Paras Sibban sinfonia??

Roona

Niin, siis mikä/mitkä on paras/parhaita Sibban (siis J. Sibeliuksen) sinfonia/sinfonioita?

Musta parhaat on 1,2&5. Vitonen on ehottomasti ykönen, koska se tuo mieleen viime kesän leirin... tunnistaako kukaan kuka puhuu?? :D

19

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veeti

      Paras oli aaria oopperasta "Vetelin Juhani Ahon
      tyttöystävää"

    • J

      Ottamatta paremmuuteen sen kummemmin kantaa totean vain, että nro 2 lienee maailmalla ylivoimaisesti tunnetuin ja soitetuin.

    • haba

      mun mielestä ehoton ykkönen on 3.!!!

      • Jarde

        Ottamatta kantaa sinfonioiden paremmuuteen sävellysteknisestä näkökulmasta tai siitä, miten hyvin eri motiiveja on käsitelty, itse tykkään myös eniten kolmannesta sinfoniasta. Ja ehkä niinkin "halvasta" syystä, että sen hidas osa on niin kaunis. Toisaalta, koko sinfonia on tasapainoinen kokonaisuus, jonka kaikkia osia kuuntelen yhtä mielelläni... Laiminlyötyhän tuo kolmonen on, tiedän. Mutta ehkä kaikilla pitää olla kannattajansa:)


    • hönö

      mikä leiri?? missä?

      • Mursu

        Paras Sibban sinfonioista on joko 5. tai 7. riippuu vähän mausta. 7. vaatii kuuntelijaltaankin aika paljon, 5. on helppotajuisempi ja toisaalta komeampi. Mutta jos oikein mennään friikkiosastolle, niin väitän, että paras Sibbe on 4.


      • Roona

        Kälviä, kesällä 2002.


      • Kijé
        Mursu kirjoitti:

        Paras Sibban sinfonioista on joko 5. tai 7. riippuu vähän mausta. 7. vaatii kuuntelijaltaankin aika paljon, 5. on helppotajuisempi ja toisaalta komeampi. Mutta jos oikein mennään friikkiosastolle, niin väitän, että paras Sibbe on 4.

        Tshaikovskimainen ykkönen kolahti ekana joskus parikymppisenä, kakkonen heti perään, sit vitonen ja seiska.
        Nelonen verraten myöhään. Ja kumma kyllä kolmas ja kuudes ovat jääneet vieraiksi vaikka paljon olen kuunnellut.
        Nelonen ja seiska killuvat kuitenkin tänäpäivänä tämän Top Seiskan kärjessä. Vaikeatajuistako...?
        Sekin suhteellista; antaa musiikin viedä!

        Sibeliuksen(kin) sinfoniat antavat mahdollisuuden monenlaisiin tulkintoihin. Paljon levytettyinä niistä löytyy niin floppeja kuin taivaallisiakin esityksiä.
        Siispä kannattaa olla levytyksiä hankkiessaan varuillaan.


      • Mursu
        Kijé kirjoitti:

        Tshaikovskimainen ykkönen kolahti ekana joskus parikymppisenä, kakkonen heti perään, sit vitonen ja seiska.
        Nelonen verraten myöhään. Ja kumma kyllä kolmas ja kuudes ovat jääneet vieraiksi vaikka paljon olen kuunnellut.
        Nelonen ja seiska killuvat kuitenkin tänäpäivänä tämän Top Seiskan kärjessä. Vaikeatajuistako...?
        Sekin suhteellista; antaa musiikin viedä!

        Sibeliuksen(kin) sinfoniat antavat mahdollisuuden monenlaisiin tulkintoihin. Paljon levytettyinä niistä löytyy niin floppeja kuin taivaallisiakin esityksiä.
        Siispä kannattaa olla levytyksiä hankkiessaan varuillaan.

        Jos haluaa takuuvarmasti hyvän levytyksen, niin Paavo Berglundin johtama Euroopan kamariorkesteri, tai Jukka-Pekka Sarasteen live-esitykset Pietarin filharmonian salista Radion Sinfoniaorkesterilla.


      • Kijé
        Mursu kirjoitti:

        Jos haluaa takuuvarmasti hyvän levytyksen, niin Paavo Berglundin johtama Euroopan kamariorkesteri, tai Jukka-Pekka Sarasteen live-esitykset Pietarin filharmonian salista Radion Sinfoniaorkesterilla.

        Ovat aivan varmasti hyviä. Harmi, etten ole itse niitä kuullut enempää. Vielä. Ehkä joitain joskus kylässä. Sen kummemmin uppoutumatta. Paavo Berglundin seitkytluvulla johtamat bournemouthilaiset soittavat hienosti; PB:n hesalaiset taasen tukkoisesti ja akustiikka tökkii. Wieniläisten kuuskytluvun levytykset Maazelin johdolla ovat jääneet jotenkin, kai muistojen kultaamina, erityisesti mieleen. Ja entäs sitten Kullervo?
        BSO siinäkin ja PB puikossa. Sen levytyksen voittanutta en ole onnistunut kuulemaan. Usko Viitanen on lyömätön! Vanhassako vara paras?


      • Mursu
        Kijé kirjoitti:

        Ovat aivan varmasti hyviä. Harmi, etten ole itse niitä kuullut enempää. Vielä. Ehkä joitain joskus kylässä. Sen kummemmin uppoutumatta. Paavo Berglundin seitkytluvulla johtamat bournemouthilaiset soittavat hienosti; PB:n hesalaiset taasen tukkoisesti ja akustiikka tökkii. Wieniläisten kuuskytluvun levytykset Maazelin johdolla ovat jääneet jotenkin, kai muistojen kultaamina, erityisesti mieleen. Ja entäs sitten Kullervo?
        BSO siinäkin ja PB puikossa. Sen levytyksen voittanutta en ole onnistunut kuulemaan. Usko Viitanen on lyömätön! Vanhassako vara paras?

        Kullervo-sinfoniasta olen sen vanhan levyn kuullut hyvin kauan aikaa sitten. Usko Viitanen on historian paras kullervo.

        Mutta etsipä käsiisi Eri Klasin johtama Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri ja mieskuoro! Löytyy varmimmin Ostinatosta (Töölönkatu 28). Jos ei löydy, niin tietävät mistä löytyy, ehkä Fugasta. Voi olla, että ei ihan hienostuneinta sointia orkesterilta, mutta on erittäin kelvollinen. Ja ennenkaikkea uskomattoman raikas esitys, mieskuoro on käsittämättömän upea, kirkas, terässointinen, ja voimakas. Oikeaa Kullervo-uhoa.


      • Kijé
        Mursu kirjoitti:

        Kullervo-sinfoniasta olen sen vanhan levyn kuullut hyvin kauan aikaa sitten. Usko Viitanen on historian paras kullervo.

        Mutta etsipä käsiisi Eri Klasin johtama Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri ja mieskuoro! Löytyy varmimmin Ostinatosta (Töölönkatu 28). Jos ei löydy, niin tietävät mistä löytyy, ehkä Fugasta. Voi olla, että ei ihan hienostuneinta sointia orkesterilta, mutta on erittäin kelvollinen. Ja ennenkaikkea uskomattoman raikas esitys, mieskuoro on käsittämättömän upea, kirkas, terässointinen, ja voimakas. Oikeaa Kullervo-uhoa.

        ..., juuri sitä pitää olla Kullervo-sinfonian kuoro-osuuksissa! Kiitos vinkistä - täytyypä tutustua mainittuun levytykseen. Sitäpaitsi Eri
        Klas on Erinomainen kapellimestari. Häneltä sujuu niin oopperan kuin muunkin orkesterimusiikin ohjailu. Sitäpaitsi sympaattinen tyyppi.

        Sibelius on kuitenkin nyt taka-alalla kun juhlavuoden kunniaksi olen kylpenyt S. Prokofjevin
        ihanissa soinneissa. Mm. molemmat viulukonsertot ovat aina vaan yhtä elähdyttäviä. Eilisiltana nautin viiskytluvun lopulla tehdystä levytyksestä jossa jousessa Ruggiero Ricci.


    • Zinny

      Varmana!

    • friikki

      ...ja syvällisin on Sibeliuksen 4.sinfonia!!!

    • Latva-Lahon Ajattelija

      6 kestää. Kaunis ja valmis.
      1. on nuorta elinvoimaa täynnä.
      2. Suosituin mutta itse pidän vain sen toisesta osasta.

    • Dani

      kuudes, ehdottomasti! Sen herkkyyttä ja valoisuutta ei voita mikään.

    • ymmärtäääää

      Musta 8 s oon paras, vaik keske

    • Jokuihminen12345

      Ehdottomasti Sinfonia nro. 1

    • Hans_Holgerin

      Tässä noin puolet Sibeliuksen sinfoniosta. 2,4,5,6,7. muut on perseestä-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      153
      10980
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3083
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2922
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1603
    10. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      49
      1584
    Aihe