Jos viisaudenhammas puhkeaa kivuliaasti onko hyötyä mennä hammaslääkäriin vai kannattaako vaan syödä kipulääkkeitä ja purra hammasta? Pikaisesti niitä on hankala poistaakaan, kun poistamiselle saa ajan vasta kesälle YTHS:ltä.
viisaudenhampaista
6
1123
Vastaukset
- ehdottomasti
Poistatin juuri (tammikuu,2003) yhden viisaudenhampaan, itse operaatio oli noin 20 minuuttia ja viikon kuluttua tikkien poisto 5 minuuttia. Melkein sain parisen kuukautta jonottaa.
Jos viisaudenhammas on kipeä niin mielestäni ei kyllä kannata odottaa ja tuskailla, tai muutenkaan syödä mitää *keleen lääkkeitä, vaan suoriltaan poistattaa hammas.
Miten pitkään ajattelit tuskailla? ;) - suolasilakka
Ilman muuta heti vaan pois ne kun mahdollista. Itselläni venyi reilusti yli puoli vuotta koska alhaalta hampaat piti leikata ja ne tulehtui pariinkin kertaan odottelun aikana.
- mimmi
sain yths:ltä ajan leikkaukseen kuukaudessa juuri joulun alla. siis kannattaapi yrittää..
- kala
Olen poistattanut kaikki neljä viisauden hammasta, kaksi yksityisellä ja kaksi YTHS:llä. Haluaisin kuitenkin varoittaa sinua 'viisas' siitä, että operaatio ei välttämättä ole täysin kivuton.
Itselläni kaikki neljä viisaudenhammasta kasvoi vinoon - noin 45 asteen kulmassa viimeistä hammasta vasten. Täten viisaudenhampaan ja viimeisen hampaan puhdistaminen kävi työlääksi, osittain jopa mahdottomaksi.
Röntgenkuvista hammaslääkäri totesi, että on parempi poistaa kaikki viisaudenhampaat, koska niistä tulee tulevaisuudessa olemaan suurella todennäköisyydellä pelkästään haittaa.
Joillakin viisaudenhampaat aiheuttavat kasvaessaan kipua, mutta kipu lakkaa hampaiden 'valmistuttua'. Lisähampaista ei kuitenkaan ole mitään haittaa, pikemminkin päinvastoin. Turhanpäiten viisaudenhampaita ei siis kannata poistattaa.
Yläleuassa hampaat eivät ole yhtä vahvasti kiinnittyneet kuin alaleuassa, missä ne kasvavat aina leukaluusta asti. Tästä johtuen ylähampaiden poisto voidaan useimmiten suorittaa vain vetämällä ne pois. Alahampaiden kohdalla tarvitaan useimmiten hammaskirurgia.
Ylähampaiden poistattaminen sujui kohdallani vaivatta, mutta alahampaiden kanssa olikin sitten tekemistä.
Ensinnäkin YTHS totesi, että hammaskirurgille on jonoa, joten suosittelemme, että poistatamme hampaat vetämällä. Helpommin sanottu kuin tehty. Operaatio aloitettiin kolmella (!) puudutus ampullillla, mikä johti koko oikeanpuolisen kasvopuoliskon ja alaleuan puutumiseen. (Silmä tuntuu suhteellisen oudolta puutuneena...)
Seuraavaksi siirryttiin itse hampaan poistamiseen. ISOT PIHDIT ja VETO. Vaan eipä lähde. Hammaslääkäri kiskoi oikein voimalla, käänsi ja väänsi hammasta. Ei toimi. Avustava hammaslääkäri piteli päästäni kiinni, jotta hampaasta saataisiin tukevampi ote. Juu ei.
No eihän siinä sitten kummempia: Joku taltan tapainen työkalu käteen ja HAMMAS KAHTIA! Pihdit, veto ja "plop", toinen puolikas saatiin irti. Toinenkin puolikas saatiin lopulta irti - aikaa koko toimenpiteeseen meni hitusen yli tunti kun sitä oli varattu kahden vuoron verran mikä vastaa puoltatuntia...
Kuulostaa ehkä kivuliaammalta mitä toimenpide oikeasti oli. Lähinnä toimenpide oli koominen, puolet päästä täysin tunnottomana, lääkäri vetää ja kääntää hammasta pihdeillä minkä jaksaa ja potilaan pää nykii mukana.
YTHS:n toimenpideklinikalta sain sitten reseptin apteekkiin kolmea eri kipulääkettä varten. Ja tarpeeseen kipulääkkeet tulivatkin. Lääkkeet olivat PANACOD, KETORIN 100mg ja joku minkä nimeä en nyt muista.
Ei tarvinnut sinä yönä nukkua vaikka olin ottanut panacodia reseptin mukaan. Kipu tuntui silti ja mikä pahinta kyseinen lääke ei toiminut kohdallani muutenkaan toivotusti. Oireena oli 'lääkepöhnä' (olo on yleisesti sekava) ja virtsan muuttuminen punertavaksi. Siirryin Ketoriniin, mutta kivut jatkuivat vielä 2 viikkoa hampaanpoiston jälkeen.
Hampaanpoistaminen kuitenkin onnistui toivotusti, ja olen ollut tyytyväinen viisaudenhampaiden poistattamiseen.
Tiesithän, että kaikkia viisauden hampaita ei poisteta saamaan aikaan, vaan yksitellen. Näin ikenelle annetaan aikaa parantua.- innanen
tilanteesta minulta poistettiin kaikki neljä plus yksi tavallinen kerralla leikkaussalissa
hammaskirurgilla hesassa.Suosittelen pääsee kerralla eroon ja hyviä kipulääkkeitä löytyy.(ei ketorini)
- kjlkhvb
poistot
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943762
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453144Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002777Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572430- 1342427
- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172367Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212294Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232286- 642080