mitä mieltä itsemurhasta?

Lellu

eli siis mitä mieltä ootte itsemurhasta?
tämä tieto tulee etiikan tunnille..joten kaikkien mielipiteet otetaan huomioon kiitos jo etukäteen.

32

3516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yo

      mun mielestä se on jokaisen oma asia mitä elämälleen tekee... kunnioitan ihmisen päätöstä, jos hän pn näin päättänyt lopettaa elämänsä.

      • Ei-ihanoma

        Juuu, mutta näin yksinkertaista elämä ei ole - kuin yksinkertaisille. Itsarin voi hyväksyä joissain tapauksissa, mutta ei kunnioittaa missään eikä koskaan. Luovuttaminen ei ole kunnioitusta herättävä teko.


    • Laura

      Itsekäs teko. Vaan jos kaikki tuntuu mahdottomalta eikä yritys tuo tulosta niin ymmärrän, että monella käy mielessä, monet yrittää ja valitettavasti onnistuu.

      Jokaisen oma elämä, jokainen elää omalla tavallaan, toinen ei halua elää sitä ollenkaan. Vaan paha se on sanoa, monimutkainen asia minun mielestäni.

    • Opettaja

      En tiedä kun en ole kokeillut. Juu... en yritä!
      Enkä viitsi sinun koulutehtäviäsi ilmaiseksi ryhtyä tekemäänkään. Mieti ite.

      • Lellu

        Et sä varmaan mun koulutehtäviä tekis mun puolesta, vaikka vastaisit tuohon itse. Edelleenkin se on mielipide kysely, johon minun on tarkoitus kerätä eri ihmisten mielipiteitä itsemurhasta, joten edelleen kaikkien mielipiteet ovat tervetulleita, ette tee minun puolesta läksyjäni, vaikka vastaisitte. Ja siihen voi olla mielipide, vaikka sitä ei olisi yrittänyt.


      • Opettaja
        Lellu kirjoitti:

        Et sä varmaan mun koulutehtäviä tekis mun puolesta, vaikka vastaisit tuohon itse. Edelleenkin se on mielipide kysely, johon minun on tarkoitus kerätä eri ihmisten mielipiteitä itsemurhasta, joten edelleen kaikkien mielipiteet ovat tervetulleita, ette tee minun puolesta läksyjäni, vaikka vastaisitte. Ja siihen voi olla mielipide, vaikka sitä ei olisi yrittänyt.

        Itsemurha ei ole mitenkään kielletty toimenpide. Meillähän on vapaa valinta. Mutta itsemurhasta ei ole kuitenkaan mitään hyötyä. Vastoinkäyminen, jonka vuoksi itsemurhan teet, tulee uudelleen eteesi seuraavassa elämässäsi. Miksi et menisi siitä oikealla tavalla lävitse jo tässä elämässäsi. Kun asia on oikein hoidettu, ei se tule enää koskaan eteesi. Tämä pitää paikkansa kaikkien elämän koettelemusten kohdalla.


      • Vesa

        Jokainen saa lopettaa oman elämänsä, jos siltä tuntuu. Itsemurha on varmasti vaikea päätös. Ja omaiset syyttelevät itseään, helposti käy niin, että itsemurha aiheuttaa enemmän ongelmia kuin ratkaisee. Kuitenkaan en voi olla arvostamatta sellaista ihmistä, joka sen uskaltaa tehdä.


      • Opettaja
        Vesa kirjoitti:

        Jokainen saa lopettaa oman elämänsä, jos siltä tuntuu. Itsemurha on varmasti vaikea päätös. Ja omaiset syyttelevät itseään, helposti käy niin, että itsemurha aiheuttaa enemmän ongelmia kuin ratkaisee. Kuitenkaan en voi olla arvostamatta sellaista ihmistä, joka sen uskaltaa tehdä.

        Itsemurhan tekevä on pahinta luokkaa oleva "nössö", joka ei kestä elämää. Ei siis minkäänlaista uskallusta. No... seuraavassa elämässä sitten saman ongelman kimppuun.


      • laif
        Opettaja kirjoitti:

        Itsemurhan tekevä on pahinta luokkaa oleva "nössö", joka ei kestä elämää. Ei siis minkäänlaista uskallusta. No... seuraavassa elämässä sitten saman ongelman kimppuun.

        Ennemmin "nössö" kuin taikauskova :)

        Eiköhän itsemurha ole aina tapauskohtainen. Aivan varmasti moni oman käden kautta kuollut on tehnyt näin viisaan valinnan, kuten Hitler teki. En myöskään pidä suurissa kivuissa "eläneen" itsemurhaa huonona saati sitten nössönä ratkaisuna. Ei elämä koskaan ole kärsimisen arvoista.

        Mutta sitten taas varmasti moni itsemurha on myös itsekkäästi ja turhan hätäisesti tehty, kun psyyke ja järki on romahtanut. Esim. yksinhuoltajaäiti voi tappaa itsensä ja jättää vauvansa sänkyyn nääntymään hengiltä. Tällainen itsemurha on tietystikin itsekäs, mikäli äiti tiedostaa tekonsa seuraukset. Muistettava kuitenkin on, ettei heikossa mielentilassa ajattelu aina luista.

        Kuten huomaa, itsemurhia on monenlaisia, eikä vielä ole sellaista yleistystä esitetty, joka pätisi näihin kaikkiin. Joten vikinät veks.


      • Marcel
        laif kirjoitti:

        Ennemmin "nössö" kuin taikauskova :)

        Eiköhän itsemurha ole aina tapauskohtainen. Aivan varmasti moni oman käden kautta kuollut on tehnyt näin viisaan valinnan, kuten Hitler teki. En myöskään pidä suurissa kivuissa "eläneen" itsemurhaa huonona saati sitten nössönä ratkaisuna. Ei elämä koskaan ole kärsimisen arvoista.

        Mutta sitten taas varmasti moni itsemurha on myös itsekkäästi ja turhan hätäisesti tehty, kun psyyke ja järki on romahtanut. Esim. yksinhuoltajaäiti voi tappaa itsensä ja jättää vauvansa sänkyyn nääntymään hengiltä. Tällainen itsemurha on tietystikin itsekäs, mikäli äiti tiedostaa tekonsa seuraukset. Muistettava kuitenkin on, ettei heikossa mielentilassa ajattelu aina luista.

        Kuten huomaa, itsemurhia on monenlaisia, eikä vielä ole sellaista yleistystä esitetty, joka pätisi näihin kaikkiin. Joten vikinät veks.

        Parempi elää vaikkapa taikauskoisena, kuin ottaa lopputili elämästä.

        Hitlerin valinta oli maksimaalisen "nössö" ratkaisu. Ensin ollaan niin kovaa jätkää ja sitten karataan tilanteesta karkuun.
        Elämäntilanne, jossa olet, on aina sinun itsesi saavutusten ja valintojen tulos. Voit syyttää vain itseäsi.
        Itsemurhan ehkäisy on helppoa: elä niin ettet joudu kyseiseen tilanteeseen, ellet sitä halua.

        Turha valittaa siitä mitä on elämäänsä luonut, joten narisemisen voi lopettaa.


      • Kuka, mitä, hä?
        Marcel kirjoitti:

        Parempi elää vaikkapa taikauskoisena, kuin ottaa lopputili elämästä.

        Hitlerin valinta oli maksimaalisen "nössö" ratkaisu. Ensin ollaan niin kovaa jätkää ja sitten karataan tilanteesta karkuun.
        Elämäntilanne, jossa olet, on aina sinun itsesi saavutusten ja valintojen tulos. Voit syyttää vain itseäsi.
        Itsemurhan ehkäisy on helppoa: elä niin ettet joudu kyseiseen tilanteeseen, ellet sitä halua.

        Turha valittaa siitä mitä on elämäänsä luonut, joten narisemisen voi lopettaa.

        Oudon kuuloista puhetta.

        Lapsi siis on päättänyt, kenelle/mihin/milloin syntyy?
        Lapsi on myös päättänyt, miten sen vanhemmat käyttäytyy?
        Lapsi on päättänyt, miten kaikki sen ympäristössä käyttäytyy tai miten sen maailma toimii?
        Ihminen myös myöhemmässä elämässään aina päätää, mitä sen ympäristössä/maailmassa tapahtuu sille itselle ja muille ihmisille?


      • Marcel
        Kuka, mitä, hä? kirjoitti:

        Oudon kuuloista puhetta.

        Lapsi siis on päättänyt, kenelle/mihin/milloin syntyy?
        Lapsi on myös päättänyt, miten sen vanhemmat käyttäytyy?
        Lapsi on päättänyt, miten kaikki sen ympäristössä käyttäytyy tai miten sen maailma toimii?
        Ihminen myös myöhemmässä elämässään aina päätää, mitä sen ympäristössä/maailmassa tapahtuu sille itselle ja muille ihmisille?

        Ei outoa lainkaan. Kysymys on käsityskyvystä. Vastasit itse jo useaan kysymykseesi.

        "Lapsi siis on päättänyt, kenelle/mihin/milloin syntyy?"
        Todellakin... ennen syntymistään Sielu päättää nämä asiat.

        "Lapsi on myös päättänyt, miten sen vanhemmat käyttäytyy?"
        Sielu on valinnut vanhemmat, joille hän syntyy.

        "Lapsi on päättänyt, miten kaikki sen ympäristössä käyttäytyy tai miten
        sen maailma toimii?"
        Sielu valitsee ympäristön, joka parhaiten auttaa häntä kehityksessään.

        "Ihminen myös myöhemmässä elämässään aina päätää, mitä sen
        ympäristössä/maailmassa tapahtuu sille itselle ja muille ihmisille?"
        Ihmisen ongelmat aiheutuvat suuressa määrin hänen edellisissä elämissään keräämästä karmasta (esim. itsemurha), jota hän sitten vaikeuksien muodossa koettaa sovittaa.

        Näin. Kaikki on siis hyvin yksinkertaista, kun ymmärtää, että ohitetut vastoinkäymiset löytyvät aina edestä päin.


      • NauraaKuollakseen

        Haista paska. Ihminen voi olla erityisherkkä eikä uskalla sanoa ihmisille vastaan ja masentuu, kun kukaan ei kuuntele. Ihmiset eivät jaksa kaikkea paskaa mitä tulee. Juna tuleekin jo....


      • Eijunalauta

        Kommentistasi päätellen sinä et kuitenkaan ole "erityisherkkä" joten lienet masentunut ihan pelkkää tyhmyyttäsi. Miksi kaltaisiasi pitäisi kuunnella?


      • Opettaja kirjoitti:

        Itsemurha ei ole mitenkään kielletty toimenpide. Meillähän on vapaa valinta. Mutta itsemurhasta ei ole kuitenkaan mitään hyötyä. Vastoinkäyminen, jonka vuoksi itsemurhan teet, tulee uudelleen eteesi seuraavassa elämässäsi. Miksi et menisi siitä oikealla tavalla lävitse jo tässä elämässäsi. Kun asia on oikein hoidettu, ei se tule enää koskaan eteesi. Tämä pitää paikkansa kaikkien elämän koettelemusten kohdalla.

        "seuraavassa elämässäsi"

        WTF?

        Tämä kysymys on vahvasti kiinni ihmisten uskomuksissa. Jos uskoo uudelleensyntymiseen, niin sitten voi ajatella jotain tuollaista. Jos taan uskoo Jahveen/Allahiin, niin sitten itsemurha on syntiä. Itse en ole havainnut mitään syytä uskoa, että kuoleman jälkeen minua odottaisi mitään muuta kuin sitä, mitä oli ennen syntymääni, eli tietoisuuteni vain loppuu.

        Itsemurha voi olla ratkaisu joihinkin parantumattomiin sairauksiin tms. mutta yleisesti toivoisin, että ihmisille olisi paremmin jotain muuta apua tarjolla elämäänsä.


      • NihilNegativum
        Opettaja kirjoitti:

        Itsemurhan tekevä on pahinta luokkaa oleva "nössö", joka ei kestä elämää. Ei siis minkäänlaista uskallusta. No... seuraavassa elämässä sitten saman ongelman kimppuun.

        No itse kyllä näkisin itsemurhan tekevän kaikkena muuna kuin nössönä. Vaatii nimittäin aika paljon omalta psyykeeltä, että kykenee päättämään oman elämänsä ennen aikojaan. Itsemurhan tekevä ottaa kaiken mahdollisen riskin kurkistaakseen rajan taakse. Oli siellä sitten jotain tai ei, niin tuollaiseen lopulliseen päätökseen päätynyt ihminen on päättänyt lähteä etsimään onneaan jostain muualta kuin täältä.

        En misään nimessä kehoita _ketään_ tekemään itsemurhaa, enkä itse näe tuollaista tekoa minkäänlaisena vaihtoehtona, mutta nössöksi noin umpikujaan ajautunutta ihmistä haukkuvat ovat yleensä itse juuri niitä pahimman luokan vinkujia, jotka eivät itse elämää kestä; elämään mahtuu myös kurjia ihmiskohtaloita. Valitettavasti.


    • Tellu

      (Nikkini on jo melko vanha, joten se ei siis ole mikään vitsi sinun nikistäsi, huom. :) )

      Ex-kumppanini tappoi itsensä 1.5 v sitten. Hänen elämäntilanteensa oli jo vuosikausia ollut jumissa, joten sinänsä ei ollut kauhea yllätys hänen tekonsa. Ihmetyttämään vain jäi se miten monesta asiasta hän päätti luopua, lahjakkuutta kun hänellä olisi ollut, ja mielenkiintoa erinäisiin asioihin.

      Mutta mutta... Ulkopuolinen ei voi koskaan tietää toisen ihmisen tilanteesta kaikkia puolia. Ja me olemme erilaisia. Toisella mitta voi tulla täyteen nopeasti, toinen kestää vaikka uusivan syövänkin. En ymmärrä paljon mainostettua lähimmäiselle "suuttumista" siitä syystä että hän tappoi itsensä - mielestäni me jälkeenjääneetkin osaamme olla itsekkäitä, kun poraamme sitä että "miksi tuo jätti minut tänne, kielsi minulta seuransa". Tämä on pointti jota ei usein viitsitä ajatella! Pyhä itsesääli kun jyllää...

      Kovin moni kuitenkin päätyy itsemurhaan kun keinoja jatkaa elämää olisi vielä tarjolla. He eivät ehkä vain tule ajatelleeksi esim. ammattiapua, kenties muuttoa toiselle paikkakunnalle jne. Luulisi äkkiseltään että MIKÄ TAHANSA TEKO olisi helpompi ja suotavampi kuin itsensä lopettaminen. Luulisi että rohkenisi tehdä mitä tahansa, jos kerta rohkenee tappaakin itsensä. Mutta jos suurin ongelma on se, että ei kestä enää oman PÄÄNSÄ kanssa, niin mihin voi mennä, mitä tehdä?

    • Kuka, mitä, hä?

      Joka itsemurha on erilainen niinkuin jokainen ihminen on erilainen eli jokaista itsemurhaa pitää arvioida tapauskohtaisesti. Joskus itsemurha voi olla oikeutettu toisinaan taas ei.

      Harkitsin itse joskus itsemurhaa. En kuitenkaan tehnyt sitä, koska en katsonut, että oma tuskani olisi ollut niin suuri, että se olisi oikeuttanut tuottamaan siitä koituvaa tuskaa, syyllisyyttä, vaikeuksia, kuluja jne. läheisilleni ja muille ihmisille. Jos tuskani olisi ollut vielä suurempi olisin voinut päätyä toiseen ratkaisuun.

    • Yksi vain

      Moro!

      Kannan minäkin nyt korteni kekoon tähän keskusteluun. Täällä on nyt näköjään puhuttu omasta valinnasta ja rohkeudesta yms.

      Väittäisin kuitenkin että yleensä itsemurhan takana ei ole mikään varsinainen päätös. Itsemurhaajat ovat usein alkoholin,huumeiden tai lääkkeiden väärinkäyttäjiä. Lisäksi hyvin usein ihmisellä on loppuvaiheessa erittäin pahoja mielenterveydellisiä ongelmia.

      Tästä seuraa että itsemurhaa voidaan kuvailla sairauden rajuksi oireeksi. Tällöin kyse ei ole enää tietoisesta valinnasta.

      Usein vaikuttaa että itsemurhan tehneellä ei ole lähimmäisten mukaan sellaisia ongelmia, jotka riittävät itsemurhan järkeistämiseksi. Kuitenkin olen tämän tien itse kulkenut hyvinkin pitkälle ennen kuin käänsin lopulta kelkkani. On uskomatonta kuinka vakavia ongelmia ja kuinka pitkään ihminen pystyy pimittämään jopa kaikkein lähimmäisiltään.

      En tahdo leikkiä mitään totuuden torvea, mutta itsemurhaa ei voida pitää varsinaisena päätöksenä. Se on enemmänkin merkki siitä että yhteiskunta eli me kaikki olemme epäonnistuneet pitämään huolta lähimmäisistämme.

      Toivottavasti tästä oli jollekulle jotain apua.

      • Oudoksuva

        "Väittäisin kuitenkin että yleensä itsemurhan takana ei ole mikään varsinainen päätös. Itsemurhaajat ovat usein alkoholin,huumeiden tai lääkkeiden väärinkäyttäjiä. Lisäksi hyvin usein ihmisellä on loppuvaiheessa erittäin pahoja mielenterveydellisiä ongelmia."
        Valitettavasti olisit tässä väärässä... Lähes kaikki itsemurhaan päätyvät ovat ajatelleet asiaa tosi pitkään ja kun ovat tehneet päätöksen tuntevat olonsa ainakin pieneksi aikaa helpottuneeksi. Esimerkiksi masennus on eräs suurimmista syistä.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Itsemurha#Itsemurhaprosessi

        "Tästä seuraa että itsemurhaa voidaan kuvailla sairauden rajuksi oireeksi. Tällöin kyse ei ole enää tietoisesta valinnasta. "
        Miksi sairaalla ihmisellä ei ole mielestäsi oikeutta tai kykyä päättää siitä ainoasta asiasta mihin ihmiset voivat vaikuttaa, eli itseensä?

        "Usein vaikuttaa että itsemurhan tehneellä ei ole lähimmäisten mukaan sellaisia ongelmia, jotka riittävät itsemurhan järkeistämiseksi. Kuitenkin olen tämän tien itse kulkenut hyvinkin pitkälle ennen kuin käänsin lopulta kelkkani. On uskomatonta kuinka vakavia ongelmia ja kuinka pitkään ihminen pystyy pimittämään jopa kaikkein lähimmäisiltään."
        Pääpointtina on viestissäsi juuri se "lähimmäisten mukaan" ja tämä myös on se ongelma miksi ihmisillä on usein niin vaikea ymmärtää muita kun katsotaan toisen elämää omien arvojensa, omien tarpeiden ja omien tavoitteiden mukaan. On lähes mahdotonta oikeasti päästä toisen henkilön henkilöllisyyden sisään :)

        "En tahdo leikkiä mitään totuuden torvea, mutta itsemurhaa ei voida pitää varsinaisena päätöksenä. Se on enemmänkin merkki siitä että yhteiskunta eli me kaikki olemme epäonnistuneet pitämään huolta lähimmäisistämme."
        Päädyit leikkimään torvea ja samalla onnistuit väheksymään näiden ihmisten päätöstä omasta elämästään vaikka he olivat valmiita luopumaan kaikesta.

        Se on totta että yhteiskunta vaikuttaa ja on tärkeää että ongelmakohtiin puututaan, mutta on yhtä väärin että yhteiskunta pakottaa ihmisen elämään kuin että että se pakottaa jonkun kuolemaan. Tämä päätös pitäisi olla vain ihmisellä itsellään, ei kenelläkään muulla.

        "Toivottavasti tästä oli jollekulle jotain apua."
        Todennäköisesti avaajalla koska hän tahtoi mielipiteen ihmisiltä, mutta oikeasti masentuneet ihmiset todennäköisesti vain näkisivät viestissäsi sen miten vähän ihmiset pystyvät ymmärtämään heidän tunteitansa jolla on tarkoitukseesi verrattuna käänteinen vaikutus...


    • Senta

      kannattaa ihmistä niin, ettei itsemurha vaihtoehtona tule terveen ihmisen mieleen. Kun voimat jostakin syystä loppuvat, vaikeudet kasautuvat ja tuska kasvaa liian suureksi, näköalat voivat kapeutua niin, että ajatus itsemurhasta - tai sen yritys tai jopa teko - voi tulla houkuttelevaksi. Tämä näkyy usein erilaisena oireiluna, jota läheiset eivät voi olla huomaamatta. Terveelle ympäristölle asia on kuitenkin niin outo, että sitä vaistomaisesti vältellään ja vähätellään. Käytös on kuitenkin viesti ympäristölle: kuulkaa minua, voin huonosti, auttakaa!

      Siis: elämä kuuluu elettäväksi eikä omin käsin väkivalloin lopetettavaksi. Silti noin 1400 suomalaista päätyy vuosittain itsemurhaan. Miksi? Eikä turvaverkkomme pidä? Vai eikö se ulotu tarvitseviin asti? En tuomitse, mutta murehdin. Siitä asti, kun kuulin aikuisen lapsensa tällä tavalla menettäneen äidin tuskanhuudon. Mitä me voimme tehdä? Mitä me emme tehneet? Osaammeko estää nämä kohtalot tulevaisuudessa?

      • tuks

        Kyllä itsemurha on hyvin itsekäs teko. Itsemurhaaja ei halua ottaa apua vastaan.
        En hyväksy missään tapauksessa asiaa fyysisesti terveelle ihmiselle. Aina voi mennä hakemaan apua, jota varmasti saa, jos itse vaan haluaa. Alkoholi on kaikkein huonoin lääke masennukseen. Mikään taho ei voi auttaa, jos ei pysty olemaan ilman viinaa. Kun ajaa itsensä ns. piippuun, niin alkaa häpeillä omaa käytöstään ja on ajanut itse itsensä nurkkaan. Lähimmäiset ei pysty antamaan mitään apua, jos asianomainen ei halua. Meillä kaikilla on omat taakkamme kannettavana. Itsekkäät itsemurhaajat haluaa muille taakkoja lisää.


    • YllättävänTyhmä

      Juna leikkaa pään aika hyvin irti. Anna mennä vaan.

    • Der_Spigel_Hunt

      Erityisesti kaikille seksuaalivähemmistöisille tulisi tälläinen palvelu taata jo Valtionkin puolelta, yhteiskuntamme puhdistuisi.

      • Yöäääk

        Miten kaltaisistasi "puhdistuttaisiin"? Ihan huolimatta seksuaalisesta suuntautumisestasi.


    • Mitä_mieltä

      elämästä ihmisenä, parempi siinä vai ilman sitä?

    • mitä_mieltä

      abortista, jos äitisi olisi sen tehnyt ennen syntymääsi?

    • etiikan_tunnille

      anna tutit jokaiselle ja kysy abortista!

    • aloituksen_kysymys

      on enemmän kuin tuttu jo aiemmilta ajoilta, mutta jotkut eivät mitään opi.

    • aa_tutima_lullaa

      anna omaasi tullaa ...

    • yksimielipide

      Pohdiskeleva mielipide.
      Itsemurha on opittu ja mallinnettu asia. Ilman sen tietoa, ihminen ei tekisi itsemurhaa. Näin on jokin muottisuunta, joka imee jonkinlaisia ihmisiä puoleensa. Samoin tietenkin muissakin asioissa. On tavallaan ihmisellä päässä tiedon jälkeen nappi missä on on/off. Sen voi painaa päälle ja elää valintansa mukaan.
      Minusta elämä on ihmeellinen asia ja se loppuu kuitenkin johonkin.
      Näin itsemurha ei ole mikään vaihtoehto koskaan vaan elämän katsominen, että mitä se tuo tullessaan.
      Itse voi tosiaan vaikuttaa sen laatuunkin valitsemalla omasta nupista sieltä on/off taulusta sen kohdan vaikkapa, että hymyillä. Jos päätät hymyillä ja kokeilla sen tehoa, huomaat pian, että ihmeellinen valinta. Asiat alkavat tuntumaan sen valinnan mukaan.
      Eli mielipiteeni on ( sairaita en huomioi tässä) . Itsemurha on turhaa elvistelyä. Elämä loppuu muutenkin. Ei sitä kannata pilata hölmöilyyn.

    • Anonyymi

      Eiköhän itsemurhan tehneissä ole kaikenlaisia ihmisiä, joilla on syvää toivottomuutta. Apua ei aina saa tai ainakaan tarpeeksi, ja se voi johtaa lopulliseen ratkaisuun — itsemurhaan. Paha olo voi olla niin sietämätöntä, että sellainen joka ei ole itse sitä kokenut, voi olla vaikea ymmärtää miksi joku on päätynyt itsemurhaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe