Kysymyksiä pienonsoitosta

Khalak_94

Moi, ajatelin aloittaa pienonsoiton kun koulussakin kaikki soitaa jotain ja musa kiinostaa. Olis pari kysymystä pienonsoiton aloittamisesta :)

1. Pitääkö mennä pienotunneile vai voiko yksin opetella myös?

2. Millanen pieno pitää osta? Pitäkö olla tavallinen pieno kun sytnetisaatori on parempi?

3. Riittääkö aluksi kaksi oktaavia eli 10 kosketinta vai pitääö olla viisi oktaavia?
Ei ainakaan 7 oktavia koska olen vasta aloittamassa :))

Kiitos jos vastaatte minulle!

13

1714

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spinto

he he, uskoisin sinun tarkoittavan semmoista isoa soittopeliä, joka yleensä on musta tai ruskea. Se on suomeksi PIANO.

Joissakin murteissa sanotaan esim. "hiano" kun tarkoitetaan hienoa. Kun tämmöisen murteen puhuja sitten puhuessaan pianosta haluaa käyttää kirjakieltä, niin siitä tulee pieno. Sanovat sitä hyperkorrektiudeksi.

No.

1. Parempi mennä tunneille, oppii heti oikein.
      Yksinkin voi oppia, mutta siinä voi oppia myös väärin.

2. Jos haluat oppia oikein, hanki oikea piano. Se voi olla käytettykin,kunhan pysyy vireessä. Sähkösoittimilla on vaikea oppia oikeaa kosketusta.
      Miten niin syntetisaattori on parempi?

3.Jos ostat oikean pianon, siihen tulee kaikki 88 kosketinta samaan hintaan. Harjoittelu aloitetaan siitä keskeltä, eikä siinä haittaa vaikka molemmilla puolilla on aluksi ylimääräisiä...

• LJK....

"Sähkösoittimilla on vaikea oppia oikeaa kosketusta."

No itse en pianon niinkään harrasta, mutta ystäväni kehui nykyisiä sähköpianoja (jos ei ihan halvinta karvalakkimallia osta) koska niissä on nykyisin varsin toimivat paineentunnistimet koskettimissa, eli käyttäytyvät kuin oikeat pianot riippuen painaako hiljaa vai kovaa kosketinta jne.
        Joskus vuosia sitten tuo oli vielä ongelma.

• spinto
        LJK.... kirjoitti:

"Sähkösoittimilla on vaikea oppia oikeaa kosketusta."

No itse en pianon niinkään harrasta, mutta ystäväni kehui nykyisiä sähköpianoja (jos ei ihan halvinta karvalakkimallia osta) koska niissä on nykyisin varsin toimivat paineentunnistimet koskettimissa, eli käyttäytyvät kuin oikeat pianot riippuen painaako hiljaa vai kovaa kosketinta jne.
        Joskus vuosia sitten tuo oli vielä ongelma.

Kyllä, kyllä "... tässä uusimmassa sähköpianossa on dynaaminen koskettimisto, joka on edelliseen malliin verrattuna paljon parempi, yhtä hyvä kuin oikeassa pianossa" Tämähän se on myyntipuhe kaikissa sähköpianomalleissa.

Minä ostin ensimmäisen "ihan kuin oikean" pianon jo vuonna 1989, Korg Concert 5000. Ja se OLI hyvä. Siinä OLi ihan oikea dynamiikka.

Totuus on kuitenkin se, että kymmenen vuoden kuluttua sähköpiano joutaa autotallin nurkkaan. Dynamiikka katoaa vaikka kuluvia osia vaihtaisikin niin kauan kuin ko. malliin varaosia saa.

Sama ongelma on ollut myöhemmässäkin sähköpiano-ostoksessa. Aluksi kaikki tuntuu olevan kohdallaan, mutta muutaman vuoden kuluttua dynamiikka tökkii.

Mutta jos ostat halvan käytetyn lastulevypianon, niin se on luultavasti vielä kymmenen vuoden kuluttua suurin piirtein samassa kunnosssa

• LJK....

Tarkoitat kai pianoa?

Tarkoitat kai sähköpianoa tuolla syntetisaattorilla? Sähköpianot ovat kehittyneet paljon ja ne ovat varteenotettava vaihtoehto. Voit pimputella vaikka kuulokkeet päässä niin perhe ja naapurit säilyttävät hermonsa.

• pienistin kavieri

tuota tuota, ettei tuo tarkoittane sellaista sähköpianoa josta saa napin painalluksella myös sähkösembalon,sähköorkesterin tai ties minkä pikavalintaäänen. Clavinovan malleja joskus kattelin. Niissä kalleimmissa oli tällaisia syntetisaattoriominaisuuksia, näyttöjä, rytmejä, automaattisia fillejä ja muisteja. Halvimmissa taas on vähän huokeampi koneisto.

Myyjä kertoi että se "parempi" clavinovan kosketus on alkaen mallista, joka maksoi n.1300 ovh. Kuulemma riittävä peli kerrostaloharjoitteluun, jos ei arvomaailma estä soitinrakennustaiteen korvaamista japanilaisella viihde-elektroniikalla. Synahan tuokin on, mutta tuntuu ja kuulostaa pianolta.

Jos joku muuten riepoo niin se on yamahan "aito" akustinen disklavier-piano jossa on lisäksi sähköinen vasarakoneisto ja romppuasema, josta voi greatest hitsejä soitella. Ennemmin käyn kahvilassa jossa aloitteleva pianistiopiskelija opettelee esiintymään. Vaikka huonokin. Disklavier-paikat tuppaa jäädä yhteen käyntiin, se on niiiiiin tyylitön bluffi.

• ottiilia_e

ensinnäkin ei oo olemassa hianoja pienoja pieno kirjoitetaan PIANO. no se oli sivuseikka itse kysymyksiin:
      1: itsekkin voi pienoa opetella soittamaan mutta se voi viedä aikaa ja ilman osaavan avustusta saattaa olla että jotkin asiat joko opitaan väärin tai niitä on vaikeaa oppia ilman oikeaa tekniikkaa. suosittelen ehdottoman lämpimästi musiikkiopistoa tai yleensä soittotunteja..siellä oppiminen on nopeaa ja suht helppoa ammattilaisen ohjauksessa... itse olen soittanut pienoa 7 vuotta, että kokemuksen syyvällä rintaäänellä!

2: itse suosittelisin ``ns.oikeaa pienoa`` koska siinä on laajempi ääniala(joka tarkoittaa sitä että siinä on enemmän oktaaveja) sillä on mielestäni helpompi soittaa kun síinä on esim.oikeat pedaalit vaijentimet yms... oikea pieno on aina oikea pieno niin äänensä kuin ulkoisen olemuksensa vuoksi.

3: Ensinnäkin kaksi oktaavia on 16 kosketinta no se on sivu seikka...suosittelen että kannattaa ostaa kerrala ns.kunnollinen pieno koska kuitenkin melko pian tarvitset VÄHINTÄÄN viittä oktaavia jos meinaat saada värikkyyttä sointiin.. varmaan olet huomannut sen että pienot ovat kalliita soittimia ja siksi aloittelijalle olisi ihan käypänen soitin syntetisaattorikin mutta kerralla jos ostaa kunnollisen niin sitä ei sitten vuoden välein tarvitse olla vaihtamassa. suosittelen ihan ns.kokonaista pienoa jos se vain rahatilanteen ja tilan puitteissa on mahdollista se ainakin on vuosien ja taas vuosien ase.=)

tässä oli mun mielipiteet asiasta, toivottavasti oli jotain apua!=) XD

• minä vaan

"itse olen soittanut pienoa 7 vuotta..."

"Ensinnäkin kaksi oktaavia on 16 kosketinta no se on sivu seikka..".

Laskepa uudestaan ne koskettimet. Itse olen soittanut pianoa kohta kaksi viikkoa ja sanon, että kaksi oktaavia on 25 kosketinta!

• Syna mieluummin

Hmmmjjooo. Tuntuu olevan hakusessa minkälaista musaa olet tekemässä. Pianohan on siitä tylsä vekotin etä siitä saa sen yhden ainoan "pling" äänen aikaan. Syntetisaattoreista taas saa aikaan todella kiinnostavia surinoita ja pörinöitä. Itsellä tahtoo soittaminen ja musanteko jäädä sivummalle kun innostun vääntelemään uusia soundeja.
      Sähköpianot eivät ole syntetisaattoreita, vaan ovat tarkoittuja vain oikean pianon matkimiseen.

• piano-ope

Siis jos sanoo, että pianosta tulee vain yhdenlainen pling-ääni, niin se paljastaa, että kyseinen henkilö ei ole pianoa paljoa soittanut.

Anyway, edellinen puhuja kai tarkoittaa, että pitää miettiä, mitä tarkoitusta varten soittimen ostaa - jos ostaa syntikan, voi opetella syntikan soittoa, jos ostaa pianon, voi opetella pianon soittoa. Pianon soittoa ei voi harjoitella syntikalla tai päin vastoin, sillä kyse on kahdesta täysin eri soittimesta. Ainoa yhteinen tekijä näillä on se, että molemmissa on mustia ja valkoisia koskettimia. Pianotunneilla ei opetella vain painamaan oikeita koskettimia oikeaan aikaan, vaan siellä opetellaan myös soittimen käyttämistä ja kuinka se toimii, eli millainen ääni siitä lähtee milläkin soittotavalla. Sitä ei voi opetella millään muulla kuin akustisella pianolla.

Eli ketjun aloittajalle: mieti, mitä haluat oppia ja hanki soittimesi sen mukaan.

• :-)
        piano-ope kirjoitti:

Siis jos sanoo, että pianosta tulee vain yhdenlainen pling-ääni, niin se paljastaa, että kyseinen henkilö ei ole pianoa paljoa soittanut.

Anyway, edellinen puhuja kai tarkoittaa, että pitää miettiä, mitä tarkoitusta varten soittimen ostaa - jos ostaa syntikan, voi opetella syntikan soittoa, jos ostaa pianon, voi opetella pianon soittoa. Pianon soittoa ei voi harjoitella syntikalla tai päin vastoin, sillä kyse on kahdesta täysin eri soittimesta. Ainoa yhteinen tekijä näillä on se, että molemmissa on mustia ja valkoisia koskettimia. Pianotunneilla ei opetella vain painamaan oikeita koskettimia oikeaan aikaan, vaan siellä opetellaan myös soittimen käyttämistä ja kuinka se toimii, eli millainen ääni siitä lähtee milläkin soittotavalla. Sitä ei voi opetella millään muulla kuin akustisella pianolla.

Eli ketjun aloittajalle: mieti, mitä haluat oppia ja hanki soittimesi sen mukaan.

Arvasin että joku vetää herneen nenään.

• epäpätevä pianisti
        :-) kirjoitti:

Arvasin että joku vetää herneen nenään.

Itse aloitin Casio keyboardilla, sitten soitin Yamahan digipianoa ja nyt on akustinen. Keyboardissa on liian kevyet koskettimet, jotta sormet kehittyisivät mihinkään. Digipianossa on taas liian raskaat ja tunnottomat koskettimet, ääni on hieno, kun on flyygelistä nauhoitettu, mutta steriili, yksitoikkoinen. Akustinen on ihan omassa luokassaan, sormenpäissä tärähtelee, kun vasara lähtee liikkeelle ja joskus osuukin kohteeseen. Ei sitä voi jäljitellä, tosin Ukko Nooassa sitä ei vielä niin huomaa..

• qaws

Ensin kannattaa aloittaa pienellä ja kokeilla miten tykkää soittaa. Jos haluat opetella kotona niin sinun pitää nähdä vaivaa!

• Piano-ope

Aloittelijalla tulee olla kunnollinen soitin. Syitä:

1. Soittotekniikan vinoutumia on vaikeata, joskus liki mahdotonta korjata jälkeen päin. Miksi opetella ensin väärin ja sitten nähdä hirmuinen vaiva työ virheiden pois oppimisessa päästäkseen vasta sen jälkee oppimaan jotakin oikeasti?
        2. Pianon sointia ja soittotavan vaikutusta siihen on edelleenkin hyvin vaikea jäljitellä sähköisesti.
        3. Pianon ääni syntyy tässä ja nyt. Soittotavalla siitä voidaan loihtia kymmeniä eri sävyjä ja vivahteita. Pianoa voidaan myös käyttää erityisesti nykymusiikissa (mutta myös improvisoitaessa) monilla muillakin hauskoilla tavoilla kuin koskettimia soittamalla (soittamalla kieliä nuijalla, koputtelemalla kaikupohjaa jne.)
        4. Opettajien varauksellisuus sähköisiä soittimia kohtaan ei johdu kalkkeutuneesta ajattelusta vaan lähes elinikäisestä opiskelusta (soitto- ja muut musiikkitunnit lapsesta asti ja aikuisiän vuosia kestävät soitin- ja opettajaopinnot) sekä opetuskokemuksesta.
        5. Kukaan ei tiedä, kenestä oppilaasta voisi jatkossa tulla vaikka musiikin ammattilainen. Itsellänikin on ollut oppilas, jolla olisi ollut edellytyksiä niin klassisen kuin muunkinlaisen musiikin huippuammattilaiseksi. Sähkösoittimella harjoittelu johti hänet kylläkin musiikkiammattiin, mutta ei lainkaan niin pitkälle kuin mitä opiskelijalla olisi ollut edellytyksiä. Opettajana olin tästä hyvin surullinen.
        5. Musiikkia voi opiskella myös kansalaisopistossa. Opettajat ovat ammattilaisia, ja opetus pienilläkin paikkakunnilla saavutettavissa. Musiikkiopistojen ja kansalaisopistojen lisäksi on saatavissa yksityisopetusta, mutta alalla on kyllä hyvin vaihtelevan tasoisia yrittäjiä. Kannattaa kuitenkin katsella esimerkiksi muusikoiden.net -sivustolta oman paikkakunnan opettajatilannetta, SILLÄ
        6. Ilman kunnollista opetusta opiskelu on hakuammuntaa. Soittaminen on verrattavissa esimerkiksi urheiluun. Voisitko ajatella mäkihyppääjää tai jääkiekkojoukkuetta ilman valmentajaa?

Iloisia soittohetkiä sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1777
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1109
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1000
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      790
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe