Hampaiden poisto 35v?

Katri35

Olisin tiedustellut onko muilta ikäisiltäni poistettu pysyviä hampaita (muita kuin viisureita)? Minulla on toivottomia juurihoitoja takana nyt pidemmältä ajalta. Olen alkanut kyllästyä jatkuvaan särkyyn ja pitkiin hoitoihin. Kannattaisiko jatkuvasti oireilevat hampaat ennemmin poistattaa? Kun tuntuu että tässä iässä ainakin vielä yritetään kaikin järjettöminkin hoidoin saada epätoivoisimmatkin hampaat kuntoon. Minulta olisi ala-kuutoset ja toinen ylä-seiska ainakin ihan valmiita poistettaviksi, ehkä myös toinen ala-viitonen. Onkohan niitä pakko heti korvata, kun minulle ei ole nyt mitään mahdollisuutta implantteihin.

19

4599

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • just ala seiska 45v

alko yht'äkkiä särkemään, oli kyllä oireillu jo lievästi pidempään. Amalgaami-paikat kuulema joskus halkasee hampaan ja tää oli niin syvälle säröllä ettei auttanu juurihoito eikä mikään muu ku poisto.

• otettiin pois

eikä sitä edes huomaa hymyillessä että puuttuu. parempi ilman kun sohlon hampaan kera. T: kymmenen vuotta sinua nuorempi

• 30 vee

Itse poistin hampaan, kun ei ollu varaa kruunuun, ja tuo seiskan puute ei näy mihinkään.

Implatin voi laittaa myöhemminkin. Itse laitatutan, jos joskus on ylimäärästä rahaa (tuskin on).

• kokemusta on

Multa poistettiin nuorempana (alle 20v) kaikki näkymättömät hampaat takaa. Vuosikausia purin ainoastaan etuhampailla. Ne oli niin kovassa rasituksessa, että tuli luukatoa ja ientulehdus etuylähampaisiin ja alkoivat heilumaan. Ne siis jouduttiin poistamaan ja nyt olen implanttihoidossa, jonka kustannusarvio on noin 9000€.

• mmiinnttuuu

Luulisi asiakkaalla itselläänkin olevan sananvaltaa hoitovaihtoehtoja suunniteltaessa. Jos haluaa hampaansa poistattaa, luulisi sen olevan mahdollista, ja varskinkin jos kaikki muut vaihtoehdot on jo kokeiltu. Joku tolkku pitäisi olla, eikä edes muutaman hampaan poistaminen ole elämän loppu. Korvaavina vaihtoehtoina implantti on kallein, niitähän tietysti ensin tarjotaan, muitakin, halvempia ja ihan toimivia vaihtoehtojakin on esim sillat ja osaproteesit.

• muiden mielipidettä

Omituinen kannanotto

• Neiti vm68

Ei siihen maailma kaadu! Ensimmäisen hampaan poisto tuntui itsestänikin kolmikymppisenä kauhealta, mutta seuraavat meni vähän kuin rutiinilla jo. Nyt olen menettänyt jo 7 omaa ja osaproteeseilla pureskelen, mutta kyllä tämä aina mennen tullen sen jatkuvan säryn voittaa! Eli kannattanee poistattaa rohkeasti vaan!

• minä45v

Multa poistettiin 2 ja puoli tuntia sitten ensimmäinen hammas eläessäni (alakutonen). Pelkäsin aika lailla, mutta poisto sujui helposti ja nopeasti yksityisellä suukirurgilla. Hampaan historia on se, että ensin siinä meni juurihoito pieleen (paha hoitovirhe, sain rahat takaisin ja vaihdoin hammaslääkäriä), sitten tehtiin juurenpääresektio, joka sekin epäonnistui toisen juuren osalta > tuli ientulehdusta. En jaksanut enää mitään rankkoja, jatkuvia hoitoja. Nyt hammas on poissa, ja odottelen 3-4 kuukautta, että voidaan panna implantti. Pelkäsin, että tulee itku, kun näen tyhjän aukon hammasrivistössä, mutta helpotus tämä oli:)Olen sikäli onnellisessa asemassa, että mulla on varaa yhteen implanttiin (just ja just, vähän joudun nyt pihistelemään muun elämän osalta). Täytyy muistaa suhteellisuudentaju: toiset kärsii vakavista taudeista - hampaat saa korvattua, eikä kaikkia (esim. seiskoja yleensä) edes tarvitse korjata. Tsemppiä:)

• on hoitovahinko
        minä45v kirjoitti:

Multa poistettiin 2 ja puoli tuntia sitten ensimmäinen hammas eläessäni (alakutonen). Pelkäsin aika lailla, mutta poisto sujui helposti ja nopeasti yksityisellä suukirurgilla. Hampaan historia on se, että ensin siinä meni juurihoito pieleen (paha hoitovirhe, sain rahat takaisin ja vaihdoin hammaslääkäriä), sitten tehtiin juurenpääresektio, joka sekin epäonnistui toisen juuren osalta > tuli ientulehdusta. En jaksanut enää mitään rankkoja, jatkuvia hoitoja. Nyt hammas on poissa, ja odottelen 3-4 kuukautta, että voidaan panna implantti. Pelkäsin, että tulee itku, kun näen tyhjän aukon hammasrivistössä, mutta helpotus tämä oli:)Olen sikäli onnellisessa asemassa, että mulla on varaa yhteen implanttiin (just ja just, vähän joudun nyt pihistelemään muun elämän osalta). Täytyy muistaa suhteellisuudentaju: toiset kärsii vakavista taudeista - hampaat saa korvattua, eikä kaikkia (esim. seiskoja yleensä) edes tarvitse korjata. Tsemppiä:)

hammaslääkärin potilasvahinkovakuutuksen tulisi korvata vahinko eli jos hoitokeinona on implantti, vakuutuksen tulisi se korvata. Keskustele kirurgin kanssa. Kaikki juurihoitokomplikaatiot eivät ole korvattavia vahinkoja, vain sellaiset, mitä ei keskiverto-hammaslääkärille pidä sattua.

• minnuski
        minä45v kirjoitti:

uusia hampaita saa ja siihen ei kuole! multa jouduttiin kans epäonnistuneen juurihoidon takia poistaan alakutonen jo parikymppisenä ja hyvin oon pärjäilly ilmankin! joskus muutama vuosi sitten sama juttu ylävitosen kanssa ja nyt lähti kesällä samasta syystä toisen puolen yläseiska. eli mulla ei ainakaan kovin hyviä kokemuksia juurihoidoista. ei ainakaan mulla onnistu kovin hyvin kun varmaan joka toinen juurihoidetuista on lopulta poistettu. hyvin sitä pärjäilee ilmankin. ja voi ne hampaat mennä jossain onnettomuudessakin! tsemppiä ja poistata ne jos kerran jatkuvasti särkee!

• juhani@@

Hauska kuulla etta olet tyytyvainen osaproteesiisi, missa sulla ne poistetut hampaat sijaitsevat.

Olisi hauska keskustella koska olen suunnitellut itsekin osaproteesia

terveisin
        juhani

[email protected]

• kuutoset
        minä45v kirjoitti:

Miksi yksi poistettu alakuutonen pitäisi korvata jollain kalliilla implantilla?

Kysyn vaan sen takia, kun itseltänikin on kuutoset poistettu jo alle 20 vuotiaana eikä mitään ongelmia ole 30 vuoteen tullut.

Siksi miettisin hyvin pitkään implantin laittamista, sillä yhden poistetun alakuutosen korvaaminen implantilla haisee pahasti rahastukselta.

Toinen juttu mikä pistäisi miettimään on tuo hermovaurioriski implantin asennuksessa. Tuo alakuutonen taitaa olla riskialttiimpia paikkoja.

• minä45v
        kuutoset kirjoitti:

Miksi yksi poistettu alakuutonen pitäisi korvata jollain kalliilla implantilla?

Kysyn vaan sen takia, kun itseltänikin on kuutoset poistettu jo alle 20 vuotiaana eikä mitään ongelmia ole 30 vuoteen tullut.

Siksi miettisin hyvin pitkään implantin laittamista, sillä yhden poistetun alakuutosen korvaaminen implantilla haisee pahasti rahastukselta.

Toinen juttu mikä pistäisi miettimään on tuo hermovaurioriski implantin asennuksessa. Tuo alakuutonen taitaa olla riskialttiimpia paikkoja.

Kai on aika vaikea syödä - purra ruokaa - ilman kutoshammasta? Pureminen ei saisi painottua vain toiselle puolelle suuta, siitä seuraa kaikenlaista ikävää. Kyllä ilman muuta aion puuttuvan puruhampaan korvata, jotta voin jatkossakin nauttia hyvästä ruuasta:) Hermovaurion riski on aina hammasleikkauksissa olemassa, ja sen takia ei kannatakaan mennä tavalliselle hammaslekurille implantin laittoon (nekin tekee niitä!!!) vaan ehdottomasti suukirurgille. Ja kannattaa etsiä suukirurgi, joka ei ole aloittelija implantien laitossa.

Muuten, terveisiä kaikille jotka pelkäätte hampaanpoistoa: mulle siis tehtiin eilen "vaativa poisto" eikä kipua ole tällä hetkellä yhtään:) Poistokuoppakin on alkanut mennä tosi hyvin umpeen. Yhtäkään särkylääkettä en ole ottanut, homeopaattista Arnicaa kylläkin - se on loistolääke hammasoperaatioiden yhteydessä. Suosittelen sitä!

• ja purenta
        minä45v kirjoitti:

Kai on aika vaikea syödä - purra ruokaa - ilman kutoshammasta? Pureminen ei saisi painottua vain toiselle puolelle suuta, siitä seuraa kaikenlaista ikävää. Kyllä ilman muuta aion puuttuvan puruhampaan korvata, jotta voin jatkossakin nauttia hyvästä ruuasta:) Hermovaurion riski on aina hammasleikkauksissa olemassa, ja sen takia ei kannatakaan mennä tavalliselle hammaslekurille implantin laittoon (nekin tekee niitä!!!) vaan ehdottomasti suukirurgille. Ja kannattaa etsiä suukirurgi, joka ei ole aloittelija implantien laitossa.

Muuten, terveisiä kaikille jotka pelkäätte hampaanpoistoa: mulle siis tehtiin eilen "vaativa poisto" eikä kipua ole tällä hetkellä yhtään:) Poistokuoppakin on alkanut mennä tosi hyvin umpeen. Yhtäkään särkylääkettä en ole ottanut, homeopaattista Arnicaa kylläkin - se on loistolääke hammasoperaatioiden yhteydessä. Suosittelen sitä!

Ei pelkkä yhden kuutosen poistaminen vaadi implanttia purennan takia. Jos sinulle on noin väitetty niin p*skaa on puhuttu.

Itse asiassa normaaliin purentatoimintoon riittää aivan mainiosti 10 hammasta/leuka. Eli jos molemmissa leuoissa on hampaat viitosesta viitoseen ei purennan takia tarvitse "lisää" hampaita.

Se taas, että syöminen on sillä poistetun hampaan puolella hankalaa, johtuu osaksi traumasta ja osaksi siitä, että lihakset eivät ole vielä oppineet, että kuutonen puuttuu. Lihakset oppivat uudet liikkeet parissa kuukaudessa.

Kerron muuten myös että syöminen on aluksi taas hankalaa jos laitatat poistetun kuutosen kohdalle myöhemmin implantin. Lihakset kun joutuvat taas oppimaan uudet liikkeet kun puuttuva kuutonen tulee takaisin.

• outoa
        ja purenta kirjoitti:

Ei pelkkä yhden kuutosen poistaminen vaadi implanttia purennan takia. Jos sinulle on noin väitetty niin p*skaa on puhuttu.

Itse asiassa normaaliin purentatoimintoon riittää aivan mainiosti 10 hammasta/leuka. Eli jos molemmissa leuoissa on hampaat viitosesta viitoseen ei purennan takia tarvitse "lisää" hampaita.

Se taas, että syöminen on sillä poistetun hampaan puolella hankalaa, johtuu osaksi traumasta ja osaksi siitä, että lihakset eivät ole vielä oppineet, että kuutonen puuttuu. Lihakset oppivat uudet liikkeet parissa kuukaudessa.

Kerron muuten myös että syöminen on aluksi taas hankalaa jos laitatat poistetun kuutosen kohdalle myöhemmin implantin. Lihakset kun joutuvat taas oppimaan uudet liikkeet kun puuttuva kuutonen tulee takaisin.

Itse purin ruokaa vain toisella puolella vuoden ajan. Nyt on on toinen puoli korjattu mutta pitää oikein opetella syömään silläkin puolella.
        Syön purukumia, että hampaat tottuu uuteen systeemiin.

• kuutonen,,,
        ja purenta kirjoitti:

on ihmisin suurin poskihammas ja purentaoiminnan kannalta hyvin tärkeä. Ilmankin pärjää, tottakai, mutta kyllä varsinkin nuorilla ja keski-ikäisillä se suositellaan nykyaikana proteettisesti korvattavaksi. Purennan muutokset kun tulevat pikkuhiljaa.

Kymmenellä purentaparilla pärjää, jos haluaa. Tästä puhutaan erityisesti gerodontologian eli vanhusten hammashoidon yhteydessä. Ilmeisesti alkuperäinen on vähän vaativampi hampaistonsa suhteen.

• hampaita
        kuutonen,,, kirjoitti:

on ihmisin suurin poskihammas ja purentaoiminnan kannalta hyvin tärkeä. Ilmankin pärjää, tottakai, mutta kyllä varsinkin nuorilla ja keski-ikäisillä se suositellaan nykyaikana proteettisesti korvattavaksi. Purennan muutokset kun tulevat pikkuhiljaa.

Kymmenellä purentaparilla pärjää, jos haluaa. Tästä puhutaan erityisesti gerodontologian eli vanhusten hammashoidon yhteydessä. Ilmeisesti alkuperäinen on vähän vaativampi hampaistonsa suhteen.

Vahvimmat ja tärkeimmät hampaat ovat kyllä ehdottomasti kolmoset. Ilman yhtä puuttuvaa kuutosta pärjää aivan hyvin. Puuttuvan kolmosen kyllä korvaisin, jos olisi itsestä kysymys.

• Kuurankukka 40+

Minuakin hirvitti ensimmäiset poistot.
      Ajattelin että itku tulee kun näen kolot.
      Ja tietysti pelotti itse toimenpidekin hiukan kivun osalta.
      No, poistot sujui mallikkaasti suukirugin toimesta. Kaksi poistoa kerralla, välihampaita oikomishoitoa varten.
      Tupot suussa lähdin puolentoista tunnin toimenpiteen jälkeen.
      Tosiaan ajatus, että kauhistun kun näen kolot, oli aivan turha!!! Ne näyttivät jotenkin kauniilta.
      Jos vielä joutuu poistamaan joskus, niin en taatusti enää panikoi miltä näyttää. Helpotus vain!
      Jokaisen olisi syytä käydä poistossa, on ihan muistamisen arvoinen hieno kokemus! Vaikka minulta jouduttiin poraamaan leukaluutakin edestä, niin paikkaus on biljoona kertaa kauheampaa ja ikävämpää ja lisäksi paikkauksen jälkeen hammas näyttää aina samalta. Nyt poiston yhteydessä tuli sentään kolo, että jotain muutostakin tapahtui :)))
      Se on jotenkin seksikästäkin, näin aikuisen näkökulmasta katsottuna!!!

• Kuurankukka40+

..niin, meinaan se kolo on jotenkin seksikästä, ei toimenpide, jos joku niin erehtyy lukemaan rivien välistä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen kannatusromahdus ilahduttaa

Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.
      Maailman menoa
      202
      4760
    2. Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?

Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o
      Ikävä
      209
      3511
    3. Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän

elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi
      Maailman menoa
      121
      2962
    4. Pitkän päivän ilta

Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel
      Ikävä
      156
      2942
    5. Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?

Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis
      Maailman menoa
      45
      2868
    6. Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?

Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat
      Kuhmo
      13
      2337
    7. Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin

Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos
      Puolanka
      52
      2328
    8. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      74
      2213
    9. Totuus sattui demareihin, vaativat asiallisen jutun poistoon

ja oli vielä suosittu, mutta kun demarit tarpeeksi valittivat, niin poistettiin. Raukkamaista toimintaa. Eli siis juttu
      Maailman menoa
      56
      2039
    10. En selvinnyt ilman naarmuja

Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa
      Ikävä
      13
      2035
    Aihe