Meneekö tämä oikein näin?

Nuori DI

Olen ollut yhteensä n. 1,5v töissä tässä firmassa tehden kesätöitä ja juuri sain diplomityön valmiiksi. Kesällä palkka oli 2200e/kk ja nyt valmistumisen johdosta sain palkankorotuksen. Nykyinen palkka on "huikeat" 2450e/kk. Ei siis lähelläkään keskivertoa/suosituksia.

No, ei hätää. Pomo sanoi, että firmassa ei saanut antaa korotusta niin paljon kuin olisi haluttu ja että se pitää hilata pikkuhiljaa ylös. Onko tällainen normaali käytäntö vai kestääkö tuo hilaaminen mahdollisesti vuosia :/ ?

Pääasia mulle on se, että en jäänyt työttömäksi, mutta vähän harmittaa kun aiemmin lupailtiin minimissään 2700e/kk palkkaa...

16

7024

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työnteolla ei rikastu

      Älä välitä, julkisen sektorin puolella alkupalkka olisi voinut olla 2000 €/kk ja palkankorotuksen sen jälkeen tyyliin 5 % joka toinen vuosi. Tehtävien muuttuessa voi saada jopa 10 % korotuksen.

      • Nuori DI

        No ei tässä sinänsä kiire ole, ikää vajaat 24v (nainen...) joten moni samanikänen ei ole vielä edes valmistunut. Mut vituttaa toisinaan kun jotkut kiskoo jo lähtöpalkkana 3000e/kk nettona. No mut työpaikkaakin voi vaihtaa, jos näyttää ettei täällä tulla paremmin maksamaan...


      • vastuu on lukijalla
        Nuori DI kirjoitti:

        No ei tässä sinänsä kiire ole, ikää vajaat 24v (nainen...) joten moni samanikänen ei ole vielä edes valmistunut. Mut vituttaa toisinaan kun jotkut kiskoo jo lähtöpalkkana 3000e/kk nettona. No mut työpaikkaakin voi vaihtaa, jos näyttää ettei täällä tulla paremmin maksamaan...

        Kun itse on valmistunut DI:ksi 1998 ja BRUTTOpalkka on 3400 niin tietää että palkkasuositukset ja nettikirjoittelut eivät aina ole realismia. Olet nuori ja ikä ja kokemus tuovat mukanaan vähitellen lisää palkkaa ja uskottavuutta, pelkkä titteli on vain muotoseikka.

        Työpaikkaa voi vaihtaa muutaman kerran, se ei vielä näytä cv:ssä huonolta mutta auttaa palkkakehityksessä. Mutta työnantajat näkevät kyllä äkkiä kuka on onnenonkija ja hyppää kukasta kukkaan pelkästään paremman palkan toivossa. Jotkut jopa arvostavat yhdessä paikassa hankittua pitempää kokemusta ja työpaikkauskollisuutta.


      • Nuori DI
        vastuu on lukijalla kirjoitti:

        Kun itse on valmistunut DI:ksi 1998 ja BRUTTOpalkka on 3400 niin tietää että palkkasuositukset ja nettikirjoittelut eivät aina ole realismia. Olet nuori ja ikä ja kokemus tuovat mukanaan vähitellen lisää palkkaa ja uskottavuutta, pelkkä titteli on vain muotoseikka.

        Työpaikkaa voi vaihtaa muutaman kerran, se ei vielä näytä cv:ssä huonolta mutta auttaa palkkakehityksessä. Mutta työnantajat näkevät kyllä äkkiä kuka on onnenonkija ja hyppää kukasta kukkaan pelkästään paremman palkan toivossa. Jotkut jopa arvostavat yhdessä paikassa hankittua pitempää kokemusta ja työpaikkauskollisuutta.

        Ei tietenkään pidä netissä kirjotettua uskoa, mutta opiskeluaikanen kaverini sai heti valmistuttuaan paikan ja sanoi tienaavansa 3000e käteen. Voi sekin tietty olla valetta.
        Harvassahan noi silti on.

        Niin, en ole lähdössä tästäkään firmasta pois vielä aikoihin, mikäli työsopimus vain jatkuu ja työtehtävät säilyvät edes jokseenkin mielenkiintoisina. Unelmahommaani nykyinen työ ei ole, mutta kokemuksena tämän otankin.

        Eikä ole tarkoitus hötkyillä firmasta toiseen palkan perässä. Tietty taso palkassa on mulle ok, ja ratkaisevinta on viihtyvyys ja paikka, jossa työ sijaitsee. Hyvänkään palkan perässä en lähtisi huitsin nevadaan.

        Eräs 28v tuttavani on vaihtanut tässä työpaikasta toiseen aika tiheään. Viime viikolla aloitti jossian firmassa ja eilen jo uuteen paikkaan haastattelussa. Tuohon minä en pyri :D

        Mutta joo. Mietiskelen tuota, että milläköhän tahdilla tuo palkka voisi tuosta nousta? Kuitenkin kun sanottiin että olisi haluttu maksaa enemmän, mutta kerralla ei saanut enempää nostaa.


      • työssään viihtyvä keskitulo...
        Nuori DI kirjoitti:

        Ei tietenkään pidä netissä kirjotettua uskoa, mutta opiskeluaikanen kaverini sai heti valmistuttuaan paikan ja sanoi tienaavansa 3000e käteen. Voi sekin tietty olla valetta.
        Harvassahan noi silti on.

        Niin, en ole lähdössä tästäkään firmasta pois vielä aikoihin, mikäli työsopimus vain jatkuu ja työtehtävät säilyvät edes jokseenkin mielenkiintoisina. Unelmahommaani nykyinen työ ei ole, mutta kokemuksena tämän otankin.

        Eikä ole tarkoitus hötkyillä firmasta toiseen palkan perässä. Tietty taso palkassa on mulle ok, ja ratkaisevinta on viihtyvyys ja paikka, jossa työ sijaitsee. Hyvänkään palkan perässä en lähtisi huitsin nevadaan.

        Eräs 28v tuttavani on vaihtanut tässä työpaikasta toiseen aika tiheään. Viime viikolla aloitti jossian firmassa ja eilen jo uuteen paikkaan haastattelussa. Tuohon minä en pyri :D

        Mutta joo. Mietiskelen tuota, että milläköhän tahdilla tuo palkka voisi tuosta nousta? Kuitenkin kun sanottiin että olisi haluttu maksaa enemmän, mutta kerralla ei saanut enempää nostaa.

        Kantsii muistaa myös progressiivisen verotuksen vaikutus nettopalkkaan. Vaikka brutto olisi kuinka komealta kuulostava niin kännyyn jää kuitenkin isommasta palkasta suhteessa aina vähemmän mutta isolla palkassa vastuut ja stressi ovat yleensä "lisäbonuksena" palkan päälle.

        Esim. todellisesta elämästä:
        brutto 3000 €/kk => netto 2050 €/kk
        brutto 5000 €/kk => netto 2700 €/kk


      • Tänäkin on...
        Nuori DI kirjoitti:

        No ei tässä sinänsä kiire ole, ikää vajaat 24v (nainen...) joten moni samanikänen ei ole vielä edes valmistunut. Mut vituttaa toisinaan kun jotkut kiskoo jo lähtöpalkkana 3000e/kk nettona. No mut työpaikkaakin voi vaihtaa, jos näyttää ettei täällä tulla paremmin maksamaan...

        "Mut vituttaa toisinaan kun jotkut kiskoo jo lähtöpalkkana 3000e/kk nettona."

        Siis vastavalmistunut? Ja saa siis bruttopalkkaa sellaiset 5000€/kk. No mikä ettei, eilen tosin näin naapurin lehmän lentelevän taivaalla...
        Totuus nyt kuitenkin lienee että vastavalmistunut saa tuon 3000€/kk mutta ei lähellekään tuota 5000€/kk. Tämä nyt ihan sen perusteellaa että ihan oikeasti sen työntekijän on tuotettava työnantajalleen ansaitsemansa palkka lähes kaksinkertaisena. Ja mietipä mitä annettavaa vastavalmistuneella on 10000€:n edestä?
        Mutta jos kou toimii provikkapalkalla myyden jotain, niin sitten tuo tietenkin voisi olla mahdollista, mutta tuskin silloinkaan.
        Niin ja lopuksi vielä että itse toimin siivojana ja ansaitsen 16000€/kk ja työtuntejakin kertyy kokonaiset kolme...


    • tilanne...

      Itse valmistuin vuonna 2001 DI:ksi ja pari kuukautta sitten palkka nousi 3200 EUR / kk (netto). Olen viimeisen viiden vuoden aikana vaihtanyt työpaikkaa kolme kertaa, joten nyt on varmaan aika viihtyä hieman pidempään. Vaikeeta se vaan on, kun head hunterit soittelee alvariinsa ja tarjoaa reiluja korotuksia & mielenkiintoisia toimenkuvia =)

      • lämäe

        Eli tienaat bruttona siis semmoset vajaa 5500 €/kk vai? Ihan kohtuullista.


      • on ainoastaan

        uskoa sinun juttujasi....

        ps. Headhuntterit eivät koskaan tarjoa suoraa työpaikkaa vaan ainoastaan kyselevät mahdollista kiinnostusta johonkin paikkaan. Täten voin olla aika varma, että koko kirjoituksesi on mielikuvituksesi tuotetta.


      • tilanne2
        on ainoastaan kirjoitti:

        uskoa sinun juttujasi....

        ps. Headhuntterit eivät koskaan tarjoa suoraa työpaikkaa vaan ainoastaan kyselevät mahdollista kiinnostusta johonkin paikkaan. Täten voin olla aika varma, että koko kirjoituksesi on mielikuvituksesi tuotetta.

        Vastaus kahteen edelliseen, kyllä, brutto on n. 5500 eur / kk ja en sanonutkaan että headhunttereiden yhteydenotot ovat johtaneet työpaikkatarjoukseen saman puhelun aikana. Silti ne ovat kaikissa tapauksissa olleet prosessin alkuunpanevana voimana!


      • palkasta ollenkaan
        tilanne2 kirjoitti:

        Vastaus kahteen edelliseen, kyllä, brutto on n. 5500 eur / kk ja en sanonutkaan että headhunttereiden yhteydenotot ovat johtaneet työpaikkatarjoukseen saman puhelun aikana. Silti ne ovat kaikissa tapauksissa olleet prosessin alkuunpanevana voimana!

        Mielikuvitusmaassa olen minäkin löytänyt sateenkaaren päästä aarteen. ;)


    • toinen nuori DI

      Itellä aikalailla samanlainen tilanne. Tein nykyiseen työpaikkaan diplomityötä työsuhteessa ja palkka oli 2100€/kk. Valmistumisen jälkeen tarjottiin suoraan vakipaikkaa 2600€/kk palkalla. Enempää ei ison firman rekrypolitiikan mukaan voinut maksaa... Nyt vuoden oltuani on palkka luokkaa 3000 €/kk. Ei järin huikaisevaa, mut mukava ja kiinnostava työ ja hyvät etenemismahdollisuudet motivoi kummasti.

      • Nuori DI

        Ok, eli kuitenkin vuodessa sait 400e/kk lisää liksaa. Toivotaan että täälläkin jossain vaiheessa tulee uusi korotus...

        Paskaa tässä on se, että työ ei ole kovin mielenkiintoista haastavasta puhumattakaan. Tai se voisi olla haastavaa mutta jotenkin hidastempoista hommaa. Ja tässä firmassa eteneminen on aika tuskan takana, jos nyt juurikaan edes voi edetä. Siksi aion jossain vaiheessa vaihtaa sellaseen firmaan, jossa voi vaihtaa työtä joko korkeammalle tai vain vaihtoehtoisiin hommiin ns. sivuttain.

        Mutta onhan tuo mun palkka paska valmistuneelle :(


    • Dippis

      Turha tuosta palkasta on murehtia. Opiskelujen jälkeen mullakin oli tosi pieni palkka, mutta sillä pärjättiin silloin ihan mukavasti. SEn jälkeen hommia on painettu koko ajan apinan raivolla ja nyt palkka on sitä luokkaa, että kaverit on kateellisia ja jos sen täällä kertoisin kukaan ei uskoisi.

      Totuus on kuitenkin se, että nykyään palkasta iloitsee ainoastaan verottaja ja suurin murhe on miten voisin keventää työkuorman inhimilliselle tasolle ilman, että tulot pienenee. Tämä siitä syystä, että kun tulot kasvaa, menot nousee aina samassa suhteessa ja niistä on vaikea päästä eroon masentumatta....

      Tämä tällaisena 30v "konkarin" kommenttina...

      • Inssimies...

        Kun hommia tehdään IHAN OIKEASTI täysillä, ei kotona ehdi tekemään muuta kuin vaihtamaan vaatteet ja hieman nukkumaan. Lounaat, päivälliset ja illallset tulevat tietysti firman piikkin. Silloin rahaa ei kulu - ei yksinkertaisesti ehdi eikä jaksa kuluttaa.

        Lomalla taas ei tehdä töitä. Silloin tulee matkusteltua ja shoppailtua ihan liikaakin ja rahaa palaa.

        Näin olen osoittanut DI:n väitteen vääräksi.


    • 10 v.

      Palkka on aika suhteellinen juttu. Valmistumisestani on jo reilu 10 vuotta, yhtäjaksoisesti liki 30 määräaikaista nimitystä kolmessa eri valtion virastossa ennen vakivirkaa ja palkka nyt n.2600 e/kk. Uus palkkausjärjestelmä tuo lisää lähivuosina. Ja olen tyytyväinen palkkaan huolimatta siitä että TEK suosituspalkat aivan jotain muuta.

      Tuntipalkka ihan kohtalainen kun vertaa tehtyihin työtunteihin. Joustavat työajat ja lomat (30pv) saa kun haluaa, talvilomapidennykset ( 6pv) ja pian lomaa kertyy jo 3 pv/kk. Kaverit saa yksityisellä huomattavasti kovempia liksoja mutta tekevät jatkuvasti palkatonta ylityötä kovan paineen alla. Haasteita omassakin työssä piisaa, mutta olen tyytyväinen kun aikaa jää muullekin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe