäisi tietää on molempien oikeudet vai luotatteko ihmisten tietämättömyyteen? En usko, että eläinsuojelulla olisi laki, joka on entisen neuvostoliiton kommunistien ilmiantomenetelmän kaltainen. Koiranomistajalla on laki juttujen tuntijoita ja uskon joutuvani liemeen tässä. Laissa on jokin aukko mitä ette kerro tai tiedä (te eläinsuojelun asiantuntijat)ja tämä taitaa koitua koitua ilmoittajan omaksi vaikeudeksi. Te annatte eläimen kärsiä ja kitua mieluummin kuin vastaatte tähän? Olkoon sitten niin.
- Pia Lind
Toivon mukaan tällainen ei ole toimintaperiaatteenne. Ette kukaan tiedä koiranomistajan oikeuksia ja ilmoittajan jätätte hankkimaan lakimiehen, sitten uhoatte kuinka tärkeää olisi ilmoittaa. Minusta on tilanteeni vuoksi hyvin epäilyttävää antaa teille mitään tietoja. Tiedättekö vain osan laista? Vähin mitä teidän pitäisi tietää on molempien oikeudet vai luotatteko ihmisten tietämättömyyteen? En usko, että eläinsuojelulla olisi laki, joka on entisen neuvostoliiton kommunistien ilmiantomenetelmän kaltainen. Koiranomistajalla on laki juttujen tuntijoita ja uskon joutuvani liemeen tässä. Laissa on jokin aukko mitä ette kerro tai tiedä (te eläinsuojelun asiantuntijat)ja tämä taitaa koitua koitua ilmoittajan omaksi vaikeudeksi. Te annatte eläimen kärsiä ja kitua mieluummin kuin vastaatte tähän? Olkoon sitten niin.
mulla ei ole mitään pakotteita hoitaa jonkun ihmisen asioita ja ruveta omaa puhelinlaskua kasvattamaan sen takia että joku epäilee jollain koiralla jotain häikkää olevan.
Enhän minä edes tiedä missä koira asuu, mikä on tilanne, kuka on omistaja ym..
En ole eläinsuojeluvalvoja enkä ole perehtynyt koiriin vaan kissoihin.
Minä ilmoitan kyllä ihan itse jos epäilen lähipiirissä jotain eläintä huonosti kohdeltavan mutta ei minun kuulu muiden asioita ilmoittaa joista en edes tiedä mitään.
Minä en ole lakia lukenut joten en osaa enempää auttaa sen takia kehotin sinua kysymään asiaa esim valvojalta. Ei se kysyminen mitään maksa ja saatpa ainakin asiantuntevaa tietoa.
En minä jätä eläimiä kärsimään vaan ilmoitan ihan itse asiasta ja niin kuuluu sinunkin tehdä, ei kukaan muu sitä sinun puolestasi tee.
Ja kertoisin kyllä asioista koskien lakia jos vain tietäisin tarkemmin mutta en tiedä.
Valvoja tietää joten kysy häneltä. - Karvanen Kyösti
Pia Lind kirjoitti:
mulla ei ole mitään pakotteita hoitaa jonkun ihmisen asioita ja ruveta omaa puhelinlaskua kasvattamaan sen takia että joku epäilee jollain koiralla jotain häikkää olevan.
Enhän minä edes tiedä missä koira asuu, mikä on tilanne, kuka on omistaja ym..
En ole eläinsuojeluvalvoja enkä ole perehtynyt koiriin vaan kissoihin.
Minä ilmoitan kyllä ihan itse jos epäilen lähipiirissä jotain eläintä huonosti kohdeltavan mutta ei minun kuulu muiden asioita ilmoittaa joista en edes tiedä mitään.
Minä en ole lakia lukenut joten en osaa enempää auttaa sen takia kehotin sinua kysymään asiaa esim valvojalta. Ei se kysyminen mitään maksa ja saatpa ainakin asiantuntevaa tietoa.
En minä jätä eläimiä kärsimään vaan ilmoitan ihan itse asiasta ja niin kuuluu sinunkin tehdä, ei kukaan muu sitä sinun puolestasi tee.
Ja kertoisin kyllä asioista koskien lakia jos vain tietäisin tarkemmin mutta en tiedä.
Valvoja tietää joten kysy häneltä.tee mieli hankkia asianajajaa teidän eläinsuojelun asiantuntijoiden vuoksi. Sulla ei sitten olekkaan ketään viranomaista joka näistä tietäisi? Soitin valvojalle, ei tiennyt, hoki sitä samaa kuin tämä palsta on täynnään, tee ilmoitus... Enpä tee, yksinkertaisesti en luota enää tähän, vaikeuksien tullessa on todennäköista saada sama kohtelu eli ei tietoa mistään.
- Pia Lind
tee mieli hankkia asianajajaa teidän eläinsuojelun asiantuntijoiden vuoksi. Sulla ei sitten olekkaan ketään viranomaista joka näistä tietäisi? Soitin valvojalle, ei tiennyt, hoki sitä samaa kuin tämä palsta on täynnään, tee ilmoitus... Enpä tee, yksinkertaisesti en luota enää tähän, vaikeuksien tullessa on todennäköista saada sama kohtelu eli ei tietoa mistään.
sitä asianajajaa tarvitse siihen että ilmoituksen teet vaan olisit vain häneltä kysynyt kuinka laki tuossa asiassa menee, ja et sinä sitä tietoa eläinsuojelutyöntekijöitä varten hae vaan sen koiran.
Ymmärrätkö sen että meitä eläinsuojelioita on erilaisia tai siis eri hommissa.
Eläinsuojeluvalvojat ovat asia erikseen kuin taas työ mitä minä teen, minä otan kissoja sijoitukseen ja etsin niille uusia koteja.
Kerään tienposkilta kuolleita kissoja, etsin kadonneita, kerään ruoka/tavarapaketteja löytökissoille ym, minun työhöni ei kuulu valvojana toiminen joten en niin paljoo asiasta tiedä.
Tunnen kyllä oman alueeni valvojan mutta en minä mene mitään kyselemään jos en kysyttävästä asiasta mitään tiedä, kaikki tapaukset ovat erilaisia ja sen mukaan toimitaan.
En tiedä minkä alueen valvojalle soitit mutta aika ihmeelliselt kuulostaa jos ei mitään neuvoja antanut.
Jos et ilmoitusta halua tehdä niin se on sinun asiasi, minä en sitä päätä.
Monesti olen itse ilmoituksen tehnyt ja välillä myös nimettömänä mutta ei siitä kertaakaan ole mitään hankaluuksia seurannut,
Valvoja on eläinlääkärin kanssa paikalla käynyt ja neuvotellut omistajan kanssa asiasta ja jos ovat jotain "pahaa" huomanneet niin ovat omistajalle sanoneet että ellei asia muutu parempaan suuntaan niin he eläimen huostaanottavat jne näin se menee.
Mutta kuten sanoin se on sinun asiasi miten asian hoidat vai hoidatko.
- järjellinen
vanhempieni naapurustossa, pienellä paikkakunnalla, on maatila, jossa ihmisille merkitsevät vain siat (koska ovat heidän elinkeinonsa)ja hevonen. Maatilalla on myös paljon kissaoja, jotka elävät pyydystämällä itse ruokansa. Ne lissäntyvät niin nopeasti, että omistajat eivät tarkalleen edes tiedä, paljonko kissoja on. Niitä ei hoideta, ovat vain oman onnensa nojassa. Ovat ihan pennun kokoisia, sillä jäävät kitukasvuisiksi loisten sekä ruuanpuutten vuoksi.
Tilalla on myös kolme koiraa, joita hakataan. Kaneja heillä pidetään vanhassa navettarakennuksessa, jossa on talvisin kova pakkanen. Kyllästyvät kaniinsa aina kun sama on ollut pari vuotta, päästävät vapaaksi pakkaseen, ja jättävät oman onnensa nojaan. Hylättyjen kanien tilalle ottavat aina uusia.
Nämä eivät ole mitään kuulopuheita, koska olen lapsesta asti nähnyt, miten nämä ihmiset eläimiään kohtelevat. Heillä on vieläpä viisi lasta. Kamala ajatellakin, millaisen mallin lapsilleen antavat.
Haluisin ilmoittaa asiasta jonnekin, tietysti koska eläimiä rakastavana en voi ymmärtää moista julmuutta. Heitä lähempänä vain asuu perhe, joka ajattelee heidän eläinten pidosta samoin kuin minäkin. Tämä perhe on myös huomautellut heille asiasta, ja siksi en uskalla tehdä ilmoitusta, koska pelkään, että tämä perhe saisi heti syyt niskoilleen.
Vaikka asunkin opiskelun takia nykyään muualla, en kestä ajatella, miten eläimet kärsivät. Olisiko jollain hyviä neuvoja?- ........
enpä ymmärrä että naapurin pelko menee eläinten kärsimysten edelle. mutta silti, mitä jos sitten yksissä tuumin, jos et vanhempiesi takia halua juttua omalle kontollesi vaikka siis itse asutkin jo jossain muualla, tämän toisen naapurin kanssa sovitte että ilmoitatte eläinsuojeluun ja otatte syyn yhdessä, vihoitelkoon sitten kaikille jos vihoitella haluaa, tuleepa yksinäistä.
- Karvanen Kyösti
surkea, mutta olisi parempi, jos ystävällisesti aloittaisit uudella aiheella ja jatkat siellä. Asiat lipsuvat muuten aivan muille raiteille, kiitos.
- Karvanen Kyösti
........ kirjoitti:
enpä ymmärrä että naapurin pelko menee eläinten kärsimysten edelle. mutta silti, mitä jos sitten yksissä tuumin, jos et vanhempiesi takia halua juttua omalle kontollesi vaikka siis itse asutkin jo jossain muualla, tämän toisen naapurin kanssa sovitte että ilmoitatte eläinsuojeluun ja otatte syyn yhdessä, vihoitelkoon sitten kaikille jos vihoitella haluaa, tuleepa yksinäistä.
ja keskustele siellä, kiitos.
- Pia Lind
minuun suoraan niin katsotaan mitä voimme tehdä.
Hienoa että kannat huolta eläimistä ja niin pitäisi monien muidenkin tehdä.
Pistä mulle meiliä ja kerro asiasta tarkemmin, paikkakuntaa ym niin minä koitan auttaa ilman että naapurisopu menee :)
En ole eläinsuojeluvalvoja mutta toimin monen yhdistyksen alaisena ja päivittäin yhteydessä eläinsuojelu "päättävien" sekä poliisien kanssa.
[email protected] - järjellinen
........ kirjoitti:
Riidanpelko ei mene eläinten kärsimysten edelle. Asia vain on niin, että naapureille eläinten huono kohtelu on normaalia, eivät näe siinä mitään kummallista. Siihen puuttumista he saattaisivat hyvinkin pitää sairaana asioihinsekaantumisena. Äidilläni on vaikea elämäntilanne ja hän ei välttämättä kestäisi kylällämme syntyvää sotkua.
Asia olisi toinen, jos kyse olisi vähänkin isommasta paikkakunnasta, mutta kun kyseessä on pieni kylä, jossa jokainen tuntee toisensa. - Nakkimakkarainen
surkea, mutta olisi parempi, jos ystävällisesti aloittaisit uudella aiheella ja jatkat siellä. Asiat lipsuvat muuten aivan muille raiteille, kiitos.
Eli Suomen Eläinsuojeluyhdistyksen sivuilta löytyy. Tässä linkki:
http://www.sey.fi/valvojat/valvluekehys.html
Ammattilaiset löytyvät soittamalla kuntasi tai kaupunkisi päivystävälle eläinlääkärille. Hopihopi puhelimeen heti huomenaamulla. Jos asia ei ole NIIN akuutti, että kehtaat heti häiritä, jo tänä iltana.
- Karvanen Kyösti
kun tuossa ylempänä väität, että koiranomistajalla on ne kaikki samat oikeudet kuin muillakin ihmisillä. Kerrohan miten on, jos koiranomistajasta on tehty vaikkapa kaksi turhaa ilmiantoa ja valvojan tarkastuksessa ei löydetty mitään huomautettavaa, niin siinä on käsittääkseni tehty 2 kotirauhan rikkomista ja 2 perätöntä ilmiantoa. Mitkä oikeudet ovat koiranomistajalla? Voiko hän haastaa valvojan ja perättömien ilmiantojen tekijät oikeuteen näistä rikoksista (olettaen, että ilmoitusten tekijät ovat eri henkilöitä)? Voiko? Ymmärrätkö kysymyksen? Jos et, niin pyydä tarkennusta, tapauksen pitäisi olla hyvin yksinkertainen ymmärtää.
- amatsoni
kun tuossa ylempänä väität, että koiranomistajalla on ne kaikki samat oikeudet kuin muillakin ihmisillä. Kerrohan miten on, jos koiranomistajasta on tehty vaikkapa kaksi turhaa ilmiantoa ja valvojan tarkastuksessa ei löydetty mitään huomautettavaa, niin siinä on käsittääkseni tehty 2 kotirauhan rikkomista ja 2 perätöntä ilmiantoa. Mitkä oikeudet ovat koiranomistajalla? Voiko hän haastaa valvojan ja perättömien ilmiantojen tekijät oikeuteen näistä rikoksista (olettaen, että ilmoitusten tekijät ovat eri henkilöitä)? Voiko? Ymmärrätkö kysymyksen? Jos et, niin pyydä tarkennusta, tapauksen pitäisi olla hyvin yksinkertainen ymmärtää.
taidat olla ihan pelle, ei kukaan voi olla noin uskomattoman puupäinen ettei mikään mene perille? Sun velvollisuutes on tehdä ilmoitus, olen itsekin tehnyt lukuisia ilmoituksia eikä kukaan ole perään kysellyt. Eläimen hyvinvointi on mulla päälimmäisenä mielessä, ei se mitä joku naapuri tai kuka tahansa ajattelee jos tulis ilmi että olen ilmoituksen tehnyt.
on ihan ok. Ja vastaus: kyllä tietenkin voi. (Sinustako ei voi?) Ihan samalla lailla kuin muissakin kunnianloukkaus- yms. perättömät puheet -tapauksissa. Siis ei tietenkään sitä valvojaa, hänhän tekee vain työtään. Vaan sen perättömän ilmiannon yms. tekijän. (Eivätkä ne valvojatkaan nimettömien ilmoitusten takia kovin monta kertaa samassa mökissä käy. Kyllä he vaativat ilmoittajalta henkilötiedot.)
Eri asia sitten on, vaivautuuko eläintensä asiat oikein hoitava sitä tekemään. Jos vaikka kuvittelen omalle kohdalleni, että joku tekisi minusta eläinsuojelurikosilmoituksen ja meille tulisi valvoja, olisin ikionnellinen voidessani esitellä oikein viralliselle taholle, miten erinomaisesti meillä on eläinten asiat hoidettu.
No anyways, sitä "ilmiantajaa" saattaisin tietysti itse vähän puhutella jos se kiinni saataisiin, vaan tuskinpa vaivautuisin muuhun. Enhän viitsi vaivautua silloinkaan, kun joku esim. näissä keskusteluissa nimittelee minua vaikkapa tyhmäksi. Taikka joku ilman jäänyt tupakanpummaaja kadulla helvetin huoraksi. Ei nääs räkänokkien huutelu totuutta muuksi muuta.
Vaan toinen pohdittava juttuhan sitten on, että jos sitä savua useamminkin jostakin kodista näin eläinsuojelullisesti katsoen näyttäisi nousevan, niin vahva epäilys alkaa herätä, että kyllä siellä pinnan alla jotakin kytee. Ja se koiranomistajahan se älähtää johon kalikka kalahtaa.- Karvanen Kyösti
tiinamuori kirjoitti:
on ihan ok. Ja vastaus: kyllä tietenkin voi. (Sinustako ei voi?) Ihan samalla lailla kuin muissakin kunnianloukkaus- yms. perättömät puheet -tapauksissa. Siis ei tietenkään sitä valvojaa, hänhän tekee vain työtään. Vaan sen perättömän ilmiannon yms. tekijän. (Eivätkä ne valvojatkaan nimettömien ilmoitusten takia kovin monta kertaa samassa mökissä käy. Kyllä he vaativat ilmoittajalta henkilötiedot.)
Eri asia sitten on, vaivautuuko eläintensä asiat oikein hoitava sitä tekemään. Jos vaikka kuvittelen omalle kohdalleni, että joku tekisi minusta eläinsuojelurikosilmoituksen ja meille tulisi valvoja, olisin ikionnellinen voidessani esitellä oikein viralliselle taholle, miten erinomaisesti meillä on eläinten asiat hoidettu.
No anyways, sitä "ilmiantajaa" saattaisin tietysti itse vähän puhutella jos se kiinni saataisiin, vaan tuskinpa vaivautuisin muuhun. Enhän viitsi vaivautua silloinkaan, kun joku esim. näissä keskusteluissa nimittelee minua vaikkapa tyhmäksi. Taikka joku ilman jäänyt tupakanpummaaja kadulla helvetin huoraksi. Ei nääs räkänokkien huutelu totuutta muuksi muuta.
Vaan toinen pohdittava juttuhan sitten on, että jos sitä savua useamminkin jostakin kodista näin eläinsuojelullisesti katsoen näyttäisi nousevan, niin vahva epäilys alkaa herätä, että kyllä siellä pinnan alla jotakin kytee. Ja se koiranomistajahan se älähtää johon kalikka kalahtaa.Oikea nimi on väärä ilmianto: Joka antaa esitutkinta- tai muulle viranomaiselle väärän tiedon ja siten aiheuttaa vaaran, että ilmiannettu pidätetään tai joutuu muun pakkokeinon kohteeksi tai joutuu syytteeseen tai tuomitaan rangaistukseen tai muuhun rikosoikeudelliseen seuraamukseen VIRHEELISIN perustein on, tuomittava VÄÄRÄSTÄ ILMIANNOSTA sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi. Rikoslaki 6§ (24.7.1998/563) No niin, enpä kehoita tekemään vääriä ilmiantoja, kun pääsee jokainen vielä nimellään lehteen, koska rangaistus ylittää vuoden enimmillään. Tätä tietoa teiltä kaipasin, vaan eipä löytynyt, piti hankkia itse. Koska rikos on näin vakava, oikeus purkaa todennäköisesti salassapidon. Nyt ymmärrän miksi ette kerro tätä julkisesti, joutuu ilmoittaja todellakin hankkimaan asianajajan. Ihmisoikeudet ovat meillä jokaisella, myöskin ilmoituksen kohteella, niitä pitää kunnioittaa. Otetaampa esimerkki, avaan uuden aiheen sille.
Oikea nimi on väärä ilmianto: Joka antaa esitutkinta- tai muulle viranomaiselle väärän tiedon ja siten aiheuttaa vaaran, että ilmiannettu pidätetään tai joutuu muun pakkokeinon kohteeksi tai joutuu syytteeseen tai tuomitaan rangaistukseen tai muuhun rikosoikeudelliseen seuraamukseen VIRHEELISIN perustein on, tuomittava VÄÄRÄSTÄ ILMIANNOSTA sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi. Rikoslaki 6§ (24.7.1998/563) No niin, enpä kehoita tekemään vääriä ilmiantoja, kun pääsee jokainen vielä nimellään lehteen, koska rangaistus ylittää vuoden enimmillään. Tätä tietoa teiltä kaipasin, vaan eipä löytynyt, piti hankkia itse. Koska rikos on näin vakava, oikeus purkaa todennäköisesti salassapidon. Nyt ymmärrän miksi ette kerro tätä julkisesti, joutuu ilmoittaja todellakin hankkimaan asianajajan. Ihmisoikeudet ovat meillä jokaisella, myöskin ilmoituksen kohteella, niitä pitää kunnioittaa. Otetaampa esimerkki, avaan uuden aiheen sille.
Kun kerran itsekin ymmärrät, niin toimi ymmärryksesi mukaan.
YKSI: Älä tee tahallasi väärää ilmiantoa.
KAKSI: Jos sinulla on perusteltu syy epäillä eläinsuojelurikosta, niin voit aivan varmasti tehdä ilmoituksen joutumatta itse mihinkään vaaraan.
KOLME: Minua(kin) alkaa kyllästyttää sinun kanssasi jankkaaminen. Kuin takoisi päätään seinään..- Karvanen kyösti
amatsoni kirjoitti:
taidat olla ihan pelle, ei kukaan voi olla noin uskomattoman puupäinen ettei mikään mene perille? Sun velvollisuutes on tehdä ilmoitus, olen itsekin tehnyt lukuisia ilmoituksia eikä kukaan ole perään kysellyt. Eläimen hyvinvointi on mulla päälimmäisenä mielessä, ei se mitä joku naapuri tai kuka tahansa ajattelee jos tulis ilmi että olen ilmoituksen tehnyt.
jotakuinkin 3 vuotta vankeutta, ja lukihan se toinen itsensä siellä tohtoriksi, joten sinunkin kannattaa harkita mitä rupeat opiskelemaan, jos et harkinnan kanssa tee noita ilmoituksiasi. Lueppas mitä vastasin alla tiinamuorille ja tervetuloa uuden aiheen kommentoijaksi. Pyydän ottamaan huomioon, että en metsästä, en syö punaista lihaa, olen eläinrakas, enkä hyväksy huonoa eläintenpitoa, en vaikka se koskisi teuraseläintä. Ihmisoikeudet ovat lähinnä ja haluan olla varma etten myöskään loukkaa niitä. Tulet yllättymään varmaankin tiedosta, että lapsiperheissäkin riittää epäilys, jonkin sinua kiusaavan henkilön tekemä nimetön ilmoitus, vaikkapa lastesi huonosta kohtelusta. Mitäpä, jos joutuisit todistamaan, että on kaikki hyvin. Olisit kuitenkin saanut epäillyn leiman, kun kerran on tarkistamassa käyty. Tämä on totta käytännössä, vaikka mitään vikaa ei olisikaan. Tuntuisiko sinusta, että vaatisit oikeutta ja ilmoittajan nimen, jotta voisit saada rauhan perheellesi? Sosiaalipuolen ihminen ei vain viitsi vaivautua sitä antamaan, jää odottelemaan toista ilmoitusta, nimetöntä sitäkin...toisen härnääjän tekemää.
- olet huolissasi
sen koiran kohtelusta,niin hittoakos täällä jankkaat vaan tee se ilmoitus!!!Ei taida elämässäsi olla mitään sisältöä kun täällä soudat ja huopaat ja vänkäät koiranomistajan oikeuksista..Jos koiraa ei mielestäsi kunnolla hoideta niin tee ilmoitus!Ja jollet sitä halua tehdä niin älä ihmeessä tee,mutta lopeta täällä jokaisen kanssa kinaaminen.Sinun juttusi kun eivät enää kovin järkeviltä kuulosta...
- Karvanen Kyösti
sananvapauttakin? Kiinassa, missä eläin- ja ihmisoikeudet ovat huonot on se mahdollista, mutta onneksi ei Suomessa. Kyselen palstalla vain tietoa, eikä tämän pitäisi rehellisiä ihmisiä hermostuttaa. En halua erehtyä laittomuuksiin ilmoituksen vuoksi.
- tehdä ilmoituksen?
Enpä ole minäkään näiden asioiden tuntija, mutta mietin, josko tuon ilmoituksen voisi tehdä nimettömänä. Jos kerran olet varmasti oikealla asialla, niin eikö myös tekaistu nimi olisi silloin hyväksyttävä.
- Pia Lind
niin paljon apuja ja neuvoja annettu että jos et niistä rikastu niin anna asian olla.
Tämä sinun puuhasi rupeaa kuulostamaan pikkaisen omituiselta??
Jos kerran olet noin perillä asioista mitä tapahtuu muualla maailmassa niin ei varmaan ole vaikea saada tietoon myös suomessa tapahtuvia asioita sekä lakeja.
Älä jaksa jauhaa täällä enää riitaa, tee ilmoitus jos sitä mieltä olet tai jätä tekemättä!
Jos et sokea ole niin varmasti huomaat että jahkailusi ei täällä palstalla mihkään johda!!
Hanki elämä hyvä mies! - amityville
Lukaisin tuon keskustelu rimpsun läpi ja totesin, että Pia,Tiinamuori jne. ovat antaneet sinulle hyvää tietoa. Vaikka herran pelko on viisauden alku,sanotaan. Niin mielestäni sinun tulisi tehdä ilmoitus,jotta koiran tilannetta voidaan korjata.
Mihinkään oikeus toimiin ei kellään ole syytä, silloin kun ilmoitus on tehty asiallisesti ja ei olla tieten tahtoen tekemässä ilkikurista ns. väärää ilmoitusta. Koiran kannalta on aina parempi, mitä useampi ihminen koiraan kohdistuvat epäoikeudet eläinsuojeluun ilmoittaa. Joka kerta koiranomistaja ei onnistu virheitään peittelemään,mikäli todella on koiraansa kaltoin kohdellut tavalla tai toisella.
Se,että sinä Kyösti joutuisit ongelmiin ilmoittaessasi epäilysi huonoista koiran oloista on niin epätodennäköistä etten sanoisi mahdotonta.
Oikeuskäsittelyihin voi joutua vain ja ainoastaan ne henkilöt, jotka ovat alinomaan useasti ilmoitelleet koirasta tai muusta eläimestä ns. turhaan. Ja turhan voi ainoastaan ilmoituksesta tehdä se, että eläinsuojelun asiaa hoitava henkilö näin toteaa käytyään paikalla enemmän kuin kerran. Useasti on käynyt niin,että ekasta kerrasta eläimenomistaja on päässyt kulissejaan korjaamalla ja näin ollen onnistunut hämäämään todellisen tilan huonouden. Mutta jos eläin on silmin nähden huonosti ruokittu,mukiloitu tms. mikä ulospäin näkyy on asia selvä jo kerrasta ja koira otetaan pois omistajalta. Jos koiran aliravitsemusta edes epäillään on eläinsuojelussa toimivalla lääkärillä oikeus määrätä koira tutkittavaksi vedoten koiran huonoon fyysiseen olotilaan.Yleensä tälläiset tapaukset tutkitaan nopeasti ja mukana on myös poliisiviranomainen.
Toisin sanoen en todellakaan usko sinun Kyösti joutuvan mihinkään liemeen tehtyäsi sen mikä jokaisen kansalaisen oikeuksiin ja jopa velvollisuuksiin kuuluu.Ymmärrän ahdistuksesi eläimen oloista ja toivon sinun kuuntelevan sydäntäsi,se tietää mikä on oikein ja mikä väärin.- l.h
Hei,
Tutkintapyynnöstä ei joudu ilmoittaja ikinä vastuuseen, vaikka tutkinnassa ei enää löytyisi todisteita rikoksesta tai jos niitä ei ole riittävästi. Rikosilmoitus johtaa samaan tutkintaan, mutta rikosilmoituksen jos tekee ja näyttöä ei löydy riittävästi niin syytetty voi nostaa kunnianloukkauksesta syytteen rikosilmoituksen tekijää kohtaan.
Asianajajani ja poliisit ilmoittivat minulle tämän useasti ja suosittelivat minua tekemään tutkintapyynnön. Tein silti kahdesta eläinsuojelurikoksesta (joihin oli paljon näyttöä) rikosilmoituksen ja muista eläinsuojelurikoksista tutkintapyynnön. Jos asiasta kertoo eläinsuojeluvalvojalle niin käsittääkseni eläinsuojeluvalvoja ei saa ilman ilmoituksen tekijän lupaa paljastaa ilmoituksen tekijää.
Toivottavasti asia on jo ratkennut, mutta kirjoitin tänne silti.
l.h
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713115
- 922885
- 512125
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51348Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311- 191284
Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232