Vuorotteluvapaalaki pysyväksi?

Suomi24toimitus

Työministeri Tarja Filatovin (sd) asettama työryhmä pohtii parhaillaan vuorotteluvapaalain vakinaistamista.

Vuorotteluvapaakokeilu on ollut käytössä kymmenen vuotta ja vapaata on käyttänyt noin 112 000 työntekijää.

Lue STT:n uutinen aiheesta:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Vuorotteluvapaalaki halutaan pysyväksi/1135222393215

Haluaisitko sinä jäädä vuorotteluvapaalle vai oletko jo ollut? Mitä sait kokemuksesta?

37

18774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäädä....

      Vuosi lomaa ja sinä aikana vapaampaa elämää, opiskelua, kouluttautumista kuulostaisi varsin hyvältä. Sitten taas virtaa täynnä töihin :=)

      • se vaan

        se vaan vituttaa palata työhön pitkän tauon jälkeen.
        Ha ha, vai että patterit täynnä intoa työhön.
        Olen juuri lopettelemassa n. 8 kk vapaata.
        Nyt näen entistäkin selvemmin työn ja kaiken muun niin helvetin tärkeän järjettömyyden ja merkityksettömyyden.

        Jos mulla ei olis lapsia, en olis enää päivääkään työelämässä.

        Mies 50 v


      • aikoja jolloin
        se vaan kirjoitti:

        se vaan vituttaa palata työhön pitkän tauon jälkeen.
        Ha ha, vai että patterit täynnä intoa työhön.
        Olen juuri lopettelemassa n. 8 kk vapaata.
        Nyt näen entistäkin selvemmin työn ja kaiken muun niin helvetin tärkeän järjettömyyden ja merkityksettömyyden.

        Jos mulla ei olis lapsia, en olis enää päivääkään työelämässä.

        Mies 50 v

        vuorotteluvapaa on ollut ainoa tapa kestää. Olisin työtön ehkä ilman sitä mahdollisuutta tai kuollut.


    • puhki,poikki ja pinoon

      En ole ollut,työnantajan kanssa paljon puhuttu.Ei kuulema voi laskea,kun on töissä niin kiirus.Ainahan on jos työntekijä haluaa lomaa.Töissä jo 21 vuotta samassa paikassa,sairaslomia paljon ja pitkijä,kädet monesti laikattu ja muutenkin kuntoutus tarpeessa.Kumpi parempi työntekijän hyvinvointi vai pitkät sairaslomat?Mietippä sitä "työnantaja"

    • Elämästäkin täytyy nauttia

      Kun on ollut pitkään työelämässä ja lomatkin ovat vain muutamia viikkoja kerrallaan, ei osaa enää kuvitella, miten eläisi ilman jatkuvaa "suorittamista". Muutaman kuukauden vapaa antaa mahdollisuuden itsensä vapauttamiseen ja elämään omaa elämää. Samalla saa joku toinen mahdollisuuden kokeilla työn tekemistä. Suosittelen todella katkoa kaikille varsinkin pitkään työelämässä olleille, mikäli se järjestyy. Rahaa kannattaa olla yllätysmenoja varten hieman säästössä ja luulisi sitä sen verran olevan itse kullakin, jos ei ole ollut ihan tuhlari töissäolovuosinaan. 3 kk esim. kesäloman jatkona on jo hyvä paussi. Suosittelen!!!

    • Köyhä-Matti

      Täytyy olla AUTOT ja talot viimisen päälle. Ei varaa jäädä . . .

    • marion 55

      Jos haluaa pitä vuorotteluvapaata on oltava joku toinen joka tienaa taloudessa myös tai asua jossain sellaisella paikkakunnalla jossa eläminen edullista ja ehkä omistaa oma asunto jo valmiiksi Velkaa ei saa olla eikä mitään ylimääräistä menoa sitten voi pitää vuorotteluvapaan
      tai mentävä johonki muuhun työhön silloin ja sehän ei ole sallittua ei opiskelu eikä työnteko jos on vuorotteluvapaalla
      siksi on parempi olla töissä vaan

      • lyötti

        opiskelu ei ole kielletty vuorotteluvapaalla


      • vuorottelija

        Kyllä sillä vuorottelukorvauksella pärjää,täytyy vaan asetella menot ja tulot. olen ollut nyt noin neljä kuukautta vuorotteluvapaalla 25:n vuoden työrupeaman jälkeen ja en voi kuin lämpimästi suositella. olen yh,puolet korvauksesta menee vuokraan yms. mutta jostain syystä ei tee tiukkaakaan.tämä on niiin iiihaanaa,ainoa mitä suren,on se töihinmenohetki...ihanaa kun saa olla lasten kanssa intensiivisesti,reissata katsomatta työvuorolistaa,ja olla vaan ja nukkua aamulla niin kauan kuin huvittaa.Vielä reilu kaksi kuukautta....jep!


      • markkuleena
        vuorottelija kirjoitti:

        Kyllä sillä vuorottelukorvauksella pärjää,täytyy vaan asetella menot ja tulot. olen ollut nyt noin neljä kuukautta vuorotteluvapaalla 25:n vuoden työrupeaman jälkeen ja en voi kuin lämpimästi suositella. olen yh,puolet korvauksesta menee vuokraan yms. mutta jostain syystä ei tee tiukkaakaan.tämä on niiin iiihaanaa,ainoa mitä suren,on se töihinmenohetki...ihanaa kun saa olla lasten kanssa intensiivisesti,reissata katsomatta työvuorolistaa,ja olla vaan ja nukkua aamulla niin kauan kuin huvittaa.Vielä reilu kaksi kuukautta....jep!

        Terveiset kaikille vorotteluvapaata harkiseville. Olemme olleet kaksistaan vapaalla -97-98 kokonaisen vuoden, jolloin kiertelimme viisi kuukautta Kauko-Idässä; Thaimaa, Malesia, Indonesia, Hongkong,Singapore.Rahaa kului säästäen halpoja asumistapoja noudattaen niin vähän, että vuorottelukorvaus riitti vallan mainiosti. Suomessa piti maksaa asunnon vuokra ja laina. Seuraava tapahtuma oli männä talvena, jolloin olimme kolme kuukautta Las Palmasissa ja ympäristössä, Välimeri mukaan lukien. Itse jäin eläkkeelle tuon jakson jäkeen ja olen onnellinen Onneksi laki on tulosa pysyväksi. Käyttäkää hyväksenne, suosittelen, mutta jokin syy täytyy olla. Ei kannata jäädä toisen passaajaksi,ehkä.


      • tehdä

        hiukan töitä vuorotteluvapaan aikana, kokemusta on. Vuorottelukorvaus vaan pienenee ansioiden osalta. Mutta paperisota on v-mäinen ja työkkäri täynnä byrokraatteja ainakin meillä. Sekin totta että pitää olla toinen joka tuo rahaa kun korvauksella ei yksin pärjää tai tietty riippuu menoista...mutta sittenkin olen tyytyväinen että tuli pidettyä sitä vapaata.


    • Oikeesti upeeta

      Jäin kuukausi sitten vuorotteluvapaalle. Työssä ollut jo 30v.Uskomatonta kun saa katsoa aamu-uutiset vuoteesta,eikä tartte klo:4.45 lähteä yhtään mihinkään.Nautin olostani oikeesti ja tuttavat taitaa luulla mun hurahtaneen.Elämiseen vuorottelukorvaus riittää kun osaa rahan käytön.Teen niitä asiota joita työssä ollessani en jaksanut...

    • oinas kis

      Oon jo vuoden haaveillut vuorotteluvapaasta,soitinkin jo työkkäriin ja kyselin kuinka se toimii ym..mutta pelkään jo etukäteen sitä päivää kun pitää palata takaisin töihin.Kun se työhön paluu vasta ottaa päähän pitkän tauon jälkeen toivoisin että ei enää tarvittisi palata ainakaan samaan työpaikkaan.Löytääkö keski ikäinen enää uutta työtäkään??

      • markkuleena

        Tosi on, että paluu pitkän vapaan jälkeen mihin tahansa työpaikkaan on kenties vaikeaa tai vielä vaikeampaa, mutta se vapaus tuntuu sen ajan todella hyvältä.


      • onkin

        se ällöttävä juttu, mutta ei makeaa mahan täydeltä :D. Parempi kuitenkin että voi pitää breikkiä jos ollut jo vuosikausia samaa hommaa tekemässä. Keski-ikäiselle ei kyllä hevillä töitä löydy että kannattaa vaan pitää kiinni huonommastakin tyopaikasta.


    • sijaisena

      myös sijaiselle. Ainakin itse olen ollut erittäin tyytyväinen, että on saanut tehdä töitä sijaisena.

      • vuorottelutöihin

        Tässä on vietetty ja haikailtu useampi vuosi että sais töitä jostain. Voisin kyllä sijaistaa jotain että sais työkokemusta.


    • einartti5

      Ei tarvitse enää työjuttuja ja oravanpyörä asioita miettiä, on ihan oma elämä ilman, että tarvitsisi tuhlata aikaansa johonkin mitä ei todellisuudessa edes tarvitse.

    • hyvä juttu

      Olen tällä hetkellä vuorotteluvapaalla ja tiukkaa tekee taloudellisesti.Olen 3 lapsen yh ja vaikka kuinka venyttää...silti.
      Olisin valmis palaamaan töihin mutta eivät voi,kuulema purkaa sijaiseni sopimusta?!?
      Eli...tarttee varmaan sitten irtisanoutua että pääsee jatkamaan töitä vapailla markkinoilla.
      Kyllä töitä tekevälle on.

    • s-liisa.tku

      Juu..haluan vuorotteluvapaalain pysyväksi, koska en vielä vuonna 2007 halua jäädä vuorotteluvapaalle, vaan myöhemmin. Olin juuri vuoden palkattomalla virkavapaalla, jolloin tein keikkahommaa, joten en nyt juuri saisikaan vapaata, pitää olla vuosi ainakin ahkerana, ja mielelläni olenkin. Vanhaan tuttuun työhön oli todella mukava palata.

      Mutta muutaman vuoden päästä hyvä päästä vapaalle, jotta keho ja mieli lepää ja uudistuu, silloin en tekisi keikkahommaa, vaan todellakin "vapailisin".

      • kunta-ala

        Olen ollut vuorotteluvapaalla ja se oli tosi hyvä asia,että sellaista voi käyttää. Olen lähtenyt 16v työelämään ja ollut jo 40v työssä. Vuorotteluvapaan jälkeen oli mukava palata omaan työhönsä jota toinen oli hoitanut sillä aikaa ja valtavan hyvin. Jos pääsisin eläkkeelle jo antaisin mielellään työni minun tuuraajalleni.


      • kuitenkin
        kunta-ala kirjoitti:

        Olen ollut vuorotteluvapaalla ja se oli tosi hyvä asia,että sellaista voi käyttää. Olen lähtenyt 16v työelämään ja ollut jo 40v työssä. Vuorotteluvapaan jälkeen oli mukava palata omaan työhönsä jota toinen oli hoitanut sillä aikaa ja valtavan hyvin. Jos pääsisin eläkkeelle jo antaisin mielellään työni minun tuuraajalleni.

        Kun hakee vuorotteluvapaata kannattaa se ottaa yhteen kalenterivuoteen,verotuksen takia. Voi hakea vielä verotukseen alennusta siksi vuodeksi.Suosittelen kaikille jossain elämän vaiheessa. Eikä tarvitse suunnitella mitään vuorotteluajaksi,löhöminenkin on mukavaa ja matkustelu.


      • Mielestäni
        kuitenkin kirjoitti:

        Kun hakee vuorotteluvapaata kannattaa se ottaa yhteen kalenterivuoteen,verotuksen takia. Voi hakea vielä verotukseen alennusta siksi vuodeksi.Suosittelen kaikille jossain elämän vaiheessa. Eikä tarvitse suunnitella mitään vuorotteluajaksi,löhöminenkin on mukavaa ja matkustelu.

        Moi. Jos vapaan ajoitusta ajattelee verotuksen kannalta, niin jos kyse on vuoden mittaisesta vapaasta, niin se kannattaisi ajoittaa nii, että se osuu tasan kahdelle kalenterivuodelle. Tällön molempien vuosien progressio leikkaantuisi merkittävästi ja siitä olisi todennäköisesti suurempi rahallinen hyöty kuin ajoittaa vapaa kokonaan samalla vuodelle. Tämä täytyy tietenkin tutkia tapauskohtaisesti, koska siihen vaikuttaa myös tulotaso ja muut mahdolliset vähennykset. Esim. jos todella suuret työmatkakulut, (yläräja ylittyy) niin silloin hyvä, jos vapaan jako kahdelle vuodelle. Tätä voi aika kätevästi kokeilla omilla tulo- ja vähennystiedoillaan www.vero.fi sivuilla olevalla verokorttilaskurilla. Mutta eihän vapaata tietenkään pelkän verotuksen mukaa ajoiteta, kukin miettii itse itselleen parhaan ajankohdan...


    • hoitzu

      vaikka ei nää hoitoalan palkat mitään loistavia ole muutenkaan ja jos on perhettä enemmänkin niin on tottunut vnyttämään lanttia ihan reilustikkin.

      Tosiasia vaan on ettei perheellisellä ihmisellä ole vara ajäädä tuolla korvauksella kotiin vaikka kuinka tekisi mieli. Ne jotka jää voisi jäädä syystä tai toisesta ilman sitä rahaakin.

      Kaikki jotka omista tutuista tai työkavereista on sille jääneet ovat jo siinä tilanteessa, että lapset on pois kotoa ja asunnot on maksettu. Tuo naurettava raha riittää jokapäiväiseen leipään eikä tuulipukukaan vuodessa kulu puhki! Seuraava vaihe monilla onkin sitten ollut jo osa-aikaeläke tai tuolta vuorotteluvapaalta jäädään käytännössä eläkkeelle kokonaan..

      Ne jotka nuoremmista on vuorotteluvapaalle jääneet ovat jääneet sille mukamas ja käytännösä tehneet jotakin toista työtä vaikka puolikkaana esim lasten koulun alkaessa jne tilanteissa joissa oma työ ei ole paras mahdollinen tilanne eikä todellkaan ole varaa tuolla rahalla kotona olla!

      Olisikin kivaa nähdä tilastoja missä palkka ja ikäryhmissä eniten ja vähiten ollaan vapaalla sekä se, että kuinka moni käytännössä todella on vapaalla ja kuinka moni tekee jotakin muuta ja jättää näin korvauksen nostamatta vaikka vapaalla onkin..

    • vuorotteluvapaalainen

      Suosittelen,itse otin vuoden mikä on jaettuna kahteen 6kk jaksoon eli nyt olis vielä ekaa jaksoa jäljellä kuukaudenpäivät ja sitten taas neljäksi kuukaudeksi töihin ja huhtikuunalusta aloittaa toinen puolivuotta lomaa ja se mitä sillä korvauksella elämiseen tulee niin veroprosentti on tällä hetkellä 4% niin ei siinä ihan älytöntä eroa ole mitä käteen jää kun olet töissä ja maksat verot normaaliprosentinmukaan.

      • vuorottelu

        vapaa?? jäisin ensi vuonna puoleksi vuodeksi ja seuraavana vuonna pitäisin seuraavat puolivuotta,mutta ISO MUTTA työnantajani ei lämmennyt ei pysty tällä hetkellä lupaamaan vapaita vaikka olen valtiolla töissä!Olen ajatellut ottaa liiton lakimieheen yhteyttä ja kysyä mahdollisuuteni kerran tämä on lainmukainen ja valtio on sitoutunut vuorotteluvapaa systeemiin jos ei onnistu,niin käyn lääkärissä valittamassa motivointi ongelmista ja sitä kautta antaa viestiä työnantajalle jospa sitten pääsisi vapaalle!
        -Aika outoa ensiksi annetaan ihmisille oikeus vuorotteluvapaalle ja sitten vedetään matto alta aika paska juttu,onko kellään samanlaista kokemusta??Siis mitä tehdä?!


      • Veroyllätys

        Jäin vuorotteluvapaalle tammikuun alussa 2011.
        Taloudellisesti tietenkin tekee tiukkaa, koska säästöön en ole pahemmin saanut. Kun korvauksen määrä selvisi ensimmäisen korvausmaksun myötä, muutin www.vero.fi sivuilla verotustietojani ja laskuri antoi veroprosentiksi 4. Kun sain veromuutoskortin, veroprosentti oli korjattu 17,5 % suuruiseksi. Se oli melkoinen pettymys, koska olin budjetoinut niin, että vero-% muut pidätykset jäävät alle 10%. Jos ymmärsin oikein, alle 12 000 € työtulosta prosentti olisi tuo 4, mutta (12 000 €/vuosi/brutto) vuorotteluvapaakorvaus tulkitaan sosiaalietuudeksi, josta vero-% on sitten suurempi!
        Onko muilla vastaavia kokemuksia?

        Tiukkaa tekee, mutta vaikka menisi miten tiukaksi loppuvuodesta, en kadu.


    • kuli

      3kk vuorotteluvapaa menossa ,eka osa oli -04,ja seuraava 3kk pätkä tulee olemaan 2008

    • ...pidin puoli vuotta...

      ...ja rakensin talon pk-seudulle, myin pois ja tiliä tuli sama kuin duunista viidessä vuodessa puhtaana käteen...

    • nagase

      Jäisin heti vapaalle jos se olisi mahdollista. Työskentelen pk sektorilla ja työt on jaoteltu jo nyt niin tiukasti että tuuraajaa ei ole. Mikäli työn antaja joutuu palkaamaan uuden ja kouluttamaan hänet tilalleni niin se ei tule onnistumaan. Asiasta on myös keskustetu työnantajan kanssa ja viesti oli selvä jos jää vapaalle niin paluun jälkeen voi olla hommat vähissä. Kiristystä tai sitten realismia.

    • Nimessä. Eläke...

      ikään töitä asti tekemään ja ruikutukset pois, työtahtia pitää kiristää, karsitaan kahvitauot ja pekkasetkin pois, lomat vähennetään puoleen, ei oikein natsaa tuo ajatus niiden asioiden kans mitä halutaan, töitä 75V. asti ja 10 tuntisia päiviä 8h. palkalla. Aikanaan hitler pääsi valtaan lupailemalla maat ja taivaat mut miten kävi!

    • pysyvä laki

      Ehdottomasti toivon, että laki vakinaistetaan1 Muutama vuosi sitten lakia muutettiin siten, että nyt vaaditaan 5 vuotta työssäoloa ennen uutta vapaata, aiemmin yksi vuosi...3 vuotta voisi olla sopiva aika?! Haluaisin jäädä, ja olen ollutkin kaksi kertaa. Suosittelen lämpimästi kaikille, joilla vain on siihen mahdollisuus!

    • vuorotteluvapaalla

      puoli vuotta, kyllä oli kiva katkos uraputkeen, suosittelen lämpimästi muillekin.

      • samako

        Onko vuorottelukorvauksen suuruus sama, jos pitää vapaan kahdessa eri jaksossa?


    • hyvä asia

      Ehdottomasti pysyväksi.

      Hyviä kokemuksia meidän työpaikalla.

      Itse haluaisin jäädä opintojen takia, muttei riitä työssäoloaika.

    • kv

      Olin viime kesänä 3 kk vuorottelvapaalla, hakiessani vapaata, annoin työnantajan
      ymmärtää että pidän tänä kesänä lisää. työvoimatoimisto hylkäsi anomuksen, koska työnantaja haki vain 3 kuukauden jaksoa viime kesälle, eikä jaksotettua
      vapaata. Eli nyt pitäisi olla 5 vuotta työssä, jotta voisia anoa lomaa. (olisin mielelläni pitänyt ne loput 9 kuukauttakin.) Motivaatio laski huomattavasti työnantajan töitä kohtaan." En tiedä oli tämä tarkoituksella näin hoidettu."
      Olkaa tarkkana kun jaksotatte vuorotteluvapaata.

      • tällä hetkellä

        Viime vuoden alusta asti jaksottamisesta on pitänyt sopia vuorottelusopimuksessa siis kaikki jaksot yhtä aikaa.

        Vuorotteluvapaalaki
        7 § (7.12.2007/1127)
        Vuorotteluvapaan jaksottaminen ja sovitun vuorotteluvapaan pidentäminen

        Vuorotteluvapaan jaksottamisesta on sovittava vuorottelusopimuksessa ennen vapaan aloittamista. Vuorotteluvapaata jaksotettaessa kunkin jakson vähimmäispituus on 90 kalenteripäivää.

        Vuorotteluvapaan pidentämisestä on sovittava kaksi kuukautta ennen sovitun vuorotteluvapaan päättymistä.

        Vuorotteluvapaa on kuitenkin pidettävä kokonaisuudessaan kahden vuoden kuluessa sen alkamisesta eikä sen yhteenlaskettu kesto saa ylittää vuorotteluvapaan enimmäiskestoa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe