auttakee

minnuu

Moi! Kolme kysymystä, toivottavasti joku osaa auttaa.
1. Kuuluuko bataatti VHH:ssa kiellettyihin aineisiin?
2. Onko maissitärkkelys sama kuin maissijauhot?
3. Onko olemassa mitään sellaista riisiä vastaavaa lisuketta (esim. ohrasuurimot), jota voisi käyttää kastikkeiden kera riisin ja pastan tilalla?

20

3919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skäribo

kysymykseen kaksi: Eivät ole. Maizena on perunajauhoihin verattavissa oleva saostin, kun taas maissijauhoista voi leipoa esim. leipää tai tehdä polentaa.

• menhir

Mää taas vastaan ykköseen.
      Eli luulisin, että kuuluu, koska mitä nyt olen googlen avulla saanut selville niin bataatti on perunan sukulainen ja tärkkelystä (muistaakseni) jopa enemmän kuin perunassa.

• VHH-peikko

Esim Atkinsissa peruna ja leipä ei ole kiellettyjä, joten ei bataattikaan. Mutta VHH tarkoittaa eri ihmisille eri asioita.

1. Sen GK on pienempi kuin perunan, joten joillekkin se kuuluu ruokavalioon, joillekkin ei. Mikroravinteetkin taitaa olla paremmat kuin perunalla.
      2. Mitä väliä, ne eivät kumpikaan kuuluu VHH-ruokavalion normaaleihin raaka-aineisiin.
      3. Kaupat ovat täynnä kasviksia jotka sopivat VHH ruokavalioon. Niissä on kyllä sekin etu, että eivät juurikaan edes tarvitse mitään varsinaisia kastikkeita seurakseen. Itse syön monesti wokattua ruokaa ja siihen ei erillistä kastiketta tarvitse ollenkaan. Toki kermaa voi jonkin verran kääyttää. Myös pata- ja uuniruuat valmistuvat ilman erillistä kastiketta.
      Kastikkeen käytön suurin syy taitaakin olla mauttomien ja kuivien energialisäkkeiden tarpeelinen lisä. Eihän kukaan syö mautonta ja kuivaa perunaa/pastaa/riisiä.

• täällä taas

Mitä olen reseptejänne selaillut, maissijauhoa käytetään erinäisiin leipomuksiin.

Tuota kolmoskohtaa kysyin sen takia, että jos vaikka tekee jauhelihakastiketta tai kanakastiketta tai jotain muuta vastaavaa, on kiva, että sen kastikkeen voi laittaa jonkun riisiä tm. päälle. Ettei ihan pelkkää kastiketta lapioi. Vai pitääkö näistä jutuista luopua kokonaan?

• VHH-peikko
        täällä taas kirjoitti:

Mitä olen reseptejänne selaillut, maissijauhoa käytetään erinäisiin leipomuksiin.

Tuota kolmoskohtaa kysyin sen takia, että jos vaikka tekee jauhelihakastiketta tai kanakastiketta tai jotain muuta vastaavaa, on kiva, että sen kastikkeen voi laittaa jonkun riisiä tm. päälle. Ettei ihan pelkkää kastiketta lapioi. Vai pitääkö näistä jutuista luopua kokonaan?

kun ne leipomukset ei muutenkaan kuulu jokapäiväisiin syömisiin.
        Se mitä olen karppien reseptejä selaillut, niin en ole törmännyt maissijauhoon, ehkä jotkut sitten sitä kumminkin käyttävät. Ihmettelen kyllä, koska muunlaisia jauhoja olen huomannut käytettävän vehnäjauhojen tilalla, mutta en maissijauhoa.

Enpä osaa tuohon kolmoseen juuri muuta sanoa, mitä jo kirjoitin. Kasvikset ovat itsessään mehukkaita ja kun wokkaa ruokaa, niin siihen ei juuri kastiketta edes tarvitse. Toki sitä kermaa ja turkkilaista jugurttia voi silloin tällöin käyttää, mutta ei siihen ole juuri muuta tarvetta kuin maku.

Edelleen en näe kastikkeen ideana muuta kuin kuivien ja mauttomien lisäkkeiden kostuttaminen ja maustaminen. Kun niitä lisäkkeitä ei syö, ei ole tarvetta kastikkeillekkaan.

• jankkaan...
        VHH-peikko kirjoitti:

kun ne leipomukset ei muutenkaan kuulu jokapäiväisiin syömisiin.
        Se mitä olen karppien reseptejä selaillut, niin en ole törmännyt maissijauhoon, ehkä jotkut sitten sitä kumminkin käyttävät. Ihmettelen kyllä, koska muunlaisia jauhoja olen huomannut käytettävän vehnäjauhojen tilalla, mutta en maissijauhoa.

Enpä osaa tuohon kolmoseen juuri muuta sanoa, mitä jo kirjoitin. Kasvikset ovat itsessään mehukkaita ja kun wokkaa ruokaa, niin siihen ei juuri kastiketta edes tarvitse. Toki sitä kermaa ja turkkilaista jugurttia voi silloin tällöin käyttää, mutta ei siihen ole juuri muuta tarvetta kuin maku.

Edelleen en näe kastikkeen ideana muuta kuin kuivien ja mauttomien lisäkkeiden kostuttaminen ja maustaminen. Kun niitä lisäkkeitä ei syö, ei ole tarvetta kastikkeillekkaan.

Mut et itse tee enää esimerkiksi jauhelihakastiketta ruuaksi? En nyt siis tarkoita sellaisia lusikalla lautaselle liruteltavia punaviinikastikkeita tm. vaan ihan niitä pääruokana syötäviä kastikkeita kuten chili con carne, jauhelihakastike, kanansuikalekastike jne.

• VHH-peikko
        jankkaan... kirjoitti:

Mut et itse tee enää esimerkiksi jauhelihakastiketta ruuaksi? En nyt siis tarkoita sellaisia lusikalla lautaselle liruteltavia punaviinikastikkeita tm. vaan ihan niitä pääruokana syötäviä kastikkeita kuten chili con carne, jauhelihakastike, kanansuikalekastike jne.

mutta jauhelihaa kyllä käytän viikottain.
        Chili Con Carne ei muuten ole kastike, vaan se on pikemminkin muhennosta. Jos saisin hyvän ohjeen, niin sitä voisin tehdä. Lisukkeeksi kyllä ottaisin kasviksia en riisiä.

Mutta kasvikset eivät edes ime itseensä kastiketta kuten riisi, peruna ja pasta. Miksi tekisin moisia, kun ne kumminkin jäisi lautaselle lillumaan?
        Jotain hyvää punaviinikastiketta kyllä voisi tehdä, mutta ei sen tekemiseen jauhoja tarvita. Ja kasviksista löytyy "korvikkeet" tällaiseenkin ruokaan.

• pyy
        VHH-peikko kirjoitti:

mutta jauhelihaa kyllä käytän viikottain.
        Chili Con Carne ei muuten ole kastike, vaan se on pikemminkin muhennosta. Jos saisin hyvän ohjeen, niin sitä voisin tehdä. Lisukkeeksi kyllä ottaisin kasviksia en riisiä.

Mutta kasvikset eivät edes ime itseensä kastiketta kuten riisi, peruna ja pasta. Miksi tekisin moisia, kun ne kumminkin jäisi lautaselle lillumaan?
        Jotain hyvää punaviinikastiketta kyllä voisi tehdä, mutta ei sen tekemiseen jauhoja tarvita. Ja kasviksista löytyy "korvikkeet" tällaiseenkin ruokaan.

Okei. Koetetaan sitten noin. Olen tässä vasta aloittamassa VHH:ta ja yritän valmistautua mahd. hyvin. Tarkoitus aloittaa maanantaina.

• VHH-peikko
        pyy kirjoitti:

Okei. Koetetaan sitten noin. Olen tässä vasta aloittamassa VHH:ta ja yritän valmistautua mahd. hyvin. Tarkoitus aloittaa maanantaina.

ennenkuin aloitat. Monella VHH kaatuu siihen, että he eivät tiedä mitä tekevät.
        Alkuun voisit etsiä karpeista ateriamatriisin, siitä saa jonkinlaisen kuvan VHHsta yleensä. Seuraavaksi kannattaisi tutustua johonkin VHH kirjaan, niissä on myös iso läjä reseptejä, joten aloitus ei käy hankalaksi senkään puolesta.

• miltä kuulostaa?
        VHH-peikko kirjoitti:

ennenkuin aloitat. Monella VHH kaatuu siihen, että he eivät tiedä mitä tekevät.
        Alkuun voisit etsiä karpeista ateriamatriisin, siitä saa jonkinlaisen kuvan VHHsta yleensä. Seuraavaksi kannattaisi tutustua johonkin VHH kirjaan, niissä on myös iso läjä reseptejä, joten aloitus ei käy hankalaksi senkään puolesta.

Mistä sellaisen ateriamatriisin löytää?
        Itse ajattelin jotain tällaista linjaa:

aamiainen: maitorahkaa tai raejuustoa tai munakasta tai leivänpäällisiä (ilman leipää tai ryvitan kera)

lounas: mitä kala/kana/liha/kasvisjuttua töissä sattuu olemaan. Ei perunaa, riisiä, pastaa tai leipää.

välipalat: jos tarvitsee, hedelmä tai pähkinöitä

päivällinen: lounaan tyyliin

iltapala: jotain vaikkapa tuosta aamiaisosiosta (eri kuin mitä söin aamulla).

• VHH-peikko
        miltä kuulostaa? kirjoitti:

aamiainen: maitorahkaa tai raejuustoa tai munakasta tai leivänpäällisiä (ilman leipää tai ryvitan kera)

lounas: mitä kala/kana/liha/kasvisjuttua töissä sattuu olemaan. Ei perunaa, riisiä, pastaa tai leipää.

3-4 ruokailua päivässä, riippuen päivästä.

Se ateriamatriisi löytyy haulla, joko sieltä tai täältä, en muista osoitetta ulkoa.

• menhir
        täällä taas kirjoitti:

kun paistaa ja maustaa eka sen jauhelihan pannulla ja lisää vähän vettä, sit koskenlaskija-sulatejuustoa ja tomaattipyreetä.

• päi
        miltä kuulostaa? kirjoitti:

löytyy tuolta, siitä saa tosiaan hyviä vinkkejä aloitteluun :)

http://karppaus.info/ruoto/numerot/05/02/index.php?sivu=ateriamatriisi

• chiken
        jankkaan... kirjoitti:

Minä kään kun en oikein syö niitä perunoita jne,
        Ni ihmettelen et minkä kanssa tuota jauhelliha- tai muitakaan kastike mössöjä käytät.
        Teen kastikkeet erikseen lapsilleni he kun eivät noudata äidin kanssa samaa ruoka valiota.
        mutta jauho suurusteet kun ovat kiellettyjä olise sitten maissia tai vehnää, ni kokeile laittaa kastikkeeksi smetanaa. Jotkut venäläiset ja virolaiset urheilijat tekevät smetana kastikkeita. Ja oli se ihan syötävää.
        Itse paistan jauhenlihat ja muut liha suikaleen ja sekotan joukkoon vain kasviksia, lempi herkkuni on jauhenliha, varsiselleri paistos.
        Kaikilla on omat makunsa mutta testaile itsellesi omat. Se on mukavaa ja rentouttavaa.

• Kiril

bataatti on perunaan verrttava hiilihydraattipitoinen aine

Maissitärkkelys ja maissijauhot ovat molemmat vhh:ssa vältettävä asia.

On olemassa lisuke nimeltä kukkakaali, jota voi käyttää kastikkeiden kera. Kukkakaalimuusi on jotain mitä en jätä syömättä.

• skäribo

"bataatti on perunaan verrttava hiilihydraattipitoinen aine-" Olikohan se ihan noin?

• Kiril

• skäripö...
        skäribo kirjoitti:

"bataatti on perunaan verrttava hiilihydraattipitoinen aine-" Olikohan se ihan noin?

ottaisit joskus asioista edes hiukkasen selvää... kun se nykyinternetmaailmassa ei ole edes vaikeaa tai aikaavievää.

• Kiril
        skäripö... kirjoitti:

ottaisit joskus asioista edes hiukkasen selvää... kun se nykyinternetmaailmassa ei ole edes vaikeaa tai aikaavievää.

selvää asioista ennenkuin kirjoitat tänne typeryyksiä. Internetissä kun se on niin helppoa. Bataattikin runsashiilihydraattisena elintarvikkeena löytyy varsin helposti.

• skäribo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      121
      1688
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1372
    3. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    4. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      972
    5. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      65
      826
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      75
      798
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      760
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      731
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      60
      653
    Aihe